Mirage 4000 la Le Bourget

Cel care, ca si interceptor cu raza lunga de actiune si capacitati de lansare armament nuclear, trebuia sa fie concurentul lui F-15 Eagle pentru Arabia Saudita, si nu doar acolo:

Probabil ca nici EF Typhoon nu si-ar mai fi avut rostul, sau cel putin ar fi avut un concurent puternic…Sau poate nu, fiind vorba totusi de generatii diferite.

A mai existat inaintea Mirage 4000 un concept vizand MAch 3, denumit MD-750:

… iar si mai inainte, un concept echipat si cu statoreactor dedicat atingerii Mach4: MZI-46Q:

 

Soarta i-a fost potrivnica insa Super-Mirage-ului, sauditii nelasandu-se convinsi pentru export iar francezii orientandu-si cerintele catre ceva mai compact, mai omnirol, optimizat pentru evolutia pe altitudini mici si medii. Si astfel s-a ajuns la Rafale

Mirage 4000 e inca acolo, la muzeu, langa pista de pe care a decolat atunci:

Siluete Mirage 2000 vs 4000 (sursa: Wiki):

Si aici comparatie cu Rafale:

 

Marius Zgureanu

8 comentarii:

  1. Cabina din lateral zici ca-i de F15 in rest mi se pare mie sau chiar seamana binisor cu EF Typhoon? …. oricum frumos zbor, se vede clar ca ar fi fost un bun manevrier, cumva a schitat si o Cobra mica??

  2. Pacat ca un asa avion a avut o soarta potrivnica…..dar never say never….?!
    SE PARE CA ACHIZITIA CELOR 4 CORVETE A FOST ANULATA SI DNA-UL VA ANCHETA!
    DECI AM PUS-O DE MAMALIGA SI CU CORVETELE! BRAVOS PSD-ALDE…..OARBA DUPA VOI SI HUAAAAA! BOCCIILOR!

  3. Capătu satului

    Un avion frumos Mirage 4000 pt timpu lui
    Încă nu se lansase F117 A si B 2 iar cel mai stealth aparat american care zbura la acel moment era SR 71

    Mie nu îmi place totusi la Mirage 4000 forma prizei de admisie la motoare si partea din spate a aparatului
    Nu intamplator la Rafale au ales alta forma a prizei de admisie
    Iar aripile au fost duse un pic mai in fata, fata de ajutaj, pt o răcire mai buna a motoarelor si probabil o semnătură mai mică in infraroșu
    La versiunea sârbă de Rafale – un aparat frumos pt acele vremuri – ma refer la machetele aparute in presa ale aparatului sârb, pare ca aripile sunt montate chiar mai in fata decat la Rafale
    Totusi, la mintea mea, ar fi fost interesant un Rafale cu doua ampenaje verticale si o pozitie a ajutajelor ca la F 22 si Yak 141
    Spre exemplificare rusii la inceputul anilor 90 au avut mai multe modele plecate din Su 27 dar care aveau si aripi canard, la fel cu Rafale si doua ampenaje verticale
    Parca, intre planurile de IAR 95 era si un desen cu doua ampenaje verticale înclinate spre interior ca la SR 71

  4. Eu unu nu stiu care tip de aripi sunt mai bune poate im explica si mie, multumesc de articol

  5. E o curiozitate interesanta Mirajul 4000 , un soi de what -if devenit realitate dar totusi , pana la urma , ”ecsalent ciois Rafale ” ! Un proiect nou care arata perfect de la bot la coada . La fel cum Miraj 2000 arata superfain in categoria monomotorului Despre cele 2 pot zice ca sunt ” Icon ” pt anii la care au fost proiectate

    • Dar invers? Cum ar fi aratat un Rafale monomotor, mai mititel, continuator al lui Mirage 2000?
      Un fel de…Novi Avion.

      • Capătu satului

        La mintea mea, novi avion ar fi fost probabil peste Grippen A/B
        Dar ar fi facut concurenta lui Mirage 2000 pt anumite categorii de misiuni
        La mintea mea, novi avion ar fi fost un avion superior lui IAR 95 cel putin in ceea ce priveste manevrabilitatea data de aripioarele canard
        Plus posibilitatea integrarii senzorilor si armamentului francez
        Ceea ce ar fi facut toți banii si ne-ar fi păstrat in prima linie plus posibilitatea colaborărilor ulterioare cu constructoru Rafale
        Daca am inteles bine, se prea poate sa ma însel, sârbi i au refuzat intrarea noastra in programu novi avion

        Pe de alta parte, timpu nu a stat un loc
        Francezii au prezentat, anu trecut parca, o machetă a urmasului Rafale; aparat ce se vrea a fi fara ampenaje verticale si probabil singuru proiect de acest fel avion de vânătoare, in afara celor americane de generatia 6
        Daca ar exista voința si determinare la conducerea armatei poate n-ar fi rau sa se încerce o colaborare cu francezii pt construirea la noi a unei versiuni monomotor a urmasului Rafale
        Fara voința si determinare a conducerii armatei nu poate exista inzestrare, nu se pot pune in practica planuri si strategii militare, nu poate exista capacitatea de a duce o batalie si cu atât mai putin un razboi – ori pt aia exista armata si iau atata amar de conducere salar, solda si ceo mai fi

  6. Haha de aratat ar fi aratat simpatic da-si fura Dassault singur palaria . Se uita urat Mirajul 2000 la el … A rezolvat in cele din urma Saabul situatia .J-10 nu se pune ca-i monopriza [ de admisie ]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *