Meteor pe F 35

Desi poate parea ciudat, americanii si-au dat acordul pentru ca europenii sa-si integreze racheta aer-aer cu raza lunga Meteor pe F 35A/B. Ciudat, pentru ca din cate stiu eu avioanele americane au folosit aproape intotdeauna arme americane, desi cazul Meteor nu este chiar unul singular. Dar exemplele sunt rare: IRIS T pe F 16/EF 18 si Python 4 si 5 pe F 16 israeliene, sau racheta anti-nava norvegiana Penguin pe F 16 MLU norvegiene.

Orisicum, Meteor va fi, cel putin deocamdata, singura arma non-americana de la bordul F 35, cu exceptia rachetei anti-nava JSM – varianta cu lansare din aer a NSM-ului norvegian.

In acest moment se lucreaza la integrare pe doua paliere:

  • Metor pentru F 35B. Varianta STOVL a F 35 va dispune de Meteor dar nu acum ci spre 2027 si, scrie presa, doar odata cu aparitia F 35 Block4. De F 35B se ocupa britanicii, dar vor beneficia de ea si italienii;
  • F 35A, aici lucrurile sunt conduse de italieni, ei fiind responsabili cu integrarea Meteor pe F 35A. Italienii, care detin atat varianta A cat si B, sunt direct interesati, iar Grecia va fi si ea parte din program odata ce va primi avioanele. Nu stim daca integrarea Metor pe F 35A tine tot de aparitia Block 4.

In Germania, MBDA-ul local face presiuni asupra guvernului federal pentru integrarea Meteor pe F 35A germane si este foarte posibil ca acest lucru sa devina realitate. Ba ne-a fost oferita si noua la BSDAul de anul acesta, pentru viitoarea flota de F 35A.

Pana acum Meteor este deja gata de lupta la bordul Gripen C si E, Rafale F3-R, Eurofighter, iar adaugarea in portofoliu a F 35A/B va aduce cu siguranta mai multi clienti pentru companiile europene implicate in producerea rachetei si in acelasi timp va pune presiune pe americani de a fi mai amabili atunci cand un client intreaba de AIM-120 AMRAAM D.

In acest moment Meteor nu este integrata pe F 35A/B.

Marturisesc ca pentru mine este o noutate absoluta, am neglijat cu totul integrarea Meteor pe diferite platforme, nu stim ca americanii au devenit atat de buni samariteni, dar uite ca minunile se intampla, rar, adevarat. Stirea nu este noua si britanicii, impreuna cu italienii, lucreaza deja la acest proiect, fiecare pe varianta alocata de F 35.

Datorita acestui fapt, MBDA a oferit racheta Meteor si Poloniei pentru viitoarele 32 de F 35A Husar comandate de Varsovia. Dar se pare ca exista o mica smecherie aici, in sensul ca desi Meteor va putea fi integrata pe F 35A/B, avioanele nu vor fi livrate de americani cu racheta europeana gata integrata. Fiecare posesor de F 35 va trebui sa faca integrarea pe banii lui si cu acordul explicit al americanilor.

GeorgeGMT

12 comentarii:

  1. * The Su-30SMs did not take part in the 2020 conflict with Azerbaijan because they lacked firepower, including air-to-surface guided munitions.
    ” Armenia has reportedly approached India to bolster its military capabilities, with discussions focusing on the potential purchase of Astra air-to-air missiles and the modernization of its Su-30 fighter fleet. ”
    ** Anduril Introduces Barracuda-M That Aims To Disrupt The Cruise Missile Market 🙂
    https://www.twz.com/air/anduril-introduces-barracuda-m-that-aims-to-disrupt-the-cruise-missile-market
    ” Lockheed Martin has provided new details about their AGM-158 Extreme Range (XR) variant of the proven Joint Air-to-Surface Standoff Missile (JASSM) family of munitions.”

    4
  2. „Dar exemplele sunt rare: IRIS T pe F 16/EF 18 si Python 4 si 5 pe F 16 israeliene, sau racheta anti-nava norvegiana Penguin pe F 16 MLU norvegiene.”

    Un alt exemplu este racheta de croazieră Taurus integrată pe F-15 coreene.
    De altfel și Meteor era pe cale să fie integrată, ba poate este deja, fiindcă MBDA lucra la asta din 2023, pe KF-21 Boromae coreean.
    https://www.mbda-systems.com/2023/10/13/mbdas-meteor-missile-at-seoul-adex-2023

    1
  3. Unde nu este vorba numai de Meteor, dar și de SPEAR 3, tot a lui MBDA. Oricum, MBDA prevăzuse din start o integrare a Meteor-ului pe F-35, a redus dimensiunea inițială cu câțiva cm ca să între în cala lui F-35.

    „“BAE Systems has received an initial funding award from Lockheed Martin, the prime contractor on the F-35 programme, to start integration efforts for MBDA’s Meteor beyond visual range air-to-air missile and SPEAR precision surface attack missile. Under this initial package of work BAE Systems and Lockheed Martin will also complete further integration work with MBDA on ASRAAM and with Raytheon on Paveway IV, initially integrated in support of delivering Initial Operating Capability for the UK.””

    https://ukdefencejournal.org.uk/integration-of-meteor-missile-on-f-35b-slips-to-2027

    1
  4. pai au permis, ca deocamdata n-au nimic echivalent si JATM nu pare sa apara curand.

    doua lecturi bune despre particularitatile Meteor in comparatie cu AMRAAM
    https://www.twz.com/4678/is-the-european-meteor-air-to-air-missile-really-the-best-in-the-world
    https://www.quora.com/How-can-you-compare-Aim-120-D-vs-the-Meteor-Missile

    chinezii au PL-15 care se lanseaza de la o distanta mai mare ca AMRAAM si PL-21 care e pentru tinte mai greu manevriere gen multiplicatori de forta (mai degraba comparabila cu Phoenix)

    7
  5. Pai doar frants produce meteor sau si altii sunt parte din program si aia sunt mari utilizatori de f 35?

    1
    • Meteor e produsa de MBDA care e o cooperare europeană. Pe lângă Rafale e și pe Typhoon(briti,teutoni,italieni și spanioli) și Gripen

      1
    • o produce MBDA, deci si Germania, Italia, UK…

      utilizatori sunt multi pe langa Franta si ceilalti producatori, Suedia, India, Spania si urmeaza Coreea de Sud, Ungaria…

      e pe Eurofighter, Rafale, Gripen si o sa fie si pe F-35

      2
  6. Mie orizontul de timp mi se pare imens: 3-4 ani pentru ceea ce este in esenta o modificare de software. Oricum, o veste buna pentru viitoarele F35 Fulgerica.

    • O modificare software nu e asa simpla cum pare. Ba chiar poate sa fie mult mai complicata decât una fizica. Trebuie sa integrezi racheta la senzori, la sistemele interne ale avionului. Probabil fiecare are la baza alte limbaje de programare, si nu e asa ușor sa le faci sa se înțeleagă. Practic sunt 2 entități diferite care trebuie sa se înțeleagă, ca să ma exprim mai plastic.
      În plus nu poți apela la orice firma pt asta, și testele iau o grămadă de timp.

      Partea de software de la un avion a ajuns sa fie mult mai importantă și mai complexa ca performantele fizice ale avionului. Înainte conta care era mai rapid, cu raza de acțiune mai mare și cu putere de foc mai mare. Se mai uita acum care e avionul mai rapid? În caz de conflict generalizat, cine va putea sa tragă toate rachetele possibile de pe avioanele lui va avea un avantaj imens

      2
  7. fara sa fiu in bransa, problema pare a fi la f16 RO, aesa? meteor?
    mai curge multa apa pe sub pod pana la f35

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *