Dassault Mirage 2000-9
Asa cum stiam deja arabii din Emirate vor sa cumpere un maximum de 60 de aparate multirol noi, discutiile cele mai avansate fiind cu Franta pentru Rafale (au mai fost variante de impartire a celor 60 de avioane intre francezi si americani, nimic concret pana acum pentru yankei).
Problema acestui contract consta insa din cererea Emiratelor ca Franta sa gaseasca un cumparator pentru cele 68 de Mirage 2000- 9, din care 30 au fost cumparate noi in 1998 si restul au fost modernizate la standardul 2000-9, incepand cu 2003. Astfel fortele aeriene din EAU detin acum cele mai moderne avioane din seria Mirage si cele mai moderne aparate F 16 (Block 60 – singurul detinator al acestui Block, special dezvoltat pentru ei).
Revenind acum la zilele noastre, se pare ca in sfarsit exista o solutie pentru flota de Mirage emirateza ( 🙂 ) , iar solutia se numeste Irak. Astfel trioul Franta-Irak-EAU au ajuns la un acord in privinta transferului catre Bagdad a avioanelor si astfel sa se poata semna contractul pentru Rafale.
Discutiile au fost incheiate si Emiratele asteapta doar ca Franta&Irak sa-i ofere garantiile necesare pentru a putea merge mai departe cu Rafale. Negocierile dintre arabi au demarat inca din 2011 dar Franta s-a opus, nu se stie exact motivul, dar acum Parisul pare mult mai flexibil.
Lucrurile se vor desfasura astfel: intr-o prima etapa 10 Mirage 2000-9 vor ajunge in Irak, Bagdadul platind contravaloarea acestora direct catre Franta in contul aparatelor Rafale pentru Emirate. Si tot asa…
Surse franceze, apropiate discutiilor, sustin ca Franta si EAU au ajuns la un acord care stipuleaza o reducere cu 10% a pretului pentru Rafale, in timp ce surse arabe completeaza informatia declarand ca s-a ajuns la o intelegere care ar aduce pretul unui aparat Rafale la 250 milioane de dolari si un cost total de 15 miliarde $. Bineinteles din aceasta suma se vor scadea banii platiti de irakieni pentru flota de Mirage 2000-9.
Reducerile de cost, pe care Franta a fost de acord sa le faca, au legatura cu intretinerea avioanelor, costul pregatirii pilotilor/tehnicienilor, suportul tehnic asigurat flotei si alte servicii destinate mentenantei flotei de Rafale.
Intentia irakienilor (si aici vine clinciul!) este ca avioanele Mirage sa fie dislocate pe baza aeriana Al Balad din Kurdistanul irakian si astfel avioanele sa opereze din nord spre sudul Irakului si acesta ar fi – conform unor surse – motivul pentru Franta a ezitat pana acum.
Oficialii irakieni nu facut nici o precizare despre cine va opera de fapt aparatele Mirage – guvernul de la Bagdad sau guvernul kurd – si din discutiile de pana acum se pare ca Mirage 2000-9 va fi zburat sub comanda Bagdadului (pentru cat timp oare?), insa ce mare filosofie ca pilotii si tehnicii sa fie de fapt kurzi, iar aparatele sa se afle sub controlul Kurdistanului Irakian? Daca nu acum, atunci mai tarziu si oricum ideea este ca avioanele sa poata fi folosite atunci cand (si impotriva cui) conteaza.
Ori ca o flota de +60 de aparate Mirage 2000-9 Kurdistanul ar fi o mare putere aeriana, iar peste un timp – sa zicem cativa ani – F-urile turcesti, aflate in misiuni de atac la sol deasupra Irakului de nord, s-ar putea trezi luate in vizor de Mirage 2000-9 irakiene pilotate de kurzi…
Ca doar n-ar fi prima oara cand un aparat Mirage ar dobora un F 16 turcesc.
GeorgeGMT
Discutiile pe aceastà temà le-am mai auzit.
Problema cu M2000-9 nu este atât francezà sau irakianà, cât americanà. Americanii au totusi cuvântul lor de spus în afacerile irakiene, iar un Mirage 2000-9 cu toatà panoplia lui de armamente este cam „smecher” pentru Irak (dpdv american). De vàzut ce versiune a lui F-16 a fost vândut Irakului si cu ce armament echipat.
Cât despre o aviatie kurdà este o speculatie. Cum sà finanteze statul irakian o aviatie autonomistà !
Rafale nu costà 250.000.000 €. Pretul lui de bazà (Rafale C) este în jur de 120 milioane €, motoare incluse 🙂 . Restul este dat de piese de schimb, instructie, mentenentà, armament si eventualele reduceri pentru cantitàti.
Nu prea cred într-o afacere în trei, nu e genul casei Dassault. Poate 2 + 2.
Pai 250 milioane full option, sa zic asa, ce sa faci doar cu avionul, trebuie luate in calcul toate costurile. Din aces punct de vedere EAU le primesc chiar ieftin.
Avioanele le finanteza Bagdadul, de vazut cine le zboara si impotriva cui. Pe de alta parte 2000/9 poate fi usor down-gradat inainte de livrare.
Turcia va muri de gat cu oricine va pune avioane de asemenea nivel tehnologic, ”capturabile”, aproape de kurzi. Cineva cred ca doreste sa le arate turcilor ca existe multiple optiuni in negocieri.
Probabil este modul in care turcii sunt siliti sa se aseze la masa negocierilor in Syria.
Al Balad nu e in Kurdistan, ci intr-o regiune majoritar siita. https://en.wikipedia.org/wiki/Balad,_Iraq
Intentia celor din UAE a fost de a le trimite in Kurdistan (oare de ce?), iar guvernul de la Bagdad nu a fost de acord.
Ceva fum este, sa vedem de unde vine focul.
„Ori ca o flota de +60 de aparate Mirage 2000-9 Kurdistanul ar fi o mare putere aeriana, iar peste un timp – sa zicem cativa ani – F-urile turcesti, aflate in misiuni de atac la sol deasupra Irakului de nord, s-ar putea trezi luate in vizor de Mirage 2000-9 irakiene pilotate de kurzi…”
C’cur’distanul o mare putere aeriana 🙂 🙂 , ha ha, gluma zilei, buna asta…
Matale ai impresia ca daca le descarci 60 de avioane pe pista la niste amaratzi gata, i’ai trecut in era supersonica digitala si aerospatiala si i’ai facut Maaaaaaaaaaare putere aeriana 🙂 🙂 🙂
Parca vaz piloti si tehnicieni si ingineri c’cur’distanezi, cu multzi ani in spate de experienta cu supersonicele, intretzinand o flota de 60 de Mirage, zburand’o si mentzinand’o operatzionala, la costuri de … un leu pe an …
Si chilotate de c’cur’distanezele alea tari in cur si mari feroce luptatoare cu isilul 🙂
Bre, aia daca or sti sa scrie si sa citeasca o fi ceva…
Pana or sa ajunga de c’cur’distanezii la nivelul sa mentina operationala o flota de 60 de Mirage … mai va …
Si nici macar nu discutam de costuri aici 🙂
Daca se duc in Emiratul Franc la specializare mai intai trebuie sa’i invete sa scrie si sa citeasca, dupa aia sa’i invete ca f=ma si ca e=mc2 si dupa aia pana invata sa intretzina si sa zboare pe pasaroaiele alea mai trec niste atentate si razboaie civile prin capitala Emiratului…
Sa le dai C’cur’distanului 60 de Mirage e ca si cum le’ai parca in desert, ce sa faca aia cu ele, sa se roage la umbra lor…
Io nu crez ca daca le cumpara le vor parca in desert. In cativa ani si camila danseaza step daca ai destula rabdare cu ea.
O dansa camila step da’ cam greu sa zboare…
Mai bine cumparau draqu’ niscai covoare zburatoare si stiau o treaba…
Asa cum zice si GSG-u’ de unde draqu’ atitia pomneti sa intretii o flota de 60 de covoare zburatoare? O avea astia de la PKK atitia bani? Ca din trafic prin UE nu prea scot atitia bani…Poate mai semneaza la Kremlin vreo adeziune ceva…
bre, ca sa iei pe unii semianalfabeti si sa’i faci tehnicieni si ingineri si piloti de supersonice asta necesita niste multi ani de scoala de pilotaj, facultati sau scoli de tehnicieni/maestri militari de aviatie, oamenii aia trebuie formati si asta dureaza ani de zile, si mai trebuie sa ai si pe cine scolariza
am la facultet avut colegi straini harabi care venisera saracii la facultate tehnica si nu intelegeau nimica la cursuri, ce integrala ce serie ce limita sau mai stiu eu ce mai facuseram noi prin licee, aia studiau koranul in liceu la ei acasa
nemaivorbind ca nu exista o strutura statala c’cur’distaneza care sa aiba puterea financiara sa intretzina asa ceva
aia sunt la nivel de AKMuri si AGuri prin transee, pana ajung ei la nivel de Mirage 2000 au putrezit alea de mult precum MiG29ele noastre….
Domne nu neg evidenta, dar daca irakienii reusesc cumva sa zboare F 16 or zbura si Mirage 2000-9. poate doar le duc spre nord sa-i ocareasca pe turci…
Eu cred ca Mirage 2000, daca vor ajunge in Irak, tot pe aeroporturi irakiene vor fi, irakienii avand experiente anterioare de operare Mirage F1, evident din alta liga, insa si traditia conteaza. Anul trecut in februarie erau zvonuri ca Mirage F1 iordaniene ar putea fi cumparate de Irak. Poate ca si Dassault ar fi interesata de targ, trrebuind sa le reconditioneze si modernizeze nitzel:
http://aerohisto.blogspot.fr/2015/02/former-jordanian-mirage-f1-in-iraqi-air.html
Kurdistanul nu are nici bani nici resursa umana sa opereze asa ceva, putand fi vorba cel mult de 1-2 escadrile detasate la Mosul sau altundeva in zona (Irbil/Arbil/Erbil)…
http://www.france24.com/en/20140911-usa-deploy-war-planes-iraq-air-base-erbil-islamic-state/
http://antiisgood.files.wordpress.com/2007/09/iraq-map-bases_111103.gif
http://news.bbc.co.uk/nol/shared/spl/hi/middle_east/03/v3_iraq_key_maps/img/maps/iraq_airbasesmap485.gif
da pa wiki…
„In early 2011, the French government offered to update and refurbish 18 French-held F1 Mirages and sell these to the Iraqi Air Force”
Nu ne-ar fi bune noua alea 60+ Mirage 2000? Cam bune… Care o fi petul? Putem avea incredere in franci?