MiG-25.Prin lume…(tarile care au folosit avionul in conflicte).

Motto.

Generalul israelian Rafael Eitan:”Daca le-am fi avut noi nu ne-ar fi atins nimeni”.

Cu dorinta expresa de a avea o influenta tot mai mare in lumea araba, spre sfarsitul anilor 1970 URSS decide vanzarea de avioane MiG-25 mai multor state arabe.

MiG-ul 25 si arabii.

Libia.

Prima tara care a cumparat acest tip de avion a fost Libia in 1978. MiG-urile 25RB libiene au efectuat mai multe misiuni de recunoastere deasupra Flotei a VI-a americane din Mediterana. In 1984, pentru descurajarea zborurilor avioanelor americane de recunoastere SR-71,  dar si in urma unui conflict latent cu Egiptul, Libia mai cumpara 60 de avioane MiG-25 PD. Pentru a invata sa opereze aceste aparate Kaddafi trimite in URSS un numar impresionant de piloti -150. PD-urile sunt integrate in sistemul de aparare al tarii. Doar cu numele… Pentru ca pe 20 aprilie 1986, dupa atacul american din 15/16 aprile, Kaddafi accepta asistenta sovietica pentru imbunatatirea sitemului de aparare antiaerian al Libiei.

In 1988, Kaddafi dispunea de 52 de MiG-25PD si 10RB carora in 1989 li s-au mai adaugat inca 5  MiG-25RB si 4U. In 1997 avioanele erau la limita critica a operabilitatii fiind revitalizate de echipe de tehnicieni rusi si sirieni.

 mig25p_3

 Algeria.

Aceasta tara fiind o vreme “aliatul din umbra” al Moscovei a cumparat si ea 30 MiG-25P Foxbat A, 6R si 3U. Cu acestea aviatia algeriana a executat misiuni de recunoastere, in special deasupra Marocului si atacuri asupra unor baze ale insurgentilor din sudul tarii si din Mali.

Siria si luptele din Valea Bekka.

Siria fiind una din tarile aflate in prima linie in lupta cu Israelul primeste autorizatia de cumparare a avionului MiG-25. Nu se stie cu exactitate numarul lor dar au fost de ordinul zecilor (cca.80). Au fost pilotate de aviatori sirieni dar asistenta tehnica si logistica, pana in ziua de astazi, a ramas monopol rusesc.

Sirienii le-au folosit in timpului razboiului din Liban si a ceea ce a urmat si s-a numit “Razboiul de uzura”. La 13 februarie 1981, 2 RF-4E israeliene intra in spatiul aerian libanez, sirienii trimit impotriva lor 2 MiG-25, dar cu radarele bruiate nu decopera celula de F-15 aflata la panda la mare altitudine care lanseaza rachete Sparrow, doborand unul din MiG-uri. La 29 iulie 1982 sirienii organizeaza si ei o ambuscada peste Valea Bekka pentru o patrula israeliana de F-15A, trimitind la “vedere” 2 MiG-21. Imediat in urmarirea lor pornesc 3 F-15A, al patrulea  fiind interceptat de 2 MiG-25. Desi lanseaza 2 rachete R-40 Acrid, pilotul israelian le evita reusind chiar sa doboare unul dintre MiG-urile 25. La 31 august 1983, MiG-urile 25 aflate in zbor deasupra Libanului sunt atacate de israelieni, unul din avioane fiind avariat de o racheta Hawk, dar scapa de interceptarea unui F-15, accelerand la viteza supersonica. A fost ultima misiune…

 

Irak.

A fost singura tara din Golf care a cumparat acest tip de avion, la inceputul anului 1980. Astfel au fost achizitionate 25 MiG-25P,  modernizate imediat la standardul de PD si 8 RB-uri. Avioanele au venit insotite de un grup de consilieri militari sovietici si de 2  escadrile de protectie, una dotata cu MiG-21MF si una dotata cu MiG-23ML.

In razboiului cu Iranul, MiG-urile 25 irakiene executa misiuni de bombardament de mare altitudine impotriva Teheranului si a terminalelor petroliere, utilizand bombe FAB-500.

Consilierii sovietici povesteau mai tarziu povesteau cat de iresponsabile erau acele zboruri, executate mereu pe acelasi traiect, la aceeasi ora si la aceeasi altitudine. Vor fi astfel doborate 3 MiG-25 de catre piloti iranieni ce zburau pe F-14A si un altul de catre o racheta Hawk. Un MiG-25PD este doborat in iulie 1986 de catre un F-5, cu tunul de bord. Pilotul, un “as” irakian, zbura la 10 000 m cu doar Mach1.

In timpul Operatiunii Desert Storm, la 17 ianuarie 1991, un MiG-25 doboara un F/A-18 Hornet de pe USS Saratoga, iar un alt MiG-25 evita un “sweep” de 8 F-15 ale USAF, lansand apoi 3 rachete asupra a 2 EF-111A. La 19 ianuarie sunt doborate alte 2 MiG-25 de catre 2 F-15C ale USAF.

Dupa incheierea razboiului, pe 25 decembrie, o patrula de F-16 a USAF intercepteaza un MiG-25 aflat in no-fly-zone. Cum avionul irakian ilumineaza radar unul din avioanele americane, este doborat.

La 2 ianuarie 1993, 2 MiG-25 trimise sa intercepteze un U-2, sunt la randul lor interceptate de 4 F-15. Americanii trag 10 rachete dar MiG-urile…accelereaza.

Ultima din putinele victorii ale MiG-urilor irakiene este repurtata pe 23 decembrie 2002, cand un MiG-25PD doboara cu o racheta R-40RD un avion fara pilot RQ-1A Predator.

 

MiG-ul 25 in Asia.

India.

In 1981 India cumpara 6 MiG-25RB si 2 MiG-25RU, constituind Escadrila 102 ”Trisonics”. In mai 1997, desi exista un acord cu Pakistanul privind zborurile de recunoastere, un MiG-25RB survoleaza la 21 000 m spatiul aerian pakistanez fotografiind tinte strategice din jurul Islamabadului. In timpul zborului, pilotul a depasit intentionat zidul sonic deasupra orasului speriind locuitorii. Desi nu aveau nici o posibilitate de al intercepta, pakistanezii ridica demonstrativ 2 F-16. In anul 1999, in timpul confruntarilor din zona inaltimilor Kargil, MiG-urile 25 efectueaza mai multe misiuni de recunoastere al caror rezultate sunt folosite  ulterior de avioanele Mirage 2000 in atacul pozitiilor pakistaneze. Despre pierderi nu se cunoaste decat un singur eveniment, la 4 ianuarie 2002, cand India a participat la misiuni de mentinere a pacii in Sri-Lanka. Atunci un MiG-25 aflat in rulaj de aterizare, percuteaza intr-un camion care se plimba pe pista omorandu-l pe sofer. Pilotul se salveaza prin catapultare.

Azerbaijan.

In Caucaz, izbucneste conflictul intre armeni si azeri privind controlul asupa enclavei Nagorno-Karabakh. Dorind completarea cat mai rapida a capacitatii de lupta a Azerbaijan-ului, azerii fac presiuni asupra rusilor obtinand mai intai armament greu de infanterie. Apoi asediaza baza aeriana de la Gandzha, unde se aflau printre alte avioane si 20 de MiG-uri 25RB. Nu a fost tocmai un succes total… 8 avioane aflate in stare de zbor decoleaza de sub nasul azerilor, iar de pe restul tehnicieinii rusi demonteaza echipamentul de atac “Peleng” si alte agregate. Insa, langa Baku se afla o unitate de reparatii si intretinere pentru MiG-25 cu un stoc important de piese de schimb. Azerii repara MiG-urile 25 capaturate, folosindu-le ulterior in misiuni de lupta. Pilotii sunt recrutati cu sume mari de bani din fostii ofiteri ai PVO. Astfel colonelul Vladimir Kravtov, comandant al Regimentului PVO cu baza la Nasosnai, isi dizolva unitatea si se inroleaza in aviatia azera pe care ajunge sa o comande in scurt timp. Ucraineanul Iuri Belicenko, pilot de MiG-25 in Armata a 19-a aeriana rusa, devine mercenar la azeri, executand 16 misiuni de lupta pe RB-uri. Este doborat la 2 august 1992 de catre o racheta SA-7A. Un tribunal armean il condamna la moarte, pedeapsa transformata in 25 de ani de inchisoare. Principalul cap de acuzare?! Avioanele nemaiavand dipozitivele “Peleng” bombardau la vedere, iar victimele erau in special civilii. Pana la finalul conflictului azerii mai pierd inca 4 avioane.

Cateva lucruri mai „altfel” despre MiG-25.

Primul radar cu care a fost dotat MiG-ul 25 a fost Smerch-A. Legenda spune ca, pus in functiune la sol putea “praji” la propriu un iepure aflat pe marginea pistei, de aceea era recomandata pornirea lui doar in aer.

In mare cam aceasta este povestea de lupta a avionului MiG-25. Restul este istorie…

 Pavel

58 de comentarii:

  1. Cred ca ideea israelienilor este ca avand aceste avioane echipate cu avionica de ultima generatie, poate chiar produsa de ei, si la mansa, adevarati profesionisti, nu ar fi avut probleme.

  2. din cate am citit migul asta 25 interceptor atinge mach 3+ la fel ca sr 71 blackbird dar pe distante scurte.

  3. Adevarul este ca MIG-25 este gandit sa zboare la inaltimi mari, ca interceptor de bombardiere strategice. La altitudini mici nu este foarte manevrier, dar are o viteza pur si simplu coplesitoare.

  4. Intradevar un interceptor cu mare potential dar folosit in conflicte de conducatori de camile.Tatucul lui Mig 31…..

  5. Parca a fost conceput cand se credea ca americanii vor introduce bombardierul strategic B-70 Valkyrie ce era capabil de peste mach 3, dar pana la urma s-a considerat ca ICBM-urile sunt mai ieftine.

  6. Israelienii au trebuit sa astepte 10 ani pana au primit F-15,singurul avion care putea sa se lupte de pe pozitii egale cu MiG-25.Daca arabii ar fi stiut sa foloseasca cu adevarat acest tip de avion…probabil finalul cel putin unuia din conflictele arabo-israeliene ar fi fost altul.Insa,nu intotdeauna tehnica o poti asocia cu elementul uman.

    • De ce un F16 nu ar putea sa dea de pamant cu un MIG25?Doar pentru ca rusul este biomotor?

      • Pentru ca…MiG-25 putea accelera la aproape Mach 3,viteza pe care o putea mentine constant 6/8 min.Un F-16 oricat s-ar fi straduit nu avea aceasta posibilitate.Iar racheta Sparrow avea o viteza de Mach 2,5.

    • De ce un F16 nu ar putea sa dea de pamant cu un MIG25?Doar pentru ca rusul este bimotor?

    • @Pavel
      Ca idee..
      Egiptul a fost primul stat arab care a beneficiat de serviciile Mig-ului 25. Au fost dislocate in Egipt in 1970 patru aparate, doua tip Mig 25 R (020501 si 020504), iar doua tip Mig 25 RB (020402 si 020601).
      Mig-ul 25R este aparat de recunoastere pur, iar Mig-ul 25RB este de recunoastere si atac la sol.
      Aparatele au fost deservite exclusiv de pioti sovietici si mentenanta era asigurata de catre tehnicieni exclusiv sovietici. Nu s-a intentionat niciodata confruntarea cu aparatele israeliene, nici nu exista aceasta capacitate, iar rutele de zbor au fost astfel concepute incat sa se evite aviatia israeliana, iar la decolare si la aterizare aparatele sa fie protejate de sisteme SA.
      Au fost executate exclusiv misiuni de cercetare.
      Ca si o chestiune haioasa, pentru a asigura cea mai buna calitate a imaginilor, sistemul de control al zborului de pe aparat trebuia sa urmeze cat mai precis anumite repere de la sol. Insa in desert nu erau asemenea repere, iar pilotii sovietici au folosit ca repere piramidele de la Gizeh. Pilotii numeau, in gluma, aceste misiuni, ca fiind itinerarii turistice..

      Au fost executate misiuni si in spatiul aerian israelian, aparatele zburand intotdeauna la viteza maxima.
      Biroul OKB a reusit sa extinda perioada de zbor in regim de postcombustie a aparatului de la, initial, 3 minute, apoi la 8 minute, iar ulterior la 40 de minute.
      In regim de postcombustie corpul aparatului se incalzea la 303 grade Celsius. Motorul R15B-300 s-a dovedit destul de fiabil si in climatul foarte cald din Egipt.
      Plafonul uzual de zbor era intre 17000 si 23000 m, iar aparatul executa misiunea intotdeauna la viteza maxima.

      Pilotii sovietici pastrau intotdeauna tacerea radio. Tactica israeliana era ca aparatele israeliene de interceptie sa zboare in apropierea aeroportului Cairo West si sa incerce sa intercepteze Mig-ul 25 la decolare. Egiptenii se aparau, ridicand 2 aparate Mig 21, apoi cele doua Mig 25, (care zburau intotdeauna in pereche), apoi inca doua Mig 21 care proteja spatele celor 2 Mig 25. Imediat dupa decolare, Mig-ul 25 atingea 2,5 Mach, fiind extrem de greu de interceptat.
      Mig-ul 25 consuma in aceste misiuni 500 kg de combustibil pe minut. Greutatea aparatului scadea progresiv, iar viteza crestea pana la 2,8 Mach. Pilotii spuneau ca plafonul devenea atat de cald incat te-ar fi ars daca puneai mana pe al.
      Intregul zbor intre Suez si Port Said dura intre 1,5 si 2 minute.
      La apropierea de Cairo West, Mig-ul 25 era preluat de aparate Mig-21 care ii asigurau protectia la aterizare..

      • Urmeaza si MIG-25 in aviatia egipteana, insa acel capitol este tratat in cadrul unui articol separat, dedicat MIG-25& Egipt. Lunea urmatoare va intra.

      • @Teddy.Egiptul si MiG-25 le-am tratat separat.Conform spuselor lui George….Lunea viitoare.

        • Ok. Nu am vazut comentariul. Nu vreau sa va fac concurenta. 🙂 Ideea e ca acolo unde a fost folosit de piloti care ii cunosteau capacitatile si vulnerabilitatile, nu au prea fost pierdute aparate..

      • la 10000m altitudine temperatura de afara este aceeasi indiferent ca te afli la Polul Nord sau la Ecuator.

        – 55ºC

        • Daca stai pe loc..
          Daca te misti cu 3400 km/h, tu cam ce crezi ca se intampla?

          • @tedy parca se punea problema de comportamentul avionului in climatul de acolo si nu de zborul la Mach 3?
            Ce-ar fi sa citim tot inainte de a sari la gatul cuiva?

            Daca vorbim de climatul de acolo, atunci discutam strict de exploatarea si mentenatanta la sol si eventual exploatarea pana la vreo 3000 de m altitudine.
            Pe urma influenta climatului de acolo se mai pune numai de intemperii si furtuna de nisip.

          • @Lucian 74
            Nu saream la gatul nimanui. Tu ziceai ca ”

            la 10000m altitudine temperatura de afara este aceeasi indiferent ca te afli la Polul Nord sau la Ecuator.

            – 55ºC”
            La 10000 m avionul zbura cu Mach 3..

          • @Lucian 74
            Am spus ca motorul era fiabil in conditiile climatului din Egipt. Normal ca este vorba de temperatura de la nivelul solului si de nisipul desertic.
            Plafonul de zbor nu are legatura cu faptul ca motorul era fiabil in conditiile de acolo..
            Era doar o alta informatie, fara legatura de cauzalitate cu prima.

  7. Un jaf de avion, ca majoritatea tinichelelor rusesti. Numa’ cine n-a vrut nu l-a doborit. Fraierii si-au cheltuit banii pe o chestie inutila, greu de intretinut, dotata cu cine stie ce armament si avionica. Pe hirtie arata bine, in realitate… Da’ nu-i nimic, propaganda merge inainte.

    • Ce faci tu este propaganda de slaba calitate, etichetand un avion, fara absolut nici un argument. Israelienii erau fraieri cand se uitau cu respect la el?!

      1
    • Mig 25 a fost construit ca si interceptor de mare viteza si la mare altitudine a bombardierelor americane in eventualitatea unui razboi intre sua si urss. americamii intre timp si-au dt seama ca e mai simplu si mai ieftin sa construiasca ICBM- uri decat acele bombardiere si au anulat programul, rusii au mers inainte cu el… acum cand vine vorb de arabeti si de abilitatile lor de a intretine si utiliza tehnica de lupta mai sofisticata, nu prea avem multe de spus,sunt cel putin nepriceputi. nici la antrenamentul pilotilor nu stau maibine, de asta o iu pe coaja de la evrei/americani de fiecare data. tinicheaua in sine nu e rea ,in mainile unuia care stie ce sa.faca cu ea.nu e pentru dogfight. rusii din ce stiu eu au
      folosit-o si ca platforma de lansare pentru arme anti satelit.

      • MiG-25 n-a fost gandit pt. nici o arma antisateli. Si ar fi ideala daca lumea n-ar mai gandi in termeni de „pissing contest”. La vremea lui MiG-25 a umplut un gol in aviatia URSS si a demonstrat ca in timp relativ scurt si cu solutii tehnice relativ simple dar creative (constructie bazata pe otel in loc de titan de exp.) se pot atinge performante inalte. Pe de alta parte nu si-a atins scopul de baza pt care a fost facut (interzicerea spatiului aerian sovietic pt. mijloacele de recunoastere americane, in speta SR-71) si utilizat de aviatii mai atehnice cum au fost cele arabe a luat bataie fara drept de apel de la tehnica vestica. Tragand linie cred ca principalul lui merit a fost consacrarea configuratiei bimotor cu deriva dubla si prize de aer rectangulare taiate in unghi, solutie constructiva care s-a impus in urmatorii 20 de ani pt avioanele de mare performanta: F-14/F-15/MiG-29/Su-27/MiG-31, samd. Al doilea merit este spiritul competitiv care a condus la aparitia lui F-15 si el o „figura” in lumea aviatiei. Pentru copilasii mai mici sau mai mari care n-au tinut in viata lor in mana o rigla de calcul sau n-au deschis un program de CAD sau pt. care matematica sau fizica sunt/au fost sperietori in scoala am o rugaminte: lasati apelativele gen „tinichea” sau „batoza” sau alte aiureli pt avioane, atat pt. cele rusesti cat si pt cele americane sau frantuzesti sau englezesti sau romanesti. Fiecare kg din avioanele alea inglobeaza mai multa inteligenta decat …ma opresc aici.

        1
        • @stelian
          Nu toti cei care citesc si scriu pe acest blog au avut ocazia s lucreze cu o rigla de calcul su cu un prohr de proiectare asistata.de calculator(CAD), si eu ma mumar printre ei,dar asta nu imseamna ca suntem toti idioti asa cum sugerezi in postarea ta. Rolul acestor cemtarii e unul constructiv si anume schimbul de idei, nu de jigniri reciproce. Degeaba stii multe lucruri despre aviatie daca nu stii sa le spui intr-o forma decenta.

          • eu nu ma adresam decat celor care desi nu stiu nici macar sa scrie corect numele unor avioane (adica barbarisme gen Myg sau YAR sau mai stiu ce) vorbesc in termeni gen „rusii fac tinichele”, „jafuri”, cutare avion „ia bataie la fund” de la cutare avion, F-35 e batoza, F-16-urile sunt harburi, samd. Cred ca totusi forumul nu e maidan iar iubitorii de aviatie nu se incadreaza in ceea ce in limbajul de cartier se cheama „cocalari”. Daca m-am exprimat arogant sau prea dur imi cer scuze.

      • Mig-ul 25 executa aproximativ 2 misiuni de cercetare pe timp de o luna. Initial se zbura in jurul Canalului de Suez, ulterior misiunile fiind extinse si deasupra Peninsulei Sinai. In acest din urma caz era nevoie de un rezervor suplimentar, raza crescand in acest caz la 2000 km. Mig-ul 25 a filmat in aceste misiuni sute de metri de film si a fortat armata israeliana sa isi dezvolte metodele de camuflare.
        Imaginile luate de la o altitudine de 20000 de m erau foarte clare, prezentand nu numai vehicule, dar si grupuri de oameni.
        Din iarna lui 1971 s-au inceput misiuni de cercetare si deasupra Israelului.
        Mig-ul 25 era invulnerabil pentru aparatele F4 si Mirage III CJ, acestea fiind inferioare net in ceea ce priveste viteza si plafonul de zbor. La fel, sistemele MIM 104 Hawk, erau ineficiente, Mig-ul 25 zburand deasupra altitudinii maxime a rachetei de 12200 de m.
        Sistemul de avertizare al Mig-ului 25 incepea sa averizeze pilotul ca este interceptat de radar, insa nu era lansata nici o racheta.
        Cand detecta un sistem Hawk, pilotul Mig-ului 25 comuta pe sistemul de bruiaj Siren si isi continua misiunea.
        Cea mai mare viteza documentata de pilotii israelieni pentru Mig-ul 25 a fost de Mach 3,2. Intr-o alta situatie s-a atins viteza de 3400 km/h. Pilotul care a atins viteza fiind Krasnogorski, in una dintre aceste misiuni de cercetare.

    • Gigele, unul din unchii mei a fost maistru militar de aviatie pe unul din aerodromurile patriei, pe vremea cand mai aveam aviatie militara si stiu de la el niste chestii (s-a dus sa stea la povesti cu Doru Davidovici de un an si ceva, Dumnezeu sa-l ierte)…

      Eu nu sunt un filo-rus, motiv principal Basarabia, dar sa spui despre avioanele rusesti ca sunt tinichele denota spalare pe creier.

      1
    • De dragul dezbaterii am sa aduc argumente in favoarea celor spuse de mine mai sus.
      1. Despre capabilitatile Mig-25 in lupta nu are rost sa detaliez, articolul in sine clarifica acest aspect. Vezi scorul si vezi de ce aparate au fost invinse Mig-urile.
      2. Scopul principal al Mig-25 a fost sa interzica accesul SR-71, dar si a bombardierelor americane in spatiul aerian sovietic. E clar ca nu a realizat asta. Mai mult, pe cind a aparut in productie americanii deja isi schimbasera strategia, trecind spre rachete balistice in loc de bombardiere. Cu alte cuvinte pe spioni nu-i prindea, iar bombardierele aveau treaba in alta parte.
      3. Performante: raza mica de actiune, radar cam primitiv (desi puternic), electronica pe baza de lampi, prost manevrier. Ca avion de recunoastere ar fi fost OK, dar era prea mare si scump doar pentru scopul asta. Si nici nu a fost vindut exclusiv pentru asta. Ca vinator a fost rapid subclasat de aparatele vestice. Practic avea nevoie de escorta.
      4. Consuma mult, era greu de intretinut. Putem blama una-doua tari arabe ca n-ar fi fost in stare sa-si educe pilotii si personalul tehnic. Dar cind majoritatea operatorilor au probleme…
      5. Avea o nisa foarte ingusta in sistemul de aparare sovietic si odata ce natura amenintarii s-a schimbata a fost foarte greu sa-i fie schimbata destinatia.
      6. Panoplie de armament limitata.
      7. Daca scoti din ecuatie viteza (si acolo sint probleme, dat fiind faptul ca la viteza maxima apareau probleme structurale si motorul se uza foarte repede), o comparatie intre un Mig-25 si un adversar occidental clarifica situatia.
      8. As putea continua, dar simplul fapt ca majoritatea tarilor care-l operau l-au retras din activitate in ciuda investitiei initiale considerabile spune multe. Comparati cu Mig-21, exceptia de la regula.

      Bun, dar cred ca durerea n-a fost cauzata doar de afirmatia referitoare la Mig-25, ci de cea referitoare la majoritatea aparatelor rusesti. Aici e vorba si de gusturi, dar e clar ca in ultimii 30-40 ani aparatele rusesti n-au constituit o competitie viabila pentru produsele vestice. Si-au luat-o de cite ori au avut ocazia. Si mie-mi plac acrobatiile aeriene, dar un aparat competitiv nu e doar „frumos” sau capabil de acrobatii la show-uri, dar trebuie sa fie simplu de intretinut, fiabil, sa aiba avionica avansata si upgradabila, armament, sa se integreze in sistemul de lupta al utilizatorului, etc.. Ori asta e greu pentru multe aparate rusesti. Practic cine a cumparat aceste aparate a facut un tirg prost. Era mai bine daca banii erau investiti in altceva, ori daca se cumparau aparate vestice, mai putine, dar mai bune.

      Nu incerc sa jignesc inteligenta proiectantilor rusi. Chiar imi pare rau ca de multe ori talentul lor a fost irosit intr-un sistem sarac si prost condus. Nu e vina lor ca in ciuda unor exceptii notabile sistemul sovietic n-a fost capabil sa dezvolte produse fiabile, de calitate, competitive cu cele din vest.

      • @reguletto
        si cam cate MIG25 si 31 au fost doborate de israelieni ca sa putem sustina ca sunt de rahat?

        Pana una alta avioanele astea au dovedit a fi niste excelente avioane de cercetare.

        MIG25 si 31 nu au avut succes contra recunoasterii aeriene americane pentru ca nu au mai existat intruziuni masive de amploarea celor facute de U2.
        Dupa incidentul Gary Powell, satelitii de spionaj de orbita joasa au facut o treaba excelenta fara sa mai fie nevoie de violarea spayiului aeruan asa cum o facea U2.

      • Dacă tot vorbești urît de avionul ăsta de ce nu povestești, ca să fii obiectiv, de sistemul automat de interceptare, de faptul că avea data-link, iar că radarul ăla pe lămpi era insensibil la bruiaj

    • Asa zicea si Hitler.

      • excelent zis!
        Lui Hitler nu-i venea sa creada cand a auzit de KV1 iar „rahatul” ala de tun ZIS3 a fost considerat cel mai bun tun antitanc din al doilea razboi mondial incat pana si romanii au luat de pe el subansamblele si i-au schimbat doar teava cu cea de Vickers 75mm de la Resita.
        Tunul a fost folosit inclusiv de Afrika Korps.

        Mai are rost sa zicem de aruncatoarele de bombe???

    • Salut.
      Pt omul de tinichea ; „” majoritatea tinichelelor rusesti ” au ïnfierbantat acel razboi rece . Crezi ca facand „tinichele” au ajuns la un astfel de nivel (aviz si pt altcineva care spunea odata ca Rusia nu are ce tehnologie sa exporte) http://www.youtube.com/watch?v=yC4jG-wuVoc&feature=youtu.be asta ca tot ai incercat sa dregi ceva cu recunoasterea meritelor inginerilor rusi ce mie mi s a parut ca in vorba de duh romaneasca de duh „Ünde scuipi , lingi. „

  8. Macar un link spre detaliile tehnice, cel mai la indemana :
    http://en.wikipedia.org/wiki/Mig_25

  9. Pavel felicitari, un articol reusit, eu am aflat cite ceva nou de aici.
    Dupa cum se vede din articol, 25 a fost folosit in mare parte nu pentru ce a fost proiectat…
    inteceptii la altitudine mare la viteze mari.
    Normal, in Rusia el este escortat de Su 27.

    • Foarte interesant video
      Pilotii astea puteau zbura pe 29…, de citeva ori au mentionat faptul ca sint superioare, e si normal e diferenta de doua generatii…
      Oricum, banuiesc ca 21 din Romania este cel mai bun MiG 21 din lume, in sens ca area cea mai buna modernizare, nu stiu cit de bune sint variantele indiene si chineze ca rusii nu le folosesc de mult timp.

      • Da, pilotii au afirmat ca MIG29 este superior lui MIG21 aproape din toate punctele de vedere.
        Mi-ar fi placut ca acesti piloti sa faca o comparatie si intre MIG29 versus F16 sau Gripen NG.
        Ar fi interesant ca la un asemenea exercitiu sa participe si rusii cu Suhoiurile lor.

        • Probabil ca doar avionica mai performanta de pe LANCER face ca MIG29 sa nu fie superior 100%fata de acesta.
          Cum s-ar fi comportat un MIG29 SuperSniper cu avionica de ultima generatie la un asemenea exercitiu.

        • Eu am citit un articol despre parerile pilotilor americani de F 16 dupa un exercitiu in Bulgaria, ei ziceau ca in lupta apropiata 29 era superior la mai multe capitole, in primul rand la manevrabilitate, si se laudau ca la distanta mare ei aveau superioritate in special avionicii superioare…., fapt confirmat de pilotii bulgari.
          Eu, mi-am facut concluzia ca daca 29 bulgaresc avea avionica la nivelul americanilor migul ii batea la toate capitolele…

    • Se pare ca 29-le bulgarilor a luat-o iar in bot de la Lancerele noastre. Avionica superioara isi tot spune cuvantul.

      • da, intr-adevar, avionica in ziua de azi inseamna probabil cel mai mult, plus pregatirea pilotului, nu inzadar americanii baga atata in avionica… ai avionica superioara-esti cu un pas inainte..

      • Poveste fără sfîrșit ca și anul trecut. Cu ce și-a luat-o MiG-ul 29 sau celelalte avioane de la LanceR? are avionică superioară dar nu are cu m să o valorifice. Chiar dacă vede ținta mai repede și de la distanță mai mare decît poate să o facă ținta e degeaba. Doar se uită la ea că nu are și cu ce să tragă după ea la distanța aia. Așa că avionica aia superioară e zero fără o rachetă care săo valorifice. Așa rudimentar cum e MiG-29 poate încărca și folosi 2 R-27.

      • pilotii spun ca a fost paritate.declaratiile lor sunt in ultima emisiune Pro Patria din 4 august

    • Interesante filmarile de pe casca 🙂
      Iar muzica aia eroica foarte inaltatoare…daca te iei dupa reportajul ala toate sunt exceptionale in aviatia militara…

      Se pare ca 29 le-a facut probleme cu manevrabilitatea superioara.

      Pacat ca pilotii sunt la final de cariera, banuiesc, daca au depasit 35 de ani nu-i mai trece nimeni pe F16 si oricum nu sunt in cei trimisi la pregatire. Dar si avioanele sunt la final de cariera…

      In rest, politie aeriana aerianizata la maxim cu rezultate bune spre excelente spre exceptionale…

    • Si exista vreun roman sanatos la cap care sa aiba o problema cu asta? Luati bai ucrainienilor Transnistria daca vreti si noi ne unim cu Republica Moldova. Sa fie intr-un ceas bun.

      Problema e ca in Moldova comunistii tot agita spiritele cu Transnistria. Si moldovenii se lasa pacaliti si se dau de ceasul mortii de integritatea teritoriala a Republicii Moldova! Pai ce Republica Moldova prieteni? Cea creata ca urmare a ceea ce s-a intamplat in 1940? Si ma fac pe mine unii pe aici rusnac, unii patrioti anti-rusi care se lasa pacaliti de rusi. Ha.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *