Prin anno domini 2006, hindusii s-au gandit sa-si up-gradeze flota de 52 de aparate Mirage 2000, ramase intre timp doar 49, la un cost per avion de 35 milioane de dolari, acum 45 milioane de dolari. Pana aici un lucru foarte laudabil doar ca indienii au facut imensa greseala, deja familiara noua, in a insista ca o parte din lucrari sa fie executate loco si de aici beleaua.
Coruptia interna si diabolica birocratie locala au facut praf frumuseste de contract. In primul rand tehnicienii hindusi au mers la scolarizare in Franta, s-au cumparat noi dispozitive si echipamente, tot din Franta si una peste alta o afacere care parea simpla s-a transformat intr-un cosmar de neimaginat…
Dar indienii ar fi trebuit sa stie ca asa va fi, atat timp cat au fost comandate piese de schimb pentru aceleasi Mirage 2000 numai ca pana cand actele necesare sa fie aprobate, verificate, semnate, etc, de intregul aparat birocratic indian, peste o duzina de Mirage 2000 stau cuminti in hangare, inca din 2010, asteptand piesele de schimb.
Dar pana la urma lucrurile se misca, ar spune optimistii, pentru ca deja doua Mirage 2000 au trecut prin procesul de modernizare si refacerea a resursei! Adevarat 2 aparate din 52 initiale, din 2006 pana in 2014! Doar ca nici alea doua nu sunt operationale, pentru ca desi sunt modernizate asteapta inca certificarea la zbor, un lucru care in India poate sa mai dureze inca cativa ani buni…
Dar sa trecem acum la partea tehnica a afacerii si sa vedem ce stiu sa faca “batranele” Mirage dupa ce vor fi modernizate:
-un nou radar, cu o raza de 90km, cu 20% peste cel vechi
-un nou sistem de control al focului
-un sistem de razboi electronic modern
-sistem digital de comunicatii
Toate aceste modernizari, spun francezii, vor face ca Mirage 2000 sa fie peste majoritatea avioanelor “concurentei”, adica peste ce au Pakistanul si China.
Pe langa inlocuirea unor sisteme vechi, avioanelor li s-a reparat si motoarele plus celula, crescand astfel disponibilitatea intregii flote si resursa de zbor, procesul de up-gradare ajutand India sa mentina inca 20 de ani avioanele active.
Tot din acest contract face parte si livrarea catre India a unor rachete aer-aer, ghidate radar, MICA EM (raza de 50km), transformand astfel un avion vechi de 20 de ani, intr-un vanator modern cu raza medie spre lunga, mai ales daca tinem cont ca oponentii (China si Pakistan) ar folosi in cazul uni conflict rachete aer-aer ghidate radar chinezesti – FD-60 – cel mai probabil inferioare celor frantuzesti MICA.
Pakistanul ar putea poate sa fie ceva mai sigur pe el, atat timp cat in ultima vreme au primit, via Iordania, avioane F 16 modernizate, precum si rachete AMRAAM.
Dar in linii mari principalul inamic al armatei indiene nu este Pakistanul sau China ci incompetenta, coruptia si birocratia din tara. Adica la fel ca si la noi…
GeorgeGMT
http://www.strategypage.com/htmw/htproc/articles/20141021.aspx
Cele 2 Mirage 2000 au fost modernizate în Franta, si reprezintà „prototipurile” de modernizare, de evaluat si aprobat. Cum acest proces administrativ nu a fost încheiat, ràmâne o poveste lungà indianà.
Nu stiam, asadar deocamdata nimic facut in India… Pacat de banii pe care-i baga.
Probabil prototipurile, matritele. Asa trebuei sa arate si celelalte. Este normal sa fie facute in Franta, sa aibe repere.
ar sa trecem acum la partea tehnica a afacerii si sa vedem ce stiu sa faca “batranele” Mirage dupa ce vor fi modernizate:
-un nou radar, cu o raza de 90km, cu 20% peste cel vechi
-un nou sistem de control al focului
-un sistem de razboi electronic modern
-sistem digital de comunicatii
Toate aceste modernizari, spun francezii, vor face ca Mirage 2000 sa fie peste majoritatea avioanelor “concurentei”, adica peste ce au Pakistanul si China.
Asta-i ca si faza aia cu israelianul care ne-a spus razand pein 2000 ca mig-21 modernizat este peste f-16 si poate sa doboare f-16 oricand , acuma lasand gluma la o parte mirage 2000 chiar si modernizat este sub f-16 pakistaneze de j-10 chinezesti cu radar AESA la varianta B plus ce mai scot chinezii sau ce mai cumpara de la rusi sa fim serosi da mirage-ul asta e tinta sigura .
Mda, de asta singura pierdere în luptà aerianà a unui F-16 (si era un D, nu un A sau B) a fost când 4 F-4 si 2 F-16 turcesti au fost interceptate de numai DOUA Mirage 2000 grecesti si în urma unui dog-fight un F-16 a fost doborât cu o rachetà Matra R550 Magic II.
http://www.f-16.net/aircraft-database/F-16/airframe-profile/3371
O fi fost în 1996, dar chiar dacà LM a scos Block 52, nici Dassault n-a ràmas cu mâinile în buzunare.
Asa este, au scos Rafale.
http://theaviationist.com/2012/12/10/viper-dogfight/
Merci pentru „link”, comentariile la articol sunt foarte interesante.
Mai e un factor de care vad ca nu tin multi cont si anume pilotii. Nu stiu cat de priceputi sunt turcii.
Daca in alea 4 F4 si 2 F16 erau piloti americani nu ii vedeam bine pe greci.
Dar cum ii vedeai pe americani daca in avioanele mirage erau francezi? LOL.
La fel de prost ii vedeam pe francezi ca pe turci. Americanii au de departe cele mai multe ore de antrenament pe avioane si de departe cea mai multa experianta.
Hmm, bineînteles. Pilotii francezi nu au echivalent în lume la zborul si lupta la foarte joasà altitudine. Iar Rafale, cu sistemul sàu infocentrat pe care încearcà si LM sà-l producà la F-35, si cu calitatile sale, a dat nastere la noi tactici de luptà.
Pilotii francezi nu s-au luptat cu nimeni in aer din al doilea razboi mondial asa ca ce spui tu acum e fara vreo sustinere reala ci doar simulari si antrenamente.
Pe cand pilotii americani au castigat cam toate razboaiele aeriene la care au participat si au mult mai multa experianta ca orice forta aeriana din lume.
Ultimul „ràzboi aerian” la care au participat americanii a fost în 1990, în Irak.
Mà îndoiesc cà pilotii respectivi mai zboarà încà pe avioane militare. Deci actualii piloti tot cu simulàri si antrenamente o trag.
Experienta acumulata ramane in „scoala” respectiva pentru ca acei piloti devin instructori. Ca si la industria de facut avioane inginerii transmit mai departe cunostintele acumulate.
E ca si cum ai spune ca IAR Brasov are aceeasi experienta in facut avioane ca Dassault pentru ca tot aceleasi principii mecanice si aerodinamice se predau la scoala…..
Nu fac o comparatie globalà. Dacà un Mirage 2000-9 (din emirate, dar pilotat de un francez) sau un Rafale au putut sà „doboare” niste F-22 în dog-fight, cu toatà tractiunea lui vectorialà si alte calitàti, nu s-a datorat faptului cà masina ar fi fost mai grozavà, ci doar calitàtilor pilotilor.
Repet, francezii au o specialitate, zborul la joasà si foarte joasà înàltime, (între 100 si 1000 de picioare la Mach 0,6 – 0,7)
https://www.youtube.com/watch?v=m07rpFzMDNU
(si asta cu un Mirage F1, care era mai „vesel” la altitudine mare)
Eu inteleg ca tu lucrezi la dassault si ca tot ce iese din curu frantei e aur curat,nici nu iti zic nimic de avioane pentru ca nu sunt inginer si probabil ai dreptate DAR nu mai incerca sa imi spui ca pilotii francezi sunt peste cei americani fara nici un fel de sustinere.
Iti enumar inca odata faptele. Francezii nu au mai luptat in aer din al doilea razboi mondial pe cand americanii au tot luptat si prin coreea,vietnam,golf,iugoslavia.
Nu poti sa vi sa imi spui ca francezii au piloti mai buni mai ales pe afirmatia
„sau un Rafale au putut sà “doboare” niste F-22 în dog-fight, cu toatà tractiunea lui vectorialà si alte calitàti, nu s-a datorat faptului cà masina ar fi fost mai grozavà, ci doar calitàtilor pilotilor.”
Aia a fost o simulare in care existau restrictii si reguli. Intr-o lupta aeriana reala nu vad cum ar putea castiga vreodata franta impotriva sua chiar daca ar avea paritate in ce priveste avioanele atat tehnologic cat si numeric.
Eu iti spun asta pentru ca am cunoscut piloti din mai multe state (intre care germani si italieni mai putin francezi recunosc) toti foarte orgoliosi, aroganti ca orice pilot si totusi cand i-am intrebat care sunt cei mai zmei mi-au indicat pe americani motivand numarul de ore de antrenament mai mare si experienta acumulata lucruri pe care ei nu le au.
Nu lucrez „la” Dassault, ci „pentru” Dassault”.
Cât despre calitatile si antrenamentele respective, informațiile pe net sunt americano-centrate.
Nu contest calitatile aviatorilor americani si aviatia americană este prima din lume, calitate si cantitate.
Asta nu înseamnă ca, individual, piloți francezi, israelieni sau chiar români sa nu fie superiori unor piloți americani.
Discutia a pornit de la ocupanții Mirage-lui 2K si a F-16-lui, nu de la comparațiile între armatele aerului respective.
In orice armata sunt oameni si oameni, asa ca sa compari piloti francezi cu americani… depinde de ce loturi prinzi 🙂
De departe, in acest moment, pilotii americani beneficiaza de cele mai bune posibilitati de antrenament, insa depinde la care dintre ei ne referim, ca sistemul nu este uniform intre ANG, USMC, USAF si chiar si in interiorul acestor forte fiind mici diferente.
In fine, discutia ar trebui sa fie despre caracteristici tehnice pure… altfel devine subiectiva.
Ce caracteristici tehnice sa spunem despre piloti ?
Diferenta e ca unii au experienta si ore de zbor mai multe si altii nu au experienta si ore de zbor asa multe.
E ca diferenta intre un militar care a tras doar in poligon si unul care a fost in teatre de operatiuni. Oricat de bun esti individual in a pilota un avion la demonstratii nu se compara cu lupta reala si cu imput-ul care vine din lupte reale.
Numai spun ca scenariul initial era 2 mirage vs 2 F16 + 4 F4. In situatia asta francezii nu i-ar bate pe americani decat la care fuge mai tare.
E ca si cum mi-ai spune ca tu daca te antrenezi in poligon 10 ani sti mai multe ca unul care a luptat prin teatre de operatiuni 10 ani.
Era vorba de caracteristicile tehnice ale avioanelor si nu ale pilotilor 🙂
Eu nu inteleg cum naiba au inventat astia Yoga.
pai atat stiu ei sa faca kama sutra (copii multi) si meditatii (sa stea degeaba)
Ai uitat de cobre…Ce natie poti fi ca sa cresti ca si animale de companie sau distractie…cobre. Adica totusi. E ceva in neregula cu astia. Yoga,cobre,multi…
@robi
Mda, iar romanii fac kama sutra fara sa faca copii si stau degeaba fara sa mediteze. 🙂
Cand ai dreptate ai dreptate vectore..
http://arcaspace.com/index.htm
ARCA isi muta activitatea in SUA, sau mai bine spus o buna parte din ea. Acolo vor dezvolta o buna parte din proiectele lor si vor intra pe piata lansarilor spatiale de acolo si a vanzarii familiei de drone pe care le produce. Au trecut de la ONG la Corporatie, au stopat donatiile si s-au apucat de facut business, ca asa se chiama afacerile acolo unde se duc ei. Se para ca in tara vor ramane doar dezvoltarea si probabil, inca, testarea motoarelor si cam tot ce inseamna partea de software. Se pare ca acolo li se pun la dispozitie o serie de facilitati de catre statul american, intr-un centru de incercare si dezvoltare aerospatiala in care mai sunt prezenti cei de la Space X, Virgin Galactic si NASA avand ceva proiecte pe acolo….e.t.c. Cam ce nu se intampla in Romania. Mai multe detalii gasiti pe pagina lor de facebook, explicatii si ce mai considera ei ca trebuia facut si nu au reusit, cine i-a sprijinit si cine le-a pus bete in roate. Pare-se ca vor continua proiectele existente cu Agentia Spatiala Europeana pana se termina proiectul. Probabil afacearea asta re si o componenta strategica de sprijin ulterior al guvernului SUA pentru vanzare, sau poate au chiar in intentie sa acceada la cascavalul federal. 🙂 Inca odata vedem cat de interesat este statul roman fata de cercetare si dezvoltare, cat de mult ii sprijina el pe cei ce vor sa aduca plus valoare Romaniai, organizatii publice sau private deopotriva…….si caum procedeaza americanii. Nu am auzit nici macar 1 candidat la presedentie sa spuna 2 cuvinte despre cercetarea romaneasca in general, aerospatiala in particular, de parca viitorul tarii astia este indreptat spre epoca de piatra, nu spre realizarea lucrurilor care astazi ne par inca SF. Interesant cum reusim sa ne dam singuri cu stangul in dreptul de fiecare data. Cat de greu este ca statul roman sa creeze un parc pe modelul celor industriale, unde sa stimuleze cercetarea si dezvoltarea stiintifica si inovatia care aduce plus valoare Romaniei. Preferam in schimb sa cumparam pe o caruta de bani de la altii tehnologie, ramanand mereu a V-a roata de la caruta. Mereu buni de munca pe bani putini si tot asa. Cand vom intelege ca la darul pe care ni l-a dat Dumnezeu, putem sa ajungem usor printre natiuni ca Japonia, Germania sau SUA? Noi ne limitam la a ne intrece si compara cu Bulgaria, Albania si retul. Stiinta si dezvoltarea tehnologica creaza bunastare celor care inteleg sa o dezvolte, nu celor care o resping din prostie si comoditate. La fel cum materia prima merita procesata pentru a aduce plus valoare exporturilor tarii, asa si tehnologia trebuie dezvoltata intern pe cat posibil, nu cumparata pentru utilizare de afara! Va mai intrebati de ce unii vor sa emigreze…pai de aia! 🙁
In loc sa incercam sa micsoram diferentele intre noi si vest….
Pana acum ARCA n-a scos decat PR, niste machete si cam atat…Drum bun, din partea mea!
Insa urat modul in care si-au justificat plecarea: coruptie, birocratie, alea alea, de parca autoritatile corupte i-au tinut sa nu ofere imagini corecte despre amarata aia de drona electrica a lor…
Văleleu… la modelele vechi de Mirage 2000, sarcina utilă e doar de 3-4t… aaaaahahahahahahaha… 😀
Off topic, dar pozà foarte frumoasà
„Le rocher aux éléphants”, în Ciad, vàzut dintr-un Rafale
https://twitter.com/G_Steuer/status/526732618663223296/photo/1
@robi „E ca si cum mi-ai spune ca tu daca te antrenezi in poligon 10 ani sti mai multe ca unul care a luptat prin teatre de operatiuni 10 ani.”
Așa este dar trebuie luată în calcul și calitatea adversarului cu care ai luptat în teatrele alea de operații. Ori piloții americani, cel puțin de la primul război din Golf încoace, au avut de-a face cu adversari cel puțin submediocri ca pregătire și/sau dotare…