Desi poate parea ciudat, americanii si-au dat acordul pentru ca europenii sa-si integreze racheta aer-aer cu raza lunga Meteor pe F 35A/B. Ciudat, pentru ca din cate stiu eu avioanele americane au folosit aproape intotdeauna arme americane, desi cazul Meteor nu este chiar unul singular. Dar exemplele sunt rare: IRIS T pe F 16/EF 18 si Python 4 si 5 pe F 16 israeliene, sau racheta anti-nava norvegiana Penguin pe F 16 MLU norvegiene.
Orisicum, Meteor va fi, cel putin deocamdata, singura arma non-americana de la bordul F 35, cu exceptia rachetei anti-nava JSM – varianta cu lansare din aer a NSM-ului norvegian.
In acest moment se lucreaza la integrare pe doua paliere:
- Metor pentru F 35B. Varianta STOVL a F 35 va dispune de Meteor dar nu acum ci spre 2027 si, scrie presa, doar odata cu aparitia F 35 Block4. De F 35B se ocupa britanicii, dar vor beneficia de ea si italienii;
- F 35A, aici lucrurile sunt conduse de italieni, ei fiind responsabili cu integrarea Meteor pe F 35A. Italienii, care detin atat varianta A cat si B, sunt direct interesati, iar Grecia va fi si ea parte din program odata ce va primi avioanele. Nu stim daca integrarea Metor pe F 35A tine tot de aparitia Block 4.
In Germania, MBDA-ul local face presiuni asupra guvernului federal pentru integrarea Meteor pe F 35A germane si este foarte posibil ca acest lucru sa devina realitate. Ba ne-a fost oferita si noua la BSDAul de anul acesta, pentru viitoarea flota de F 35A.
Pana acum Meteor este deja gata de lupta la bordul Gripen C si E, Rafale F3-R, Eurofighter, iar adaugarea in portofoliu a F 35A/B va aduce cu siguranta mai multi clienti pentru companiile europene implicate in producerea rachetei si in acelasi timp va pune presiune pe americani de a fi mai amabili atunci cand un client intreaba de AIM-120 AMRAAM D.
In acest moment Meteor nu este integrata pe F 35A/B.
Marturisesc ca pentru mine este o noutate absoluta, am neglijat cu totul integrarea Meteor pe diferite platforme, nu stim ca americanii au devenit atat de buni samariteni, dar uite ca minunile se intampla, rar, adevarat. Stirea nu este noua si britanicii, impreuna cu italienii, lucreaza deja la acest proiect, fiecare pe varianta alocata de F 35.
Datorita acestui fapt, MBDA a oferit racheta Meteor si Poloniei pentru viitoarele 32 de F 35A Husar comandate de Varsovia. Dar se pare ca exista o mica smecherie aici, in sensul ca desi Meteor va putea fi integrata pe F 35A/B, avioanele nu vor fi livrate de americani cu racheta europeana gata integrata. Fiecare posesor de F 35 va trebui sa faca integrarea pe banii lui si cu acordul explicit al americanilor.
GeorgeGMT
* The Su-30SMs did not take part in the 2020 conflict with Azerbaijan because they lacked firepower, including air-to-surface guided munitions.
” Armenia has reportedly approached India to bolster its military capabilities, with discussions focusing on the potential purchase of Astra air-to-air missiles and the modernization of its Su-30 fighter fleet. ”
** Anduril Introduces Barracuda-M That Aims To Disrupt The Cruise Missile Market 🙂
https://www.twz.com/air/anduril-introduces-barracuda-m-that-aims-to-disrupt-the-cruise-missile-market
” Lockheed Martin has provided new details about their AGM-158 Extreme Range (XR) variant of the proven Joint Air-to-Surface Standoff Missile (JASSM) family of munitions.”
„Dar exemplele sunt rare: IRIS T pe F 16/EF 18 si Python 4 si 5 pe F 16 israeliene, sau racheta anti-nava norvegiana Penguin pe F 16 MLU norvegiene.”
Un alt exemplu este racheta de croazieră Taurus integrată pe F-15 coreene.
De altfel și Meteor era pe cale să fie integrată, ba poate este deja, fiindcă MBDA lucra la asta din 2023, pe KF-21 Boromae coreean.
https://www.mbda-systems.com/2023/10/13/mbdas-meteor-missile-at-seoul-adex-2023
Unde nu este vorba numai de Meteor, dar și de SPEAR 3, tot a lui MBDA. Oricum, MBDA prevăzuse din start o integrare a Meteor-ului pe F-35, a redus dimensiunea inițială cu câțiva cm ca să între în cala lui F-35.
„“BAE Systems has received an initial funding award from Lockheed Martin, the prime contractor on the F-35 programme, to start integration efforts for MBDA’s Meteor beyond visual range air-to-air missile and SPEAR precision surface attack missile. Under this initial package of work BAE Systems and Lockheed Martin will also complete further integration work with MBDA on ASRAAM and with Raytheon on Paveway IV, initially integrated in support of delivering Initial Operating Capability for the UK.””
https://ukdefencejournal.org.uk/integration-of-meteor-missile-on-f-35b-slips-to-2027
pai au permis, ca deocamdata n-au nimic echivalent si JATM nu pare sa apara curand.
doua lecturi bune despre particularitatile Meteor in comparatie cu AMRAAM
https://www.twz.com/4678/is-the-european-meteor-air-to-air-missile-really-the-best-in-the-world
https://www.quora.com/How-can-you-compare-Aim-120-D-vs-the-Meteor-Missile
chinezii au PL-15 care se lanseaza de la o distanta mai mare ca AMRAAM si PL-21 care e pentru tinte mai greu manevriere gen multiplicatori de forta (mai degraba comparabila cu Phoenix)
Pai doar frants produce meteor sau si altii sunt parte din program si aia sunt mari utilizatori de f 35?
Meteor e produsa de MBDA care e o cooperare europeană. Pe lângă Rafale e și pe Typhoon(briti,teutoni,italieni și spanioli) și Gripen
Pai si atunci nu e cumva integrata pt ca la fel ca Jsm norvegian este in productie locala nu neaparat ca e mirobolanta in prospect
nu e integrata, complet produsa in EU
urmeaza sa fie integrata si pe F-35
o produce MBDA, deci si Germania, Italia, UK…
utilizatori sunt multi pe langa Franta si ceilalti producatori, Suedia, India, Spania si urmeaza Coreea de Sud, Ungaria…
e pe Eurofighter, Rafale, Gripen si o sa fie si pe F-35
Mie orizontul de timp mi se pare imens: 3-4 ani pentru ceea ce este in esenta o modificare de software. Oricum, o veste buna pentru viitoarele F35 Fulgerica.
O modificare software nu e asa simpla cum pare. Ba chiar poate sa fie mult mai complicata decât una fizica. Trebuie sa integrezi racheta la senzori, la sistemele interne ale avionului. Probabil fiecare are la baza alte limbaje de programare, si nu e asa ușor sa le faci sa se înțeleagă. Practic sunt 2 entități diferite care trebuie sa se înțeleagă, ca să ma exprim mai plastic.
În plus nu poți apela la orice firma pt asta, și testele iau o grămadă de timp.
Partea de software de la un avion a ajuns sa fie mult mai importantă și mai complexa ca performantele fizice ale avionului. Înainte conta care era mai rapid, cu raza de acțiune mai mare și cu putere de foc mai mare. Se mai uita acum care e avionul mai rapid? În caz de conflict generalizat, cine va putea sa tragă toate rachetele possibile de pe avioanele lui va avea un avantaj imens
interfete
@Dinu: multumesc, lucrez in it de peste 20 de ani, stiu ce inseamna sa integrezi doua sisteme. Tocmai de aceea mi se pare enorm timpul de implementare. Posibil sa fie si factori non- tehnici gen sa dureze destul de mult pana se aproba o solutie sau alta sau si mai probabil, vor sa stranga mai multe modificaei pe care sa le inglobeze intr-un singur”release” planificat la o anumita data.
Si sunt sigur ca testarea e complexa si riguroasa in astfel de situatii, dar din nou, 3-4 ani pare un interval de timp imens
Nu-i ca si cum stau 12 ingineri si se scarpina in cap timp de 3-4 ani pana integreaza o racheta pe un avion.
Dureaza asa mult ca nu e prioritate. Americanii au o lista cu rachetele care trebuie integrate, ale lor fiind primele pe lista. Meteor e undeva mai spre coada.
Era un articol pe TWZ despre asta, mai sunt vreo 15 alte rachete si bombe pe lista aia inainte de Meteor.
Plus ca e nevoie si de modificari fizice care tin de conectorii in sine si voltajul de pe piloni.
Dupa aia urmeaza teste de siguranta si lansare in toate conditiile meteo, diferite altitudini, viteze, etc. , lucru care in sine dureaza mult, ca ai nevoie de toate conditiile meteo.
fara sa fiu in bransa, problema pare a fi la f16 RO, aesa? meteor?
mai curge multa apa pe sub pod pana la f35
Trebuie si JDAM dar si SWARM :-)))
* US May Soon Supply Ukraine with Long-Range AGM-154 JSOW Bombs for F-16s
https://en.defence-ua.com/weapon_and_tech/russian_jdam_analog_how_real_how_potent_and_where_it_came_from-5359.html
** This is the objective of the KITU 2 study (AI for Tactical Drones), commissioned by the German Ministry of Defence and carried out by Airbus Defence Space . We achieved a major breakthrough during the experiment. For the first time, a specially developed AI controlled and coordinated drone systems to ensure missions were completed in scenarios with electronic jamming.
https://asiatimes.com/2023/11/china-speeding-into-the-low-cost-drone-swarm-lead/
PS The future of drone warfare: From AI-assisted swarms to unmanned jet aircraft
Razboiul din Ucraina a dovedit practic ceea ce se stia dar se ignora: comptatibilitatea intre tehnica si munitii este un lucru absolut necesar pentru asigurarea suportului logistic intr-un razboi de uzura.
Asa ca dupa F-35 care va lua Meteor astept acum ca Rafale sa ia AMRAAM si Sidewinder.
Din păcate programele europene au obiceiul sa dureze niste zeci de ani, să iasă mediocre, scumpe sau chiar proaste uneori, fata de cele americane. Sunt și proiecte reușite, Tornado de ex, deși e discutabil modul lor inițial de întrebuințare, au ieșit prost din Irak până să bage Tialdul.
Erau și diverse „meciuri” prin UE între britzi și franco-grrmani, stilul ăla englezesc de miel blând care suge de la 2 oi (SUA și CEE/UE) nu a plăcut unor politicieni și militari europeni. Asta in afara frustrărilor istorice franco-grrmani la adresa englezilor și a britzilor la adresa economiilor celor 2 tari partenere de peste canal.
Sper sa nu fie încă unul din proiectele „sounds good, doesn’t work” obișnuite.
https://www.twz.com/4678/is-the-european-meteor-air-to-air-missile-really-the-best-in-the-world
racheta e operationala de mult timp, ce sa nu mearga? o folosesc toate aviatiile majore europene si britanicii
The truth is that the Meteor isn’t that new at all as it has been in development for nearly two decades. Still there is no doubt that the missile is extremely impressive, but it is not necessarily the best solution for the beyond-visual-range (BVR) job for all fighters and for all scenarios.
The Meteor’s roots can be traced back to the mid-1990st grew out of a common European need for a next generation BVR missile.
Nu va exista niciodata pt ca utilizatori nu sunt producatori are acelor rachete iar nr de avioane achizitionate de la francezi chiar nu justifica o investitie in integrare
nu prea se intelege ce vrei sa zici
„Asa ca dupa F-35 care va lua Meteor astept acum ca Rafale sa ia AMRAAM si Sidewinder.”
pt ca trebuia postat acolo
Ca există prea puține avioane Rafale vs. Costurile de integrare?
ce treaba are Rafale cu integrarea Meteor, care e si pe Eurofighter si pe Gripen si e racheta de baza BVR long range pentru UK, Italia, Germania, viitori/actuali utilizatori de F-35?
Conform wikipedia si Boeing are o contributie la Meteor acesta fiind probabil un argument in plus pentru acceptul SUA de integrare la rachetei pe F 35.