Mafia OPEC fata cu reactiunea!

Pai daca americanii (& europenii) si-au facut planul sa cam scoata OPEC de pe piata, sau macar sa-i “rada” o parte din cota, atunci toata nebunia din Orientul Mijolciu, toate razboaiele petrolului si Primavara Araba capata un nou si foarte profund sens. Prin sintagma”razboaiele petrolului” intelegem conflictele care au ca scop controlul titeiului, adica controlul capacitatii de extractie.

the-good-the-bad-and-the-ugly-t-anderson-banner

Astfel, multi dintre noi nu intelegem de ce americanii (si europenii) au facut cam tot ce se putea pentru dezradacinarea Orientului Mijlociu, aruncarea lui in haos si razboi civil, iar acum pretulul titeiului s-a prabusit de la 110$/baril (urcase chiar si la 140$) la doar 32$/baril, fara a da semne ca oferta va scadea. Chiar si mult hulitul ISIS pune involuntar umarul prin titeiul de contrabanda, pentru ca acest petrol se vinde la un pret mult mai mic decat cel oficial, iar islamisti extrag cat pot de mult. La fel in Libia.

Practic pretul va duce spre faliment destui membrii ai OPEC (sau macar le va scadea drastic influenta), obisnuiti pana acum sa traiasca pe picior mare si sunt sanse foarte slabe ca tari care s-au bazat mai tot timpul doar pe vanzarea de petrol (fara a avea practic o alta ramura economica) sa poata rezista mult timp…

Intr-adevar, titeiul din Golful Persic are cel mai scazut pret de extractie (cel irakian este cel mai ieftin, urmat de cel saudit), are o foarte buna calitate (continut scazut de sulf) si cel mai mic pret de rafinare (tot datorita continutului scazut de sulf), dar toate aceste avantaje nu inseamna nimic in tari care s-au obisnuit sa arunce cu banii intr-o nebunie totala si care astazi nu mai pot controla piata prin volumul titeiului extras. Sauditii, de exemplu, au incheiat anul 2015 cu un deficit bugetar record de record si au trebuit sa bage adanc mana in rezerva de urgenta.

Venezuela (membra a OPEC) este in pragul unui razboi civil al painii, tocmai datorita politicii total ilogice si populiste a fostului presedinte Chavez, care, pentru a-si apropia poporul, a subventionat practic cam toate produsele vandute in tara, de la alimente si benzina, la televizoare si cosmetice, totul spre”binele poporului”. Cat „bine” are acum poporul vedem la TV, la sectiune „no comment”, basca ca industria petroliera venezueleana este in faliment total iar productia a scazut semnifictaiv de cand aceasta a fost nationalizata.

Doar ca acest soi de economie nu rezista si astazi vedem cu toti cum venezuelenii se bat pentru o bucata de paine, cu cartele in maini, in fata unor supermarketuri absolut goale, desi tara lor este una dintre cele mai bogate in petrol din lume…

Dar asa cum spuneam nu bogatia conteaza foarte mult ci mai ales ce faci cu ea. Iar exemplul Venezuelei este foarte elocvent pentru absolut toate tarile OPEC, obisnuite de zeci de ani sa cheltuie “fara numar”, doar pentru ca monarhiile locale sa aiba liniste la guvernare.

Problema OPEC-ului vine acum din noua tehnologie de fracturare hidraulica, tehnologie cunoscuta de majoritatea dintre noi ca fiind o mare producatoare de gaze, dar aceeasi tehnologie produce si mult, foarte mult petrol, iar America tocmai ce se pregateste sa revina o tara exportatoare de petrol.

Daca ar fi sa credem opiniile foarte optimiste de peste ocean, SUA ar putea ca doar in cativa ani sa “muste” o bucata serioasa din piata mondiala a petrolului. De fapt a si „muscat” pe piata interna, acolo unde importurile americane de titei s-au cam estompat.

Si acum putem intelege de ce OPECul nu scade productia pentru a mari cererea si astfel pretul petrolului. Pentru  ca toti  mafiotii din cartel sunt disperati sa-si mentina cota de piata, intr-o lume in care productia este mult peste cerere. Sunt zvonuri in piata care sustin ca anumite tari exporta deja titei sub pretul bursei tocmai pentru mentinerea cotei de piata, sau poate pentru a mai castiga ceva clienti. Si cum pretul este foarte mic, fiecare incearca sa compenseze printr-un volum al vanzarilor din ce in ce mai mare.

Si astfel, intr-un carusel al mortii sau cerc vicios, fiecare tara exportatoare face tot ce poate pentru a tine de cota sa in detrimentul pretului. Dar aici mai este o jmecherie. Practic, mentinand pretul jos se spera ca acele companiile care lucreza in domeniul fraturarii hidraulice sa dea faliment (titeiul extras prin “fracturare” este mai scump de cat cel arab), doar ca este foarte putin probabil ca Statele Unite sa fie invinse intr-un astfel de joc pe termen mediu si lung.

Pe de alta parte companiile petroliere mai pot astepta, isi mai pot rafina tehnologia, pe cand tarile OPEC nu prea au timp: Venezuela este in pragul razboiului civil, Iranul tocmai ce a intrat pe piata si nu-si va tempera productia, Irakul la fel, Libia nici macar nu mai trebuie mentionata, Nigeria este sarca lipita, Algeria are spectrul razboiului la usa, etc.

In acelasi timp unele tari productaore “fura” la cantar (un lucru obisnuit intre membrii OPEC) adica extrag mai mult decat declara, facand contrabanda cu propriul titei, pe care il vand “la negru”, sub pretul pietei, bineinteles.

Si cu cat pretul scade sau ramane foarte jos un timp mai indelungat, cu atat mai mult va creste disperarea “mafiotilor”. Si ca o gluma buna, de sfarsit de articol, Rusia si Arabia Saudita tocmai ce au anuntat ca isi vor “ingheta” productia de titei, un lucru hilar pe o piata zanatica si care nu mai respecta de mult cotele, pe o piata in care disperarea creste cu fiecare zi. Chiar daca cele doua se vor tine de cuvant (greu de crezut) ceilalti vor zice bogdaproste si vor ei creste productia!

Astfel putem intelege de ce americanii si europenii au facut tot ce au putut sa destabilizeze Orientul Mijlociu. Pur si simplu s-au saturat sa-i umple de bani pe arabii-petrolisti, iar americanii s-au gandit chiar mai departe, sa le subtilizeze chiar o parte din piata…

Tarile membre OPEC sunt: Algeria, Angola, Ecuador, Indonezia, Iran, Iraq, Kuweit, Libia, Nigeria, Qatar, Arabia Saudita, Emiratele Arabe Unite si Venezuela. Dupa cum se poate remarca, absolut toate tarile membre sunt „tari” cu totul inapoiate din cam toate punctele de vedere: social, industrial, al drepturilor omului, etc. Si capusele astea traiesc pe picior mare pe munca restului planetei, care „rest” trebuie sa munceasca din greu sa-i tina si pe astia cu palatele lor si haremurile lor si megalomania lor, la 140$/barilul…

Bineinteles ca la „tari inapoiate” putem adauga si Rusia fara sa gresim cu aboslut nimic. Si Moscova traieste tot din petrol, tot inapoiata este, tot „democratie” si tot condusa de clanuri, ca orice tara araba care se respecta.

Facand o analogie cu celebrele western-uri „spaghetti”, vedem care-o clipi primul, doar ca arabii au clipit deja de cateva ori pana acum…

GeorgeGMT

65 de comentarii:

  1. Frumos spus ,dar sa vezi si la noi ce conducatori avem, mai nou Presedintele il arde de antena 3 si nu de lege ,iar fostele fosile comuniste ii arunca paie in cap lui Ciolos ca dar cine ii el sa se puna cu mana lunga a mafie,i nuuu impuscatii trimisi in Siberia si ei si neam de neamul lor HOTIII VAZATORII DE TARA chiar si CRIMINALII de copiii si famiilii sa dea lege pt mama eroina aia care isi trimite copii la cersit si aia care nu stiu ce ii aia familie etc frate noi MAJORITARII suntem vazuti ca niste sclavii de minoritarii si parlamentari impreuna cu pisatii din sistem politie etc(Stima celor corecti sau mai putini corecti dar Patriotii si mai ales nu fura 90% iar restu la fraieri furati dracu sa va ia pe voi si neam de neamu vostru 10 la suta si lasati naibii 90 pt popor daca nu serios in IAD cu voi) Noi nu mai avem medicamente in spitale copii mor batranii ARMATA PRAFFFF polita corupta ca tot sistemul si pe ei ii arde de antene si ca de ce isi face anfu legea ? Frate nu vine o ciuma ceva care doar la hotii sa se puna

    • Johannis e un biet dobitoc fara urma de coloana vertebrala sau de minte, o molusca, a castigat alegerile doar pt ca oamenii au votat anti-ponta, alta molusca.

      • Reactia lui Johannis este cea mai mare dezamagire de pana acum.Nu aveam mai asteptari…dar una ca asta nu m-am asteptat.
        Cred ca a fumat ceva inainte…

        • A fumat bine , ori a tras ceva fum de pe culoarele imputite ale parlamentului, care nu a dat voie , ca Madalina tiganca sa fie trasa pe sulita.
          Incepem din ce in ce sa ne asemanam cu America Latina.Si ce este extrem de dureros, boborul tot pe „binefacatorii acestui neam” ii vor realege.

          • este vorba probabil…de un santaj ordinar marca felics,
            johny are problema cu casa inchiriata la banci obtinuta prin acte declarate false de catre instante,
            se teme ca la o campanie de presa sau tembeliziune ar trebui sa puna pusca jos sau mai grav demisia,

            pe de alta parte nu credeti ca agamitza dandanache mihalache somnorila (sefu de cabinet) a efectuata saptamana trecuta o vizita in US…impreuna cu gadea raspopitu`absolut intamplator,

            problema la antene nu este evacuarea cum spune toata lumea ci executarea contractelor de imprumut ale lui felics,

            infractoru` turnator felics a avut propria reteta de a lega oamenii de el prin bani – contracte de imprumut,
            sefu` de la pc constantin si toti directorii antenelor au contracte de imprumut cu felics primind sume de ani substantiale de la acesta (felics) = incalcarea omerta insemna executarea contractelor de imprumut iar oamenii ajungeau pe drumuri,

            ANAFu` va executa si aceste contracte de imprumut = de aici ii baiu` directorii antenelor nu au de unde da banii imprumutati de la felics…
            se gandesc ca daca se amana evacuarea s`ar amana si plata banilor imprumutati de la felics…

      • o molusca ce pare a avea alta agenda decat noi.

        • Ma chinuie asa o intrebare: Unde erau si cu se ocupau gindacii astia de bacatarie din Parlament in decembrie 1989??.Cum Dumnezeule , au pus mina pe putere, si chiar acum tov Dragnea , poate ameninta cu caderea guvernului, pentru nenorocitele alea de antene….deci teoretic parlamentul a devenit un organism dictatorial, care a furat votul poporului se foloseste de puterea lui ,se regenereaza si exista practice autoclonindu-se.poate ameninta, guvernul, presedintele,politia, DNA, armata …sa nu mai vorbind biserica.
          Ne mor copilasii in spitale, dar avem o problema …nu merge antenna….
          Gata cu politica…scuze..dar m-am enervat.

          • decembrie `89 a fost lovitura de stat,
            puterea a fost preluata de esalonu` 2 pcr,
            asa am ajuns la democratie originala, justitie originala, smen original si nu in ultimu` rand inzestrare originala a armatei,

      • suntem in fata unui plan bine ticluit si in fata unei vulnerabilizari a statului chiar din varful sau.presedintele a tradat increderea acordata de catre romani prin pactizarea cu aceasta hidra odioasa numit intact grup.
        acum vedem altfel aparitia lui mihalache ca si consilier sef,durerea-n varful degetului de situatia romanilor de peste granite,declaratia nefericite cu apartamentele,contestarea deciziilor judecatoresti,apararea prin lovirea entitatilor statale a unui trust media anacronic,revigorarea ciumei rosii ,psd-ul.Dumnezeule,caracatita a acaparat si cotroceniul.

      • Din pacate ai perfecta dreptate adaugand in plus ca tipul asta este dispusa sa faca foarte multe compromisuri doar sa ramana cat mai mult la Cotroceni.Cu siguranta ca cu actuala pozitie nu va mai pupa el inca un mandat de presedinte.

    • Cred ca esti impins de extremism si ura si nu esti capabil sa vezi tabloul mai larg al lucrurilor. Intr-o democratie autentica nu asa se rezolva lucrurile cu pumnul in fata si intimidare.

      Cred ca recunosti cine este autorul citatului: „Voi lupta până la ultima mea picătură de sânge ca să ai dreptul să nu fii de acord cu mine!“

      • Frumos citatul lu’ Churchill, dar e doar o poveste de gentlemeni, valabila intre gentlemeni intr-o societate condusa de gentlemeni; caci un comunist(oid) va astepta sa-ti versi sangele (ba chiar iti va da o mana de ajutor) pentru ca apoi sa se catere linistit la putere pentru cateva secole (dupa mintea si intentia lui). Homo homini lupus.

  2. Astfel putem intelege de ce americanii si europenii au facut tot ce au putut sa destabilizeze Orientul Mijlociu. Pur si simplu s-au saturat sa-i umple de bani pe arabii-petrolisti, iar americanii s-au gandit chiar mai departe, sa le subtilizeze chiar o parte din piata…

    Adica scopul scuza mijloacele. Milioanele de oameni din zona respectiva ce sunt? Cantitate neinsemnata, victime colaterale?

    Dupa cum se poate remarca, absolut toate tarile membre sunt „tari” cu totul inapoiate din cam toate punctele de vedere: social, industrial, al drepturilor omului, etc.

    Intreaba-i pe francezi de ex de ce sunt „inapoiate” Algeria, Angola si Libia(dupa regimul Gaddafi). Colonii controlate si FURATE de Franta.

    Problema OPEc-ului vine acum din noua tehnologie de fracturare hidraulica, tehnologie cunoscuta de majoritatea dintre noi ca fiind o mare producatoare de gaze, dar aceeasi tehnologie produce si mult, foarte mult petrol

    Vezi ce probleme de mediu sunt in zonele respective. Gasesti articole si reportaje bine documentate, cu specialisti(chimisti, fizicieni, biologi) pe site-uri din US.

    doar ca este foarte putin probabil ca Statele Unite sa fie invinse intr-un astfel de joc pe termen mediu si lung

    Corect. Mai baga o „revolutie”, o disensiune interetnica si gata razbel de control. 🙂

    Dupa cum se poate remarca, absolut toate tarile membre sunt „tari” cu totul inapoiate din cam toate punctele de vedere: social, industrial, al drepturilor omului, etc.

    Dpdv social si al nivelului de trai, crezi ca exista termen de comparatie intre Angola si UAE? Dar dpdv al industrializarii, putem baga in aceeasi oala Algeria si Iran?

    Si capusele astea traiesc pe picior mare pe munca restului planetei, care „rest” trebuie sa munceasca din greu

    Ai uitat de Elvetia, cuibarul planetei dpdv financiar. 😉

    • Elvetia nu traieste, asa cum cred oamenii numai din servicii bancare. Au o industrie de o invarti dupa soare. Chiar si industria bancara nu-i resursa naturala ci facuta tot de mana omului.

    • elvetia ?
      In afara de banci ceasuri si de astea de lux
      oerlikon, pilatus, mowag cu toate piranha ,swiss duro, eagle
      in afara de astea militare, la „civile”, acum 60 de ani tot ce a inceput romania cu electrotehnica – sulzer elvetieni, de la ABB A de la Asea erau suedezi BB de la brown boveri erau elvetieni – chiar au fost (si sunt inca, ei nu le-au dat toate la fier vechi ca si noi dupa ce le-a luat cineva cu 1 euro si promisiuni multe ) foarte avansati elvetienii

      • Plus o agricultura puternica si sprijinita bine de tot. Prin supermarket-urile elvetiene gasesti 60% produse din canton, 20-30 din Elvetia si 20-10 importuri. Ok poate preturile sunt maricele transformate in leul nostru, dar si salariile sunt ok plus programul de munca (duminica au aproape totul inchis pentru ca de ce sa se streseze 😀 )…

  3. A scazut pretul petrolului? Creca a scazut acu o ora ca astia de la pompe inca nu au aflat!

  4. Daca e sa fim corecti , europenii au dat startul , cand le-au promis si le-au si dat evreilor un stat acolo.
    Nu discut oportunitate sau corectitudine dpdv istoric, moral , politic…nu am o problema cu asta …nu asta e subiectul.
    Dar de atunci totul e ca ,,apa cu uleiul” in zona aia.Si asta se intampla cand americanii inca erau in pantaloni scurti.Era pe vremea cand cadeau imperiile.Deci cred ca e, intr-o mare masura, si o chestie istorica.Sunt convins ca starea de fapt era aceeasi de acum chiar daca sa zicem de-a lungul vremurilor europenii si americanii si rusii nu ar mai fi pus ,,lemne pe foc”.Erau alti actori , aceeasi piesa.

    Ai dreptate , acum batalia e pe cota de piata.Arabii pot supravietui cu un pret asa de mic pentru ca au si costuri foarte mici de extractie/rafinare.Doar trebuie sa-si reproiecteze calculele pe termen scurt si mediu.Spre deosebire de rusi , pentru care un asemenea pret este moarte curata.La ei degeaba ar face alte calcule…tot cu minus da.
    De aia cred eu ca de fapt ei ( Rusia & Arabia Saudita ) s-au inteles pe altceva…

    In ceea ce priveste ,,inapoierea” tarilor respective da-mi voie sa te corectez intr-un singur loc: Emiratele Arabe Unite fac, oarecum , nota discordanta.Da, poti sa zici de drepturile omului..poti sa zici de de inapoiere sociala, desi aici e si o chestie de perceptie din cauza religiei .Dar ca dezvoltare efectiva nici nu poate fi vorba de vreo comparatie cu noi.Dute un pic pana acolo…iesi din zonele turistice, care oricum sunt dezvoltate…mergi un pic intre orase..mai fa la stanga si la dreapta..si ai sa te convingi ca noi doar visam la asa ceva.
    Si in cazul EAU e oarecum explicabil…din totalitatea oamenilor de acolo 15 % sunt nativi …restul ,, venetici” ca sa zic asa.
    Da, toate astea sunt facute din banii platiti de noi , pe ,,betrol” , dar atat au…cu ce altceva sa traiasca?
    Cu restul ai dreptate.

    Au stat pe o asemenea bogatie decenii la rand si nu au stiut sa creasca nivelul de trai omului de rand …puteau fi mai tari decat Norvegia…care nu mai stie ce sa faca cu banii din petrol. Dar pentru asta iti trebuie si o alta mentalitate…si aici se vede inapoierea sociala.

  5. Ce pretul petrolului,ce atenta la ankara si pregatiri de razboi din partea turciei,ce negocieri despre soarta UE care vor avea loc Azi!…..Nooo,Antena 3 si anaf.. Asta i marea problema a Romaniei……………stiti ce, nu mai avem nici o speranta,suntem cea mai cretina si incostienta natiune din europa( e aci ne cam asemanam germanilor :)……)
    Suntem de acum super linistiti ca Junckers ne a batut p cap si ne a promis ca ne desparte d Bulgaria…………excelent. ..UE e in coma,noi ne gandim cum sa scapam de MCv u …..blogul asta mi se pare ca seamana cu un micut sat uitat de munte,unde ultimii locuitori mai mult sau mai putin intregi la minte discuta despre soarta unei tari zombata aproape in totalitate…eu nu mai trag nici o speranta…

    • Stii cu cine semanam noi? Cu oamenii din Morometii care comentau ziarul din Poiana lui Iocan , gandim bine dar nu putem face nimic….sau cu personajele din Ultimul Mohican…suntem ultimii care mai gandim normal si care ne luptam ptr o cauza ddreapta.
      Altfel nu imi eplic de ce ne strofocam noi iar seful Serviciului secret MAI se ocupa cu cumparaturi ptr Dobitocul de Oprea…..ce sa mai intelg din lumea asta? etc etc etc
      Sa ma resemnez nu pot, sa ma mai agit…nu mai am energie, sa ma enervez pot dar nu imi face bine la SNC, dati-mi voi o solutie…

  6. Dar sa vedem returul …..Ca sper ca v-a rams in minte ca orice actiune are si o reactiune …

    Deci , pretul petrolului scade la valori … de cinate de 1975.
    INSA ce ne facem cu :
    – companile care produc prin fractionare? Au investit bani seriosi. Sume ENORME . Cum se imtz ele? Nju vreau sa ma gandec ce ar insemna prabusirea Chevron!
    – falimnetul statelor OPEC. Ma rog aveaui bani .. dar careii depsuneau , investeau in Occident. Si cumprau din Occident. abusierea lor ar putea declnasa o criza GRAVISSIMA
    – ;pretul mare al petrolului … la 140 USD /baril era pur speculativ. Asta inseamna ca mrii speculatori – care sunt la NY, Londonistan samdistan au imvulifrinat-o. Ca asta inseaman ca siau asumat angajamenti ca la data de ZZ/LL/AAAA sa plateasca 140* milioane barili sprand ca vor putea bvinde cu 141. La momentul M vor deconta o pabubag de cca 110 * milioane barili. Si este voprba de prea multe milioane de barili..

    In cel mai bun caz se va lasa cu o criza gravidissima (cam cume o balena labastra iniante de fatare, adica f gravida), multe da mute zeci de milioane de somerani si … si un mare tranfer de ororpietati de la detinatrorii de active (industrii) care camatari.
    Cu perspectiva unor grave tulburarui sociale .. renastera din cenusa a doctrinlor comuniste si fasciste. Su nu am luatui cu prostia ca istioria arata. Suingira invataura a istorie este ca omaneii nu invata nimic din istorie si ca au memorie scurta!!

    • – cam toate companiile petroliere mari – care au flux integrat – au probleme destul de mari, insa au un portofoliu destul de complex si pe zona energiile bio. Tehnologia fraturarii va fi fortata de preturile mici spre evolutie. In mod sigur nu va muri

      – investeau in Vest, faceau cumparaturi – vezi piata de armament – dar un pret scazut la energie compenseaza de mai multe ori aceste pierderi. De mult mai multe ori

      – 140$ a fost demult, cine s-a ars deja si-a marcat pierderile.

      De unde bre „zeci de milioane de someri” in vest?! Industria petroliera din statele OPEC este in general etatizata. Vor fi probleme dar tocmai un pret scazut al energiei ne-ar putea feri de o criza majora, criza care se profileaza deja din alte cauze. De fapt pretul scazut ar putea fi un efect al crizei.

      • george companiile integrate nu sufera asa de tare
        Uita-te la noi, petromidia de exemplu care a avut ani de zile pierderi, anul asta a scos profit, cat era petrolul scump erau foarte mici marjele de rafinare si se castiga engros la extractie si restul activititatilor (rafinare si distributie) erau in pierdere, acuma e invers

        Astea care doar extrag au de suferit acuma

        arabii nu prea rafineaza, multe tari arabe nu sunt in stare sa isi asigure din rafinariile locale nici macar consumul propriu, doar extrag si il pompeaza pana la terminalul petrolier si apoi pa –

        si la arabi petrolul e de toate felurile, si la o tara mica cum e romania sunt o gramada de sortimente, unul are mai multa parafina gen cele de la campina, suplacu e chiar „heavy”, cel de la marea neagra e cel mai de calitate al nostru etc

        Daca iei de exemplu Uralul rusesc care venea la petromidia dupa ce au schimbat inainte de Patriciu tehnologia (cu bani de la statul roman bineintzeles, Petromidia functiona bine cu petrol iranian greu) are 1.6% sulf si e considerat „sulfuros”, in quatar sau irak sunt sortimente cu continut de sulf de de 2.5 ori mai mare

        Probleme acuma au canadienii cu sisturile lor, si neconventionalii din statele unite care au platit o gramada pentru forajele orizontale si sunt in faliment
        Dar si forajul orizontal e o tehnologie care evolueaza si ii scade pretul in timp, si acuma s-ar putea ca cei noi care apar sa poata fi rentabili si la 30 de dolari barilul

        • @Paul. Tocmai ca acele companii integrate sufera cel mai mult. Astfel la un pret mediu de 110$ per baril, profitul era mare pe intregul lant, de la extractie la transport, rafinare, distributie.
          Cu pret per baril de doar 30/35$ companiile care si extrag titeiul s-au vazut drastic penalizate, de la 110$ si costuri cu extractia de 30$ s-a ajuns ca pretul per baril sa fie doar cu 5$ peste cel de extractie.
          Companiile care fac doar rafinare si distributie nu sunt atat de afectate, ba dimpotriva.

          Pretul mic a oprit si explorarea sau darea in exploatare a noi campuri petroliere, lovind puternic investtiilie si industria care deserveste companiile petroliere.

      • [pai cahiar asa de unde atea milioane de someri?
        Chiar asa?
        De unde au aoprut somerii aia in 29?! Da in 2008?!

        Si ia de zvi de aici : Preţul ţiţeiului îşi face efectul OMV Petrom, prima pierdere anuală din era austriecilor Cotidinaul de azi

        De f;pat nu tii seama ca economiile vestice au reusit sa intoarca in gavpara lor preturile mari la petrol… A.. ca arateotii si inca caiva traiau bine.. da. Da si mia adecara este ca banii pe care ii promeau se intioceau probnti in vest. Si nu numai ptr arme …

  7. nationalistu_de_serviciu

    Fractionarea are unele „mici” probleme, pentru aia mici si multi, nu pentru companii – Study the Fracking Industry Doesn’t Want You to See
    Pentru autor, daca este pur si simplu analiza, ok, daca crezi insa ca asa ceva ar fi corect…..

  8. In acest context atitudinea lui Obama fata de Iran si ridicarea embargoului parca nu mai par o prostie, asa cum multi o spuneau, inclusiv in SUA…
    Pe de alta parte, cam toate materiile prime par sa fie la minime istorice. Economia pare sa incetineasca si asta nu mi se mai pare la fel de fun.
    Oricum, incepand din anii ’70 a avut loc unul dintre cele mai mari transferuri de bogatie din istoria acestei planete.
    Ma bucur, pentru ca pare sa se termine. Sau, ca sa zicem altfel, mai familiar noua, pare sa se vada luminita de la capatul tunelului… 🙂

    • Ironica situatie…ca ”luminita de la capatul tunelului” (tu ai zis-o, nu eu) sa fie data de incetatenirea tehnologiei gazelor de sist.

      Al dracu Bruce Willis si petrolistii lui, au salvat lumea de asteroid 🙂

    • Domne*…. io* zic ca taman s-a stins luminita de la capatu’ tunelului…
      Si avocatu’ poporului tot ca matale zicea prin anii 2000 iar noi orbecaim si azi…
      Si pana la urma trebe* sa gasim un Bruce Willis asa cum zice musiu @Razvan mai jos… Si daca tot vrem sa salvam lumea… atunci de ce sa nu-l trimitem taman pe cel mai viteaz dintre viteji… doar a mai calarit odata un asteroid… acum are deja experienta…Il trimitem cu Kabaeva si tot neamu’ direct pe asteroid… sa salveze lumea… 🙂

    • Fara petrol nu ramanem prea curand. Mai sunt si alte surse decat cele conventionale (mai scump acel petrol, e adevarat).
      https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/19/Total_World_Oil_Reserves.PNG

    • Adica Maduro ala care finanteaza Podemos?
      Adica …. „va trece de la 0,01 la 0,95 dolari” …
      Adica nu mai au bani sa finanteze chipurile „miscarile de eliberare” din lumea intreaga….
      Ai rabdare ca vine si bou baltii din Ecuador cu o stire asemanatoare ca sa mearga pe „linie” amandoi….
      La „bolivar” birjar…. 🙂
      PS–-Doamne ce moaca de hotoman uns cu toate alifiile politrucilor….

  9. George chiar crezi ca afost o conspiratie pan-atlantinca? Eu cred ca asa a iesit. Poate ca europenii/USA chiar au vrut sa-i democratizeze si in acest fel sa-i faca parteneri cu care sa se poata intelege….. sau ce vedem este planul B……….

    • Chiar cred. Asta cu „democratizarea” este din aceiasi colectie cu „armele de distrugere in masa ” irakiene…

      • @ George Gmt

        Coane George, pe lângă conspirațiunea petrolistă mai poate fi si altceva, s-anume un început în aplicarea pe scara largă a tehnologiilor verzi. Pactu’ eco din Parislamabad (ala de luna trecută cu toți sefii de stat), scandalu’ Volkswagen si altele îs doar începutul. S-ar putea ca peste 10-15 ani industria auto sa fie dominată de noi constructori gen Tesla sau Apple iar nume precum VW sau Toyota să devină istorie. Acum pare usor imposibil însă acelasi lucru îl credeam si despre Nokia mai acu’ vro’ 15 ani…

        • Interesanta teorie, o impartasesc in mare! 🙂

        • Adica de noul val de imbogatiti… Apple…Google… chiar azi citeam un articol despre cum vor sa le sufle „traditionalilor” gen Audi, BMW etc firmele IT doar prin implementarea softului care te face spectator la volan…
          Sa-l vad eu pe ala care sta si priveste cum este condusa masina personala de un soft care poate fi magarit in fel si chip… Pentru cine nu crede, sunt destule filmulete pe internet cu masini cu GPS incorporat de ultima generatie care au ajuns victimele hackerilor… si daca imi aduc aminte bine au fost si morti….
          Si dupa aia faceti legatura cu havioanili* alea care cadeau acum ceva timp in nestire pe toate partile…

          • Se parle de petrolisti si masini electrice, gen cele ale Tesla, autonome, nu de Google car! De aia spuneam ca impartasesc partial cele spuse de Jimmy. Dar e loc si de aia ‘inteligente’ pe viitor, nu-i bai! 🙂 Secretul consta in a se putea ducupla software-ul si a se trece pe mecanic, doar prin vointa soferului, mai presus de cea a ‘hotului’ via software hakuit. Dar mai e mult pana departe!

            Tine minte, dany….ce zicea Guran…..internetul tuturor lucrurilor este viitorul, iar noi am cazut ca musca-n lapte! De data asta in sensul bun al cuvantului. 🙂 PEACE!

            • Nu stiu bre… da’ io* unu’ am vazut destule magarii facute cu ajutoru’ softului… Mai bine o rasnita pe care o conduc eu si ajung cu bine la destinatie decat o supermasina ghidata de altii…

          • @ Dany

            Da, noul val de imbogatiti sau, mai bine zis, noii rechini. Banii alora trebuie investiti iar una dintre cele mai bune investitii consta in noile tehnologii – adicatelea astea verzi. Si cum industria auto americaniza o fo’ distrusa de japi si, pe segmentul premium, de ioropeni (germani si macaronari) un pay-back time este mai mult decat binevenit.
            Mai zilele trecute spuneau pe la tv ca nus’ce instituie ioropeana ezita sa penalizeze firmele americanize (pt iecsportu de capital) de teama posibilelor represalii. 🙂

            • Coane Jimmy… problema este deosebit de spinoasa…
              Astia cu petrolul si resursele au jucat sau nu tzurca pe cocoasa noastra, da’ stai sa vezi cum joaca astia cu softu’ rugby pe spinarea noastra… Din simplul motiv ca daca in cazul primilor cu resursele si petrolu’ mai aveam noi muritorii de rand o oarecare „jena” sa ne punem capra… apoi atunci astia cu softu’ ne incaleca din toate punctele de vedere… Cum ? Simplu… ei se pot conecta la dosarul nostru medical? Ei se pot conecta la finantele noastre (desi prin lege finantele noastre sunt confidentiale se pare ca adevaru’ este altul si nu vorbesc de aia care fura in nestire, vorbesc de amarasteni)… Cu ajutorul diverselor tehnici si tehnologii pot patrunde pana in cele mai intime ganduri ale noastre… ca vrem sau nu… astia au baze de date cu tot ce facem noi pe internet, cu toate dorintele noastre, cu toate necazurile si neimplinirile noastre… Pana si amaratu’ ala de Logan familial se va conecta la nush ce server sa ia „lumina „… taman cand plecam noi in concediu… nici acolo nu scapam… Nu doar un grup de state va face treaba asta molipsitoare… toate vor face asta… indiferent de tip de societate, absolut toate au dorit sa calareasca amarasteanul….Oricum nu va mai dura mult pana o sa vedem la propriu cum zboara telefoane mobile si tablete de la etaj….

              • Tati, stai linisit, adevaratii o sa aiba grija ca sculele lor sa nu trimita nimic niciunde. Sa te uiti la ce mobile au baietii din industria de aparare ;)…

      • Armele alea nu au fost chiar o gogoașă. Într-adevăr nu le-au găsit în Irak dar se pare să Saddam le-a trimis în Siria înainte de marea bubuială.

        • Americanii nu se referau la gaz sarin 🙂 …

          • Si atunci cum Siria si-a inceput programul nuclear pe ascuns iar cand au fost bubuiti de evrei Assad a avut de ales intre a tacea si toata lumea este multumita si de a vorbi cu consecintele de rigoare ….gen Sadam??? Lumea prin targ vorbeste de oarece cercetatori sirieni trimisi sa ia lumina taman de la Phenian… ??? 2007 doar

          • George arme chimice aveau irakienii. Kurzii aia din anii ’80 n-au fost omorati cu Domestos.Daca au reusit sa le doseasca din vreme pe la altii deja tine de faptul ca americanii au venit dupa armele chimice cu sirenele puse deci baietii stiau ca sunt cautati si de ce sunt cautati.

    • Cum a nu .. sa ce ? Nua ia vrea sa democratizezi si pe Satana?!

      ma pru si simplu ce intege ei prin „democratizare” nu merge ! Ca au lata cultura, alat istorie, alte cele..Si pen ca democratioa mai cere si bani .. bani mulyo ca nu potyo avea o demopcratioe in care juma dintara e charuna de foame….

      Na sa ioti zic o mica poveste de prin anii 70. In Pacific in nu mai stuu ce insula noul rege scolit in Anglia a avuit o idee stralucit de cretina : democratie ca in Anglia! A iesit un … cu perje. Omu s=a scarpinat dupa ceafa.. a agndit ca totusi i reprzentanat e buna da poa ca modalitatea de a o forma nu este potrivota.
      Si a data drecului aprlamentu (de froam eblegeassca) sia facut o Adunare deinspiratie mai locala. Fara poartide. Insa acum memnrii reprzentantiei erua numiti de sate (la el satu fiind baza si oras fiind numa capitala) Si aia au mandat imperatiov din partea satului lor…. Cand ma cityit stirea asta se lauda monarhu ca rergatu lui are rperezentanat nationala cea mai dedcicata binelui public si cuminim de scandaluri. Sic a toata lumea este multumita

      Piorpcepesti? In junele zone democratia stil vestic pru si simplu nuse potriveste. Na iar repet 0 sunt unele zone in care conducerera este cel putin autioritara. Insa nu stiu cum se face … in aceleasi zone cam multa lume consiodera ca AKM ul este o scula la fel de normala ca si ciocanul. Adica siogur da musiu conducatoru oribil are grija sa nu depaseasca limitele.. Si ca ii kolereste pe aia din gasca sa asa ca de ce sa se deranjeze lumea ?!! (ma rog mai civilizat ar fi sa il demita …) ce te faci cu astia? Ia te uita l;a Irac … au „democratizat” de a iesit ca dracu! De ce ? Pia nu se potrivea!!!

  10. Cand barilul de petrol era scump, chiar si la 140$ per baril, companiile petroliere romanesti aveau o medie a profitului de 120%-150%. Acum ca petrolul a scazut atat de dramatic, profitul a explodat la peste 450%. Au uitat benzinarii sa scada preturile in raport cu barilul de pentrol, exact pe modelul in care le tot cresteau in trecut. Au si recunoscut ca nu au motive, ca vanzarile sunt bune si e timpul ideal pentru rafinare si vanzare, implicit marirea profiturilor.

    Asta e o analiza aplicata culeasa din Adevarul Financiar, cu cifre si date concrete. Acest articol a aparut ca contrapondere la afirmatie unui ‘strateg’ al Petrom care afirma ca petrolul romanesc se scoate la 40 USD pe baril si ca nu mai renteaza sa-l extragi, ca e scump si ca se pregatesc de niscai disponibilizari si din alea. Minciuni sfruntate si doar atat!

    Pretul real e de putin peste 13$(13 si ceva mai exact) per baril de petrol extras, cumuland toate extractiile din Romania. Cei 40 de dolari erau fix banii cheltuiti pe un zacamant mai vechi, ajuns la maturitate, care le-a marit costurile de extractie si atat!

    Avand in vedere minciunile sfruntate cu care ne confruntam zi di zi, eu zic ca mare avantaj nu avem din acest pret scazut al petrolului. De ce? Pantru ca Romania si-a inchis cele mai multe capacitati de rafinare, adica ceea ce aduce acum profit mare, mergem pe extractie…aia care mai e…si exportam 70% din el catre rafinaria din Viena. Barjele rup dunarea in doua, iar noi taiem rafinariile pe capete si le dam la fier vechi, romanii raman someri…..toate numai de bine! Arpechim Pitesti(cea mai mare rafinarie din Romania) asteapta sa fie demolata, RAFO Onesti e modernizata dar inchisa, asteapta sa fie transferata la rusi ca serviciile noastre dorm(asa se evita embargoul UE pe tehnologie), iar noi ramanem ca la dentist! Cu banii luati si cu dureri!

    Saraca tara bogata! 🙁

    PS Proverb romanesc din folclor:

    La omul sarac nici boii nu trag. Ii cada traista-n c**** si se scoala p*** in Biserica! Nu-i bai. pe conducatorii nostri ii preocupa Latrina3, nu tara!

    • Anul trecut, in primele 6 luni, Petrom a avut un profit (mai mic), de 45%… fata de perioada similara din 2014

    • Cezar a fost 17 media, si acuma inchid din sondele nerentabila ca sa scada la 13. Asta e costul de extractie. Apoi tot la „upstream” companiile includ o gramada de costuri de explorare – uite pentru Petrom perimetrele din Marea Neagra au fost o galusca prea mare si au impartit cu Exxon
      Romgaz care e de stat, s-a retras de tot din Marea Neagra (si care e inca foarte proftabila, ca suge ce pungi de gaz sunt cunoscute si investeste foarte putin bani)

      Si la Petrom sunt o gramada de zacaminte vechi, la Suplacu au adus pe schlumberger sa le faca niste foraje orizontale, in Marea Neagra la lebada s-au fasait repede si au facut jackuri de injectie mult mai devreme decat cred eu ca se asteptau, e si asta o stiinta sa stii cum sa il intepi si in ce ritm sa scoti din el ca sa iasa cat mai mult si sa intarzii cat mai mult recuperare secundara etc, alea noastre multe au facut razboiul, apoi a fost sovromul, apoi heirupul cu tarii cat mai mult etc si independenta energetica – politrucii au facut politica de extractie

    • @Cezar. Cum frate sa „explodeze” profitul la 450%?!?!? Daca Petromul scoate titeiul din pamant cu 13$ si-l vinde cu 35$, iar inainte il scotea tot cu 13$ dar il vindea cu 110$, cum dracu sa- creasca profitul?!
      Si 120% profit e basm, in cam orice industrie, de la aur la diamate, la petrol si peste congelat. Doar comertul cu arme are astfel de marje.

      • Vorbeam de rafinare, nu de extractie. Pe extractie a scazut marja de profit extrem de mult, dar a crescut exponential pentru rafinare. Cine importa petrol, rafineaza si vinde!

        Citeste articolul de pe Adevarul financiar postat de mine mai sus. Petrom, la fel ca LukOil externalizeaza profitul prin exportul de hidrocarburi din Romania in Austria si rafinarea lor acolo.

        Daca pretul petrolului a scazut cu 75%, TVA-ul cu 4% iar pretul benzinei cu 20%, nu a crescut marja de profit pe rafinare si vanzare? La Petrom e mai complicat datorita extractiei care ii trage in jos, dar se pierde pe o parte si se castiga pe alta. Castigul mare pleaca in Austria, ca acolo se importa petrol ieftin romanesc si se rafineaza 70% din el.

        • Cezar nu exporta – de unde le scoateti astea ?
          Romania a scos in 2010 4 mil de tone de petrol, de atunci au oprit declinul dar au fost cresteri mici
          au oprit arpechim (care functiona doar cu titei din import), au oprit un modul de la petrobrazi (care avea doua module de cate 4.5 milioane nominal)
          Un singur modul de la petrobrazi a fost modernizat – cum e amestecul de titei care il baga ei in rafinarie si cum au cererea de produse petroliere – am citit ca pe la 4.2 milioane de tone pe an eu ei optimul ala tehnologic
          adica cam cat scot
          In afara de asta, steaua romana campina mai merge inca si ia de la petrom ceva sortiment din care scot parafina si uleiuri, mai dau inapoi nafta la petrom ca nu pot produce euro5 cat e standardul, la fel Vega mai ia de la ei fractii de alea grele sa faca bitumul ala polimeric sau ce pisici mai fac acuma
          Au redus mult complexitatea rafinariei (indicele ala nelson) si acuma fac putine produse si daca e mai rentabil, vand fractiile

          Asta cu petrochimia nici eu nu am inteles-o, au tinut oltchimul separat, trebuiau sa fi facut o singura societate, acuma ei au scuza asta ca oltchim nu a platit, era client unic la instalatia aia etc
          MOL al ungurilor de exemplu are petrochimie
          Petromidia a fost si ea ani de zile inchisa pana cand au considerat ca merita repornite cateva instalatii

          Din motorina care o bagi tu la pompa, ai suprataxa de drum, ai o acciza fixa in euro calculata la un curs destul de „artificial” (intotdeauna e maximul atunci in noiembrie), ai 24% tva, tot felul de de astea
          Taxele sunt oricum peste jumatate din ce platesti tu la pompa cand faci plinul
          Rafinaria plateste salarii, taxe, ai taxele alea speciale pe instalatii speciale care sunt aberante introduse acu 2-3 ani ca erau rau pe minus cu bugetul, consuma curent si o gramada de apa pentru care nu au scazut deloc costurile

          Ar trebui sa socotesti cat e ponderea cu materia prima in costul motorinei

          Mai este Petromidia care merge cu titei din import si care merge la maxim si si exporta
          steaua romana care e micuta
          petrotel a lui lukoil care exporta si aia
          cata motorina se consuma in romania ? o parte se si exporta, o parte e si adusa, MOL si astea rusesti importa si produse finite ce nu cumpara de la rafinariile romanesti

          de unde 70% exportat crud ?
          Gaz nu au exportat, deocamdata si sa aiba gaz de export nu prea au cum

  11. Partea nasoala este legata de legatura directa care deja este formata intre destabilizarea Orientului Mijlociu… nordul Africii si armata de oameni care vor da navala in Europa spre un trai mai bun ( dar si fara sa vrea, dorind ca in paralel societatea de la ei sa fie transpusa aici…) cam cine o sa distruga Orientul in felul acesta o sa distruga si Europa… deoarece esta in mod clar incapabila sa faca ceva concret sa opreasca acest val care a venit, vine ..si urmeaza sa tot vina.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *