MIG-21 Fishbed

Acum o spatamana am  vorbit despre primul avion emblematic al generatiei intai de avioane sovietice  reactive. Astazi ne vom opri asupra altui avion emblematic, ce a caracterizat generatia a doua de avioane reactive sovietice. Sunt convins ca stiti despre ce avion este vorba, de fapt cred ca toata lumea il cunoaste.

Deci Doamnelor si Domnilor MIG-21 Fishbed.

Fortele aeriene sovietice si-au dat seama, la inceputul anilor 50, ca este nevoie stringenta de un avion monloc care sa depaseasca viteza de 2 mach. Astfel la inceputul anilor 5o biroul de proiectare Tumannski dezvolta motorul R-11 cu o putere de 5098kgf, motor de care la inceput biroul Mikoian era sceptic.

Ulterior cei de la Mikoian a montat motorul pe un prototip de avion nou, avand aripa delta, model ce a primit denumirea Ye-5. Mai tarziu, cu un motor R-11 usor modificat, s-a dezvoltat varianta  Ye-6 care la a seasea decolare a ajuns la viteza de 2.05, la altitudinea de 12.500m. In 1960 a inceput fabricarea de preserie a avioanelor  denumite in uzina Ye-6T, avioane care au fost rebotezate MIG-21 F.

MIG-21 F a fost fabricat in numar de 100 de exemplare avind inca in doatare  2 tunri NR-30, incadrarea tintelor facandu-se cu aparatul SRD-5, telemetru radar si aparat de ochire tip ASP-5. Radarul de tip “Kvant”  putea lucra in 2 moduri: cu tunul de bord, cu bataia de la 300-la 1200m si cu racheta K-13 pana in jurul distantei de 7km. Aceasta varianta  era dotata si cu lansatoare de proiectile reactive nedirijate de tip PRND sau 2 bombe de 50-500Kg.

In anul 1960 a aparut o varianta modernizata a lui MIG-21 cu un radiolocator nou TSD-30T si sistemul Vozduh-1 care dirija pilotul pe baza indicatilor aparatelor de bord.

Vom vorbi in continuare de pricipalele variante ale avionului.

MIG-21 F-13 Fishbed-C

Este variante produsa in serie mare, inclusiv sub licenta. Cehoslovacia (denumite S-107) a primit licenta de productie, iar China le-a copiat asa cum stim noi toti…..

De mentionat ca avioanele cehoslovace erau mai finut executate decat cele sovietice.

In China, exemplarele copiate au primit denumirea J-7/F 7. Albania si Tanzania au cumparat varianta chinezeasca, desi era mult sub cea sovietica din punct de vedere calitativ. Ulterior variantele chinezesti au fost modernizate astfel incat sa poata purta rachete de tip AIM9-Sidewinder sau R550-Magic.

MIG-21 U Mongol

Este un avion biloc folosit la antrenamentul pilotilor.

MIG-21 PF Fishbed D

Diferentele fata de variantele anterioare constau in motor si radiolocator nou.

Motorul este mai puternic, de tip R-11 F2-300 cu tractiune de 6120kgf. Radiolocatorul este de tip RP-21 Saphir care functiona cu racheta dirijata prin radar K-5.

MIG-21 FL

Avioane care au fost fabricate in India sub licenta cu avionica si armament occidental.

Romania  a achizitionat si ea aparate MIG-21 , primele venite in anii 60. O parte din ele au fost modernizarte la standardul de Lancer. Vom revni cu o rubrica separata despre MIG21 Lancer.

In mod logic avionul MIG-21 a fost implicat in mai toate conflictele regionale din anii 60-80, daca doriti o sa dezvoltam un pic participarea la conflicte dar vom face o rubrica separata.

De mentionat ca au foat fabricate peste 11000 de exmplare.

Caracteristici tehnice

Dimensiuni

  • Echipaj: 1
  • Lungime cu sonda pitot: 15,76 m
  • Lungime fără sonda pitot: 12,29 m
  • Înălțime: 4,13 m
  • Anvergură: 7,15 m
  • Suprafață aripă: 23 m²
  • Alungire aripă: 2,23
  • Ecartament: 2,79 m
  • Ampatament: 4,7
  • Masă
  • Gol: 5350 kg
  • Maximă la decolare: 9400 kg

Performanțe

  • Viteza maximă de urcare la nivelul marii: 7200 m pe minut
  • Plafon practic de zbor: 18.200 m
  • Distanța la decolare: 800

Propulsie

  • Motor cu reactie MNPK Soiuz (Tumanski/Gavrilov) R-13-300 cu un cuplu de 39,92 kN cu postcombustie

Combustibil și încărcătură

  • Cantitatea internă de combustibil: 2600 l
  • Cantitatea externă de combustibil: până la 1470 l în trei rezervoare suplimentare
  • Greutate maxima ridicata: 2000 kg

Armament

  • un tun de calibrul 23mm(GSh-23L)
  • x2 rachete(K-13A)
  • x2 500 kg de bombe

 

Sursa:

Top Gun

Wikipedia

 

Pentru amanunte legate de cariera MIG-21 in Aviatia Romana accesati Aripi Argintii

 

D.C.

 

7 comentarii:

  1. minunat avion… dupa parerea mea personala unul dintre cele mai reusite din istorie

  2. Foarte simplist tratat un subiect atît de complex.
    MiG-21 F/Ye-6T „izdelie 72/Fisbed-C” a fost fabricat în 93 de exemplare între 1959 și 1690 (10+73 la uzina nr.21 din Gorki și numai 10 la uzina nr. 31 din Tbilisi) și nu folosea racheta K-13 și, după unele, surse se spune că primele 30 de exemplare erau înarmate cu 2 tunuri Nidelman/Rikhter NR-23 și un tun NR-30 revenindu-se apoi la configurația cu 2 tunuri NR-30 cu cîte 60 de lovituri fiecare.

    MiG-21F-13/Ye-6T „izdelie 74/Fishbed-C” a fost modelul dezvoltat să folosească K-13 și a fost fabricat începînd cu iulie 1960 la Uzina nr. 21. Au fost fabricate 132 exemplare în 1960, 226 în 1961 și 15 în 1962. Din 1962 producție de F-13 se mută la uzina MMZ Nr.30 de lîngă Moscova. Față de F-ul clasic avea doar un tun pe partea stîngă cu o rezervă de 30 de lovituri. Varianta construită în Cehoslovacia s-a numit la început S-106 dar apoi s-a revenit la denumirea de MiG-21 F-13.
    …………

    Modele de duble au fost mai multe:

    Mig-21 U (Ye-6U), izdelie 66 cod NATO: Mongol-A cu 180 de bucăți fabricate la Tbilisi între 1962 și 1968, motor R11-300
    MiG-21 U izdelie 66-400 varianta de export fabricată la uzina MMZ Nr. 30 din Moscova între 1962 și 1966,
    MiG-21 U izdelie 66-600, începînd cu seria 08665106 au fost fabricate cu deriva mărită și cu containerul parașutei de frînare la baza derivei ca la MiG-21 PFS și PFM,
    MiG-21 US (Ye-6US), izdelie 68, cod NATO: Mongol-B fabricate la Tbilisi între 1966 și 1970 în 347 de exemplare, variantă de export izdelie 68A,
    MiG-21 UM ()Ye-6UM) izdelie 69, cod NATO: Mongol-C, au fost construite la Tbilisi între 1971 și 1985 în 1.133 exemplare. Diferea de versiunile anterioare, în primul rînd, prin echiparea cu motorul mai puternic R13-300

  3. Propulsie

    Motor cu reactie MNPK Soiuz (Tumanski/Gavrilov) R-13-300 cu un cuplu de 39,92 kN cu postcombustie

    –-
    George si pe wikipedia romaneasca e cam varza aici, nu stiu de unde le au
    dupa cei de la aripi-argintii.ro (foarte interesant si siteul lor) – MNPK soiuz era R-25-300, cel de pe mig21 bis
    R13-300 era motorul Tumanski de pe MF, care mai zboara inca „Lancerizat” la noi
    si cel cu tractiunea de 39.92kN era cel de pe Migul M (poate mai zboara vreunul ca Lancer-A ?) care avea codul R-11F2S(K)-300
    39.92 e dry thrust, tractiunea in regim maximal, fara postcombustie

    Un motor cu reactie nu are „cuplu” ca nu invarte nimic in afara de componentele lui interne, are tractziune ca impinge, nu roteste

    Cum ziceau mai sus sorin2 si stefan, cred ca batranul razboinic merita o sectiune a lui aici pe site 🙂

    • Sigura ca merita, dar nu mai are rost, atat timp cat baietii de la Aripi Argintii s-au ocupat pe larg de MIG. Am o slabiciune pt acest avion, pe care il consider aproape un avion national, la cat de mult a zburat la noi.
      Si-a facut datoria intr-un mod deosebit si intradevar merita tot respectul nostru!

  4. eventual puteti sa luati in considerare si mini-articolul meu despre posibile evolutii ale MIG-21, ” MIG-21 LanceR o solutie inca viabila pentru Romania ?”:

    http://www.rumaniamilitary.ro/mig-21-lancer-o-solutie-inca-viabila-pentru-romania

  5. Daniel Constantin

    Am facut un articol scurt, despre acest avion exceptional, pentru ca vroiam sa vad si comentariile voastre, sigur merita un capitol deosebit petru istoria absolul fabuloasa a acestui avion, o sa revin cu mai multe detalii , inclusiv cu o descriere deatliata a lancerului nostru.Cat despre Bis acesta a fost ultima varianta scoasa de sovietici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *