MAKS 2015 – avioane

Ivanii cica si-ar fi scos iarasi T 50ul sa faca circ (spectacol adica) langa Moscova cu ocazia MAKS-ului (de saptamana trecuta) de anul acesta. Ca de obicei Suhoiul 50 s-a dat peste cap, a facut cobra lui Pougachev, tonouri, lupinguri, a impartit bomboane la copii si bastoane la babe, etc,etc.

Dar aparatul nu a fost prezentat si la sol sa-l vaza oamenii si specialistii, sa puie mana pe el…

Pe zona serioasa a programului mai nimic inca, T 50-ul asteptand inca motoarele sale dedicate. De asemenea nu s-a facut nici un anunt surpriza, nu s-a anuntata ca anul viitor T 50 va intra in productia de serie, practic doar circ pentru “bobor” si cam atat.

Dar haideti sa vedem “circu”: pentru ca altceva chiar nu ma ce sa scriu despre PAK FA.

Si dupa ce te utiti cu atentie constati ca avionul este intradevar manevrabil dar nu vad vreo diferenta intre T 50 si Suhoi 30 sau MiG 35, eu bineinteles fiind foarte departe de un specialist. Dar voi?!

Mai jos avem evolutia Suhoi 35S la MAKS 2013, pentru comparatie.

https://www.youtube.com/watch?v=Z3NECEYFyVo

Alte noutati nu prea ar fi: baietii de la Suhoi se asteptau sa semneze un contract pentru 48 de Suhoi 35 pentru VVS, contract care evaziv am spune a fost amanat pentru sfarsitul anului. Asta in conditiile in care contractul precedent – semnat in 2009 tot pentru 48 de aparate – ar fi sa se incheie anul acesta.

Nici cei de la MiG nu sunt foarte fericiti, MiG 35 se astepta si el la ceva comenzi din partea VVS-ului dar se pare ca n-a fost sa fie, baietii de la MiG anuntand doar ca s-a semnat un contract pentru dezvoltarea “35ului (contractul acoperind anul viitor). Din pacate pentru MiG 35, aparatul se tot afla in dezvoltare de cativa ani, fara a se arata la orizont vreun doritor. Nici macar rusii nu par interesati de MiG 35…

Din pacate pentru industria aero-spatiala rusa MAKS 2015 s-a dovedit foarte slab, in an acest lipsind cu desavarsire orice afacere de mare anvergura. Rusii nu au reusit sa semneze nimic important anul acesta.

GeorgeGMT

48 de comentarii:

  1. Declin, declin ..

  2. Nu stiu ce sa zic dar cand am aflat ca n-au semnat niciun contract …… pur si simplu am izbucnit in plans ……….

  3. Daca doar o parte din ceea ce s-a scris despre SU 30 MKI si Typhoon este adevarat atunci in momentul in care SU T 50 PAK FA va fi gata aviatiile NATO dotate cu F 35 vor avea o problema mare.
    Adica rachetele BVR nu o sa functioneze si o sa se ajunga la WVR ceea ce duce la problema deja semnalata a F 35 -ului care nu prea e manevrabil acum si care nu poate fugi de un avion capabil de supercroaziera….
    Deci este de studiat pentru USA cum se poate imbunatati manevrabilitatea F 35-ului cu modificari structurale minime.

    • O sa vina robi peste tine.

    • rachetele BVR nu or sa functioneze, AIM9X helmet cued n-o sa functioneze nici ala, tunul o sa i se blocheze, radarul o sa i se opreasca, o sa-i stea si motorul si in plus sa se declanseze accidental maneta de eject….

      • @ GSG – AIM 9X Block 2 nu prea are avantaje in comparatie cu R 74 si ultimele variante de R 73 deci nu acolo trebuie dusa lupta aeriana pentru a avea mai mari sanse de 1/2 ca sa iesi invingator.
        Asta este ceea ce sustineam.
        F 22-ul primeste upgrade-uri cu AIM 9X tot din aceeasi cauza ca sa poata face fata tocmai unor astfel de aminintari viitoare in orizontul 5-10 ani.

        • K-74M2 a aparut din dorinta rusilor de a egala performantele aim9x si asraam asa ca nu stiu despre ce vb tu acolo 🙂

          • Pai R 73-ul a aparut cu mult inaintea ASRAAM ist IRIS-T a aparut tocmai fiindca dupa testele germane acestia nu au fost multumiti de performanta ASRAAAM la acel moment. AIM 9 X are doar seacker-ul de la ASRAAM si pastreaza motorul de la mai vechea AIM 9M.
            Deci in acest moment nu sti cine este in fata in acest domeniu.
            Acum mai sunt si alte rachete performance Python 5 spre exemplu si MICA.
            Daca nu poti castiga BVR ai nevoie de mult noroc ca sa castigi altfel cu un oponent de Generation 4.5 sau 5.

            • Si ce legatura are R73 cu ce PAK FA ?
              Nici macar nu foloseste R-73 ci K-72M2 care e o versiune mai avansata a lui R-73. Iar K-72M2 e facuta sa incapa in pak fa si sa egaleze (cel putin) aim9x si asraam.

              Asta cu rusii sunt mai avansati la rachete e din anii 1980. Vremurile se schimba rusii n-au mai facut 2 cepe degerate pe cand astia din vest o ard cu Meteor si altele acum

              • Da Robi cum nu….asa au stat pe loc incat umbreala alora din Ukraina de est a devenit asa de buna incat Fortele Aeriene Ukrainiene au pierdut la avioane si elicoptere pe capete…

                • Eu cred ca tu vorbesti doar ca sa vorbesti.

                  „AIM 9X Block 2 nu prea are avantaje in comparatie cu R 74 si ultimele variante de R 73 ”

                  „Deci in acest moment nu sti cine este in fata in acest domeniu.”

                  Hotaraste cum e pana la urma.

              • @ Robi vorbeam de F 35 in momentul in care nu se poate folosi de BVR.
                Am spus ca F 35-ul in WVR are o problema inclusiv cu avioanele din generatia 4.5 si aici inlud Gripen E/F, F 16 V, Typhoon, Su 35 BM, Rafale. si posibil ceva J 11 varianta upgradata.

              • K-74M2 (izdeliye 760) – Further improved variant with reduced cross-section for the PAK FA. Intended to match the AIM-9X and ASRAAM
                Deci despre K 74 M2 vorbim nu despre K 72 care a fost un prototip pentru MIG 1.44 da?!

                • Ti-am scris foarte clar sus K-74M2 ultima versiune de racheta din familia R73.
                  Menita sa ii prinda din urma pe vestici.

                  Asa ca afirmatiile tale ca rusi ar fi superiori sunt fara substanta.
                  Da erau superiori in 1990 doar ca acum traim in 2015 aproape 2016

                  • @ Robi citat de mai sus: „Iar K-72M2 e facuta sa incapa in pak fa si sa egaleze (cel putin) aim9x si asraam.” tu cu manuta ta ai tastat asa! Deci tu crezi ca cineva care s-a hotart sa faca un upgrade la o familie de rachete a hotart doar sa fie la fel ca si concurenta vestica?! Tu chiar crezi ca nu au in ” target settings” din caietul de sarcini sa depaseasca omoloagele vestice?

                    • Ce scrie in caietul de sarcini nu se pupa intotdeauna cu ce poti face.
                      Rusii nu au nici un fel de industrie pe orizontala care sa vina cu cercetare si componente pentru industria lor de aparare. Totul la ei sta pe stat de aia mig & sukhoi sunt in pragul falimentului…

                    • @ Robi – asta cu caietele de sarcini nu se pupa la multe produse din domeniul apararii, si aici este vorba atat de rusi cat si de americani, toti au dat gherle. Cea ami mare este cred ca a rusilor cu R 27 R care s-a comportat lamentabil in Ethiopia vs. Eritrea dar nu am auzit pe vreun utilizator sa se planga de R 73, dinpotriva.
                      Afiramtia ca Suhoi este in prag de faliment este un pic surprinzatoare, poti da o sursa cat de cat sigura?

    • Ca tot vorbim despre supermanevrabilitate si marele avantaj al avioanelor rusesti uitam de episoadele legate de infruntarea dintre F4F Wildcat si Zero-urile japoneze. La manevrabilitate si viteza Wildcat-ul era mult sub avioanele japoneze. Cu tacticile potrivite avantajul manevrabilitatii japoneze a fost anulat ajungandu-se la scoruri favorabile americanilor in conditile in care japonezii nu intrasera inca in criza de piloti experimentati.
      Si dam de pamant cu un avion care se estimeaza ca va fi produs in peste 2000 de exemplare. Sa ajunga posibilii adversari ai lui F-35 la un numar estimat similar si mai vorbim.

  4. „constati ca avionul este intradevar manevrabil dar nu vad vreo diferenta intre T 50 si Suhoi 30 sau MiG 35, eu bineinteles fiind foarte departe de un specialist. Dar voi?!”

    Cu manevrabilitatea nu prea au unde sa se mai duca prea mult, n-o sa le vezi virand in unghiuri drepte la viteze supersonice…

    Si ce arata la display sunt la viteza relativ mica, cobra lu’ peste prajit n-o s-o faca in combat pt ca isi pierde toata energia si e sitting duck

    Acuma stealth, sisteme, radare, ecm/eccm, rachete, munitie intelijenta, sensor fusion, pe astea se marseaza…

    • Ce nu inteleg este cum ISIL castiga teren in fata guvernului sirian cu tot sprijinul masiv al Rusiei.

    • eu personal nu inteles pentru cine se scriu asa gen de articole.. 🙂
      Au cumparat sirienii citeva MiG 31 de la rusi pe un contract mai vechi si deja vine „russian expeditionary force” 🙂 🙂

  5. eu am inteles ca suhoi superjet a apucat ceva contracte pentru companiile regionale rusesti, zic ei ca au iscalit contracte pe sume ce depasesc 1miliard dollari americani
    Belorusii au cumparat citeva bucati Yak 130 pentru ei

    • „nu vad vreo diferenta intre T 50 si Suhoi 30 sau MiG 35, eu bineinteles fiind foarte departe de un specialist. Dar voi?!”
      George, eu personal nici nu cred ca vom vedea degraba diferenta, parerea mea e ca cu el inca nu se risca mult adica se fac figurile deja prelucrate pe alte aparate pentru „safety” plus, capacitatile lui aerodinamice se vor manifesta pe deplin cind va primi motoare noi, dar iarasi nu cred ca se va demonstra public chestia asta

  6. Păi PAK FA, nu are cum să fie și nici nu va fi vreodată echivalentul lui F-22…. în primul rând din ce se poate observa din imagini nu are motoarele(indiferent care or fi) complet carenate, ceea ce dovedește că rusnițki habar nu au ce-i aia un sistem de răcire intern adevărat… și în al doilea rând nu are ”țevile de eșapament” la nivelul lui F-22, adică dreptunghiulare cu unghiuri moarte, fapt ce reduce amprenta radar și IR foarte mult…

    • Deci ne-am lamurit, T50 e o mizierie

      • Și cât despre manevrabilitatea lui PAK FA în comparație cu Raptor, rușii n-au decât să se șteargă la ”fundnițki” cu ea… ce dog fight să faci cu un F-22, când tu nici nu-l vezi de unde vine, de unde a tras și unde a șterpelit-o… î-l ai în câmp vizual timp de câteva secunde după care dispare în nori și asta dacă printr-o minune scapi de rachetele AA BVR ale Raptorului…

      • E un su35 cu caracteristici stealth. Rusii nu prea mai vin cu nimic nou in domeniu.

        • Plecand pe acelasi principiu si F22 este un F 15 stealthizat..si Su 35 vai mama lui de AIA vor chinezii sa il cumpere…dorm in sfarsit mult mai linistit Rusia nu este capabila de nimic relevant in tehnica aeronautica.

          • Chinezii vor sa il cumpere fiindca nu au alte solutii.
            Europenii nu le vand, americanii nici atat, se multumesc deci cu ce ciupesc de la rusi.
            Altfel stai linistit ca nu mai stateau la mana rusilor daca avea si alte oferte.
            Cat despre Rusia, adevarul este ca inca e capabila de destule in industria aeronautica, doar ca nu se mai pot compara cu americanii, diferenta e zdrobitoare in favoarea americanilor.
            Cu europenii se pot compara in schimb.
            Pe viitor insa nu se stie nici daca isi mentin pozitia asta, la cum merg lucrurile prin Rusia cred ca trebuie sa isi asigure pe viitor mancarea si apoi sa se mai gandeasca si la altceva.

      • zici si tu ca vulpea:” oricum e verde poama asta… 🙂 „

  7. trebuia sa apara un hater F-35 🙂 deocamdata avionul acesta e inca in teste, in evaluari, mai e ceva pana va aparea produsul final si atunci se va vedea cum se descurca in dogfights.

    oricum, doctrina americanilor e pe termen lung aici, nu pe termen scurt si pe langa acest F-35 au si un avion de superioritate aeriana adevarat, F-22, cu care probabil va opera in echipa; ceilalti potentiali cumparatori/participanti la proiect majori au Eurofighter, pentru ceilalti ramane de vazut daca vor opera un ASF dedicat.

    revenind la F-35, acesta va fi produs intr-un numar de exemplare atat de mare (2500) incat nici o alta tara din lume nu-si permite si e cam numarul combinat al flotelor de avioane de lupta rusesti si chinezesti. Avand un numar atat de mare de avioane, va fi relativ usor ca intr-o lupta acestea sa se acopere de la distanta, o formatiune pe alta, folosind vectori BVR si capacitatile stealth/senzori etc. Cantitatea e calitate, dupa cum spunea tovarasul Stalin 🙂

    Deci va fi cam dificil pentru Suhoiurile rusesti sau chinezesti sa ajunga aproape de F-35 pentru ca pur si simplu nu sunt in numar atat de mare incat sa contracareze roiurile de Lightning, basca ce mai e in spate, AWACS si F-22 (sau Eurofighter). La asta se adauga software-ul si senzorii care probabil vor fi de ajutor

    Daca F-35-ul are o hiba e faptul ca celulele si in general avionul nu vor putea fi upgradate, nu cu rezervoare suplimentare sau rachete mai mari; ce se va putea upgrada e software-ul si avionica.

    Este pur si simplu un avion care face altceva decat SU-35, Rafale, Eurofighter, avioane care au si ele problemele lor.

    Rafale-ul e un avion excelent pentru o putere regionala care nu doreste sa devina dependenta de rusi sau americani si prin transfer de tehnologie isi poate opera Rafale-urile fara suport francez si se vede ca incepe sa aiba succes la export, de urmarit insa cate tari vor fi in stare sa opereze Rafale-ul fiind cat mai putin dependente de francezi.

    Eurofighterul e un avion superb insa nu lipsit de probleme, in principal legate de pretul foarte mare. UK baga bani in F-35 pentru ca trebuie sa-si doteze portavioanele care vor fi gata in curand, bani pentru Eurofighter nu vor fi in urmatorii ani. Spania si Italia (care oricum vrea JSF) au probleme economice serioase si cred ca niciuna nu are capacitatea necesara sa duca mai departe, de una singura, acest avion. Germania (care oricum upgradeaza Tornado) e tara austeritatii si din cauza asta o mica parte din armata/aviatie este cu adevarat operationala… deci dureaza pana cand Eurofighter va fi cu adevarat si un avion de atac si cu F-35 la orizont, la cheie, cine ar mai baga bani in asta? Ce fac britanicii cu Brimstone, Storm Shadow si ce-or mai pune pe el e totusi limitat….si oricum vine JSF.

    Aici cateva articole interesante:
    http://fightersweep.com/2548/f-35-v-f-16-article-garbage/
    http://fightersweep.com/2574/f-35-vs-f-16-bfm-parting-thoughts/

    Probleme cu F-35 vor fi pentru natiunile mai mici care vor sa-l cumpere (se pare ca noi :)) ) si nu au infrastructura sau suportul necesar (AWACS, avioane de superioritate aeriana).

    Personal cred ca alegerea F-16 este un pic gresita, personal cred ca un F-18 Super Hornet ar fi fost o alegere mai buna in perspectiva…

    Dar, revenind la F-35 si PAK 50, pana la urma primul este operational (acompaniat si de F-22) si se pregateste sa ajunga in curand si pe portavioanele britanice pe cand PAK-ul rusesc zboara pe la targuri…

    • F 35 poate sa lupte foarte bine cu eurocanardurile. F35 in fata cu senzorii si colectarea de informatii si eurocanardurile in spate cu armamentul. S-au facut mai multe exercitii la Red Flag in a vedea cum avioane invizibile lucreaza cu avioane de generatia 4 si rezultatele au fost surprinzator de eficiente. Atat de eficiente incat americanii se gandesc sa foloseasca avioane de transport in spatele liniei frontului ce vor cara rachete ghidate si drone mai mici si avioanele invizibile (f35,f22) sa le ghideze din fata.

      Si diverse alte combinatii ce le pot face si europenii cu eurocanardurile si dronele proprii.

    • @Andrei – pe ce te nahezu cand spui ca F16 MLU a fost o alegere neinspirata in comparatie cu Super Hornet? Nu iti fa griji Airbus are suficienta fonduri sa integreze armamentului nou…

  8. Chestie de imagine pana la urma si nimic mai mult. Il scot din hangar doar la show-uri aeriene. 🙂

  9. io cred ca t50 este un avion de varf fata de ce se produce in Evropa,
    toate marile avioane de vanatoare evropene n`au nici o sansa in fata lui t50, pt. ca probabil nu`l vor vedea decat prea tarziu,
    cehii care puteau produce ceva radare pt. asa ceva au fost cumparati de US – unii zic ca f 117 doborat de sarbi ar fi avut la baza radare de la ei,
    sau poate ne dau iranienii ceva tehnica ca tot au de ceva timp succes cu dronele stealth ale US,

    f 22 este singuru` care ar putea sa dea de pamant cu rusu`, dar nu este si nu va fi nici in viitoru` apropiat, de vanzare pt. evropeni;

    noi stam linistiti atata timp cat duska ne da torpile pt. avioane f 16 third hand,
    speram ca un virus informatic numit alcool contrafacut va pune cruce caculatoarelor tehnicii de lupta rusesti,
    iar duska va trece la gradu` de maresal pe cine mai ramane sa stinga lumina.

    • „unii zic ca f 117 doborat de sarbi ar fi avut la baza radare de la ei,”

      A fost doborat pentru ca a mers de mai multe ori pe aceeasi ruta. Nu stiu daca sti cum functioneaza stealth dar ideea e sa te faca mai putin observabil sa te poti strecura printre radarele inamice daca treci fix pe langa un radar o sa te vada indiferent cat de stealth esti…..Stealth doar te face observabil de la distante mai mici decat ai fi in mod normal, nu nava klingoniana
      Sarbii stiau ca vine si au pus radare unde trebuie.

  10. Ba, dar de ce se vede atata oftica in comentariile voastre, numai oftica pana va invinetiti. Surprinzator, Pak-Fa deja da cu F-urile de pamant.
    Presa occidentala data de voi in linkuri, o mai mare propaganda si prosteala nu exista.
    Dar fiecare cu ce vrea sa creada.

  11. Dupà o media israelianà (proprietarul are mai multe canale de televiziune), Rusia s-ar implica în curând militar în conflictul din Siria, cu avioane si elicoptere pilotate de rusi.

    Sunt cam sceptic, dar dau oricum link-ul:
    http://www.i24news.tv/fr/actu/international/moyen-orient/84074-150831-des-pilotes-russes-en-syrie-pour-attaquer-l-ei-diplomates

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *