MiG-ul 23. Sau…povestea unui esec.

Scor in lupta…116(132) la 1.

Inceputul.

In mai multe tari se faceau cercetari pentru realizarea unui avion care sa necesite distanta scurta de decolare sau decolare verticala, Franta cu Dassault Balzac, Anglia cu P-1127 Kestrel, RFG cu F-104 Zell.

Biroul  MiG incepe si el lucrul la un nou avion. Paradoxal, in ce priveste progresul tehnic, a fost realizat numai datorita imbunatatirii performantelor MiG-ului 21 si nu din alt motiv, primul MiG-23 avand aripi delta si motoarele de pe MiG-21DPD. Datorita multiplelor problema aparute in urma celor 14 zboruri de incercare, avionul este trecut in “rezerva”. Dorinta fiind pentru  un avion cu capacitate STOL, biroul de cercetare OKB-MiG formeaza o noua echipa. In opinia inginerilor singura optiune acceptabila era geometria variabila, pentru ca decolarea-aterizarea se putea face la viteze mici cu aripa depliata, iar la unghiuri de sageata mari avionul putea atinge Mach 2,3. Prizele de admisie laterale, la inceput, sunt “imprumutate”de la Mirage, semicirculare, apoi este copiat sistemul dreptunghiular de la F-4 Phantom, cu atata precizie, incat apar si orificiile de absorbtie ale startului limita.

Acest avion se vroia a fi un vanator de mare capacitate si manevrabilitate, superior tuturor aparatelor precedente ale biroului MiG, dar in cel mai bun caz se poate confirma ca performantele MiG-ului 23 au ramas constante, din unele surse chiar inferioare, MiG-ului 21.

 

 Motivele? Mai multe…

Geometria variabila oferea aparatului posibilitatea fixarii aripii in 3 pozitii:16 grade, 45 grade si 72 grade, acestea nefiind insa suficiente pentru imbunatatirea calitatilor in zborul acrobatic. In lupta aeriana cele 2 pozitii extreme erau excluse, la 16 grade din cauza suprasarcinii exista riscul cedarii aripilor (deficiente de material si constructive) iar la 72 grade nu exista suficienta suprafata portanta pentru executarea manevrelor. In pozitia 45 grade,  deoarece la o suprasarcina de 9 G s-au fisurat bolturile de legatura ale aripii, se limiteaza la 8 G simpla comanda si 7 G dubla comanda. Trenul de de aterizare ceda foarte des, inclusiv pe piste betonate, fiind astfel exclusa folosirea pistelor de campanie. Acrosarea rezervorului suplimentar de 1 200 l, obliga de asemenea o pozitie fixa a aripii deoarece nu au putut fi rezolvate problemele mecanismului de dirijare a rezervorului in sensul glisarii aripilor.

S-a ajuns astfel ca un avion nou, plin de “promisiuni”, sa nu fie mai bun cu aproape nimic ca MiG-ul 21, care era incomparabil mai ieftin.

MiG-23 Flogger in lupta.

A fost avionul care s-a prezentat cu cele mai proaste rezultate in urma conflictelor la care a participat. Au fost distruse intre 116 si 132 de avioane, reusind doborarea unuia singur, o statistica infioratoare.

 

 Afganistan.

In razboiul din Afganistan, desi aviatia pakistaneza era neutra, au exista si “exceptii”… 2 MiG-23 sunt doborate de F-16 pakistaneze, iar intre 34 si 40 de avioane sunt  distruse de rebeli cu arme AA.
300px-Mig-23-DNST8908431_JPG

Angola.

Incepand cu 1985 in razboiul civil din Angola apar MiG-uri 23 pilotate de aviatori cubanezi. In luptele aeriene din zona, pilotii din Africa de Sud doboara 1 MiG-23 iar luptatorii UNITA alte 6 cu rachete Stinger. Un pilot cubanez reuseste avarierea unui Mirage-F1CZ cu o racheta R-60.

 

Etiopia/Eritreea.

Revolutionarii din Eritreea reusesc doborarea a 4 MiG-23 etiopiene cu rachete sol-aer.

 

Libia.

Libia ataca Ciadul, sunt distruse la sol  3 MiG-23 de trupele statului atacat. Deasupra Golfului Sidra, 2 F-14 ale US Navy doboara 2 MiG-23. In razboiul dintre Egipt si Libia din 1977 este doborat 1 MiG-23. In razboiul civil din 2011 sunt distruse 6 avioane MiG-23, 1 in aer si 5 la sol.

 

Irak.

In primul Razboi din Golf sunt doborate de catre F-15 ale USAF 8 Mig-23, la sol fiind distruse alte 10 avioane. Are loc prima si singura victorie a acestui tip de avion… este doborat 1 F-18.

 

Sudan.

Din avioanele MiG-23 imprumutate de Libia Sudanului, 4 sunt distruse la sol iar 3 sunt doborate de catre gherilele SPLA cu rachete Stinger.

 

Siria.

Aviatia siriana a pierdut in luptele cu israelienii 32 de MiG-uri 23.

 

Accidente.

In 1984, generalul Robert Bond moare, prabusindu-se cu un MiG-23. In 1989 un MiG-23MF decolat de la o baza sovietica stationata in Polonia, are o problema tehnica, pilotul catapultandu-se. Avionul, aflat pe pilot automat, traverseaza toata Europa, prabusindu-se in orasul Belgian Wevelgem, unde omoara o persoana.

In 1990 un MiG-23 indian se prabuseste dupa catapultarea pilotului, pe o sosea aglomerata din zona orasului Mecrut, omorand cca.50 de oameni.

 

Incidente.

In 1991 pilotul cubanez Orestez Lorenzo Perez dezerteaza in SUA cu un MiG-23 BN. Avionul este returnat a doua zi. De mentionat ca era pilot de MiG-21 si a zburat pentru prima data in simpla comanda pe un MiG-23.

In 1980, 2 MiG-uri 23MS libiene dezerteaza, unul find distrus in momentul aterizarii pe baza aeriana de la Castelsilano din Sicilia, datorita infarctului pilotului, al doilea aterizand in Cipru. In 1988 alte 4 MiG-23 dezerteaza in Egipt, fiind returnate ulterior.

In 1990, 9 MiG-23 irakiene, 1 UB, 4 ML si 4BN, dezerteaza in Iran.

In 1989, 1 MiG-23ML sirian dezerteaza, aterizand pe baza israelina de la Mogiddo.

Cam aceasta este pe scurt, povestea celui mai lipsit de performante in lupta avion MiG.

 

Pavel

 

 

 

 

47 de comentarii:

  1. Avioanele astea in Ro au existat la Timisoara si Constanta, nu? cel putin de cand au fost retrase… Dar unul sau chiar 2 au ajuns la fier vechi in Roman, Neamt 😀

  2. probabil cea mai reusita versiune a lui mig 23 a fost varianta de atac la sol,redenumita mig 27

  3. Ati uitat ca sa mentionati victoria MIG 23 MLD sovietic impotriva F 16 dinAfganistan, oricum statisitca oficiala ramne neschimbata cu toate ca pilotii sirieni revendica cateva avioane israeliene in plus doborate.
    MIG 23 a fost mai slab fata de MIG 21 dar la capitolul atac la sol s-a descurat excelent mai ales in variantele dedicate.
    Un indiciu – nici” fratele” vitreg Panavia Tornado nu s-ar fi descurcat in luptele aeriene manevriere mai bine insa a excelat in toate razboaiele folosite la atacul la sol indiferent ca a fost CAS sau interdiction strike.

  4. Nici F-111 n-a fost supermanevrier si nici macar F14.
    Au fost si pasaroaiele astea cu geometrie variabila niste experimente in aviatie si rusii au urmat si ei trendul. Pe vremea aia nu prea aveau putere de calcul pe avioane ca sa faca configuratii instabile aerodinamic si FBW.

  5. Acest aparat nu a fost nici o data exportat in variante care sa faca fata efectiv aparatelor vestice.
    Desi se bucura de o reputatie extrem de proasta daca ar fi fost exportat cu dotarile pe care le avea pentru aviatia rusa poate ca altfel aratau cifrele invingatori / invinsi.

  6. Aparatul nu a fost deloc asa lipsit de succes daca este sa luam in calcul si avioanele israeliene doborate de sirieni. Chiar daca evreii nu recunosc pierderile, faptul ca sirienii si-au cuparat ulterior mai multe aparate pare sa confirme ca Mig-23 a avut cateva victorii aeriene.
    De notat insa ca aproape toate Mig-urile doborate erau variante de export, cu electronica downgradata deoarece erau considerate prea avansate pentru tarile din orient. Astfel, Mig-urile 23MS si MF nu aveau radar avansat, IRST, capacitatea de a trage rachete BVR si protectie impotriva contramasurilor electronice.

  7. MiG-23 e un avion fain dar un sistem de arme prost. Ca si MiG-29. Ca si alte avioane rusesti. Cam asa as vedea eu lucrurile. De fapt rusii au gresit (si inca mai gresesc pe alocuri) prin conservatorismul de care dau dovada. In sine MiG-23 nu pare prost dupa fisa de date tehnice. Doar ca rusii cand l-au proiectat inca traiau un paradigma cand se intalneau formatii masive de avioane si se luau la bataie care pe care ca pe vremea Marelui Razboi pt. Apararea Patriei. Doar ca lucrurile s-au schimbat iar 23-urile au fost doborate cu rachete BVR sau prosteste cu rachete lansate de pe umar sau mitraliere grele. Legendele cu F-uri si avioane israeliene doborate de MiG-23 cred ca sunt chiar legende. Pana nu se posteaza poze cu epave sau macar serii de fabricatie, numere de piloti, rapoarte.

  8. „Au fost distruse intre 116 si 132 de avioane, reusind doborarea unuia singur, o statistica infioratoare.”

    Au fost (mult) mai multe victime ale MiG-ului 23:
    1)URSS:
    27 iunie 1978 V.I. Shkinder (pilor in 152 IAP) doboara un CH-47C iraniancu un R-60
    Noiembrie ’86 – tir fratricid – victima un An-26
    28 septembrie ’88 – B. Gavrilov si A. Astakhov, ambii pilot in 120 IAP doboara cate un AH-1J cu rachete R-24
    2) Irak:
    Octombrie 1980 (data variaza in fuctie de sursa – 5 sau 7) – un MiG-23MS apartinand Escadrilei 39 doboara cu tunul GSh-23 un F-4 iranian apartinand 71TFS,TFB.7 (ambii membri ai echipajului au decedat)
    14 noiembrie ’80 – MiG-23MS (Escadrila 39) doboara ccu un R-13M un F-5E iranian din 21 TFW (pilotul – Zahibi a decedat)
    22 noiembrie ’80 – un ’23 al Escadrilei 39 doboara un F-4D cu o racheta R-13
    28 noiembrie si 16 octombrie, cate un F-4E din TFB.6
    Decembrie ’82 – MiG-23MF al Escadrilei 23, Pilotat de O.Goben lanseaza un R-23 impotriva unui F-5 iranian care aterizeaza fortat in urma avariilor suferite.
    11 august 84 – MiG-23ML din Esc. 63 – doboara un F-14 al 81 TFW (pilotul All-e-Agha moare in timp ce operatorul radar Rostampour scapa nevatamat)
    13 februarie ’86 – 23ML al Esc. 63 doboara cu un R-24 un F-5E al TFB.2 pilotat de Varzdar (decedat)
    20 februarie ’86 – 23ML (pilot O. Goben) doboara cu un R-23 un avion civil iranian Fokker F27 (49 victime)
    17 ianuarie 87 – 23ML al Esc. 63 doboara un F-14A TFB.7/IRIAF (Ghanei OK/Assl-e-Davtalab KIA)
    14 iunie’87 – ’23ML doboara un F-4E al TFB.4/IRIAF (pilotul – Solarie KIA)
    F-ul 18 doborat in ’91 este victima a binomului MiG-25/R-40

  9. urata poveste, au fost uzate moral inca de la aparitie aproape

  10. modernizarea mig-urilor indiene(avionica+motoare AL-31)
    https://www.youtube.com/watch?v=kO361zg5ZRI

    • Ieftin taica, doua la leu 🙂

    • foarte tare…daca strang bani poate imi fac o escadrila si imi cuceresc si io o tara africana

    • sarbii inca folosesc bine merci avionul asta, si noi am casat vreo 30 de bucati, si mai avem 30 care stau si ruginesc…daca le-ar pune iar in functiune, cu minim de modernizari ar fi mana cereasca…nu zic sa il trimitem in lupte aeriene…dar pentru sprijin la sol, si politie aeriana e foarte bun…si pastram alea 12 vechituri pentru rusi…ora pe un iar 93 cred ca e de 5 ori mai ieftina…poate facem o petitie sa il repunem in functiune

      • lasa-le acolo casate.

        Mig 23 romanesti nu mai au resursa de zbor.
        Daca le adunam toate… nu stiu daca mai gasim 1000-1500 ore de zbor pe toate cele 30 de aparate pastrate la sol.

        Si inca ceva… nu putem revigora MIG -23 nici macar cu un maxim de avionica.
        Nu ne vinde nimeni motoare. si daca ne-ar da rusii si noua TUMANSKY R35-300 (83kn\127kn) aceste motoare ar fi la un pret foarte mare.
        Dar nu cred ca rusii ne-ar vinde aceste motoare pentru ca suntem membri NATO.

  11. off topic:uite un articol foarte smecher:
    romania are 300 de avioane si 1600 de TAB-uri
    si pe langa exagerarile astea, se face si comparatie intre tab si mrap….mere cu pere, sau sunt eu prost…
    http://roarmy.ro/dotarea-armatei-romane-intre-mit-si-realitate-avem-suficiente-avioane-mig-21-lancer-si-transportoare-blindate/

  12. http://www.youtube.com/watch?v=o8fNjfAIy_g&list=PL69B0CB4788F64720
    Filmuletul este interesant(este titrat in engleza)rusii chiar au dorit ca Mig-23 sa fie un pas inainte fata de Mig-21(sincer….nu prea au reusit,Mig 21 BIS-aparut la putin timp dupa Mig-23- era mai ieftin si cel putin la fel de capabil)

  13. Problemele cele mai mari la MiG-21 si principalele motive pentru care rusii s-au hotarat sa il inlocuiasca sunt raza scurta de actiune, capacitatea redusa de incarcare si (poate cel mai important) faptul ca datorita amplasarii prizei de admisie a aerului avionul are un bot mic, insuficient pentru a acomoda un radar cu antena de dimensiune rezonabila. Cu un radar primitiv, si incapabil sa poata primi unul mai bun, MiG-21 nu putea sa lanseze rachete BVR. Chiar si mult laudatul MiG-21 Bison al Indiei, care cara rachete BVR R-77 are un radar cu o raza de descoperire de vreo 60km. Putin, zic eu, in comparatie cu 120km pentru F-16 block 50/52 sau 180-200km pentru F-15. Bot mare=radar cu antena mare=raza mare de detectie.

    • Si RCS-ul MIG 21 este mic, de unde rezulta avantaj in lupta BVR contra altor tinte.

      • Da, are un RCS foarte mic (cam 1 m2) pentru generatia din care face parte, si comparabil cu RCS-ul lui F-16 dupa block 30. Totusi un RCS de 1m2 nu mai este suficient de mic pentru a oferi un avantaj in fata radarelor moderne de tip PESA sau AESA (foarte puternice) care pot detecta si urmari tinte aeriene cu RCS mult sub 1m2. MiG-21 a fost si inca este un avion destul de capabil, dar (intr-un conflict al zilelor noastre) nu este, si nu ar trebui sa fie, prima optiune a unei forte aeriene. Deci: avioane noi pentru ROAF cat mai repede!!! Cateva MiG-uri 21 cu ceva resursa de zbor ramasa ar trebui reconditionate si pastrate. Ar fi ideale ca o forta de rezerva.
        Daca nu asa, atunci sa fie imbunatatit IAR-ul 99 (am putea cumpara licenta pentru construirea motorului lui F-5) , botul modificat in asa fel incat sa poata acomoda radarul si avionica de pe MiG-21 Lancer (se poate, israelienii au facut asta pe ultimele K´fir-uri vandute la export) si, cumva cumva, am avea si noi un vanator usor autohton.

        • motorul de pe F-5 este un motor mai slab decat motorul de pe IAR-99. verifica caracteristicile. intr-adevar F-5 are 2 motoare si deasta are o viteza de 1.6 Mach

          Si eu as fi fost adeptul variantei IAR-99 cu 2 motoare, pastrandu-se o greutate redusa, sub 4300kg a aparatului. si atunci vorbeam de performante sporite ale acestui aparat.

          • Performanta motorului de F-5 Tiger – General Electric J85-GE-21B turbojet
            Dry thrust: 3,500 lbf (15.5 kN) each
            Thrust with afterburner: 5,000 lbf (22.2 kN) each
            pe cand un Viper RR are
            1x Turbomecanica built Rolls-Royce Viper Mk632-41M turbojet 4,000 lbf (17.8 kN) thrust.
            Insa dimensiunile si masa mootorului GE sunt la 2/3 din ale RR Viper:
            http://www.rumaniamilitary.ro/scorpion-versus-ares-posibila-competitie-low-cost-cas

            Lungime Viper 1,625m GE 1,30m
            Diametru Viper 624mm GE 450mm
            Masa Viper 249 kg GE 190kg

            motor mai puternic, poate chiar Viper 633-4 cu postcombustie de 22,2kN forta (pret 600.000$) sau eventual General Electric J85-GE-21B, 22.2 kN (pret probabil pana la 1mil.$), in varianta de antrenament. Cel mai compact dintre motoare este GE J-85, de doar 1,3m lungime, 0,45m diametru si greutate de 190kg, avand performante similare si postcombustie fata de Viper RR, la 2/3 din dimensiunile si masa acestuia.

            Vezi si tabela comparativa de aici:
            http://www.rumaniamilitary.ro/dilema-avioane-craiova-vs-solutia-pentru-fortele-aeriene-romane-o-noua-solutie-pentru-roaf

            • MULTUMESC PENTRU TABELUL COMPARATIV.

              Dar am o dilema… IAR 99 – Soim, nu foloseste motorul:

              Turbomecanica/Rolls-Royce Viper Mk 633-47 afterburning turbojets
              Dry thrust: 17.79 kN (4,000 lbf) each
              Thrust with afterburner: 22.24 kN (5,000 lbf) each

              Motor ce era folosit pe IAR 93-B?

              tabelul comparativ spune ca este vorba de motorul fara postcombustie. ce dota si IAR 93-A

              INCA CEVA… AM AVUT UN SCHIMB DE MAILURI CU UN INGINER DE LA INCAS, acum vreo 8 luni… era vorba de un UPGRADE al IAR-93 pentru ca acesta sa devina un avion usor supersonic (intrebarea a fost daca avionul poate atinge 1,3Mach prin schimbarea motoarelor)

              Cei de la INCAS mi-au spus ca proiectul initial al IAR 93 ar trebui modificat substantial din punct de vedere aerodinamic pentru a depasi 1 Mach.
              cateva modificari ar fi:
              – reproiectarea partii anterioare (botul avionului)
              – reproiectarea aripilor, positionarea si unghiului de inclinare
              – recalcularea distributiei greutatii avionului.

              Intr-un final ar fi alt avion.

              Motoarele nu se pot schimba pur si simplu.
              Eu il intrbasem daca ar fi instalate motoare de 27-28KN ce ar inseamna asta.

              Probabil ca aceleasi lucruri se aplica si la IAR 99, daca se va urmari cresterea performantelor.

              • IAR-99 /Soim nu are motor cu postcombustie.
                din ce scrie cam peste tot, motorul care e instalat pe el ar fi Turbomecanica built Rolls-Royce Viper Mk632-41M turbojet 4,000 lbf (17.8 kN) thrust.
                Asta acelasi cu cel folosit pe IAR-93A si MB.
                IAR-93B este cel cu postcombustie, cu motorul Turbomecanica/Orao-built Rolls-Royce Viper Mk 633-47 afterburning turbojets.

                Interschimbarea lor nu cred ca este o problema majora pe IAR-99, insa probabil sunt si alte motive pentru care nu s-a incercat, printre care si consumul.

                Faptul ca s-ar instala motor cu postcombustie pe IAR-99 nu inseamna ca automat acesta ar putea aspira la viteze supersonice, putandu-se probabil obtine performante/tractiune mai buna cu aripa actuala… poate si un plus de 100-150 km/h la viteza sa maxima, fara a intra insa in regim trans-sonic/supersonic.

                Din ce stiu, a existat la INCAS un studiu de crestere a puterii motorului cu vreo 10%, fara a vorbi de postcombustie, fiind vorba de un alt derivat al seriei Rolls-Royce Viper-680-43 de 19,4kN (ultima zvacnire in 2012): http://bulletin.incas.ro/files/tataru_s_olivotto_c_stefan_v__v4_iss_1_full.pdf
                http://www.rumaniamilitary.ro/iar-xtnew-generation-se-pare-ca-va-zbura
                „The new engine will assure 10% rise in thrust and will optimize the performances in flight; the air intakes will be modified in order to assure a bigger quantity of air, raised with 7,6% and the engine attachment points will be redesigned. ”

                Din pacate, ultima versiune a Viper – RB582-01 coboara la 17.8 kN, doar imbunatatind costurile ciclului de viata printr-o temperatura mai scazuta de operare si acces mai facil la componente, pentru avionul Alenia MB339A. Interesant ca nici acesta nici Rolls-Royce Viper-680-43 nu au mai avut derivati cu postcombustie, care ar fi putu fi de folos pentru IAR-99. Cu putin efort, Viper-680-43 ar fi putut urca la 20kN iar intr-o varianta cu postcombustie sa atinga 25kN, ceea ce ar fi devenit interesant.

                Uite cu ce se ocupa si COMOTI:
                http://www.rumaniamilitary.ro/veriga-lipsa

                ai aici si povestea proiectarii IAR-99:
                http://www.rumaniamilitary.ro/devin-din-nou-tata-iar99-1-un-nou-inceput

                • Si eu am cautat astazi in detaliu si am gasit ca motorul de pe IAR 99-SOIM este Rolls-Royce Viper Mk 633-41 (fara postcombustie)

                  Sincer sa fiu, eu personal nu sunt impresionat deloc de avionul IAR-99, il consider un avion foarte inferior din punct de vedere al persormantelor si datorita aripilor drepte, performantele acestui avion nu se pot imbunatati substantial.

                  Dar sunt atras de IAR 93-B.
                  Cred ca neglijarea acestui avion a adus prejudicii majore Romaniei.
                  Cand am spus de un avion care sa poata zbura in regim supersonic, ma refeream la IAR 93-B nu la IAR 99-Soim.

                  de fapt, in tot acest timp, asteptarile mele erau ca INCAS si Avioane Cr sa gaseasca o solutie pentru reintroducerea IAR 93 in aviatia militara romana.

                  Poate prin instalarea unor moroare:
                  http://en.wikipedia.org/wiki/Honeywell_F124

                  sau pur si simplu retusarea avionului in uz (IAR 93-B) si reducerea greutatii acestuia.
                  Interesant este ca ORAO are performante mai bune decat IAR-93.
                  cred ca avionica de pe Lancer-C ar sta foarte bine pe IAR 93 chiar si ca interceptor.

                  de fapt ORAO si-a castigat un renume in razboiul din Iugoslavia. VANATORUL DE TOMAHAWK.
                  Pot sa spun ca si IAR-93 ar putea face parte din scutul anti-racheta romanesc+atac la sol+politie aeriana.

                  • Doar ca, din pacate, IAR-93 nu mai este demult in uz!
                    E posibil sa fi ramas unul singur pentru ceva teste la Aerostar Bacau.

                    Aproape toate, fie au ramas expuse la intemperii de la sfarsitul anilor ’90, parasite la margini de piste, avand motoarele si avionica inlaturate fie au fost taiate! Dintre cele parasite cateva au fost revopsite si transformate in monumente…

    • Interesant este daca inginerii romani puteau scoate priza de aer a lui MIG 21 in laterale.
      Au incercat chinezii si au reusit. Acum nu stiu prea multe informatii despre J-7 Chengdu.
      Atunci ar fi permis o antena radar mai mare. cea care este pe Kfir sau pe F-16. interesant este ca aceste avioane au tot un radar EL/M-2032.

      TOTUSI… MIG -21 Ar fi fost un avion foarte performant daca ar fi avut si racheta PYTHON-5 sau IRIS-T dar si MICA.

      • Multe lucruri puteau face inginerii romani; nu li s-a oferit posibilitatea si fondurile necesare. Statul roman are capsa pusa pe industria de aparare autohtona. O vrea lut de oale si ulcele, ca alta impresie nu imi pot face dupa ce am vazut cum au decurs lucrurile din 80 pana azi.
        Da, Kfir-ul C.10 Ecuadorian si Columbian are botul modificat in asa fel incat sa acomodeze radarul El/M-2032 care e un radar comparabil cu APG68-V1 de pe F-16C.

  14. Articol scris la repezeală și la mișto. 23 nu a fost nici pe departe rabla pe care o creditează autorul articolului, iar folosit cum trebuie era chiar redutabil. Îmi place că la pierderile nenumărate cu care se vrea a se confirma inferioritatea acestui aparat sînt trecute multe avioane distruse la sol. Încă ceva, trenul de aterizare era într-adevăr complex dar nici pe departe fragil, 23 putînd opera și de pe piste sumar amenajate.

    http://backfiretu-22m.tripod.com/index.html

  15. Ar fi fost interesant ca autorul articolului sa se informeze corect si sa fie profesionist.

    EL a pus la avioanele doborate si si avioanele distruse la sol.
    Faptul ca avionul MIG 23 este distrus la sol, nu arata performantele lui.

    DEZAMAGIT. ARTICOLUL NU ESTE RELEVANT.

  16. cateva modernizari ce ar putea fi aduse unui MIG 23 Romanesc:
    AVIONICA DE PE LANCER cu cateva imbunatatiri:

    – Radar Elta EL/M-2032 (cu antena marita de pe F16 sau Kfir) – conul permite antena marita de pe Kfir si F 16

    (Ar fi frumos varianta de radar: EL/M-2052 doteaza si avioanele Mig-29, F15 si Mirage 2000 – acesta ar fi cel mai ideal.)

    ARMAMENT: daca ar avea integrat rachetele
    – Magic-2 si MICA,
    – Python – 5 si Derby

  17. isztvan azoitzei

    se mai pot readuce la zbor si modernizate, prin programul sniper, macar 12 Mig-29 din cate are acum Romania trase pe dreapta?mai au resursa de zbor? motoare, etc? merci mult de raspuns. apropos Mig-23 am avut 46 bucati…si Mig-29 parca 22 de avioane. merci anticipat de raspuns!

    1
    • mig-29 ar fi putut fi reabilitate, dar am vandut motoarele si piesele la polonezi…acum au ramas doar corpurile goale sau aproape goale…eu cred ca mig-23 ar putea fi reabilitat…avem 30 de bucati la timisoara

  18. Corpus Plautinum

    ce rost mai are ? cind principalul inamic, Rusia are si un nou avion MiG stealth cu decolare şi aterizare pe verticală ?

    • unde este mig-ul Stelth rusesc?
      si cu decolare si aterizare pe verticala?
      aaa probabil la nivel de proeiect.
      Dar de la proiect pana la productia de serie… e distanta mare… adica miliarde multe.

      Rusii abia au facut rost de bani sa achizitioneze 64 de avioane SU-35

  19. Mig 23 este un avion foarte costisitor.
    Nu se merita modernizat.

    cred totusi ca s-ar putea pastra 12 sau 24 de MIG 21 Lancer-C in serviciu inca 10 ani, ca al 2-lea avion.

    Motoare se gasesc si la indieni si la chinezi.

    Interesant este ca s-a prelungit resursa de zbor la niste avioane Mig 21 lancer… anu trecut, in 2012.
    De unde or fi cumparat motoarele oare? era vorba de o investitie de 1 milion de euro\Mig 21.

    la pretul acesta este clar ca s-au schimbat motoare.
    Acum… nar fi fost frumos daca am fi achizitionat motoare noi din china sau india…

  20. RECUNOSC CA mi-ar placea sa avem in dotare 20-24 de mig 23 – Lancer\Plus

    dotat cu un radar Israelian R>200km si am eu o obsesie pentru Rachetele PAFAEL Python-5 (macar Python-4) si RAFAEL Derby sau MICA,

    Au evreii un radar care mi-a atras atentia: ELTA EL/M-2052
    cred ca Su 27 si mig 29 ucrainiene si rusesti ne-ar respecta.

    http://en.wikipedia.org/wiki/EL/M-2052

      • Am citit articolul si chiar mi-a placut.
        Totusi eu cred ca atata timp cat MIG 21 a pastrat priza de aer prin botul avionului, la fel si SU-22 polonez, acesta nu poate sa aiba un radar performant…

        eu personal as fi chemat proiectantii de la INCAs si as fi mutat priza de aer pe laterale.

        MIG 21 ARE 2 prize de aer fff mici si in lateral, pride de aer ce-l ajuta la decolare. acum…
        MIG 21 este un avion ce ar trebui sa fie pastrat in Fortele Aeriene ROMANE macar la nivel de 12 avioane chiar daca cumparam avioane noi.

        AVIONUL poate fi folosit ca INTERCEPTOR al rachetelor de croaziera. deci integrat in Scutul ANTI-RACHETA.

        • Exista varianta trainer supersonic si multirol usor JL-9, cu prize pe lateral, derivata din cea propusa la un moment dat Pakistanului. Insa asta presupune avioane noi.

          Celelalte sugestii se refereau la aparate in uz, deci cu mai multe constrangeri la modificari…

  21. Dezgrop un topic mai vechi dar am găsit următorul comentariu care mi s-a părut interesant:

    Olivier Armand
    a scris la 2012-12-11 21:35:52

    Si asa cum promisesem…despre Mig-23. Conform datelor detinute de mine, Mig-23, asa cum s-a spus in mass media erau complementare Mig-ului 21 in lupta aeriana, insa nu prea era asa. Iar cu asta ma refer la sovietici. Practic Mig-23 s-a incercat sa fie cu totul altfel in ceea ce priveste tactica luptei aeriene de manevra (evolutie cum ii mai spune). Era capabil la inceputul carierei de suprasarcina maxima 7G, ca apoi din varianta in varianta sa se ajunga la maxim 8,5G. Desigur, Mig-23 a fost foarte util la intelegerea tacticii si luptei aeriene cand a fost incercat de sovietici impotriva pilotilor inca neexperimentati pe Mig-29. Si din cauza ca Mig-23 e mai rapid, a punctat deseori impotriva lui Mig-29 prin metoda „loveste si fugi”. Pentru ca nu am fost intrebat de succesul acestuia in lupta, ma voi rezuma in dotarea Romaniei de ce era capabil acest aparat, cu o mica paranteza. Nu stiu de ce toata lumea ridica in slavi tipurile F-15 si F-16, atata timp cat in razboiul din Lebanon intre anii 1982-85, Mig-ul 23 cu piloti sirieni, au reusit sa doboare 3 F-15 si aproximativ 5 F-16 israeliene. Mig-23MF, varianta pe care l-a primit Romania precum si alte tari est europene avea radar cu o putere de detectie de 20 de km reali (deci practic cat Mig-21, exceptie facand faptul ca era capabil sa detecteze tinte la nivel terestru). MF-ul sovietic avea 45 de km detectie radar, in plus avea sisteme ECM (contramasuri electronice) si puteau lua bombe nucleare la bord. Nu se punea problema si la noi de asa ceva. Intr-adevar, Mig-23 era capabil de viteze mai mari decat Mig-21, insa manevrabilitatea acestuia era mai mica datorita si faptului ca Mig-21 avea in regim de lupta o greutate de circa 7 tone, pe cand Mig-23 minim 13 tone. Mig-23 era mai potrivit pentru interceptare bombardiere decat pentru lupta aeriana datorita geometriei variabile care se comanda de catre pilot ci nu automat in functie de regimul de zbor cum era cazul Grumman F-14 Tomcat. Insa in mainile unui pilot antrenat era redutabil chiar si in lupta aeriana. Motorul Mig-ului 23 era impresionabil, fiind capabil sa duca avionul de la 1 Mach la 2 Mach cam in 2 minute (conform spuselor lui Dragutoiu Nicolae, pilot pe Mig-23). De asemenea, Mig-23 avea avantaj in lupta aeriana la „razmut”, datorita geometriei variabile. De aceea cand s-a construit tipul Mig-29 s-a incercat sa se tina seama de aceasta caracteristica foarte importanta, pentru ca viteza acestuia la nivelul marii e de 1500 km/h. Alte intrebari Marius?

    Sursa: http://www.aripi-argintii.ro/aparatdezbor.php?p=29

    Deci povestea unui eșec sau nu chiar…?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *