Conceput ca si succesor al familiei MI-8/MI-17, Mil MI-38 se apropie rapid de lansarea in productie, dupa ce primul zbor al prototipului sau a avut loc acum 12 ani. In fapt, la uzina Wiertalioty Rossii/Rostech din Kazan a fost construit fuselajul primului exemplar de serie MI-38, testele de certificare pentru omologare déjà in curs cu prototipurile existente fiind planificate sa fie incheiate pana la sfarsitul acestui an. Déjà au fost efectuate 112 zboruri din totalul celor 180 prevazute pentru campania de omologare.
Mi 38 cu motoare Pratt & Whitney Canada PW127/TS
Intrarea efectiva in productie de serie este asteptata pentru perioada 2016-2017, existand interes nu doar pentru versiunea civila ci si pentru o versiune militara, din partea comandamentului aero-spatial rus, vizand operatiunile arctice.
Noul elicopter era prevazut a fi echipat la alegere cu motoare Klimov TV7-117V rusesti sau Pratt & Whitney Canada PW127/TS americane de 1864kW (2500-2800CP), a doua varianta, instalata pe cel de-al doilea prototip, fiind pe moment abandonata datorita sanctiunilor cauzate de conflictul din Ucraina.
Cu o masa gol de 8,3tone si una maxima de 14,2 tone, acest elicopter bimotor se apropie mai degraba de clasa elicopterelor mari (Sikorsky S-92 si AW-112) detasandu-se de gama EC-725 / NH-90 si depasind capacitatea predecesorului sau MIL Mi-17.
Prototipul al 2-lea, echipat cu motoare PW, detine un record de altitudine maxima fara masa utila, de 8620m. Alte 2 recorduri sunt pentru viteza de urcare de 9,2 m/s (EC 725 atinge abia 7,4m/s, doar Surionul apropiindu-se de 8,5 m/s), si anume 3 km altitudine in 6 minute si 6 km altitudine in 10 minute si 52 de secunde. Cu o sarcina utila de o tona, s-a obtinut un record de altitudine de 7895m si un altul de 7020m pentru sarcina utila de 2 tone.
Noul aparat este echipat cu cabina full-glass Tanzas si noi pale compozite pentru rotor, putand transporta o masa utila de pana la 6 tone in cabina (sau 32 de pasageri), si pana la 7 tone, cumulat cu sarcina externa. Raza de actiune cu rezervoarele pline este de 920km.
Video :
https://www.youtube.com/watch?v=71KyigGkka0
https://www.youtube.com/watch?v=NcpU2o-p50c
Ramane de vazut si care va fi zona de prêt in care se va incadra MI-38, asteptarile fiind in zona 12-16 mil.$ la nivelul anului 2002, prêt considerat atunci cu 76% mai scump decat media clasei sale. Avand in vedere ca pretul unui MI-38 nu va fi chiar mic, probabil ca fabrica de la Kazan va continua sa tina deschisa si linia de productie pentru MI-17, achizitionat nu demult (2013) si de catre US Army la un pret de 19mil.$/bucata (in cadrul unui contract de 572 mil. $ pentru 30 de elicoptere). Avand in vedere ca in 2002 Malayezia importase 10 aparate MI-171 pentru pretul de 50 mil.$, ne putem imagina ca si pretul unui MI-38 a evoluat similar.
Marius Zgureanu
Surse :
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=17409
https://en.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-38
http://www.aviastar.org/helicopters_eng/mi-38.php
frumoasa ragalie…. da apropo…. noi cand dracu mai facem o fofeaza?
Cat de curand..:)
off http://lucianmindruta.com/2015/09/14/cine-finanteaza-propaganda-straina-de-pe-site-urile-fantoma-in-limba-romana/
mda … interesant … dar cred ca rusii din inertie or sa treaca in irak in virtutea avantului … fara sa intrebe … si sa rada isis
Frumos pasaroiul! Rusii fac elicoptere ok, MI-8/17 sunt modele de rezistenta. Mie-mi plac!
cam toate fofezele rusesti sunt ok..
daca ar fi avut banii us pt dezvoltare … erau 100 ani in fata
Un elicopter puternic.