Marina israeliană. Un exemplu de urmat și pentru noi?

Să ne poziționăm (în timp și spațiu)

Israelul are acces la Marea Mediterană și la Marea Roșie prin Golful Eilat. Litoralul are o lungime de 273 km iar Zona sa Economică Exclusivă are o suprafață de 26.352 kmp. Prin comparație, litoralul României are 245 km iar Zona Economică Exclusivă are o suprafață de 23.627 kmp.

Principalele baze ale marinei se află în Haifa, Ashdod și Eilat. Merită menționată și baza navală din Atlit, casa celebrei Shayetet 13, un fel de echivalent israelian al Focilor americane.

Sursa foto: https://msp-israel.net.technion.ac.il/en/about/area/#:~:text=The%20Exclusive%20Economic%20Zone%20(EEZ,Israel%2C%20as%20agreed%20between%20them.

În principiu, fișa postului” marinei israeliene arată cam așa:

  • apărarea celor ~190 km de coastă împotriva terorismului și a infiltrărilor;
  • asigurarea unor rute maritime deschise pentru navele comerciale;
  • apărarea apelor teritoriale și a zonei economice exclusive a Israelului, precum și a activelor sale strategice;
  • operațiuni navale și de interdicție maritimă, supravegherea și controlul zonelor de interes; precum și
  • operațiuni combinate cu celelalte categorii de forțe.
Un scurt istoric operațional

Marina israeliană a fost înființată la începutul anului 1948 și, de-a lungul existenței sale, a fost implicată în mai multe bătălii și operațiuni navale de mai mică sau mai mare amploare. Printre cele mai importante confruntări navale se numără:

  • Operațiunea „Noa” (1969). În timpul „Războiului de Uzură” (1967-1970), Israelul a capturat o vedetă rapidă egipteană echipată cu rachete sovietice P-15 Termit (Styx). Aceasta a permis israelienilor să analizeze și să dezvolte contramăsuri eficiente împotriva rachetelor inamice, marea lor majoritate de origine sovietică.
  • Bătălia de la Latakia (1973). A avut loc în timpul Războiului de Yom Kippur (6 octombrie 1973). A fost prima bătălie navală din istorie în care s-au folosit rachete anti-navă lansate de pe vedete rapide. Marina israeliană, folosind nave de tip Sa’ar echipate cu rachete Gabriel, a învins marina siriană, distrugând mai multe nave fără pierderi proprii.
  • Bătălia de la Damietta (1973). Tot în timpul Războiului de Yom Kippur, pe 8 octombrie 1973. Marina israeliană s-a confruntat cu marina egipteană în apropiere de Port Said și Damietta. Israelienii au distrus mai multe vedete rapide egiptene echipate cu rachete sovietice Styx.
  • Blocada maritimă a Libanului (1982). În timpul „Războiului din Liban” (1982), marina israeliană a impus o blocadă asupra coastelor libaneze pentru a împiedica transportul de arme către OEP. A participat la lupte împotriva flotei siriene, distrugând mai multe nave.
  • Operațiunea „Delfinul” (1985). Atacul asupra sediului Organizației pentru Eliberarea Palestinei (OEP) din Tunis, Tunisia. Marina israeliană a sprijinit aviația și forțele speciale în acest raid.
  • Operațiuni împotriva Hamas și Hezbollah (2006, 2010, 2021). În „Războiul din Liban” din 2006, corveta israeliană INS Hanit a fost lovită de o rachetă Hezbollah (de origine iraniană/chinezească), suferind avarii serioase. În 2010, marina israeliană a interceptat flotila care încerca să spargă blocada asupra Fâșiei Gaza, ceea ce a dus la incidentul Mavi Marmara. În conflictele ulterioare, marina israeliană a efectuat lovituri împotriva țintelor Hamas.

Acestea sunt câteva dintre cele mai cunoscute bătălii și operațiuni în care a fost implicată marina israeliană, reflectând atât utilizarea tehnologiei avansate, cât și foarte mult curaj și imaginație.

Fac aici o scurtă paranteză cu cele mai cunoscute acțiuni ale Shayetet 13, echivalentă cu SEAL-ul american sau SBS-ul britanic. De-a lungul timpului, unele dintre operațiunile sale au devenit cunoscute publicului:

  • Operațiunea Bulmus 6 (1969) – Atacul asupra insulei Verde. În timpul „Războiului de Uzură” (1967-1970), Shayetet 13 a atacat o bază egipteană fortificată pe Insula Verde din Golful Suez. Scopul a fost distrugerea unei baze de rachete și eliminarea forțelor egiptene. Operațiunea a avut succes, iar israelienii au suferit pierderi minime.
  • Capturarea vedetei egiptene P-4 (1969). Shayetet 13 a executat un raid asupra unei vedete rapide egiptene P-4, capturând-o pentru analiză. Această operațiune a ajutat Israelul să înțeleagă tehnologia navală sovietică.
  • Operațiunea „Spring of Youth” – „Primăvara tinereții”, ce poetic! (1973). Parte a campaniei anti-teroriste a Mossad, operațiunea a vizat liderii OEP (Organizația pentru Eliberarea Palestinei) din Beirut, Liban. Shayetet 13, împreună cu Sayeret Matkal și Mossad, au atacat mai multe clădiri, eliminând teroriști importanți responsabili pentru atacul asupra echipei israeliene la Olimpiada de la München (1972). Soldații israelieni s-au deghizat în civili și au folosit bărcile pentru a debarca pe coastă.
  • Operațiunea Cravată (1980). A vizat nave palestiniene suspectate că transportau arme în Liban. Shayetet 13 a sabotat și scufundat mai multe vase.
  • Războiul din Liban (1982). Shayetet 13 a efectuat misiuni de recunoaștere, sabotaj și atacuri asupra pozițiilor OEP din Beirut. A participat la asalturi asupra porturilor controlate de militanți.
  • Atacul asupra navei Santorini (2001). Shayetet 13 a interceptat nava Santorini, care transporta armament pentru grupurile teroriste palestiniene. A fost una dintre cele mai de succes operațiuni împotriva traficului de arme.
  • Capturarea navei Karine A (2002). Nava Karine A, încărcată cu 50 de tone de arme iraniene destinate Fatah și Hamas, a fost interceptată în Marea Roșie. Shayetet 13 a desfășurat un raid rapid, capturând vasul fără victime.
  • Incidentul Mavi Marmara (2010). Shayetet 13 a fost responsabilă de interceptarea flotilei turce care încerca să spargă blocada asupra Fâșiei Gaza. Luptătorii israelieni au fost atacați la bordul navei Mavi Marmara, ceea ce a dus la un schimb de focuri și victime.
  • Operațiuni împotriva Hamas și Hezbollah (2014, 2021). În timpul războaielor din Gaza (2014, 2021), Shayetet 13 a efectuat incursiuni secrete pe coastă pentru a distruge tuneluri și instalații Hamas. A desfășurat atacuri asupra infrastructurii navale a organizației teroriste.
  • Raiduri asupra traficului de arme iranian (2019 – prezent). Se presupune că Shayetet 13 a fost implicată în atacuri asupra navelor iraniene care transportau arme către Hezbollah și alte grupări. Israelul nu a confirmat oficial aceste operațiuni, dar rapoarte internaționale indică implicarea unității.
Dotarea cu mijloace tehnico-tactice

Din perspectiva dotării cu mijloace tehnico-tactice, eu aș împărți scurtul istoric al marinei israeliene între epoca de dinaintea scufundării INS Eilat și epoca de după scufundarea sa. La începuturile sale, flota israeliană a fost dotată cu corvete de clasă Flower, fregate de clasă River și două distrugătoare din clasa Z, INS Eilat fiind unul dintre ele. Toate erau nave concepute și produse în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.

INS Eilat a fost scufundat în 21.10.1967 în timpul unuia din numeroasele războaie arabo-israeliene. Este prima navă de luptă ce a fost scufundată de rachete navă-navă, sovietica Styx trasă de pe vedetele egiptene purtătoare de rachete de clasă Komar. Acest eveniment a determinat schimbări majore în ceea ce privește dotarea ulterioară cu nave a marinei israeliene. Ceea ce a urmat este un lung șir de vedete purtătoare de rachete / corvete din ce în ce mai mari și mai bine înarmate: celebrele Sa’ar. Sa’ar înseamnă „uragan/tempestă”.

Evoluția clasei de nave Sa’ar de-a lungul timpului

Navele din clasa Sa’ar sunt o serie de nave purtătoare de rachete ghidate dezvoltate pentru Marina Israeliană. Acestea au fost proiectate pentru a oferi o combinație de viteză, putere de foc și manevrabilitate, fiind utilizate în principal pentru apărarea coastelor și atacuri rapide asupra navelor inamice.

1. Clasa Sa’ar 1, 2 și 3 (anii 1960-1970)

Primele nave din clasa Sa’ar au fost bazate pe designul german al vedetelor rapide Type 206 Jaguar. În anii 1960, Israelul a achiziționat mai multe astfel de nave și le-a modificat, echipându-le cu rachete Gabriel. Acestea au avut un rol crucial în Războiul de Yom Kippur (1973), unde au demonstrat superioritatea rachetelor față de artileria navală tradițională.

  • Deplasament: ~200 tone
  • Lungime: ~45 m
  • Armament: Rachete Gabriel, tunuri de 40 mm
  • Rol: Patrulare, atac rapid
exemplu marina israeliana

Inceputurile…

exemplu marina israeliana

Sa’ar 3 echipata atat cu rachete nava-nava Gabriel cat si Harpoon. Celebrul Oto Melara de 76mm in pozitie de tragere. Se remarca tuburile de lansare pentru Gabriel mai voluminoase decat cele pentru Harpoon

exemplu marina israeliana

Sa’ar 2 echipata cu rachete nava-nava Gabriel, sonar tractat si tuburi lanstorpila. Plus un tun rapid de calibru mic in prova. Briceag elvetian? Nu, vedeta rapida de clasa Sa’ar…

2. Clasa Sa’ar 4 și 4.5 (anii 1970-1980)

Sa’ar 4 – Introduse la începutul anilor 1970, aceste nave au fost mai mari și mai bine echipate, având sisteme de rachete Gabriel și Barak. Au fost utilizate cu succes în mai multe operațiuni, inclusiv atacuri asupra bazelor teroriste maritime.

Sa’ar 4.5 – O variantă îmbunătățită a clasei Sa’ar 4, echipată cu rachete mai moderne și sisteme electronice avansate. O clasă extrem de versatilă, de care s-a „tras” foarte mult în termeni de armament ambarcat.

  • Deplasament: ~415 tone (Sa’ar 4) / ~490 tone (Sa’ar 4.5)
  • Lungime: ~58 m
  • Armament: Rachete Gabriel, Harpoon, Barak 1, tun OTO Melara de 76 mm, torpile antisubmarin
  • Rol: Atac rapid, apărare costieră

3. Clasa Sa’ar 5 (anii 1990 – prezent)

Aceste corvete, construite în SUA de Northrop Grumman, sunt nave mai mari și mai bine echipate pentru misiuni extinse. Ele dispun de sisteme avansate de apărare antiaeriană și sunt folosite în principal pentru protecția apelor teritoriale și a platformelor de gaz din Marea Mediterană.

  • Deplasament: ~1.275 tone
  • Lungime: ~85 m
  • Armament: Rachete Harpoon, Barak 8, Iron Dome naval (C-Dome), tun de 76 mm, sisteme CIWS Phalanx
  • Rol: Multirol – protecție antiaeriană, luptă antisubmarin, apărare costieră
exemplu marina israeliana

Corveta Sa’ar 5, prima corveta „mare” a marinei israeliene dupa regandirea acesteia in urma scufundarii INS Eilat

4. Clasa Sa’ar 6 (prezent și viitor)

Lansată în anii 2020, această clasă reprezintă cele mai moderne nave ale Marinei Israeliene. Sunt bazate pe designul german MEKO A-100 și sunt construite de ThyssenKrupp Marine Systems. Sa’ar 6 este echipată cu sisteme avansate de apărare, inclusiv rachete Iron Dome pentru protecție împotriva atacurilor cu rachete și drone.

  • Deplasament: ~2.000 tone
  • Lungime: ~90 m
  • Armament: Rachete Barak 8, Iron Dome naval (C-Dome), Gabriel, torpile antisubmarin, tun OTO Melara de 76 mm
  • Rol: Apărarea platformelor maritime, luptă antisubmarin, protecție antiaeriană
exemplu marina israeliana

Corveta Sa’ar 6, un proiect extrem de modern si de bine inarmat

Toate pozele au fost preluate de pe site-ul Seaforces.org

Evoluția este evidentă: de la micile vedete purtătoare de rachete navă-navă (~200 tone deplasament) din anii ’60 am ajuns la corvetele multirol de astăzi, nave cu un deplasament de ~2000 tone, capabile să lupte în toate mediile: anti-navă, antisubmarin și antiaerian. O constantă în cazul tuturor claselor este atenția deosebită acordată războiului electronic. Acest lucru este confirmat și de numeroasele lansatoare de contramăsuri: capcane termice și dipoli, vizibile pe punte și pe suprastructuri și în număr mare pe toate clasele, de la Sa’ar 2 până la Sa’ar 6.

Componența flotei de suprafață astăzi și perspectivele sale pe termen mediu

Astăzi, marina israeliană dispune de o flotă modernizată, adaptată nevoilor sale strategice și capabilă să facă față provocărilor din regiune. Navele purtătoare de rachete din clasa Sa’ar reprezintă coloana vertebrală a flotei de suprafață, iar în ultimii ani, modernizarea acestora a fost o prioritate. Principalele nave de luptă aflate azi în dotare sunt:

  • Clasa Sa’ar 4.5 – Nave purtătoare de rachete / corvete ușoare echipate cu sisteme avansate de rachete Gabriel și Barak, 8 (opt) unități aflate în dotare. Sunt utilizate în principal pentru misiuni de patrulare și interdicție maritimă.
  • Clasa Sa’ar 5 – 3 (trei) corvete multirol dotate cu un mix de rachete antinavă și antiaeriene, torpile și sisteme electronice de ultimă generație. Acestea oferă o capacitate extinsă de apărare a apelor teritoriale.
  • Clasa Sa’ar 6 – Cea mai nouă adăugire la flota israeliană, cele 4 (patru) corvete sunt concepute pentru a proteja infrastructura maritimă critică a Israelului, inclusiv platformele de exploatare a gazelor naturale din Marea Mediterană. Acestea sunt echipate cu sisteme avansate de apărare antiaeriană și antinavă, fiind un element central al strategiei maritime israeliene.

Din punct de vedere al dotării marinei cu noi mijloace tehnico-tactice, corvetele de clasă Sa’ar 4.5 vor fi înlocuite în perioada următoare cu noi corvete, clasa Reshef (sursa Naval News). Iată o sinteză a caracteristicilor acestei nave:

  • Proiectare și construcție: Navele vor fi construite de Israel Shipyards, bazându-se pe designul corvetei Sa’ar 72, dar cu sisteme avansate adaptate nevoilor actuale.
  • Deplasament: ~1.000 tone (mai mare decât Sa’ar 4.5)
  • Lungime: ~76 metri
  • Armament: rachete anti-navă Gabriel V, sistem antiaerian Iron Dome naval, tun OTO Melara 76 mm, torpile antisubmarin
  • Cost program: ~780 milioane USD pentru 5 (cinci) unități (include cu siguranță navele în sine, nu se cunosc informații dacă prețul include și senzorii / armamentul)
  • Livrare: contract semnat în decembrie 2024, livrare în ~6 ani
Asemănări și deosebiri

Marina israeliană a parcurs un drum lung de la începuturile sale modeste în 1948. Evoluția sa a fost modelată de evenimente istorice dramatice, cum ar fi scufundarea INS Eilat dar și de necesitatea adaptării la un mediu de securitate complex și volatil, în continuă schimbare. Astăzi, marina israeliană este o forță modernă, bine echipată și pregătită să protejeze interesele naționale ale Israelului pe mare.

Pe viitor, Israelul va continua să investească în capacități navale avansate (clasa Reshef, de exemplu), consolidându-și astfel poziția de putere maritimă regională. Într-o lume în continuă schimbare, un lucru rămâne cert: mările și oceanele vor juca un rol esențial în securitatea și prosperitatea națiunilor, iar Israelul este conștient de această realitate strategică. Spre deosebire de alții care nu sunt…

Marina română nu a mai luptat din cel de-al Doilea Război Mondial și, în acest moment, este percepută drept a cincea roată la căruță, atât de politicieni cât și de armata română însăși. Această stare de fapte este pe deplin reflectată de valoarea combativă a navelor din dotare precum și de alocările bugetare, până acum insuficiente raportat la necesități.

Modelul israelian nu poate fi copiat 1:1, dar oferă câteva lecții valoroase pentru modernizarea Marinei Române. Printr-o combinație de corvete puternic înarmate, sisteme avansate de protecție a platformelor maritime și capacități de război electronic, România și-ar putea întări semnificativ poziția în Marea Neagră. Totuși, țara noastră ar trebui să își adapteze strategia în funcție de realitățile Mării Negre, combinând lecțiile israeliene cu nevoile noastre specifice, cele ale NATO și ale celorlalți parteneri regionali.

Dintre punctele forte ale modelului israelian care ar putea fi relevante și pentru România putem menționa:

  1. Flotă compactă, dar puternic înarmată – Israelul s-a concentrat pe nave rapide, puternic înarmate, cu accent pe vedete purtătoare de rachete și corvete moderne. România, având o zonă maritimă relativ restrânsă în Marea Neagră, ar putea beneficia de un model similar, mai ales în contextul amenințărilor asimetrice relevate de conflictele din Marea Neagră și din Marea Roșie.
  2. Accent pe apărarea infrastructurii maritime – Israelul își protejează platformele de extracție a gazelor naturale cu ajutorul corvetelor Sa’ar 6. România deține sau va deține, de asemenea, resurse energetice offshore în Marea Neagră, iar o protecție navală solidă este esențială.
  3. Utilizarea tehnologiilor avansate, creșterea capabilităților de război electronic și cibernetic – Marina israeliană pune accent pe sistemele de supraveghere, război electronic și cibernetic și de apărare antiaeriană. Astfel, una dintre lecțiile israeliene este importanța războiului electronic în conflictul naval. Prin urmare, România ar trebui să investească în:
    • Sisteme de bruiaj și război electronic pentru nave, capabile să contracareze rachetele ghidate ale adversarului.
    • Apărarea împotriva atacurilor cibernetice asupra infrastructurii maritime, inclusiv a sistemelor de navigație și comunicații.
    • Drone maritime autonome, fără echipaj la bord, pentru supraveghere și atac electronic.
  4. Integrarea cu aliații – Israelul colaborează strâns cu SUA pentru a obține tehnologie avansată și sprijin logistic. România, ca stat NATO, are deja această oportunitate, dar ar putea accelera procesul de modernizare printr-o colaborare mai intensă cu aliații.

Evident, sunt și diferențe importante care ar trebui luate în considerare:

  1. Contextul geostrategic diferit – Israelul operează într-un mediu ostil, cu amenințări maritime constante din partea unor state sau grupări non-statale. România, deși afectată de instabilitatea din regiunea Mării Negre (mai ales în contextul conflictului ruso-ucrainean), nu se confruntă cu același tip de provocări. Israelul beneficiază de ieșire directă la două mări și are acces nerestricționat către oceanele lumii. Accesul în Marea Neagră este reglementat de Convenția de la Montreaux, ceea ce implică anumite restricții și dependențe. În plus, accesul forțelor NATO neriverane este puternic restricționat, atât ca tonaj cât și din punct de vedere temporal – maxim 21 de zile, iar asta în vreme de pace. Ce ni se poate întâmpla pe timp de război vedem astăzi în cazul Federației Ruse și Ucrainei. Turcia este garantul Convenției de la Montreaux și a demonstrat că își ia rolul în serios, în acord cu prevederile Convenției.
  2. Distanțe și logistică – Israelul operează într-o zonă maritimă mai mică, iar distanțele sunt gestionabile pentru o flotă de nave mai mici și rapide. România ar putea avea nevoie de o combinație între vedete rapide și nave mai mari (corvete sau fregate) pentru a asigura o prezență navală mai robustă. În plus, România trebuie să contribuie cu mijloace tehnico-tactice navale atât la activitățile NATO din afara Mării Negre (Grupurile navale SNMG-2 și SNMCMG-2, Sea Guardian), cât și la cele ale Uniunii Europene, așa cum este Operațiunea Aspides, Med Irini sau Atalanta. Participarea la misiuni externe necesită nave al căror deplasament și senzori & armament permit dislocări de lungă durată și capacitatea tehnico-tactică de a face față provocărilor fiecărei misiuni. În acest moment, Marina Română nu are în dotare o navă de luptă capabilă să facă față amenințărilor și provocărilor Operațiunii Aspides din Marea Roșie.
  3. Industrie navală și buget – Israelul are o industrie de apărare foarte dezvoltată, capabilă să producă și să modernizeze echipamente militare de vârf. România trebuie să își dezvolte propriile capacități de producție sau să colaboreze mai intens cu partenerii NATO pentru a evita dependența excesivă de importuri. Deși nu ducem lipsă de șantiere navale capabile să construiască nave de luptă de orice dimensiuni, industria românească nu este capabilă în acest moment să dezvolte și să producă senzori și armament sofisticate (radare, sisteme de comunicații, comandă și control sau rachete navă-navă sau antiaeriene). Pe de altă parte, astăzi România are acces la cele mai moderne și capabile sisteme de luptă produse de partenerii occidentali. Despre buget am spus deja că este insuficient, atât raportat la starea actuală a mijloacelor tehnice aflate în dotarea Marinei Române cât și la nevoile de înzestrare ale marinei pentru a deveni o forță de luptă credibilă. 
În loc de „Sfârșit”

În opinia mea, în acest moment ne aflăm în fața unei foi albe. Cineva trebuie să aștearnă primele rânduri, evident, nu sunt eu acela.

Dacă vrem să fim realiști, nu există deosebiri între marina israeliană din 1948 și marina română de astăzi: la fel ca marina israeliană din 1948, marina română de astăzi este sublimă (pe hârtie) dar (în realitate) lipsește cu desăvârșire.

În acest context, modelul de dezvoltare ales de Marina Israeliană după scufundarea INS Eilat, model bazat pe nave mici dar puternic înarmate, nave adaptate mai degrabă intereselor noastre imediate, locale, din Marea Neagră decât contribuției mai largi în cadrul grupărilor și misiunilor NATO ar trebui să fie prioritar în condițiile alocărilor bugetare actuale. 

Fără o creștere substanțială a bugetului alocat marinei militare vom avea în continuare doar o marină de „paradă”, fără valoare combativă reală, incapabilă să protejeze interesele României la Marea Neagră în cazul unui război, chiar dacă „ambițiile” sunt mari și vrem să avem și „fregate”, și „corvete” și „nave de patrulare” noi în următorii 20 de ani. Nu mai vorbesc aici și de efectul disruptiv al noilor tehnologii și ritmul drăcesc impus de acestea. În acest sens îl citez pe domnul Viceamiral Mihai Panait (Defense Romania):

”Avem programul de înzestrare al Armatei României care spune foarte clar ceea ce dezvoltăm în următorii 20 de ani. Este primul proiect, cel al celor două nave de patrulare. Cel de-al doilea proiect, am intrat în acest program încă de un an, de anul trecut, în Programul Corveta Europeană. Vom construi 4 corvete noi pe programul și pe proiectul european. Avem, de asemenea, în programul de înzestrare al Armatei României, în programul de înzestrare al Forțelor Navale Române, construcția a 3 fregate noi. Sunt doar câteva dintre programele noi. Se întinde acest program pe un termen de 20 de ani”, a explicat șeful Forțelor Navale române.

 

87 de comentarii:

  1. Dov ,wake up.

    11
  2. Toată armata israeliana ar fi un bun exemplu de urmat pentru România , daca ar vrea cineva sa progresam …

    14
    • Eu am o mare apreciere pentru națiunea evreiasca – nu prea îmi plac așa ca oameni – fără supărare – sunt mereu puși pe făcut bani – cel puțin aia pe care i-am cunoscut , dar ca națiune au tot respectul și aprecierea mea …
      Din păcate la noi la romani e chiar invers – romanul e bun de pus pe rana , inteligent , harnic și muncitor – mai ales dacă e coordonat , dar ca națiune suntem foarte dezbinați …
      Scuze pentru … off-topic …

      6
  3. 🙂
    @Nicolae , nu am ce sa zic, ai aratat in intregime constructia marinei care ne serveste si la care particip si eu uneori. Eu personal n as fi apt sa arat
    cu atata meticulozitate o marina necunoscuta de
    aproape chiar daca as avea particularele care le ai avut ca informatie. Congrats ! Felicitari !
    Acest articol arata foarte clar ce spun eu tot timpul:
    Marina Romana nu are nevoie de nave mari, nu mai mari deca 2000 de tone per vas de lupta, vasazica mai mici decat fregatele care ating 5000. Nici finlandezii din articolul de deunazi n au comandat nave mari cu toate ca au nevoie de nave grele ca sa poata sa fie liberi si iarna in inghetata Mare Baltica
    ca un fel de spargatoare.
    Cat despre falfaire cu NATO lasati o mai moale fc
    si participarea in Mediterana poate elibera forte, alte
    forte sa de lupte pe coasta Africana . Daca n ai , nimeni nu ti cere si daca cere sa dea ceva contributie.
    Si cel mai important: Desfiintati flota caraghioasa de pe Dunare la care fiecare vas e o capcana de oameni,
    multi oameni. „Ouale” trebuie impartinate in cat mai multe cosuri. 🙂

    12
  4. Am sapat cu sapa si am gasit un episod:
    Capturarea distrugatorului egiptean „Ibrahim el Awal”
    in timpul crizei din Canalul de Suez din 1956:

    https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Mendip_(L60)

    Renumit „INS Haifa” in rusinea Marinei Egiptene 😁

    3
  5. Nu prea avem ce exemplu sa luăm. Băieții cu codițe au investit puțin în nave ciudate(mici și înțesate de arme) cu care să se apere câteva zeci de ore până apar CG urile muricane. Cel puțin unul își face veacul permanent prin Med fix ptr asta.La ce înghesuială e pe ele cred că echipajul doarme și mănâncă pe torpile,rachete,etc precum teutonii pe sub uri in WW2. Deci,autonomie în misiune canci! La RoNavy ,baterii de coastă,F16 dotate cu Jsm și eventual Type 22 înarmate corespunzător(, dacă tot s au apucat sa bage bani in ele) este suficient. Capacități ASW? Ptr ce? Varshaviancele ,de 3 ani lansează rachete din estul MN la dracu in praznic. Eventual,vreo două Type23 că tot le trag britii pe dreapta.
    PS. Un pic off-topic că tot am vorbit de briti. Cică la o flotă de 25 de nave de luptă și vreo 9 suburi☢️ și 33000 marineri,ăștia au 40 de amirali !! Băi,ești prost??

    13
  6. Si inca un episod din razboiul de independenta din
    1948, scufundarea vasului steag al marinei Egiptene:

    https://www.machal.org.il/1947-49/the-sinking-of-the-egyptian-flagship-qemir-faroukq/

    3
  7. Da exemplu de urmat ,sustinuți de miliarde de dolari din partea americanilor :). Pe noi nu ne ajută nimeni ,nu ne împinge de la spate , plus că nici noi nu suntem interesați.

    4
  8. Dolphin 2AIP rounded Africa and after passing the Red Sea surfaced in Eilat…

    1
  9. Când o să avem creierele din Israel, (adică niciodată) , o să putem și noi, măcar să ne gândim, la o flotă asemănătoare ! Unii spun că evreii au armată pentru că primesc bani de la americani. Nimic mai fals! Au armată pentru că sunt inteligenți, sunt luptători, sunt puternici și își dau oricând viața pentru țara lor!

    6
  10. Nici Finlanda nu e un exemplu de lepadat… Nu cred ca ar fi multi contestatari pentru Hamina class in loc de Tarantule, Jehu Class pentru riveran/coasta? Apropo, ce se mai aude cu al doilea vanator de mine M271? Multumesc

    2
    • Da, Finlanda poate fi si ea un model. Evident, si in acest caz putem consemna „asemanari si deosebiri”. De fapt tarile riverane la Marea Baltica pot fi un model pentru noi si, acum ca au intrat in NATO, cu atat mai mult.
      Tocmai mi-ai mai dat o idee de articol… 🙂

      1
  11. Editat: offtopic, trolleala ieftina care nu are legatura cu subiectul.

    5
  12. Opinia mea este ca evreii nu pot fi exempluul pentru noi decat in parte. Marea Mediterana nu este Marea Neagra decat in parte aici unde este Romania care are si delta si mare si fluviu. Toate armele de ultima generatie necesare pentru aceste zone, toate acestea au nevoie de sincronizare pentru ca tara noastra sa fi puternica la mare. Noi trebuie sa luam exemplu de la mai multe tari care au iesire partial la mare si/sau totala la mare si ocean. Romania are oameni capabili care sa conduca departamentele de inzestrare a armatei romane si mai mult, dar nu se implica cat timp analfabetii functionali si talharii sunt la butoane. Romania a picat si pica vertiginous in politica romaneasca, geopolitica si geostrategie.Celelalte natiuni ne introc spatele pentru ca oamenii incapabili si pericilosi conduc actualmente Romania. Toate partidele vechi sunt construite pe crima organizata si trebuie desfiintate si niciodata posibilitatea de a revenii. Noi stim ca avem nevoie privind inzestrarea armatei cu conditia sa fie lasati oamenii profesionisti si patrioti sa activeze in mod direct.

    1
    • Nu pot sa ma abtin:
      Marele strateg Nelson a grait la Trafalgar 😂
      Cand ai vorbit despre oamenii in cauza erai bun. Cand
      ai incercat sa aluneci in mare trebuiai sa iei colacul
      cu tine😂

      3
    • Inca una: Marea Neagra nu i Marea Mediterana fc daca intri in Marea Neagra acum iesi negru, da negru
      de smoala care au imprastiat o rusii cu vasele lor paradite care au esuat la Kerch. Nici o societate de
      asigurare din Vest nu asigura rablele lor. Lloyds Register , faimoasa supra societate de asigurare se
      adreseaza cu scarba la vasele lor la fe cu Norske Veritas, Germaniche Lloyds, etc.,
      Niste impotenti cu ifose de importanta. Au fost primii
      la toate si la polutie.

      1
  13. principala vulnerabilitate a navelor mici este pe partea de aa. Daca domini cerul atunci te poti descurca si cu mai putina aa (asa fac si americanii pe terestru de ceva timp. La noi o fi aceasi situatie?

    • Ai citit macar cata AA are nava mica din flota IDF
      inainte de declaratia ta ?

      3
    • De aceea am prezentat in articol evolutia Sa’ar, de la inceput si pana azi.

      De acolo rezulta clar ca, pe masura ce tehnologia a evoluat iar sistemele AA navale (alcatuite din radare de cercetare, radare de control al focului, lansatoarele de rachete si rachele in sine, sistemul de comanda si control) au devenit din ce in ce mai mici, marina israeliana le-a instalat pe nave.

      Insa, in acelasi timp, concomitent cu „miniaturizarea” sistemelor AA navale si cu proliferarea rachetelor nava-nava, marina israeliana a crescut si deplasamentul navelor (de la ~200 tone la ~2000 tone azi) pentru ca au realizat ca pentru AA e nevoie de o platforma mai mare, mai stabila.

      Astfel, au aparut primele corvete „adevarate” – Sa’ar 5 (anii ’90), urmate de 6 in 2020.
      Concomitent, deplasamentul vedetelor/navelor purtatoare de rachete creste si el de la cele ~450 tone pentru Sa’ar 4.5 (anii’70/’80) la ~1000 tone pentru Reshef/Sa’ar 72/80 (2024).

      Nemtii au avut o evolutie oarecum similara pentru Marea Baltica, de la Gepard (~400 tone deplasament) la K-130 Braunschweig (~1800 tone).

      Marea Baltica, Marea Neagra, chiar si estul Mediteranei si Marea Rosie (pe unde-si face „veacul” marina israeliana) sunt zone unde aviatia cu baza la sol are un cuvant greu de spus si poate fi decisiva in orice confruntare. De aceea, in astfel de zone, orice batalie navala va deveni extrem de rapid una aero-navala. Operatiunile combinate, intrunite, sunt regula in astfel de zone, nu exceptia. Iar asta de la WW2 incoace.

      In aceste conditii, navele au nevoie de o aparare AA robusta chiar si in cazul in care „domini” cerul. Dar, de exemplu, in loc sa ai nevoie de distrugatoare ca Arleigh Burke, te descurci si cu corvete ca cele din clasa Sa’ar 6 pentru ca bazele sunt aproape, distantele sunt scurte etc samd.

      In astfel de zone (MN, MB, MM), o „mica eroare de judecata” in momente tensionate poate degenera foarte rapid intr-o lupta aero-navala „all in” cu consecinte devastatoare pentru cel care o pierde.

      La noi… noi nu mai avem marina. Punct. Dar avem aviatie care poate distruge nave dar nu poate asigura prezenta pe termen lung.

      Cele 2 OPV-uri anuntate raman un mare mister pentru mine dar banuiesc ca ne vom elucida dupa ce le construiesc sau apar mai multe detalii. Bugetul anuntat nu pare sa asigure o dotare cu armament demna de luat in seama. Daca ar fi dupa mine, eu as lua 2 K-130 Braunschweig (sau similar produs de Damen) numai ca alea costa cam ~400 milioane euro / nava…
      https://en.wikipedia.org/wiki/German_corvette_K%C3%B6ln

      1
      • 24 de noduri sunt prea lente , ai nevoie de 35 kn. Motivul
        principal e incercari sa fugi dupa un container ship modern
        care bate 25kn. In afara de asta „no problem”
        sunt o cerere modesta si m as astepta cam la 6 bucati..
        Sa nu se uite acele „fiare vechi” direct la topitorie sau ridicate pe
        uscat ca muzee marine.
        BTW, la vase noi nu mai merg marinari vechi😁 Sunt toti
        nevoiti sa stie ceva calculatoare si sisteme noi😉
        Numaratoare nu mai merge 😂

  14. Un articol foarte interesant, poate il citeste si MApN

  15. Chiar nu citeste niciun marinar sa puna cateva puncte pe i si j?
    Mai astept, nu se cade sa m-apuc eu sa scutur primu pomu laudat, ca nu sunt marinar.
    Au cateva incidente foarte mari in care s-au facut de kko integral, dar sunt prea aproape ca sa conteze in istorie, pare-se ca pt istorie conteaza doar ce e pe plus.

    • Pana la urma ai ceva concret de spus? La subiect de preferat.
      Absolut toata lumea o da de gard, mai devreme sau mai tarziu, americanii au simtit-o si ei pe propria piele in 8.06.1967.
      N-am scris articolul ca sa fac o prezentare istorica exhaustiva a marinei israeliene… Am incercat doar sa evidentiez cateva aspecte.

      1
      • Ai si reusit, cel putin din punctul meu de vedere mai mult
        decat ai avut intentia. Congrats🙂
        Sper ca cineva din corpul decisiv sa vada acest articol impreuna
        cu cateva raspunsuri de aici.
        Inca o optiune e sa se urce pe Tarom sau El Al, in 2,5
        ore ajunge in Israel si sa faca o vizita la sefii Marinei
        IDF. Intr o zi de lucru o sa vada toata parada scrisa
        aici in carne vie. Sunt sigur ca ambasada v a aranja
        aceasta vizita tout de suite.

        1
      • Nicolae- Eilat, ring a bell? E premiers mondiala. Deci nu orice skirmish marunt.

        Nu-ti fac nocio critica a articolului, ca tu poate asta percepi.
        Incepi un articol cu un posibil model pt Romania, in speta FNR.
        Deci discutam un subiect serios, super eu, de fapt 2, n-are sens sa dezvolt, ca o dau in despicat firu prea militar.

        Cand scrii asa ceva ai o responsabilitate, strict tehnic, orice model alegi ca scriitor, indiferent de motivul preferintei, sa ii evidentiezi sI plusuri si minusuri.
        Atat macar.
        Ca e vb de marina noastra.
        Cand scrii numai plusuri, nu faci analiza, faci altceva, nu dezvolt.
        Fireste, fiecare are preferinte, opinii despre ce capabilitati au unii si altii, tocmai de-aia trebuie sa ne uitam in primul rand la rezultate.
        Aia care vrem, fireste, in rest nu are nimeni vreo obligatie sa scrie obiectiv despre subiecte de interes general.

        1
        • Tu ai prostul obicei sa comentezi fara sa citesti. Iti citez din articol (vrei sa-ti si bolduiesc?):

          „Din perspectiva dotării cu mijloace tehnico-tactice, eu aș împărți scurtul istoric al marinei israeliene între epoca de dinaintea scufundării INS Eilat și epoca de după scufundarea sa. La începuturile sale, flota israeliană a fost dotată cu corvete de clasă Flower, fregate de clasă River și două distrugătoare din clasa Z, INS Eilat fiind unul dintre ele. Toate erau nave concepute și produse în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.

          INS Eilat a fost scufundat în 21.10.1967 în timpul unuia din numeroasele războaie arabo-israeliene. Este prima navă de luptă ce a fost scufundată de rachete navă-navă, sovietica Styx trasă de pe vedetele egiptene purtătoare de rachete de clasă Komar. Acest eveniment a determinat schimbări majore în ceea ce privește dotarea ulterioară cu nave a marinei israeliene. Ceea ce a urmat este un lung șir de vedete purtătoare de rachete / corvete din ce în ce mai mari și mai bine înarmate: celebrele Sa’ar. Sa’ar înseamnă „uragan/tempestă”.”

          Citez de la XV: „Nu-ti fac nocio critica a articolului, ca tu poate asta percepi.” Ba fix asta faci. Si nici macar n-o faci direct, cu subiect si predicat, faci tot felul de aluzii „subtile”, probabil ca sa pari mai interesant, habar n-am, zic si io. Si-ti mai si inchei comentariul acuzandu-ma de subiectivitate, partinire etc samd Fii dragut si scuteste-ma de manipulari din astea de Anul I la Stefan Gheorghiu/SNSPA.

          N-am nici macar pretentia unei analize, uiti ca noi, cei care scriem, suntem cu totii amatori (scrie mare pe site aici: https://www.rumaniamilitary.ro/index-php/categorii/contact/politica-de-confidentialitate). Spre sfarsitul articolului e un capitol de asemanari si deosebiri. Poate incerci sa arunci un ochi pe acolo. De fapt, poate faci un efort sa citesti articolul, stiu, e o lectura mai lunga de 1 minut, dar daca vrei, poti. Eventual poate extragi si ideea de ansamblu care… dar mai bine te las pe tine s-o faci.

          M-as bucura sincer de un dialog argumentat, sunt gata oricand sa-mi schimb parerea daca primesc argumente in acest sens. Spui ca eu am scris doar plusurile, scrie-mi tu minusurile si argumenteaza-mi de ce modelul lor nu este potrivit pentru noi.

          P.S. Daca ma invita IDF sa le vizitez navele, sa stii ca ma duc… 🙂 O sa le mananc chiar si hummus-ul! 🙂 Doar ca aia nu prea au nicio miza pe naval la noi… Cel putin nu din cate stiu eu. Si oricum nu ne-ar chema pe noi… Sunt altii mai cunoscuti pe piata de profil din Romania.

          P.P.S. Israelul e singura tara pe care n-am vizitat-o pana acum. Era pe lista dar n-am mai apucat ca prefer sa mananc la carciuma fara sa-mi cada bombe in cap. Si nici nu tin sa filmez Iron Dome in actiune in direct.

          2
  16. Altfel, da,e un exemplu de urmat, nu m-ar deranja sa ne doteze aproape moka americanii si nemtii.

    2
  17. Eu am mai zis aici, Marina Romana va avea, în cazul unui conflict cu Rusia, același rol ca în WW2. Descurajarea unui desant, minare/deminare și protejat convoace.
    În WW2 si-a făcut treaba binișor, cu o forță destul de scheletica, dar care era, tehnologic, nu departe de ce aveau sovieticii.

    Acum, 4 corvete înarmate decent + 3 NPRuri modernizate+ 3 submarine costiere, ar fi de ajuns. Eventual încă 3 corvete mici cu capabilități AS și ASW pt escorta la Bosfor.

    Gen un NPR și o corveta mica la 5 nave comerciale. Contoarele mai mari pot avea și o corveta mare.

    Submarinele, unul în misiune, unul în refacere, unul în reparatii. Cat sa tina resurse rusești ocupate, cam ce făcea și Delfinul original.

    Redus auxiliarele la o nava logistica multifuncțională, una hidrografica și câteva remorchere.

    Și eu sunt de acord ca flota de Dunăre e doar ca să fie. F vulnerabila la drone.

    3
  18. Navele care vor schimba Saar 4.5 vor fi Saar 80+
    si vor folosi precum inainte aceleasi armamente care
    au fost folosite pe puntea acelor Saar 4.5 cu conditia
    negasirii de clienti pt acele Saar 4.5 care vor iesi unu
    dupa celalalt din serviciu. ( poate Romania le ar lua
    ca achizitionare temporara pana la constructia celor
    noi vase care v a veni ) cine stie? Un Saar 4.5 este
    o arma ingrozitoare si pt rusi, eventualul inamic.

    https://www.israel-shipyards.com/naval-003.asp

    2
  19. Acum nu știu ce părere aveți, dar eu dacă ar fi sa aleg astăzi dintre următoarele combinații de armament naval:
    – Barak 8, Iron Dome naval, Gabriel 5, sau
    – ESSM, SM-2, RAM, NSM, sau
    – Aster-30, Camm, Super Rapid, Exocet 3
    as alege-o pe ultima.
    Acum o săptămână era chiar ultima varianta pe care as fi ales-o.

    4
    • VS ! Lasa te ma de selectie de armamente la bord:
      Aveti 14 amirali cu lefuri de directori sa decida.
      Lista de armament e in fata lor impreuna cu caracteristicele cele mai secrete ale armamentului.
      Ce ti rupi tu capu ….? Daca tu le spui, ce o sa faca ei?🤣

      1
  20. DOV ,aveti si lipsuri …nu prea vad monitoare :-))))
    https://www.rumaniamilitary.ro/atelierul-lui-bula-episodul-5
    PS Iti dai seama cum ar arata cu turela de merkava :-)))

    1
    • Se scufunda ! Monitoarele erau relevante cand nu existau drone si rachete AT ghidate si precise.
      Acum pt a nustiucataoara, sunt capcane cu dormitor
      si bucatarie. Echipajele sunt asa de burtosi ca nu pot
      sa iasa prin chepenguri. 😂 Pe sigur se invghesuiesc
      sa treaca prin usi.😁

      1
  21. Un „mic” incident pe mantia fara de pata, aproape roz, in fine, lila, sa nu existe interpretari.
    O borna important in istoria navala, ori ca o citesti de la stanga la dreapta, ori invers.

    Wiki, ca nu e cazul sa ridic stacheta, din cate observ cliseele primeaza.

    https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Zealous_(R39)

    2
  22. https://m.maariv.co.il/news/military/article-1173138 google: Acest lucru se întâmplă chiar acum. Marina nu va mai fi niciodată la fel.

  23. Pacat ca nu se scrie nimic de submarine in articol, pentru ca au cu ce se lauda. 3 Dolphin la Ro Navy ar fi necesare. Marina militara Israelian a e un exemplu pentru noi, cu mici adaptari la specificul Marii Negre- nave cu calitati nautice foarte bune pentru si mai marisoare totusi ca suntem in ”cazan”, acoperire aeriana pana in caucaz si SUBMARINE.
    Dunarea exista si e o bariera in calea viitoarelor hoarde afro asiatice care se inmultesc fara control. Va fi mereu nevoie de o flotila de Dunare.

    2
    • Precum am spus aici de cateva ori:
      Marina Romana nu are nevoie de submarine de nici un fel ca nu merge sa atace nicaieri. Marina Romana
      are nevoie de sonare pasive vre o 3 bucati , remorcate
      si vre o 3 bucati active scufundabile purtate de elicopter.
      In acelasi set e obligatoriu sa aibe vase cu torpile anti
      submarin si incarcaturi explozibile de adancime contra submarine purtate de diferite vase de lupta.
      Coordinatia intre aceste corpuri de lupta AS trebuie sa fie controlata in mod central de la un centru de
      comanda impreuna cu situatia privita prin radar ale
      tarmului , care probabil e existent in MR. La noi, specialistii in domeniu sunt Elbit.
      Clar: Romania nu are nevoie de submarine fc sunt foarte costisitoare si inca foarte costisitoare la intretinere. Cost/eficienta nu s rentabile in Marea Neagra.

      2
  24. Everything concerning submarines is under strict censorship, alas…

  25. Marea Neagra ?
    Nave mici, maxim 50 m, foarte rapide, cu rachete antinava de precizie ridicata, drone de supraveghere si controlul focului, tunuri de 30 mm cu tragere rapida.
    Nu elicoptere, nu tunuri de 155 mm, nu torpile, nu gabarit.
    Ai lovit … ai fugit !

    1
  26. @Nicolaie

    Scuzele de rigoare pentru off topic, dar pentru că s-au închis comentariile sub articolul relevant, nu am mai apucat să îți răspund la întrebările adresate.

    Mai întâi trebuie să înțelegem cu cine avem de afacere – toată adunătura de ”specialiști” căreia Trump îi zice echipă – îs fix zero barat și sunt acolo doar că au acceptat să facă tot ce el zice Trump (omu și-a învățat lecția după mandatul anterior). Se vede foarte simplu prin declarațiile care fac. ”Scos din context” în curând va deveni mema Casei albe nu doar a lui Georgescu. Inclusiv când Rubio iese și încearcă să mai atenueze din declarațiile aberante a lui Trump – ăla revine a doua zi și reafirmă ce a spus, lăsându-l pe Rubio prostul satului.

    Doi la mână, care reiese din prima – nu poți să te bazezi absolut deloc pe ce zice administrația americană, trebuie să analizezi doar faptele. Iar faptele ne spun următoarele lucruri – Trump bagă șefă peste servicii o doamnă pe care democrații au alungat-o că a colaborat cu rușii, ministrul sănătății – unul care zice că vaccinurile provoacă autism, ministrul apărării – unul care nu se spală pe mâini 10 ani pentru că microbii nu sunt un lucru real pentru că el nu i-a văzut (foarte familiar nu?). Iar Vance, deși le dă clasă pe partea de inteligență precedenților, e un oportunist consacrat care (cel puțin așa reiese momentan din ce face) a ales să fie cățeluș lui Musk, că poate-poate la momentul potrivit să fie și el ajutat cu ceva.

    Iar ce ține de diferența dintre Vance și putinel – eu nu văd nicio diferență. pleșuvu ne învață de democrație în timp ce finanțează toți extremiștii Europei (inclusiv AfD) în speranța că vor fi în stare să bage Europa în haos și omoară ucrainenii, Vance ne citește lecții despre democrație după care merge și se întâlnește cu liderii AfD și îi susține public. Problemele menționate de Vance nu sunt o noutate pentru nimeni din Europa. Ba mai mult – jumătate din cei prezenți la München le ridică an de an – ce a fost stupefiant – e cinismul și aroganța maximă – când tu vii și spui de spre valori democratice, iar mai apoi demonstrativ mergi la întâlnire cu extremiști de dreapta plătiți de Moscova.

    2
  27. Germanii vor șase drone subacvatice israeliene: testele au depășit așteptările. „Monstrul Mării Negre”, horror… (smiley) https://militaeraktuell.at/iai-deutsche-marine-will-blue-whale-kaufen/

    1
    • Ai vorbit de asta

      https://www.iai.co.il/p/bluewhaletm-system-eli-3325

      Stii ceva? De astea si Marina Romana le poate folosi fara sa i fie nevoiti sa si rupa buzunarul. Eu cred ca i
      bine ca l ai amintit.

      2
      • Unde? Ca el incepe cu istoria lui alternativa in 69.

        Operațiunea „Noa” (1969).
        Operațiunea Bulmus 6 (1969)

        Au ditai incidentul, o premiera mondiala si concluzia e asa ceva nu se exista.
        E prima nava de lupta scufundata de o racheta in timpul unui razboi DIN ISTORIE.
        Deci primii care au in palmares utilizarea cu success a rachetelor AN vs o nava de lupta (chiar capital ship) sunt egiptenii, nu israelienii.
        Israelienii au intrat in istorie ca posesiri ai navei scufundate.

        Ce dude au patit baietii de la S13 nu are sens sa mai spun, ca n-are rost sa afle copiii ca nu exists Mo’s Craciun.
        O las asa cum a picat, cititorii care sunt curiosi cauta singuri.

        Matkal, Shaldag si 669 au fost si la noi, Matkal primii, anii 90, veneau frecvent intr-o vreme si baietii si fetele (da, au si blonde) de la info, oameni destul de civilizati, fara figuri si spargeri in fite cei pe care i-am cunoscut, chiar insistent de politicosi, stilul ala excesiv, dar usor aroganti, am schimbat impresii pe la munte.
        USLA/BAT-ul si GSPI au avut colaborari cu echivalentii de multa vreme, din ce am vb la vreme aia cu oameni de acolo ai nostri nu au fost impresionati deloc, la Acvila au inceput cu priza pe pistol, o chestie de gradinita pt nivelul lor si au dat din repertoriu tehnici potrivite pt Intifada, nu pt UE. Au fost foarte dezamagiti, ca n-au invatat mai nimic, foarte basic totul, wham bam.

        Sa-ti amintesc si de baetasii aia, incurcati in sireturi si prinsi de baietii din Baneasa ca in filmele cu prosti, in usa rotativa?
        De elicopteru care a ninerit ditai peretele de 120 de m fix in centru (avea lidar, deh) am mai spus, pe larg, cu detalii, la fel de (c)sar-ul lor cu Gucci kit dar total neinstruit si pregatit pt munte, dar asta e de inteles, nici noi nu ne pricepem la desert.

        1
  28. Apropos, the test with non-working propeller…(smiley)

  29. Colleagues, do you have compliance only about Dov or about all of Israel? (smiley)

  30. Câți bani baga americanii in IDF, că dotarea= bani.

    US spends a record $17.9 billion on military aid to Israel since last Oct. 7

    https://apnews.com/article/israel-hamas-war-us-military-spending-8e6e5033f7a1334bf6e35f86e7040e14

  31. Să pun și asta, că e tot despre cum se dotează ei. Mai bine spus banii cui ii dotează.

    Rețineți atât: 115 din 430 mil euro sunt cado de la nemți, trai, neneaca.
    Cu buget de-asta facem și noi Disneyland pe apa.

    JERUSALEM, May 11 (Reuters) – Israel bought four German-made corvette warships on Monday to help secure its Mediterranean gas rigs, with Berlin heavily subsidizing the deal, Israel’s Defence Ministry said on Monday.
    The ships, worth 430 million euros ($480 million), will be built by Thyssen Krupp and delivered within five years, providing significantly more fire power to Israel’s navy.
    The German government will pay 115 million euros towards the cost. As part of its atonement for the Nazi Holocaust, Germany is committed to Israel’s security and has often helped pay in the past for the cost of military equipment such as submarines.

    • Si care este relevanta comentariului tau in contextul articolului? Intrebarea este: e aplicabil modelul lor de organizare si la noi in Marea Neagra sau nu?

      • Dotarea se face în funcție de buget, e chiar așa greu de priceput?
        Ai bani pt 6 submarine? Macar ca la ei, sponsorizate de nemți.
        Nici sa luăm niste acumulatori și să-l punem în funcțiune pe Delfin n-am fost în stare, ce sa mai vb de sefeuri in care te finanțează americanii și nemții și cumperi ce vrei.
        De corvete nu mai e cazul să pomenesc, că parcă suntem in the gang that couldn’t shoot straight.
        Până una-alta macar sa incepem o data să cumpărăm macar o navă de lupta, ca am rămas în epoca sh și Vartosul, asta ne e nivelul măreț post 91.

        • Eu te-am intrebat altceva, de generalitati din astea sunt satul…
          Dotarea se face in functie de buget, de acord, am evidentiat asta si in articol, dar inainte sa faci un buget nu te uiti putin ca sa vezi de ce ai nevoie? Si d-abia dup-aia te uiti sa vezi ce compromisuri trebuie sa faci in functie de bugetul pe care-l poti obtine?
          Ca de fregate neinarmate si amirali cu calificative FB suntem cu totii satui… Desi la cat au tocat astia pe panselute puteam avea o marina decenta demult.
          In fine, pari sa ratezi in continuare ideea asa ca ma voi opri aci’.

          3
      • Lectiile israeliene din trecut sunt aplicate in timpul
        asta si sunt „combat proven” , nu gasesc un cuvant
        mai apropiat.
        Ca sa ajungi cu Marina Romana la rezultate identice
        esti nevoit sa lupti in Marea Neagra, sa ai pierderi si
        sa ajungi la concluzii.
        In moment dat la care Marina Ukraineana a adus foarte
        mari rezultate la lupta, concluzia care revine de la ei este
        clara: Nu este nevoie de loc de marina cu vase mari
        in MN.
        Din acest motiv eu personal as lua drumul intermediar
        care este exact Marina Israeliana: Vase mici cu putere
        mare de foc si cu EW extins, ca altfel desfiintarea flotei
        este si ea o optiune precum modelul Ukrainean. Flota
        fara submarine si fara vase greoaie marisoare pe Dunare
        poate fi adoptata dupa modelul israelului care daca vrei
        sau nu au experienta. In fine e mai bine sa te barbieresti
        pe barba
        altuia decat pe barba ta.

        • Una peste alta, cresteti si voi deplasamentul la nave si inca binisor…
          Dar da, decat fregate neinarmate pe masura clasificarii, mai bine ca ucraina, na, am zis-o si p-asta ca mi-am cam pierdut speranta.
          Noi avem nevoie de ceva putin mai mare, 2500 tone nu suna rau, pentru contributia la misiunile NATO&UE. Dar, pe de alta parte, nu cred ca ne trage nimeni de maneca daca ne concentram mai mult pe Marea Neagra la inceput avand in vedere contextul geopolitic.

          1
        • Ah, inca ceva, ca tot ma acuza lumea de parti-prix-uri p-aci’: aranjeaza-mi bre si mie o vizita pe Sa’ar-urile voastre, d-aia de jurnalisti, cu humus si tabule, nu tre’ sa-mi aratati centrul de comanda si control. Sa vad si io pa unde dorm marinerii, ce mananca, d-astea. 🙂 Ce conditii de viata au la bord, ca acuza lumea ca puneti oamenii sa doarma pe stocul de torpile…
          Oi trece io si de security check, am fost in State pe USS Wasp, am mai fost pe nave de lupta, d-astea… 🙂

          3
  32. Nicolae- ai propus un model complet irealizabil in conditiile noastre de buget.

    Deci FINANCIAR, ca in lumea reala din pacate nu avem banii din Monopoly ai modelului tau, nu poti construi in stil taiat-imprejur fara sa iei bani zeci de ani de la alte ministere.
    Deci treci de 10 ani in cel mai fericit caz, in care ai si vointa politica si disponibilitate financiara si conditii sociale adecvate si permisiunea UE, ca sa folosesc limbajul de lemn actual.

    Nu e suficient sa cumperi tehnica (in special nave in cazul de fata, dar nu exclusiv), iti trebuie bani s-o intretii, sa platesti toata logistica necesara pt ea, inclusiv salariile logisticii, deci sa calibrezi mijloacele financiare cu capabilitatile dorite, aia e, nu le am cu laudatul si datu din palme.

    Vrei „BMW” cu benzina platita de un var, te inteleg, doar ca noi nu avem un var asa generos si nu am reusit sa luam macar un „Logan” in rate.

    Apoi marina ta nu e de capul ei sa cante dupa ureche, are o DOCTRINA, deci un model mai mult sau mai putin adaptat dupa unul clasic, in cadrul caruia lupta.

    Armata RSR dpdv doctrinar a fost o struta-camila dupa 64-68 pt ca a modificat modelul organizarii/dotarii sovietice, foarte mecanizat, ofensiv si costisitor pt unul defensiv, motorizat, cu o puterea de foc mult redusa, dar aparent mai suplu si evident, mult mai ieftin.
    Asta a implicat concret reducerea nr de tancuri, mli/tab din MU si inlocuirea tehnicii moderne la vremea aia cu tehnica mai veche.

    Din fericire, la Marina Militara scamatoria a avut un impact mult mai redus, la MM e mai greu sa reduci efectivele si puterea de foc pt economii absurde. Daca ar fi fost ca la TU, implica sa scoata din motoare, armament si echipaje de pe nave, era deja direct Kafka.

    Dar s-au inmultit navele dotate doar cu torpile, fara rachete, dupa schimbarea furnizorului, deci s-a ales praful de modernizare, am revenit in liga marunta a marinelor dotate ca in WW2.
    Dupa 89 nu a mai fost niciun model, poate doar ala al PfP, deci al regatelor la frecat menta multinational, end of story.

    IDF are un model OFENSIV, costisitor, indiferent cum isi spun ei in titulatura, NU e defensiv.
    E chiar agresiv de ofensiv.
    Au o gramada de submarine si nave polivalente, ultimele dezvoltate in zeci de ani din vpr-uri foste vedete patrulare. Ai initial niste nave facute de francezi dupa priect german, dupa lunga perioada de transformare au crescut in tonaj si putere de foc si au devenit corvete, deci cu totul alta clasa.

    Pe langa asta, cate tari isi permit 6 submarine moderne? Vietnamul, dintre cei mai marunti, dar au ditai coasta si destui inamici potentiali.

    Strict la capitolul naval, Marina Militara RSR a fost o marina fluviala/costiera (brown water+green water) cladita initial pe VPR+VT, o marina DEFENSIVA.
    Inainte de asta, Marina Regala a avut ceva pretentii ofensive, dar n-a avut cu ce, desi comparativ cu ce avem acum era bine dotata.
    Cu toate astea ce rezultate a avut? Noroc cu artileria de coasta si minele.

    Grija a fost intotdeauna apararea zonei exclusive economice (platforme petroliere + peste) si mai ales impiedicarea unui desant maritim si a infiltrarilor FOS (numite cercetare-diversiune pe vremea comunistilor) in Delta.
    Restu erau bonusuri.

    In vf de forma a existat o singura capital-ship dotata cu rachete AN, „crucisatorul usor portelicopter” Muntenia.
    Pt misiuni AN erau 6 VPR Osa, dupa 90 au venit Tarantulele, 3 bucati. Tot la capitolul „modern” 4 marete Rubezh, „uzate fizic si moral” de la achizitie. Proaste, dar rachete, nu torpile, tunuri sau mine.
    Sa nu uit artileristii, mai erau inca ratacite vizibil prin dotare niste tunuri cal 130 mm, baietii care le deserveau erau inca dotati cu casti sovietice in anii 90, ala era nivelul.

    Nu intru in diferente pe plan inf marina/FOS, e mult de tastat, ca si IDF a avut unitati cu misiuni specifice inf marine, au si niste „debarcari” la activ, parasutisti calare pe M113, deci nici macar nu era vb de puscasi-paraiasi ca la noi in vremea comunismului, ei aveau un batalion la fara frecventa, cu materie suplimentara, nu mai retin exact care, posibil unul Nahal sau Givati.

    Nu inseamna neaparat ca nu putem avea o blue water navy, ca mai era ideea unor teoreticieni de vitrina cu REMN, alta cu un nou drum al matasii, alta cu Georgia in NATO, deci fantezii care sa necesite mai multe nave cu tonaj mai mare se mai pot gasi sau inventa.
    Am mai avut un inginer care dorea submarin nuclear si un portelicopter, e liber la improvizatii

    Din pacate geografia dicteaza geopolitica.
    Israelienii daca erau in locul nostru probabil aveau 12 submarine, nu doar 6, cu arabii poti sa ai o superioritate mai lejera, cu rusii nu.
    Pt ei banii nu sunt o problems, pt noi sunt.
    Asa ca trebuie solutii suficient de eficiente (raport cost/beneficiu), a lor NU e.
    Cel mai bun raport la capitolul asta nu il are IDF, sunt europeni cu picioarele mult mai pe pamant.

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *