Mijloace de protectie in Armata Romana

This entry is part 8 of 15 in the series Inteligenta romaneasca

Protectia militarilor, a mijloacelor de lupta, detectia si cercetarea factorilor de risc, reprezinta si in structurile cu rol in apararea nationala dinRomania, o preocupareconstanta. Specialistii romani au conceput mijloace de protectie, cercetare, evaluare, anihilare, foarte performante. De asemenea au fost achizitionate dea lungul timpului, cu precadere in ultimii ani, echipamente performante destinate fortelor de elita din cadrul MApN,SRI, SIE, Jandarmerie, etc. Despre unele dintre acestea vom vorbi in acest articol, mentionand faptul ca acestea se afla deja in inzestrarea fortelor, fiind foarte moderne si adecvate misiunilor alocate Fortelor Speciale, inclusiv celor destinate luptei antiteroriste.

Vesta antiglont nivel IIIA –este destinata militarilor din trupele speciale, oferind protectie impotriva gloantelor de 9×19 mm FMJ (viteza 426 m/s), 44 Magnum (viteza 426 m/s), 7,62×25 mm (viteza 440 m/s). Vesta asigura protectia pentru gat, umeri, torace si zona inghinala, astfel: 0,65 metri patrati (marimea L) si 0,68 metri patrati (marimea XL). Poate fi purtata impreuna cu una sau doua placi ceramice de protectie balistica, care se introduce in buzunare speciale in fata si in spate. Placile ceramice asigura protectia impotriva gloantelor de 7,62×51 mm AP si 7,62×54 B32.

 Nivel de protectie al vestei:   IIIA+, SR 5++;

Culoare: camuflaj de desert sau padure;

Masa: maxim 5 kg.

Vesta se afla in dotarea trupelor din teatrele de operatiuni si a FOS.

Sistemul complex de escaladare, protectie si salvare destinat formatiunilor specializate in lupta antiterorista –are rol in cresterea mobilitatii si gradului de supravietuire in actiuni antitero si salvare.

Caracteristici:

-masa produsului:  14 kg;

-inaltime totala, in pozitie de lucru: 1850 mm;

-inaltime totala, in pozitie pliata: 660 mm;

-latime: 530 mm;

-nivel de protectie balistica: IIIA+, SR5++ (gloante cal.9 mm FMJ, gloante cal. 44 Magnum, gloante cal. 7,62 mm, nivel de protectie la schije standard 550 m/s, rezistenta la foc tras continuu este de minim 10 s).

Sarcina suportata: in varianta “scara de asalt” este de peste 150 kgf; in varianta “targa cu roti” este de peste 140 kgf.

Sistemul asigura o protectie de peste 95% fata de urmatoarele categorii de munitii:

-grenadadefensive la distanta de 1 m;

-bomba calibrul 82 mm la distanta de 3 m.

Se afla in dotarea FOS, SRI, Jandarmeriei, etc.

Costum de protectie pentru pirotehnisti (EOD) –ofera protectie modulara si flexibilitate operative in timpul misiunilor ce presupun contactul cu diversi explozivi si agenti contaminatori. Acest costum protejeaza picioarele, mainile, zona inghinala, pieptul si coloana vertebrala, impotriva impactului exploziei si a fragmentelor.

Costumul este alcatuit din:

-jacheta, realizata din strat exterior Nomex IIIA si structura Kevlar multi-strat in interior, si prezinta deschidere laterala, sisteme modulare pentru placi suplimentare de blindaj (din otel sau ceramica) impotriva exploziei si pentru accesorii, guler inalt pentru protectia gatului;

-pantalon, realizat din strat exterior Nomex IIIA si structura Kevlar multi-strat in interior;

-casca si vizor. Casca este realizata din Nomex Kevlar IIIA, fiind un sistem ajustabil si flexibil, compatibil cu sistemul de comunicare (casti si microfon). Este dotata cu sistem de ventilare cu functie de dezaburire a vizorului si filtru NBC;

-costumul dispune de numeroase accesorii, care pot fi folosite in functie de natura misiunii, precum: protectie inghinala si genunchiere antiderapante, acoperitoare pentru incaltaminte, manusi cu acoperire pentru maini, costum de racire, sisteme de comunicare wireless;

-factorii de protectie ai costumului, il situeaza printre cele mai moderne asemenea sisteme din lume: jacheta 600 m/s; gat 950 m/s; placi impotriva exploziei pana la 1800 m/s; pantalon 690 m/s; casca 630 m/s; vizor 780 m/s.

Acest costum se afla in dotarea fortelor EOD din Armata Romana si a BAT din cadrulSRI, dar si a fortelor specializate din cadrul Jandarmeriei Romane.

TS-65 Pistol pneumatic subacvatic cu săgeata– se afla inzestrarea FOS/GNFOS si a altor structuri, si poate fi utilizat de către scafandrii de lupta si incursiune în acţiunile de protecţie si lupta sub apă, dar şi in misiunile pe uscat. Acest pistol este de conceptie romaneasca, foarte fiabil si rezistent.
Specificatii:
-greutate (cu săgeata din interior) 1 kg;
-total lungime (cu săgeată) 450 mm;

-greutate sageata 150 g;

-diametrul sagetii 8 mm;

-greutate piston  0,028 kg;

-presiunea maxima de lucru 18 daN/cm patrat;

-lovitura eficienta in apa de pana la 4 m;

-adancimea maxima de lucru sub apa este de peste 20 m.

Arbaleta TS-37, ce se afla in inzestrarea FOS/GNFOS, este destinata aceluiasi scop ca si TS-65, dar este mai mare si mai grea decat acesta.

Specificatii:

-greutate (cu săgeata din interior) 1,7 kg;
-total lungime (cu săgeată) 950 mm;

-greutate sageata 290 g;

-diametrul sagetii 8 mm;

-greutate piston  0,035 kg;

-presiunea maxima de lucru 18 daN/cm patrat;

-lovitura eficienta in apa este de peste 4 m;

-adancimea maxima de lucru sub apa este de peste 20 m.

LAR VII Combi FA VSW, este un aparat destinat scufundărilor ce se afla in dotarea GNFOS. Este un aparat foarte versatil si compact, foarte modern si sigur in exploatare, destinat scufundărilor in misiuni diverse: superficiale, VSW-MCM, scufundări submarine şi de cercetare, precum şi operaţiuni speciale. Sistemul este de fabricatie germana, fiind achizitionat recent de catre MapN.

Caracteristici:
– destinat scufundărilor cu circuit de oxigen inchis, astfel incat se reduce foarte mult detectarea scafandrului datorita bulelor de aer, combinat cu semi-circuit închis nitrox(de mare adancime);
– permite comutarea între oxigen şi scufundări in modul nitrox (de mare adancime), în timpul scufundării.
– cilindrii (oxigen şi nitrox) sunt montati in acelasi aparat, in incinte separate (cel de oxigen in fata, iar cel nitrox in spatele scufundatorului), usor de utilizat;
– dispune de supapă automata reglabila in functie de fluxul pulmonar;

-intregul dispozitiv de scufundare este amagnetic (nu poate fi detectat sub forma de anomalie magnetica de catre dispozitivele specializate, ceea ce contribuie la camuflarea scafandrului), în conformitate cu STANAG 2897 clasa A;
-sistemul permite scufundări la mare adâncime: 0 – 8 MSW în circuit închis/ 0 – 24 MSW în semi-circuit închis si 0 – 54 MSW cu accesorii separate;
-scufundările de anduranţă pot dura pana la 240 minute la 4 ° C temperatura apei.
Sistemul dispune de accesorii, precum:

-unitatea Dive de pre- încercare, incarcare si testare;

– harnasament destinat transportului;

– ochelari de scufundări, negru, amagnetic cu masca parasolară dublu;
-ochelari de scufundări, negru, NM cu masca parasolară dublu;
-furtun piesă bucală şi comutatorul de robinet;

-conector pentru masca fata, furtun şi trecere valva;

-manometru cu furtun lung pentru Nitrox;

-furtun lung de alimentare cu cuplaj destinat Nitrox;

-silicon lubrifiant (100 g per tub) pentru piesa bucală.

  Munitie de contramasuri electronice chaff/flare pentru blindate –este un produs 100% romanesc, munitia fiind de tip multirol destinata protectiei vehiculelor blindate din dotarea Armatei (actuale si viitoare), avand doua incarcaturi speciale IR si RL. Incarcatura IR realizeaza tinte false in infrarosu pentru perturbarea capetelor de dirijare a rachetelor antitanc si incarcatura RL creaza capcane cu dipoli pentru bruierea sistemelor radar de detectie, urmarire si dirijare a munitiei antitanc.

  Munitia este lansata dintr-un tub lansator dispus pe turela vehiculului blindat. Lansarea se executa automat sau manual de la unitatea de comanda si decizie care este sesizata de sistemul de avertizare si detectie. Dupa lansare prin arderea incarcaturii IR se realizeaza tinta falsa in IR iar prin formarea norului de dipoli se realizeaza capcana pentru RL.

Caracteristici tehnico-tactice:

-bataia maxima:  45 m;

-timpul de formare a norului de dipoli RL:  maxim 2 s;

-persistenta norului de dipoli la o viteza a vantului de maxim 3 m/s: minim 40 s;

-persistenta capcanei IR la o viteza a vantului de maxim 3 m/s: minim 20 s;

-lungime: 220 mm;

-calibru: 81 mm;

-masa: 1166 g;

-tensiunea de initiere: 27 V;

-temperatura de lucru: -30/+50 grade C.

SAPLAR 4C-22L-6R-6G-Sistemul SAPLAR 4C-22L-6R-12G este destinat protecţiei individuale a vehiculelor blindate (ICVs, APCs) împotriva sistemelor de armamente ce utilizează iluminarea cu laser şi radar. Sistemul este proiectat pentru vehiculele cu o lungime mai mică de 8 metri. Este caracterizat printr-un domeniu extins al lungimilor de undă pentru iradierea cu fascicul laser: 400 ÷ 1700 nm. Sistemul SAPLAR asigură următoarele funcţii:

                                                                  SAPLAR 4-12

-detectează iluminarea laser şi radar, determină direcţia şi tipul sursei de risc;

-asigură avertizarea timpurie cu privire la iminenţa pericolului prin afişarea direcţiei pe care se produce ameninţarea şi a unor simboluri specifice pe ecranul LCD al sistemului. În acelaşi timp, echipajul este avertizat şi sonor cu privire la acţiunea de iluminare cu laser şi radar;

-permite comandantului vehiculului blindat să întreprindă măsurile necesare de auto-protecţie: efectuarea manevrelor de evitare a lovirii şi/sau de mascare cu ajutorul fumului;

-asigură lansarea manuală, semiautomată sau automată a oricăror tipuri de grenade (grenade fumigene, capcane termice cu aerosoli sau alte tipuri de grenade ce pot echipa vehiculul) în suprafaţa de protecţie, în concordanţă cu cerinţele tactice.

Capetele cu senzorii laser şi radar, precum şi lansatoarele de grenade sunt montate pe aceeaşi platformă, distribuite sectorial, pentru acoperirea circulară a vehiculului. Acest sistem se regaseste pe vehiculele blindate din dotarea Armatei si dispune de mai multe variante. Acest sistem se va regasi si pe vehiculele ce vor fi achizitionate, precum TBT 8×8/4×4, avand variante pentru vehicule mai mici de 6 m, cu performante asemanatoare cu acesta.

Sistemul se compune din:

-doua capete cu senzori laser, instalate în partea din faţă a plafonului vehiculului blindat, pe partea dreaptă şi stângă a acestuia;

-doua capete cu senzori laser şi radar, instalate în partea din spate a plafonului vehiculului blindat, pe partea dreaptă şi stângă a acestuia;

-unitatea de Prelucrare, Afişare şi Comandă – UPAC;

-cabluri de legătură între blocuri.

Caracteristicile senzorilor laser:

-domeniul de lungimi de undă: 400÷1700 nm;

– domeniul de frecvenţe pentru iradieri repetitive: 5÷200 Hz;

– unghiul de detecţie: în plan orizontal: 360°; în plan vertical: -5°÷ 90°;

– rezoluţia de detecţie: 15°;

– numărul senzorilor laser: 22;

– numărul maxim al direcţiilor de iluminare cu laser afişate: 24.

Caracteristicile senzorilor radar:

-domeniul de frecvenţă: 33÷37 GHz;

– unghiul de detecţie: în plan orizontal: 360°; în plan vertical: -25°÷ 65°;

– rezoluţia de detecţie: 30°;

– numărul senzorilor radar: 6;

– numărul maxim al direcţiilor de iluminare cu radar afişate: 12.

Tipul simbolurilor afişate:

-doua pentru tipul de laser folosit (un singur impuls sau trenuri de impulsuri);

-unul pentru semnalul radar;

-doua pentru mediul din care se produce iluminarea (terestru sau aerian);

-doua pentru starea lansatorului de grenade (încărcat sau gol).

Caracteristici generale:

-distanţa de detecţie: 800÷5000 m (pentru un telemetru laser standard cu puterea de 10 mJ în impuls şi o durată a impulsului de 20 ns);

– tensiunea de alimentare: 18-32 Vcc (de la acumulatorul vehiculului);

– puterea absorbită: maxim 65W;

– condiţii de mediu: funcţionare: -40°C ÷ +49°C; stocare: -50°C ÷ +60°C; umiditatea relativă a aerului 95% ±3% la o temperatură de 40°C;

– timpul de răspuns: max. 500 ms de la apariţia iluminării şi până în momentul declanşării grenadelor: asigură identificarea surselor de iluminare (un singur impuls sau trenuri de impulsuri cu frecvenţa în domeniul 5 Hz÷200Hz);

– afişarea numărului de grenade rămase;

– afişarea valorilor tensiunilor de alimentare;

– asigură filtrare numerică pentru eliminarea semnalelor parazite şi eliminarea alarmelor false;

– alimentarea circuitelor de lansare cu curent continuu de 2A (numărul circuitelor de lansare poate fi modificat, la cerere, până la 20);

– semnal digital de avertizare acustică şi optică;

– interfaţă serială RS 422 către un sistem extern.

Sistemul SSRAT este destinat să echipeze vehicule terestre, nave cu destinaţie specială, precum şi puncte fixe de observare, fiind recent realizat de catre specialistii romani.

Acest sistem asigură:

-identificarea ţintelor din câmpul de observare pe timp de zi şi de noapte;

-stocarea imaginilor ţintelor;

-măsurarea distanţei până la ţintele observate;

-determinarea coordonatelor ţintelor observate;

-poziţionarea ţintelor pe o hartă digitală;

-compactarea datelor prelucrate în format digital pentru transmiterea la distanţă.

Sistemul se compune din următoarele subansambluri:

-platforma mobilă PAN & TILT stabilizată tip SPG 00-1179-9028;

-bloc de stabilizare;

-bloc de senzori BS-001;

-telemetru laser TL-1,54 μm;

-bloc de acţionare si comandăBAC-001;

-sistem de prelucrarea datelor şi imaginilor SPDI-001.

Caracteristici:

-tensiunea de alimentare: 18÷32Vcc;

– domeniul de temperaturi de lucru: -32° C ÷ +49° C;

– domeniul de temperaturi de depozitare: -33° C ÷ +60° C;

– masa platformei echipate: maxim 25 Kg;

– domeniul de rotaţie în azimut: n x 360° (6400 mils);

– domeniul de rotaţie în elevaţie: ±90° (1600 mils);

– viteza minimă în azimut şi elevaţie: mai mică de 0.0056° s-1 (0.1 mils s-1);

– viteza maximă în azimut şi elevaţie: mai mică de 60° s-1 (1067 mils s-1);

– eroarea maximă de stabilizare în azimut şi elevaţie: mai mică de 0.3 mils;

– rezoluţia de poziţie în azimut şi elevaţie: 0.0056° (0.1 mils);

– precizia de poziţie în azimut şi elevaţie: 0.05625° (1 mils).

  Pointere laser –realizate de catre industria nationala si aflate in dotarea diverselor forte cu destinatie speciala.

MLP-5, este destinat să echipeze armamentul uşor (puşti, pistoale). Este realizat cu diode laser în domeniul vizibil şi infraroşul apropiat pentru utilizare împreună cu un aparat de vedere pe timp de noapte. Sistemul propriu de reglaj permite alinierea precisă a fasciculului laser cu direcţia de tragere.

                                                                          MLP 5

Autonomie de funcţionare min. 1 oră de funcţionare continuă (echivalentul a 500 de acţionări de aprox. 7 sec)
Rezistenţa la şocuri repetate max. 30 g
Rezistenţa la şoc singular 100 g
Temperatura de lucru -10ºC ÷ +50ºC
Lungimea de undă 635 ÷ 680 nm
Putere < 5 mW
Alimentare 3 baterii L1154 de 1,5V
Masă 55 g (cu baterii incluse)
Dimensiuni de gabarit ø16 x 57 mm

MLP-15, este destinat să echipeze armamentul uşor (puşti, pistoale). Este realizat cu diode laser în domeniul vizibil şi infraroşul apropiat pentru utilizare împreună cu un aparat de vedere pe timp de noapte. Sistemul propriu de reglaj permite alinierea precisă a fasciculului laser cu direcţia de tragere.

Mod de lucru pulsat
Rezistenţa la şocuri repetate max. 30 g
Rezistenţa la şoc singular 100 g
Temperatura de lucru -10ºC ÷ +50ºC
Lungimea de undă 645 nm
Putere 15 mW
Alimentare 5 ÷ 15 V c.c. (alte tensiuni, opţional)
Masă 165 g (cu baterii incluse)
Dimensiuni de gabarit ø16 x 57 mm

MLA-5, este destinat pentru realizarea reglajului şi verificarea sistemului de ochire pentru armamentul uşor.

                                                                     MLA 5

Mod de lucru pulsat
Rezistenţa la şocuri repetate max. 30 g
Rezistenţa la şoc singular 100 g
Temperatura de lucru -10ºC ÷ +50ºC
Lungimea de undă 645 nm
Putere 15 mW
Alimentare 5 ÷ 15 V c.c. (alte tensiuni, opţional)
Masă 410 g (cu baterii incluse)
Dimensiuni de gabarit ø32 x 85 mm

   Munitie de contramasuri electronice flare I/II pentru aeronave, este destinata realizarii contraactiunii procedurale in domeniul radiatiilor electromagnetice in gama infrarosu. Foloseste munitie tip “Flare” –cu incarcatura termica IR. Distanta de activare este cuprinsa intre 5-10 m de la lansator, iar persistenta incarcaturii termice IR este de 10-15 s. O cutie de munitie cuprinde 30 de bucati contramasuri, in greutate de 200/400 g fiecare. Acest produs se regaseste pe aeronavele din dotarea FAR.

Roboscan 1M/2M, este un sistem de scanare nonintruziv, de  radiografiere si control, pentru: containere, vehicule, vagoane sau orice alte obiecte mari, oferind imagine video, cu automate de detectare a materialelor radioactive, integritatea documentelor de control, având capacitatea de a salva fişierele complexe care conţin rezultatele tuturor inspecţiilor efectuate menţionate într-un dosar unic.
Sistemul poate fi folosit pentru a inspecta elementele care trec printr-un detector de materiale radioactive, apoi printr-un subsistem în imagistica partea video, în cele din urmă fiind scanate cu raze gamma, pentru a crea o radiografie. Toate acestea pot fi evaluate împreună cu imaginea în vederi reale , în funcţie de conţinutul documentelor de transport care pot fi verificate cu Comparatoare Video Spectrale (VSC), în scopul de a detecta documente falsificate.
Sistemul elimina riscul de iradiere profesionala a operatorului prin separarea cabinei acestuia pe Control Center Mobile (MCC), organizata intr-o rulota, asa că în timpul procesului de scanare el este plasat în afara zonei de excludere şi în timpul transportului este ataşat la vehicul scanerului. Din această cabină operatorul poate controla de la distanţă toate procesele de Wireless Local Area Network (WLAN).
Roboscan 1M nu are nevoie de sofer pentru a controla mişcarea autocamionului (direcţie unitate, sens, direcţie, frâne, parametrii vehiculului, etc). Aceste funcţii sunt gestionate de către un operator care controlează toate comenzile şi parametrii camionului purtator, prin telecomanda.


Funcţionarea sistemului este complet automatizata, permitand sa fie controlate de o singură persoană, asigurand în acelaşi timp, inspecţii suplimentare, prin detectarea materialelor radioactive asupra încărcăturii scanate şi generand imagine video de dedesubt, extrem de utila pentru o mai bună înţelegere a radiografiei, precum şi pentru a determina dacă sunt obiecte suplimentare ataşate pe partea inferioară a vehiculului, cu intenţie frauduloasă.
Cand soferul părăseşte zona de excludere, şi apoi de protecţie perimetrala, se initiaza în mod automat procesul de scanare prin comenzi de la distanţă transmise către Unitatea de Scanare Mobila (USM), în scopul de a comuta pe sursa de radiaţii şi de a iniţia mişcare lentă, constantă de-a lungul obiectului scanat: camion / container/vagon. Mişcarea este controlată automat de module electronice şi informatice, în legătură cu centrul de control în WLAN, utilizate pentru a transfera comenzi, informaţii referitoare la stadiul real de timp şi datele imaginii.
Procesul de scanare este oprit automat într-unul dintre următoarele cazuri, când boom-ul detector a ajuns la sfârşitul vehiculului scanat şi, în consecinţă, detectoarele primesc nivelul maxim de radiaţie, la sfârşitul lungimii de scanare programate, atunci când limitatorul de protecţie a mişcarii este declanşat, în cazul în care protecţia perimetrul zonei de excludere a fost încălcat, atunci când senzorul de proximitate a fost declanşat, indicând distanţa periculoasă dintre boom-ul detector şi vehiculul scanat, atunci când obstacolele sunt detectate de senzorii introdusi in faţa şi spatele USM.
În timpul procesului de scanare, imaginea scanată este afişată pe monitorul operatorului, iar la sfârşitul acestei etape, protecţia perimetrul zonei de excludere este dezactivat automat, iar vehiculul scanat poate părăsi zona de scanare.
USM are un boom detector in zona superioara si detector zonă mai mică, cele două domenii sunt separate de sistemele de pliere în timpul transportului, dar cu funcţionalitate unitară în timpul scanării si funcţionării. Zona de sus este sustinuta de boom-ul de oţel, acesta sprijinind si sursa de radiatii. Boom-ul detector este alcătuită din cinci segmente orientate sub diferite unghiuri, în scopul de a asigura distanţa optimă şi orientarea detectoarelor faţă de sursa de radiatii si este realizat din aliaj usor asamblat în formă de „T”.
Subsistemul pentru controlul automat al vitezei / sens de mişcare şi de direcţie a USM este format dintr-un motor electric care conduce coloana de direcţie şi un modul de comandă electronic. Subsistemul primeşte informaţii despre poziţiile unităţilor şi generează automat comenzile de a le conduce pe traiectoria dorita.
Automatizarea subsistemului de management al traficului consta în două bariere şi două lumini de trafic, radio comandate de o aplicatie software dedicata zonei de excludere şi subsistemului de protecţie, ce consta în patru Pasive Infra Red (PIR), senzori de detectie a miscarii, un modul de control pentru starea de senzori şi unei situaţii de urgenţă automata de oprire a modului sursă de radiaţii, în cazul în care zona de excludere a fost încălcata.
Sistemul de achiziţie, prelucrare, stocare şi afişare a imaginii scanate, se face prin detectoare de radiaţii (400 pentru rezoluţia standard şi 800 pentru rezoluţie ridicată), care sunt conectate la subsistemul de imagistica de intrare electronic, care rulează un software dedicat, conectate prin WLAN la o altă unitate de prelucrare care rulează o altă aplicaţie software dedicată, în scopul de a afişa radiografia pe un monitor.
Detectorul de material radioactiv, consta intr-un detector Gamma de neutroni şi modul software de interpretare a semnalele de ieşire, pentru a genera o alarmă în cazul în care materialele radioactive sunt detectate în marfă. Aplicaţia software-ul indică poziţia aproximativă a materialului radioactiv detectat în marfă.
Subsistemul de verificare Documente, constă într-un modul optic de integrare, o camera video cu zoom mare, diferite lungimi de unda Infra Red de lumina (IR), ultraviolete (UV), lumina directa, tangenţiala şi transparenta in spectrul vizibil (VL), sursele şi o achiziţie de hardware de imagini şi modul software.

Sistemul prezentat are următoarele avantaje cheie:
– eliminarea tuturor riscurilor de iradiere profesională a operatorilor, precum şi a riscului de iradiere accidentală a intrusilor, posibile în zona de excludere;
– reducerea personalului din membrii echipajului de minim trei pe schimb, la o singură persoană pe schimb;
– mobilitate crescută a sistemului, flexibilitate şi manevrabilitate;
– creşterea productivităţii, număr mai mare de scanare vehicule / oră, prin automatizarea majoritatii proceselor şi reducerea timpului de inactivitate de funcţionare asistata de calculator;
– posibilitatea de a ajunge la viteze de scanare extrem de mici şi constante, (0,2 m / sec), esenţiale pentru a obţine o penetrare maximă şi o imagine de bună calitate, fără distorsiuni geometrice;
– posibilitatea de a ajunge la viteza de scanare ridicata si constanta, (0,8 m / sec), esenţiale pentru a obţine un debit maxim în caz de scanare a încărcăturii cu densitate scăzută. Viteza de scanare poate fi crescuta sau a scăzuta chiar şi în timpul procesului de scanare;
– controlul precis al vitezei şi a distanţei conducerii, în gamă largă;
– conservarea tuturor performanţelor dinamice (de putere cu viteză şi un cuplu) a şasiului în „modul de transport”, fără a afecta performanţele constructive;
– reducerea semnificativă a greutăţii sistemului total cu efecte pozitive în reducerea momentului basculare şi stres de torsiune în cadrul şasiului autocamionului, greutatea totală a sistemului este de 7,5 tone pentru USM şi 2,2 tone pentru MCC;
– reducerea semnificativă a consumurilor specifice de energie şi combustibil;
– capacitate de analiză ulterioară a parametrilor de funcţionare şi / sau posibile evenimente nedorite prin facilitate”cutie neagră”, similara celor folosite în aviaţie, care înregistrează automat toate comenzile, feedback-ul şi parametrii sistemului de funcţionare, precum şi toate mesajele generate automat de către sistem, în scopul de a ajuta operatorul;
– capacitatea de control extins prin adăugarea de materiale radioactive de detecţie, în conformitate cu imagini video şi de examinare si vizualizare documente, în cadrul unei proceduri de scanare unică, fără a fi nevoie măsurile de inspecţie suplimentară a procedurilor şi / sau timp suplimentar.
Caravana centrului de control mobil este echipata cu un generator electric şi echipament climatic, care îi permite să fie independenta electric şi să funcţioneze chiar şi în condiţii extreme meteorologice.

   Acest sistem deosebit de performant se gaseste in dotarea Politiei de Frontiera Romane, fiind foarte apreciat de catre partenerii din UE si NATO. Acest vehicul este unic in lume, fiind cerut la export de catre statele membre ale UE.

Romania produce o gama variata de asemenea sisteme, despre unele dintre acestea am vorbit in articole anterioare, extrem de moderne. Preocuparea pentru siguranta si protectie exista, iar noile proiecte precum TBT si Soldatul Viitorului au tangenta directa cu aceste sisteme. Toate acestea insa, ne demonstreaza faptul ca Cercetarea romaneasca, are capacitatea de a realiza produse de exceptie, ce se pot masura de la egal la egal cu cele straine. Ne bucura faptul ca, putine state ex-Varsovia au capabilitatile necesare de a realiza asemenea sisteme deosebit de complexe si performante; Romania fiind unul dintre aceste state.

WW

Series Navigation<< UAV-uri in Armata RomanaInteligenta Romaneasca : FOS in Armata Romana >>

6 comentarii:

  1. Erau bune si niste poze la vestele alea !

  2. Deci Sci-Fi-ul ala de Roboscan romanesc (marfa, fratilor!) e pe platforme Mercedes. 🙁 Roman Brasov ce are? 😉

    • Teoretic n-ar avea nimic! Doar faptul ca-i facut in Romania, lipsit de suportul si interesul autoritatilor romane, ceea ce-i deja prea mult ca sa nu poata fi exportat cum trebuie…Chiar daca Roman Brasov este privatizata, totusi trebuie ajutata si promovata. Armata Romana, a carei parc de camioane dateaza din anii *80, are nevoie urgenta de noi camioane la standarde UE si NATO, pe care Roman Brasov le produce deja, dar n-are…bani (vechea poveste, ce dureaza de peste 20 de ani). Camioanele romanesti sunt bune pentru SUA, Malaezia, Bangladesh, posibil si Irak, dar nu pot ajunge (inca) si la militarii nostrii, din pacate! Dupa cate stiu, Armata a cumparat anul trecut doar…30 de camioane noi!!!! FFF mult, nu-i asa!?

  3. Pai…Roboscan-ul cred ca este facut de o firma privata.S-a vandut foarte bine in exterior si atunci l-au pus pe sasiu de Mercedes.Da mai bine…

  4. Da, Roboscan este făcut de o firmă românească privată şi l-au pus pe ce platformă au vrut ei, ca să fie cât mai vandabil…:)

    Un articol despre cercetarea şi producţia de veste antiglonţ româneşti poţi să faci ???
    Aşa, cam de la începuturi şi până în prezent, poate şi ceva despre viitor…:P

  5. Niște ani mai tarziu de la publicarea articolului, înzestrarea e tot aia, cu foarte mici excepții! Ne-au schimbat de curand uniforme! Mai frumoase putin, dar materialul mai prost ca le cea veche. Sunt variatii de culori, arătăm dimineața la adunare parca suntem îmbrăcați de la ajutoare. Căștile tot alea de fier au rămas, alea comuniste…de imi e si rusine cu ceaunul ala pe cap cand particip la aplicatii cu parteneri străini.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *