MIM-23 HAWK inca mai poate

Daca razboiul din Ucraina ne-a invatat ceva – si ne-a invatat multe – atunci unul dintre principalele lucruri pe care ar trebui sa le tinem minte este ca nicio arma nu este de lapadat, niciun sistem de arme nu este garantat ineficient, indiferent cat de batran ar fi si indiferent de calculele facute inainte de izbucnirea razboiului.

Pentru ca una este teoria de cafenea, unde cu totii avem o opinie, alta situatia reala de pe campul de lupta.

Astfel am aflat ca exista intradevar diferente notabile intre sisteme de arme moderne si cele ceva mai experimentate dar intr-un conflict major se gaseste de lucru pentru toata lumea. Patriot-ul doboara avioane rusesti de ultima generatie si rachete hipersonice, dar S 200 Vega – batrana ca vai de ea – face furori cand este vorba de raza si cand da de pamant cu radarele zburatoare rusesti.

SA-6 KUB si SA-8 OSA AKM, sisteme vechi si nemaibagate in seama de nimeni doboara si ele drone, rachete de croaziera si, in linii mari, isi aduc contributia la efortul de razboi.

Ori in acest context, nici MIM-23 HAWK nu face exceptie, ucrainenii laudand vehicul sistem american pentru o rata de succes foarte buna, estimata la 85%, in fata rachetelor de croaziera si a dronelor. Operatorii ucrainenii lauda sistemul si declara ca HAWK, impreuna cu sovietica S-125, inca isi castiga cinstit solda si sunt foarte eficiente impotriva unor anumite tipuri de tinte.

Si cum razboiul aerian din Ucraina este unul dominat de sisteme aeriene fara pilot – mai ales drone si ceva rachete de croaziera – atunci aceste sisteme anti-aeriene inca au o paine de mancat, mai ales daca exista inca stocuri de rachete pentru ele.

In cazul HAWK, Ucraina a primit astfel de sisteme de la americani, spanioli si suedezi, in configuratie “Phase III”, impreuna cu un numar necunoscut de rachete. In privinta lansatoarelor, Spania a livrat pana acum 12 unitati, iar Suedia a trimis si ea lansatoare fara sa cunoastem numarul exact.

Ucrainenii sustin ca procentul de 85% in doborarea tintelor ar fi chiar mai mare daca operatorii sistemului ar fi mai bine pregatiti.

Si un lucru foarte important, HAWK este perfect compatibil cu sistemul Patriot, lucru de mare ajutor pentru cine le detine pe ambele si astfel o racheta veche, precum HAWK, poate sa fie tinuta tanara pentru ani buni de acum incolo.

Romania detine si ea sisteme HAKW, opt baterii cu 200 de rachete, modernizate la standardul XXI. De asemenea, sistemul HAWK a primit si patru radare  EL/M-2106 ATAR, de unde putem concluziona ca astazi am avea de facto cam patru baterii. Dar, vazand cum decurg treburile in Ucraina, putem concluziona ca HAWKul romanesc este departe de a fi folositor doar la parada si Romania ar avea cu ce sa doboare dronele si rachetele de croaziera rusesti care ne calca pragul, adevarat cu un consum mare de munitie, iar rachetele HAWK nu prea mai pot fi inlocuite.

De asemenea, daca ne uitam la pretul rachetelor moderne anti-aeriene, poate n-ar fi rau sa vedem daca nu am mai gasi ceva rachete HAWK de cumparat. In acest sens Israelul ar putea fi una dintre piste pentru ca are sisteme HAWK in rezerva si nu le va dona Ucrainei, dar poate ne vinde noua o parte din stoc.

Ar mai trebui si ca achizitia pentru sistemele anti-aeriene cu raza scurta si medie – SHORAD/VSHORAD – sa fie un pic grabita pentru ca acesta zona suntem relativ descoperiti. Romania a avut in dotare S 125 (au disparut dupa 1990 fara nicio explicatie), SA-6 KUB (se pare ca au ajuns in Ucraina, impreuna cu un stoc semnificativ de rachete) si SA-8 OSA AKM (si ele tot prin Ucraina se aude).

GeorgeGMT

47 de comentarii:

  1. Nu ar fi rău să le testam și noi pe ale noastre, tot se plimba shahedul prin Delta.

    9
  2. A avea în plus 8 baterii de Hawk, măcar și în rezervă, aduse la zi, ar fi o afacere foarte bună. Există un stoc mare de rachete, mii de bucăți, inclusiv MIM-23E și MIM-23K, cu performanțe foarte bune, cu rază de 45 de kilometri și 20 de kilometri altitudine…și ar fi ieftin de cumpărat un stoc mai serios…

    24
    • Oare ale noastre or fi MIM-23E sau MIM-23K? La BIAS erau expuse MIM-23B de prin anii 70′.

      2
      • Nu știu, sunt luate de la olandezi, nu aș băga mâna în foc că ar fi versiuni prea noi, că olandezii nu au mai băgat bani în apărare după 1990.

        • Sunt/erau Phase III. Dar fără radarele de achiziție a țintei și fără alea de iluminare. Scoase din uz de olandezi pe motiv că operatorii se îmbolnăveau de cancer pe motiv de radiații.

  3. Nu știu ce se mai poate face cu Volhov, aici se zvonea se +2000 de rachete in stoc. Daca se poate moderniza car de cat iar rachetele aduse în stare de funcționare, am avea o rezerva de zile negre, măcar pentru drone. Legat de Israel, nu știu dacă în zilele noastre, dat fiind circumstanțele statului evreu, vor avea disponibilitatea sa de-a ceva din stic, fie ele sisteme vechi. Ar avea și Patriot de trecut în rezervă, dar tot nu cred că se vor dezlipi de ele prea curând. Cred că mai degrabă ne-ar vinde sisteme noi, produsele locale, cu livrare pe ani buni de la semnarea contractului. Așa se întâmplă când abandonezi cercetarea, industria de apărare și armata in sine. În situații de criza, stai sa te rogi la Dumnezeu să te ferească de necazuri.

    PS. Lasă că ne da ARCA SPACE sisteme de ultimă generație, numai bune de dat după OZN-uri cu ele! 🙂 Chiar sunt curios daca le iese testul ăla, măcar să identifice țintă și să plece spre ea și tot e Ceva!

    PPS. Sa vezi ce măciuci ne luam daca le iese faza cu rachetele, la cat mișto s-au făcut pe site-ul asta în legătură cu proiectele lor! 🙂

    13
    • Hai să fim serioși, industria noastră de apărare nu a produs vreodată ceva de înaltă tehnologie, gen rachete antiaeriene…

      1
      • CA-94,CA-95 oare ce or fi ??

        2
      • Industria noastra de aparare a produs cat a putut, insa nu poate face singura minuni atunci cand in loc sa fie ajutata, este distrusa sistematic. Dupa 1990 cand am iesit du sub embargo-ul occidental, caci sun cel sovietic am fost mereu, in loc sa colaboram cu vestul pentru produsele militare avute in dezvoltare, noi le-am abandonat rand pe rand. Inclusiv proiectul Elecromecanica pentru dezvoltarea rachetei de croaziera autohtone. Asta e, azi sunt doar vise triste!

        3
  4. Este o practică largă, depozitarea armamentului învechit și conservarea facilităților militare. Problema e cultura corupției și calitatea muncii depuse. După destrămarea URSS, multă tehnica a fost lăsată să ruginească sub cerul liber până nu a devenit buna doar la fier vechi. Dar o pușcă cu care a vînat bunelu când era tânăr ,bine păstrată , tot pușcă e și azi.
    Referitor la propunerea de a cumpăra fier vechi de prin lume. Sunt pesimist. Ce sens are. Mai bine e sa achiziționăm ceva mai multe IRIS-T că ocupa aceiași Nisa că și HAWK-ul.

    9
    • In ziua de azi, cel mai probabil ca se pot contrui local rachete pentru HAWK, din componente luate de pe Ali Express.
      Trebuie doar sa existe vointa.

      IRIS-T le tii pentru locatii de importanta maxima.

      12
      • Sau sa dezasamblam un complect să-l studiem și să producem ceva nou local și pentru export. Se tot plînge lumea că mai nu producem singuri nimic. Și dacă am produce ar costa că aurul. Căci armata nu e mare și nu poate plati pentru că tot sa fie produs local. Deci viitorul complexului industrial militar se va baza pe export. Și aici o derivare a lui HAWK pe componente noi s-ar încadra bine.

        2
        • Daniele, și așa la voi pe malul Nistrului își făceau niște băieți elicoptere, chestii complexe, nu vă apucați voi de făcut rachetuțe? Oricum e bine să le aveți în bătătură, și mai faceți și export. Pont : scrieți pe ele „сделано в СССР” să trezească nostalgii.

          3
  5. La drona nu merge sa zbori cu F16 in fata ei si sa bagi afterburner? Sau larghezi niste kerosen pe ea…Ziceam si eu asa ca opinia publica

    1
    • Compara vitezele si o sa vezi ca nu prea merge. Shahed e foarte lent, merg mult mai bine elicopterele cu un tragator la bord

      7
    • Si daca iti explodeaza in proximitatea avionului ca urmare a aacestor manevre? Pierzi si pilotul si avionul? Cred ca mai degraba IAR 99 are o paine de mandat cu dronele astea, zboara lent si la joasa inaltime, iar avionul romanesc este mult mai pretabil sa zboare in conditii asemanatoare si sa atace cu tunul de bord. Ieftin si mai sigur, dar trebuie sa le ai pe undeva pe langa Delta, ca ajung greu la tinta. Nu au radar de bord, dar se pot conecta la radarele de la sol si primesc informatia pe display in cabina. Mai avem si ceva rachete mai vechi ramase la de LanceR prin depozite de merg si la Soim.

      Parerea mea este ca nu vor ai nostri sa iasa galceava mare cu rusii in prag de alegeri, din acest motiv nu iau atitudine in cazul dronelor! Totul se leaga de voturi, calcule politice e.t.c. Pana si viata cetatenilor din zona este mai putin relevanta decat calculele politice. Sunt curios cine isi asuma pierderea de vieti omenesti, in cazul in care se va ajunge acolo? Sa ii vezi atunci pe toti cum sar cu solutii. Unii isi vor nega orice atributie sau vina, altii or sa vina cu mii de solutii. Acum cand e cazul sa faca ce trebuie, nimeni nu misca nimic!

      11
      • Decat IAR99, mai bine IAK52. Motoare văd că se mai fac, planuri sunt, linia de asamblare o mai fii pe undeva (sper ca nu la fier vechi), experiența nu prea că or fii pensionati de mult cei care știau. Dar o versiune mono cu un pachet de GSL23 acrosat pe aripi nu o fii greu de făcut bănuiesc. Ucrainieni au probat, deci merge, dar era o soluție improvizata cu cel de pe locul din spate trăgând cu automata dupa drone.

        4
        • Orice avion merge, inclusiv AN-2.
          Eu ma gandesc la un EMP care sa neutralizeze partea electrica de pe drona.
          Dar e cam sefe. Nu stiu daca ar functiona

          5
        • YAK 52 zboara extrem de lent. De unde sa il ridici, de la Tulcea sau de la Ianca, Braila? Dronele alea pot intra de la Reni sau Ismail chiar si 100 – 200 de metri in Romania, apoi sa se intoarca. E greu, mai ales ca nu vrem acord de genul cu ukrainenii. Teoretic si dronele turcesti si israeliene nou achizitionate pot face treaba asta, chiar fara riscuri pentru piloti.

          1
          • Sa pastram putin simtul proportiilor, zic. 52 zboara cu 285, iar Delta are maxim 50 km latime. In mai putin de un sfert de ora, e acolo.

            Problema nu e cu dronele care ciupesc harta, e cu alea care zboara de la Razelm la Ismail fara sa pateasca nimic.

            2
    • De ce nu IAR 99 cu autotun pus in unghi in jos, ca sa nu te expui la ce ramane dupa explozie ? Un fel de „Schraege Musik” invers.

      Construim o gramade de avioane si le oferim si la export.

      8
      • Cel mai bun vânător pentru dronele astea este Puma SOCAT. Le și poți dislocat în zona, un exercițiu foarte bun pentru piloți, tehnicieni și logistica. Ar fi fost foarte bune niște STAR 80L pe ele…

        6
        • Au fost testate deja in rolul asta, au bila optronica si tun orientabil.

          7
        • Faci o lae cu vechitura aia de Puma.
          Cel puțin 1/3 din perioada anului nu poate decola datorita vremii capricioasa de lângă MN.
          Uiti unde și cum a căzut ultima?
          Contracte de luat banii pentru smecheri și revitalizare de rable.
          Exact cum îmi spunea un smecher, banii adevărați nu ii faci când construiești drumuri ci când le carpesti, ca dracu știe cât material ai folosit. Așa și cu astea, nu va ști nimeni dacă ce au făcut acolo este viabil pentru ca nimeni nu le va folosi.

          1
    • Deci din dotarea ArmRo au disparut SA-6 KUB si SA-8 OSA AKM? De disparitia S-125/SA-3 GOA din dotarea ArmRo se stia demult de la sfarsitul anilor ’90, in conditii foarte nebuloasa si suspecte. Uite un subiect ce poate fi anchetat de DNA!
      Foarte bine ca ArmRo are in dotare MIM-23 Hawk si poate ar trebui modernizate si marit numarul lor. S-ar mai putea face ceva cu SA-2 Volkhov, modernizate si repuse in functie, daca s-ar mai merita financiar?
      Ar trebui marit numarul de tunuri AA ap Gepard 2×35 mm in ArmRo si de ce nu modernizate tunurile tractate de 57 mm si 2×30 mm si poate tunul AA tractat de 100 mm. Nu stiu daca ArmRo a avut in dotare tunul AA tractat de 85 mm. Aceste tunuri mai vechi dar cu radare si senzori moderni si performanti ar trage fe bine si ieftin dupa dronele russo-iraniene. CA-94 si 95 mai pot fi modernizate?

      4
  6. Oare sistemului HAWK nu ii poate fi atasata racheta AIM 120 poate din cele mai vechi?
    Un lansator cred ca putem inventa si in felul asta am rezolva problema stocului mic de rachete, cele 200. Sau ca sa visesz chiar mai depart viitoarele skyceptor made in Ploiesti…Vreun specialist in domeniu pe aici pt un raspuns pls?

  7. Mai sunt si 4 radare MPQ-64 Sentinel care tot cu Hawk sunt cuplate. Deci 8 baterii Hawk in total. Foarte putine daca raportezi la marimea teritoriului.
    Asteptam Iron Dome sa vedem cum facem apararea impotriva atacurilor de saturatie si cu un interceptor relativ ieftin.

    5
  8. Războiul actual a „curatat” depozitele de arme și muniție sin ambele lumi.
    Nu m-ar mira sa aflam ca în pachetele de muniții pe care le-am donat se regăsesc și rachete Hawk.
    În rest, nu cred ca mai avem ce (de unde) cumpăra, tot ce e disponibil pleacă spre Ucraina.

    4
  9. Nu avem radare Sentinel in dotare, de unde ai scos-o?

    1
  10. Informația privind împrumutul american de 920 milioane dulăi e neimportantă ?
    Se vor realiza linii tehnologice pentru produs proiectile calibru NATO. Adică 120 mm si 155 mm.
    Adică ce va scriam mereu aici : „Nu sunt bani de investiții militare la buget” . ” că sa ai depozit NATO în tara , trebuie sa ai tehnica
    la norma NATO și muniția aferenta. Confirmat.
    ( totuși la o flinta standard NATO nu au ajuns nici după 20 de ani . Foarte interesant „de ce nu” ? )
    Revenind la informația principala, afirmația ministrului Oprea e neadevărată :
    „Acest centru presupune ca România să devină unicul producător de muniție pentru tancul Abrams în Europa”

    Nu a reușit nimeni să îl informeze că Germania , Franța, Italia au fabricile lor de proiectile de tanc calibru 120 mm ?
    Basca nemții au construit una și în Ungaria tot pentru astfel de calibre.
    Iar proiectilele ” săgeata” de 120 mm au penetratoril de doua tipuri..
    Uraniu sărăcit = proiectil made in USA sau Franța .
    Tungsten= restul producătorilor enumerați.
    Mă opresc aici că vine iarăși @Sarky sa scrie că debitez prosti.

    8
    • Da coreea si turcia, au ,de la ambele am putea lua ca avem relații bune, dar pana nu se face licitatia pentru shoard/ v-shoard, nu se v a lua o decizie….

      2
    • Si Israel are, interesant ce s a facut cu ele ?

      1
      • In rezerva sau utilizate dupa dronele trimise de Iran si rebelii aia de 2 lei din Yemen. Nu vad ca Israelul sa vanda un fir de par pana nu e sigura ca are sificiente in stoc din productia proprie. Si atunci cred ca le vine greu sa faca treaba asta, ca niciodata nu se stie ce urmeaza. Mai degraba sa vanda sisteme noi de productie proprie, cu livrare pe termen lung. By the way, care e starea de spirit in Israel zilele astea? Credeti ca se calmeaza lucrurile cum vor toi, sau intra Bibi si terestru in Liban? Pare ca se pregateste serios pentru deranj!

        2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *