Iata ca apar si primele informatii despre MD-6XX, care initial trebuia sa fie un aparat monomotor in clasa 2,5 tone, de cercetare si atac derivat din MD-600N (cabina 2+6), dar cu rotor anticuplu cu 4 pale (care alaturi de coada compozita furnizeaza cu 40% mai multa putere anticuplu). Orizontul de intrare in productie este 2018, adica rapid.
Asa, mai cu picatura… materiale compozite, 3D printing…
Alte noutati cu care se lauda: comenzi amplificate (fata de cele mecanice pe seriile vechi), „glass-cockpit” complet digital si cu arhitectura deschisa, Macro-Blue Tactical Displays, Mission Management System al Tek Fusion Global, Inc., pilot automat in 3 axe, avionica Genesys Aerosystems IDU-680 (capabil de zbor instrumental), dom radar pentru clasa LIDAR (radar/optic), bloc electro-optic, motor Rolls-Royce M250-C34E2, fuselaj din panouri compozite, un nou rotor cu 6 pale curbate compozite tip S411 ale Helicopter Technology Company care vor furniza cu 10% mai multa putere alaturi de un zgomot redus.
MD-6xx atinge o viteza de 296 km/h, o distanta de zbor de 926km si o anduranta de 4,5 ore. si se lauda cu o masa utila de 1,45 tone si un plafon de 6km.
Cam asa arata niste extrase cu primele variante si posibili clienti pentru acest nou MD-6xx:
E destul de inovator si potrivit pentru nevoile pietei actuale? Aviz celor care isi doreau un plus de viteza pe sistem S-97 Rider! Vom trai si vom vedea…
Marius Zgureanu
Surse:
E pe aceeasi nise cu EC635 dar e mai bun la viteza si raza de actiune.
Plus ca e lung in craci si poti sa-i agati sub burta 2 torpile antisubmarin sau chiar o racheta antinava.
Daca masa aia utila de 1,45 tone nu contine combustibilul, atunci putem spune ca e superioara la IAR-330 Puma 🙂
http://www.rumaniamilitary.ro/un-elicopter-antisubmarin-puma-naval-prima-varianta
Daca e si cu combustibilul, atunci se apropie de Puma 🙂
De obicei intra si carburantul. Ii baga gaz in functie de misiune si folosesc restul pentru armament.
aia banuiesc si eu, ca la clasa 2,5 tone e logic… insa la Puma, aia e fara carburant
fara suparare, dar elicopteru asta este un jaf,
utilizarea sa militara este similara cu aceea a unei Dacii Logan,
iar clasificarea ca elicopter de atac fortata,
orice glont il doboara,
probabil si cel de la pistolu Carpati, cu conditia sa ajunga la el,
ai vazut deja varianta militara, ca te repezi la presupuneri?
Apoi, „light armed recon” iti spune ceva?
Mie „light armed recon” imi spune ceva.
Imi spune ca e treaba de drona.
Nu neaparat, in mediu bine bruiat electronic si dupa ce iti pierzi si cele cateva drone, tot la lucru manual se va ajunge.
In plus, dupa cum am tot discutat pe aici, familia OH-6/AH-6-MD500 este numai buna si de transformat in drone, vezi AH-6x/i, capabil sa lucreze in tandem cu AH-64.
@Capat de sat’ nu e deloc nici macar pe aproape cu …”jaf”.
e usor, rapid si poate provoca pagube mari infanteriei, si inamicului acoperit, de altfel avand aceste caracteristici e destul de greu de lovit, mai greu de nimerit decat un Puma sau Kiowa, si poate face ambuscade perfecte de dupa culmi sau arbusti.
Si sa stii si tu, orice caracteristici care tu le consideri inferioare pot fi folosite in avantaj, nu e musai sa fii Apache sau Ka-52.
Iti dai seama ce mobilitate are prichindelul pe langa o magaoaie de puma? Nu e in aceeasi clasa cu puma si ar fi bune cateva si pentru noi.
fara suparare nu e atac,
orice dar nu atac,
atac insemna elicopter dedicat,
ah 64, tiger, a129, ka 52/54, mi 28, cam astea sunt atac,
atac insemna capacitate nu doar de a ataca ci si de a purta lupta cu elicoptere inamice sau alte mijloace de lupta aeriene,
definitia de la wiki
https://en.wikipedia.org/wiki/Attack_helicopter
mai recent elicopter de atac inseamna elicopter care poate duce misiuni CAS si antitanc,
atasarea la md6xx de sine sau alte chestii care sa-i permita sa care armament ii scade prea mult manevrabilitatea, plus ca daca duce si soldati e tinta sigura,
e sigur ca la o racheta inamica, un tun AA, sau pusca antimaterial nu are nici o sansa,
nu poti sa-ti bati joc de viata pilotului de elicopter militar numai pt. ca ar fi ieftina,
daca toata lumea cumpara elicoptere dedicate atac, asa trebuie sa facem si noi,
toate au blindaj mai gros sau mai subtire dupa posibilitati, cele rusesti titan sau aliaje ale acestuia,
viata pilotilor conteaza pentru unele armate, si este vorba de armate care au efective, nu ce avem noi,
noi n-avem efective dar renuntam asa usor la viata pilotului,
binenteles dupa ce rezolvam problema apararii stratificate AA, a radarelor si a aviatiei de vanatoare,
la US este altceva ei au controlu spatiului aerian si pot sa se plimbe cu mdxyz pe unde vor si sa observe din satelit cand tuseste inamicu, dar noi nu avem aceste capacitati,
ah 64, tiger, a129, ka 52/54, mi 28, cam astea sunt atac
Zici? Ia uite la astia micii:
@Iulian, imi plac la nebunie…sunt perfecte ca solutie stop-gap…pana le vine mintea la cap la cretiniii din MAPN
Si mie mi se par perfecte ca stop-gap. Mult mai tacute si manevrabile fata de Pume, integrabile cu o gramada de hardware, nu cred ca ne-ar strica. Plus, daca o fi sa fie si Cobre (ca la Apasi nu ma amagesc), pot fi apoi trecute la SOF/MAI/whatever.
Hai, gata cu visele cu ochii deschisi. 🙂
In plus, noi ar cam trebui sa inlocuim IAR-316 cu altceva, ideal tot monomotor, ca sa fie cat mai reduse costurile. Avem inc adestule Pume, insa la din astea mici si usoare stam foarte rau.
Ce imi pare rau este ca cei de la MD nu au dus ideea de NOTAR mai departe pentru a folosi si ca un fel de propulsie suplimentara in autorotatie… vezi discutia de aici cu Buzu:
http://www.rumaniamilitary.ro/clasa-de-elicoptere-usoare-mhah-6
„Apropos, ca tot ii dati cu NOTAR si ventilatorul acela… mai ca as introduce fenestron iar de la o anumita viteza in sus as folosi evacuarea de gaze + ventilatorul pentru un plus de propulsie, scazand puterea din rotorul principal pana la autorotatie pe masura ce viteza creste. Practic se intra intr-un mod avion, fara rotoare orientabile, sau Sikorsky S-97”
http://www.rumaniamilitary.ro/unnamed_buzu_design
” buzu
7 august 2014 at 21:28 (Edit)
@ Marius Zgureanu
am trimis si cealalta modificare …
a iesit nesperat de: „Look good , fly good ” ?
chiar imi place foarte mult
– pentru mod elicopter ai fantele din coada orientate la 90 grade
– pentru mod autogir fantele se rotesc cu 90 de grade si tot amestecul gaz fierbinte-aer este propulsat spre inapoi de ventilatorul supradimensionat
schimbarea se face instant cu ajutorul unui switch autoiri-elicopter aflat pe mansa
transferul de putere se face aproape instant imediat ce marest pasul rotorului
marind pasul rotorul acesta isi imicsoreaza rotatia si si intra in sarcina ca un elicopter apoi se poate misca mansa in orice directie
invers pentru autogir se micsoreaza pasul si se trage de mansa apoi imediat rotorul intra in autorotatie si se pot schimba instant pozitiile fantelor ca si pasul ventilatorului supradimensionat :
http://www.conceptsnrec.com/getmedia/2cb8a6d4-7c59-4a46-9467-7ae2a8b411ff/gallery_fan3.aspx
in mod elicopter pasul va avea o variatie aproape de minim iar in mod autogir pasul va varia aproape de maxim
cind pasul e maxim ,forta propulsiva e maxima fara a creste turatia turbinei doar sarcina aplicata pe axul turbinei …. acestui ventilator ii va reveni toata sarcina turbinei …..precum un turbopropulsor ….. in acest mod axul care merge la rotorul portant va avea intotdeauna o rotatie mai mica decit rotorul deci autorotatia va fi libera
in ambele moduri palonierele actioneaza asupra directiilor aflate pe derivele din coada ..
deci o dubla actionare a directiei :
– gazodinamica ( prin tub ) in mod elicopter … la punct fix sa la viteza mica directiile miscate chiar la maxim nu au eficienta
– aerodinamic in zboru in translatie cind datorita vitezei directiile genereaza forte laterale
simplu si extrem de eficient
in autorotatie rotorul portant este considerat avion cu aceiasi suprafata portanta si anvergura precum un avion cu aripa fixa
si daca te intrebi de viteza maxima in autorotatie :
” The second XH-51A (serial number 61-51263) was subsequently converted by adding wings with a span of 16.1 ft (4.9 m), and a 2,500 hp (1,864 kW) Pratt & Whitney J60-2 turbojet engine mounted on the left wing to increase performance. The XH-51A Compound first flew without powering up the turbojet on 21 September 1964, while tests were conducted for balance and handling. The aircraft’s first flight as a true compound helicopter took place on 10 April 1965. and on 29 November 1967 achieved a speed of 263 knots (302.6 mph, 486.9 km/h). ”
http://www.youtube.com/watch?v=P94g7TszBFg
practic ventilatorul se transforma intr-un turbopropulsor intubat …..eficienta maxima….. stiind ca o elice intubata asigura un plus cu 30% mai mare la aceiasi turatie decit una neintubata …..
si cu un fuselaj aerodinamic ar putea trece lejer de 400 km / h in autorotatie , fara mii de HP instalati , fara sa stresezi rotoru , fara elice exterioara periculoasa si la un consum redus precum la un avion …”
Ca si noutati la salonul de anul asta din SUA: Bell a venit cu NOTAR cu propulsie electrica si copilot automat (deci un singur pilot)
http://www.rumaniamilitary.ro/fcx-001-bell-helicopters
Firma respectiva fabrica deja MD 530F Cayuse Warrior, un elicopter usor de observatie inarmat http://www.airforce-technology.com/projects/md-530f-cayuse-warrior-helicopter/, folosit . Acesta e mai mare si e echivalent cu EC135/EC635, doar ca e monomotor. Asta inseamna ca EC635 e mai fiabil, mai ales in conditii de lupta, pe cand MD 6XX are costuri mai mici de operare si probabil si de achizitie. SUA au o istorie lunga de folosire a unor astfel de elicoptere, incepand cu Vietnam (OH-6 Cayuse) si pana in prezent. Interesant e ca toate sunt monomotoare.
Le-am dat pe toate pe aici:
http://www.rumaniamilitary.ro/ah-6i-intra-in-productie-anul-acesta
http://www.rumaniamilitary.ro/md-540a-versus-ah-6i-si-generatia-urmatoare-a-md-helicopters
http://www.rumaniamilitary.ro/md-530g-se-pregateste-de-intrare-in-productie
http://www.rumaniamilitary.ro/clasa-de-elicoptere-usoare-mhah-6
http://www.rumaniamilitary.ro/primul-elicopter-elvetian-sh-09