La Google Earth 5+ ai sus in stanga la View o sectiune numita Historical Imagery. O bifezi si iti apare pe harta Google, stanga sus, o linie de tip „slider”, ce-ti permite sa vizualizezi variante mai vechi ale imaginilor (incepand din 2002-2004).
Pai au sosit cateva Lancer, vreo 5, posibil inca 3 mai la nord, alaturi de elicoptere Puma iar in rest sunt MIG-29 (am putut identifica vreo 17) si MIG-23 (3 + posibil alte 3, daca nu sunt Lancer).
Na, ca m-am apucat si de numarat avioane 🙂
Chipp,
Ala e mai mult folclor. J22 Orao/IAR-93 Vultur avea o avionica destul de primitiva, mai mult de generatia a 2-a, adica nu radar si senzori asa cum e cazul incepand cu generatia 3+ sau 4 de avioane.
Poate ca modernizat cu electronica gen Lancer si cu motoarele fiabilizate, ar fi avut o sansa…
Totusi… rachetele de coaziera potvfi doborae si cu un Mustsng din WW2.
Nu sunt stealth si nubsunt de inalta manevrabilitate, cnd sunt interceptate.
Inca ceva… am inteles ca tomahawk esteo racheta subsonica.
O astfel d racheta, odata interceptata de
Cele 2 radare, radarul de supraveghere de la sol si rafarul de pe avion) poti sa o distrugi cu tunurile de bord sau cu rachetele gen R-60 ce depisteaza caldura motorului d pe tomahowk
Plus ca 93 avea si o multime de probleme mecanico-hidraulice provocate de obsesia comunista de a realiza absolut toate componentele in tara. De-aici rezulta o mica disponibilitate la zbor, intretinere costisitoare, nerentabilitate.
mare prostie au facut cand au renuntat la mig 29 – nu mai zic de modernizarea lor – cu siguranta se puteau identifica solutii ptr mentinerea lor in stare operationala (vad ca polacii se descurca ok).
@PREDA PAUL. Pai unde sa le duca, noi n-avem respect pentru istorie si trecut ca sa le conservam corespunzator? La Craiova zac claie peste gramada IAR-urile 93, vai mama lor. Asa procedeaza si cu MIG-urile 21 pensionate, eu nu stiu de vreo intentie a statului roman de a vinde aceste aeronave. Ma rog, ce a mai ramas din MIG-urile 29! Ce ma intriga este faptul ca nu le caseaza, fiindca oricum de revenit la viata nu mai revin vreodata.
Am mai avut discutia asta de mai multe ori pe blog…
Structurile in sine, cred ca au resursa aproape intacta, in limita celor 600 de ore de zbor, realizate in medie pana la oprirea la sol a avioanelor (asta inseamna ca avioanele ar mai putea zbura cam 2000 de ore, iar cu program de extindere a resursei structurii un total de 3000 de ore). Problema o reprezinta invelisul, care ar putea fi corodat pe alocuri, si ar trebui reverificat si inlocuit, si apoi motoarele RD-33, punctul slab al mentenantei acestui avion.
In materialul despre Sniper, am dat exemple de motoare cat de cat compatibile ca si dimensiuni si masa, care ar fi putut intra teoretic in nacelele motoarelor de pe MIG-29:
Klimov RD33MK 3 WS-13/A F404-GE-402/F414 Eurojet EJ200 Snecma M88
de la calculele teoretice, inclusiv fluxul de aer, la echiparea efectiva a MIG-29 cu astfel de motoare, ar fi o cale lunga, costisitoare si nu neaparat fezabila.
Exemple de inlocuire motoare au mai fost:
Dassault Rafale a fost echipat cu alte motoare in pre-serie, pana ce noul motor a fost finalizat.
Sud-Africanii au incercat un program asemanator, pentru a inlocui motoarele ATAR 09K50 de pe Mirage F1 cu cele RD-33 ale MIG-29… insa dupa realizarea a 2 exemplare programul a fost abandonat, partial si din cauza lipsei de fiabilitate a RD-33 comparativ cu motorul frantuzesc: http://www.rumaniamilitary.ro/pe-dos
S-a incercat tot cu RD-33 si pe Mirage III Cheetah (IAI – KFIR). http://en.wikipedia.org/wiki/Atlas_Cheetah
Orium erau motoare RD-33 din primele serii, destul de proaste, fumigene si cu ore putine, necesitand mentenanta frecventa.
Ele pot fi inlocuite cu Motoare Klimov RD-33 Seria 3, cu postcombustie si tractiune maxima de 81,4kN sau chiar 88kN (+ 7%) (RD-93) fiecare, cu semnatura de condensatie si infra-rosu reduse simtitor. Exista si o versiune cu tractiune vectoriala, la cererea clientului.
Alte idei aici: http://www.rumaniamilitary.ro/mig-29-sniper-cea-mai-simpla-solutie
Da, dar nu s-a avut in vedere cumpararea de motoare noi, desi ar fi putut lua astfel de motoare din Ucraina (chiar si pe linie neoficiala). Chiar si cu RD-33 noi s-ar fi zburat cu MIG-urile 29 aproximativ 4000 de ore, adica cel putin 10 ani la cat de multe ore de zbor ne permiteau bugetul amarat. RD-33 Seria 3 era in dezvoltare atunci pentru MIG-29 M/SMT/OVT, nu cred ca rusii ni l-ar fi vandut. O sursa de motoare pentru MIG-29 era China, de-aici le-am fi obtinut cel mai probabil.
M.Z.
armamentul folosit de migurile 29
nu poate fi folosit pe mig 21 ?
cand vor ajunge fiarele de f 16
cu asa putin armament ce se va intampla cu restul armamentului
folosit de mig 21 tinand cont ca migul 21 nu va mai zbura
mult timp
Doar ce a fost integrat. MIG-21 Lancer a avut integrate in cadrul proiectului anumite categorii de armament iar Sniper altele… avand probabil si elemente comune.
Racheta AA RAV-RS spre exemplu, a fost special conceputa pentru integrarea pe MIG-29 Sniper si a fost trecuta la naftalina o data cu anularea programului Sniper, desi ar fi putut fi integrata pe Puma Socat sau IAR-99 (e si aici o ratiune, RAV-RS fiind conceputa pentru lupta aeriana manevriera, ceea ce este putin probabil pentru ultimele 2 aeronave mentionate).
ai aproape + 1m la Snecma… cam mare diferenta, iar diametrul e bine mai mic la Snecma. Cel mai apropiat ca diametru e Snecma M-88, duopa care F404/414…
Specifications (M53-P2)
Length: 5,070 mm (199.60 in)
Diameter: 796 mm (31.33 in) inlet
Dry weight: 1,515 kg (3,340 lb)
vs
Specifications (RD-33)
Length: 4,229 mm (166.50 in)
Diameter: 1,000 mm (39.37 in)
Dry weight: 1,055 kg (2,326 lb)
Apropos de facut fum, nu stiu din ce serie sunt Mig-urile 29 din acest filmulet dar fac mult mai mult fum decat Su-urile 27. Nu ma prea pricep eu la avioane dar nu par sa aiba ceva acrosat cu destinatia de a face fum… Pur si simplu pilotii par sa piște „acceleratia” pentru a mentine formatia. Vedeti aici: http://theaviationist.com/2014/05/11/kubinka-diamond-over-crimea/
Cat despre dotarea FAR, mai bine vindeau tot ce aveam, cand erau noi si in stare buna si cu banii luati pe ele achizitionau un singur tip de avion, nou, cu offset s.a.m.d.
La SNIPER avionica a fost modernizata cu firmele DASA (Germania) si ELBIT (Israel), in rest totul a ramas Made in URSS. Era totusi altceva, peste MIG-urile 29 ex-RDG modernizate de catre germani nu cu mult inainte. Categoric s-ar fi putut upgrada masiv MIG-ul 29, chiar la nivel de radar, armament si software, asta daca s-ar fi continuat programul, motoarele erau problema acestea avand resursa aproape expirata. Si cum n-au fost interesati, desi seful SMFA de-atunci zburase in Germania pentru piese de schimb, inclusiv motoare din stocul fostei armate RDG, Nationale Volksarmee, n-au alocat niciun dolarel pentru achizitie.
Diferenta o face elita politica din cele doua state; in Polonia a existat si exista, in Romania sunt la suprafata doar gunoaiele.
Sa iti dau eu scenariu – daca ne puteam intelege din start cu polacii si sa fi dezvolatat Sniper impreuna puteam sa devenim furnizorul regional de pachet de modernizare a MIG 29, sa nu uitam ca si Slovacia si Bulgaria inca le zboara iar Ungaria numai ce le-a scos in dotare acum 3 ani din ratiuni de deficit bugetar si costuri de operare.
Piata de modernizare era imensa doar in NATO ca sa nu mai spun de statele din Asia si America Latina.
Asta nu am inteles-o niciodata..de ce au tinut mig21 si au abandonat sniperul???Ca si cum ar fi trecut americanii de la M1A inapoi la M4 Sherman.Si intr-un fel tot e bine ca s-au oprit la mig 21,poate altii vroiau IAR 80.
MIG-21
– aveau peste 100 de structuri inca viabile si alte zeci disponibile pentru canibalizare
– motorul de MIG-21 era integrat in mentenanta la Aerostar Bacau, precum si structurile
MIG-29
– aveam doar 20 de bucati,
– resursa la motoare pe duca, putand fi refacuta doar in Rusia si mai nou, partial, in Polonia
– la fel si pt. structuri.
– in plus am fi concurat serios exporturile si modernizarile firmei MIG, ceea ce pt. MIG-21 nu mai era cazul…
Cum o dam si cum o-ntoarcem, am facut dintr-un intercepor (MIG 21) un avion de vanatoare si am lasat un vanator pur sange (MIG 29) sa putrezeasca, in timp ce Polonia, Ungaria, Bulgaria si Slovacia l-au zburat fara probleme. Aveam doar o escadrila exstinsa, sunt de acord, da cine ne-a impiedicat sa le cumparam pe cele de la moldoveni?! Motoarele de pe 29 erau asa de „proaste” ca le-au cumparat polacii sa le zboare pe 29le lor.
Prostia noastra ca de obicei.
Am taiat IAR 93 cu cateva ore la bord. Un avion prost?! OK, dar chiar nu se putea face nimic in cazul lui?! Si bineinteles ca sarbii isi zboara Orau cu multa vioiciune si astazi. Trebuie sa fim de acord ca noi suntem buni doar sa facem praf lucruri care in mana altora continua sa functioneze destul de bine.
Sniperul a fost un demonstrator al Aerostar/Elbit/DASA. a fost un kit de modernizare propus mai multor potentiali clienti, parca si polonezilor. Din motive care nu se discuta pe nicaieri, nimeni nu l-a vrut. Asadar, o fi fost el bun, da’ chiar nimeni sa nu-l vrea?
In al doilea rand, polonezii vor mentine in serviciu doar o escadrila largita de MiG-29, vreo 15-16 avioane fiind trimise la modernizat. Modernizare care se face la ei… cu ajutorul israelienilor de la IAI. Deci vor mentine in serviciu, e drept, inca vreo 15 ani se zice, o escadrila de 29, desi cand l-au primit pe cele din Germania aveau un total de vreo 50 de bucati, poate chiar ceva mai multe. Si desi aveau si au mentenanta integrata in tara lor, tot au avut mari probleme de fiabilitate.
Ah, si inca ceva. Cica un 29 d-asta RK-uit la polonezi are o durata de viata de 4.000 de ore de zbor sau 40 de ani. Si totusi polonezii vor sa le tina cam o treime din timpul asta. Te cam pun pe ganduri chestiile astea, nu?
Păi cum să nu te apuce nostalgia?! Dacă era de cafteală, așii aviației de la est de Cortina de Fier ar fi venit pe MIG-29 și SU-27 – care, după mine și ne-luând în considerare performanțele, sunt cele mai frumoase avioane.
Asta e alta discutie. Cum e si aia ca daca ar fi fost niste oameni cu dragoste de aviatie prin unele fotolii aveam si noi acu’ cate unu-doua IAR-80/81 sau IAR-93 functionale si gata sa fie aratate oamenilor. Ca n-or fi ele capodopere ale aviatiei, da’ erau facute de noi, parte a istoriei noastre.
@ Marius- problema MIG 29 Sniper este data de lipsa de viziune a celor care au decis la varful MApN-ului – factori politici! Avionul nu are slabiciuni mai mari decat alte MIG 29, dinpotriva avea potential. Faza proasta a fost si abordarea noastra fata de RSK MIG – urmarea cangi motare pentru avioanele noastre.
Comparatii se pot face si vis a vis de F 16 A/B din care multe au fost retrase pe p[arcursul timpului.
Trebuie sa recunoastem ca nu stim inca noi fortele aeriene din estul Europei sa exploatam avioane de generatia a 4-a. Cu misi exceptii fiecare tara din Europa de Est lasta singura a avut probleme de mentenanta si de combat readiness in decursul ultimilor 20 de ani.
Chiar si integrarea lui F 16 Block 52+ in Fortele Aeriene Poloneze a cunoscut mari sincope in faza ! atunci cand au fost integrate in structura Fortelor Aeriene Poloneze, in prmii ani avand probleme pe partea de disponibilitate de misiune.
Multe neajunsuri reprosate MIG 29-lui in alte forte aeriene nu au existat in cazul Germaniei, acestia avand sistemul mult mai bine pus la punct.
Oricum or face RK-ul, motorul e tot RD-33, cu hibele sale din design si materiale si chiar daca inlocuiesti componentele sale cu unele mai calitative, nu prea are cum trece dincolo de durata actuala de viata cu noul motor RD-33 Mk3, care e de 4000 de ore, iar structura variantei SMT nu trece de 3500 de ore.
Deci daca ii pun motor nou, Mk3, durata de viata o fi de 4000 de ore, dar ce folos daca maximul suportat de structura de rezistenta a avionului nou este 3500 de ore, hai sa zicem printr-un miracol 4000!
Motoarele se mai si inlocuiesc cu totul, la o adica. Mai ales ca au si polonezii destule trase pe dreapta si gata de canibalizare iar in anii urmatori o sa se tot ingroase numarul pensionarelor.
Dar 29, modernizat sau nu, ramane un avion pretentios la intretinere, gurmand si scump de operat, mai ales in a doua parte a vietii. Iar atunci cand ai in curte 4 escadrile de F-16 Bk.52 parca n-ar rost sa tragi de 29…
E simplu, pentruca le au si probabil ar fi mai costisitor sa renunte la el. Pentru 29 al polonezilor s-a semnat deja contract de modernizare, au fost cumparate piese de schimb, inclusiv motoare, sunt contracte cu industria locala. Ar fi mai scump sa le traga pur si simplu pe dreapta.
Dar usor-usor le reduc numarul si importanta in cadrul Fortelor Aeriene.
Si pe mine m-a apucat nostalgia , cand am dat pe g.mapp vreo 3 ore dupa airbaseuri ,zilele astea ,Le mai tineam minte pe 29 -uri de pe la mitinguri [ce miting tare o mai fost si la Timisoara , pe cand s-o retras Luca ?!!!] si de pe cand mergeam la mare cu cortu ‘si baietii bagau ture cu migu 29 si 23 la joasa inaltime .
Apropo de G . Mapp ,, recomand Kandaharu , imaginea cu drone imagine virata spre albastui[ e vedere completa ]
Ehe , unde nea Sam are ”interesu ” …
Ehe! Ca nu erau otoare ca car ca mar…
In anii 94-98 industria exsoviectica era sa zic asa moarta de foame, Un MIG 29 e vindea cu 7 milioane $ , un Su 27 cu 9!! Deci .. am asa o imporesie ca se peteau pune niste motoare deoparte… si asta imi aduce aminte ca pomierii silvici canadieni exploatau un avuon vechi, vechi. Motoare calsiec e care nu s emai favricua. Dar canadienii aveau „conserve” . Motoare bagate in conatainere cu azot!!! Acu la o adica nu cred ca era sa ao problema in Roamnia anului 1997 sa faci niste containere etanse si bagi in lele motorsu si sa vagi pe urma azot. Sau argon, Sau alta cestie inerta. Si la o adica mai dsshcideai o „conserva”..
Si findca si eu pot sa ma indei cretze da crzete. Daca aveam vreo 40 – 50 si ne intelegeam cu polonezi samd poa se reusea ca pornind de la un motor similar careva sa faca un motor mai fiabil care sa intre 1/1 in locasul ptr RD … oare chiar ar fi fost nesintersant sa produci numa 200 motoare ?1
Da poa imi zi ce careva de ce in 1997 am taiat IAR 93 atunci cand in 96 se discuta despre modernizarea lui?! Ce era inutil un vaion de tac la sol? Sau cumva desteptii neamului cei9 15.000 de specialisti plus Emol erau ferm convinsi ca kanettz Rossia?! Sau ca Rossia de acu este vegana?! (vegan – un vegetraian care amanca numa cruditati. Adica ursu paste iarba verde)
Motoare se gaseau si as paria ca se gasesc si acum. Pe cale legala, nu luate „la negru” de pe cine stie unde.
Problema era ca 29 au fost putine, aveai avioane pentru a echipa o escadrila largita, ramaneai cu o singura flotila/baza de vanatoare. Plus ca mentenanta nefiind integrata in tara, si nu stiu daca se putea face asta la nivelul anilor ’90, trebuia sa-ti impachetezi avioanele si sa le trimiti pe la polonezi sau bulgari, asta daca nu voiai sa discuti direct cu rusnacii.
Ideea este daca s-ar fi putut mentine operative MiG-urile 21 SI MiG-urile 29, cam ce-au facut prietenii unguri si bulgari. Pentru ca in caz de 21 SAU 29 avantajul era evident de partea primului.
Pai problema dupa mine a fost ca s-a insistat pe fabricarea a 110 LanceR in conditiile in care poate era mai bine din punct de vedere militar sa fabrici 18 MIG 29 Snipe + 48 de LanceR + Duble urmand ca celelalte avioane capabile de zbor sa le folosesti cand primelor 48 le expira resursa mutand echipamentele de LanceR avioanele conservate.
Acum stau si eu stram si intreb dar cu F 16 MLU nu este tot o escadrila?
Nu s-a fabricat nimic, avioanele se aflau in dotare. 21 SI 29 insemna costuri mai mari pentru Fortele Aeriene. Totul, incepand de la combustibil si pana la mentenanta si scolarizare piloti costa mai multi.
Banii economisiti prin renuntarea la 29 s-au bagat in modernizarea lui 21, care a devenit LanceR.
Acum nu stiu daca la vremea respectiva armata avea bani sa tina si 21 si 29, sa modernizeze si 21 si 29, daca existau resurse, daca se gaseau piese si tot asa. Doar cineva care se afla atunci in functie cu acces la asemenea informatii ar putea spune cine si de ce a decis. Noi nu putem decat sa ne dam cu presupusul.
Au evolutia nr cam asa
2002 16 bucati in linie pe pista
2005 17 bucati in linie pe pista si pe platforma reparatii
2008 15 bucati garate in biute si platforma reparatii
2011 16 bucati garate in biute si platforma reparatii
2013 16 bucati garate in parc rece si biute
2014 17 bucati garate in parc rece
2014 17 bucati garate in parc rece
Totusi de ce le tot muta de ici colo? Ca doar nu le fac mentenanta.
aaaa……m-am prins ca astia stiu numai alfabetul kirilic si nu citesc RM. eu ma gandeam ca poate vor sa le vanda si dau cu lunar sa para mai noi la fraierii de ukraineni.
Deja e prea tirziu ca sa vorbim de aceste avioane care au fost supuse uzurei timpului chiar daca au resursa la jumatate de viata acum e deja mult prea tirziu ca sa se mai poata face ceva in privinta migurilor 29 aicea din pacate a fost nepasarea si indiferenta politicienilor si a oamenilor care sau perindat la coducerea m a p n si care nu iau interesat de soarta acestor avioane care leau lasat expusu uzurii si degradarii timpului , daca se dorea intrun final conservarea lor ar fi fost stocate in niste hangare dar cum la noi indiferenta si nepasarea e la ea acasa asa ca despre aceste avioane subiectul e deja epuizat sau istorie
Mi-ar fi placut sa vad defiland pe la mitinguri macar cate un exemplar din fiecare tip, dar la noi nu ai cu cine…
Nu v-ar fi placut sa vedeti la BIAS un IAR 80, 93, un YAK 23, un MIG 15, 17, 19, 21, 23, 29 in formatie?
Sunt convins ca da.
m-am uitat pe google earth la mk si parca le-au miscat. poate cineva care are salvata imaginea mai veche verifica.
La Google Earth 5+ ai sus in stanga la View o sectiune numita Historical Imagery. O bifezi si iti apare pe harta Google, stanga sus, o linie de tip „slider”, ce-ti permite sa vizualizezi variante mai vechi ale imaginilor (incepand din 2002-2004).
Pai au sosit cateva Lancer, vreo 5, posibil inca 3 mai la nord, alaturi de elicoptere Puma iar in rest sunt MIG-29 (am putut identifica vreo 17) si MIG-23 (3 + posibil alte 3, daca nu sunt Lancer).
Na, ca m-am apucat si de numarat avioane 🙂
@Marius Z
Astept cu drag un articol despre avionul J22 ORAO ( IAR 93), SI ANUME… CUM SI-A castigat renumele de TOMAHAWK KILER
cate rachete au distrus, ce tehnologie (radar si arme) aveau la bord, de au reusit sa doboare rachetele americane.
Si… binenteles, daca e adevarata afirmatia respectiva
Chipp,
Ala e mai mult folclor. J22 Orao/IAR-93 Vultur avea o avionica destul de primitiva, mai mult de generatia a 2-a, adica nu radar si senzori asa cum e cazul incepand cu generatia 3+ sau 4 de avioane.
Poate ca modernizat cu electronica gen Lancer si cu motoarele fiabilizate, ar fi avut o sansa…
@Marius Z,
Totusi… rachetele de coaziera potvfi doborae si cu un Mustsng din WW2.
Nu sunt stealth si nubsunt de inalta manevrabilitate, cnd sunt interceptate.
Inca ceva… am inteles ca tomahawk esteo racheta subsonica.
O astfel d racheta, odata interceptata de
Cele 2 radare, radarul de supraveghere de la sol si rafarul de pe avion) poti sa o distrugi cu tunurile de bord sau cu rachetele gen R-60 ce depisteaza caldura motorului d pe tomahowk
Si… oricum J22 Orao avea tehnologie mult mai qvansqta dcat IAR-93.
Si arme mult mai avansate
Plus ca 93 avea si o multime de probleme mecanico-hidraulice provocate de obsesia comunista de a realiza absolut toate componentele in tara. De-aici rezulta o mica disponibilitate la zbor, intretinere costisitoare, nerentabilitate.
@ Chipp
Orao a beneficiat de pozitia privilegiata a sarbilor in raportul cu Vestul.
mare prostie au facut cand au renuntat la mig 29 – nu mai zic de modernizarea lor – cu siguranta se puteau identifica solutii ptr mentinerea lor in stare operationala (vad ca polacii se descurca ok).
cand toti bani vin „papati” de politiceni nostri dragi astea sun rezultatele
makaveli
motoarele de la migurile 29 de pe m.k.
au ajuns la migurile polonezilor
@PREDA PAUL. Din cate stiu acestea au fost luate de catre polaci pentru canibalizare.
WW
pai atunci de ce le mai tin pe m.k.
ca sa rugineasca unde sa mai vazut avioane fara motoare
@PREDA PAUL. Pai unde sa le duca, noi n-avem respect pentru istorie si trecut ca sa le conservam corespunzator? La Craiova zac claie peste gramada IAR-urile 93, vai mama lor. Asa procedeaza si cu MIG-urile 21 pensionate, eu nu stiu de vreo intentie a statului roman de a vinde aceste aeronave. Ma rog, ce a mai ramas din MIG-urile 29! Ce ma intriga este faptul ca nu le caseaza, fiindca oricum de revenit la viata nu mai revin vreodata.
Am mai avut discutia asta de mai multe ori pe blog…
Structurile in sine, cred ca au resursa aproape intacta, in limita celor 600 de ore de zbor, realizate in medie pana la oprirea la sol a avioanelor (asta inseamna ca avioanele ar mai putea zbura cam 2000 de ore, iar cu program de extindere a resursei structurii un total de 3000 de ore). Problema o reprezinta invelisul, care ar putea fi corodat pe alocuri, si ar trebui reverificat si inlocuit, si apoi motoarele RD-33, punctul slab al mentenantei acestui avion.
In materialul despre Sniper, am dat exemple de motoare cat de cat compatibile ca si dimensiuni si masa, care ar fi putut intra teoretic in nacelele motoarelor de pe MIG-29:
Klimov RD33MK 3 WS-13/A F404-GE-402/F414 Eurojet EJ200 Snecma M88
de la calculele teoretice, inclusiv fluxul de aer, la echiparea efectiva a MIG-29 cu astfel de motoare, ar fi o cale lunga, costisitoare si nu neaparat fezabila.
Exemple de inlocuire motoare au mai fost:
Dassault Rafale a fost echipat cu alte motoare in pre-serie, pana ce noul motor a fost finalizat.
Sud-Africanii au incercat un program asemanator, pentru a inlocui motoarele ATAR 09K50 de pe Mirage F1 cu cele RD-33 ale MIG-29… insa dupa realizarea a 2 exemplare programul a fost abandonat, partial si din cauza lipsei de fiabilitate a RD-33 comparativ cu motorul frantuzesc:
http://www.rumaniamilitary.ro/pe-dos
S-a incercat tot cu RD-33 si pe Mirage III Cheetah (IAI – KFIR).
http://en.wikipedia.org/wiki/Atlas_Cheetah
Nu toate, din ce am inteles…
Orium erau motoare RD-33 din primele serii, destul de proaste, fumigene si cu ore putine, necesitand mentenanta frecventa.
Ele pot fi inlocuite cu Motoare Klimov RD-33 Seria 3, cu postcombustie si tractiune maxima de 81,4kN sau chiar 88kN (+ 7%) (RD-93) fiecare, cu semnatura de condensatie si infra-rosu reduse simtitor. Exista si o versiune cu tractiune vectoriala, la cererea clientului.
Alte idei aici:
http://www.rumaniamilitary.ro/mig-29-sniper-cea-mai-simpla-solutie
Da, dar nu s-a avut in vedere cumpararea de motoare noi, desi ar fi putut lua astfel de motoare din Ucraina (chiar si pe linie neoficiala). Chiar si cu RD-33 noi s-ar fi zburat cu MIG-urile 29 aproximativ 4000 de ore, adica cel putin 10 ani la cat de multe ore de zbor ne permiteau bugetul amarat. RD-33 Seria 3 era in dezvoltare atunci pentru MIG-29 M/SMT/OVT, nu cred ca rusii ni l-ar fi vandut. O sursa de motoare pentru MIG-29 era China, de-aici le-am fi obtinut cel mai probabil.
M.Z.
armamentul folosit de migurile 29
nu poate fi folosit pe mig 21 ?
cand vor ajunge fiarele de f 16
cu asa putin armament ce se va intampla cu restul armamentului
folosit de mig 21 tinand cont ca migul 21 nu va mai zbura
mult timp
Doar ce a fost integrat. MIG-21 Lancer a avut integrate in cadrul proiectului anumite categorii de armament iar Sniper altele… avand probabil si elemente comune.
Racheta AA RAV-RS spre exemplu, a fost special conceputa pentru integrarea pe MIG-29 Sniper si a fost trecuta la naftalina o data cu anularea programului Sniper, desi ar fi putut fi integrata pe Puma Socat sau IAR-99 (e si aici o ratiune, RAV-RS fiind conceputa pentru lupta aeriana manevriera, ceea ce este putin probabil pentru ultimele 2 aeronave mentionate).
Marius SNECMA M-53 P2 nu ar merge pe MIG-29 SnipeR?
ai aproape + 1m la Snecma… cam mare diferenta, iar diametrul e bine mai mic la Snecma. Cel mai apropiat ca diametru e Snecma M-88, duopa care F404/414…
Specifications (M53-P2)
Length: 5,070 mm (199.60 in)
Diameter: 796 mm (31.33 in) inlet
Dry weight: 1,515 kg (3,340 lb)
vs
Specifications (RD-33)
Length: 4,229 mm (166.50 in)
Diameter: 1,000 mm (39.37 in)
Dry weight: 1,055 kg (2,326 lb)
Apropos de facut fum, nu stiu din ce serie sunt Mig-urile 29 din acest filmulet dar fac mult mai mult fum decat Su-urile 27. Nu ma prea pricep eu la avioane dar nu par sa aiba ceva acrosat cu destinatia de a face fum… Pur si simplu pilotii par sa piște „acceleratia” pentru a mentine formatia. Vedeti aici: http://theaviationist.com/2014/05/11/kubinka-diamond-over-crimea/
Cat despre dotarea FAR, mai bine vindeau tot ce aveam, cand erau noi si in stare buna si cu banii luati pe ele achizitionau un singur tip de avion, nou, cu offset s.a.m.d.
La SNIPER avionica a fost modernizata cu firmele DASA (Germania) si ELBIT (Israel), in rest totul a ramas Made in URSS. Era totusi altceva, peste MIG-urile 29 ex-RDG modernizate de catre germani nu cu mult inainte. Categoric s-ar fi putut upgrada masiv MIG-ul 29, chiar la nivel de radar, armament si software, asta daca s-ar fi continuat programul, motoarele erau problema acestea avand resursa aproape expirata. Si cum n-au fost interesati, desi seful SMFA de-atunci zburase in Germania pentru piese de schimb, inclusiv motoare din stocul fostei armate RDG, Nationale Volksarmee, n-au alocat niciun dolarel pentru achizitie.
Eheeee…..ce vremuri! Oare cum reuseste Polonia sa le tina active, iar noi nu am putut!? Aia e….. 🙁
Cezar,
Polonia le tine active pentru ca au reusit sa transfere la ei capacitatea de mentenanta si RK a motoarelor RD-33, din RDG.
Noi nu!
Si cu ajutorul polonezilor nu am fi reusit?
probabil ulterior da, atunci cred ca a fost nitzel mai complicata situatia…
Diferenta o face elita politica din cele doua state; in Polonia a existat si exista, in Romania sunt la suprafata doar gunoaiele.
Sa iti dau eu scenariu – daca ne puteam intelege din start cu polacii si sa fi dezvolatat Sniper impreuna puteam sa devenim furnizorul regional de pachet de modernizare a MIG 29, sa nu uitam ca si Slovacia si Bulgaria inca le zboara iar Ungaria numai ce le-a scos in dotare acum 3 ani din ratiuni de deficit bugetar si costuri de operare.
Piata de modernizare era imensa doar in NATO ca sa nu mai spun de statele din Asia si America Latina.
Corect! 🙂
Asta nu am inteles-o niciodata..de ce au tinut mig21 si au abandonat sniperul???Ca si cum ar fi trecut americanii de la M1A inapoi la M4 Sherman.Si intr-un fel tot e bine ca s-au oprit la mig 21,poate altii vroiau IAR 80.
MIG-21
– aveau peste 100 de structuri inca viabile si alte zeci disponibile pentru canibalizare
– motorul de MIG-21 era integrat in mentenanta la Aerostar Bacau, precum si structurile
MIG-29
– aveam doar 20 de bucati,
– resursa la motoare pe duca, putand fi refacuta doar in Rusia si mai nou, partial, in Polonia
– la fel si pt. structuri.
– in plus am fi concurat serios exporturile si modernizarile firmei MIG, ceea ce pt. MIG-21 nu mai era cazul…
Ok mersi.Nu stiam.Si Germania parca foloseste mig29.Pacat de ele….
Nu, Germania nu mai are, cele ale fostei RDG, cu anumite modernizari dar sub Sniper, au fost donate Poloniei, pe 1DM.
Cum o dam si cum o-ntoarcem, am facut dintr-un intercepor (MIG 21) un avion de vanatoare si am lasat un vanator pur sange (MIG 29) sa putrezeasca, in timp ce Polonia, Ungaria, Bulgaria si Slovacia l-au zburat fara probleme. Aveam doar o escadrila exstinsa, sunt de acord, da cine ne-a impiedicat sa le cumparam pe cele de la moldoveni?! Motoarele de pe 29 erau asa de „proaste” ca le-au cumparat polacii sa le zboare pe 29le lor.
Prostia noastra ca de obicei.
Am taiat IAR 93 cu cateva ore la bord. Un avion prost?! OK, dar chiar nu se putea face nimic in cazul lui?! Si bineinteles ca sarbii isi zboara Orau cu multa vioiciune si astazi. Trebuie sa fim de acord ca noi suntem buni doar sa facem praf lucruri care in mana altora continua sa functioneze destul de bine.
Sniperul a fost un demonstrator al Aerostar/Elbit/DASA. a fost un kit de modernizare propus mai multor potentiali clienti, parca si polonezilor. Din motive care nu se discuta pe nicaieri, nimeni nu l-a vrut. Asadar, o fi fost el bun, da’ chiar nimeni sa nu-l vrea?
In al doilea rand, polonezii vor mentine in serviciu doar o escadrila largita de MiG-29, vreo 15-16 avioane fiind trimise la modernizat. Modernizare care se face la ei… cu ajutorul israelienilor de la IAI. Deci vor mentine in serviciu, e drept, inca vreo 15 ani se zice, o escadrila de 29, desi cand l-au primit pe cele din Germania aveau un total de vreo 50 de bucati, poate chiar ceva mai multe. Si desi aveau si au mentenanta integrata in tara lor, tot au avut mari probleme de fiabilitate.
Ah, si inca ceva. Cica un 29 d-asta RK-uit la polonezi are o durata de viata de 4.000 de ore de zbor sau 40 de ani. Si totusi polonezii vor sa le tina cam o treime din timpul asta. Te cam pun pe ganduri chestiile astea, nu?
Nu spun ca e nus ce avion dar de cate ori imi aduc aminte de el, am asa o nostalgie…
Păi cum să nu te apuce nostalgia?! Dacă era de cafteală, așii aviației de la est de Cortina de Fier ar fi venit pe MIG-29 și SU-27 – care, după mine și ne-luând în considerare performanțele, sunt cele mai frumoase avioane.
@Marcian…Cele mai frumoase avioane intradevar!
Asta e alta discutie. Cum e si aia ca daca ar fi fost niste oameni cu dragoste de aviatie prin unele fotolii aveam si noi acu’ cate unu-doua IAR-80/81 sau IAR-93 functionale si gata sa fie aratate oamenilor. Ca n-or fi ele capodopere ale aviatiei, da’ erau facute de noi, parte a istoriei noastre.
@ Marius- problema MIG 29 Sniper este data de lipsa de viziune a celor care au decis la varful MApN-ului – factori politici! Avionul nu are slabiciuni mai mari decat alte MIG 29, dinpotriva avea potential. Faza proasta a fost si abordarea noastra fata de RSK MIG – urmarea cangi motare pentru avioanele noastre.
Comparatii se pot face si vis a vis de F 16 A/B din care multe au fost retrase pe p[arcursul timpului.
Trebuie sa recunoastem ca nu stim inca noi fortele aeriene din estul Europei sa exploatam avioane de generatia a 4-a. Cu misi exceptii fiecare tara din Europa de Est lasta singura a avut probleme de mentenanta si de combat readiness in decursul ultimilor 20 de ani.
Chiar si integrarea lui F 16 Block 52+ in Fortele Aeriene Poloneze a cunoscut mari sincope in faza ! atunci cand au fost integrate in structura Fortelor Aeriene Poloneze, in prmii ani avand probleme pe partea de disponibilitate de misiune.
Multe neajunsuri reprosate MIG 29-lui in alte forte aeriene nu au existat in cazul Germaniei, acestia avand sistemul mult mai bine pus la punct.
Oricum or face RK-ul, motorul e tot RD-33, cu hibele sale din design si materiale si chiar daca inlocuiesti componentele sale cu unele mai calitative, nu prea are cum trece dincolo de durata actuala de viata cu noul motor RD-33 Mk3, care e de 4000 de ore, iar structura variantei SMT nu trece de 3500 de ore.
Deci daca ii pun motor nou, Mk3, durata de viata o fi de 4000 de ore, dar ce folos daca maximul suportat de structura de rezistenta a avionului nou este 3500 de ore, hai sa zicem printr-un miracol 4000!
Cu toate neajunsurile acestea MIG 29 poloneze le cam baga in corzi pe F 16 Block 52+ la lupta aeriana manevriera…deci nu sunt un adversar de negliat.
Sau or fi chiloții mai antrenați, după 30 de ani de dotare continuă, față de câțiva ani de serviciu opreațional? Zic și eu.
Motoarele se mai si inlocuiesc cu totul, la o adica. Mai ales ca au si polonezii destule trase pe dreapta si gata de canibalizare iar in anii urmatori o sa se tot ingroase numarul pensionarelor.
Dar 29, modernizat sau nu, ramane un avion pretentios la intretinere, gurmand si scump de operat, mai ales in a doua parte a vietii. Iar atunci cand ai in curte 4 escadrile de F-16 Bk.52 parca n-ar rost sa tragi de 29…
Pai uite ca Polacii trag de MIG 20 in continuare, oare de ce?
E simplu, pentruca le au si probabil ar fi mai costisitor sa renunte la el. Pentru 29 al polonezilor s-a semnat deja contract de modernizare, au fost cumparate piese de schimb, inclusiv motoare, sunt contracte cu industria locala. Ar fi mai scump sa le traga pur si simplu pe dreapta.
Dar usor-usor le reduc numarul si importanta in cadrul Fortelor Aeriene.
Si pe mine m-a apucat nostalgia , cand am dat pe g.mapp vreo 3 ore dupa airbaseuri ,zilele astea ,Le mai tineam minte pe 29 -uri de pe la mitinguri [ce miting tare o mai fost si la Timisoara , pe cand s-o retras Luca ?!!!] si de pe cand mergeam la mare cu cortu ‘si baietii bagau ture cu migu 29 si 23 la joasa inaltime .
Apropo de G . Mapp ,, recomand Kandaharu , imaginea cu drone imagine virata spre albastui[ e vedere completa ]
Ehe , unde nea Sam are ”interesu ” …
Ehe! Ca nu erau otoare ca car ca mar…
In anii 94-98 industria exsoviectica era sa zic asa moarta de foame, Un MIG 29 e vindea cu 7 milioane $ , un Su 27 cu 9!! Deci .. am asa o imporesie ca se peteau pune niste motoare deoparte… si asta imi aduce aminte ca pomierii silvici canadieni exploatau un avuon vechi, vechi. Motoare calsiec e care nu s emai favricua. Dar canadienii aveau „conserve” . Motoare bagate in conatainere cu azot!!! Acu la o adica nu cred ca era sa ao problema in Roamnia anului 1997 sa faci niste containere etanse si bagi in lele motorsu si sa vagi pe urma azot. Sau argon, Sau alta cestie inerta. Si la o adica mai dsshcideai o „conserva”..
Si findca si eu pot sa ma indei cretze da crzete. Daca aveam vreo 40 – 50 si ne intelegeam cu polonezi samd poa se reusea ca pornind de la un motor similar careva sa faca un motor mai fiabil care sa intre 1/1 in locasul ptr RD … oare chiar ar fi fost nesintersant sa produci numa 200 motoare ?1
Da poa imi zi ce careva de ce in 1997 am taiat IAR 93 atunci cand in 96 se discuta despre modernizarea lui?! Ce era inutil un vaion de tac la sol? Sau cumva desteptii neamului cei9 15.000 de specialisti plus Emol erau ferm convinsi ca kanettz Rossia?! Sau ca Rossia de acu este vegana?! (vegan – un vegetraian care amanca numa cruditati. Adica ursu paste iarba verde)
Motoare se gaseau si as paria ca se gasesc si acum. Pe cale legala, nu luate „la negru” de pe cine stie unde.
Problema era ca 29 au fost putine, aveai avioane pentru a echipa o escadrila largita, ramaneai cu o singura flotila/baza de vanatoare. Plus ca mentenanta nefiind integrata in tara, si nu stiu daca se putea face asta la nivelul anilor ’90, trebuia sa-ti impachetezi avioanele si sa le trimiti pe la polonezi sau bulgari, asta daca nu voiai sa discuti direct cu rusnacii.
Ideea este daca s-ar fi putut mentine operative MiG-urile 21 SI MiG-urile 29, cam ce-au facut prietenii unguri si bulgari. Pentru ca in caz de 21 SAU 29 avantajul era evident de partea primului.
Pai problema dupa mine a fost ca s-a insistat pe fabricarea a 110 LanceR in conditiile in care poate era mai bine din punct de vedere militar sa fabrici 18 MIG 29 Snipe + 48 de LanceR + Duble urmand ca celelalte avioane capabile de zbor sa le folosesti cand primelor 48 le expira resursa mutand echipamentele de LanceR avioanele conservate.
Acum stau si eu stram si intreb dar cu F 16 MLU nu este tot o escadrila?
Nu s-a fabricat nimic, avioanele se aflau in dotare. 21 SI 29 insemna costuri mai mari pentru Fortele Aeriene. Totul, incepand de la combustibil si pana la mentenanta si scolarizare piloti costa mai multi.
Banii economisiti prin renuntarea la 29 s-au bagat in modernizarea lui 21, care a devenit LanceR.
Acum nu stiu daca la vremea respectiva armata avea bani sa tina si 21 si 29, sa modernizeze si 21 si 29, daca existau resurse, daca se gaseau piese si tot asa. Doar cineva care se afla atunci in functie cu acces la asemenea informatii ar putea spune cine si de ce a decis. Noi nu putem decat sa ne dam cu presupusul.
Apropos de gral Dorel Luca:
https://www.facebook.com/dorel.luca.7?fref=ts
Fan Club Dorel Luca pentru un pilot extraordinar…
Israely mig 29 , aveau un 2009 ,, mai are israel mig 29 si in prezent ?
https://www.youtube.com/watch?v=aJYAOY_lpAY
articolul nu e foarte recent dar uitate merita.
http://www.iaf.org.il/5642-35655-en/IAF.aspx
pe lista aparatelor evreilor nu mai figureaza activ nici un mig29
Adica astia vor sa modernizeze MiGurile din stock sau ce?
Am studiat ultimele 5 momente 2008, 2011, 2013, 2014 si 2014 de la MK si vad miscare de avioane la parcarea mig 29? ce sa fie? Vin f16 sau americanii?
Au evolutia nr cam asa
2002 16 bucati in linie pe pista
2005 17 bucati in linie pe pista si pe platforma reparatii
2008 15 bucati garate in biute si platforma reparatii
2011 16 bucati garate in biute si platforma reparatii
2013 16 bucati garate in parc rece si biute
2014 17 bucati garate in parc rece
2014 17 bucati garate in parc rece
Totusi de ce le tot muta de ici colo? Ca doar nu le fac mentenanta.
@griffer ce intrebari pui si tu..auzi la el,”de ce le muta..” pai le muta ca sa creada rusii ca le folosim !! 🙂
mig-urile 29 nu mai zboara din 2001 si din cate stiu nu mai au nici motoarele pe ele pt ca le-au dat la polaci
aaaa……m-am prins ca astia stiu numai alfabetul kirilic si nu citesc RM. eu ma gandeam ca poate vor sa le vanda si dau cu lunar sa para mai noi la fraierii de ukraineni.
Deja e prea tirziu ca sa vorbim de aceste avioane care au fost supuse uzurei timpului chiar daca au resursa la jumatate de viata acum e deja mult prea tirziu ca sa se mai poata face ceva in privinta migurilor 29 aicea din pacate a fost nepasarea si indiferenta politicienilor si a oamenilor care sau perindat la coducerea m a p n si care nu iau interesat de soarta acestor avioane care leau lasat expusu uzurii si degradarii timpului , daca se dorea intrun final conservarea lor ar fi fost stocate in niste hangare dar cum la noi indiferenta si nepasarea e la ea acasa asa ca despre aceste avioane subiectul e deja epuizat sau istorie
Mi-ar fi placut sa vad defiland pe la mitinguri macar cate un exemplar din fiecare tip, dar la noi nu ai cu cine…
Nu v-ar fi placut sa vedeti la BIAS un IAR 80, 93, un YAK 23, un MIG 15, 17, 19, 21, 23, 29 in formatie?
Sunt convins ca da.