MiGul 29 nu se vinde …

Si pentru ca nu se vinde (nici SMTul, nici “35ul) a cazut beleaua pe rusi sa cumpere mici… esantioane din cand in cand sa nu se inchida fabrica. Ba cateodata mai trimit la modernizare/intretinere si MiGuri 29 mai batrane.

MiG-29SMT_on_the_MAKS-2009_(01)

                                                                               SMTul

Astfel aviatia rusa a mai comandat recent inca 16 MiG 29 noi, dintre care 14 SMT si doua UB (biloc pentru pregatire), aparatele fiind alocate bazei aeriene Astrakhan-Privolzhskiy. Practic aceasta comanda de 16 aeronave noi are ca scop pastrarea fabricii pe linia de plutire si pastrarea expertizei (a locurilor de munca) pana cand MiG 35 va fi diponibil la livrare (desi nici asta nu este asteptat cu sufletul la gura de nimeni, nici chiar de rusi). Din pacate pentru rusi “35ul are probleme reale si intrarea sa in dotare s-a tot amanat, cel mai optimist termen fiind acum anul 2018.

Iar ca sa fim corecti, aviatia rusa nu dorea nici macar MiG 35, dar in 2013 a fost obligata sa accepte un program de dezvoltare si achizitie pentru acest avion, un program in valoare de 1,1 miliarde de dolari, totul in ideea ca Rusia sa nu ramana cu un singur fabricant de avioane de lupta.

Mikoyan-Gurevich_MiG-35_MAKS'2007_Pichugin

                                                                                   „35ul

Si MiG 29K a fost de fapt tot o solutie de avarie si s-a renuntat la o continuare pe mana Suhoi, a dotarii aviatiei ambarcate (cu toate ca Suhoi era compania care avea experienta in domeniu cu al sau Suhoi 33). Deocamdata MiG 29K are fix doi clienti: marina rusa si cea indiana, iar indienii au fost obligati sa cumpere ce le ofera rusii (iar ivanii au fost obligati de propriul uvern sa cumpere MiG), neavand prea multe optiuni, dar la acea vreme se vorbea prin prea rusa ca marinarii ar fi vrut sa mearga tot pe mana Suhoi…

Si uite-asa un avion foarte frumos pana la urma, manevrabil si cu potential de dezvoltare a ajuns sa stea cu mana-ntinsa la “fratele mai mare” Suhoi si la mila guvernului, pentru ca oricat s-au zbatut rusi nu au gasit pe nimeni dispus sa cumpere MiG 29, sau pe urmasii sai up-gradati, nici macar aviatia rusa nu-l vrea.

1280px-Mikoyan_MiG-29K_of_the_Indian_Navy

                                                    Unul dintre „K”-urile indienilor

In acest moment ivanii au in dotare 28 de MiG 29SMT plus inca 6 MiG 29UB (avioane aproape nou construite), insa ei nu le-au vrut deloc ci s-au pricopsit cu ele cand algerienii au refuzat sa le mai primeasca (celule vechi si alte mantocarii rusesti) si astfel au fost “varsate” catre VVS, fara insa ca cineva sa le ceara…

Si ar mai fi si Yemenul care apare ca fiind detinatorul a 18 MiG 29SMT o bucata de MiG 29UBT.

Si tot necazul in conditiile in care SMTul este de facto un program de modernizare a MIG 29A (9.12 si 9.13) adica al primelor MiG 29 aparute si ar trebui sa aiba, daca nu comenzi pentru avioane noi, macar comenzi destule pentru modernizarea flotei de “29 care inca mai zboara prin lume. Dar nu, nimeni nu vrea se pare sa mai pastreze MiG 29 in dotare daraminte sa-l mai si modernizeze.

Acuma nu plang pe umarul celor de la MiG, dar cum “29 este un avion frumos, superb manevrabil si a fost cel mai modern si capabil avion care a zburat sub cocarde romanesti, am o usoara urma de nostalgie, la fel cum – pentru mine – MiG 21 – este poate cel mai emblematic avion romanesc, desi e batran, fara prea multe capabilitati, etc, dar este avionul care a facut istorie in FAR.

GeorgeGMT

35 de comentarii:

  1. Egiptul cica ar fi interesat de 46 bucati Mig35

  2. Am scris si noi despre asta, da mai vedem cand o aparea „35ul pe piata…

  3. ar mai avea o sansa daca reusesc sa le bage pe gat la Iranieni ca multumire ca i-au sustinut la negocieri si in siria

  4. Daca tot sunt in criza….
    Nu ne refac si noua resursa la vreo 24 de MIG-uri? Cu o lertie de motoare noi?
    Ca trebuie sa mai tragem de ele inca 3-4 ani…?

  5. Pentru mine cel maii emblematic avion din FAR ramane IAR-80. Urmat de MIG-21.

    Si avioanele aste 2 ar trebui sa ramana in aer inca 20 ani in FAR. Binenteles pentru mitinguri aeriene. astelt cu nerabdare ca cei de la Craiova sa scoata odata si odata o replica a IAR-ului o replica pentru zbor nu doar o macheta ptr muzeu…

    • Eu zic ca cel mai emblematic avion de vânătoare aflat in dotarea FAR este MIG21 pentru ca s-a aflat in dotare de la începutul anilor 1960 si pana in prezent dupa cum la capitolul tancuri T55 ocupa din acelasi motiv pozitia de top.

  6. pana la urma mig 29 s a doveidt a nu fi un kalashnikov in randul avioanelor de lupta fiind scump la intretinere si cu defecte la structura!un bun exemplu fiind cel din siria unde tot mig 21 &23 au dus greul! ,,Syria’s MiG-29s have always been heavily reliant on foreign assistance to remain operational. Reportedly, this assistance also included help in solving cracks in the fuselage and wings. ”(https://www.bellingcat.com/news/mena/2015/01/16/the-syrian-arab-air-force-beware-of-its-wings/)din ce imi aduc aminte rusii au zis ca mig 29 sufera de anumite defecte de proiectare

    • Polonezii sustin ca Mig-29 are costuri de exploatare de circa 10 ori mai mari decat Mig-21. Asa ca vor scapa de ele dupa ce vor lua F-35.

      • N-are cum sa le aiba „de 10 ori mai mari”, la noi ora pe MiG 21 este 10-12 mii dolari.

        • Din documentul „Why did Poland Choose the F-16?”:
          Olszewski (Air Force and Air Defense chief Major General) contended that the operational cost of the MiG-29, measured as cost per flight hour, exceeded that of the MiG-21 over tenfold.

    • capatu` satului

      mig` 29 are si el hibe ca orice lucru facut de mana omului,
      totusi este de departe peste migu` 21;

      pe de alta parte asa cu hibe cu era migu` 29` cred ca nu reuseste sa ajunga la gradu` redus de folosinta a transportorului piranhia – dragostea la prima vedere a fortelor terestre,

      intre cele doua aparate migu` 21 si 29 nu exista termen de comparatie;

      cum ai compara t 55 cu t 72,
      alta generatie, alta manevrabilitate, alta capacitate de lupta,

      la conducatorii nostrii nu au contat posibilitatile si performantele mig 29,
      au preferat mig 21 ca n`aveau neuronii toti acasa,

      polonezii mai nepriceputi au pastrat migu` 29,
      normal, polonezii n`au avut asa capabili conducatori ca noi,
      toti specialishti si academicieni unu` si unu`,

      avionu` militar nu trebuie sa fie ieftin, parerea mea,
      ca atunci renuntam la avioane de lupta moderne si trecem la planoare, uav si IAR 80,

      iubesc tradarea dar urasc pe tradator.

      • Eu cred ca Mig 21 – mai putea benefica de o reparatie capitala.
        Indicat ar fi la producator. Oricum cei de la Mig nu prea au comenzi.
        Poate ne dadea motoare noi. Ca tot trebuie sa tragem de el pana in 2018.

        • capatu` satului

          cred ca motoru` este foarte important pt. un avion militar pt. ca trebuie sa`i permiota sa urmareasca inamicu` sau sa poata fugi repede din calea lui,

          un avion militar trebuie sa fie in primul rand foarte manevrabil,
          la proiectarea lui 21 nu s`a avut in vedere manevrabilitatea ci o viteza cat mai mare,
          manevrabilitatea lui 29 este de departe peste 21,

          este adevarat mentinerea mig 21 a dat de lucru la Aerostar,
          dar este probabil ca un parteneriat cu alt producator de motoare ar fi facut posibila modernizarea mig 29 la aceiasi fabrica Aerostar,
          daca polonezii pot, am fi putut si noi,

          nu putem daca nu ne dorim,

      • Daca aveam politicieni patrioti, atunci cand au tras pe linie moarta MIG29, ar fi vandut imediat acest avion la un pret corect, ar fi achizitionat avioane noi, F16, cel putin block52+ ca si polonezii, daca tot suntem tara membra NATO iar principalul nostru aliat este SUA apoi cand am fi avut aparatele F16 operationale ca si personalul care le deserveste, ar fi renuntat la MIG21.

        • Sorin, politicenii romani se gândesc doar cum sa fure cat mai mult, sute de milioane euro pe floricele si panselute in Bucuresti, acelasi lucru se intampla si la alte primarii din tara: Iasi, Cluj Napoca, Oradea, Craiova, Timisoara…
          Dar mai exista si alte directii in primarii cum sunt cele ale cimitirelor, reparatia drumurilor, patrimoniu, de unde se fura sute de milioane de euro anul. Daca aduni toate furaciunile de la toate primariile din tara cred ca se fura cel putin 2 miliarde euro pe an. Dorinta de imbogatire a primarilor, consilierilor locali/judeteni, a politicenilor este mult mai mare decat patriotismul.

  7. o situatie aproape similara cu cea din cazul elicopterelor de atac ,mil si kamov.pana la aparitia su27 cei de la mig pareau ,erau masculul alfa si stai si te minunezi cum de au de au reusit sa ajunga sa traiasca din firmituri.posibil ca cei de la suhoi sa aiba un lobby mai puternic deoarece nici ei nu au scos nimic nou din cutie ,doar modernizari si upgradeuri.mig a pierdut mult la exporturi ,la modernizarea flotelor existente si la comenzile interne,semnal cat se poate de negativ in piata.parca nu reusesc sa se plieze pe realitatile din rusia .in fine,pana la su27 ei i-am considerat varful de lance in urss dar daca nu se reinventeaza vor fi doar ruda saraca a aeronautici rusesti…sincer nici nu stiu cum intr-o conjunctura ca cea din rusia unde depinzi de bugetul si comenzile statului.

  8. Li-se trage de cand au dat-o de gard cu algerienii. Nu mai are nimeni incredere in ei. Nici VVS-ul, aparent.

  9. oooofff ce mirific ar fi fost daca avea shi FARO macar 18 MIG-29 SnipeR ca sa nu zic 24. dar daca nu s-a vrut nici din afara shi nici din interior ca avionu era prea pericoloso….s-au auzit poveshti cum ca pilotul de incercare de la Elbit (Yehuda Shafir) care a zburat primul cu MIG-29 SnipeR a cam ramas perplex de ceea ce putea face utilaju….acum asta e MIG-urile 29 alturi de MIG-urile 23 ruginesc sub cerul liber la Kogalniceanu CT shi Giarmata TM. sa nu mai spunem ca la Craoiva DJ ruginesc IAR-93 care nu au apucat sa fie taiate shi prin toata tzara sunt imprahtiate MIG-21 puse la pastrare (ruginit). pacat mare pacat….!!!!

    • Eu zic ca ar fi fost mirific ca in locul tuturor MIG-urilor, sa avem acum operationale 48 de aparate F16, cel putin block52+ pe care sa le fi cumparat de noi, din SUA.Un F16 block52+, ca sa nu mai zic de Viper, avand la mansa, un pilot foarte bine instruit, face mult mai bine treaba unui MIG29 sau MIG23.Trecutul trebuie lasat in urma si trebuie sa privim spre prezent si viitor.

  10. „Si uite-asa un avion foarte frumos pana la urma, manevrabil si cu potential de dezvoltare a ajuns sa stea cu mana-ntinsa la “fratele mai mare” Suhoi si la mila guvernului, pentru ca oricat s-au zbatut rusi nu au gasit pe nimeni dispus sa cumpere MiG 29, sau pe urmasii sai up-gradati, nici macar aviatia rusa nu-l vrea.”

    Te cam contrazici singur aici. Daca era asa grozav si cu potential asa de mare de ce nu il mai vor rusii ?
    Nu il mai vor ca nu era chiar asa de grozav.
    Din cate tin eu minte mig29 a fost o clona mai mica a lui su27. Aia de la suhoi au venit prima oara cu un avion de generatia 4, P10 parca ii spunea ce ulterior s-a transformat in su27 iar aia de la mig au primit comanda sa faca un avion mai ieftin si au copiat cu nesimtire multe elemente de la p10 fara insa sa faca r&d propriu, de acolo vin si multe din problemele sale de proiectare

    • A vorbit nostalgicul din mine. Mie MiG 29 mi-a placut in mod deosebit pe motive cu totul subiective, daca vrei.
      Tot asa cum si Lancerul imi place foarte mult.

    • Clona ?!
      Data primului zbpor : MIg 29 la 6 October 1977 , Su 27 la 20 May 1977. In cinci luni nu aveau cum sa il „cloneze”. Unica ecplicatie – prooectarea s-a facut in acelasi timp …
      Intrarea in serviciui : Mig 29 July 1982 ; SU 27 la 22 June 1985.
      Nu prea pare a fi o „clona”
      Insa se pare ca cele 2 colective au avut altceva in cap. Mig a preferat un „avion de front” unu care sa poa fi aduc cat mai apropae .. si deci care nu ar fi prea pretentios la piste … Sa zic asa mai „agresiv”

      • Initial propunerile erau pentru un singur avion iar birourile de proiectare care au venit cu propuneri au fost YAK, SU, si MIG.
        sukhoi e singura care a venit cu un avion peste mig25 capabil sa lupte cu f15 acel avion se numea p10.
        Apoi acea competitie a fost sparta in 2. Una fiind un interceptor greu cu raza lunga si un avion mai usor cu raza mai scurta de actiune si mai ieftin.
        In a doua parte a programului sukhoi a venit tot cu p10 iar mig a venit cu un nou proiect bazat pe trasaturile lui p.10. p10 a avut niste probleme mari atat de zbor(parca s-a si prabusit unu din prototipe, nu mai tin minte sigur) cat si de performante si a fost aproape complet refacut( Initial motoarele erau foarte apropriate unul de altul) in ce avea sa fie su27
        P10 a devenit su-27 dupa redesign si noul avion al lui mig a devenit mig29.

        Proiectele au fost depuse inainte sa fie facute prototipurile.

        • La sfîrșitul anilor 60 mai multe institute de cercetări din U.R.S.S. au început studiile pentru dezvoltarea pentru avionului de vînătoare de generația a 4a. Cerințele erau cu totul noi pentru sovietici, pornind de la învățămintele războaielor din acei ani precum și de la realizările americane în domeniu. Deoarece cerințele erau multiple și deseori contradictorii, iar forțele aeriene nu-și permiteau operarea unor tipuri dedicate de avioane s-a mers pe conceptul de pereche adică un avion de supremație aeriană,rază mare de acțiune, sarcină utilă mare din care cel puțin 4 rachete aer-aer cu rază medie de acțiune, tun intern și avionică complexă care să-i permită efectuarea de misiuni dintre cele mai complexe și un vînător tactic ușor, cu rază medie de acțiune, capabil să opereze de pe piste sumar amenajate și să poată fi ușor pilotat și exploatat, s-a păstrat cerința cu tunul interior dar armamentul acroșat a fost restrîns la 6 rachete aer -aer, 2 cu rază medie și 4 cu rază scurtă de acțiune. Ambele avioane trebuiau să-și poată întrece adversarii în lupta aeriană. Am putea spune că acest concept reprezenta răspunsul sovietic la programele F-15 și F-16.

          Trei birouri de proiectare s-au înscris: MiG, Suhoi și Yakovlev. La prima prezentare a proiectelor, în martie 1971, MiG a venit cu un concept numit MiG-29, un avion oarecum convențional care se asemăna cu MiG-25 (aripi parasol, bimotor, cu motoarele alăturate, două derive dispuse pe grinzi în exteriorul motoarelor), Suhoi a prezentat modelul T-10 (nu P-10!) , iar Yakovlev a prezentat conceptul Yak-45I.
          T-10 era ceva nou în ceea ce privește proiectarea de avioane în U.R.S.S. Era creat pe conceptul „blended wing/body” (o definiție profană: fuselajul și aripile formează un singur „organ” care creează portanță), cu motoarele dispuse în nacele joase și depărate una de alta, aripi ogivale compleze cu LERX, carlingă cu o foarte bună vizibilitate, etc.
          La o a doua prezentare, în mai 1971, MiG a venit cu un concept asemănător cu T-10, Suhoi cu proiectele T-10 și T-10-2 (un proiect mai conservator, cu aripă parasol, la care se renunța la conceptul BWB, cu fuselaj cu secțiune rectangulară, prizele de aer ale motoarelor plasate pe lateralele fuselajului și ele cu secțiune rectangulară amintind de cele de la MiG-25, de fapt întregul avion, cu excepția aripilor, aducea mult cu MiG-25) iar Yakovlev cu perechea YAK-45I, YAK-47. Cîștigătoare au fost birourile MiG și Suhoi, MiG urmînd să facă vînătorul ușor iar Suhoi avionul de supremație. În munca lor cele două birouri au fost ajutate și de TsAGI. De aici pînă la modele finale a fost o cale lungă ambele birouri avînd de luptat ci o serie de dificultăți pornind chiar de la concepția cu totul nouă a celor două avioane.
          Prototipul T-10-2 avea să se prăbușească pe 07.07.1978
          De fapt T-10 nu a reușit să îndeplinească toate cerințele impuse astfel încît a fost nevoie de o regîndire a întregului program mai ales din punct de vedere aerodinamic. După multă muncă a fost stabilită o variantă finală, T-10S, care stă la baza actualului Su-27 și prezintă multe diferențe față de T-10 inițial. Primul prototip T-10S (numit T-10-7 sau T10S-1) a zburat pentru prima dată pe 20 aprilie 1981.
          Primul zbor al MiG-ului 29 a fost pe 6 octombrie 1977.

    • robi raspunsul e mult mai simpu:ambele birouri au beneficiat de expertiza celor de la TsAGI(institutul central de aerohidroninamica)alt exemplu (asemanator)mig21&su7!

  11. nu e chestie de lobby la Suhoi

    cand a venit nasoleala peste ei si au avut de ales intre ce sa taie din avioanele existente si ce sa pastreze, rusii au ales sa pastreze avioanele mari si grele, din motive evidente: timp de zbor, raza de actiune, cantitate de armament, echipamente mai multe, posibilitati mai mari de upgrade

    faci acelasi lucru cu avioane mai putzine

    si asa au renuntat mai mult la MiG29, un avion micutz de front, care era bun mai mult pt tarile mici din linia intai, gen DDR, Polonia comunista, Cehoslovacia, RSR, Bulgaria

    intrucat sunt mai normali la cap si nu pusi pe distrugere ca ai nostri romanasi rusii au ales sa pastreze si uzina si colectivul MiG, si asa le mai dau din cand in cand cate o gura de aer si astora

    • Gogu' de la cazane

      Suhoi a fost avionul Fedratiei Ruse (cred ca exclusiv) chiar si in interiorul URSS, fiind cel mai bun. Din cate stiu Suhoi nu s-a exportat in vremea URSS.
      MiG a fost avionul pentru majoritatea celorlalte republici din cadrul URSS si export pentru tarile prietene. A avut multa publicitate si de aceea este mult mai cunoscut.
      Ce imi amintesc este ca dezvoltarea celor doua avioane, Mig 29 si Su 27, a avut loc simultan si era prezentata (in revista URSS parca) ca o intrecere (socialista) intre cele doua colective. Suhoi a avut mai mult sprijin si fonduri (de inteles) si au avansat mai repede, iar MiG au cam dat rasol ca sa tina pasul cu lansarea…
      Nu imi dau seama de ce nu au revenit sa remedieze. Sau asta incearca cu MiG 35?

      Acum eu nu stiu exact ce probleme are MiG 29 si daca este cineva care poate sa faca o prezentare succinta, as fi recunoscator.
      Mai de mult am vazut un filmulet (pe care nu il mai gasesc) cu MiG 29 si F 16 poloneze intrun dogfight. Si MiG-ul a cam castigat…. si nu o data….

  12. „29”-l a fost proiectat cam in paralel cu Su 27 si a fost din start un proect aparte
    ( фронтовой истребитель ) deci, un vanator pentru suprematia aeriana imediat deasupra campului de lupta
    pe cand Su 27 a fost dezvoltat pentru a contracara F 15, pentru escorte lungi si interceptie antiaeriana, un aparat mai scump, mai sofisticat si mult mai scump decat MiG-ul
    La general, din multele articole rusesti despre aviatia militara pe care le-am citit nu am gasit nicaieri ca cineva din VVS sa se fi jaluit pe MiG, problema actuala a MiG-ului vine din bani, care nu sint destui pentru programele Suhoi si pentru MiG concomitent, rusii au investit in avionul cu mai mari capacitati si rezerve pentru modernizari, iar MiG-ul este tinut asa deasupra apei pina la timpuri mai bune….

  13. ..si la individual compus perechile f15-f16 vs. su27-mig29.
    ce vremuri…?

  14. Death of Mikoyan
    un articol care releva decaderea unui mare birou aeronautic.
    https://russiandefpolicy.wordpress.com/tag/mig-35/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *