Articol preluat de pe BucPress.
În seara zilei 5 septembrie 2017, ora 18:21, Parlamentul de la Kiev a adoptat o nouă Lege a Educației prin care introduce în școli sistemul de 12 clase. În același timp, Legea adoptată reprezintă o mare lovitură împotriva comunității românești din Ucraina și altor minorități etnice, fiindcă desființează sistemul de învățământ în limba maternă. Potrivit art. 7 al noii legi adoptate, sistemul de educație din Ucraina se desfășoară doar în limba de stat (ucraineană). Așadar, după posibila semnare a legii de către președintele Petro Poroșenko, școlile actuale cu limba română de predare vor fi lichidate.
Legea 3419-D prevede introducerea treptată a noului sistem al educației, și prin aceasta, înlocuirea materiilor care se predau în limba română cu discipline care vor fi predate în limba ucraineană. Prima fază a reformei va avea loc începând cu 1 septembrie 2018 (reforma claselor primare și a grădinițelor pentru copii). Predarea materiilor în limba română se va păstra doar în clasele primare (1-4). De la 1 septembrie 2022 reforma va fi implementată în cazul claselor medii, iar din 2027 – în clasele superioare (9-12).
În clasele superioare (9-12) ale școlilor din localitățile românești și ale altor minorități naționale din Ucraina toate disciplinele se vor preda în limba ucraineană, iar în clasele medii (clasele 5-9) învățământul se va desfășura în limba de stat cu elemente în limba română / în limba minorității respective.
Potrivit art. 7 al legii adoptate, „persoanelor care aparțin la popoarele băștinașe sau la minorități naționale din Ucraina li se garantează dreptul de a studia în limba maternă alături de limba ucraineană…”, acest drept este „realizat prin unele instituții aparte, clase (grupe) cu limba de predare a poporului băștinaș sau a minorității naționale alături de predarea în limba ucraineană”. De asemenea, este prevăzută posibilitatea studierii limbii materne a minorităților în unele școli sau la societățile și asociațiile culturale ale comunităților etnice respective.
Pentru comparație, potrivit legilor anterioare, în Ucraina era permisă funcționarea școlilor cu limba română de predare și se studia obligatoriu limba ucraineană ca materie, necesară pentru integrarea minorității în societatea largă.
Așadar, în urma adoptării acestei legi, va fi desființat întregul sistem al educației pentru minoritățile naționale din Ucraina (maghiari, români, ruși, bulgari, polonezi etc.). În preajma votării, Ministrul Educației şi Știinţei din Ucraina Lilia Grinevici a numit limba de predare a disciplinelor cel mai controversat articol în proiectul de lege. În același timp, ministrul ucrainean a spus că s-a ajuns la o soluţie consensuală, care să asigure dreptul minorităților naţionale de a studia în limba lor maternă, conform Constituției și, în același timp, să le ofere posibilitatea de a învăţa şi limba ucraineană. „La fiecare nivel al învăţământului mediu general numărul de materii predate în limba ucraineană ar trebui să crească”, a spus ministrul învăţământului din Ucraina.
Comunitatea românească din Ucraina și-a declarat deja nemulțumirea față de legea adoptată de Parlamentul de la Kiev, mai ales în contextul „încălzirii” relațiilor bilaterale româno-ucrainene și sprijinului acordat de București statului vecin și prieten – Ucraina. Oare acesta să fie un semn de mulțumire din partea Kievului?
Românii din Ucraina au semnat un Apel către șeful statului ucrainean Petro Poroșenko, în care solicită respingerea prin veto a acestei legi, considerând-o una care ar putea genera noi conflicte, nemulțumiri sociale și instabilitate în țară.
Prezent în sala de sesiuni a Radei Supreme, deputatul Grigore Timiș, etnic român, nu a participat la vot, retrăgând cartela de deputat din sistemul electronic și protestând astfel împotriva adoptării acestei legi. Grigore Timiș, împreună cu parlamentarii ucraineni de alte etnii au protestat și la Consiliul de Coordonare a Parlamentului împotriva acestei legi, însă majoritatea prin 255 de voturi, a ignorat opinia minorității.
Noua Lege a Educației adoptată marți de Rada ucraineană, prin care este desființat sistemul de învățământ în limba maternă, a generat reacții la București.
Deputatul Constantin Codreanu a avertizat că măsura luată de autoritățile de la Kiev împotriva comunităților de români din Ucraina nu va rămâne fără un răspuns ferm. „Le mulțumesc tuturor celor care s-au arătat îngrijorați de legea votată în Rada Supremă de la Kiev care va duce la închiderea școlilor românești dacă e promulgată de președinte. Faptul că acest lucru se întâmplă la puțin timp după vizita în Ucraina a Ministrului pentru românii de Pretutindeni naște semne serioase de întrebare. Am contactat Ambasada Ucrainei la București. Am solicitat o întrevedere, dar, din păcate, domnul ambasador Oleksandr Bankov nu e disponibil decât după 18 septembrie. Protestăm fără echivoc față de o astfel de intenție și ne vom bate pentru ca aceste școli să nu fie închise”, a anunțat parlamentarul.
„Ieri, Parlamentul de la Kiev a votat o lege prin care, în Ucraina, învățământul în limba minorităților naționale se va desființa și ca urmare românii autohtoni din Bucovina de nord, Herța, Basarabia de sud, ori Maramureșul de peste Tisa nu vor mai avea dreptul să urmeze școala în limba noastră românească. România a susținut deseori Ucraina fără a primi, în schimb, nicio urmă de respect din partea acestui vecin. Ținând cont de faptul că statul ex-sovietic de la nord și est nu s-a ținut de cuvânt cu angajamentul privind protecția minorității românești, așa cum semnase prin tratatul de bază din 1997, statul român nu poate sta și nu se poate uita cum, în timp ce ucrainienii din România au toate drepturile posibile legal, românii din regiunile Cernăuți, Odesa ori Transcarpatia sunt lăsați fără drepturi fundamentale. În cazul în care, Ucraina, ar trece la închiderea ultimelor școli românești rămase deschise, România are datoria de a denunța unilateral tratatul de bază cu Ucraina, un tratat pe care România l-a pus în aplicare la litera și pe care partenerii din Ucraina l-au ignorat cu bună știință!”, a precizat și deputatul Daniel Gheorghe.
RumaniaMilitary:
Kievul confirma din pacate politica asimilationista si indreptateste acuzele aduse de minoritatea rusa, in virtutea carora au actionat separatistii rusi in Crimeea si Donbas. Practic parlamentul si guvernul ucrainean dau apa la moara escaladarii tensiunilor pe problema minoritatilor, in loc sa incerce sa calmeze spiritele si sa-i aduca pe separatisti la masa negocierilor. Interesant de vazut cine i-a sfatuit sa procedeze asa sau le-a oferit garantii in aceasta directie… exacerband nationalismul sovin ucrainean. Decizia aplicarii noi legi a invatamantului sta doar in pixul presedintelui Porosenko, care la diverse ocazii a rupt si o boaba-doua in limba romana. In plus, la inceputul lui 2016 reprezentantii comunitatii romanesti din Ucraina cereau printr-un memoriu redeschiderea scolilor romanesti din raionul Odessa, inchise in deceniile care au urmat independentei Ucrainei.
Pericolul re-amorsarii conflictului si extinderii lui catre sud-vestul Ucrainei nu a disparut, dar autoritatile ucrainene au ales sa toarne gaz peste foc.
Harta minoritatii ruse in Ucraina (sursa Wikipedia si www.stratfor.com )
De urmarit reactia Ungariei, probabil cea mai vocala in legatura cu etnicii sai din alte tari…
Romania a oferit un cec in alb Ucrainei in 1997, prin semnarea tratatului bilateral in schimbul protectiei minoritatii romanesti. De atunci incoace, diplomatia romana a avut o pozitie de o reticenta suspecta, de fiecare data cand a fost vorba de minoritatea romaneasca din Ucraina.
Chiar si in ultimii ani, cand Romania a devenit un sprijin pentru Ucraina in urma conflictului din Donbas si a pierderii Crimeei, reprezentantii statului roman s-au ferit sa puna pe masa problema minoritatii romanesti in discutiile cu omologii ucraineni, evitand chiar cu cateva ocazii sa se intalneasca cu membrii comunitatii romanesti. Aceeasi tacere si cu privire la eventuala extindere a unor specializari si in limba romana la universitati din zonele locuite de romani in Ucraina, extindere de care ar fi putut beneficia inclusiv piata romaneasca a muncii, unde cererea pentru anumite calificari nu poate fi acoperita doar din resurse interne.
Pentru Romania si minoritatea sa de acolo, solutia repunerii in drepturi a cetatenilor si urmasilor acestora pierduti in urma Pactului Ribbentrop-Molotov, ramane una dintre optiunile de bun simt, care are responsabiliza si ar scoate din mutenia tampa cu care s-au obisnuit reprezentantii statului roman.
Harta minoritatii romane in Ucraina (sursa Wikipedia)
Se pare ca nici noi nici ei nu au/am invatat nimic din istorie, chiar si cea recenta…
ACTUALIZARE:
MAE a luat notă cu îngrijorare de adoptarea de către Rada Supremă a Ucrainei a noii Legi a Învățământului
Comunicat de presă
Data: 07.09.2017
http://www.mae.gov.ro/node/43088
Ministerul Afacerilor Externe a luat notă cu îngrijorare de forma adoptată la 5 septembrie 2017 de către Rada Supremă a Ucrainei a noii Legi a Învățământului, în special a articolului 7 al acesteia, care vizează învățământul în limbile minorităților naționale.
Ministerul Afacerilor Externe reamintește că, potrivit prevederilor Convenției – cadru pentru protecția minorităților naționale, statele se angajează să recunoască dreptul oricărei persoane aparținând unei minorități naționale de a învăța în limba sa maternă. Necesitatea conformității cu normele internaționale în materie a fost semnalată permanent de partea română în dialogul cu partea ucraineană pe tema promovării și protejării drepturilor persoanelor aparținând minorității naționale române din Ucraina.
În acest sens, tema învățământului în limba maternă pentru etnicii români din Ucraina se va afla prioritar pe agenda secretarului de stat Victor Micula, care se va deplasa la Kiev săptămâna viitoare tocmai pentru a discuta despre minoritatea română din Ucraina.
Ne exprimăm așteptarea ca drepturile persoanelor aparținând minorității române din Ucraina sa fie prezervate și subliniem preocuparea constantă a autorităților române față de această problematică.
Ruşii sunt nasoli dar „prietenii” ucrainieni îi depăşesc lejer…
Initiatorii sunt de la Narodnii Front,Samopomich si Batäichkina! Toate partide pro europene(cand e vb de bani)!
Toate aceste partide puternic nationaliste si anti ruse sunt finantate de Open Society Foundation for Ukraine si de Rennaisance Foundation :)-pana aici nimic rau,nu?dar care este interesul focalizarii energiilor nationaliste impotriva statelor vecine,cu care poti avea relatii profitabile pt ambele parti?
pt ce arderea steagurilor ungariei si mizeria cu ardeleanu amator de mici matinali?…
prea multa liniste in zona asta a Europei?
probabil nu le e bine dupa faza cu rusii, si vor sa se rezolve cu toata lumea, sa le fie si mai bine.
Statul Roman este slab si periculos.Normal ca se distrează vecinii cu tine daca iti chinui propria populatie si ai si pretentii de mare domn.Citeam ceva de centrala de la Cernavoda pe ziarul f. Unitatea 1 are nevoie de RK sau riscam sa o închidem ?
Are nevoie de anumite lucrări mai mari. Lucrări prevăzute in „manual”. Doar ca Dragnea&co au nevoie de banii Nuclearelectrica.
Acum ii avem la mana…ori lasa in pace minoritatea romana ori ne retragem sprijinul pentru ei. Dar cum nu avem clasa politica cu „bile” slabe sanse sa se intample ceva…
well, astia isi vad interesul…numai la noi minoritatile au mai multe drepturi decat majoritatea…si culmea ne mai si laudam cu asta.
@laur
Legea nu e deloc dar DELOC in interesu lor! O stie si poroshenko si ar trebui sa dea un sut in cur la open society si renaissance&co, cum a facut si macedonia si muntenegru(dupa ce s au folosit de ei sa intre in nato).cum a procedat si polonia si ungaria, cum ar trebui sa procedam si noi..mai tarziu:)..
Mihu,
deci in cazul asta faza cu redobandirea cetateniei pentru fostii cetateni de pana la 1940 si urmasii lor nu crezi ca ar ajuta romani ide acolo sa-si duca mai usor crucea si ar responsabiliza mai mult si statul roman, fata de cetateni si nu doar etnici?
@ba da, tocmai de aia am precizat ca si noi tre sa le dam un sut in c..r, da mai tarziu.- ma refer aici la open society found.&co.avem nevoie de ei in moldova!ucrainienii cred de asemenea c au nevoie de ei sa intre in ue si nato.ungurii s au folosit de ei si acu le au inchis universitatea:))….polonezii la fel…e ca relatie dintre sarpe si scorpion…pana trec podu 🙂
pai la anul 1918-2018 🙂
Iarasi Soros, oculta si martienii? 🙂
A aparut reactia Ungariei:
https://www.agerpres.ro/externe/2017/09/06/guvernul-ungar-protesteaza-fata-de-legea-invatamantului-din-ucraina-17-19-33
Apoi am ajuns sa speram la unguri ca fac ceva, macar aia incearca mereu sa-si ajute minoritatile din alte tari. De la ai nostrii nu ne putem astepta la mai mult de cateva declaratii anemice, au alte probleme ei.
https://www.welt.de/debatte/kommentare/article168370902/In-Polen-und-Ungarn-werden-unsere-Grundwerte-angegriffen.html
Polonia si ungaria, atac la valorile noastre! Mai gasim artiole similare si in Nyt si WPost.
In acelasi timp avem situatia cu liceul de la tg mures in oglinda dar la o scara mai mica cu situatia scolilor romanesti din Ukraina!Nu trebuie sa fi vre un geniu ca da ti dai seama ce se intampla….sper ca responsabili sa fie f..i corespunzator in g..a!
Pentru ei e prostie crasa sa te pui rau cu toti, cand tu ai mortul pe masa si te asteapta cosasul in fata portii.
Cat despre noi, vad un lucru nesesizat de multa lume, pai cum Putin pleaca de la Buda, apare si scandalul cu liceul catolic de la TG Mures si ungurii iau foc, amenintand ca nu ne mai sprijina pe nus ce proiecte, ba cu ruperea relatiilor diplomatice cu noi si au si scos 2000 de oameni in strada la TG Mures sa protesteze. E ceva suspect aici, sa nu fie pe model 1989, ca atunci abia capul cazut al lui Ceasca si instalarea javrei de Ilici la putere ne-a scapat de gandurile de bine ale ungurilor. Nu au mai avut ivanii interes si asa am scapat, dar episodul martie 1990 ne arata ca ei( maghiarii)au incercat oricum sa faca c***** praf si de capul lor. De data asta cred ca nici rusii nu mai vad lumina stralucind in ochii cotrocenilor ca odinioara, dar acorduri secrete cu Buda are aproape sigur. Fereasca Domnul, dar prea ca dintr-o data vrem si arme fara numar! Parca ar veni iarna maine si ne-a prins fara lemne si fara topor!
PS. Mai avem si micii din secuime + steagul ala ars la Cluj, parca toate apar deodata….ceva da cu virgula, dar poate serviciile noastre stiumai bine cum sa actioneze si sa sanctioneze, daca e cazul!
” dar poate serviciile noastre stiumai bine cum sa actioneze si sa sanctioneze”
iar ne punem sperantele in unii… pe model „wishful thinking”
Pai ai vrea sa-ti spui sperante in altii, gen clasa conducatoare si in imensa sa intelepciune?
deciziile cine crezi ca le ia? SRI-ul sau clasa conducatoare?
In cazul unor provocari, putin probabil ca vestita clasa conducatoare sa actioneze de capul ei, ignorand sfaturile serviciilor.
Clasa conducătoare acționează numai după sfatul serviciilor. Serviciile alea au alte interese și activități decît cele scrise în statut.
http://adevarul.ro/news/eveniment/In-timp-ungariaameninta-romania-liceu-unguresc-ucraina-inchise-toatescolile-romanesti-bucuresti-ul-zice-e-multumit-1_59b10e945ab6550cb8cfe9ed/index.html
Ungaria ameninţă România din cauza Liceului Teologic Maghiar din Târgu-Mureş, în timp ce România nu are o strategie fermă de apărare a intereselor româneşti în Ucraina. În 5 Septembrie a.c. Parlamentul de la Kiev a adoptat o nouă lege a învăţământului care va desfiinţa şcolile româneşti din Bucovina de nord, Maramureşul istoric şi Basarabia de sud. Iar la Sighetul Marmaţiei se deschide acum un liceu în limba ucraineană!
Citeste mai mult: adev.ro/ovwjwn
Orban tr3 sa latre o tzara di tre lasat sa latre ca sa nu aiba surprize cu capetele fierbinti de la Jobbik in 2018.romania ar fi chiar inspirata daca n ar raspunde cu aceasi moneda! Sper sa n o faca! N are nimeni nevoie de scandal!
MAE a luat notă cu îngrijorare de adoptarea de către Rada Supremă a Ucrainei a noii Legi a Învățământului
Tip:
Comunicat de presă
Data:
07.09.2017
http://www.mae.gov.ro/node/43088
Ministerul Afacerilor Externe a luat notă cu îngrijorare de forma adoptată la 5 septembrie 2017 de către Rada Supremă a Ucrainei a noii Legi a Învățământului, în special a articolului 7 al acesteia, care vizează învățământul în limbile minorităților naționale.
Ministerul Afacerilor Externe reamintește că, potrivit prevederilor Convenției – cadru pentru protecția minorităților naționale, statele se angajează să recunoască dreptul oricărei persoane aparținând unei minorități naționale de a învăța în limba sa maternă. Necesitatea conformității cu normele internaționale în materie a fost semnalată permanent de partea română în dialogul cu partea ucraineană pe tema promovării și protejării drepturilor persoanelor aparținând minorității naționale române din Ucraina.
În acest sens, tema învățământului în limba maternă pentru etnicii români din Ucraina se va afla prioritar pe agenda secretarului de stat Victor Micula, care se va deplasa la Kiev săptămâna viitoare tocmai pentru a discuta despre minoritatea română din Ucraina.
Ne exprimăm așteptarea ca drepturile persoanelor aparținând minorității române din Ucraina sa fie prezervate și subliniem preocuparea constantă a autorităților române față de această problematică.
daca o vor pune in practica ar trebui sa le raspundem cu aceeasi moneda. si sa cerem tinutul herta inapoi ca oricum l au primit bonus.
Avem tratat, nu mai putem cere nimic de la ei. Decat daca s-ar face o impartire a „republicii Moldova” intre noi si Ucraina, atunci poate s-ar mai putea negocia ceva.
Nu ar fi mai bine fiecare la casa lui ? Ai noștri la noi , ai lor la ei ?
Schimburile fortate de populatii sunt considerate crime impotriva umanitatii de catre Curtea Penala Internationala.
Sunt si metode democratice sa ii forțezi sa se mute sau sa îți atragi propii cetățeni .
E complicat, exista CEDO, exista organizatiile care apara drepturile omului, exista mass-media, se pot declansa niste scandaluri imense.
Nu prea . Limitez drepturile minorităților la modul in care este tratată propia minoritate . Poate cineva sa ne spună ceva contra ? Sau daca ofer cetățenie pe modelul Republica Moldova ?
Limitarea drepturilor minoritatilor ar putea functiona. Pe termen lung s-ar vedea efectele, cei care au rude in alta tara sau au bani vor pleca. Cei care raman ar fi obligati sa se adapteze. Avem un milion de unguri plus alte etnii care vor fi afectati de o astfel de decizie. Totusi chiar si asa va iesi cu scandal diplomatic si injurii.
@Andrei Cristinel Negru pai tocmai asta e problema, ca romanii acolo sunt la casa lor… dar casa e deocamdata ocupata de hoti intrati prin efractie 🙂
Știu , dar un bou a semnat un tratat in 1997 .
Bine ca s-a reactionat.
Atentie la Ungaria „balul” este doar la inceput.
Hai sa fim seriosi, ucraina nici nu o depaseasca anul 2025 poate nici 2020 :)) si astia se gandesc la reforme pentru anul 2030.. cand la poarta ii paste un razboi civil plus invazia rusa.. imi aduce aminte de politicieni anilor 35-39 din romania cand se jucau tot asa cu reforme care nu ajuta cu nimic… eu cred ca reforma asta din ucreaina pune paie pe foc.. iar rusi din ucraina vor fii mai hotoriti sa porneasca un razboi civil sau in cel mai bun caz autonomie… iar plus peste asta rusia mai are un pretext pentru invazie pe motiv ca nu respecta drepturile rusilor.. asta se intampla cand la butoanele unei tari sunt maimutoi..
Macar sa vedem o declaratie oficiala de razboi a Rusiei contra Ucrainei, ca sa se lamureasca situatia.
De la coltul de cotitura din 1997 incoace, persiflarea valorilor nationale in RO este un fapt divers, iar nationalistii ucraineni au evaluat că în postromânism n-avem presa, politică sau intelectualitate capabile de reacţie serioasă. Poate face Budapesta ceva pentru toate minoritatile lovite!
Eu nu am nimic cu cetatenii ucrainieni, daca ma uit la arborele meu genealogic cred ca am o strabunica ucrainianca sau rusoaica.
Dar daca ar fi sa fac un top al tarilor care imi displac, „statul” ucrainian cred ca ar fi pretendent la primul loc. Ce probleme ne-au facut astia si ce discursuri si acuze au avut la adresa tarii noastre, si felul in care discrimineaza romanii de acolo…
Ce sa zic. Le urez dezintegrare placuta. Ideal ar fi sa se produca pasnic fara sa aiba oamenii de suferit.
Mai devreme sau mai tarziu acest lucru cred ca se va intampla intr-un fel sau altul, daca nu… o sa ramana la fel, incremeniti pe veci in saracia actuala.
Pana la conflictul cu Rusia noi eram dusmanii lor numarul unu. Ne atacau la cea mai mica ocazie. De fapt noi nu le dadeam niciun motiv, pur si simplu ne atacau degeaba.
De cand au probleme cu rusii s-au dat bine pe langa noi si ne cereau ajutorul si noi ca prostii, de bunavoie sau la imboldul aliatilor americani sau europeni i-am ajutat. Dar in timpul asta ne-au mai tras niste junghiuri pe la spate.
Eu ma ofticam mereu cand aparea vreo stire ca statul roman ii ajuta cu apararea cibernetica sau in alt fel. Ar trebui sa ii ajutam doar cand sunt chestiuni umanitare cum a fost atunci cand Romania a preluat niste soldati raniti ca sa fie tratati la noi. Asa da, dar in rest, sa se duca naibii.
sper ca in curand acest „stat” creat de tatucul hruskov(el insusi un etnic ucrainean) din bucati furate din Romania,Polonia,ungaria,Cehia si Rusia sa dispara de pe harta europei.deocamdata au vesticii ceva interese pe acolo dar cand isi vor lua mana de pe ei vor avea soarta Iugoslaviei.nici macar”sa le fie tarana usoara” nu merita sa le urezi.in ww2 militiile nationaliste ucrainene au reusit sa ii ingrozeasca si pe germanii din trupele ss.niste nenorociti.
Se stie mai demult ca unii dintre sefii nostrii au fost curve si tradatori de tara ( Constantinescu, Adrian Severin) de nu s-au reclamat teritoriile detinute de Ucraina si Bulgaria in urma pactului Ribentrop Molotov ci s-au predat sub semnatura tarilor amintite mai sus.
Pe de alta parte rusii nu or sa stea cu mainile in san si o sa caute sa dezintegreze aceasta tara constituita cu teritorii de la altii.
Important ca si noi romanii, dar si etnicii romani de acolo, sa-si ceara drepturile.
ai punctat perfect suasito
ucraina este un stat artificial. asa va ramane cat va ramane. fiind fara capatai au o politica agresiva de a supravietui. incep sa la dau drepatate rusofililor din donbas. acest neam nu are nici un respect fata de celelalte populatii pe care le stapanesc si pe care le au primit prin japca. au trimis romanii din herta si sudul basarabiei sa se lupte cu rusii in timp ce cei din kiev stau la plaja. dusmanul nostru nu e numai rusia ci si ucraina. ce trebuie dezmembrata urgent.
te-ai gandit ca si altii pot spune asta despre noi? altii mai de la vest de exemplu 🙂
nu degeaba noi suntem sustinatori ai mentinerii status-quo ului. Sunt cel putin 2, daca nu 3 vecini care ar putea avea revendicari teritoriale. 4 daca punem si o RM sub influenta ruseasca (Dodon a spus-o clar)
Legea asta e cea mai buna dovadă ca prostia si fudulia nu pot sta separat. Dar nu-i nimic, Ucraina funcționează pe sistemul ” din greșeală in greșeală spre victoria finala”. Războiul mocnește in pseudo-țara aia , iar ucrainenii vor sa-l stingă cu o găleată de benzină. Sper sa nu sara stropii incandescenti si pe noi.
O groaza de mici hitleri aici. Voi cititi ce scrieti cu seninatate aici? Doar Stalin muta populatiile cu arcanul. Cu aceia care nu vor sa se mute de buna-voie ce faceti? Raman fara drepturi daca nu vor?
Cand citesc ce scriu unii imi dau seama de unde au aparut si de ce au avut succes marii dictatori, din pacate
Eu sustin si acum ca acordul cu Ucraina din 1997 a fost o decizie foarte buna. daca nu va aduceti aminte, a fost conditie sine qua non pt aderarea la NATO. Nu puteai sa intri daca aveai conflicte cu vecinii si pretentii teritoriale active. Cand vad ce se intampla la est de noi imi dau seama ca afost cea mai buna decizie.
In afara de asta, daca va uitati cu atentie la structura populatiei o sa vedeti ca romanii nu mai sunt majoritari in Bucovina de Nord, tinutul Hertei si Basarabia de sud (nici macar aici). Si daca Ucraina crapa si punem mana pe acele regiuni ce am facut? ne alegem cu inca o minoritate cu probleme in afara de cea maghiara?
Am mai facut greseala asta in 1913.
Cred ca ai dreptate. Dar aia de mai sus nu vor raspunde probabil…
„romanii nu mai sunt majoritari in Bucovina de Nord, tinutul Hertei si Basarabia de sud (nici macar aici).”
depinde cum construiesti zonele alea…
Sunt la sud de Cernauti zone cu populatie net majoritar romaneasca. Cernautiul si alte localitati isi pot schimba destul de repede componenta etnica daca le dezvolti si aduci investitii (vezi orasele mari din Transilvania si Banat la unire si la 15-20 de ani dupa aceea).
Bugeac-ul iar e o zona unde e greu sa zici ca una dintre etnii e majoritara, si depinde cum grupezi zonele alea.
„ne alegem cu inca o minoritate cu probleme in afara de cea maghiara?”
1. O minoritate in plus va reduce procentajul celeilalte minoritati.
2. Depinde si cat de mare va fi minoritatea. Daca nu trece de cateva sute de mii, este gestionabila la nivelul unei tari de 20-23 mil. locuitori.
de acord, dar vom avea luxul si timpul sa facem asa ceva? sa zicem ca Ucraina implodeaza si putem anexa unele regiuni. Poti fi 100% sigur ca in acel caz vom avea granita terestra cu Rusia. La fel de sigur ca in acel caz am iesit de sub umbrela NATO pt ca NATO iti acopera doar regiunile pe care le ai acum si e doar o alianta defensiva, nu acopera aventuri militare (pt ca acele granite noi trebuie securizate manu militari).
Ar fi posibil doar daca si Rusia implodeaza, dar istoria ne arata cat de repede isi revin ei. Ne-am intoarce la situatia interbelica, iar inconjurati de tari inamice care au revendicari teritoriale.
De acord ca structura populatiei se schimba nu foarte greu, doar ca dureaza si rusii sigur nu ne vor da timp. Pot de exemplu sa activeze comunitatea rusofona din delta. Ne-au si dat un semnal primavara asta, iti aduci aminte? ma refer la declaratiile deputatului lipovean.
Si daca este de cateva sute de mii, impreuna cu ungurii vor avea o putere mare in parlamentul divizat al Romaniei. Nu mai zic de sumele necesare in regiunile nou achizitionate
Totul suna foarte frumos, luam inapoi teritoriile furate, dar facand asta punem in pericol integritatea teroritoriala a tarii
1. „dar vom avea luxul si timpul sa facem asa ceva? ” Daca nu incerci, nu afli… Cum a fost cu Transilvania la 1918, ce procent aveau diverse etnii? Mai stii cat de rau statea Romania cu banii imediat inainte si dupa unire?
2. „Poti fi 100% sigur ca in acel caz vom avea granita terestra cu Rusia” nu neaparat, ambele parti vor dori o zona tampon, ideea este sa o aruncam dincolo de Nistru sau chiar de Nipru. Rusii incearca sa o creeze si partial au reusit, in . R. MD. DEci oarecum deja ne invecinam cu rusii la M. Neagra si posibil si Transnistria/R. MD. Eu sunt pentru existenta Ucrainei, daca vrem sa ne fie si nou bine. Vezi ce am scris mai demult, cu exemple din istorie. Si polonezii au aceleasi interese la capitolul asta.
3. „La fel de sigur ca in acel caz am iesit de sub umbrela NATO pt ca NATO iti acopera doar regiunile pe care le ai acum si e doar o alianta defensiva” – Depinde cum realizezi obiectivul… prin razboi sigur nu sunt sanse sa iasa bine. Studiu de caz, Germania dupa unificare. Mai e sau nu in NATO?
4. „Ne-am intoarce la situatia interbelica, iar inconjurati de tari inamice care au revendicari teritoriale.” Si acum cum e?
Apropos, daca au inceput sa-i atentioneze cei din propriile administratii regionale, au calcat pe bec grav:
http://bucpress.eu/opinie/guvernatorul-transcarpatiei-%E2%80%9Cnoua-lege-ucraineana-4848
„Prin urmare, nu pot să nu fiu surprins de poziția deputatului Ivan Baloga, care a ajuns în Parlament cu voturi dintr-o circumscripție în care o parte semnificativă a alegătorilor este constituită din etnici maghiari. Iar acum a votat în favoarea îngrădirii drepturilor și libertăților lor.”
Agent care a actionat la comanda Budapestei? 🙂
Dupa 1918 am trait vremuri grele, insasi statalitatea noastra a fost pusa in pericol, nu cred ca ne dorim sa retraim astfel de vremuri. Procentajele pot fi modificate, doar ca nu doar noi putm face asta.
Eu zic ca Rusia nu-si doreste o zona tampon, mai ales ca gurile Dunarii au fost mereu o tinta pt ei. Mai ales acum cand exista drum navigabil pana la Marea Nordului.
De acord cu exemplul Germaniei, doar ca ei aveau alta forta, mai ales financiara. Sper ca stii ca au platit la greu rusilor ca se scape de armata rusa din Est. naiba stie cat au platit sub forma de spaga :). Si nemtii au beneficiat de decaderea URSS si prezenta lui Gorbaciov in fruntea URSS. fara acordul lui Gorbi nu exista reunificare. Si atunci au fost lideri importanti din NATO care s-au opus
referitor la 4, da, acum e mult mai bine pt ca doar Ungaria are revendicari, neoficiale, dar exista. cele bulgare si sarbeste sunt doar latente si sustinute de o minoritate a populatiei. Ucraina nu are si ne asigura o buna parte din granita. Practic, am putea sa avem probleme doar pe portiunea maghiara (putin probabil) si unde ne invecinam cu rusii. In perioada interbelica era mult mai rau
„Eu zic ca Rusia nu-si doreste o zona tampon, …”
Inseamna ca nu intelegi deloc cum dicteaza geografia interesele Rusiei (indiferent de ce sistem politic foloseste)
Îți aduc aminte ca Turcia a invadat nordul Ciprului si este in continuare in NATO . Si tot acolo între Turcia si Grecia exista un conflinct . Si sunt ambele tari in NATO . Iar la schimbul de populație am fost clar . Tratam Minoritățile asa cum sunt tratate ale noastre .
Ti se pare Dinule, dai pe alaturi.
@Dinu
„Eu sustin si acum ca acordul cu Ucraina din 1997 a fost o decizie foarte buna. daca nu va aduceti aminte, a fost conditie sine qua non pt aderarea la NATO.”
Pana la urma asta este adevarul. Fie ca ne place sau nu, trebuie sa il acceptam. Am vrut in NATO, a trebuit sa semnam acordul. Si s-a meritat din plin, ca daca nu aderam la NATO si UE ajungeam fix ca Ucraina. Stat condus de oligarhi/baroni, cu economia la pamant si la cheremul ursului.
Dar asta nu inseamna ca trebuie sa renuntam la Bucovina de Nord si Bugeac.
Statul roman niciodata nu a exprimat vreo revendicare asupra acestor teritorii asa cum fac ocazional anumite specimene de la Budapesta in legatura cu Transilvania.
Si noi am respectat acest tratat de frontiera cu Ucraina, spre deosebire de insasi Ucraina.
Mai tineti minte aceasta grava provocare la adresa Romaniei petrecuta in 2004? Cand nave militare ucrainiene ne-au incalcat frontiera in mod repetat patrunzand in apele noastre teritoriale si mutand granita de pe bratul Chilia? Au mutat balizele pe malul nostru:
http://m.hotnews.ro/stire/1257200
Si tot ei ne-au acuzat pe noi am am fi mutat balizele. Hotul striga hotii.
Pentru mine e foarte simpla situatia. Sunt romani foarte bine si frumos. Isi pot face pasapoarte romanesti pot vinde toate proprietatile de acolo si se pot muta in Romania. La fel si pentru Unguri. Pot vinde tot si se pot muta in Ungaria. Eu sunt Roman. Nu imi permit sa ma duc in India si sa-i oblig sa invete Romana. Sarada asta a ajuns prea departe.
Romania poate juca foarte frumos aici. Poate interzice dubla cetatenie.
Tentatia este cu atât mai mare sa folosim o explicaţie simplă față de abordarea complexă a unui fenomen cu cât suntem mai puțin implicați în acea situație (sau în funcție de care parte a cuțitului stăm). Drama evreilor în perioada WWII a fost rezultatul unei „gândiri” germane foarte simple; pacat că pe evrei nu i-a întrebat nimeni daca sunt sau nu sunt de acord. Şi eu pot să vă întreb de ce nu vindeți tot şi să plecați din țară definitiv? este o gândire pe baza acestui sistem simplu nu? Dumneavoastră în schimb vă gândiți ca acolo v-au trăit înaintaşi, poate au si murit pentru bucata de pamânt pe care aveți casa. In acest fel lucrurile se complica si „briciul lui Occam” nu se mai poate aplica.
http://evz.ro/europarlamentar-ucraina-ieuropa.html
Ei bine…..
http://www.b1.ro/stiri/externe/ambasada-sua-a-felicitat-ucraina-pentru-adoptarea-legii-educatiei-care-anuleaza-dreptul-de-predare-in-limba-romana-198023.html
Nu stiu cata credibilitate sa dau b1, dar se pare ca nu toti aliatii sunt egali 🙂