Marina braziliana se gandeste la SeaGripen

Sea-Gripen-3-NAe-São-Paulo-600x450

Io cand va spuneam ca brazilienii vor navaliza Gripenul mormaiati in barba, acu’ va astept cu niste aplauze pentru capacitatea mea analitica 🙂 .

Serios acum, Sea Gripen prinde contur in Brazilia, dar sa incepem cu inceputul.

De anul viitor peste o suta de ingineri si tehnicieni brazilieni se vor muta pentru o vreme in Suedia la Linköping, unde vor fi instruiti pentru inceperea transferului de tehnologie catre Brazilia in vedere fabricatiei celor 36 de aparate Gripen E/F.

Conform cu declaratiile generalului de brigada  José Augusto Affonso, presedintele Brazilian Combat Aircraft Program Coordinating Committee (COPAC), transferul de tehnologie dinspre Sudia catre Brazilia va fi mai mare si mai consistent decat era initial prevazut, si de asemenea implicarea industriei braziliene in program va fi mai mare decat se discutase initial.

Intre timp Brazilia a alocat deja prima transa in valoare de 417 milioane de dolari pentru programul FX-2 Gripen E/F, pentru anul 2015, in timp ce semnarea contractului pentru cele 36 de aparate se asteapta sa fi semnat in decembrie anul acesta, cu livrarea aparatelor intre 2019-2024.

yourfile

Brazilian Combat Aircraft Program Coordinating Committee (COPAC) discuta si posibilitatea ca actualul contract sa fie largit, prin introducerea in productia a variantei Sea Gripen, adica Brazilia se gandeste sa achizitioneze si varianta navalizata a Gripen E/F.

Amiralul Carlos Frederico Carneiro Primo, seful departamentului aviatie din Marina Braziliana, a declarat ca in studiul de caz, care va arata daca Gripen este o varianta buna pentru a fi achizitionat ca avion ambarcat, va conta foarte mult propunerea de offset care va fi facuta.

If I buy a plane and use this same model in another service, I gain in terms of life cycle, maintenance and operation of the aircraft, and reinforcing interoperability, i.e. the ability of the three armed forces to interact„.

Doamne ce amirali si generali au alti si ce pacalici avem noi si cand mi-a aduc aminte de unul de la noi, doua stele pe umar, care mi-a spus personal ca offsetul nu-i treaba Armatei.

Si nici macar nu a fost singurul, am mai auzit acceasi fraza si pe la televizor, simpozioane si alte alea…

GeorgeGMT

 

56 de comentarii:

  1. După cum stiam, plata Gripen-urilor se va face abia de la ultimul avion livrat, deci alocatia financiară merge poate la Embraer

    Cât despre SeaGripen, o să treacă multă apă pe Amazon pâna îl vom vedea.
    Nu că ar fi imposibil, ca în cazul unui Eurofighter navalizat, dar va fi foarte greu si trebuie scosi bani seriosi pentru modificări.

  2. Din cate stiu brazilienii au luat un portavion de la francezi( Clemanceau parca). Stie cineva daca au un program de constructie portavioane sau vor sa-l armeze doar pe asta?SeaGripen mi se pare o solutie f interesanta, avionul e versatil si cred ca e cea mai ieftina versiune de aviatie imbarcata.George daca stiai de asta jos palaria!

  3. Brazilienii vor scoate maximum posibil din aceasta achizitie – vor deveni co-dezvoltatorul si co-producatorul unui nou fighter. Daca devii integrator poti sa mentii platforma moderna.

    Indienii vor plati mult mai mult pentru mult mai putin – ei primesc in fapt o licenta de fighter existent – Rafale. Asta inseamna ca pana se apuca ei sa le faca si sunt livrate au sanse sa fie deja depasite moral iar indienii nu vor avea cunostintele sa isi faca modernizarile, vor descoperi ca sunt legati de francezi si daca vor ceva nou vor da alte miliarde pe noi integrari – lasand la o parte ca sunt limitati la ce se poate pune la chestii frantuzesti.

    La Gripen NG e alta conceptie, ei sunt deschisi sa isi puna tot timpul ultimele chestii – americane, europene, sau de unde or fi – nu tin neaparat sa fie suedeze si platforma ramane competitiva, se integreaza noi componente si arme mult mai rapid.

    De notat ca Brazilia si India pot trimite rachete in spatiu, sunt puteri spatiale, dar nu pot face un fighter. Exista mai multe puteri nucleare decat tari producatoare de fighters – clubul e foarte mic – SUA, Rusia, China, Franta, UK, Suedia. UK iese din business ca nu mai produc un avion propriu ci devine coproducator al F-35. Multi specialisti englezi spun ca e o greseala.

    Romania a fost pe aproape de acest club acum 20 de ani, chiar inaintea unor tari mari precum Italia, Germania, China. Nu stiu daca se va mai intoarce vreodata. Dar strainii sunt inca impresionati de industria aviatica de la noi si nu inteleg de ce tinem neaparat sa o omoram – e aproape imposibil sa reconstruiesti o astfel de capabilitate daca o pierzi. Nu vei avea pe ce si unde sa formezi specialisti, indiferet ce fac la scoala nu poti sa ramai cu avioane pe computer.

    Ar fi de urmarit in paralel cele 2 programe majore – Brazilia si India. Al treilea model e Turcia, care a angajat pe Saab ca sa o ghideze in programul national de fighter – astia vor sa faca singuri un avion nou, si au construit deja capacitati impresionante pentru asta. Turcia va fi o surpriza, se baga bani multi in programul indigen.

    Programul din India e in pericol pentru ca au ajuns la faza de detalii si costurile se tot aduna fata de cat s-a vorbit initial. Dupa parerea mea indienii au ales un model gresit pentru avioane. Nu le trebuia licenta ci know-how sau amandoua. Se aude si ca unii furnizori francezi nu vor sa transfere tehnologia in India si prefera sa pice afacerea si tot cresc preturile, desi guvernul ii impinge tare ca nu mai poate sustine programul de unul singur.

    Pretul e dublu acum – de la 10 la 22 miliarde dolari pentru 126 avioane! De cate ori mai apare cate un articol se mai adauga cateva miliarde la pret. Vom vedea daca macar asta e un pret fix final sau se vor mai adauga ca la F-35. Indienii se asteapta sa ajunga in curand la 30 miliarde dolari!

    http://www.newindianexpress.com/columns/Why-Rafale-is-a-Big-Mistake/2014/07/25/article2346825.ece

    • Articolul din ziarul indian este irelevant, contractul este înghetat din pdv pret, si ToT.

      Problema este la nivelul competentei industriei indiene, mai ales HAL, de a fabrica componente si de a le asambla (doar 18 avioane din 126 ar trebui sa fie asamblate în Franta). Dassault refuzà sà acorde garantie pieselor fabrcate si avioanelor asamblate în India.

      Liber indienilor sà dezvolte si sà îmbunàtateascà Rafale, vor avea codurile sursà, ceea ce americanii nu vor da britanicilor pentru F-35.

      Cât despre târgul Gripen în Brazilia, este o afacere pentru brazilieni.

      – livràrile celor 36 de avioane Gripen E etalate pe 7 ani
      – prima platà intervine de la ultima livrare si apoi timp de 15 ani (adicà 7+15=22 ani)
      – 40% al efortului de dezvoltare si pânà la 80% de structurà vor face obiectul unui offset brazilian si o linie de montaj va fi în Brazilia.
      – anumite elemente vor fi fabricate exclusiv în Brazilia.
      – liber brazilienilor sà facà sà evolueze avionul, fiindcà vor avea codurile sursà.
      – contractul estimat la 4 miliarde $ va fi compensat la 175% !!!

      http://www.aereo.jor.br/2013/03/15/f-x2-saab-afirma-em-brasilia-que-primeiro-pagamento-do-gripen-sera-somente-apenas-apos-a-ultima-entrega

      • Presa indiana opereaza cu alte cifre decat cele anuntate initial de program. Dupa parerea mea pana cand se semneaza un contract nimic nu e inghetat – nici ToT nici pretul.

        Vedem si in presa indiana si in cea internationala diverse estimari intre 10 miliarde dolari si peste 20.

        Altfel, la ce nivel ar fi inghetat contractul care nu e semnat?

        Rareori ofertele raman inghetate mai mult de cateva luni. Sunt sigur ca si francezii au scris pe ele date de expirare si periodic se refac ofertele pe tot lantul.

        India nu are alta optiune decat Rafale, indiferent cat ar costa, atat timp cat nu vor un produs strategic care sa fie american (Gripen fiind de fapt jumate american) si nu mai vor inca unul rusesc, sa nu-si bage toate ouale in acelasi cos.

        Eurofighter e prea complicat pentru indieni sa negocieze, programul e un talmes balmes, vorba lui Obama, daca ai o problema cine raspunde la telefon, cu cine negociezi – acolo sunt prea multi decidenti – Cameron, Merkel, Rajoy, etc.

  4. Clémenceau a fost demolat. Brazilienii îl au pe fostul Foch.
    Cât despre SeaGripen, este poveste lungă, nu numai cu Brazilia dar si cu India.
    Nu te improvizezi constructor de avioane ambarcate, si chiar dacă BAE dă o mâna de ajutor, sunt sceptic.

  5. E .. brazilienii astia … au cum zi8c sp0aniolii cojones da si minte!!!

    Imi aduc aminte de o epoca nu chiar indepartata in care Argentina era tara cea mai dezvoltata din America de Sud … Adica industrializata … Dar .. dar..
    Brazilia pe vremea aia era o tara „exotica” cafea plus Infernul Verde , femei dezbracate la Rio si Brasilia (orasul capitala .. culme a arhitecturii moderne , f admirat in anii 60-70) si excese de violenta (indicatoare pe sosele dublate de .. tinte ca soferi si pasagerii sa nu mai distruga indicatorele tragand in ele… cestia ca in Brazikla barbatii se imbratisau ca sa vaza daca celalt este inarmta da atentie in Manus nu se imbratiseaza ca stiu ca toti sunt inarmati! samd)…
    Insa prin anii 70 un guvern militar s-a cam saturat de cafea ca unic produs national si a inceput sa se bage in economie.. Ahu ajuns si la bizarerii de genul certei cu SUA ptr ca brazilenii protejau IB< Brazilia in dauna IBM SUA …Rezultatele se vad azi :Brazilia ginagtu in devenire, Brazila exportatoru de avioane , Brazilia navalizeaza Gripen (cestrie numa buina sa afkle cum sa faca unu mai nou da brazilian ,,, ) samd samd etc
    Intre timp Argentian a decazut .. ma rog aia au crezut prea mult in ce le ziceau amerlosii ..

    A si una buna.. Pribn anii 80 niste refugiati din argentina au avut masa rotunda cu unii refugiati din Brazilia. Toti se plangeau de decitaurile miliatre din tarile lor . Brazileinii au fots uluiti ca argerntinienii totusi ii invidiau ptr gemeralii lor. Explictaia a fots scurta : sunt la fel de ticalosi ca aia argentineini, poa mai brutali INSA mai fac ceva si ptr tara!!
    (Si asta imi aduce aminte de ultimu dictator militar al Coreii de Sud care inainte de alegerile libere a zis ca cei care contesta in strada conducerea miliatara sunt patura mijlocie creata de dictatura militara .. ca militarii de acu se pot retrage in cazarmi si ca el personale era f multumit de ce facuse si a inceput sa vorbeasca despre scolile rurale de calitate, de mcirobuzele scolare si cantinele scolare. Findca el fusese copil sarac si facea opeste 10 km pe jos zilnic si nu odata cam flamand . Ma rog avea si multi morti la activ …)

  6. sunt fan Gripen de mai de mult timp si cred in continuare ca e cea mai buna si IEFTINA alternativa pt multirolul di Romania…. F16 este mult prea scump pt operat etc la noi… oricum mi-ar place ceva F15 ultima varianta si de ce nu SuperHornet daca e sa vb de alea americane… EuroFighter mult prea scump…daca vom avea bani ar fi de dorit francezul Rafalle…
    cred ca Gripen New Generation sau E/F ar fi cam ces-i poate permite Romanica la maxim…sa poata ateriza pe orice drum astfaltat/betonat , consumul redus si usurinta in exploatare sunt cateva avantaje… cat despre armament ca este sau nu compatibil NATO… este si ce nu est va fi…vad ca Brazilia nu-si face complexe…si Brazilia , dupa cate tin minte este un aliat strategic NATO…
    poate nu ti minte sau nu am vazut pe nicaieri care este MOTIVUL pt care ai nostri au luat rable din Portugalia ( o „mare putere ” a NATO…) si nu am luat direct de la americani… nu cel care il credem noi (ca cineva din cond UE a vb cu cineva din cond noastra si asa s-a batut palma…) ci motivatia oficiala…
    de cate ori m-am uitat pe net sa vad ceva date despre aviatia militara braziliana sau argentiniana nu-mi vine sa cred in ce hal sunt…iar tari ca Venezuela sau Chile deja au achizitii sau deja aviatia militara puse la punct…

    • Referitor la spam. Nu stiu de ce ai fost spamat, nimeni nu-ti poate fura IP-ul, si pentru a putea sa postezi comentarii in timp real va mai trece o vreme.
      Deocamdata toate comentariile tale au nevoie de aprobare.

    • @florisx intr-adevar gripen era cea mai ieftina varianta pentru Romania…dar F-16 era si este mult mai logic…si putea sa vina si cu offset(vezi cazul Poloniei)…acum ca noi am luat 12 vechituri portugheze e alta poveste, dar nu cred ca nu ne-ar fi vandut si noua americanii 48 de avioane ca ale polonezilor

      Gripen aducea in mare parte avantaje economice, dar in caz de ceva nu vin Gripen-uri sa te ajute, vin tot aparate F-16, caz in care trebuie sa ai facilitatile pentru acestea, si deasemenea in caz de razboi nu stiu cat de repede poti sa aduci alte Gripen-uri in tara, pe cand F-16 se gasesc peste tot

      eu unul sunt de parerea ca cea mai buna decizie pentru Romania ar fi ca pe langa flota de F-16 pe care o sa o avem(24-36 cate o sa fie), sa achizitionam si vreo 20 de FA-50(de preferat cu transfer tehnologic) care sunt mult mai ieftine de zburat, indeplinesc rolul de antrenament, poti sa faci politie aeriana mai ieftina cu ele si deasemenea sunt si un multi-rol usor…ar fi cea mai desteapta solutie

      ei inca au in planuri 24 F-16 si 24 F-35(nerealist)…eu mai repede as merge pe 36 F-16 si 24 FA-50 si tot la banii aia ajungem, daca nu chiar mai ieftin

      • nu cred ca exista vreun plan, pare ca se improvizeaza de la zi la zi.

        cred ca au luat astea 12 portugheze ca sa se impace Ponta cu Barroso si cu americanii dupa referendumul din 2012. Cam toata lumea stie ca e o prostie, dar vom face din rahat bici. Portugalia e sub Romania ca industrie aviatica, ca expertiza, etc.

        Pana la urma, cum a ramas, le-au platit sau se mai pot razgandi?

        • @alex platile au inceput, la fel si antrenamentul pilotilor….

          tin minte cand eram suparati ca vor sa ia in 2010 24 de Block 25 de la americani…acum am ramas cu 12 Block 15 MLU 🙁

          sau cand aveam in 2005 discutiile cu israelienii(atunci cand au inceput sa retraga F-16 mai vechi si sa bage in dotare Soufa) pentru F-16 A/B(parca cereau 150 de milioane pe escadrila), guvenantii au spus ca nu e ok, ca ei vor sa ia mai incolo F-35 🙂

          • israelienii dau numai tunuri pe unde se duc. cred ca ar fi fost pana la urma o afacere paguboasa. in plus te pot si vinde rusilor la o adica. nu as lua nimic strategic de la ei.

            Afacerea din 2010 a picat pentru ca americanii credeau ca Romanika intra in faliment si au refuzat finantarea. De altfel si portughezii cer si acum banii inainte.

            Singurii care dadeau avioanele pe datorie erau suedezii, cu credit pe 15 ani si comenzi pentru industrie. Era un no-brainer. Daca aveai o preferinta pentru americani, si era normal sa fie, le ziceai, dom’le noi tare va iubim, uite ofertele si va dam sansa to match them – raspundeti in urmatoarele 3 luni cu o contraoferta sau semnam cu suedezii. Asta a facut Polonia. Nimeni nu s-ar fi suparat in SUA – ca nu sunt nici aia nebuni sa zica de ce ai luat altceva daca ei nu puteau produce o oferta similara. Nu se asteapta nici ei sa iei decizii irationale.

            Dar asa se scrie istoria, au fost prea slugarnici si rezultatul e ca nu avem avioane, nu avem offset si s-au cumparat niste avioane parcate ba in desert, ba la malul Atlanticului – le vor face sa zboare, insa inteleg ca totul va fi pe riscul Romaniei – asa au specificat portughezii.
            Macar au reusit proiectul cu scutul, trebuie sa le dam si ceva credit ca in negocierile alea s-au descurcat.

        • nu cred ca el nuestro presidente e strain de afacerea cu cele 12 F-16 ABM portugheze. mai de graba l-as vedea pe el ca a impus aceasta afacere ca sa-i multumeasca lui barosso pt sprijinul de la referendum. iar daca aveam mai multi bani cred ca ne-am fi trezit si cu 12 Tornado IDS/ADV/ECR ca multumire la doamna merkel, pt.acelas sprijin….

    • Cum nu ai inteles?
      Ajutorul tovarasesc acirdat de Brosul democrariei8e trebuiieste rasplatit!!

      • daca mai luam si 12 Tornado IDS/ADV/ECR de la tanti Merkel tot asa ca multumire a lui el actualo presidente rumano, pt sprijinu la referendum din 2012, avea Romania una fuerza aerea peligrosa. bagam firca in cealaveci…hihihihihi….

  7. SeaGripen exista doar la nivel de concept si a fost prezentat pentru MMRCA in India. Brazilienii sunt insa baieti destepti si este normal sa doreasca sa opereze practic acelasi avion si pe mare si pe uscat, mai ales ca Gripenul va fi integrat intr-un procent foarte semnificativ in industria locala.
    Brazilia poate spera si la exporturi pentru Gripen, orice avion Saab Gripen comandat de o tara din America de Sud urmand sa fie construit in Brazilia, basca transferul de tehnologie, locuri de munca, industrializarea tarii cu tehnologie inalta, etc, etc.

    Acest program va aduce numai avantaje pe termen mediu si lung economiei braziliene si incercarii acesteia de a deveni o tara industriala serioasa.

    Asadar banii pentru inarmare pot produce mult bine, daca sunt cheltuiti cu cap.

  8. Mi-am dat seama ca am uitat de o diferenta esentiala insa intre Gripen si Rafale care a contat in India – motorul american.

    Daca Gripen ar fi facut o versiune cu motor Rolls Royce ar fi castigat in India – problema la indieni e ca dupa ce i-au bagat americanii sub embargo militar in anii 1990 din cauza testelor nucleare au decis sa nu mai ia niciun asset strategic american si inca nu au anulat decizia, in ciuda asigurarilor americane ca nu se va mai intampla asa ceva.

    Asa ca data fiind decizia politica, India a avut de ales doar intre Eurofighter si Rafale si logic e mai simplu sa tratezi cu o singura tara cand vine vorba de transferuri de tehnologie si o cale de viitor, decat cu o gramada de europeni care nu se pun de acord nici intre ei ce sa faca cu avionul.

    Cred ca solutia la EF va fi ca UK sa preia avionul si sa faca singura modernizarile – ceilalti nu au bani (Italia, Spania) sau nu vor (Germania). Poate ii ajuta noul context de amenintare rusa sa iasa cu varianta urmatoare, inteleg ca s-au si facut unele progrese.

  9. Rafale a fost, din cam toate punctele de vedere, singurul multirol real prezent in Brazilia, cu exceptia avioanelor americane.
    EF va fi mutlirol abia la Tranche 3, Gripen E era doar pe hartie, pe cand Rafale este un avion exceptional.
    Daca as avea bani si eu as merge pe mana francezilor…

    • pai faptul ca NG e un proiect in dezvoltare e un avantaj, nu un dezavantaj in Brazilia, date fiind scopurile lor. Pentru ei riscul de la programele noi nu e un bau bau, oricum la NG fusese deja redus mult riscul prin programul demonstratorului.

      nu exista substitut pentru cineva care vrea sa invete cum se face un avion decat sa lucreze la dezvoltarea lui in parteneriat cu unii care sunt la a 5-a generatie de fighters si deja stiu toate problemele.

      constructia sub licenta a unui avion deja in operare are riscuri mai mici, dar nu apuci sa pui intrebarile fundamentale – dar de ce punem solutia asta in loc de asta, dar ce se intampla daca, cum se integreaza radarul asta. Productia sub licenta e doar un proces de fabricatie, de cumparat si instalat niste linii tehnologice, antrenat tehnicienii, nu include design si cercetare.

      fara ca designul si cercetarea sa fie implicate nu ai capabilitatea reala de a face avioane. Nici fabricatia nu e de ici de colo, e si aia necesara si sunt slujbe importante, dar nu e acelasi lucru si nu inveti sa faci un avion – nici macar la autoturisme, care sunt simple, nu poti sa faci usor tranzitia intre producator sub licenta si constructor de automobile.

    • @George GMT sunt si eu de accord ca Rafale BC ar fi o super solutie pt.FARo. personal cred ca ar trebui ca FARo sa aiba in dotare si mono-motoare dar si bi-motoare turbofane, avioane de lupta multirol supersonice, suplinite de un avion subsonic mono sau bi motor turbofan de scoala/antrenament si atac-bombardament usor (IAR-99 B SoiM) si dc nu de un bi-turbofan CAS-GAA cu capabilitati supersonice (un IAR-93 ABM VultuR modernizat, redesenat si remotorizat). de bani nu-mi fac grija ca sunt, avem si vor fi in Romania din nenumarate surse si prin multe procedure, resurse naturale, combaterea evaziunii fiscale, in timp reindustrializare si producerea de valoare adaugata dar profitul sa ramana in Romania nu sa se duca in strainatate (implicarea statului roman in actionariat de preferiita majoritar, in ecomonia romaneasca), turism performant, si alte surse de finantare si de gospodarire a banilor statului roman.

  10. Referitor la SeaGripen, desi unele caracteristici îl pot avantaja pe Gripen sà fie navalizat (de ex. geometria trenului de aterizare), nu este suficient.
    Chiar dacà SAAB si BAE au scos un studiu de fezabilitate în 2012, dupà ce anuntaserà în 2010 proiectul repectiv, sà întàresti trenul din fatà, sà-i pui cârlig, sà protejezi mai bine împotriva aerului salin, sà mai întàresti ici si colo structura, nu-l transformi musai în avion îmbarcat.

    Mi-aduc aminte de unele rapoarte la testele Rafale-lui prototip M01 la catapulta terestrà de la Salt Lake si suma de probleme care au trebuit sà fie rezolvate, iar Rafale era plànuit din start si în variantà navalizatà.

    Constrângerile sunt numeroase pe port-avion. Recent, Eurofighter-ul a dovedit probleme de joc important datorità unui alezaj imprecis pe elemente de structurà, joc màrit datorità eforturilor, si totusi nu este solicitat ca pe un portavion.
    Rafale M a trebuit sà renunte la OSF (optronica frontalà) fiindcà era dereglat consant la catapultàri si apuntàri.

    Vom trài si vom vedea.

    • Vazand suma de probleme cu care se confrunta inginerii altor puteri ca sa isi rezolve necesitatile de aparare nu poti sa nu te intrebi mirat cum naiba au reusit americanii sa se duca atat de in fata cu tehnologia..si parca incepi s-o crezi pe aia cu ajutor umanitar de la extraterestrii binevoitori.Ca prea le-au rezolvat pe toate in scurt timp.Plus ce mai au in laboratoare/dezvoltare in acest moment si care vor iesi pe piata peste 20-30 de ani!

      • Americanii au bagat multi bani – si nu e prea clar ce au dezvoltat in materie de avion F-35, insa multe din tehnologiile de ultima ora vin de la ei, no contest pentru ca acolo sunt banii – toate firmele mari europene au filiale in America si vand si ei catre Pentagon.

        Francezii au ceva similar cu bani mai putini – firme mici si mijlocii care dezvolta tehnologii inalte. Se bazeaza pe un sistem de educatie extrem de competitiv si institutii superioare finantate de stat in mod generos, granturi de cercetare, etc.

        Suedezii au dezvoltat o platforma buna, simplu si ieftin de operat si mai ales au perfectionat stiinta integrarii – si iau ce inventeaza americanii si britanicii sau alti europeni si pun pe avionul lor.

        Rusii sunt ca americanii, iar chinezii copy paste de unde pot.

      • Americani au impins tehnologia si cercetarea exact de unde au lasat-o nazisti , dupa terminarea razboiului americani au continuat in ritm alert cercetarea in domeniu armamentului , acest proces nu se va opri niciodata , sunt extrem de multi bani investiti acolo , din aceasta cauza sunt primi si vor fi primi mereu , la ora actuala nu exista nimeni care sa faca fata americanilor , cum bine stim cercetarile din domeniul militar sunt transpuse si in productia civila …. asta este sunt primi si acolo vor ramane mereu

        • Ai ma baieti,, io zic ca astia deja au platforme laser active in timp ce restu lumii se cacaie cu armament conventional…si ca daca au scos laserele la bataie va dati seama ce au acu in laboratoare ca nici aia de scriu SF nu le-o veni sa creada! 🙂 in 10 ani razboiul stelelor si enterprize o sa fie filme de evul mediu tehnologic :).
          Parca totusi chiar daca au investit in tehnologie si au furat creiere de pe unde au putut(de parca ailalti nu au creiere) prea sau dus nene …zau asa!

      • Asta se datoreaza din cauza migrarii creierelor. 90% din grant-urile pe cercetare pe orice domeniu posibil de calitate sunt in SUA.

  11. Unde sunteti la miting? Ati venit vreunul? Veniti si voi la statuia cu fantana arteziana

  12. cind ai bani si conducatori intelepti se poate.
    si eu vad Gripen-ul mai viabil decit niste F16 obosite
    oricum, aplauze Domnu` George

  13. Gripenul nu are raza de actiune prea mica ca sa fie operat de pe portavion?

  14. Brazilienii nu au o dragoste nebuna pentru Gripen insa le curg balele dupa tehnologia occidentala ( care va ajunge intr-un final pe mana rusilor) … Cand isi vor vedea sacii in caruta nu va mai exista Gripen pe lista de achizitii. Niciodata !

  15. Brazilia este urmatoarea tara despre al carui potential economic se va vorbi mult spre uimirea tuturor !

  16. Isi fac astia Gripen navalizat cand o zbura Dilma…s-au cacait si astia niste zeci de ani pana au ales un multirol. Cand o zbura, mai vorbim…

  17. Si cand te gandesti ca noi asteptam sa vina alea 12 carute portugheze la mana a III-a ca pe Mos Craciun! 🙂 ha…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *