A/MH-6 cu kit-ul de pliere al celor 6 pale si bancute laterale pentru fortele speciale (sursa: Boeing)
Varianta MELB-X dezvoltata pentru elicopterele MH-6 „Little Bird” operand in cadrul 160th Special Operation Aviation Regiment ( “Night Stalkers”) in inventarul U.S. Army, a primit denumirea oficiala MH-6R.
De fapt MELB-X era la randul sau un „rebranding” din 2021 pentru US Special Operations Command (SOCOM) al programului care se numea anterior Future Little Bird (FLB). Modificarile in cauza se aplica aeronavelor la standard Block III MH-6M. Stirea a fost anuntata de Gareth Jennings pentru Janes in data de 27 februarie.
Exista insa o incertitudine legata de viitorul acestui program datorita anularii programului viitorului elicopter de recunoastere FARA, deoarece acesta din urma trebuia sa inlocuiasca jumatate din inventarul de Little Bird.
Modernizari MH-6 Block II si Block III (sursa usgovcloudapi.net)
MH-6 Little Bird este o configuratie pentru operatiuni speciale, cu rolul principal de insertie/extractie a luptatorilor in/din spatii restranse : drumuri inguste, acoperisuri, platforme, luminisuri in padure, etc. Varianta fabricata de Boeing are la origine elicopterul McDonnell Douglas (Hughes) MD369 iar transportul grupei de insertie se face pe doua banchete montate pe exteriorul compartimentului, in dreptul usilor laterale spate, sistem acompaniat de un montaj de insertie rapida a franghiei pentru extractie (FRES).
Inca nu s-a clarificat daca MH-6R are si un echivalent in configuratie de atac, AH-6R, care sa poata fi echipat cu armament in locul grupei de operatiuni. Daca de fapt este vorba de aceeasi platforma, cu posibilitate de conversie intre cele doua roluri, operatiunile speciale ale SUA obisnuiesc sa le identifice permanent ca fiind A sau M.
Configuratia AH-6 si panoplia de arme
Daca MH-6 au fost modernizate in mai multe randuri din anii 1980, versiunile actuale Block III/MELB actualizate pana in 2015, au primit rotoare cu sase pale compozite cu diametru marit, sectiune de coada extinsa si rotor anticuplu modifict, si beneficiaza de o masa maxima extinsa, precum si de o aducere la zero ore a structurilor, scaune modernizate, noi radiouri si rezervoare extinse.
Viitorul standard Block IV avea in vedere mai multe modernizari potentiale, printre care turbina cu putere marita si consum mai redus, in configuratie hibrid-electrica, conform declaratiilor din mai 2023 ale Geoffrey Downer, seful Biroului Executiv al Programului Comandamentului Operatiunilor Speciale din SUA (SOCOM). Astfel viteza maxima ar putea fi teoretic crescuta de la 90 de noduri (166m/h) cu 25% sau chiar cu 100%, adica spre 170-180 de noduri (330 km/h), desi la aceeasi finete aerodinamica ar fi putin probabil de atins. Preocuparea pentru cresterea vitezei a aparut in contextul caietului de sarcini al competitiilor pentru aeronave de recunoastere de mare viteza (FARA) si de asalt cu raza medie (FLRAA), alaturi de care MH-6 ar trebui sa opereze incepand cu 2030.
Planificare programe modernizare si operare aeronave in cadrul USSOCOM (sursa usgovcloudapi.net)
Revenind la MH-6R, potrivit planului, este vorba de modernizarea a 52 de aparate la acest nou standard, primele fiind asteptate pentru livrare catre SOCOM in anul fiscal 2025.
Marius Zgureanu
Surse:
Army’s Night Stalker’s new ‘Little Bird’ officially called the MH-6R – Interesting Engineering
Gareth Jennings sur X : „What was MELB-X is now designated MH-6R by US Army #IMH24 X (twitter.com)
New Night Stalker Little Bird Helicopters Now Dubbed MH-6R (Updated) (twz.com)
The Future of SOCOM’s ‘Killer Egg’ (nationaldefensemagazine.org)
PEO-RW SOFIC Slides Draft v4_180420 (usgovcloudapi.net)
acum după anularea FARA se reaseaza prioritățile si reevalueaza tehnica aflată in dotare.
mai e si saga continuă în cazul osprey,razboiul din ucraina inca starneste curiozitati si dezbateri pentru rolul elicopterelor si nu numai…treburi de băieti mari,macar sa fim si noi pe un scaun acolo mai pe langa bufet si tot ar fi ceva.
Am avut si noi pe fratele lui
https://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_MD_500_Defender
Mult timp au neglijat la noi elicopterele de atac. Acum, cu 2 fronturi deschise, in nord si la Gaza
se simte nevoia lor in afara de cele
existente Apache.
Acest elicopter in razboiul din Liban, in ziua 3a, 9/6/1982 a fost
primul elicopter din lume care a luptat contra tancuri cu cele 4 rachete TOW cu care era inzestrat.
Tancurile siriene in Liban, T62, T72
au fost mai usor lovite datorita stabilitatii bune a acestui aparat fata de Cobra. A fost scos din serviciu la noi din cauza distantei scurte
de zbor si probleme cu caldura.
Erare: Prima data cand un T72 a fost distrus , nu prima data cand un tanc a
fost distrus cu TOW.
Scuze Marius, dar cred că nu este așa de în afara de subiect. (Elicoptere pentru operații speciale)
Insertia unor comandouri în teritoriu controlat de ruși cu ajutorul a două UH-60 Black Hawk ale GRU-ului ucrainian.
Din link, se pare că au fost monitorizați de ruși.
https://x.com/MyLordBebo/status/1777391021678018627
Daca aia era drona ruseasca ce ii urmarea in belgorod atunci 100% stiau ca vin si unde vin de dinainte sa plece elicopterele.
Cel mai smecher elicopter de atac 🙂 …
Din panaramele alea mici de la Airbus nu se poate face așa ceva? Parcă ungurii au luat câteva, și au fost discuții pe RoMil despre asta.
H145 nu e chiar asa mic ca asta… H125M Fennec e mai apropiat