Mig-21 și IAR-330 Puma – dispărute

Conform celor de la MAPN (aici și aici), în această seară, o aeronavă Mig-21 LanceR și un IAR-330 Puma trimis în misiune de căutare-salvare a primului au pierdut legătura radio și au dispărut de pe radar. Reluăm comunicatele MAPN:

Miercuri, 2 martie, ora 20.00, o aeronavă MiG 21 LanceR din dotarea Bazei 86 Aeriană, care executa o misiune de patrulare aeriană deasupra Dobrogei, a pierdut legătura radio cu turnul de control, iar la ora 20.03 a dispărut de pe radar, într-o zonă cuprinsă între localitățile Cogealac si Gura Dobrogei.

Aeronava decolase de pe Baza 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu, în jurul orei 19.50.

Nu sunt date, la acest moment, despre starea pilotului și a aeronavei.

Au fost declanșate de urgență operațiunile de căutare-salvare. Un elicopter IAR-330 Puma a decolat de urgență spre zona posibilului impact, iar echipajele de intervenție ale ISU Dobrogea au pornit, de asemenea, spre această zonă.

Elicopterul IAR 330-Puma, decolat, miercuri, 2 martie, în jurul orei 20.21, în misiune de căutare-salvare a aeronavei Mig 21 LanceR, a pierdut legătura radio cu turnul de control și a dispărut de pe radar în jurul orei 20.44.

Pilotul raportase condiții de vreme nefavorabilă și primise ordin să se întoarcă la bază.

Ultima poziție cunoscută a elicopterului, care avea la bord un echipaj format din cinci militari, este zona localității Gura Dobrogei, la aproximativ 11 km de aerodrom. Nu se cunoaște starea echipajului sau a aeronavei. Și în acest caz s-au declanșat operațiunile de căutare-salvare.

Nu sunt încă informații certe, la acest moment, nici despre pilotul sau aeronava MiG 21 LanceR.

Doamne, și nici măcar nu suntem în război!

Actualizare, 03.03.2022

În catastrofa aviatică de miercuri, 2 martie, în care a fost implicat elicopterul IAR 330-Puma, şi-au pierdut viaţa șapte militari. Pe lângă cei cinci membri ai echipajului comunicați inițial, urcaseră la bord și doi salvatori pe mare din cadrul Forțelor Navale Române.

Locotenent-comandor Bogdan Florin, pilot, în vârstă de 41 de ani, angajat din anul 2003, avea la activ peste 1500 de ore de zbor, era căsătorit şi avea trei copii.

Locotenent Pătrașcu Sorin, copilot, în vârstă de 27 de ani, angajat din anul 2016, avea 500 de ore de zbor, necăsătorit.

Maistrul militar principal Banu Gelu, angajat din anul 1993, în vârstă de 52 de ani, avea la activ peste 1700 de ore de zbor, era căsătorit şi avea doi copii.

Caporal cls. a III-a Lateș Cătălin, operator căutare-salvare, 29 de ani, angajat din 2012, căsătorit, doi copii.

Sergent Marinescu Ionuț, personal de însoțire medico-sanitar, 43 de ani, angajat din 2002, căsătorit, un copil.

Maistru militar cls. I Carp Vlad, 39 de ani, scafandru marin, salvator pe mare, căsătorit, un copil.

Maistru militar cls. a II-a Bosoi Sergiu, 37 de ani, scafandru marin, salvator pe mare, angajat din 2005, tatăl a doi copii.

Reamintim că elicopterul militar tip IAR 330 – Puma al Bazei 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu decolase de urgență în misiune de căutare-salvare a pilotului aeronavei MiG 21 LanceR. Elicopterul a pierdut legătura radio cu baza în jurul orei 20.44 şi s-a prăbuşit în zona localității Gura Dobrogei, județul Constanța, la aproximativ 11 km de aerodrom.

Operațiunile de căutare–salvare a pilotului aeronavei MiG 21 LanceR sunt încă în desfășurare.

Ministrul apărării naţionale și șeful Statului Major al Apărării îşi exprimă profundul regret pentru tragicul eveniment şi sunt alături de familiile militarilor decedați.

Joi, 3 martie, în toate unităţile militare din ţară şi în cele dislocate în afara teritoriului naţional vor fi organizate ceremonii militare şi religioase de comemorare pentru militarii căzuți la datorie.


Căpitanul Costinel Iosif Niță, pilotul avionului MiG-21 LanceR prăbuşit miercuri, 2 martie, în judeţul Constanța, şi-a pierdut viaţa.

Pilotul avea 31 de ani, era căsătorit şi nu avea copii. Din anul 2014, îndeplinea funcţia de pilot în cadrul Escadrilei 861 Aviație Luptă în Baza 86 Aeriană de la Borcea. Acumulase peste 570 de ore de zbor, din care aproximativ 420 pe MiG-21 LanceR.

O comisie a Statului Major al Forţelor Aeriene și Parchetul Militar de pe lângă Tribunalul Militar Constanța continuă cercetarea împrejurărilor în care s-a produs accidentul.

Conducerea Ministerului Apărării îşi exprimă regretul pentru tragicul accident şi este alături de familia îndoliată a căpitanului Costinel Iosif Niță, căzut la datorie.

Joi, 3 martie, în toate unităţile militare din țară și în cele dislocate în afara teritoriului național vor fi organizate ceremonii militare și religioase de comemorare pentru militarii căzuți la datorie.

***

Aeronava prăbușită în apropiere de localitatea Cogealac, într-o zonă nelocuită, făcea parte dintr-o formație de două avioane MiG-21 LanceR care executa misiuni de patrulare aeriană deasupra Dobrogei.

Legătura radio a turnului de control cu aeronava prăbușită a fost pierdută la ora 20.00, iar la ora 20.03 a dispărut de pe radar, într-o zonă cuprinsă între localitățile Cogealac și Gura Dobrogei.

Toate aeronavele de tipul celor implicate în catastrofele aviatice din seara zilei de 2 martie, MiG-21 LanceR, respectiv IAR 330 Puma, au fost consemnate la sol până la elucidarea cauzelor producerii prăbușirilor.


Ca urmare a celor două catastrofe aeriene ce au avut loc în seara zilei de miercuri, 2 martie, activitatea prevăzută a se desfășura joi, 3 martie, în bazele militare de la Mihail Kogălniceanu și Fetești, constând în exercițiul demonstrativ privind modul de executare în comun a unei misiuni de Poliție Aeriană Întărită, a fost anulată.


Sursa: MAPN

Dumnezeu să-i odihnească în pace!

P.S. Comentariile care vor merge în zona teoriei conspirației vor fi șterse. Vă invităm la moderație și respect pentru cei implicați în accidente!

170 de comentarii:

  1. Armata Română confirmă prăbușirea elicopterul IAR 330-Puma, la 11 Km de aeroportul de unde a decolat și decesul celor cinci militari aflați la bord. În continuare nu se știe nimic despre avionul Mig 21, nici despre starea pilotului.

    https://www.biziday.ro/constanta-un-mig-21-lancer-al-armatei-romane-a-disparut-de-pe-radare-la-50-km-nord-de-municipiul-constanta-este-cautat-cu-elicoptere-si-echipe-la-sol/

    2
  2. Daca sunt morti, mai ales cei din IAR330, D-zeu sa ii odihneasca.
    MiG21, T55 si BTR60/70 si 90 de BMP1 cu turela noua… PM-uri si casti de fier de la invazia Cehiei de catre URSS pentru rezervisti, astia suntem atat putem.
    Chiar ieri ma gandeam cum ne descurcam intr-un conflict ipotetic cu Ucraina, noi singuri si ei singuri.. mai bine sa nu ma gandesc la ce parc de tancuri si blindate aveau ei, si artilerie si forte de rezerva…

    24
  3. Nu stiu cat de rea era vremea si nu sunt adeptul teoriilor constipatiei. Dar in ipoteza in care condițiile meteo nu erau groaznice, cam care ar fi sansele, din punct de vedere matematic, ca ambele aparate de zbor sa se prăbușească? Mai ales in contextul actual, putem lua in calcul un sabotaj sovietic?

    11
  4. Deci eu efectiv nu inteleg ce dracu este in capul nenorocitilor astora de „ofiteri” care vin cu asemenea idei marete.

    Avem avioane F-16, ei trimit Mig-uri in patrula. Si nu normal, ci pe vreme f proasta, si seara pe deasupra. Iar cand a picat avionul, boii mai trimit un elicopter care este la fel de vechi sa caute avionul.

    Nu avem avioane F-16, nu avem elicoptere moderne la SMURD. De ce sa le folosim?

    Dumnezeii mortilor vostrii de cretini cu epoleti.

    49
  5. S-a confirmat prăbușirea elicopterului și decesul celor 5 membri din echipaj.
    Dumnezeu să-i odihnească în pace! ?

    12
  6. Dumnezeu sa ii Odihneasca pe baietii astia. Nevinovati, victime a puroiului politic din tara aceasta.

    25
  7. Dumnezeu să-i ierte…

    7
  8. Odihneasca-se in Pace mebrii echipajului Puma! Sper din tot sufletul ca pilotul Mig-ului sa se fi catapultat cu bine si sa il gaseasca in deplina sanatate!

    5
  9. Domnilor, am citit un articol pe Hotnews unde este postat și un clip video de către un jurnalist banuiesc… acum sincer, mie nu mi se pare vreme rea, atât putem? Zeci de ani sa ne complacem intr o situație care nu se îmbunătățește după adevăratul nostru potențial? Avioane de lupta vechi de zeci de ani… ăștia nici sa i caute nu sunt in stare! “Suntem blocați pe câmp!”
    Pai orice dobitoc, porc împuțit de politician care a furat dispune de ditamai mașina de teren iar instituțiile statului…
    Nimic nu poate alina durerea familiilor!
    Păcat!

    16
  10. Spuneti-mi, va rog, ca domnișoara de la digi care relata in direct a spus “unde elicopterul a fost doborât” a greșit!

    5
  11. Dumnezeu sa ii odihnească!! Dar oare chiar ne lipsea acuma ?!

    1
  12. Elicopterul a fost gasit prabusit, toti cei 5 de la bord sunt morti

    2
  13. D-zeu sa îi odihnească în pace!!! . Vom vedea ce vor zice după anchete. Da pe timp de război ce facem ,stăm să vina soarele?. De pilot Mig nimic încă?

    3
  14. Vesti proaste , vesti proaste. 🙁
    Va rog respect si fara speculatii alarmiste , inteleg ca vremea sa inrautatit .

  15. Dumnezeule mare ,,,o tragedie imensa pentru baietii nostrii ,,chiar astept noutatile ,oricum nu prea miroase a bine treaba asta ,,,nu cred ca a fost un accident ,,,dar ma rog e parerea mea

  16. Dumnezeu sa-i ierte!
    Se aude ca ar fi fost givraj la ambele…?
    Oricum ciudat sa cada doua aparate in aceiasi zona la diferenta de nici o ora…

    3
  17. Eu sunt șocat. Dac șoc pe bune. Dacă ar fi folosit rușii un NTW ceva, nu aș fi fost șocat atât de tare. N-am cuvinte.

    Eu sper din tot sufletul că atât Migul cât și Puma să fi fost cumva doborâte de ruși. Cu telepați, armament telechientic. Din blastere. Din spațiu cum vreți voi. Efectiv refuz să cred că aramata asta e mai de rahat decât credeam eu că e….

    16
    • ia si tu lucrurile in ordine logica, nu te arunca la chestii SF din prima. Daca trimiti 2 avioane diferite dar la fel de vulnerabile in aceeasi formatiune noroasa si la aceeasi temperatura ce favorizeaza givrajul ==> 2 tragedii.
      Deci inainte de EW sau alieni pune pe primul loc prostia tipic romaneasca de tipul hai boss ca merge.

      18
      • @ADR Tocmai de asta și mi se ridică părul pe spate. Pentru că avem oameni care știind foarte bine din ce an e Mig-ul și Puma îi trimit pe furtună.

        Sunt condeții meteo pe care nici măcar muricanii nu zboară cu elicoptere. Noi le trimitem așa. Vorba ta – hai boss că merge..

        Păcat de oamenii ăia. Dumnezeu să-i ierte.. Și pe noi odată cu ei.

        6
  18. Nu a mai ramas nimic din elicopter dacat o mana de fiare fumegande….Dumnezeu sa-i ierte!

    1
    • De pe pagina de fb a forțelor aeriene:

      „Suntem alături de familiile colegilor noștri

      În accidentul aviatic în care a fost implicat elicopterul IAR 330-Puma, miercuri, 2 martie, şi-au pierdut viaţa 7 militari. Pe lângă cei cinci membri ai echipajului comunicați inițial, urcaseră la bord și doi salvatori pe mare din cadrul Forțelor Navale Române.

      Locotenent-comandor Bogdan Florin, pilot, în vârstă de 41 de ani, angajat din anul 2003, avea la activ peste 1500 de ore de zbor, era căsătorit şi avea trei copii.

      Locotenent Pătrașcu Sorin, copilot, în vârstă de 27 de ani, angajat din anul 2016, avea 500 de ore de zbor, necăsătorit.

      Maistrul militar Banu Gelu, angajat din anul 1993 în vârstă de 53 de ani, avea la activ peste 1700 de ore de zbor, era căsătorit şi avea doi copii.

      Caporal Lateș Cătălin, operator căutare salvare, 29 de ani, angajat din 2021, căsătorit și avea doi copii.

      Sergent Marinescu Ionuț, personal de însoțire medico-sanitar, 44 de ani, angajat din 2021, căsătorit, un copil.

      Maistru militar cls I Carp Vlad, 39 de ani, scafandru marin, salvator pe mare, căsătorit, un copil.

      Maistru militar cls II Bosoi Sergiu, 37 de ani, scafandru marin, salvator pe mare, angajat din 2005, căsătorit, doi copii.

      Reamintim că elicopterul militar, tip IAR 330-Puma al Bazei 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu, decolase de urgență în misiune de căutare-salvare a pilotului aeronavei MiG 21 LanceR. Elicopterul a pierdut legătura radio cu baza în jurul orei 20.44 şi s-a prăbuşit în zona localității Gura Dobrogei, județul Constanța, la aproximativ 11 km de aerodrom.

      Operațiunile de căutare –salvare a pilotului aeronavei MiG 21 LanceR sunt încă în desfășurare.

      Ministrul apărării naţionale și șeful Statului Major al Apărării îşi exprimă profundul regret pentru tragicul eveniment şi sunt alături de familiile militarilor.”

      2
  19. Dumnezeu sa-i ierte pe militarii din elicopter.
    Sper ca pilotul mig-ului să fi supraviețuit.

  20. Elicopterul s-a prăbușit, toți cei 5 militari aflați la bord au murit. Dumnezeu să-i odihnească în pace ?

  21. Ce temperatura era in aer? Vital.

    2
  22. Cei de la Ziar de Constanta au insotit echipele de cautare la sol si au filmat din momentele cautarii
    https://www.ziuaconstanta.ro/stiri/eveniment/update-3-salvatorii-intervin-de-urgenta-incident-aviatic-in-zona-gura-dobrogei-anuntul-mapn-galerie-foto-video-775486.html
    Dumnezeu să-i odihnească în pace!

  23. Poate ar trebui pornita hala aia de la Ghimbav pentru H215M.

    6
    • Sincer, am impresia ca si MApN ar trebui sa isi ia elicoptere H135 SMURD pt interventiile de salvare, am vazut ca H135 se descurca foarte bine si in zonele montane impreuna cu Salvamontul, nu numai in zonele joase si am impresia ca au degivraj in pale, ceea ce IAR 330 se pare ca nu
      Pt salvatorii medicali sa renunte la autobuzele astea

      4
  24. LaCuscaPsd&Pnl

    Cei cinci militari au murit.

  25. Se vede dintr-un filmulet difuzat ca rotorul principal pare sa fi fost intreg la momentul impactului cu solul si atasat de transmisie. Dar restul corpului este distrus complet. Adica nu prea a mai ramas nimic. Elicopterul banui ca avea plinul de combustibil si asta sa fi provocat un incendiu, dar chiar asa distrus. Zbura la o altidudine mica presupun?

  26. Dumnezeu să-i odihnească în pace … 🙁

  27. E ciudat, zona este aproape de capatul de nord al pistei MK. Au mai fost acolo prabusiri de aeronave.
    Ciudat este prabusirea elicopterului. S-ar presupune ca echipajele cunosc foarte bine proximitatea aeroportului

  28. Nu îmi gasesc cuvintele potrivite pt. această pierdere. Să se odihnească în pace. ?
    Sper că pilotul Migului să fi apucat să se catapulteze.

  29. Nu ma price si intreb. Cu un bruiaj, se putea da peste cap sistemul electronic…?

    3
  30. Mate pacat de acesti militar. Odihneascase in pace.

  31. Oare pot dormi cei care au condus statul după 90?. D-zeule ce tragedii și ce durere pentru famili,acum ar fi bun de discuta t despre ceva Elicoptere noii că de corvete ne-am lămurit că și Piranha 5 , totul e ineficient și nu e centrat pe interesul național ci pe interesele oligarhice.Glorie eroilor români și celor care servesc PATRIA România!!!

    10
  32. Ce de ineptii se debiteaza pe A3 de catre 3 asa numiti „generali nato” care se pricep la toate, „analist-ul de talie mondiala” radu tudor si imbecilul mihai gadea.

    18
  33. Erau 7 militari in elicopter

  34. „Vă invităm la moderație și respect pentru cei implicați în accidente!”
    Greu, Nicolae, mi-e greu…

    8
  35. Nasol de tot.
    Pierdem oameni instruiti care zboara cu gioarse…care trebuiau casate demult.
    Sper ca macar pilotul de pe mig sa fi scapat.
    RIP pentru cei de pe elicopter. Mapn i-a condamnat la moarte, sa zboare pe vreme rea cu aparate nedotate.
    Nu mai merge cu ‘las-o ba ca merge si asa’. Ori vrei armata profesionista si marci banu’ in echipamente si oameni, ori o desfiintezi.

    SE pare ca si Kharson city e cucerit de rusi…. Numai vesti rele in seara asta.

    5
  36. 2,5%…”elicoptere dupa 2030″

    7
  37. armata de parada si pentru vreme favorabila. Nici unul din cele 2 aparate nu au ce caute in o zona de conditii meteo nefavorabile. IAR 330 nu are degivrare pentru pale iar Mig 21 este foarte instabil la altitudine joasa mai ales daca prinde gheata pe bordul de atac al aripii sau givrajul mai poate afecta conul de admisie. Ca aeronavele sunt vechi si proaste stim dar radar meteo nu avem ??????
    Dumnezeu sa-i ierte!
    7 nevinovati ce au plecat sa salveze o viata si o mare masa de vinovati in locuri de decizie care refuza sa schimbe niste aparate de 40 de ani.
    Sa speram ca vor gasi macar pilotul teafar?
    PS nu e nicio conspiratie, este doar un romanism cu merge si asa.

    18
  38. Erau 7, nu 5…
    „În accidentul aviatic în care a fost implicat elicopterul IAR 330-Puma, miercuri, 2 martie, şi-au pierdut viaţa 7 militari. Pe lângă cei cinci membri ai echipajului comunicați inițial, urcaseră la bord și doi salvatori pe mare din cadrul Forțelor Navale Române.

    Locotenent-comandor Bogdan Florin, pilot, în vârstă de 41 de ani, angajat din anul 2003, avea la activ peste 1500 de ore de zbor, era căsătorit şi avea trei copii.

    Locotenent Pătrașcu Sorin, copilot, în vârstă de 27 de ani, angajat din anul 2016, avea 500 de ore de zbor, necăsătorit.

    Maistrul militar Banu Gelu, angajat din anul 1993 în vârstă de 53 de ani, avea la activ peste 1700 de ore de zbor, era căsătorit şi avea doi copii.
    Caporal Lateș Cătălin, operator căutare salvare, 29 de ani, angajat din 2021, căsătorit și avea doi copii.

    Sergent Marinescu Ionuț, personal de însoțire medico-sanitar, 44 de ani, angajat din 2021, căsătorit, un copil.

    Maistru militar cls I Carp Vlad, 39 de ani, scafandru marin, salvator pe mare, căsătorit, un copil.”
    Dumnezeu sa-i odihneasca in pace.

    6
  39. Ma intreb, daca putea fi bruiat radioaltimetrul, de catre rusi? Se pare ca e o nava langa Insula Serpilor, dar nu e cam departe?

    4
    • hai sa incetam cu fanteziile, astia nu pot bruia in Ucraina niste MiG 29 la care stiu exact avionica. La givraj se poate depune ghiata pe tubul pitot deci e alterata informatia de viteza, pe conul de admisie la acest avion deci pierzi propulsia sau pe bordul de atac al aripii deci pierzi portanta. Daca le cumulezi ai un scenariu de cosmar. Dubios e ca nu a raportat.
      Inainte de conspiratii hai sa epuizam cauzele elementare.

      15
  40. Doamne ce tragedie si noi ne mai faceam planuri ca mig 21 rupe su rusesc suntem din alta lume pana nu schimbam sicriele astea zburatoare ma tem si de alte tragedii poate mai grave .REPETAM PETRU A 1000000 OARA CORUPTIA UCIDE ????

    13
    • Ce tragedie ,șocant să ai două accidente în aceași zi ,Dzeu să îi odihnească în pace , condoleanțe familiilor!!!.

      3
  41. începătoru'

    Modelele 330L sau 330M nu tin minte sa aiba bila optoelectronica in bot… Au aparatura de vedere pe timp de noapte integrata in casca? Sau cum faceau cautare-salvare noaptea pe ninsoare? Cu ce cautau pilotul Mig-ului?

    4
  42. Sa le fie tarana usoara

  43. Dumnezeu sa-i odihneasca !

    1
  44. Odihneasca-se in pace! 🙁
    Nu pot sa nu ma gandesc cum dracului se intampla o astfel de nenorocire intr-o zona intens supravegheata la nivel aliat. Sa se fi stricat vremea atat de brusc si radical incat nimeni sa nu-si fi dat seama de pericol? Cum s-a facut cercetarea meteo inainte de misiunea ordonata?
    Ce nenorocire 🙁

    3
  45. Pe https://adevarul.ro/locale/constanta/accident-aviatic-judetul-constanta-1_621fbce05163ec4271ae5f08/index.html
    arata ca localnicii au auzit 2 bubuituri, asta inseamna ca ori epava avionului trebuie sa fie aproape de cea a elicopterului ori au fost 2 bubuituri , una in aer( racheta ) si alta la impactul cu solul

  46. Sincere condoleante familiilor miitarilor cazuti la datorie!

    Alte victime facute de politicieni , unii vanduti din presa, incapabili, orbi si surzi sa vada pericos iminent…

    Cine ne ataca?
    Vrem spitale ..de ce sa alocam 2 % pt armata…

    Toti acesti ” expertii”sant direct raspunzatori de moartea acestor oameni!

    Iti vine sa urlii de neputinta…

    4
  47. Dumnezeu sa-i ierte si sa-i odihneasca in pace!

    1
  48. Dumnezeu sa-i odihnească. O zi trista

    1
  49. Un cuvint bun si o rugaciune spuse la slujba de Simbata dimineata in toata tara din partea ….ar trebui. Au zburat la datorie 🙁 , au cazut in slujba tarii si memoria lor trebuie cinstita si pomenita , asa sa afle tot puiul de roman de la al de 5 ani pina la baba si mosu de 90.

    5
  50. Avem 18 ani de cand suntem in Nato

    3
  51. o zi neagră pentru aviația militară???
    o uzura fantastică pe o tehnică deja învechită mai ales după aderare si 2014,cam ăsta e rezultatul plus neprevăzutul care ïn aviatie nu prea iartă.
    cumpărăm elicoptere capabile pt.igsu si lasam armata să traga de aceleasi gioarse…leadershipul politic si militar de rahat mareste cimitirile si da de treaba popilor.

    11
  52. eu nu cred deloc in capabilitatile “all wheater” ale ro-army.

    6
  53. de ce nu au trimis un naval daca ele sunt mai capabile la malul mării?!

  54. De la MApN citire:
    „Pilotul aeronavei MiG-21 LanceR a decedat. Căpitanul Costinel Iosif Niță, pilotul avionului MiG-21 LanceR prăbuşit miercuri, 2 martie, în judeţul Constanța, şi-a pierdut viaţa.

    Pilotul avea 31 de ani, era căsătorit şi nu avea copii. Din anul 2014, îndeplinea funcţia de pilot în cadrul Escadrilei 861 Aviație Luptă în Baza 86 Aeriană de la Borcea. Acumulase peste 570 de ore de zbor, din care aproximativ 420 pe MiG-21 LanceR.

    O comisie a Statului Major al Forţelor Aeriene și Parchetul Militar de pe lângă Tribunalul Militar Constanța continuă cercetarea împrejurărilor în care s-a produs accidentul.

    Conducerea Ministerului Apărării îşi exprimă regretul pentru tragicul accident şi este alături de familia îndoliată a căpitanului Costinel Iosif Niță, căzut la datorie.

    Joi, 3 martie, în toate unităţile militare din țară și în cele dislocate în afara teritoriului național vor fi organizate ceremonii militare și religioase de comemorare pentru militarii căzuți la datorie.”

    Dumnezeu sa-i odihneasca in pace pe cei opt militari care si-au pierdut viata ieri.

    Referitor la pilotul MiGului, cam subtire totalul orelor de zbor…

    5
    • totul e subtire mai putin obrazul conducatorilor cu si fara uniforma.

      5
    • Dumnezeu să-i odihnească! Politicul e super-vinovat … După ce că nu le asigura avioane moderne, nici măcar orele de zbor suficiente nu la finanțează… Pilotul ăsta, săracul, era pe Borcea din 2014 … avea în medie 70 de ore de zbor pe an… Rușine decidenții! Ei sunt vinovații!

      4
    • Mai trebuie tinut cont si de faptul ca resursa MiG-urilor s-ar putea sa fie pe sfarsite si tot trag de ele. Speculez aici…

      2
    • 52,5 ore zburate pe an, în medie.

      Slăbuț rău dar măcar avem mulți generali și foști militari cu pensii de mii de euro. Ei sigur o să ne apere în caz de probleme.

      10
    • @George GMT – tu iti dai seama ce putin s-a zburat pe LanceR – in jur de 60 de ore de zbor pe an! Deci cam cat au zburat ungurii atunci cand au avut accidentul cu Gripen C….

      7
  55. De ani buni se știe că aviatorii noștri zboară cu niste conserve ,ce merită să stea într-un muzeu …nici de cum să zboare pe vreme instabilă ! De ani de zile se tot mimează și se amână înzestrarea corespunzătoare a armatei romane…si nimeni nu ia atitudine …nimeni ! La Dracu, așa ceva nici în Africa nu mai vezi …. până și ăia au tehnica mai nouă ! Gata ,cineva trebuie să răspundă cu capul pt tragedia asta….acum !!! Gata, cineva trebuie să ia taurul de coarne și să zică stop acestei nebunii și hoții de la capul armatei (toți decidenții de după 1989, merită ghilotina și leșurile lor expuse spre văzul tuturor și noi ca popor; trebuie să ne trezim din letargia mioritica …altfel …….) Să fie clar ….. din păcate ,ne merităm soarta , de țară bananieră; ăștia suntem ?! Noua românilor nu ne trebuie război cu rușii , că suntem în stare să ne omoram singuri … Of Doamne , statistic vorbind ,cred că suntem țara cu cei mai mulți soldați morți , pe timp de pace ; din Europa ! PS: Dumnezeu să-i ierte și să-i odihnească în pace ….pe acești eroi și pe cât se poate …alinare familiilor lor !

    11
  56. deja nu mai suport sa-i vad pe oligarhii mapn cu tinichele in piept explicand grav si filosofic tragediile ,astia nu mai crapa…lasa ca ne raman orfani generatiile viitoare,ei sa fie la fereala.

    14
  57. 8 ani 420 h

    3
  58. ionica fonosch

    Dumnezeu sa-i odihneasca in pace !

    1
  59. Dumnezeu sa-i odihneasca! Condoleante familiilor indoliate. „Elicoptere noi dupa 2030″…multumim de preocupare…Nu-i stres, mai e timp pentru accidente si familii distruse…Noi spunem Doamne-fereste! Voi, voi astia care „aveti grija” de Tara si Armata, voi, voi ce spuneti?

    11
  60. Mda, Dumnezeu sa ii odihneasca ! Nu am sperante ca cineva va raspunde, ma refer la cei care au aprobat cele 2 misiuni ori la cei care se ocupa de inzestrare (militari si politicieni). Tradatorii, impostorii si coruptii din armata si politica au mai omorat, iarasi, oameni pe timp de pace. Oare „eroul”, militar plin de grade si „doctorate”, devenit politician va avea coaiele necesare sa miste ceva, macar acum in al 12 ceas ? Ori o sa taca chitic si va adopta tacatica veche : o sa vedem, analizam, bla bla bla, armata isi indeplineste misiunile, suntem furnizori de „securitate” si asteptam sa ne scape NATO, daca a ramas combustibil in rezervoare?

    16
  61. Nu am cuvinte…..
    Tristețe, furie, neputință….
    Dumnezeu să îi odihnească!

    3
  62. Nu ma mai cenzurati , trebuie sa-mi descarc, furia durerea….

    1
  63. Pilotul s-a catapultat si totusi a murit
    foarte trist!

    nu inteelg cum poate sa moara pilotul daca se catapulteaza.
    INTREBARE:
    Aceste avioane cand au fost modernizate au beneficiat si de un scaun de catapultare nou?

    3
    • Nu, scaunul e cel original. Desi ar fi fost un lot maricel de scaune catapultabile recuperat dupa ce am taiat IAR-93.
      Probabil nu au dorit/putut sa le integreze in modernizarea MIG-21 Lancer.

      5
  64. Incompetenta ucide. La fel si coruptia. Si stim foarte bine unde se gasesc, bine mersi. Din cauza lor ni se sting absurd bravii soldati. RIP… Razboiul e la usa noastra dar noi astazi, tot din cauza lor, ne blocam singuri la sol o bun parte din bruma de avioane si elicoptere cine stie pt cat timp. Este inadmisibil!

    3
  65. Asasinarea de catre decidentul politic a pilotilor militari romani continua!

    Sa cunosti faptul ca ,catapultarea din MIG 21 este fatala orí daca ai noroc ,ramai distrus si sa continui cu dusmanie ,mentinerea acestui sicriu sovietic proiectat in anii 50 pe cerul Romaniei.
    Sa mai dai si aseguraría ca se face RK corespunzator…

    Luatii la puricat cum fac Rk?!
    Spunea unul ca se verifica fiecare „nit”.Vroia sa para destept …
    Cum il verifica prin control visual, parámetros tehnici….
    Se respecta toleranta?!Care este microni, sutimi zecimi?!

    Din 100 de nituri se verifica structura materialui prin raze x(defectoscopie industriala)?
    Inainte se verifica spectometric compozitia materialului?!
    Care sant tolerantele acceptate ale elementelor respectivamente?!

    Se supune unui test de vibrati cel putin 24 h(fatigue test) Apoi se reverifica la raze x….daca din cele 100 de nituri 10 cada se respingo tot lotul?!
    Procederá VALABILA PT toate componentes avionului….

    Cei ce fac verificarile inainte de zbor , mai iau cate un gat de „vischi” ca e frig domne…

    Observandui vara in bermude pe langa avión ,cu siguranta da…
    Ati vazut tinuta si comportamentul celor ce se ocupa cu menteneta la americani.?!
    Nu fac un gest o miscare necontrolata…san5 prosti domne…

    Poate ca o fi fost vb de defectiuni tehnice dar cand citesti ca se fura motorina din bazele militare?!
    Rationezi cam asa : daca un parlit de hot e capabil sa intre, atunci „cercetarea diversiune” a unui agresor face ravagii!

    Vedem miniaturizarea tehnici militare , aia nu vin cu AG 7 orí cu Stinger sa-ti doboare aparatele de zbor.

    Imaginati-va sa cada (Doamne fereste) un F16 romanesc…

    Cum este cu putinta sa se intample asa ceva?! Cum?

    Profesionisti trimisi in misiune de lupta , ar fi dat primul piept cu agresorul, ar fi luptat pana la última lui picatura de sange sa apere Romania!

    Porcii din parlament(strict vinovati ,nu toti ,cei responsabili cu achizitiile militare) care sau opus vehement, dusmanos inoirii FAR…Au secretare nascute in 1950?!
    Auto VOLGA?!

    Cu ce frecventa isi schimba celularele, tabletele, sulfele,…?!

    Toti aceia ce sau opus alocari a cel putin 2% din PIB pt armata ,sant direct raspunzatori de moartea acestor oameni.
    Incompetenta lor a lasat copii orfani ,femei vaduve familie distruse si moralul armatei la PAMANT!

    Acesti figuranti aroganti, morminte vopsite, tradatori imbecili ce isi justifica incompetenta fara greseli gramaticale ar trebuii demisi si arestati imediat!

    Vinovati sant si parasutele din televiziuni si unii onanisti din presa ce strigau spumegand :
    De ce alocam pt armata atatia bani ?
    Cine ne ataca?
    Vrem spitale ?

    Toti astia au asesinat acesti bravi profesionisti in mod voit!

    18
  66. colegi, scrie si in mesaj mare nu mai comentati conspirationist.
    Singura legatura cu situatia din proximitate a fost presiunea pusa ROAF sa indeplineasca niste misiuni allweather, dar tehnica produsa acum 40 de ani nu a fost proiectata pentru acest tip de misiuni. Fiti rationali si ganditi realitatea.
    Nu sunt aparate proaste din punct de vedere al ratei de defecte ci doar cu mari limitari constructive, pur si simplu asa era tehnica in anii ’60 cand au fost proiectate, adica la 20 de ani de ww2 si 60 de ani fata de prezent!!!
    Iar acum decidentii vor sa faca cu aceste aparate ce fac aliatii cu tehnica de generatie mult mai noua. Cel putin la IAR se poate corecta tehnologia invechita prin pale noi si motoare mai puternice (vezi RAF cu acelasi avion), dar …NU s-a vrut, au preferat sa puna doar ceva electronica pe aceeasi masina veche.
    Legat de Mig inca nu se stie nimic clar, dar ce mai stim este ca Mig 21 este proiectat ca interceptor de front nu avion de patrulare la altitudine joasa all weather. El se simte bine la viteza si altitudine mare. Mig 21 nu iarta pierderea portantei si/sau propulsiei la altitidine joasa, iar pilotul trebuie sa ia decizii rapide daca vrea sa scape.
    Cine trimite oamenii in astfel de misiuni cu asa tehnica ii are pe constiinta. Cu totii puteau trai daca se cunostea situatia meteo din acea zona.

    47
    • Binu spus, ADR. Teoretic MK este si aeroport civil international si este obligat sa utilizeze statie meteo capabila sa detecteze si eventuali curenti atmosferici de urcare ori coborare nu doar viteza si directia vantului normal. Asa am vazut la documentarele din seria tv Dezastre in aer, daca e gresit, mea culpa!

      4
      • Radarul meteo ar trebui sa fie al INMH si de aici sa vina si interpretarea situatiei. Meteorologia este o stiinta, nu este suficient sa vezi pe radar o formatiune noroasa de o anumita densitate si la o anumita altitudine, trebuie un specialist care sa coroboreze aceste date cu cele livrate de alti senzori, temperatura, viteza vand etc. Numai asa vei avea o imagine corecta a situatiei de fapt. Am cautat pe INMH, nu exista in Dobrogea decat statii la sol iar 2 sunt fix in acea zona.

        • pai sa ma scuzi dar acum recent am vazut un articol/reportaj despre mareata cariera a unei domnite mumos costumata in uniforma pe partea de meteo la mapn.
          totul e o vrajeala pe bani publici.

          5
  67. Dumnezeu sa-i odihneasca!

    Oare s-a gandit cineva dintre decidenti ca elicopterele armatei romane au utilizare duala si militara si civila iar in consecinta cu investitia in modernizare (care presupun ca trebuie sa includa si degivrarea) impusti doi iepuri dintr-un foc? N-or ajunge sa fie all weather dar suficient de bune pentru conditii meteo ca cea de acum …

    A verificat cineva conditiile meteo de ieri? E asa cum se sugereaza?

    2
  68. Dumnezeu sa-i ierte si sa-i odihneasca.
    Pe timp de pace, ca la razboi.

    4
  69. Ar cam fi timpul ca gheneralimea de pe la noi, atentie, gheneralimea activa sa iasa in fata si sa spuna exact ce a spus ADR mai sus, si ce a facut in premiera seful Bundeswehr-ului: Ba baieti, vreti sa facem fata situatiei, pregatiti-va sa bagati bani!
    Pilotul Mig-ului avea 570 h din 2014 pana astazi, 2022. Este putin, foarte putin, cu atat mai mult cu cat avea in jur de 50 h/an pe Mig.
    De la 50 la 180 este cale extrem de lunga si nu te poti astepta ca acel pilot sa fie capabil de lupta.
    Am sentimentul amar ca putem sa alocam si 10% la armata, daca nu schimbam niste mentalitati pe acolo si, mai ales, nu depolitizam armata, vor fi bani aruncati in vant.
    Dumnezeu sa-i odihneasca pe cei decedati in aceasta tragedie!
    Victime ale monstruoasei coalitii dintre niste politicieni inculti, inapti, incolori, insipizi, inodori, niste gainari, si niste generali obedienti, mult mai preocupati de scaunul de sub fund decat de ce lasa in urma. Si vedem astazi ce lasa in urma…
    Readuc in atentie ce a spus Mihais: am avut in linii mari un buget militar similar cu Finlanda, dar unde este Finlanda dpdv militar si unde suntem noi?

    26
    • Uh Uh, raspund eu domnul invatator… iarasi 🙂
      http://www.salaryexplorer.com/salary-survey.php?loc=73&loctype=1&job=30&jobtype=1
      In medie, o persoana care lucreaza in sistemulde aprare finlandez are un salar de 5000 de euro.
      http://www.salaryexplorer.com/salary-survey.php?loc=73&loctype=1&job=30&jobtype=1
      Pare mult, insa nu luam nimic in modul matematic ca nu are rost. Salariul mediu in Finlanda este de +/-3500.
      https://www.stat.fi/til/pra/index_en.html#:~:text=According%20to%20Statistics%20Finlands%20Structure,highest%20total%20earnings%2C%20EUR%205%2C057.
      Un salar mare in aparare, la nivel de general in Finlanda este de 8000 de euro, adica 2 x salar mediu(aprox).
      In Romania salariul mediu este de +/-3800. Da-i la un ghenerar 2 x salar mediu sa vezi istericale si cum nu poate apara tara ca-i prost platit.
      Cat timp avem diferente uriase intre medie si „stabi”, nu facem nimic cu banii decat sa-i bagam in salarii. Cat timp ii bagam in salarii/solde… asta e, vom avea pensiile alea sexi de 13/14/15k si tot echipament vechi de 50 de ani vom avea in ograda unitatii.
      Pur si simplu la noi alocarile bugetare, oricat de mari ar fi, sunt complet aiurea si majoritar sociale. Ministerul apararii are angajati 15.000 de civili… nici nu mai are rost sa vorbim.

      10
      • @lt

        Asta e boala si in corporații, top mamagementul are salarii de te ia amețeala, plebea mai subțire…

        2
      • Leftenent, salariile sunt doar o parte a problemei. Salariul mediu in Finlanda este de arox. 3500 euro, aici de cam la fel, dar in lei. Ca nu degeaba ne pleaca oamenii buni din tara (pe langa alte motive).
        Modul in care reusesti sa ajungi in aceste functii este o alta problema, si este una majora. Stii si tu, si au mai zis-o si baietii de pe aci’, tot ce ajunge la gradele alea mari ajunge politic, cu doctorate plagiate sau facute de altii. Si, probabil ca problema pleaca de la criteriile in baza carora treci la celalalt nivel.
        Nu am nimic cu salariile si pensiile oamenilor, poate si pentru ca am intrat in a doua jumatate a vietii si am gandul mai mult la retragere acum. Spune si ADR mai jos: au fost multi oameni care au iesit in anii 2000 in procesul de „profesionalizare” a armatei in drumul catre NATO. Aceste cheltuieli trebuie asumate bugetar. Sunt componente care ar trebui separate complet (in opinia mea): pensiile – o componenta, salariile – alta, intretinere / operare / exercitii / activitati curente – alta, inzestrare – alta. Linii bugetare separate.
        La sfarsit, tras linie si daca dorintele nu se intalnesc la mijloc cu putirintele, atunci avertizat politicul ca ce se cere, nu se poate cu mijloacele actuale.
        Intr-o lume ideala, asa ar trebui sa fie…

        5
        • Absolut corect nicolae, eu ma refeream simplist la problema alocarii. Daca daii banii pe „tichete de vacanta”… ramanem cu ce avem si foalele pline pe la Sovata. Dar este un cerc vicios, oameni competenti iti vor spune ca dotarea este promordiala, si o dotare aferenta secolului in care traim atrage profesioniti si pasionati ai domeniului, nu fripturisti, intr-un cuvant competenti.
          Asa cred si eu, cheltuielile sociale nu trebuie sa faca obiectul bugetului mapn, aici trebuie seprate apele. Drept urmare hai cu contributivitatea, si muta-i la ministerul muncii cu restul pul… contribuabililor.

          2
          • @Lt(rez)
            „Drept urmare hai cu contributivitatea”
            Haide, Lt, și tu începi cu bălăriile astea?
            Mă așteptam ca măcar tu să cunoști chestia asta, și să nu iei de bună dezinformarea lansătă de El prezidente Petrov.
            Dacă mai ai vreun fluturaș vechi pe acasă, ia uită-te pe el și vezi cât ți se oprea CIBS, era fix deasupra CASS. Sau roagă un camarad activ să îți arate fluturașul.
            Îmi pare rău că nu mai am nici un fluturaș, aveam colecție cu unul din fiecare an de activitate, dar ca de obicei, când pe nefastă o apucă cheful de curățenie, nu mai stă să întrebe, aruncă toate hârtiile fără trebuință.
            Și tu ai cotizat, deși se pare că nu ai idee despre asta.
            Mie, personal, în ultimii 2 ani de serviciu mi se opreau 1500 de lei lunar, +/- ceva mărunțis în funcție de orele lucrate, de ore de noapte, etc…
            Anul anterior au fost 1400 +/- ceva mărunțis.
            Părerea mea, hâc…

            5
          • Leftenent, cred ca nu m-am exprimat suficient de clar: linii bugetare distincte in cadrul bugetului MAPN. Nu vad de ce ai scoate azi pensiile si le-ai muta la ailalti. Nu aici e problema.
            Problema e ca astia au tendinta sa acopere pensiile si salariile, de ce mai ramane mai repara o troaca iar achizitiile sunt intotdeauna pe ultimul loc.

            • @Nicolae
              Nu e așa. Banii vin întotdeauna pe articole bugetare distincte, nu poți să iei dintr-o parte și să pui în alta,chiar dacă sunt în interiorul instituției. E caz penal!
              Problema cu banii de achiziții e că, deși sunt alocați în buget, achizițiile sunt decise politic, de civili numiți politic în funcții de decizie.
              A fost prezentată clar filiera de decizie în cazul corvetelor, unde toți civilii numiți politic au evitat să pună semnătura pe hârtii, și au lăsat locțiitorii militari să semneze, până la urmă, pentru a putea arăta cu degetul înspre altcineva în caz de…
              La final de an, toți banii ăia necheltuiți se întorc la bugetul de stat, unde devin pomeni electorale.
              Asta dacă nu sunt credite de angajament, în cazul în care un contabil își freacă mâinile fericit că a mai scăpat de o grijă.
              Părerea mea, hâc…

              3
              • @sharky
                Stiu sharky. Vad ca m-am exprimat defectuos… 🙂
                Creditele de angajament sunt o modalitate ca politicul sa spuna: uite, am alocat x% la aparare. In realitate, aia de la armata nici macar nu simt mirosul banilor alora.
                Ce m-as astepta eu acum de la gheneralimea activa este asa: bravii nostri politicieni, ce vreti de la noi? x, y, z
                Pai ba baieti politicieni, avem nevoie de x lei la operatii curente/intretinere/reparatii. Avem nevoie de y lei la reparatii capitale/achizitii etc Asta daca vreti sa ne putem indeplini misiunile.
                Stiu ca nu pot iesi public, dar cred ca de data asta situatia o cere. Aia de la FNR au inceput sa maraie mai voalat asa de vreo 2 ani… Problema nu mai e doar la politic. Asta daca respectivii ghenerali mai au vreo urma de respect pentru uniforma si stelele alea multe de pe umeri… Dar cum politicienii le pun stelele pe umeri… Intelegi tu mai departe. In principiu se cheama conflict de interese.

                1
                • @Nicolae
                  „Dar cum politicienii le pun stelele pe umeri… ”
                  Știu, Nicolae! Fix aia voiam să răspund eu.
                  Legăturile sunt prea puternice ca să își permită vreunul să ia o poziție, alta decât capră, sau în genunchi.
                  Nu am fost acuzați de prea multe ori că am avea generali care să știe cu adevărat ce e aia „onoare” și „verticalitate”.
                  Ultimii doi pe care îi știu au fost generalul Gușă și generalul Croitoru. Știm cu toții cum și-au încheiat cariera.
                  În schimb, condamnați…fără număr!
                  Părerea mea, hâc…

    • super corecta observatia legata de numarul de ore. Am avut rude care au lucrat pe vremuri in aviatie si pot sa-ti spun ca un pilot de Mig 21 care zbura noaptea avea nevoie de certificare in acest sens, nu primea oricine asemenea misiunea. Zborul la altitudine mica cu teava e foarte riscant, avionul nu are oricum portanta din design, daca pierzi propulsia ai o fereasca extrem de mica sa catapultezi.
      Spui de bani si alocare, nu te uita doar la pesniile de acum, vezi ca 80% din ofiterimea care azi cere pensii si majorari au iesit din sistem cu salarii compensatorii generoase. Si acolo s-au dus foarte multi bani prin anii 2000.
      In alta idee, cand oi vedea un cadru militar decident care nu va mai spune „ne dorim, asteptam, noi nu facem politica etc” si va spune fix ce a spus neamtul ala „dragi politicieni si drag popor suntem praf, nu avem de nicunele si 80% din armele nostre sunt de pe vremea lui ceasca”, o sa-i consider curajosi.

      10
      • Au iesit ca asa a fost ordinul. Multi au plecat scarbiti si au profitat de ocazia oferita, de a iesi cu niste bani. Iar asta trebuia asumata inca de atunci. Deh, am vrut o armata „profesionista”. Nu e vina oamenilor alora.
        In rest, am vazut ca sunt probleme si la case mai mari – USA, Pacific, 2017, UK, unde militarii cedeaza politicului fara sa comenteze. Iar ce a facut neamtul este fara precedent la ei…

        5
  70. Dumnezeu sa ii ierte

    1
  71. Acum este momentul sa mai faca Iohanis cativa generali.
    Sa nu va mai mire nimic in ce priveste armata.Secretul militar a fost folosit si este si acum pentru a ascunde mizeria si lipsa de pregatire.

    5
  72. 1. Daca e sa ne luam dupa datele furnizate de RoAF, pilotul de MiG avea 420h de zbor pe aeronava incepand cu 2014. Adica o medie de 52,5h / an = 4,375h / luna. Cred ca e limpede ce inseamna numarul asta. Nu sariti cu ore pe simulator, au si alea rostul lor dar in simulator nu mori.

    2. Legat de Puma, lasand la o parte amanuntele technice, daca tot raportezi conditii nefavorabile si ai ordin sa te intorci, iar conditiile sunt tot mai grele, de ce dracu nu il pui jos in camp si te ridici dupa ce se amelioreaza, ( givrajul nu apare brusc si cazi ca un pietroi, ci se acumuleaza treptat, un pilot experimentat ar trebui sa sesizeze ca se modifica anvelopa de zbor ) ? E clar ca nu mai poti indeplini misiunea initiala.

    3. Mai este un aspect care e oarecum trecut sub tacere si acceptat ( nu e lipsa de respect fata de piloti sau personalul decedat in tragedie) multi piloti se cred „Top Guni” fiind prea increzatori in capacitatile lor de pilotaj care nu sunt reflectate intr-un numar de ore suficient.

    13
    • vitejiile astea sunt cunoscute pe toate bazele aeriene ,exista nu sunt un mit.eu aici as baga factorul uman…lipsa de autoritate si suficienta.

      3
  73. Doamne ce noapte! Nu am cuvinte Dumnezeu sa ii odihneasca in pace pe oamenii aceia care nu au nicio vina…..
    poate acum o sa intelegem mai bine de ce generalul Croitoru isi dorea avioane noi, poate acum o sa intelegeti mai bine de ce mi-am dorit Gripen C/D la momentul in care se decidea pentru F 16 MLU second hand……
    Poate acum il intelegeti mai bine pe Marius Z de ce vroia acum 10 ani sistem de degivrare pentru palele IAR 330 PUMA…..
    Ne-ar fi stat mai bine cu 24 de Gripen C/D si astea 17 F 16 MLU in loc de combinatia MIG 21 LanceR si 17 F 16 MLU? Sigur ca da!
    Insa aici apare un mare dar…..daca intrati pe forumurile militarilor pensionati toti vorbesc espre pensii, cresteri ale pensiilor si prea putini sau deloc nu vorbesc despre dotare, conditii mai bune pentru colegi care sunt in serviciu activ…..
    Trist, foarte trist!

    16
    • cred ca era propunerea americana cu 48 de F-16 C/D, 24 noi, 24 la mana a doua si gangavul Tariceanu a zis „niet”, cine ne ataca pe noi.

      Nici cu 49 de F-16 A/B modernizate nu ne-ar sta rau insa cred ca va fi nevoie de mai multe avioane si personal vad doua solutii fezabile pe termen scurt/mediu, F-16 C/D la mana a doua de la americani sau Eurofighter la mana a doua de la englezi pentru superioritate aeriana. Probabil prima varianta e mai realista, nu cred ca putem astepta pana in 2030 si cred ca nu mai putem sta cu escadrile de 18, trebuie undeva la 24 plus duble. Musai cu capabilitati anti-nava.

      S-au vazut niste carente ale aviatie sovietice in Ucraina si cred ca oportun de investit in aviatie.

      Dumnezeu sa-i odihneasca pe oamenii aceia si sa le dea alinare familiilor lor, oribil ce s-a intamplat …

      3
  74. Morți nevinovați.
    Să se odihnească în pace.
    Constat :
    – ” Furnizorul de securitate la Marea Neagră” NU are habar nici câți erau în elicopterul ăla. Și e o structură militară , nu Ion de la coada vacii.
    – Gheata.
    Știe cineva din armata că nu suntem Arabia Saudită , Maroc sau Algeria ?
    Suntem Romania unde chiata e normalitate.
    Rezolvată de zeci de ani pentru aviație. La alții.
    – Am mai avut și F-16 care nu puteau decola că pista era înghețată.
    – Cum de in Norvegia F 16 decolează și iarna ? Au clima mult mai dura ca la noi sau sunt tara africana ?

    Se aude, se pricepe ?

    Ne omoram singuri fara să tragă rușii un foc.
    Dar la 1 decembrie e înghesuială la semnat decrete prezidențiale .
    Patriotism sau criminalitate organizată ?

    Întreb că noi batem oricare record.
    Bolnavi arși in spitale , avioane și elicoptere care cad.

    Tot în timp de pace.

    Doamne ferește de un război și sa fim conduși de incapabilii ăștia mega galonați ( cu burta și pretentii ) .

    16
    • „Cum de in Norvegia F 16 decolează și iarna ? Au clima mult mai dura ca la noi sau sunt tara africana ?”

      Lasa ca dupa modernizarea preconizata nu vor mai decola nici alea…

      4
    • „Am mai avut și F-16 care nu puteau decola că pista era înghețată.Cum de in Norvegia F 16 decolează și iarna ? Au clima mult mai dura ca la noi sau sunt tara africana ?”
      Mister postai pe aici cand s-a mai discutat asta si a reiesit clar ca n-a fost din vina avioanelor. De ce continui sa rostogolesti mizerii? Ai impresia ca in Norvegia decoleaza avioanele pe patine?
      Tu auzi, pricepi? Sau intri doar ca sa-ti turui textul nu conteaza cum?

      2
      • @Anla’shok
        Lasă-l în pace, n-ai cu cine. Știu că i-am răspuns chiar eu, atunci, și i-am explicat care a fost faza, dar, na, atâta poate.
        De unde nu-i, nici Dumnezeu nu cere!
        Părerea mea, hâc…

        2
  75. stie cineva daca elicopterul nera unul IAR-330 Puma L-SAR (destinat actiunilor SAR) sau unul IAR-330 Puma L-RM?

    in februarie 2022, tocmai fusese un exercitiu de salvare a pilotilor (Italieni) stationati la MK, care se ejectasera

    si in conditiile in care ar fi fost trimis un elicoper SAR, acestea au fost modernizate cu precadere pt misiunea din Mali: din cate imi aduc aminte avea BrightNite de la Elbit Systems, filtre de nisipi si aer conditionat, insa nimic ca sa poata executa aceste misiuni acasa sau in alte tari cu climat temperat

    din cate stiu nici una din modernizarile IAR330 nu a avut un AFCS (Automatic Flight Control System) in 4 axe (normal pt SAR cam obligatoriu pt NAVAL)

    tot din cate stiu, un FDMS ( Flight and Display Management System) poate gestiona misiuni SAR (Extensive flight planning and route creation, second route
    modification & Search and Rescue pattern definition and navigation). Intrebarea este: IAR-330 Puma L-SAR are un FDMS care sa includa aceste functii?

    9
  76. Ipoteza givrajului aș lua-o cu multă sare de lămâie, cel puțin în cazul MiG-ului.
    Conform declarațiilor, avionul făcea parte dintr-o celulă de 2 avioane. De ce doar unul a avut probleme cu givrajul?
    Cât despre elicopter, ați văzut filmulețele postate de reporterul care era alături de cei de la SMURD? La un moment dat, reporterul se învârte cu telefonul după cinevă, și în fundal, la 3-4 km, cred, se văd CLAR luminile unui sat, iar plafonul era destul de ridicat. Când zbori misiune SAR, nu zbori în nori, zbori sub plafon, la vedere.
    Părerea mea, hâc…

    10
    • sharky

      poti insa zbura prin ceata, ninsoare densa sau viscol, sau ploaie/furtuna (am avut amic care a cazut cu 316 cu echipaj SMURD, tocmai din cauza cetii)

      nustim ca a fost neaparat problema de navigatie (locul prabusirii e sub 100 de mile fata de MK, si pe langa GPS mai avea si VOR/ILS care il ajuta pe pilot sa stie unde este)

      8
  77. Dumnezeu sa-i ierte si sa aiba grija de familiile celor decedati!

    Am scris un comentariu cat calea ferata dar l-am sters, dandu-mi seama ca e irelevant in asemena situatii.

    Vinovati?…da sunt multi, dar ma astept ca inainte de toate ca militarii sa puna piciorul in prag si sa spuna clar:

    Daca noi vom muri cu mainile legate voi veti muri ca oile mancate de lup!!

    1
  78. Să îmi stea inima aseară când a făcut Prelipceanu anunțul la Digi 24. Era Aurescu invitat în emisiunea, iar omul s-a schimbat la față când a auzit de MIG, apoi de elicopter. El atunci vorbea de măgăriile ambasadei ruse de la noi. Știți și voi, nu mai detaliez. Sa ii ierte Dumnezeu pe acești eroi și să le fie țărâna ușoară. In cazul de față, bine că a fost doar un accident!

    Sper dit toată inima să scăpăm cu bine din situația geopolitică actuala(mă refer la Europa) și să apucăm să schimbăm aeronavele aste cu unele mai noi. Sa vina F-urile astea și să pensionăm MIG-urile alea odată. Cred că nici la IAR Puma nu ar trebui sa o mai lungim mult, sunt și alea vechi destul. La cate sunt de schimbat, nici 2,5% din PIB pare puțin.

    3
  79. Niste oameni care au murit din cauza unei tehnici invechite si poate si a unor dispozitii / oridine eronate. Rezultand acum niste familii nenorocite pentru totdeauna, parinti ramasi fara copii, copii fara parinti. Armata la randul ei pierzand niste profesionisti pe care nu au cum sa ii inlocuiasca repede.
    Bazele militare nu au informatii precise in privinta atmosferei, furtunilor, temperaturii? Pare asa ca au fost trimisi orbeste in „gura lupului” niste oameni care nu au avut nici o sansa.

  80. Dumnezeu sa ii ierte și sa aibă grija de sufletele lor!

    După ce ca avem oameni profesioniști puțin, mai mor și în accidente datorate tehnicii învechit, dar și a unor proceduri cel puțin discutabile.
    Dincu, la Digi24 spunea cu o ușurință incredibila ca armata României a pus în pericol viata piloților de pe Mig-21.
    Domnilor, eu ma gândeam ca trebuie neapărat sa cumpărăm o escadrila de superioritate aeriana, gen F-15 sau EF, avioane noi…. mai ales ca ajungem la 2.5% din PIB. Dar achizitia de tehnica nu va rezolva toate problemele armatei noastre. Ne trebuie oameni buni, motivati, competenți și patrioti. Nu vreau sa jignesc pe nimeni, dar armata pare mai mult o masa amorfa în care marea majoritate lancezeste, iar o minoritate își face treaba cu pasiune.
    Uitati-va la ucrainieni, ce armata au reușit sa facă, fără dotări SF, dar oameni motivați și bine pregătiți. Cinste lor!

    9
  81. Corect VS, ,,…..pare mai mult o masa amorfa în care marea majoritate lancezeste, iar o minoritate își face treaba cu pasiune.
    Uitati-va la ucrainieni, ce armata au reușit sa facă, fără dotări SF, dar oameni motivați și bine pregătiți. Cinste lor!”….pt ca asta e bisnisu’, lucri la stat si esti rezolvat pe viata daca se poate, mai ales in structurile de forta.

    E greu dar va fi si mai greu, dar poate ca vremuri din astea ne vor face sa scoatem capul din cur pt a supravietui si nu e vorba numa de you do cum se face amu’ ci trebe musai you’re doing well.

    2
  82. A catea oara e ?
    Si e la fel .

    2
  83. @nicusor,

    Ce mai conteaza a cata oara, oricum politicienii au variante , doar o stii pe aia cu a murit regele si traiasca regele , apoi paine cu sare, folcloriste etc iar la final bineinteles vom avea multi gheroi printre politicieni si ghenerali and the job’s done!…

    Iar daca da Domnul si reusim sa supravietuim incet-incet vom baga napoi capsorul de unde l-am scos ca asa-i probabil ADN-ul, n-o mai zic pe aia cu datu’ vina pe altii si ca noi eram curati si imaculati c-o venit razboiul si noi n-am stiut….vezi Dincu, cica oamenii mor ca migurile-s vechi si ca n-avem dotare, numa’ ca nu prea-i ies calculele cu cine trebuia sa faca dotarea asta , posibil ca baba Vanga trebuia sa se ocupe de problema, dar fii pe pace-n Ro avem garnitura de inlocuire indiferent de invingator, cred ca esti constient de asta nu?!

    6
  84. Dumnezeu sa-i odihneasca in pace…o pierdere imensa…

  85. https://www.libertatea.ro/stiri/stepan-ciobanu-pilot-ucraina-origine-romana-avion-doborat-4013336

    Dumnezeu sa-l ierte! Si uite asa romanii scriu istorie pentru alte popoare!

    2
  86. Of! Odihneasca-se in pace… Aflam de la stiri ca procurorii au deschis dosar pt crima cu premeditare, in REM. Ok, asta e procedura. Din pacate concluziile nu ii mai poate invia pe bietii soldati, dar macar poate incerca sa faca lumina pt a nu se mai inrampla in viitor astfel de nenorociri. Lipsa de dotare corespunzatoare, intarzierile inregistrate in dotarea coresounzatoare a armatei, din xauze binestiute si care pun astfel in pericol vietile soldatilor, nu sunt oare conditii favorizante, care ar metita si ele mai multa atentie ?

  87. Doua Chinook peste Craiova …holy fuck, ce priveliste…”ma plictisisem” de Apache si Black Hawk.

    3
  88. Adica un elicopter EC135 SMURD poate zbura si ateriza la Cota 1400 Sinaia, iarna, vant si cu plafon de nori destul de gros, dar un elicopter militar IAR330 PUMA nu poate zbura la cota zero, litoralul marii, in aceleasi conditii de iarna, vant si noapte!
    https://www.facebook.com/100002080813643/videos/1467448890319480/
    Poate ca salvatorii militari din ROAF ar merita macar sa foloseasca si ei elicoptere moderne destinate special interventiilor de salvare medicala

    1
  89. Comunicat de presă PMTM București – Constituire dosar penal dublu accident aviatic – neluarea măsurilor legale se securitate și sănătate în muncă, nerespectarea măsurilor legale se securitate și sănătate în muncă și ucidere din culpă

    Parchetul Militar de pe lângă Tribunalul Militar București aduce la cunoștința opiniei publice următoarele:

    La data de 02.03.2022, pe rolul Parchetului Militar de pe lângă Tribunalul Militar București a fost înregistrat dosarul penal cu nr. 209/P/2022 privind prăbușirea a două aparate de zbor, respectiv un avion MIG 21 LANCER și un elicopter IAR 330 PUMA aparținând Forțelor Aeriene Române, în zona localităților Cogealac și Gura Dobrogei, județul Constanța, ca urmare a sesizării Bazei Aeriene Mihail Kogălniceanu.

    La fața locului s-au deplasat doi procurori militari din cadrul Parchetului Militar de pe lângă Tribunalul Militar București care au demarat activitățile specifice de cercetare a locului faptei, având sprijinul organelor de poliție din cadrul I.P.J. Constanța, specialiștilor criminaliști din cadrul Institutului Național de Criminalistică din cadrul I.G.P.R., specialiștilor Institutului Național pentru Cercetare Aerospațială, I.S.U. Constanța precum și a comisiilor de cercetare din cadrul Statului Major al Forțelor Aeriene.
    Activitatea de cercetare la fața locului se află în curs de desfășurare și pe parcursul zilei de astăzi, 04.03.2022.

    În cauză s-a dispus efectuarea necropsiilor și a expertizelor medico-legale genetice ale victimelor.

    După finalizarea cercetării la fața locului urmează să se dispună o expertiză tehnico-judiciară în vederea stabilirii cauzelor și împrejurărilor producerii evenimentelor și să se solicite documentele referitoare la misiunile pe care le executau cele două aparate de zbor. De asemenea, se va proceda la identificarea și audierea tuturor persoanelor care pot contribui la lămurirea situației de fapt.

    Din datele și informațiile obținute până în prezent rezultă că în evenimentele anchetate și-au pierdut viața opt militari din cadrul M.Ap.N. (pilotul avionului MIG 21 LANCER și întregul echipaj al elicopterului IAR 330 PUMA).

    În cauză se efectuează urmărirea penală in rem sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de neluarea măsurilor legale se securitate și sănătate în muncă, nerespectarea măsurilor legale se securitate și sănătate în muncă și ucidere din culpă, fapte prev. și ped. de art. 349 alin. 1, art. 350 alin. 1 și 3 și art. 192 alin. 2 și 3 din C.pen.

    Precizăm că punerea în mişcare a acţiunii penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate în nicio situaţie să înfrângă principiul prezumţiei de nevinovăţie.

  90. oau. Cer mii de scuze. Urmaresc de multi ani pagina dvs dar nu credeam ca pot sa scriu

    1
  91. nu sunt nici trol nici amerloc doar cum zic „smecherii” nostri „special” fiind pensionar MAI

    1
  92. Transfera Romanii Mig-urile catre Ucraineni? Scapam de ele si poate primim inloc cateva F16 noi…

    • Romania nu poate transfera MiG 21 Lancer din cel putin doua motive: ucrainenii nu mai au MiG 21 in dotare de multa vreme, deci nici piloti pregatiti, aparatele noastre au la bord electronica israeliana si probabil ca am avea nevoie de acordul Israelului pt transfer.

      1
  93. Adică sa respectam rachetele ucrainene?!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *