M 346 Master vs Hurjet

Austria își cumpără avioane de antrenament

Și de atac la sol sau vânătoare ușoară, Viena s-a hotărât să cumpere 12 aparate Leonardo M346FA (Fighter Attack), printr-un contract G2G. Suma ar fi în jurul a un milliard de euro, cert este că germanii din jurul Vienei își doresc un avion care să ofere atât servicii de instruire pentru piloții de supersonic cât și un avion care să facă câte ceva din fiecare la un cost cât mai redus, evident, mult mai redus decât Eurofighter Tranche 1 pe care austriecii le operează cam fără tragere de inima.

Ideea este ca M346FA să înlocuiască și avioanele Saab 105 care au fost retrase din dotare în 2020, după aproape 50 de ani de la achiziție. 50 de ani!!

Revenind la M346FA, este probabil că acesta va prelua și unele dintre atribuțiile Eurofighterului, avion pe care austriecii îl consideră extrem de scump și pe care l-au cumpărat pe șpagă grea din Germania. Pentru cine nu-și aduce aminte, vienezii și-au luat țeapa vieții (și unii politrucii de-ai lor șpaga vieții lor) cu Tranche 1 la mâna a doua, mai scumpe decât Tranche 2 noi, inițial dorite. Avioanele au venit din Germania. Între timp scandalul a fost mușamalizat.

Acum, pe lângă înlocuirea avioanelor reactive de antrenament și trecere pe supersonic, este de așteptat ca M346FA să fie folosit – când se poate – și în locul ET, pe motiv de costuri. Măcar de această dată au ales bine și, împreună cu cele patru Embraer C-390 Millennium comandate, forțele aeriene austriece încep să arate bine.

M346 în varianta FA are un radar Grifo-346 și poate utiliza tunuri aer-aer în container, rachetă aer-aer AIM-9 Sidewinder, rachetă anti-nava Marte MK-2A plus diferite rachete aer-sol sau bombe gravitaționale.

Avionul în sine este transonic – viteză maximă M 0,95 dar în anumite condiții poate fi atinge M 1,15.

 

Spania face schimb cu Turcia

Fiecare obținând o victorie mare. Știrea în sine este un pic surprinzătoare și ne anunță că Spania va achiziționa din Turcia 24 de avioane de antrenament Hurjet Fighter Lead-In Trainer (FLIT) dezvoltate de TAI. Pentru turcii este o veste nemaipomenită, Spania fiind primul client al acestui aparat cu excepția unui contract la intern. Deocamdată avionul nu este gata de livrare fiind încă în stadiul de prototip și abia după 2026 s-ar putea lansa producția de serie.

Dar ce a făcut ca Madridul să se joace cu tensiunea turcilor (deocamdată nu au bătut palma ci au semnat un Memorandum de Înțelegere) este faptul  că spaniolii nu cumpără nimic ci scapă de 6 aparate de transport Airbus A400M, pe care Spania s-a angajat să le cumpere dar nu le mai dorește. Însă trebuie să le plătească și astfel s-a găsit Pat cu Patason: turcii disperați să vândă Hurjet, spaniolii disperați să scape de A 400M.

Cu această ocazie spaniolii s-ar putea să fi făcut totuși o afacere foarte bună pentru că aveau mare nevoie de o flotă de avioane de antrenament nouă, care să înlocuiască cele 19 bătrâne SF-5M folosite pentru trecerea piloților pe supersonic, și ar da la schimb 6 aeronave de transport pe care nu le mai doresc în schimbul unor avioane de care în mod sigur au nevoie.

Acum, “rata de schimb”- 6 A 400M vs 24 de Hurjet poate ridica întrebări. Nu știm cât costă un Hurjet, dar prețul unui Airbus A 400M se învârte în jurul a 150 de milioane de euro, probabil mai mare astăzi, și cele șase ar face cam 900 de milioane de euro. Dacă împărțim acești bani la 24 de avioane rezultă că prețul unui Hurjet s-ar situa (doar în cazul acestei afaceri) pe la 37-38 de milioane de euro, iar dacă comparăm cu contractul austriac rezultă că Hurjetul este chiar foarte ieftin.

Madridul și-ar dori să renunțe la 13 Airbus A400M din totalul de 27 comandate inițial și caută soluții pentru a ieși cu fruntea sus. Prin 2019 a încercat varianta cu schimbul și cu coreenii, oferind Airbus în schimbul unor avioane de antrenament KT-1 (antrenament de baza) și  T-50 (antrenament avansat), dar coreenii n-au vrut să audă pentru că-și găsiseră client pentru T-50.

Turcia pe de altă parte deține deja o flota de 10 A 400M și încă șase i-ar face probabil trebuință ca și primul export al Hurjetului, pentru care Ankara este dispusă să facă concesii.

Doar că lucrurile nu sunt încă bătute-n cuie (vezi semnarea doar a unui MoU) astfel încât italienii de la Leonardo n-au stat cu mâinile în sân ci degrabă și-au trimis reprezentanții la Madrid să stea de vorba cu șeful Statului Major al Forțelor Aeriene Spaniole, generalul Francisco Braco.

Macaronarii vin bine pregătiți pentru că în 2020 un studiu publicat de Universitatea Spaniola de Apărare arata că M 346 este cel mai nimerit avion pentru “conchistadori”, iar pe de altă parte piloții spanioli nu sunt foarte încântați de perspectiva de a învăța să zboare la bordul Hurjetului.

Necazul italienilor vine din faptul că pentru spanioli afacerea cu turcii pare una excelentă, primesc ce au nevoie – avioane noi de antrenament și scapă de șase Airbus A 400M pe care nu le mai doresc. Iar italienii, în mod evident, nu pot să îndeplinească condițiile cerute și nici nu sunt dispuși să ofere M 346 Master la schimb cu A 400M.

 

 GeorgeGMT

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *