MBDA a primit din partea Ministerului Apărării din Marea Britanie un contract în valoare de 550 de milioane de lire sterline pentru producția sistemului de rachetă SPEAR.
SPEAR (cunoscută în Marea Britanie ca SPEAR3) este o mini-rachetă de croazieră de primă clasă. SPEAR va fi principala armă cu rază medie și lungă de acțiune a avioanelor de luptă F-35 din Marea Britanie, care va permite eliminarea unor ținte complexe, precum sistemele mobile de apărare aeriană cu rază lungă de acțiune, de la distanțe mari, indiferent de condițiile de vreme.
Tragerile ghidate cu SPEAR vor începe în următoarele 18 luni de pe un avion Eurofighter Typhoon, iar producția de rachete și lansatoare este programată să înceapă în 2023. Noul contract urmează implementării cu succes a fazei de dezvoltare a SPEAR, contractată în 2016, și semnării contractului pentru integrarea SPEAR pe F-35, în 2019.
Éric Béranger, CEO MBDA: „Grupul MBDA este încântat să primească acest contract, rezultatul multor ani de muncă susținută din partea echipelor noastre de ingineri dedicați. Armele din categoria stand-off, network enabled sau swarming sunt o parte esențială a viziunii MBDA. SPEAR este un produs de top, fiind cea mai avansată armă de acest tip din punct de vedere tehnic”.
Contractul SPEAR presupune angajarea, în perioada de vârf, a 570 de persoane la MBDA, plus încă 200 în lanțul de aprovizionare. Astfel, vor fi create 190 de locuri de muncă de înaltă calificare la MBDA. Contractul face parte din parteneriatul inițiat în 2010 între Ministerul Apărării din Marea Britanie și MBDA, privind proiectarea și producția de arme complexe suverane.
MBDA – Comunicat de presă
editat*
asta e adresa discului de pe PC-ul tau, dupa ce ai dat jos ca sa deschizi pdf-ul.
Cred ca e vorba de Spear 3,
https://www.mbda-systems.com/innovation/preparing-future-products-3/spear-capability-3/
https://en.wikipedia.org/wiki/SPEAR_3
https://www.mbda-systems.com/product/spear/
Spear 2 = Brimstone 2
video Spear 3 de pe vremuri;
https://www.youtube.com/watch?v=-ub9IL9fflU
delete pls 🙂
nu, ca mi-l sterg si pe al meu 🙂 e sters continutul
Merci
Făină jucărie. Presupun că singura variantă ca s-o avem și noi în dotare ar fi la pachet cu F 35. Dar nu-ți iei un avion să poți trage cu o rachetă. Oricum o dau, va mai curge multă apă pe Dâmbovița până să visăm la așa ceva.
Ar fi interesant de știut cam ce rază de acțiune ar avea, dimensiunile ei fiind relativ mici, speculez undeva pe la 150-200 km.
130km la viteza „high subsonic” (adica vreo 250m/sec.).nu stiu warhead ul cat este, ea are toata doar 100kg.
In the absence of a true anti-ship missile for British F-35Bs, MBDA’s SPEAR will be the only option available for the Royal Navy to fly anti-surface warfare (ASUW) missions from the Queen Elizabeth-class aircraft carriers. Each F-35Bs can carry up to 8x SPEAR missiles internally (in the weapons bay) meaning they remain low observable. Despite its subsonic speed and relatively small warhead (for anti-ship role) a single F-35 could theoretically launch a saturating attack of 8 missiles against a surface vessel. This is probably enough to disable or put out of combat most vessels, of frigate size and below.
https://www.navalnews.com/naval-news/2021/01/spear3-mini-cruise-missiles-to-provide-asuw-capability-to-british-f-35b/
„true anti-ship missile” pentru F 35 este JSM, adevarat ca pt F 35B doar pe pilonii exteriori, dar asta e…
Incerc sa imi dau seama impotriva caror nave poate fi eficienta musculita asta. Sea venom la 110kg si 20km raza actiune are un warhead de 30kg.asta la 90-100kg, dar o raza mult mai mare(mult combustibil) presupun ca are 10-15kg. Un proiectil de 127mm are cam 4kg(e drept la ala se mai adauga si energia cinetica a celor 35kg metal care lovesc nava cu niste multe sute de m/sec). Whatever, ei stiu mai bine.
Sea Venom nu planeaza ca asta, de unde diferenta de raza de actiune.
https://www.youtube.com/watch?v=Gsm6xfnpoCw
Nu prea are sens sa le compari.
Spear cred ca e mai apropiat ca si concept de JSOW + motor, la care conteaza si altitudinea de la care lansezi, cvadrupland practic distanta. La JSOW ER i se adauga motor similar cu al Spear. Astia o compara cu SDB II/GBU53 Storm Breaker, care are capul de lupta de 48kg, deci mare parte din cele aproape 50kg se duc pe motor+combustibil:
https://www.thinkdefence.co.uk/uk-complex-weapons/spear-capability-3/
Deci da, capul de lupta la 10-15kg e similar cu al unei rachete aer-aer cu raza scurta. Ca si cand ai trage cu Mica… pretul insa cred ca e sensibil mai redus. Pentru o nava mai mare, pagubele vor fi minore (ca si cand ar incasa 2 Brimstone/Hellfire in acelasi loc), poate reusesti sa ii avariezi senzori sau lovesti munitii la bord, altfel e mai mult piscatura. E mai mica decat o racheta antinava clasica, insa traiectoria e mai predictibila.
O AGM-88 Harm are cap de lupta de 66 de kg.
4 avioane x8 rachete fiecare se simt
Cine are 4 avioane F-35 ca sa atace o singura nava? E aproape jumatate din forta activa a unei mini-escadrile de 12-14 aparate.
Poate cel mult 2…
queen elisabeth class
eh, na, aia pot avea pana la 40 de aeronave la bord, dar cred ca F-35 vor fi doar 24… maximul fiind de 36.
Am inteles ca e practic o brimstone 2 cu aripi si turbojet. Cat are brimstone warhead ul?
Brimstone 2 pastreaza masa lui Mk1, pe la 53kg (50 kg la Mk1), imbunatatirea fiind motorul (x3 distanta de zbor) si senzorii. Cred ca e vorba de un cap de lupta similar de 6,5kg.
https://mbdainc.com/wp-content/uploads/2015/11/Brimstone2-Data-Sheet_Nov-2015.pdf
de retinut si poza 🙂
https://www.army-technology.com/projects/brimstone/
vezi aici, doar SeaSpear are cap de lupta 16kg, ca are si diametru mai mare, la 188mm in loc de 180mm in standard.
https://missilethreat.csis.org/missile/brimstone/
Brimstone 3 in teste in Suedia, in 2019, care va avea inca +20% distanta fata de Mk2
https://www.youtube.com/watch?v=yV63L23cars
Hai ca aflasi! Brimstone ul „normal” are warhead de 6,3kg (la 50 kg masa totala). Asta, de ii mai zice si sea spear cica are warhead de 16 kg. Putin al dracu’. Da poate e dasteapta ca NSM ul si stie a lovi puncte nevralgice ale navei. Acu ‘depinde si la ce pret iese.
@Marius Z.
Mie Spear-ul mi se pare mai degraba un Hellfire pe steroizi. Uita-te putin la caracteristicile generale ale Hellfire. In plus, nici americana nu are cine stie ce cap de lupta dar e folosita sa dea cep la tancuri. Spear nu e suficienta pentru nave de tip fregata, dar daca poate alege unde loveste, atunci poate scoate din lupta radarul, comunicatiile, puntea de navigatie etc samd
Totusi, in opinia mea, utilizarea Spear in rol AN pare mai mult o improvizatie pentru a acoperi o lipsa din inventar decat o capacitate credibila. JSM ar merge daca aleg NSM in programul intermediar pentru o racheta AN care sa inlocuiasca Harpoon.
Mie Spear mi se pare in esenta o racheta aer-sol. Ca englezii le pot folosi si AN e altceva.
Interesant este ca, in ciuda relatiei foarte bune cu SUA, UK marseaza in continuare pe produsele MBDA.
Inca ceva, daca nu ma pacalesc pozele, Sea Venom are motor cu combustibil solid, de aici raza mai mica de actiune. Nu poti sa scoti o raza mai lunga de actiune fara turbojet.
Brimstone e Hellfire pe steroizi, Spear e unul mai planat.
Asta zic si Io, ca nu face mare lucru impotriva unor nave serioase.
Dupa cum zice si Strumpf mai sus, Spear pare sa fie un Brismtone cu turbojet. Face acelasi lucru ca Brimstone dar la distante mult mai mari. Network enabled and shit. Hellfire, Brimstone si Spear par sa fie din aceeasi categorie, “inovatia” la Spear fiind ca i-au pus turbojet si acum loveste acelasi lucru la peste 100 km.
Cat despre Sea Venom, poate n-au vrut sa-si canibalizeze produsele. Nu stiu. Chiar ar fi fost de ajutor o raza de actiune ceva mai mare, sa tii elicopterul in afara AA cu raza lunga de pe nava inamica. Niste calcule si-or fi facut ei, vorbim totusi de marinele Frantei si Angliei… Depinde cum vor sa le foloseasca si impotriva a ce.
Este cu turbojet, de aia am scris de JSOW-ER, ca e acelasi gen de motor: Hamilton Sundstrand TJ-150.
Nu e doar turbojetul, ci si aripile alea care se deschid, zboara mai planat decat Hellfire/Brimstone. Asta am scris.
Cat despre SeaVenom, ma asteptam sa treaca la un turbojet pana la urma. Se pare ca nu.