Ministrul Apărării Naţionale, Mihai Fifor, a declarat, marţi, că au loc negocierile finale cu General Dynamics pentru achiziţia de transportoare blindate, precizând că s-a încercat obţinerea unui preţ cât mai bun.
„Suntem în faza finală a negocierii cu General Dynamics pentru transportoare blindate. Foarte multă lume a întrebat de ce nu am semnat contractul la finele anului trecut, răspunsul este cât se poate de clar, pentru că nu negociasem suficient şi pentru că am dorit să avem o negociere cât mai bună pentru ca statul român să beneficieze de un preţ cât mai bun pentru trasportoare. Sperăm ca săptămâna aceasta să închidem negocierile cu General Dynamisc şi să putem anunţa semnarea contractului”, a declarat Mihai Fifor.
Ministrul a precizat că programul major de investiţiii pentru înzestrare se desfăşoară conform planificării.
„Sperăm ca săptămâna viitoare să putem să ducem în Guvern proiectul de lege pentru achiziţionarea rachetelor Himars şi în prima săptămână a sesiunii parlamentare să aprobăm în Parlament proiectul de lege Himars. La fel de avansaţi suntem şi cu programul pentru corvete, este proiectul de hotărâre aproape finalizat. Dorim ca săptămâna viitoare să îl ducem la Guvern şi să avem proiectul de HG aprobat pentru cele patru corvete multifuncţionale. Tot anul acesta suntem în faza în care să semnăm documentele pentru cel de al doilea sistem de rachete Patriot precum şi investiţii pe programe mai mici. Suntem în discuţiii cu Bell Helicopters. Am avut o întâlnire foarte importantă pentru posibilitatea producţiei de elicoptere Sikorski şi Black Hawk în România”, a mai spus acesta.
PS Asa cum scriam si azi contractul cu General Dynamics a fost intarziat mai mult din cauze birocratice, timpul fiind extrem de scurt. In rest nimic nou, in continuare sperante mari spre foarte mari in privinta Bell si HIMARS, surpriza in cazul continuarii discutiilor cu cei de la Sikorski pentru S 70 Black Hawk.
De remarcat, nimic despre Airbus H 215…
GeorgeGMT
Exactly! the silence collapsed with the airbus, very interesting as it goes on…
The game in the region is moving to a new level … and we have a change of defense minister, apparently the Americans were not happy with the negotiations, doubtful that it is rumors but there is always somewhere a bit of truth … will we get new conditions?
It will be harder and deeper …;))
For Patriot mega-price?! 🙂 I hope for you…
😉
Hi O.
What can you say about the new version of ukrainian Grom 2 system, some photos have been released to public a few weeks ago. Similar to russian Iskander, but with more missiles. Can Poland take it into consideration, for example a collaboration.
May an ukranian-romanian-polish collaboration be acceptable? What do you say?
Details about the tactocal complex here http://milnavigator.com.ua/%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9-%D0%BE%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%BE-%D1%82%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9-%D1%80%D0%B0/
Cooperation with Ukraine is a very delicate subject, the country is heavily crusted and controlled by foreign service (know what). Besides , the opinion about this system is quite clear, low accuracy is suitable for use as a tactical nuclear weapon. Simply technology 30 years ago just in time for Saudi Arabia 🙂 But nothing can be ruled out
This year, the project of the first Polish suborbital rocket will start, which is supposed to carry 50 kg of weight into space. It will be built by the SpaceForest team from Gdynia.
The SpaceForest company received financing from the National Center for Research and Development for the implementation of the Suborbital Inexpensive Rocket (SIR) project. The plan assumes the construction of a rocket that will be able to carry small satellites to 150 km. SpaceForest wants SIR to offer cheaper services than other such rockets. For a Gdynia company, it’s not the first space projects. In 2016, its engineers started cooperation with the Swedish RUAG Space as part of the Jupiter moons project.
Strong position of Pomerania
– Tri-City is becoming one of the most important points on the map of the Polish space sector – says Wojciech Drewczyński from the Black Pearls fund. And it’s not just about building rockets. The region has a strong position in the so-called the downstream segment, or the area of use of satellite data for commercial purposes.
– The Space3ac Intermodal Transportation program, organized by the Pomeranian Special Economic Zone, supports financially and substantively young companies working with satellite technologies. Its popularity should be confirmed by the number of applications. Last year, nearly 170 teams were willing to participate in the accelerator. The partners of the program are companies such as Lotos or both Tri-City ports – says Drewczyński.
Soon, it may turn out that Pomerania will take another step in this area. – The procedure of choosing the first Polish location for ESA BIC, the incubator of the European Space Agency, is in progress. With strong support from the region’s authorities, with the participation of Blue Dot Solutions, we have created a consortium whose goal is to create a technology transfer center in Gdansk – says our interlocutor.
In anticipation of the space strategy
Domestic companies are gaining a stronger position in the space sector. In Poland, he is still in his infancy, but we can boast of many successes. An example is, for example, Croetech Instruments. The company is realizing more and more space projects. It is a technologically advanced enterprise. Its position may be confirmed by the latest order, worth over PLN 0.5 million. Grzegorz Brona, head of the company from Piaseczno near Warsaw, explains that the order consists in the supply of advanced electronic measuring systems for the needs of the European Organization for Nuclear Research CERN.
A few weeks earlier, the company also concluded with CERN a three-year framework agreement on the design of measuring electronics, gaining, as the first company in our part of Europe, the status of the competence center of this most prestigious research unit in the world.
Among the domestic companies that are doing well in the fledgling space market in Poland, it is worth pointing out also the Silesian companies KP Labs, FP Instruments and Future Processing, which recently announced the creation of FP Space consortium (it aims to build the Intuiton-1 satellite with a powerful on-board computer as well as involvement in the creation of the fourth Polish satellite PW-Sat2).
Other companies are also active, such as Astri Polska (carrying out around 20 projects for the European space sector) or Cloud Ferro (providing cloud computing solutions). And it is hardly surprising, because after five years of Poland’s accession to the European Space Agency (ESA), the space sector has become one of the key in the development of an innovative economy.
At the end of 2017, the Polish Space Agency prepared the draft National Space Program. The measures provided for in the program have been written for eight years and their budget is estimated at over PLN 1.5 billion.
This could be the reason for interest in Ukrainian technology, but now it is no longer needed … in the article
Very informative, even so, you have (more) access to the swedish and norvegian rocket/missile technologies as result of shared baltic sea, so your situation is better
The Nordic and British directions will be more and more visible. You can expect new surprises
Fifor asta, in comparatie cu toti tembelii din conducerea PSD, pare chiar acceptabil ca sef de partid.
A stat pe treaba lui, nu s-a amestecat in ciulamaua interna, vorbeste strictul necesar si incearca sa mearga mai departe cu ce a spus ca va face pe inzestrare si pe industria de aparare.
ai dreptate Eroule, chiar ma gandeam si eu la acelasi lucru. chiar a miscat ceva in mandatul sau, poate nu neaparat din initiativa lui dar a miscat, iar faptul ca este un psd ist ce nu sare in rahat ca toate mustele psd iste, este foarte ciudat.
sper ca programele astea sa se finalizeze cat mai rpd cu niste contracte semnate.
Si presa afirma ca Tudose i-ar fi cerut demisia
http://revistapresei.hotnews.ro/stiri-revista_presei_politic-22216148-politic-show-baroni-psd-grabesc-sfarsitul-lui-dragnea-surse-tudose-codrin-stefanescu-cer-demisia-lui-mihai-fifor-ministrul-carmen-dan-trebuie-dea-demisia-indata-despre-mama-pedofililor-mandatul-politi.htm
mai, nu stiu ce sa zic.
Mai bine tac sa nu-l deochi sau sa cobesc :P.
te pacaleste ca scoate 2 cuvinte pe gura fara sa ragaie dar nu e vreun cal de cursa.
e om de partid
http://www.mediafax.ro/economic/cine-e-mihai-fifor-noul-ministru-al-apararii-filologul-de-la-economie-refuzat-in-trecut-de-klaus-iohannis-pentru-postul-de-la-transporturi-16726157
problema e ca ne-au scazut standarele asa de mult incat vorbitul civilizat a ajuns semn de geniu……trist
Pt ca Romania este o tara mediu-mica si ttebuie sa aiba relatii bune externe cu toti mari si puternicii jucatori mondiali. ar trebui ca guvernul Romaniei la capitolul inzestrare cu armament sa achizitioneze tehnica militara de pe la toti cei de care depind interesele Romaniei.
In consecinta ar trebui cumparate corvetele de la olandezi-Damen, blindate de la germani-Agilis TBT 8×8; 6×6; 4×4, Rheinmetall LYNX Kf-31/-41, FFG-PMMC G5, de la francezi rachete Mistral-Mica, elicoptere Airbus-Helicopters H-215, de la americani cam toate categoriile de armament, de la israelieni, turci si alti europeeni, poate chiar japonezi si sud-coreeni, cam la fel tot ce am avea nevoie ca tehnica militara. Si de preferinta ar fi bine ca aceasta tehnica militara sa fie fabricata si/sau intretinuta in Romania.
Io zic sa luam si de la rusi…………. ca sa acoperim toate puterile, nu?
Si da la chineji sa luam ceva ca si cu marili popor da dupe zidu asisderea avem ceva interese…faza e ca nu ne da voie amerecanii si ioropenii sa avem aramamient de la iestici comunishti.
Pai mon cher #Eroul Bula daca vrei sa ne introducem in espaciu Schengen nu ar trebui sa ne dam bine cu west ioropenii si sa luam chesteuni meletare de la ei? mai ales de la olandeji care ne cam poarta sambetele si de la nemtzi care are boala pe noi dupa ce i-am tzapuit in WW2? De la franceji, italieni si spanioli+portugheji trb sa luam tehnica de razbeal ca esi ei tari in UE si e verii noshtrii+traditia, mai ales cu francejii, mai raman scandinavii si britanicii de multzumit, dar ii regulam noi romanshii ushor si pe aia.
Restu de asiatici provest…turcaletzi, israelieni si poate japanezi si sud correni ii pacalim noi sa ne dea ceva ca sa ne punem bine cu ei.
…more pressure
http://thehill.com/business-a-lobbying/367342-senate-confirms-ex-lockheed-exec-for-top-pentagon-policy-role?amp&__twitter_impression=true
🙂 We even signed for the Patriot, got rid of a care, we buy HIMARS, we just left with some pressure for Sikorski what again would not be bad at all.
Instead, you have some problems with the $ 10.5 billion to be serious, just four batteries and 2-3 soft diskettes.
I still consider this price to be a serious warning for Poland. Something happened between you and the americans.
Sikorsky, as we now know LM right now…As for the Polish tender, there is a big difference to Romanian, as you probably know. We want and we show you that we’re getting know-how and a full service. You pay for it and later and a lot! Such a difference …
HIMARS, this is to be a Polish system with components from abroad
For HIMARS very good decision for you…
It isn’t sure for 100% that we’ll take HIMARS. Recently vice-MoD has talked with IMI and IAI about getting LYNX as a HOMAR.
Lynx?! Maybe want to lower the price for HIMARS, but I do not think the Jews are going to get over the Americans…
For Patriot it remains to be seen what you will eventually do. And at what price…
You have rightly written, the price will be much higher, we will simply pay a lot for our ideas! Recently, the Polish delegation talked about the offer in Israel
Ce tot chiripiti voi p-acislea ? Putem sti si noi ignorantii , sau snobismul va joaca feste? ????
O. e polonez, nu stie romaneste.
De asta se converseaza in engleza, o limba pe care o cunosc toti cei care n-au facut rusa-franceza sau rusa-germana la scoala.
Eeee…daca au traducatori buni la ambasada Frantei! Nu cred ca vor avea probleme sa i explice lu Macron cine i Sikorski
un pret mai bun pentru cele la gata sau tot lotul inclusiv cel produs aici?
eu nu cred in teoria asta ,altele au fost motivele…vaga explicatia si populista.
Daca pretul va fi in jur de 1,6-1,8 milioane de euro per transportor si 4,5 transportorul echipat complet atunci n-au negociat nimic, aceste preturi erau deja cunoscute.
Explicatia mea este ca anuntul initial a fost prea optimist, cand ei practic nu facusera decat sa bata palma fara sa aiba cand sa faca si actele.
In piata au mai existat si alte zvonuri dar dpmdv destul de nefondate.
I have a request, can you write something more about it?
Do I understand correctly that the government spends money and the economy will not get anything?
You understand VERY correctly…
Thank You 🙂
The only bet is that our government will spend much less money than yours, a consolation for not having those investments in compensation.
It depends on what gravity is 😉
La noi e altfel decât la Poloni, pt că trebuie să investim enorm pt retehnologizarea sau chiar reconstrucția industriei,
e interesul nostru nu al americanilor. De aceea, politic
vorbind, mi se pare foarte interesantă asocierea UMB cu americanii indiferent de condiții, pt că va face posibilă producția viitorului tanc romanesc modern acolo unde mai există ceva experiență.
Romania nu va mai produce un tanc, pur si simplu nu e posibil. Cine furnizeaza tunul, motorul, cutia, blindajul???
In cel mai bun caz, UMB ar face mentenanta/imbunatatiri pentru niste tancuri importate.
Interesant ! De fiecare data ne surprinde !
Baiat bun Fifor, face treaba! Mai ales in declaratii, e cel mai bun, le da exact pe gustul nostru. Oricum ca a fost initiativa lui sau nu, totusi s-a miscat ceva, ceea ce e bine. Sa cumpere jumate in fiecare an din spune si e f bine !
Peste o luna o sa zica ca e in tratative si cu Boeing, pt Apache! :)))
Siii…zicea:”nu am iesit la Shopping cu banii statului”, pana nu vad un contract in care e implicata si industria romaneasca de aparare, nu il cred. Pana acum doar shopping.
Doamne ajuta ! S-avem de toate!
fiforu spune aceleasi minciuni marca pzd
http://adevarul.ro/news/eveniment/In-2018-mapn-programe-masive-inarmare-categoriile-forte-blindate-rachete-corvete-camioane-arme-asalt-elicoptere-1_5a55fda7df52022f755d70b4/index.html
daca ne spunea ca acei 2 % din pib merg la inzestrare era altceva,
altfel mintim poporu cu tembelizoru,
pt ca au aparut informatii in presa ca primu minister vrea sa-l demita brusc au inceput sa apara declaratii legate de cat de mult se lucreaza la ministresu de aparare si ce planuri frumoase se pot desena,
pai daca duska este secretaur de stat la aparare la ce te poti astepta, iar asta ne aduce torpile aeriene cand nu te astepti – o fi urmarit conducerea pzd prea mult star trek si vad numai klingonieni si torpile aeriene,
pai daca nu se mareau pensiile militarilor si nu era frenezia asta cu ultimu tren cu pensii marite (olputza de la munca in zadar si infractoru zdragnea stiu de ce) bugetu la inzestrare era mai mare si implicit capacitatea de aparare ar fi crescut,
la mintea mea, ideea ca va face jumatate din ceea ce a promis este putin pt. 2 % din pib,
asa mai vine unu in loku lui fiforu, mai dureaza 1 an sa invete sa scrie sa citeasca si la final sa se exprime ca nu a avut timp suficient sa cumpere tehnica de lupta,
la pzd ca la militieni inainte de 89 unu stie sa scrie, altu sa citeasca, iar restu ii pazesc pe primii doi care sunt academicieni de partid si de stat,
la pzdisti patriei minciuna este a doua mama dupa sefu partidului
Nu exclud ca iesirea lui la interviu sa fi fost legata de informatia, pe surse, ca Tudose i-ar fi cerut demisia, percepandu-l ca pe un om al lui Dragnea, iar Fifor sa fi iesit ca sa dea semnal ca el isi face treaba si ca schimbarea lui ar pune in pericol sau in intarziere programe critice de inarmare si ne-ar crea probleme in relatiile cu aliatul american.
Astept detalii privind treaba cu S-70 dar, dupa cum evolueaza lucrurile si se aseaza taberele in UE, nu m-ar mira sa renuntam la europeni (cel putin o parte) si sa ne concentram doar pe americani.
Si F-16? Escadrilele 2 si 3?
„de la anul vom…”
Salut,acest domn ministru nu stiu daca e implicat in jocuri politice,dar daca apasa putin acceleratoru-l inzestrari e un lucru bun,dar trebuie tinut cont ca armata romana e dezbracata iar timpul e scurt.A vorbit de corvete, elicoptere,rachete etc,de f 16,tancuri,ceva submarine nimic
este palavramentar iar calitatea asta face mai mult ca o mie de cuvinte
ia vedeti aci’ bomba
https://www.wall-street.ro/articol/Politic/217167/statul-roman-va-cumpara-santierul-naval-de-la-mangalia.html
e deja expirata, se pare ca statul romanu nu s-a incadrat in fereastra de timp legala pentru a isi exprima optiunea.
Adevarul e ca n-ar strica un soi de arsenal al marinei capabil sa construiasca, intretina, modernizeze parcul naval. Scrie si in HG-ul pentru corvete.
Problema e ca ar fi de stat… adica alta gaura bugetara, consiliu de administratie, directori si directorasi, plimbatori de hartii s.a.m.d.
Acum are datorii de peste 5.3 miliarde de lei, doar Damen-ul ar putea sa o puna pe picioare (sau un alt operator privat serios). Oare cum afecteaza intentia statului roman de nationalizare achizitia de corvete, pentru ca practic se blocheaza tranzactia dintre coreeni si Damen, iar ultimii continuau sa fie cumva in pole position?
La nivel de zvonistica umbla vorba ca santierul ar fi fost capusat la greu, pe stilul clasic, un cui, 1000 de lei. Asta ar explica partial datoriile imense.
Dupa cum se exprima Tudose in articol, s-ar parea ca statul a cam festelit-o cu exercitarea dreptului de preemptiune, prin urmare nu cred ca vor incalca legea pe mai departe.
„Am încercat şi se pare că vom reuşi. Să răscumpărăm 51% din acţiunile pe care le deţine Daewoo la şantierul naval şi am zis să ne exercităm dreptul de preemţiune la vânzare. Şi am constatat cu specialişti de la Justiţie şi Finanţe că statul român nu ştie să facă lucrul acesta. O săptămână ne-am chinuit să vedem cum poate statul român să cumpere acţiuni să avem şantier maritim. Vă spun că îl luăm. Vom avea un şantier al statului”, a declarat premierul Mihai Tudose, la o televiziune.”
Nu cred ca Damen ar da cu picioarele la 1,6 miliarde nici chiar daca statul incearca sa le strice tranzactia de preluare a Daewoo.
Dar momentan vorbim vorbe ca nu iese nimeni sa ne lamureasca. Sa asteptam un comunicat de la Damen, daca vor da vreunul dupa incheierea tranzactiei.
„Trebuie să facem nişte fregate şi poate le facem noi. Că alţii le-ar fi putut face. Să facem şi mentenanţa la noi. Poate facem şi o bărcuţă acolo. Dar nu e posibil cu atâta Dunăre şi mare să nu aibă ţara un şantier naval”, a mai spus Tudose.
Asta ne mai lipsea, un santier naval de stat pe care sa-l tina astia pe pierderi pe banii nostri, doar ca sa aiba ei la CV ca fac „Barcute”… Un bou!
Ce inseamna sa ai guvern neserios
http://m.bursa.ro/florian-marin-liderul-sindicatului-navalistul-balbaiala-guvernului-privind-preluarea-daewoo-mangalia-sporeste-tensiunea-in-companie-49958337
In conditiile in care statul roman are un santier in proprietate, dar il neglijeaza
http://www.mangaliaparc.ro
https://www.replicaonline.ro/gura-de-oxigen-pentru-santierul-militar-mangalia-subcontractori-ai-unei-firme-private-la-un-contract-cu-fortele-navale-331076/
http://m.jurnalul.ro/bani-afaceri/economia/santierul-militar-mangalia-transformat-in-atelier-de-tinichigerie-719827.html
Am gait si site-ul lor
http://snmangalia.ro/ro/despre-noi/
Obiect principal de activitate: reparatia si intretinerea navelor si barcilor, adica ce vrea Tudose
Scuze, am gasit…
Exact ce spuneam mai sus. Inca o jucarie pe care sa o “repare”, exact cum faceam noi cu masinutele in copilarie.
Vai de capul nostru (al contribuabililor, zic)!
Asta daca nu-l iau sa-l dea mai departe, ca tot umbla zvonul cu nemtii…
Adio Schengen
Nu-i nimic. Au plecat deja destui romani din tara.
achizita pachetului majoritar de actiuni si plata cestuia ar fi un motiv serios pt. care sa nu se mai faca nici o alta investitie in tehnica noua de lupta pe 2018 si anii urmatorii,
pai santieru trebuie retehnologizat
iar sefu senatului este state of the art la chestiile astea – au fost ceva povesti jurnalistice cu modernizarea proasta si nejustificata a grupurilor de la portile de fier II si cu banii aruncati pe fereastra in hidrocentrale dar cred ca sunt numai niste jurnalisti fara mila platiti de soros,
pai toate partidele au semnat ca vor 2 %,
numai ca este regretabil ca mare parte din ei au mers pt majorari de salarii si de pensii,
alegatoru sa fie multumit si sa inchida ochii cand mai fura unu o bucata de Dunare, altu parte din zacamantu din platou continental,
astea-s detalii nesemnificative ca si:
cele mai mici cheltuieli medicale/asigurat din Evropa, sub Albania si Bulgaria
majorarii de salarii la bujet si de pensii,
suptu in avans a profitului si a cheltuielilor de investitii din bujetele electrica, nuklearelectrica, hidroelectrica, etc, pt. plata pensiilor si salariilor bugetare majorate
renuntarea la orice investitie pt plata salariilor majorate ale bugetari si a pensiilor,
legile justitiei facute cum le stim,
cu sau fara rachete patrioate, spike, 12 f16 etc, si ce mai aven noi cred ca ne incolonam spre comunism inainte,
stalin si poporu rus fericire ne-a adus
„ne incolonam spre comunism”
Imposibil, granitele nu s-au inchis, Internetul nu este cenzurat sau anulat, puscariile nu sunt pline cu detinuti politici si nimeni nu este vanat prin munti.
Stai linistit ca noua forma de comunism include inclusiv religie, accesul la anumite platforme dedicate de internet controlate de stat si restrictionarea la anumite platforme din vest etc iar chestiile astea se intampla azi la fratii de credinta rusi
Este pana la urma vorba lu nea nelu: comunism cu fatza umană
daca il zboara si pe Fifor e clar ca nu se doreste absolut nimic, doar pensii si salarii pana dam faliment
Copii, hai sa va spun o poveste..
Ehei dragii mosului..
Nu, nu se va lua nimic, nu sunt bani, nu se vrea si oricum nu e cazul.
Poate la anul. Si la multi ani.
Imi pare rau pentru vestile naspa, da’ asta e.
Au platit Patriot… Sac! 🙂
Si uite ca semneaza si pt piranha, asa ca poti sa incercu te rog alta poveste?
http://m.hotnews.ro/stire/22219542
Eu tot nu am inteles de ce trebuie sa treaca prin Parlament fiecare achizitie a unui sistem Patriot in loc sa se treaca tot programul de inzestrare ” Patriot ” adica toate cele 7 sisteme laolalta . Asa baietii poate se razgandesc si ne pomenim doar cu 3, 4 sisteme din 7 . Nimic despre F 16 si elicopterele AH 1 Viper . Buna vestea despre Black Hawk . Cred ca cei de la Airbus se pregatesc de un seppuku .
„si ne pomenim doar cu 3, 4 sisteme din 7”
Este o posibilitate destul de mare. La fel ca la avioane, pe hartie avem nevoie de 48 si in practica le cumparam in reprize, pentru ca nu cumva sa ne trezim fara bani.
A vazut cineva o justificare a necesarului de 7 baterii Patriot? Adica modul cum ar acoperi teritoriul national, avand in vedere ca radarele (cam vechi) au 120 grade si 75% din interceptoare sunt de fapt anti-balistice pure?
„cum ar acoperi teritoriul national
Nu vor acoperi toata tara, poate doar orasele mai importante.
@Musoiu: Dpdv al AAA ar trebui sa acopere (aproape) tot teritoriul national, ca programul de achizitie e pentru „Sisteme de rachete sol-aer cu bataie mare”.
Dar dpdv anti-balistic amenintarea vine doar din partea Rusiei, adica in principal din Crimeea si poate Kaliningrad. Nu cred ca vom fi atacati cu rachete balistice tactice dinspre Bulgaria sau Ungaria, poate dinspre Serbia…
Cu limitarea actualelor radare nu cred ca se poate acoperi optim si anti-balistic si AA clasic. Presupunand ca prioritatea este pe anti-balistic, vor ramane „gauri” pe AA clasic si ar fi nevoie sa fie umplute cu ceva, de exemplu cu NASAMS 2+ (cu AMRAAM-ER) sau cu preferatul meu Barak 8. In acest caz, poate 7 baterii de Patriot sunt prea multe si am avea nevoie doar de 5 sau 6 pentru anti-balistic, dar pastrand acelasi numar de interceptoare PAC-3 MSE.
Am inteles.
Breeee nici o tara din lumea asta nu are intreg teritoriul acoperit de AAul propriu. Sistemele de aparare au o anumita geometrie care sta la baza dispunerii lor si aceasta implica culoarele de patrundere ale inamicului, zonee sensibile etc. N-are rost ca Romania sa apere AA zona muntoasa, sau Teleormanul ca nu-i nimic de aparat acolo, de exemplu.
Acuma nu exagera si tu, nu am cerut apararea Carpatilor… Cred ca am fost destul de explicit, pe frontierele cu Bulgaria si Ungaria nu avem nevoie de aparare anti-balistica ci doar de AA clasica. Care s-ar putea face si cu altceva decat Patriot, dar nu am vazut vreun program in sensul asta.
Patriotu&Hawk&VL Mica/NASAMS 2 vor opera practic impreuna, cel mai probabil vor fi cam toate la est si sud-est de Carpati cu exceptia unei baterii la Campia Turzii. Opinia mea.
Vor forma o „perdea” care va plecat din sud-est si se va existine spre nord/nord-vest, dar tinand cont ca intregul sistem AA este/va fi mobil, lucrurile vor fi cursive.
Cum bateriile SHORAD (Ex VL Mica/NASAMS 2) vor fi in numar triplu fata de Patriot (din nou doar opinia mea), o parte vor garda Patriotul anti-rachete de croaziera si AA, restul vor lupta individual.
Pe zona de vest si sud -vest vor fi stationate 2-3 baterii SHORAD ( ex. Vl Mica/NASAMS 2) sustinute de VSHORAD ( Ex. Mistral& tunuri AA cu tragere rapida-20/25mm).
Repet totul este doar in mintea mea…
Daca lucrurile se vor concretiza Romania va detine unul dintre cele mai performante sisteme AA, antibalistic si anti-racheta de croaziera din Europa, la foarte mare distanta de foarte multe tari cu mult mai mari pretentii. Vom detine un sistem stratificat, integrat si suficient la chiar si rusii se vor uita cu respect si isi vor numara de doua ori avioanele si rachetele inainte de a face pasul, de restul vecinilor chiar nu are sens sa discutam, Patriotul si VL Mica/NASAMS 2 anulandu-le practic orice forta aeriana detin astazi sau vor detine in viitor.
I will keep my fingers crossed because we have a business in it. You need to think about high energy weapons … time is running
First Patriot, then SHORAD/VSHORAD ( Vl Mica/NASAMS 2/Mistral) and only then energy.
eu unul nu vad sa intre NASAMS in dotare. nu are rost atata vreme cat se va achizitiona HIMARS, care HIMARS a fost deja calificat sa traga cu SLAMRAAM. chiar citeam zilele trecute pe janes daca nu ma inseala memoria despre ultimul test efectuat ptr validare.
De ce nu Teleorman ? In 2012-2013 we promitea o autostrada fantastica Bucuresti-Alexandria:))
Deocamdata nu…
Pentru Bucuresti s-a hotarit intr-un ultim moment sa se achizitioneze a 7-a baterie, ca initial era vorba de 6 bucati, cite 3 ptr fortele aeriene si 3 fortele terestre
De ce? Pai in parlament sunt foarte multi experti care pot sesiza oportunatatea ca, dupa 2 sisteme Patriot, sa ia 2-3 David’s Sling si sa incheie cu 2 sisteme S300 😉
@Eroul Indian way…
pai nu avem parlament indian? oameni indieni solutii indiene
@john doe
Te-am mai întrebat, din cate tin eu minte, chiar ieri parca, tu ai citit legea de achizitie Patriot? Acolo se spune, in mod explicit, ca se aproba ”..7 (sapte) sisteme de rachete sol-aer PATRIOT configuratie 3+..” Art.1, litera a).
MH60 R la marina! Fingers crossed! 🙂 Ca de obicei, 12 chiar ar fi o cifra corecta! 🙂
Corect!
Ce tare ar fi un MH60R pe Marasesti! I-ar tripla valoarea combativa :)))))
mai uita-te odata cat costa ala 🙂
Lasa bre, obrazul subtire cu cheltuiala se tine! 🙂
Ideea e ca daca vrem ceva cu adevarat capabil si de viitor asta e solutia. Aparatul ala e the real deal. Parerea mea!
Este si optiunea MH60 S, aparent la jumatate de pret conform wiki, dar nu e la fel de capabil.
Ihi, si linie de productie Sikorski pentru doua duzini din alea scumpe 🙂
Parca vad ca pana la urma o sa ramanem si fara linia Airbus si o sa si luam la cheie din SUA sau Polonia niste UH-60, ca sa fie 2 chestii rezolvate dintr-un foc in stil romanesc clasic…
Hai mai Marius, numai azi nu-i vineri! 🙂
Altfel nu m-ar surprinde sa se intample ce zici tu…
eu as vrea Airbus sincer. Ti se pare asa mare diferenta intre ele? Black hawk e si preferatul meu, doar ca Airbusul se produce sigur in Romania si le aruncam un os si la europeni.
Sigur nu se face o noua linie la noi, si parca vad ca le luam la cheie
Europenii nu merita nici un os. Ei isi vad doar interesele proprii si pe ale noastre nu…
De acord ca Fifor pare un tip competent si pana la urma a reusit sa semneze pentru Patriot si chiar sa plateasca prima baterie. Niciun ministrul al MApN nu a reusit o astfel de performanta. Dar, cred ca trebuie sa fim un pic mai concentrati pe ceea ce vrem sa achizitionam…. acum vrem H215, acum ne razgandim si vrem S-70, acum vrem Agilis dupa care P5+ Agilis mai tarziu, la fel si la corvete. Mie mi se pare ca noi achizitionam/vom achizitiona ce ni se ofera mai avantajos (aici cine stie ce inseamna acest avantajos) si nu ceea ce tactic si strategic am avea nevoie.
A prezentat cineva din MApN cum va arata armata Romaniei dupa finalizarea programelor de investitie? Tipurile sa misiuni pe care le va putea executa? Ne explica cineva de ce arma numita tanc a disparut de facto din armata romana? Ne explica cineva de ce spatiul aerian si cel maritim este lasat doar sub supravegherea NATO, iar noi ca stat nu avem niciun avion de patrulare/ supraveghere in prezent si nici in viitor? Avem un plan B in caz ca NATO se va destrama? si tot asa…..
Stiu ca sunt multe intrebari, dar cu toate ca acum a inceput sa se miste ceva, modul in care se face mi se pare haotic si neprofesionist si de aceea valoarea combativa a echipamentelor cumparate va fi mult diminuata, deoarece nu se priveste in ansamblu ci doar pe bucati.
Problema nu cred ca se pune asa, avem prea multe gauri si prea putini bani. Inclin sa cred ca MApN o ia etapizat cu inzestrarea. Degeaba ai tancuri beton daca n-ai spatiul aerian asigurat, victime nevinovate ar scrie pe ele. De aceea, cred eu, au inceput cu F-16 si continua cu Patriot. De aceea au luat Spike, pentru a suplini lipsa blindatelor moderne si a pune bete-n roate eventualului invadator. De aceea pun accent pe transportoare blindate si intentioneaza cumpararea de rachete anti-nava cu baza la sol, si asta oarecum urgent, au vazut sau au constientizat vulnerabilitatile imediate. Ori poate au informatii ca ceva urmeaza, poate au fost trasi de urechi de Uncle Sam, ba ia miscati si voi ceva ca noi asa si pe dincolo! Politica romaneasca e o mare curva, sper doar ca conducerea Armatei sa-si faca cu adevarat treaba. Nu exult, sunt circumspect,dar cred ca lucrurile incep sa miste in directia buna.
De acord ca avem prea multe gauri si prea putini bani si de aceea as vrea sa cheltuim cu cap banii astia. Da, F-16 si Patriot sunt numarul 1 pe lista de prioritati.
Poate sunt eu prea carcotas, dar momentan imi pare ca nu au o imagine de ansamblu sau mai repede teme date de americani, dar neinsusite integral de ai nostri specialisti.
apropo, vreun termen când ajunge prima baterie în țară?
AM asa o vaga banuiala neconfirmata – dupa cum semnam cu Americanii mai multe chestiuni, cred ca intram pe ceva lista de ajutor militare american (s-a fi saturat Pentagonul sa ajute militari tari cu care are relatie destul de dubioasa si sa faca switch pe cele aliate real ).
eu n-as spera prea mult.
Vise exotice…..desi nu ar fi rau.. Decat sa le dai la pakistanrzi miliarde si aia sa ti-o traga mereu si cand te astepti mai putin , cred ca mai bine ar merge miliardele alea la noi si polonezi .Conditia strict pentru achizitii militare . In fond banii aia s-ar intoarce tot in pusculita Unchiului Sam
Exact…
… maybe for Romania?
Pakistanejii e putere nocleara, de aia ii tot mituiesc astia cu melearde, sa ii tina pasnici si nealiniati cu rusii si nordcoreenii chinezesti.
Si india este putere nucleara si la aia nu le dau nimic..
numai ca pakistanejii e musulmani
iar indienii au religii mai pasnice, la ei jihadu nu are cum sa se porneasca
Nitel gresit … Nu religia este razboinica sau pasnica… Ci oamenii batuti in cap care o interpreteaza.
De indieni – vezi o gramada de cazuri in care nationalismul hindu a omorat si omoara / prigoneste discrimineaza pe alte religii… si asta chiar acum in india..
La fel in Budhism (exct asa cum auzi budism extremism) in Myanmar a dus la gramada de incidentente de disciminare/violenta religioasa contra chrestinilor/musulmani in Myanmar.
Când am auzit ca ia apărarea institutul Cantacuzino mi s a părut o prostie. Ieri însă când am auzit ca oamenii de acolo nu au fost plătiți 6 luni apoi au fost ținuți pe salariu minim pe economie mi s a părut Fifor un mare geniu. Plus faptul ca sunt câteva chestii în țara asta care sunt strategice pentru poporul român. Pus pe picioare, dotat și cu specialiști buni și bine plătiți Institutul nu va produce doar vaccinuri ci va produce și bani devenind rentabil.
Cantacuzino nu va mai produce nimic ever, totul se va tergiversa si apoi nefinanta inr-un mare fel, veti vedea.
logic, se iau prea multi bani pe comisioane medicamentelor si vaccinurilor din import,
am inteles ca de cand a intrat tudose in paine nu mai este publica lista medicamentele cu preturi maximale avizate de ministresu de deces, ca nu ai nici un motiv sa ii spui ministres de sanatate
acum sa te tii de buzunare,
am inteles ca a fost interogati ministresu de sanatate de unii jurnalisti rai, fara mila dar ministresu de deces nu stie ca dat un ordin ca sa nu mai fie publica lista cu preturile maximale
https://www.hotnews.ro/stiri-esential-22217043-cum-ajuns-preturile-medicamentelor-cumparate-decontate-din-bani-publici-fie-secrete-artificiul-prin-care-ministrul-bodog-scos-din-transparenta-catalogul-national-preturilor-medicamente.htm
care locuieste langa o biserica dai cu slujbe,
sa vezi cum cresc preturile la locuintele de langa biserici,
aia mai au o speranta,
restu cu sticlele cu tarie ca alt antibiotic nu mai este,
Institutul Cantacuzino ? Pai sunt 2-3 poate 4 hectare de teren in buricul buricului pe malul Dambovitei ! Iar MApN da teren aiurea pe care sa construiasca o hala noua pt vaccinuri ! Oare dece ca spatiu era si malul Dambovitei ?
vor sa construiasca o noua capacitate de productie pt vaccinuri, pe terenul lor de la Baneasa pt ca sa obtina GMP mai usor , cladirile din Splai nu au circuitele propice pt asa ceva, in Splai are ce sa ramina, sunt centrele de referinta si altele….
Tot legat de inzestrare, se pare ca am mai luat niste camioane Iveco
http://www.mediafax.ro/social/ministerul-roman-al-apararii-cumpara-peste-150-de-vehicule-militare-de-la-compania-iveco-presa-foto-16924224
Sincer nu inteleg achizitia asta decat daca vine tot pe bugetul neconsumat de anul trecut, unde au mai ramas bani din cate am inteles. Altfel un contract cadru cu fabricarea lor la noi in tara ar fi fost mai avantajos, offset 100%
Nu,refuz sa mai repet ca nu se vor lua decat chestii minuscule si loturi cu pipeta ca ma baneaza conu GMT.
Da,se vor lua,sa ma anuntati cand le vedeti la prima revizie.
https://www.hotnews.ro/stiri-esential-22219542-achizitia-anului-armata-romana-vineri-semneaza-contractul-pentru-cumpararea-227-transportoare-blindate-piranha-compania-americana-general-dynamics.htm
Cica se semneaza vineri pentru Piranha…
https://www.hotnews.ro/stiri-esential-22219542-achizitia-anului-armata-romana-vineri-semneaza-contractul-pentru-cumpararea-227-transportoare-blindate-piranha-compania-americana-general-dynamics.htm
“Mare negociator” Fifor asta! A scos un super pret!
E tot ce a fost si anul trecut din ce vad in articol. Deci asta confirma ca de fapt nu au mai avut bani, si au amanat ca sa se incadreze in bugetul de anul asta.
Nu stiu de ce, dar prevad ca anul acesta o negocieze pt alea 4 corvette pana la anul, si va scoate acelasi pret! Bun Fifor!
Apropos de Piranha, se stie deja macar la nivel de zvon cu ce turela o sa-l echipeze?
Eu nu am văzut nicăieri vreo informație oficială…
O intrebare de 1,5-2,5 milioane de euro. Eu nu stiu.
ZSSW 30 mm ? ;D
Lance 30 with Mauser from Rheinmetall?! Most probably. Sorry.. 🙂 And probably made in Ro. Anyway nice try…
But you have very nice turret.
And you can write something more about it? Was the Slovak offer taken into account?
What offer?! End right now i can”t tell you more.
From RM
RM?! What does it mean RM?
Romanian Military ? Or RheinMetall ?
Rheinmetall of course!
no, I don’t think so, probably mostly direct discussion with Rheinmetall and GDLS/Mowag, eventually also with Elbit Systems (already using older model OWS-25R on our MLI-84M).
Daca e sa fie Elbit sper ca asta sa fie MT30 : http://adbr.com.au/wp-content/uploads/2016/06/P1010569.jpg
Ideal ar fi Lance30, si sa fie aceeasi si pe Agilis
Elbit MT30 pare mai decenta decat Rafael Samson MK2, desi eu tot sper ca o sa puna Lance.
Rafael, sorry 🙂
http://www.mfa.ro/2014/index.php/products-and-solutions/2014-04-26-19-34-09/2014-07-16-15-00-27/turela-ows-25r
http://www.mfa.ro/2014/index.php/products-and-solutions/2014-04-26-19-34-09/2014-07-16-15-01-48/2014-09-25-12-57-26?page=1
Marius, incerci sa ne arati ca au stoc-uri de ows25? vad in una din poze o gramada de ows25…..
Parca mai aveau in stoc 67 de bucati. Intr-o perioada incercau sa le vanda…
pozele sunt de la MFA Mizil din 2014… in fisa scrie ca pot primi tunuri inclusiv cal 30/35mm…
Poate ca respectivele turele vor fi puse pe MLI-84 inca nemodernizate. E pacat sa le tina acolo, ca de vandut nu le pot vinde, in loc sa modernizeze macar niste TAB-uri cu ele, daca nu le mai vor pe MLI:
http://www.military-today.com/apc/zimbru_2000.jpg
sau sa faca MLI greu cu ele si ce carcase de T-55/ TR-85 sau T-72 au pe acolo – ar ajunge de 2 batalioane, pentru brigazile de pe partea de est, cele mai expuse si mai dotate:
https://www.rumaniamilitary.ro/mli-greu-lego-umb-si-moreni-tema-pentru-acasa
https://defpost.com/wp-content/uploads/2017/12/IDF-Achzarit-Heavy-APC.jpg
Conform Adevărul.ro, nemții s-ar fi interesat pe la Reșița de posibilitatea producerii tutelei pt Agilis. Ar fi o investiție bună pt cine o va face pt că ar putea produce și pt Agilis și pt Piranha…
http://m.hotnews.ro/stire/22219542
La 4 milioane de euro per transportor eu zic ca este un pret foarte decent pt ca acest cost implica transportorul, turela, senzorii etc, adica masina gata de lupta. Fata de pretul vehiculat initial de 4,65 milioane de euro, avem o scadere de 650 de mii de euro, ramane de vazut daca chiar este o scadere de pret sau s-a renuntat la ceva, o turela mai modesta…
Tot de vazut ramane si daca banii necesari modernizarii uzinei de la Bucuresti sunt cuprinsi aici.
Pretul de acum e la fel ca ala din octombrie anul trecut, daca a negociat ceva e sa fabrice in tara cat mai multe componente, dar mi-e greu sa cred.
Eu vorbesc de pretul care se vehicula in anumite cercuri, stiu si eu ca asta a fost cifra initiala.
Iar 4 milioane per masina este un pret decent pt un MLI pe roti dotat cu o turela grea. In privinta motivului amanarii putem doar specula.
Se pare ca SUA a aprobat vanzarea de rachete anti-tanc Javelin catre Ucraina…
Mare greseala din punctul meu de vedere oricat de mult i-as uri pe rusnaci nu pot sa nu ma intreb cat timp o sa treaca pana cand un Javelin o sa ajunga pe mana rusilor sau chinezilor….
Au si chinezii o racheta antitanc moderna
HJ-12 Red Arrow Anti tank missile Norinco
https://www.youtube.com/watch?v=nqpu7P28Svs
Javelin chinezesc.
nu au aprobat inca, cred eu…
Janes zic altceva
http://www.janes.com/article/76837/javelin-atgms-approved-for-ukraine
acum o saptamana ma uitasem si eu, dar inca nu aparuse… bun atunci, asta este 🙂
Americanii cica au rebotezat strada din fata Ambasadei Rusiei din Washington in Boris Nemtsov Str, activistul politic anti Putin si anti sistem care a fost asasinat in fata Kremlinului de autori necunoscuti, prinsi niste ceceni :)))
Un middle finger aratat Moscovei
E doar o propunere făcută, parcă mai au nevoie de niște aprobări.
Din ce am citit, au votat unanim schimbarea. faceau bascalie de ambasador ca trebuie sa si schimbe cartile de vizita.
http://time.com/5098267/washington-russian-embassy-boris-nemtsov/
„Authorities must still get final approval for the change from the House of Representatives.”
Cica vinerea asta se semneaza contracut cu aia de la Mowag pt transportatoarele blindate. Asa scrie la hotnews pe site.
https://www.hotnews.ro/stiri-esential-22219542-achizitia-anului-armata-romana-vineri-semneaza-contractul-pentru-cumpararea-227-transportoare-blindate-piranha-compania-americana-general-dynamics.htm
Semnarea contractului pentru Patriot si acum semnarea contractului pentru Piranha 5 sunt pasi foarte buni. Sper sa vedem cat de curand alti pasi asemenea.
Intai trebuie avuta capacitate de aparare si apoi se poti gandi tot felul de alte „rafinamente”.
Iar se agita USR-ul..
https://www.hotnews.ro/stiri-politic-22221384-usr-acuza-ministerul-apararii-eroare-strategie-cumpararea-transportoarelor-blindate-piranha-5.htm
Baietilor le cam plac amfibienii.
Cam au dreptate. Daca o sa avem Agilis, de ce mai luam Piranha V, care e un vehicul similar Agilisului?
Ah, vrem MLI-uri? Pai sa luam MLI-uri pur-sange gen Puma, nu corcituri. Si-asa UMB-ul e specializata pe senilate.
Ma rog, la final de zi tot e mai bine cu Piranha V decat cu TAB-71.
Orice este mai bun comparativ cu parcul de taburi pe care le avem acum…
Problema este legata de ce turela va avea Piranha V si daca de banii dati nu puteam sa luam un produs mai bun.
Eu preferam un par de transportoare in intregime amfibiu (Patria), secondat de MLI-uri capabile.
„Imi propusesem să nu mai comentez deciziile luate în privința achizițiilor de tehnică militară. Si asta deoarece aproape orice se achiziționează este mai bine decat nimic!
Dar insistența cu care se menționează numele General Dynamics este prea mare! Dacia face parte din grupul Renault. Asta nu inseamna ca o achiziției majoră de Dustere din partea unui stat X va genera un acord strategic cu Franța! Doar atât!”
Proaspata, pentru cunoscatori. Militar, nu politician.
Nu sunt de acord cu tot ce zice, dar are dreptate per total.
Care militar coane?! Pt ca este important, sa nu uitam ca si Streinu tot militar este.
Fost sef SMG. Un tip foarte ok, nu e din specia „aia.
Acum daca stam stramb are si el dreptate, GD a aparut destul de brusc, desi se invarteau pe la Bucuresti de destui ani, a primit comanda, a semnat etc.
Partea proasta este ca 20 de sudori de la UMB ar fi trebuit sa plece in Elvetia iar uzina n-a avut decat sase oameni…
Dap, asta zic si io. Nu e solutia cea mai buna, dar cam toata lumea e de acord cu „sa luam in plm ceva odata, ca e dezastru”.
Partea si mai putin buna este ca afacerea cu Rheinmetall este in continuare foarte nesigura, atat de nesigura incat, probabil, se va anula. Ramanem asadar fara amfibiu, deocamdata cel putin.
Toate programele majore aduse de Ciolos au picat (Spike nu era major). Nici alea totusi nu au fost gandite, au fost pe ideea POLITICAca (fara virgula) o ardem cu europenii si facem frumos. Cu tot respectul pentru Motoc, care e un profesionist.
Inainte de asta Boc, Ponta … Praf. Gura mare, atat.
Nu putem se pare, cel putin deocamdata, sa luam decizii echilibrate, vin unii si zic hais si apoi imediat apar unii si zic cea.
Si noi ne uitam ca prostii la tenisul asta politic.
Sunt curios ce vor scrie cartile de istorie.
Istoria e scrisă de învingători, ce crezi ca ar scrie despre noi???
Poate ar trebui sa scriem noi istoria, atunci.
# Vlad. Sti ceva despre unele probleme la rachetele Spike? De exemplu ca pe timpul zilei ar avea obiceiul sa nu-si poata discrimina tinta si sa loveasca la intamplare?
Romanii sunt invingatori ca popor si natiune doar ca victoriile noastre se vad mai bine vazute de sus, cateodata de foarte de sus. Armata Romana, inca de la inceputurile ei a fost o armata foarte puternica, foarte buna luptatoare cu minusurile si plusurile normale.
In linii mari, pe termen lung. noi castigam, cineva ne iubeste foarte mult.
#George Nope. Te asigur ca baietii care le testeaza isi fac meseria si o sa puna niste vorbe pe hartie. Politicului a inceput sa ii fie frica de vorbele puse pe hartie.
Nu ma refer la noi in mod deosebit ci la Spike in general, au aparut unele zvonuri din Olanda si Germania.
George, eu ma feresc de vorbe venite din media „pe surse” de la noi sau din alte parti.
E concurenta intre producatori, au oameni platiti sa faca zgomot.
Da, deocamdata este o singura sursa din afara. Nu am reusit sa gasesc o alta pana acum…
???????
https://southfront.org/field-experiences-spike-atgm-system/
Pare o problema destul de serioasa, dar remarca cu Panzerfaust submineaza parca seriozitatea criticii adusa ATGM-ului. Daca se investigheaza si alternativele din trecut si prezent, ajungi la concluzia ca toate sunt nereliabile . Doar ce se citea despre racheta MILAN, te facea sa te intrebi de ce se achizitiona.
Personal, daca nu gasesc macar o slabiciune despre o arma, incep sa ma intreb ce se ascunde. Oricum exista si versiunea FAKE NEWS.
Doar un exemplu:
https://www.youtube.com/watch?v=bE25hGr20Gk
https://www.sinodefenceforum.com/indian-missiles-what-went-wrong-with-them.t972/
Si asta e doar o mica parte
O sursa serioasa ai? Pana acum ai postat doar site-uri de propaganda putinista sau lucruri care nu au legatura cu spike.
Referitor la fake news, am citit prin vara pe un site romanesc, faptul ca MApN a testat STINGER si din 24 de trageri toate au fost esecuri. Pare cam mult ca toate au fost esecuri dar si faptul ca s-au efectuat 24 de trageri. 24 ????. Sau are un sambure de adevar si de aceea MISTRAL ?
Este adevarat, dar nu au fost 24 ci 48, si nu erau Stinger ci Verba, si nu le-au tras, le-au fumat. Ca la radio Erevan. Ai surse credibile? Ai vreun document oficial? Daca nu, dasvidania tivaras.
Las-o balta, de-aia am si intrebat, pt ca pare o stire demna de Sputnik. O sa caut totusi stirea sa vad cine a comis-o in halul asta
P.S. S-a fumat ? C’mmon pare o scena demna de MARS ATACK (cand ala tragea pe nas nuclear bomb)
Cred ca citesti in diagonala. Toate armele au minusuri iar alea sovietice aka rusesti chiar mai multe decat toate celelalte. Vezi cate rachete AA s-au tras in timpul Operatiunii Linebaker(Vietnam) si cu ce infim succes.
Iar primul meu comentariu a fost tocmai critic la faptul ca se demoniza o racheta nu mai rea decat altele.