MINI TANCURI 1…

…sau ciudatenii, sau pitici din otel, sau mini blindate, sau cum vreti voi sa le spuneti fiindca eu, un nespecialist, n-am reusit sa le incadrez pe undeva in lumea militara! Inutile din punctul meu de vedere in conditiile in care blindatele si mijloacele de lupta impotriva lor, evoluasera…Dar daca n-ar fi nu s-ar povesti!

Despre mini tancuri am mai vorbit in cursul articolelor, precum tancul teleghidat german din WW II, Goliat/Sd.Kfz.302, insa acum ne vom opri la unul italian…neteleghidat. Peste el am dat din pura intamplare in timpul documentarii unui articol si precum Goliat-ul german, avea motor de motocicleta. Un “tancut” cumsecade, sa zic asa, caruia ii gasesc meritul de a fi aparut inaintea germanului chiar daca unul era telecomandat iar celalalt nu! I-am spus mini tanc dar la fel de bine ii pot spune “tancul de un om/cu un om” fiind interesant ca concept si variante de inarmare. La acea vreme, anii *30/sec.XX, existau senilete, vehicule blindate usoare pe senile cu doi oameni in echipaj, tractoare de artilerie usoara si transportoare si munitie –senilata Renault UE/Malaxa, spre exemplu.

Pentru asta o sa calatorim virtual in Italia anilor *30/sec.XX vizitand renumita companie Ansaldo care, in 1935, prezenta Ministerului Apararii de la Roma doua vehicule blindate usoare (ultra-usoare as zice!), “Motomitragliatrice blindata d’assaulto/MIAS/Motomitraliera blindata de asalt” si “Moto-mortaio blindato d’assaulto/MORAS/Moto-mortier blindat de asalt”. Mai pe scurt vom vorbi despre o moto-mitraliera si un moto-mortier, ambele pe senile, dar nu inainte de a face putina istorie fiindca ideea de moto-mitraliera nu era la acea vreme nicicum noua, italienii de la Ansaldo neputand fi numiti deschizatori de drum desi originalitate si viziune au avut. Si ne oprim, mea culpa, pentru “putintica” istorie!

Se stie ca primele vehicule blindate au fost vehicule civile modificate, blindate usor si inarmate cu o mitraliera…Astfel de vehicule aveau placi din otel atasate empiric sasiului, acestea asigurand o oarecare protectie mitraliorului, au fost vehicule experimentale menite sa atraga atentia militarilor, majoritatea disparand pe coridoarele istoriei. Dar au fost si exceptii!

PENNINGTON&CAUCIUC IMPUNCTURABIL

Primul vehicul blindat a fost proiectat in 1896 de catre controversatul inventator american Edward Joel Pennington, pionier al motocicletei pe care americanii il numesc si inventator al termenului/numelui “motocicleta”/1893 (tot atunci a infintat Motor Cycle Company in Cleveland/Ohio. In vara lui 1894 merge in Cortland, New York, pentru a-l convinge pe constructorul de vagoane Charles B.Hitchcock sa-i construiasca motocicleta. Acesta a aprobat construirea unui prototip insa acesta s-a dovedit putin fiabil, dupa cateva zeci de metri motorul supraincalzindu-se. Interesant e faptul ca vehiculul avea cauciucuri cu camera –acestea scapau aer datorita faptului ca tehnologia de productie era nepusa la punct. Pe atunci, presa vremii, le-a numit “baloane”! S-a intors in Cleveland unde a brevetat un cauciuc/balon de mari dimensiuni care nu mai scapa aer, numit astazi pneu pneumatic supradimensionat, spunandu-i “cauciuc impuncturabil”, prezentandu-l pe o noua motocicleta. Nu a avut succes). Cert e faptul ca Pennington si-a prezentat motocicleta conceptie proprie in 1895 in Racine, statul Wisconsin/SUA, fara a starni prea mare interes. Aici a incheiat un parteneriat cu Thomas Kane, producator local de mobila si motoare/utilaje statice pentru industria laptelui.

Kane-Pennington Victoria

Noua compania a purtat numele de Racine Motor Vehicle Company, primul vehicul produs aici, un triciclu dotat cu motor cu aprindere prin scanteie capabil sa functioneze cu o varietate de combustibili, inclusiv parafina –premiera la acea vreme-a purtat numele de Kane-Pennington. Parteneriatul a durat doar un an si foarte probabil s-a concretizat intr-un vehicul cu caroserie deschisa si doua locuri numit Kane-Pennington Victoria/1895, si mai multe proiecte ramase pe planseta –o versiune cu 4 locuri (cate doi pasageri stand fata in fata), o versiune cu o sa de motocicleta dispusa la partea spate pentru un pasager suplimentar. Triciclul Victoria avea baza/sasiul formata/format din doua cadre de bicicleta pentru femei, in mijloc aflandu-se o platforma, unele surse numindu-l Victoria Tricars. Vehiculul avea doua motoare de mici dimensiuni cuplate la roata spate/roata motoare, alte surse mentioneaza un singur motor cu 4 cilindri de 4 CP. Doua tricicluri Victoria urmau a participa la Chicago Times-Herald Race Contest in noiembrie 1895, prima cursa automobilistica desfasurata in SUA, cursa organizata si sponsorizata de catre publicatia Chicago Times-Herald care a avut loc de Ziua Recunostintei/28 noiembrie. Desi la aceasta cursa inaugurala au fost inscrise si doua Victoria Tricars acestea n-au fost gata la timp, in cursa ramanand doua automobile si doua motociclete (unele surse mentioneaza 4 tricicluri Victoria inscrise la cursa). Cursa de aproximativ 87 km desfasurata pe malul Lacului Michigan intre Chicago si Evanston/Illinois/tur-retur si premiul de 2000$+medalia de aur (premiul total pus la bataie de organizatori a fost de 5000$, astazi 155.000$ -premiul 1/2000$+medalia de aur, premiul 2/1500$, premiul 2/1000$, mentiune/500$), a fost castigata de catre automobilul fratilor Duryea in 10,23 ore, viteza medie fiind de aproximativ 9/12 kmh (James Frank Duryea si Charles Edgar Duryea, ambii ingineri si inventatori, au infintat Duryea Motor Wagon Company in Springfield, Massachusetts, aici realizandu-se primul automobil propulsat cu gazolina din SUA, un cilindru/4 CP)

FRANK SI CHARLES DURYEA&AUTOMOBILUL LOR

  Dezamagit, Pennington a plecat in Anglia, si fiindca era falit a vandut patentul motocicletei lui Harry John Lawson (designer de biciclete, ciclist, pionier al industriei auto si…snapan. In 1879 a brevetat “Bicyclette” cu lant si tija de franare). Din mai 1896, Lawson detinea compania The Great Horseless Carriage cu sediul in Coventry, Pennington fiind cooptat in consiliul de administratie al companiei (capitalul companiei, la infintare, a fost de 750.000 lire sterline. 250.000 lire sterline din capital fiind destinati “fondului de rulment”. A disparut din peisaj in 1910 datorita dificultatilor financiare). Aici, Pennington a mai construit fizic doua prototipuri, alte surse, acestea au ramas pe planseta. Se pare ca in Marea Britanie a propus primele vehicule civile militarizate din istorie, cu trei/triciclu sau 4 roti/cvadriciclu.

BICYCLETTE-1879

In sfarsit, primul astfel de vehicul din istoria blindatelor a fost Automitraliera Pennington dezvoltata pe platforma triciclului Victoria modificat, numit Pennington 3/Autocar Pennington sau Torpedo/Torpila (avea motor mai puternic, Kane-Pennington de 1,85 L si 2 cilindri. Il vindeau sub sloganul “nu risca sa explodeze iar pasagerii nu vor fi incendiati”. Avea 4 locuri si cantarea 127 kg –doar 4/5 au fost produse. Un singur exemplar mai exista astazi fiind expus la British Motor Museum din Warwickshire, aici gasindu-se cea mai mare colectie de masini istorice din lume).

PENNINGTON TORPEDO 1895

Automitraliera Pennington, numita de catre inventator si “transportor de mitraliera/mitraliere”, pe platforma Torpedo, a fost propusa in octombrie 1896 si venea cu modificari notabile -roti prevazute cu panouri blindate avand doua optiuni de inarmare, una sau doua mitraliere Maxim calibrul 7,50 mm, soferul avand “postul de conducere” in centrul vehiculului. Foarte probabil avea motor Kane-Pennington, benzina, motor in patru timpi ce folosea Ciclul Otto/4 cilindri/4-4,75 CP la 2000 rpm (ciclu de ardere la volum constant. A fost inventat de catre inginerul german Nikolaus August Otto. In 1878, Otto pune la punct un motor in patru timpi pe benzina, randament 22%. Caracteristicile motorului Otto sunt: aspira un amestec de benzina+aer, il comprima si il aprinde cu scanteie electrica/bujie; rata de compresie variaza intre 8:1 si 12:1; dispune de carburator, aici facandu-se amestecul carburant-aer, acesta nefiind injectat direct in cilindru).  Pennington a propus si a doua varianta de motorizare –motor in doi cilindri specific motocicletelor. Cert e faptul ca ambele motoare nu aveau radiator de racire.

AUTOMITRALIERA PENNINGTON

Interesant e faptul ca, foarte probabil, Pennington prevazuse, cel putin pe hartie, inca un motor care actiona mitralierele Maxim. Se pare ca era vorba de o curea de transmisie de la motor la tragaciul mitralierelor, odata pornit motorul se declansa tragerea pana la epuizarea munitiei –nu se stie cu ce functiona acest motor, probabil era in doi timpi si functiona cu amestec benzina-ulei. Automitraliera Pennington avea doua variante de inarmare, cu o singura mitraliera dispusa frontal dreapta, si cu doua mitraliere, cea dea doua mitraliera fiind dispusa la partea stanga spate. Foarte probabil, Pennington a recomandat dispunerea in tandem a mitralierelor ceea ce usura actionarea automata prin curea si motor. La varianta cu o singura mitraliera dispusa frontal  se putea trage la unghi de 360◦ dar era nevoie ca soferul care era si mitralior sa coboare din vehicul pentru a putea manevra mitraliera (unele surse sustin ca avea sofer si mitralior. Pentru a putea trage la 360 era nevoie ca soferul sa coboare din vehicul. Raza de tragere a mitraliorului era de 180◦ cu soferul in vehicul). Ambele mitraliere aveau un mic scut frontal din tabla de otel pentru a proteja mitraliorul si soferul, posibil demontabile, scuturi prevazute la partea spate cu cutie de depozitare munitie, ulei sau bidoane cu apa pentru racirea mitralierelor.

AUTOMITRALIERA PENNINGTON CU DOUA MAXIM

Desi triciclul Torpedo cu cadru tubular putea duce 4 persoane, automitraliera Pennington avea doi membri in echipaj –sofer si mitralior (soferul se transforma in caz de bum-bum in cel de-al doilea mitralior in cazul variantei cu doua mitraliere). Se pare ca a realizat un singur exemplar de automitraliera insa nu e o certitudine. Cert e faptul ca Pennington, impulsionat de cel de-al doilea razboi anglo-bur, a prezentat fizic un “Autocar Pennington” in parcul regal Richmond din Londra in 1900, vehiculul fiind prevazut cu un scut unghiular din otel la partea fata dar fara armament (Richmond Park e cel mai mare parc regal din Londra avand 955 de hectare). Directia era frontala, furca de motocicleta, motorul fiind dispus central. Avea 4-6 locuri, chiar 8 dupa cum sustine Pennington. Viteza maxima pe sosea, conform lui Pennington, era de 95 kmh insa e putin probabil ca cvadriciclul sa fi fost capabil sa atinga asemenea performanta.

AUTOCAR PENNINGTON -1900

Ehhh, conform istoricilor britanici, Pennington a incercat sa “scuture” Imperiul Britanic de niste lire profitand de Al Doilea Razboi Anglo-Bur/Razboiul Sud-Africa, razboi in care strategii britanici au sesizat nevoia de mobilitate si protectie (11 octombrie 1899-31 mai 1902. S-a soldat cu pierderi grele de ambele parti, aproximativ 75.000 de oameni ucisi, militari si civili. Britanicii au pierdut  22.000 de soldati -7792 in lupta, restul ucisi de boli. Burii au pierdut 6000-7000 de oameni. Razboiul a dus la fondarea in 1910 a Uniunii Africii de Sud in cadrul Imperiului Britanic, viitoarea Republica Africa de Sud. Burii sau “boer” cum le spuneau britanicii, erau urmasii colonistilor olandezi din sudul Africii, colonisti veniti acolo in 1652 odata cu infiintarea de catre compania Indiilor de Est a unui oras-port la Capul Bunei Sperante, varful cel mai sudic al Africii. Acestia fondasera doua republici independente –Statul Liber Orange si Republica Sud-Africana. “Boerii” nu-i iubeau nicicum pe britanici, insa soarta lor avea sa fie pecetluita odata cu gasirea in Africa de Sud a unor mine de aur si diamante, fapt ce i-a facut pe britanici sa “uite” de autonomia data burilor. “Boer” –fermier in olandeza. In 1814, colonia a fost predata oficial britanicilor de catre olandezi, fapt ce i-a nemultumit profund pe urmasii colonistilor care “au invatat” sa-i urasca pe noii stapani si datorita politicii de “anglicizare” –britanicii au incurajat imigratia din Marea Britanie si au pus guvernatori de origine britanica, basca armata coloniala).

Daca Automitraliera Pennington nu e certa ca existenta fizica, Automitraliera Simms a existat cu certitudine fiind considerat primul vehicul armat din lume. A aparut in 1898 fiind realizat de catre inventatorul britanic Frederick Richard Simms, inginer mecanic, om de afaceri, inventator si pionier al industriei auto britanice si mondiale. El a inventat, printre altele, cuvintele “benzina” si “automobil”. A fondat Royal Automobile Club/RAC/10 august 1897 si Society of Motor Manufacturers and Traders/SMMT/Societatea Producatorilor si Comerciantilor de Automobile/1902.  In 1889, Simms, pe atunci in varsta de 26 de ani, s-a intalnit cu Gottlieb Daimler, inginer si inventator german cu care a legat o puternica perietenie (Daimler, impreuna cu Nikolaus August Otto, a construit prima motocicleta din lume in 1885, aceasta fiind din lemn. In 1889 construiesc primul triciclu cu motor echipat cu primul carburator cu jicloare din lume/benzina. Eee, Daimler a inventat troleibuzul cu motor, prima autospeciala de stingere a incendiilor si primul autocamion din lume/1896/5 tone –semana cu o caruta. Si daca tot am ajuns aici, iata si primul cumparator de camioane din lume, Anglia –a luat camionul Daimlet-Motor Lastwagen in 1901/5 tone/10 CP. Dar asta e alta poveste…).

Ca urmare a prieteniei lor, Simms cumpara drepturile de fabricare si utilizare a motorului Daimler pe benzina in 1890 infintand Simms&Co, companie care acorda consultant de specialitate in vederea introducerii motoarelor Daimler in Imperiul Britanic, exceptand Canada. In februarie 1891, impreuna cu avocatul sau Alfred Hendricks, infinteaza in cadrul firmei un department destinat producerii de motoare pe benzina navale/barci cu motor. In martie 1891, Simms devine primul constructor de motoare pe benzina Daimler in Marea Britanie –a obtinut licenta motorului de 1 CP, primul astfel de motor fiind livrat din Germania si era motorul cu nr. de fabricatie 164. In acelasi an realizeaza prima sa barca cu motor de 2 CP, iar in iunie 1891 infinteaza prima reprezentanta Daimler in Marea Britanie, Londra, Billiter Buildings in 49 Leadenhall Street. In august 1892 vinde primul sau motor lui Sir Evelyn Henry Ellis, motor livrat in octombrie acelasi an –motorul Daimler de 10 CP avand nr.de fabricatie 471 a dotat barca onorabilului domn (ca fapt divers, Ellis a fost primul importator si posesor de automobil din Marea Britanie, in iunie 1895 acesta importand din Franta un Panhard-Levassor cu motor Daimler/3,50 CP la 700 rpm).

Scout Car

In sfarsit, in 1899 inventeaza prima bicicleta militarizata din lume, sa zicem asa…De fapt era un cvadriciclu, o bicicleta cu motor pe 4 roti numita Motor Scout Quadricycle (Scout Car, alte surse) dotata frontal cu o mitraliera. La acea vreme vehiculele cu motor erau rare si deloc cunoscute in lume, iar mitraliera abia isi facea loc prin marile armate, basca faptul ca notiunea de “blindaj&razboi cu blindate&blindate” nici nu exista in limbajul militar, despre strategie nici nu mai vorbim. Desi cvadriciclul armat semana cu cel al lui Pennington si cel realizat de Henry Ford (4 iunie 1896, motor de 4 CP/2 cilindri alimentat cu gazolina. A fost primul vehicul realizat de Ford), Frederick Simms e considerat pe buna dreptate pionier al vehiculelor blindat si razboiului blindat fiind primul care a prezentat noua tehnologie care aducea la un loc protectia, mobilitatea, viteza si puterea de foc. “Masina de lupta” a fost realizata pe baza cerintelor lui Simms de catre The New Beeston Cycle Company din Coventry, companie detinuta de catre Harry Lawson la acea vreme –compania producea sub licenta De Dion-Bouton/Franta, tricicluri si cvadricicluri. Cvadriciclul era numit Model 1898 sau Beston Quadrycicle. Scout Car a fost realizat pe platforma Model 1898/Beston Quadrycicle, motor monocilindric racit cu apa, viteza maxima pe teren plat 50 kmh obtinuta si datorita cauciucurilor cu camera Michelin (o noutate la acea vreme. Totusi, unele surse sustin ca Scout Car a fost realizat pe un cvadriciclu De Dion-Bouton original, importat, insa majoritatea surselor conspectate mentioneaza Model 1898).

MITRALIERA MAXIM MODEL 1895

Scout Car avea pedale putand fi actionat manual (ca orice bicicleta) dar si mecanic datorita unuimic motor pe benzina de 1,50 CP si aprindere cu magnetou Simms-Bosch, transmisie cu lant la rotile spate/puntea spate, autonomie 310 km la viteza de 29 kmh (cu rezervor suplimentar autonomia crestea la 386 km. Rezervorul/rezervoarele se gasea/gaseau deasupra motorului, acesta fiind alimentat prin cadere libera. Robert Bosch a infintat prima reprezentanta de vanzari si prima fabrica Bosch din afara Germaniei la Londra/Marea Britanie cu sprijinul lui Frederick Simms, de aceea magnetourile produse insular poarta numele de Simms-Bosch. A urmat Biroul din Paris in 1899 si prima fabrica Bosch din Franta in 1905). Era armat la partea frontala, intre rotile din fata pe locul pasagerului, cu o mitraliera Maxim Model 1895, calibrul 7,70 mm, rezerva de munitie de 1000 de proiectile fiind depozitata in lazi dispuse pe o platforma aflata intre rotile din fata, in locul pasagerului (ca fapt divers, Armata Britanica a adoptat mitraliera Maxim in 1891/850 de proiectile pe minut, incarcator tip banda din panza. Eee, britanicii s-au ales cu mitraliera inaintea americanilor! In 1884-1885, inginerul si inventatorul Hiram Maxim a oferit mitraliera US Army si US Navy, insa a fost refuzat deoarece era “o ciudatenie”. Drept urmare, s-a dus la britanici care au acceptat-o! Armata germana a adoptat mitraliera Maxim in 1899, basca faptul ca a inceput s-o fabrice local sub licenta datorita Kaiser-ului Wilhelm care a fost foarte impresionat de puterea de foc a armei automate. Dar asta e alta poveste!). Mitraliera era prevazuta cu un scut/placa din otel care proteja frontal soferul&mitraliorul si, teoretic, acesta putea sa traga si din mers. Scout Car a fost prezentat “curiosilor” de catre Simms in Richmond Park din Londra in 1899 insa nu a reusit sa atraga atentia Armatei. Nu se stie soarta Scout Car, foarte probabil Simms a vandut unicul exemplar, insa ideea nu a disparut ducand la o “masina de lupta” mai mare si mai impresionanta numita Motor War Car Simms, prima masina blindata din lume.

Foarte probabil, Simms a fost inspirat de catre Pennington Autocar, cert fiind faptul ca proiectul Motor War Car a fost inaintat spre realizare companiei Vickers, Sons&Maxim in aprilie 1899 (Vickers, Sons&Maxim/VSM a aparut in 1897 atunci cand Vickers,Sons&Company a achizitionat constructorul de nave The Barrow Shipbuilding Company din Barrow-in-Furness/nord-vestul Angliei impreuna cu filiala acestuia Maxim Nordenfeldt Guns and Ammunition Company din Londra). Cert e faptul ca Simms a brevetat in Marea Britanie, conform descrierii “o noua masina cu motor pentru utilizare in razboi. Aceasta inventie se refera la o masina cu motor adaptata pentru utilizare in razboi si ca mijloc de aparare, atac, transport sau tractiune. Masina mea, pe langa faptul ca ca poate fi folosita ca mijloc de aparare a orasului, a coastei sau ca mijloc de atac, este, de asemenea, potrivita pentru oras sau drumuri prin tara. Masina e construita pe un cadru din otel dispus la diferite unghiuri montat pe patru roti. Rotile sunt montate pe doua punti, fata si spate. Rotile din spate, rotile motoare, au arcuri semi-eliptice. Rotile fata, rotile directoare, au arcuri in spirala. Masina are un motor Daimler si antreneaza rotile spate prin intermediul unui arbore intermediar prevazut cu roti dintate si lant. Masina e controlata de un singur om, acesta fiind situat in central masinii. In timpul atacului acesta se poate retrage in interiorul masinii pentru protectie, pentru a putea manevra ofer oglinda prin care aceasta sa poata fi manevrata din interior. Oglinda se afla la capatul unei tije telescopice astfel incat sa poata fi ridicata sau coborata dupa cum este necesar. Masina e prevazuta cu un dinam pentru pornirea motorului, o parte din curentul generat de acesta poate fi utilizat pentru proiectoare sau altele asemenea, ori pentru a trimite curent in marginea carcasei masinii. Lateralele masinii sunt realizate din placi blindate detasabile sustinute pe arcuri semi-eliptice care se sprijina pe cadrul din otel dispus in unghiuri diferite. Prin aceasta metoda de fixare a armurii pe cadru, efectul vibratiilor este redus, iar rezistenta sa la penetrare este crescuta. Partile laterale ale placii de blindaj sunt realizate astfel incat exteriorul masinii sa aiba forma de trabuc formand un berbec la fiecare capat. Vehiculul va fi suficient de puternic pentru a putea fi folosit drept berbec impotriva cladirilor, multimilor si altele asemenea. Marginea interioara a fiecarei parti este prevazuta cu o centura proeminenta care se inclina spre exterior catre marginea inferioara avand muchie ascutita, taietoare, strabatuta de current electric. Cand este necesar un curent electric poate fi trimis prin aceasta centura ca o protectie suplimentara impotriva celor care vor sa patrunda in masina din exterior. Curentul va fi destul de puternic sa anihileze sau chiar sa omoare orice persoana care ar incerca sa urce pe lateralele masinii. Mai mult decat atat, partile laterale sunt prevazute la marginile superioare cu role cu tepi ingropate pe jumatate care impiedica accesul din exterior. Aceste role pot fi demontate. La fiecare capat al vehiculului este montata o turela care se roteste manual, circular, 360◦, pe un suport cu bile. Pentru a roti turela exista o roata de mana. In fiecare turela se afla cate o mitraliera Maxim, un scaun si un suport pentru picioare ” (Brevet nr.7387/26 martie 1898). Interesanta masina, interesante idei, zic eu, avand o gramada de chestii uzuale astazi la masinile de interventie sau lupta!

QF.1 –pdr Mark 1 “Pom-pom”

Totusi, unicul prototip s-a nascut greu si a avut parte de multiple defectiuni, inclusiv de un accident care a avariat grav vehiculul. Drept urmare, compania Vickers, Sons&Maxim a prezentat presei primul si unicul prototip al Simms Motor War Car/Masina de Razboi Simms pe 4 aprilie 1902 la Crystal Palace in sudul Londrei (in cadrul manifestarii expozitionale Crystal Palace Motor Car Show, 14-22 februarie 1902) dupa 2,9 ani de munca avand design schimbat fata de cel descris in Brevet –nu avea mitraliere in turele/era inarmat cu un tun automat QF.1 –pdr Mark 1 “Pom-pom” calibrul 37 mm la partea frontala+2 mitraliere Maxim calibrul 7,70 mm la partea dorsala (Crystal Palace/Palatul de Cristal a fost un vast palat expozitional construit din fonta si sticla in Hyde Park, Londra, in vederea gazduirii Great Exhibition/Prima expozitie universala care a avut loc in 1851. Dupa expozitie a fost demontat si mutat in sudul Londrei. A ars in 1936 si nu a mai fost reconstruit. A fost prima cladire din lume construita din elemente standardizate. A introdus in arhitectura tehnica prefabricatelor marind viteza de constructie a cladirilor. Tehnica a fost ulterior introdusa si in industria navala, si nu numai). Toate armele aveau scut de protectie frontal detasabil. Interesant e faptul ca Simms a demonstrat faptul ca “masina de razboi” putea lua la bord chiar si 12 persoane “daca era nevoie” ceea ce o transforma in transportor blindat. Ideea era inovatoare in 1902, noi ii spunem astazi “Masina de lupta a infanteriei/MLI” sau “Transportor blindat” datorita armelor si capacitatii de transport trupe. De asemenea, prototipul nu avea centura dorsala electrificata si taietoare. Din pacate pentru Simms&Vickers, Sons&Maxim, la demonstratia din Crystal Palace nu au fost prezenti reprezentanti a-i Ministerului de Razboi ceea ce a facut ca “masina de lupta cu motor” sa ramana doar o…”ciudatenie” (a venit prea tarziu pentru a suscita interesul militarilor. Razboiul cu burii incetase la acea vreme asa ca…). Totusi, in revista Armatei si Marinei din aprilie 1902 se stipulau cateva randuri cu privire la Simms Motor War Car, autorii concluzionand “vehiculul e mai potrivit ca drezina. Prevazut cu roti de cale ferata cu flansa ar putea fi folosit in patrularea caii ferate sud-africane” (aveau dreptate, zic eu! Oricum, ideea se va materialize cativa ani mai tarziu). Dar nu peste mult timp asta avea sa se schimbe odata cu WW I! Ca fapt divers, prima utilizare a masinilor blindate in lupta n-a fost facuta de britanici ci de belgieni, august-septembrie 1914, Minerva Pantserwagen/Automitraliera Minerva. O alta poveste, bineinteles!

Prima masina blindata din lume a fost realizata pe sasiul unui camion produs de catre Daimler Motor Company Limited/DMC din Coventry, motorul Daimler fiind importat din Germania, avea 16 CP, 3,30L, 4 cilindri, viteza maxima pe sosea era de 14,50 kmh (DMC a fost infintata de catre Henry John Lawson in 1896 avand fabrica in Coventry. Lawson a cumparat dreptul de utilizare a numelui Daimler de la Gottlieb Daimler, precum si licenta de productie a camioanelor DMG-Lastkraftwagen sau DMG-Lastwagen de 5 tone ce se produceau la fabrica Daimler-Motoren-Gesellschaft/DMG din Cannstatt/Germania. Camioanele aveau motor Daimler Phoenix/Fenix de 1,6 L, 2 cilindri, 4 CP/2,90 kW, lungime 4,50 m, 1,50 m latime, capacitate de incarcare maxim 1,50 tone, costand 5200 de marci, o suma enorma la acea vreme. Existau si motoare Daimler mai puternice, de 6 CP/4,40 kW, 1,53L). Motor War Car Simms avea blindaj produs de Vickers cu grosimea de 6 mm, lungime vehicul 8,50 m, inaltime vehicul 2,40 m, echipaj prevazut 4, capacitate de transport pana la 12 militari.

QF.1 –pdr Mark 1 “Pom-pom” a fost primul tun automat din lume, tun proiectat de catre Hiram Maxim in 1890. Era o mitraliera Maxim 1883 “pe steroizi” utilizata in trageri la sol sau antiaeriene, 186 kg greutate, lungime totala 1,85 m, lungime teava 1,09 m, calibrul 37 mm, greutate proiectil exploziv 450 grame, incarcatura exploziva pulbere neagra 17 grame, rata de foc 300 proiectile/minut, viteza initiala a proiectilului 550 m/s, raza maxima de actiune 4000-4110 m. A fost produs de catre Maxim-Nordenfeldt Guns and Ammunition Company, Vickers, Sons&Maxim si Deutsche Waffen-und Munitionsfabriken/DWM (Karlsruhe/Germania. Produceau sub licenta mitraliera Maxim din 1908 sub numele de Mascinengewehr 08/MG.08. Tunul calibrul 37 mm a fost produs sub licenta sub numele de Maxim Flak M14 fiind utilizat si pe navele Kaiserliche Marine/Marina Imperiala. Si navele Royal Navy si US Navy aveau asemenea tunuri, varianta britanica). Mda, Hiram Maxim i-a “automatizat” pe toti la inceputul secolului XX! Va urma.

 

WW

 

Surse date si poze: Wikipedia, Enciclopedia Libera, Internet

www.actrus.ro/reviste/4_2004/a21.pdf

www.chars-francais.net/…/index.php?…

www.reocities.com/Pentagon/…/armcar1.ht

philippe.boursin.perso.sfr.fr/autohi3b.htm –

www.lesfrancaisaverdun-1916.fr/theme-cha

www.warwheels.net/…/WFVFrance3HAUG…

https://www.hemmings.com › ..

http://bogdan.s.tripod.com

https://motoaretermicenat.weebly.com ›

https://racingnelliebly.com › fr…

landships.info

19 comentarii:

  1. Eu recomand redacției mai multă atenție cu anumite articole.

    Bicicleta făcută la Tohan și cu mitraliera montata produsa la Cugir, prima mașină de lupta 100% românească dar si ecologica.

    Nu le dați idei. ?

    2
    • ???Numai biciclete cu motor, cele fara nu sunt luate in considerare!?Si neaparat echipate cu mortier si Spike.?Sau o sulita gen Falanga macedoneana???

  2. Cred că erau niște drumuri închise aceste mitraliere cu trei roți. Ce este interesant, mitraliera Maxim nu a avut nici ea carieră foarte lungă, spre deosebire de mai bătrâna Gatling.

    1
  3. Multumiri WW. Interesant si inedit

    2
  4. Scythia Minor (Hunter)

    Văzusem un raport făcut de britanici despre mitraliera Maxim.
    Cică au testat una 3 zile, timp în care au tras cu ea fără oprire…până au epuizat muniția.
    În timpul ăsta au schimbat doar apa, ce asigura răcirea mitralierei…
    Concluzia finală a fost că mitraliera încă era funcțională.

    5
  5. Merci WW pentru munca depusă. Apreciez !

    1
  6. Vasile Băcăuanul

    Evoluție, evoluție, evoluție! Conceptul prinde astăzi la trupele speciale! Mulțumim pentru lectura de duminică!

  7. Si o sa ajungem si la cel produs la Malaxa?

    1
  8. Imi place foarte mult stilul primelor autovehicule, simple, subtirele. Efectiv ca si trasurile pe care le inlocuiau, cu roti si carcase subtiri, firave, leganandu-se la fiecare pietroi din cale. Pacat ca nu le mai vedem in zilele noastre, precum altele clasice. Nici motocicletele cu mitraliera / rachete / tun fara recul nu mai exista. Trist ca nici acelea nu au prins si ramas in dotare.

    1
  9. Mereu m am întrebat cum se face ca cele mai mici vehicule sunt cele terestre, tancuri, camioane care sunt mai mici decât cele mai mari vehicule aeriene sau navale. Probabil s a atins dimensiunile maxime așa cum vietățile terestre sunt de dimensiuni mai mici decât cele maritime. Singurele care se compara cu cele mai mari avioane sau nave maritime sunt trenurile dar și acestea sunt dependente in drumul lor de șine, departe de independența avioanelor și navelor in a și alege drumul. Oare cum ar arata un tanc sau un transportor de trupe de 100.000 sau de 200.000 mii de tone. Pun întrebarea asta deoarece mediul terestru este mediul nostru natural pana și vehiculele spatiale sunt de dimensiuni apreciabile iar in viitor când se va pune problema deplasărilor pe distante mari se va discuta de milioane de tone in sistem terestru bine-nțeles.

    1
    • Totul tine de fizică, apa este mai densă decât aerul, iar nava se bazează pe volumul de apă dizlocuit pentru a pluti și pe un motor care asigură alunecarea prin apă.
      Vehicolele terestre dacă sunt de volume mari trebuie să aibă o interfață (care este dată de roti sau șenile) între corpul lor și sol, care este rigid și nu se poate „aluneca ” precum prin apă,, pentru a distribui greutatea pe o suprafață de pământ cât mai mare.
      Greutatea vaporului acționează ca o forță în jos iar apa acționează ca o forță în sus egală cu volumul dizlocuit de corpul navei. Pentru că forțele sunt aproximativ în echilibru ( pescajul navei) motorul navei poate împingă nava cu relativă ușurință.
      Greutatea unui vehicol terestru acționează ca o forță în jos, dar solul nu acționează cu o forță echivalentă în sus, de aceea este nevoie ca greutatea să fie distribuită pe o suprafață cât mai mare pe sol pentru a nu depăși rezistența solului care face ca roțile să de scufunde în sol (cel mai bun exemplu este în desert.)
      Cel mai important lucru este că motorul care mișcă vehicolul terestru trebuie să aibă puterea mult mai mare pentru a reuși să depășească forța de inerție a mașinii combinată cu forța dată de apăsarea pe sol.
      Deocamdată nu există motoare suficient de puternice și suficient de ușoare care să poată realiza asta și să aibă și o sursă de energie pentru autonomie mărită.
      În momentul de față, cele mari camioane transportă undeva la 150tone și sunt folosite în cariere.
      În Australia se folosesc „trenuri rutiere”, un camion care trage după el mai multe remorci, dar drumurile sunt drepte și terenul este plat.
      Trenurile pot să transporte mai multă greutate, (deși un vagon are o greutate max standard) prin legarea a cât mai multe vagoane unul după altul până la numărul maxim la care încă motorul locomotivei reușește să pună în mișcare trenul.
      Trenurile, la modul general, încă folosesc sdandarde vechi de 200 ani, care limitează transportul la tehnologia de atunci.
      Rusii prin folosirea unei linii ferate mai late, pot transporta mai multă greutate sau volum de marfă la aceleași lungime a vagonului.
      Pentru o greutate mult mai mare este nevoie de o cale ferată mai lată și mai multe șine pentru distribuția mai uniformă a greutății.Totul se învârte în jurul valorii „presiunii la sol”.
      Apa este plată, ai nevoie de o forță constantă pentru a deplasa nava, pământul este diferit, există porțiuni plate în câmpii, dar trebuie să urci și să cobori dealuri, munți, ceea ce face să trebuiască o forță suplimentară adăugată pentru a continua deplasarea.
      De aceea terestru este mult mai complicat și scump economic deplasarea unor obiecte de dimensiuni comparabile (greutate și volum) cu navele maritime.
      O soluție este realizată de Henri Coandă, transportul prin conducte vidate.

      2
    • @IT, pai vehiculele terestre sunt limitate in primul rand de dimensiunile si capacitatea portanta a cailor de acces, in ordine ar fi: tuneluri si subtraversari, poduri, strazi, raze de curbura si gabarit sosele apoi presiune pe sol, samd. Exista vehicule terestre gigantice cum ar fi crawlerul care transporta navetele spatiale americane in stare asamblata sau excavatoarele folosite la minele de suprafata care pot depasi 10.000 de tone.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Bagger_293
      Au probleme foarte mari de mobilitate si acces in afara de zonele destinate lor.

      1
  10. Frecare, incovoiere, forfecare etc. ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *