Pe 20 martie 2024, Suedia a semnat un contract de mare magnitudine cu compania finlandeza Patria care vizeaza achizitia de catre fortele terestre suedeze a 321 de transportoare de trupe Patria 6×6.
Suma implicata este una chiar modesta – 470 milioane de euro.
Inainte de semnarea contractului, in aprilie 2023, armata suedeza a primit 20 de Patria 6×6, acestea au fost testate, lucrurile evoluand mai apoi spre o comanda ferma si importanta.
Ce este Patria 6×6? Ei bine, este o platforma pe care clientul o poate folosi in multe moduri, dar la baza blindatul finlandezilor este un transportor de trupe si, desi este mai mic decat un blindat 8×8 tot poate primi pana la 12 militari.
Poate va intrebati de ce ar cumpara cineva un 6×6 si nu un clasic 8×8. Ei bine, un transportor blindat 6×6 are o mobilitate mai buna, este mai usor si mai ieftin, iar pe drumuri grele (sau chiar terenuri salbatice) s-ar putea descurca mai usor decat un vehicul mai greu si mai lung.
Pana la urma, daca ai nevoie de un transportor de trupe si nimic altceva, un blindat 6×6 poate fi o solutie mult mai competitiva decat un clasic 8×8, iar Patria a reusit sa vanda pana acum 6×6 relativ bine.
Finlanda a cumparat vehiculul, Suedia tocmai ce a semnat, Letonia a comandat 200 de unitati. Patria 6×6 se doreste a fi un transportor de trupe care sa uniformizeze dotarea trupelor terestre si a fost lansat de cele trei tari care au si cumparat pana acum transportorul celor de la Patria. Germania este si ea interesata (mai ales pentru inlocuirea blindatelor de cercetare TPz Fuchs si ele tot 6×6) si s-a alaturat programului.
Evident ca Patria 6×6 este un vehicul amfibiu.
Romania nu a avut in dotare blindate 6×6 ci doar 8×8 si 4×4, dar dupa 1989 Uzina de la Moreni a scos pe piata RN 94 (in colaborare cu turcii de la Nurol Machinery and Industry Co), un transportor blindat 6×6, extrem de versatil si de o mare mobilitate. Din pacate MApN nu a fost interestat, vehiculul ajungand in cele din urma doar istorie.
Revenind la Patria, blindatul este unul modular, permitand cresterea nivelului de protectie in functie de amenintarile carora trebuie sa le faca fata, dispune de o motorizare de 394cp si o raza foarte respectabila de 700km.
La nivel de inarmare, orice iti trebuie poate fi montat, de la o turela cu o mitraliera de 7,62, pana la tun si racheta AT.
GeorgeGMT
Presupun ca la noi subiectul transportorului 8×8 anfibiu este mort si ingropat, corect?
Si asta chiar daca SAUR 3 este mai AGILIS decat Pirahna IV+ indigenizat local!
Nu exista saur, n-a existat niciodata, au fost doar niste table pe roti.
Nu exista agilis, n-a existat niciodata, cred ca nici pdf n-a ajuns asta.
Singurele care exista pentru noi sunt alea cu linii de fabricatie.
Robi te contrazic,SAUR,exista probat la exploziv,STANAG 5 dar generalii nu și iau comisioane,deci acum e mort..
Trecand peste faptul ca era o spoiala lui b33 zimbru nu a trecut niciodata prin teste serioase, era un prototip cel mult. El ca produs final nu a existat niciodata. Moreniul a pus niste table pe roti, l-a plimbat de colo colo si a sperat ca mapn sa plateasca dezvoltarea lui.
Cat despre saur 2 uite asa arata in interior
https://www.politicienii.ro/wp-content/uploads/2015/04/Saur-II-inside.jpg
Apoi daca privim ce au reusit romanii cu „performanta” de a suda 2 table pe Piranha mai bine ca n-au mers pe saur. Bagau o caruta de bani si nu iesea nimic. Nu exista capabilitati de productie, nici un fel de know-how si nici un fel de r&d.
Corect, trădare, trădare dar să știm și noi daca interesele spagarilor o cer.
N-a fost nici o tradare. Si-au dat seama imediat ca nu aveau ce face cu el. Nu era nici pe aproape un produs final, deci mai trebuiau bani pe care nu ii aveau si mai mult era vai mama lui.
Nu mai zic de capabilitati de productie care nu existau.
Cauta pe net sa vezi cum arata piranha 5 interior si compara cu ce ti-am dat mai sus. Era deja depasit si nici nu trecuse de faza de prototip.
Au luat decizia corecta. Moreniul a venit cu un prototip de anii 60 si nu era in stare sa produca nimic. Ce trebuia sa faca mapn cu asa ceva ?
Sunt total de acord ! Mai mult, au și disponibilizat personalul tehnic.
Ce ai fumat acolo in Rusia, de spui ca are stanag5?
Ai idee ca singurul stanag5 operational e VBCI-ul francezilor si ala e o matahala de nu se face de rusine nici fata de abrams…
Da o geana pe ala danez si spaniol cu stanag 5 si pe ala romanesc vei fi suprins
SAur1 si 2 exista, prototipuri, 2 la ultima varianta. Au fost si omologate si testate de MApN.
TBT 8×8 nu a existat, au fost doar table pe roti.
Saur3 a fost doar un design/modelizare 4×4.
Table pe roti era si saur daca te uitai in interior, i-am pus colegului mai sus o poza cu cabina.
A fost „omologat” ca sa il poata vinde la export. Nu era o platforma gata de intrare in uz. Au „omologat” 3 table ce le-au aruncat in aer(exact ca si tbt) si un traseu cu obstacole dar din alea nu prea grele sa nu ameteasca…
Sperau la un contract extern ca sa il dezvolte si apoi sa il vanda.
Asa cum a fost omologat era si „gata de lansare”. Lansare in spatiu poate ca masina lu Musk.
Realist vorbind au vrut sa ii pacaleasca pe irakieni sa tina pe picioare Moreniul dar nu a mers.
N-a existat nici atunci decat la nivel de declaratii si un prototip, care era foarte departe de a fi gata, de il plimbau.
E mort, ingropat si ii s-au facut deja cei 7 ani de pomeni.
Cu toate astea e in continuare mentionat aici pe site la fiecare articol de apc-uri de parca e tanara speranta…
Cum , nu au facut suedezii licitatie ??? Au luat direct de la un producator ce le-a trebuit ?? Astia nu stiu ca nu asa se procedeaza ???
licitatia nu e problema, problema e cand e licitatie MApN. Atunci e vai si-amar.
La ei nu merge șpagă. Nu mai exista money cash.
Păi stai așa, cand alții fac licitație și noi luăm direct de la producător, e bai. Când alții cumpără direct de la producător iar noi facem licitație, iar e bai.
Este inclusa si turela in banii astia?
Doar asa ca o vorba si comentarii : https://www.rumaniamilitary.ro/agilis-8×8 8×8. George GMT 12 noiembrie 2017 – 19:12
Eu cred ca era muuult mai bine.
mama ce vremuri !!! @bizonul,@neamtu tiganu,@eroul bula,lume fina. m-am amuzat teribil ca din sute de comentarii „elogioase” aparu pe acolo un gica contra care zicea ca vor face nada.unul @nikk.atata imaginatie aveam la ora aia,sa imi pun nickname ul @nikk!!!dar ce sa vezi,dupa 7 anisori realitatea imi dadu dreptate.canci Agilis.
Nordicii se standardizează împreună pe aceleași
” scule” militare. E evident de ani buni.
Iar Patria e o firma foarte serioasa.
Țara mica , firma mare.
Invers ca în România .
A nu se uita că mia de transportoare poloneze ( Rosomak) sunt tot licență Patria.
una din turelele propuse pentru CAVS
https://www.army-technology.com/news/nordic-cavs-to-be-fitted-with-protecter-remote-weapon-stations/
Merge pusa si pe RO-navy, Sea-Protector …
Bune, bune… cu Javelin pe ele .. tot ce trebuie.
Si destul de ieftine, fata de altele…
Ca tot nu avem ceva amfibiu, poate ar trebui sa ne orientam spre astea 6×6.
Le putem pune si turela cu tun si rachete AT, mai creste pretul dar macar ai ce trebuie, sa suplinesti Pirandele .. care ramin pe malul opus, pina se elibereaza soseaua/calea ferata.
Sau cumperi si niste pod-uri amfibii – gen M3 de la GDELS – pentru Pirande, si mai suplinesti cu Patria 6×6 sau CV90 amfibii – 300-400 bucati. Si iei macar 1/3 sau 1/2 din ele echipate cu turela cu tun si rachete AT, sa iesi mai economic. Le grupezi sa ai si ceva putere de foc – in caz de ceva ambush si sa poti si sa transporti cit mai multi soldati. Dar cine sa gindeasca putin mai departe de 3-5 ani?
Sau tii Pirandele doar in Vest si Nord-ul Romaniei, cu citeva M3, just in case, si restul amfibiilor in Est si Sud.
E chiar greu sa gindesti … mai intii cumperi si pe urma te gindesti cum le folosesti … off, off, mai-mai …
M3 alea poti sa le folosesti si pentru tancuri, nu doar pentru Pirande…
Asta e cind faci achizitii fara cap…le-om fi luat pentru clima de peste 100ani, desertica …
Si ca o completare, vad ca nordicii isi pun la comun si aviatie, incearca sa faca un mini-NATO nordic, sau o alianta nordica – terestru, aerian si naval. Asa pot acoperi mult mai bine si mai repede toate cele 3 tipuri de frontiere si amenintari.
Spre deosebire de noi, care sintem piloni de stabilitate in Est…
Cred ca in caz de invazie a Romaniei, jumatate din generali si colonei nu se prezinta … parasesc tara, rapid… sa ramina prostii sa lupte.
ma-Ciuca se ascunde sub pamint .. sa nu-l gaseasca pe liderul suprem … sau se pune la adapost in vest… isi ia CM… „coward-ita cronica”… 😀 😀
Doamne feri de asa ceva .. ca nu ne vedem prea bine…
Nu cred ca Putin e chiar asa nebun sa riste o invazie asupra unei tari Nato… dar nu se stie niciodata.
Oricum ar fi, pretul e bun pentru Patria, si ne-ar fi bune asa ceva prin ograda. Nu mai stiu Pirandele cit au costat, dar sint putine si vin greu …
Părere absolut personală
O mare problemă în programele de dotare a armatei este ,,decuplarea” dintre Ministerul apărării și Roarm.
Armata nu consideră industria națională că un partener și un colaborator .Vede in Roarm un ,,parazit” care oferă produse de proastă calitate și la preturi mari.
Și nu mă miră dacă mă uit doarla ce sa întâmplat la Avioane Craiova cu modernizarea IAR 99.
Asta a dus la apariția unui obicei de ai ,,ocoli” ori de câte ori este posibil preferând produsede o calitate superioara (ex Piranha v) foarte scumpe și cu foarte mică integrare în țară
Deci dacă se dorește să se facă ceva primul pas ar fi o restructurare a sectorului industrial și după aia vorbit de produse și comenzi.
Am impresia ca arma de asalt se încadrează în același trend de a oferi un produs slab la preț mare
Amice, monococa se sudeaza la Damen,turela se asambleaza la Magurele cu piese de la ELMET Bacau si A/E International Bacau iar integrarea finala se face la UMB. Si sisteme electrooptice se fac la ProOptica (camera video/termala, ecran MFD etc.) si Electro Optic Components (sistemul SAPLAR https://electro-optic.ro/wordpress/saplar/). Ce mai vrei? Eu zic ca e bine avand in vedere in ce hal e „industria” de aparare de la noi. Nu mai bociti atat!
Exemplele pe care le dai sunt de companii care construiesc diferite subansamble care intră în componența sistemelor de armament.
Romarm are în componență firme care construiau sisteme ,avioane ,transportoare ,tancuri artilerie și muniție
Deci nu e bine.
Cumperi un sistem, transportor spre exemplu care vine echipat cu toate subansamblele și tot ce poți tu face este să pierzi timp și bani în negocieri care să ducă la integrarea unui sistem de ochire sau a unei turele făcute în țară.
Deci dai o palmă la un k…
Romarm ar trebui să integreze subansamblele astea pe care le-ai enumerat în sisteme de arme
Se întâmplă asta?
Nu!
cand a facut romarm tancuri ?
Așa cum la CFR este firma de spagari ARF, așa este și romarm.
La o greutate maxima de 24 de tone, nu stiu cat de usor si manevrabil e in comparatie cu un 8×8. Gol cantareste cat un Saur 2 (vreo 16 tone) si are acelasi nivel de protectie, dar greutatea respectiva e distribuita doar pe 6 roti, nu pe 8. Recunosc ca e o analiza sumara, poate are cineva mai multe detalii in ceea ce priveste capabilitatile hardughiei asteia.
nu vad de unde atata entuziasm.inculpatul este practic un Patria Pasi de acum 40 de anisori.aceeasi forma,aceleasi dimensiuni chiar,aceeasi arhitectura,blindaj ceva mai bun(stanag2 de baza,stanag4 optional) si un motor cu 50% mai puternic.aceeasi Marie dar cu ceva implanturi. un camion blindat de dus trupetii spre linia frontului.de unde se transfera in Patria AMV(35 t) sau CV-90 ?? oricum,in epoca dronelor FPV de 500$ chiar nu mai conteaza in ce ii cari.ca e BMW decapotabil,camion Iveco sau Namer, in caz de bazaitoare sinucigase,rachete AT sau mine , soarta lor e aceeasi.La coada la Sf. Petru !!
Este mai simplu decât pare
Constructoru Patria 6×6 este o societate deținuta in proporție de 50,1 % de guvernul finlandez si restu de 49,9 % de norvegienii de la Koensberg Defence care, la rândul lor, au deja istorie in producția de tehnica de lupta modernă
Atât Patra 6×6 cât si Patria amv 8×8 au, nu întâmplator, motoare Scania
Scania, nu întâmplator, este constructoru de camioane cu cea mai bogata istorie in producerea de motoare in 8 cilindrii pt camioane
Si nu degeaba Scania este queen of the road
Acuma si la noi poate ca era de preferat o integrare mai mare a producției pt P5, eventual produse local, cum s-a întâmplat la polonezi cu Patria AMV
Sau cum fac unguri cu KF 41
Sau cehii cu CV 90
Ca nu e tot una sa dai 10 milioane pt proiectul unei turele noi pe care le produci tu sau sa cumperi turele produse de altii
Dar noi am preferat camioane Iveco
Ca ar fi luat si alte armate evropene
Si daca e ieftin poate fi si bun
Camioanele vin si nu știu câte se produc local
Nimeni, absolut întâmplator, nu are nimik de obiectat
Ca e greu sa faci școale pt oameni muncii
Si mult mai greu să păstrezi producția si sa ai o piață de desfacere
E o meserie să știi sa vinzi un anume produs pe o anumită piață
Istoria ne va spune daca alegerile noastre au fost corecte
Dacă am înțeles bine, tovarashii de la moskva erau cei care in trecut s-au opus producerii de tehnica de lupta la noi in țară – vezi istoria programelor IAR 95, proiectu TR 125, etc etc
Hardughie de APC, asa cred si eu :
https://en.wikipedia.org/wiki/Patria_6%C3%976
Dupa cum scrie in link, la 24 de tone un motor de 400hp mi se pare
slab fata de paralelele ca Eitan de exemplu….
Parerea mea, hac…. a spus cineva ? 😋
E totusi o diferenta de 10 tone intre cele 2
Da 10 tone dar Eitan are 800hp.
Vasazica 800:34~23 la care ratia e 23
Hp pe tona. La Patria e numai 16 pe tona.
Cred ca e putin si nu prea trage la deal.
Fa socoteala asta la tancuri moderne
si sa vezi cat iese……
Am gresit ?
Iti spun sincer ca nu ma pricep la inginerie.
totusi nu e de comparat cu Piranha, Eitan sau Boxer; in primul rand e 6×6; in al doilea rand e un battle taxi care se potriveste doctrinei finlandeze, adica doar plimba infanteria de colo colo, nu o sustine cu armamentul de la bord.
e mai usor, mai ieftin, merge si pe apa
Uite aici americanul care chiar tine bine
marea (sea state 5) i au marit caii la
500. Uite te la el si sa vezi vitezele la
care poate ai sa intelegi, e hardughie
garantat. 😃
https://en.wikipedia.org/wiki/Assault_Amphibious_Vehicle
Diferenta e ca americanii au experienta
de zeci de ani cu el.
Si mostenitorul
https://en.wikipedia.org/wiki/Iveco_SuperAV
https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/sua-aproba-vanzarea-catre-romania-a-21-de-vehicule-amfibii-de-asalt-si-alte-echipamente-in-valoare-de-1205-milioane-de-dolari-2444693
16 AAV-uri pentru RoArmy anul trecut.
Tot atatea masini au imprumutat englezii inainte se hotarasca pt IFV-uri (Boxer in loc de VBCI). Poate astea 16 sunt doar de proba, sa ia mai multe amfibii in perspectiva – habar n-am de cate ar avea nevoie armata cu scenariile pe care le coace in ultima vreme.
Sunt pentru RIM Babadag.Atat, restul unitatilor primesc Piranha.
nu are rost comparatia, roluri diferite
Rolurile nu sunt diferite, ai sa vezi ca
la bataie au sa mareasca puterea motorului si dupa socoteala mea mazgalita, cel putin la 500hp. Sa faceti
socoteala asta la mai multe vehicule
asemanatoare si sa vedeti…..
@ Dov https://militaeraktuell.at/gdels-zeigt-neue-versionen-des-pandur-6×6-evo/ Bun xi ca motorizare…. Daca vrea GDLS sa faca si in Romania pentru o comanda ferma, nu mai avem nevoie de alt transportor amfibiu 8×8… Acesta e foarte ok pentru noi…
@Dov Mai multe detalii,e peste Patria cu mult…americanii au o varianta pentru fortele lor speciale,se pare ca detaliile sunt secrete..
https://soldat-und-technik.de/2022/09/mobilitaet/32707/pandur-evolution-mobilitaet-der-extraklasse/
https://www.israeldefense.co.il/en/node/61652 BAE Systems Showcases Armored Multi-Purpose Vehicle with Elbit Systems Turret
https://www.israeldefense.co.il/node/61663 (google) Report: Indonesia received the batches of armored personnel carriers (Pandur-2) with an Elbit turret
The tower is manufactured in Brazil, in a subsidiary of Elbit called ARES | It is an Ares UT30MK2 turret with a 30 mm caliber cannon
ziua buna,
domnii de la Patria iti pun pe capota ce vrei tu ! de la un tub cu cornete …la tun si rachete AT! si daca citim atent pe pagina lor….e ceva si cu transfer de tehnologie!! ca tot se doreste asta!
in rest cred ca nu sunt de aruncat si ar inlocui cu succes TAB si alte relicve existente!
a nu se uita !!!!…..poti pune pe ele cam ce vrea muschii militarilor!
poate ar trebui ca departamentul de achizitii sa se uite mai atent la produsele nordicilor ca nu sunt de neglijat!
brgds,gents
You get what you pay for.
If you pay for a wreck, a wreck you ll get. 😁😝
Ukraine launches huge drone attack as ’60 explosions’ rock Russian airfields home to Putin’s bombers
https://www.youtube.com/watch?v=ST6n09ZZcvo
Ukrainian drones destroyed 6 Russian aircrafts and damaged 8 at the Rostov airfield
https://www.youtube.com/watch?v=03SRS8FqSc4
Russian Offensive Campaign Assessment, April 5, 2024
https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-april-5-2024
Upgrading the British Army’s Tactical Communications: What Next?
https://www.rusi.org/explore-our-research/publications/commentary/upgrading-british-armys-tactical-communications-what-next
US ground-based conventionally armed missile programmes stretch their wings
https://www.iiss.org/online-analysis/military-balance/2024/04/us-ground-based-conventionally-armed-missile-programmes-stretch-their-wings/
The erratic results of deterrence against non-state armed groups
https://www.iiss.org/online-analysis/online-analysis/2024/03/the-erratic-results-of-deterrence-against-non-state-armed-groups/
Israel announces that Oron intelligence aircraft is operational
https://www.janes.com/defence-news/air-platforms/latest/israel-announces-that-oron-intelligence-aircraft-is-operational
Iraq’s state-owned defence industry has said it has begun producing Norinco VN22 6×6 armoured vehicles.
https://www.janes.com/defence-news/land-forces/latest/iraq-announces-start-of-vn22-armoured-vehicle-production
Air defense, tanks top Dutch military’s wish list
https://www.defensenews.com/global/europe/2024/04/05/air-defense-tanks-top-dutch-militarys-wish-list/
Inca odata am reusit sa postez aiurea, scuze. Daca se poate sa mutati asta la psr ca aici e degeaba.
Urmasul lui RN-94 exista la turci sub versiunile modernizate pe numele lor Nurol Ejder si FNSS Pars 6×6.
Bravo suedezilor si mai ales finlandezilor + germanilor. Exemple de urmat pt Romania dtpdv. Ambele tari nordice cu multe cursuri de ape si lacuri de traversat au concluzionat logic ca au nevoie de un tab modular. Exact aceeas situatie ca in Romania. Dar in Romania ca nishte neaveniti de politruci si unele capetenii ciudate din MAPN.Ro au decis sa achizitioneze pt ArmRo Piranha 5 8×8 neamfibiu….??? De ce au facut asta oare??? Daca tot au fost stimulati de unii de la GDELS cei din Romania mai bine alegeau o varianta amfibie a lui Piranha 8×8. Nu ar fi tarziu acum sa se ia o decizie in acest sens de catre MAPN.Ro si GuvRo ca urmatoarele vehicule 8×8 Piranha din comanda de 227 + 150 sa fie amfibii si de preferinta sa fie macar partial fabricate si asamblate in Romania la U.A.Moreni.
Daca se vrea se poate fabrica apropae orice in Romania cu transfer de tehnologie si investitii locale si straine.