In anul 2018 guvernul australian a semnat un contract cu BAE Systems in valoare de 26 de miliarde de dolari pentru noua fregate Type 26. Atunci compania britanica a castigat in defavoarea italienilor de la Fincantieri cu FREMM si a spaniolilor de la Navantia cu fregata F 5000 (la baza F 100 care la randul ei este baza pentru cele trei distrugatoare antiaeriene australiene din clasa Hobart).
Programul „Sea 5000” sau “Hunter” a fost demarat de marina australiana pentru inlocuirea fregatelor din clasa ANZAC, prima nava urmand sa fie gata de lupta prin 2030. Conform cerintelor, cele noua fregate din clasa “Hunter” vor fi construite in Australia, in santierul naval ASC Shipbuilding, din Adelaide.
Pana aici totul a fost bine, dar nici nu s-a uscat bine cerneala pe contract ca au inceput controversele. Mai intai australienii au cerut ca navele sa fie ceva mai mari, cam cu 20%, si sa atinga 10 mii de tone deplasament, ceea ce a generat cresteri de costuri, navele urmau sa fie cam lente etc, dar pana la urma s-au linistit.
Oare?!? Un raport al Australian National Audit Office (ANAO), din luna mai a acestui an, arata cu degetul unele probleme, printre care: o intarziere de 18 luni a programului, cresteri semnificative de costuri si totul ar fi datorat faptului ca la momentul la care contractul a fost semnat, Type 26 exista doar pe hartie, sau conform ANAO: ”largely to the immaturity of the design.”
Dar raportul ANAO merge mai departe si sustine ca la data la care Type 26 a fost declarata castigatioare, de fapt, nava ofertata de BAE Systems era depasita de concurenta: FREMM si F 5000. Ministerul apararii australian este acuzat in mod direct ca: ”did not conduct a limited and effective bidding process for the design of the ship. The value for money of the three competing models was not evaluated by officials, as the bid evaluation plan [TEP] proposed the government to do.”
Cu alte cuvinte nimeni nu poate explica astazi de ce Type 26 a fost declarata castigatoare, asa reiese cel putin din documentele oficiale avute la dispozite de ANAO. Evident ca au aparut acuzatiile de coruptie, senatorul australian David Shoebridge observa: “What we do know about the acquisition of the frigate Hunter is that the warnings were ignored, the main checks and balances bulldozed, critical documents lost, and a small group of powerful insiders got the result they wanted.”
Si trebuie sa retineti ca nava dorita de australieni difera destul de substantial de Type 26, macar prin deplasament, 8 mii de tone Type 26, 10 mii de tone Hunter class, de unde rezulta probabil si intarzierile, depasirile de costuri substantiale si acuzatiile la adresa afacerii in sine.
Si de aici pana la taiere la capitolul nave achizitionate nu este decat un pas, actualul guvern, care nu este tot acela care a semnat contractul, se uita la depasirile de costuri si conform ziarului Australian Financial Review, din noua nave initiale ar putea ramane doar sase, sau chiar mai putine: “Many in the defence industry expect the surface fleet review to recommend reducing the number of Hunter-class frigates by at least three units.”
Acum nu se stie cat din vina apartine australienilor si cat BAE Systems. Sa nu uitam ca Hunter-class este diferita fata de varianta de baza a Type 26 si este normal sa ai costuri, uneori surprinzatoare, pe de alta parte nu i-a obligat nimeni sa cumpere o fregata pe hartie. Americanii cand au luat decizia sa revina la fregate au acceptat doar oferte cu nave aflate in exploatare, nu cai verzi pe pereti.
Pe de alta parte, cu chinezii in coasta si cu anumite angajamente asumate in AUKUS s-ar putea ca australienii sa stranga din dinti si sa puna banii jos pentru toate cele noua fregate din clasa Hunter. Banii au, nevoia de nave de lupta exista, iar fata de costurile cu cele opt submarine nucleare afacerea fregatelor este chiar o chestiune rezonabila.
De asemenea nici canadienii nu sunt foarte multumiti de costurile cu Type 26 comandate de ei si se asteapta ca in acest caz sa aiba loc o reducere a numarului de nave. O decizie in cazul Canadei este asteptata spre sfarsitul acestui an. Oricum, in cazul nord-americanilor, pretul per fregata Type 26 era cel mai mare, peste pretul platit de australieni, peste cel platit de Royal Navy.
Ar mai fi de mentionat faptul ca, desi navele clasei Hunter vor fi capabile sa duca lupta in toate cele trei medii (anti-nava, antiaerian si anti-submarin), australienii le gandesc mai ales pentru rolul lor in lupta anti-submarin.
GeorgeGMT
Cel mai naspa e ca bani nu prea mai sunt de fapt. De după guvid19 cangurii se cam scalda intr o criza de toata frumusetea. Somaj, inflatie si alte alea. Si cum la astia se schimba guvernele ca la nebuni,mare mirare sa nu vina unii care sa zica :ce ne trebe noua sub uri nucleare? Chiar, de ce le trebuie, sa isi pazeasca ZEE de pescadoare cu ochii oblici?
Tu esti pe aici ca sa mai si radem?
In ultima vreme debitezi o gramada de prostii partinitoare si infiorator de subiective, nesustinute practic de nimic. Eu iti sugerez sa iei o pauza de la comentarii.
Nu îl putem pune pe bară vreo lună, așa, cu un ban? Că e obositor deja, se bagă în orice discuție
Mai bine mergeau pe Fremm/ Constellation ca americanii. Proiect bazat pe o nava deja in producție cu ani de experiența in spate. Poate duce lupta in toate cele 3 medii și 10.000 de t ca și cerința a australienilor nu pare a fi o problema pt Fremm.
Da, de pescadoare Type 054A.
si chinei de ce ii trebuie chinei suburi nucleare si portavioane? aa stai sunt ceea mai dezvoltata tara promotoarea internationalismului socialist comunist si trebuie sustinut lucru asta militar si raspandit inclusiv prin noul comintern
https://www.youtube.com/watch?v=h6Q3U4yhV1E
Remarcabila melodicitatea acestor imnuri razboinice(care au schimbat lumea) si teroarea fatisa sau ascunsa pe care o proslavesc…
– La Marseillaise
– Internationala
– Imnul URSS/Rusia
„Bela Ciao” si „La Marseillaise” nu prea fac de aceeasi
categorie cu ce ai adus. Diferenta e ca intre zi si noapte .
Nu le as scrie in aceeasi pagina.
Bela Ciao merita s o adaug….
Importanta e filiatia: revolutia franceza=>revolutie bolsevica
La Terreur => Epurarea sub razele comunismului
Totusi am cautat sa vad ce au in comun si am gasit:
La ambele revolutii participau o multime de
analfabeti instigati de cativa carturari. Si la ambele
revolutii existau oameni infometati.
Subiectele in comun s au terminat aici :
Rusii au continuat sa fie infometati inca vreo 80 de
ani.?
Si acum……acum putler ii aduc inapoi la foame
Si ivanii dar si chinezii au innebunit. De rusi noi mai stiem, dar chinezii fac ravagii la toate statelele care i
inconjura. La toti astia au pretentii la granite, incepand cu philipine, japonia, taiwan, indonezia…
si cu cine nu….
Tare imi e ca daca o sau in parte cu Tara Soarelui Rasare o sa ajunga fratii chinezi tare repede cu picioarele pe pamant, adica sigonati la maxim.
Ce balmajiti si astia ..ma asteptam la mai mult de la ei …
Eu personal nu înțeleg australienii ăștia.
Nu prea știu ce vor.
Și când totuși decid ceva , hop anularea afacerii și apariția altor furnizori.
Cred că e puternic politicizata strategia lor militară.
O fi că politica și militarii canta pe tonuri diverse înzestrarea militară. ?
Acu’ să nu se gândească și ai noștri decidenți, după anularea licitații corvetelor, să adere imediat la corveta europeana, care este tot pe hârtie, încă.
La mintea mea,
Versiunea de Fremm cumpărată de americani este spre crucișător
Si nu exista încă nicăieri folosită vreo nava similară cu aceea cumpărată de americani
Este un proiect diferit, alta tabla
Are alte dimensiuni, alte motoare si sisteme de propulsie, alti senzori si sisteme de lupta
Versiunea amenicana de Fremm este altceva
Sigur ca exista Fremm dar are alte capabilități si alte dimensiuni
Este vorba de alte strategii de lupta luate in considerare
La fel, la comanda israeliana pt suburile Dolphin class nu exista un submarin german activ la aceste dimensiuni
La fel, nemții nu au nave similare sa’ar 6
Comanda australiana si canadiana pt type 26 la fel se referă la ceva din viitor
La fel studiile pt type 32
Licitația pt viitoarele suburi olandeze
Proiectu suedez pt A26 si urmașii lui
Multitudinea de proiecte militare franceze de viitor
Etc
Si cam toate marinele militare comanda nave dedicate cu specificații diferite pt razboiu din viitor
Pt ca in spatele constructorilor de nave militare ar trebui sa stea oamenii care fac strategii de lupta pt razboiu de mâine
Marinari militari
Strategia de lupta nu se face după ce nave au lăsat moștenire cei din ultimii 50 de ani sau mai mult
Ci tb sa te gândești înainte cu ce amenințări te cei confrunta si tb sa faci planuri sa faci fata amenințărilor din viitor
Ca sa nu faci spate
Așa ca, la mintea mea, si marina militara tb sa aibă o discuție serioasă cu damen sau cu altcineva capabil si sa comande clar corvete dedicate ( ce tabla vrem noi, cu generatoarele care le vrem noi si propulsia care o vrem noi, cu senzorii si sistemele de arme dorite)
Navele sa’ar 6 arată foarte bine, dar la mintea mea sunt prea înghesuite prea multe funcțiuni intr-un spațiu redus
Rusii baga pe foc
Navele clasei vasily bykov sunt la ani lumina de NPR urile noastre
Iar la corvete au mai multe proiecte diferite
Noi cu factoru de stabilitate si ziua marinei
Eu nu as fii asa sigur ca tine, caracteristicele navelor
nu totdeauna sunt exprimate de marimea lor.
In momentul de fata computerizatia si chipurile
in general se micsoreaza, sistemele de lupta moderne
se combina, comunicatia intre corpuri militare, avioane, vase si corpuri de uscat unu sunt…..
Ca rezultat, se micsoreaza marimile cel putin la tari
care au tarm scurt ca Romania si care e limitata Marii
Negre. Prioritatea e apararea apele tale inainte ce fugi
mai departe. Ca rezultat eu nu vad in nici o constelatie vase mai mari decat Saar 6 pt Romania care insasi stiu si ele sa lupte si in Mediterana. In ochii mei fregatele alea sunt niste corpuri mari fara rost.
Cu toate astea eu nu neg vasele de marimea Australiei, a Americanilor si toate alte marine mari
a tarilor mari, cu tarmuri lungi si cu mare obligatie
la pacturile respective.
Cand v a veni vorba o sa dau si nenumarate exemple.
PS , Echipajele se vor micsora concomitent cu micsorarea vaselor .
Ok , sa contracteze Romania restul de fregate care sunt într-adevăr mai necesare decât bărcile acelea de corvet3 de la Naval.
Un raspuns scurt pt tine:
Dintr o parte nu poti sa te bocesti de pensiile militare
si din alta sa sari cu megalomanie la vase mai mari,
mult mai mari decat puterea ta economica.
Oricum cineva trebuie sa plateasca. Australienii
au anulat si ei cand s au gandit mai bine. Fiecare cu
masura lui….
Las’ că și România… https://www.hotnews.ro/stiri-defense-26548257-romania-renunta-mai-cumpere-corvete-reorienteaza-urgenta-catre-alte-tipuri-nave-cum-arata-planul-pentru-fortele-navale-pentru-urmatorul-deceniu.htm
Si ? Au vorbit. Au sa se razgandeasca inc 10 ani
dupa ce au scris acolo ?