Mircea Dusa la Moreni! Despre SAUR 2 si TBT 8×8

Marti, Ministrul Apararii, Mircea Dusa, a facut o vizita la Uzina Mecanica Moreni, invitat fiind cu ocazia Expomilului, pentru discutarea programului national de dotare cu tranportorul blindat pentru trupe 8×8.

Desi intial dicutile s-au purtat pe un ton mai glacial, rezultatul acestora pare a fi macar incurajator pentru viitorul TBT-ului si chiar al SAUR 2. Dar sa le luam pe rand.

 

SAUR 2

DSC06302

SAUR 2 la Expomil 2013

In primul rand SAUR-ul 2 pe care l-ati vazut la Expomil, va pleca astazi, cel tarziu vineri spre Craiova pentru incepere celor patru saptamani de teste intensive efectuate de catre personalul MApN. Daca ne aducem aminte SAUR2 si Craiova sunt cunostiinte mai vechi, tot in capitala Baniei fiind executate anul trecut testele de viteza. Atunci RoMilitary v-a prezentat poze de la aceste teste.

Mai mult decat atat, la cererea Armatei!!!, domnul Dusa a fost de acord sa faca tot posibilul ca SAUR 2 sa fie achizitionat cat mai curand, macar in 5-6 exemplare pentru inceput, militari vand o parere foarte buna despre capabilitatile acestui transportor, mai ales fata de parcul actual de tehnica de lupta avut la dispozitie. De asemenea Ministrul Apararii a fost destul de suparat de faptul ca nu s-au gasit bani pentru reparatia a doua transportoare blindate 8×8, aduse din Irak si care stau in halele Moreniului de patru ani. Asa cum sustineam si noi pe site, achizitionare de TAB-uri SAUR 2 nu numai ca ar prinde bine Armatei, dar ar ajuta si financiar vorbind, dezvoltarea TBT-ului… Deocamdata este pentru prima oara cand Armata cere, iar ministrul este de acord,  cu o eventuala achizitie de SAUR 2.

SAUR 2 in teste la Craiova in 2012

 

Iar acum despre TBT 8×8.

In cadrul vizitei, Mircea Dusa a declarat ca va lua legatura cu Ministerul Economiei pentru ca aceasta structura sa-si achite datoriile pe care le are fata de UM Moreni si astfel fabrica sa poata sa mai traga o gura de aer. In privinta noului transportor blindat TBT, cerinta ministerului, o cerinta foarte clara si explicita, a fost ca in acest program Uzina Mecanica Moreni sa dezvolte transportorul in parteneriat cu un mare constructor de tehnica de lupta, pe modelul colaborarii dintre Polonia si finlandezii de la Patria.

Mircea Dusa a sustinut ca nu are sens ca Romania sa reinventeze roata, adica sa dezvolte singura un transportor, ci ar fi mult mai avantajos, atat economic, cat si din punctul de vedere al termenului de finalizare, ca Moreniul, prin intermediul ROMARM, sa dezvolte un parteneriat cu o firma foarte cunoscuta si astfel sa se obtina nu numai o finantare continua si multumitoare a programului de dezvoltare, dar si un transfer de know-how catre fabrica romaneasca. Cei de la Moreni sunt total de acord cu aceasta opinie, doar ca, si aceasta problema a fost subliniata in fata ministrului, nici o companie serioasa nu se va implica intr-un astfel de proiect fara garantia livrarii, catre Armata Romana in principal, a unui numar rezonabil de trasportoare.

Din surse proprii stim ca sunt sanse semnificative ca  numele constructorului  strain sa fie cunoscut pana la sfarsitul anului, sau cel tarziu in ianuarie, negocierile dintre ROMARM si anumite companii interesate fiind foarte avansate. Nu stim care sunt aceste companii, dar putem specula numele a cel putin doua dintre ele: Iveco, cu SuperAV-ul, l-am vazut cu totii la Expomil si mai stim ca Iveco ar fi trebuit sa fie oricum furnizorul trenului de rulare pentru noul TBT si germanii de la Krauss-Maffei cu varianta Boxer, probabil una low-cost, germani care au venit la ROMARM in urma cu cateva  saptamani, destul de uimitor pentru mine si foarte siguri pe ei.

Bineinteles implicarea in negocieri a celor de la Iveco si Krauss-Maffei sunt doar supozitii proprii, fara nici un fundament, insa negocierile avansate in privinta alegerii unui partener extern credibil si puternic sunt foarte reale. Bineinteles nici Renault nu poate fi scos din discutie, dar tinand cont ca francezii nu au adus la Bucuresti un transportor blindat, ci doar un vehicul tip Humvee si un camion de uz general, putem presupune ca nu sunt, cel putin in mod direct, implicati in programul TBT.

Facem cuvenita precizare ca atat vizita lui Mircea Dusa, cat si rezultatele acesteia, sunt o consecinta a interventiei, in favoarea UM Moreni, a presedintelui CJ Dambovita, dl. Adrina Tutuianu, care a uzat de intreaga sa influenta politica in incercarea de salvarea a slujbelor din industria de aparare locala, asta in conditiile in care in Dambovita sunt trei unitati economice cu profil militar. Asadar daca se doreste si exista si un pic de interes se mai poate misca cate ceva…

GeorgeGMT

58 de comentarii:

  1. 5-6 exemplare…poate 31, macar un batalion….oricum, mai bine decat nimic…poate dupa ce le trimit pe alea 5-6 prin afganistan o sa se decida sa cumpere si restul

  2. Mie mi se pare de domeniul fantasticului ca:

    – trebuie ca ministru sa fie invitat sa viziteze o fabrica Romarm
    – e nevoie de interventii pe linie politica
    – IVECO e luat in considerare, tinand cont ca transportorul prezentat de ei mi s-a parut mai rudimentar ca SAUR;
    – sa iei in considerar BOXER, un tab neamfibiu
    – nu reinventeaza nimeni roata, se continua o traditie de multi ani…nu construim TAB-uri de ieri de azi…

    ce mizerie…

    • Mai Andrei, matale zau ca ai probleme 🙂 cu intelegerea 🙂

      „- trebuie ca ministru sa fie invitat sa viziteze o fabrica Romarm”
      Armata ‘romana’ se considera si se comporta ca un fel de societate comerciala cu capital privat si considera Romarm o oarecare alta firma privata care vrea sa-si ‘vanza’ transportoarili-li-li-li-lu-la…cam asta e ideea.

      Ca amandoua sunt oarecum ale ‘statului’ (ce dracu o mai fi insemnand asta acum) asta nu prea conteaza…
      Armata e o societate cu buget si face ce vrea muschiuletzu ei cu bugetul ala, daca vrea transportoare din Noau Zeelanda, de acolo se importa, d’alea cu lana de oaie virgina pe cutia blindata ca sa detoneze preventiv RPGurile…

      „- e nevoie de interventii pe linie politica”
      Unde nu e nevoie? Cred ca si hartia igienica se achizitioneaza cu interventii pe linie politica.

      „- IVECO e luat in considerare, tinand cont ca transportorul prezentat de ei mi s-a parut mai rudimentar ca SAUR;”
      O fi mai rudimentar dar probabil este mult mai sofisticat pe linie de spaga la contractul de achizitie.

      „- sa iei in considerar BOXER, un tab neamfibiu”
      Or fi auzit astia din ‘armata’ ca se desertifica Romania 🙂 oricum padurile le-au taiat, acum dau drumul si la fracturare, viitorul suna uscat.

      „- nu reinventeaza nimeni roata, se continua o traditie de multi ani…nu construim TAB-uri de ieri de azi…”
      Bre, s-au construit ‘prost’ atatea decenii, trebuie sa vina un cappo di tuti cappi din Italia sa-i explice lu’ Nea Mircea reprezentantul mafiei locale cum se fac treburile…ce TABuri au facut aia in ultimii zeci de ani au fost gresite conceptual 🙂

      „ce mizerie…”
      ce frumusete, cata gingasie, ce rafinament 🙂

    • Iveco nu este deloc rudimentar. Are un tren de rulare inedit, cu doi arbori, unul pe fiecare parte. Si marele atu al lor este ca fabrica TOT in uzinele proprii (IVECO, FIAT, OTTO MELARA). Moreniul este doar un integrator. In afara de carcasa blindata, trebuie sa cumpere restul. De aceea are nevoie de colaborare. Iar IVECO a vrut de acum doi ani sa faca Super AV-ul la Moreni. Acum mai vor si altii, evident, cu conditia unei comenzi de min. 100 buc. Moreniul a cheltuit anul trecut 2.000.000 lei noi, si nu a reusit inca sa faca o carcasa viabila. Abia a reusit sa gaseasca blindajul corespunzator, unul elvetian. Deci, care traditie? Aaa, aia ruseasca!

      • Pentru dezvoltarea unui nou trasportor altii au cheltuit minimum 150 de milioane de euro! Cam ce-ai vrea tu sa obtii cu 550 de mii?! Moreniul nu a facut cei drept o carcasa viabila, pentru simplul motiv ca nu s-a trecut inca la constructia nici unei carcase! Au fost efectuate teste balistice si anti-mina, in vederea verificarii rezistentei tipului de blindaj ales si a solutiei impotriva minelor dezvoltata de ACTTM. Rezultatele sunt considerate foarte bune.
        Iveco… ei bine italienii trebuiau sa asigure trenul de rulare pt TBT inca din martie si nici pana acum nu au catadicsit sa trimita unul la Moreni pentru inceperea proiectarii carcasei TAB-ului. Fara tren de rulare nu prea poti construii carcase, desi erau doua proiecte ale ACTTM-ului privind un tren de rulare pt TBT, s-a fortat mana pt achizitia din Italia, iar aia au „uitat” sa trimita trenul…
        Initial italienii au dat la temelia unui TBT construit in tara cat de mult au putut, sa speram ca de aceasta data vor veni cu ganduri mai curate, dar tot Boxerul il prefer!
        In privinta traditiei iti dau doar o cifra: 13000 de transportoare in nenumarate configuratii au fost fabricate la Moreni. Cam cate TAB-uri a construit Iveco toata viata lui?! Hai sa nu o dam in barci: un TAB este un TAB, indiferent de tehnologia folosita, iar daca crezi ca BTR-ul sovietic este inferior produselor occidentale te cam inseli foarte amarnic. Nu compara o uzina romaneasca capusata si distrusa de politruci, fara nici un ban, sabotata la export de propriul guvern, cu una occidentala, bine protejata de catre guvernul italian si cu finantari deschise pentru orice suma.
        Si apropos de calitate: SAUR 2 nu este cu nimic inferior Pirahna IIIC desi este la o treime din pret si spre lauda lui, TAB-ul romanesc isi poate folosi mitraliera si cu trapa conductorului deschisa, ceea ce nu este cazul la fieratanile elvetiene.

        • Problema pe care o are Piranha in Romania cu ORCWS nu este vina celor de la MOWAG. Raposatul Popescu cu gura lui (intr-un reportaj de la Realitatea TV daca imi aduc bine aminte) a spus ca hiba la care te referi este vina romanilor care au specificat in contract instalarea pe vehicul a Elbit ORCWS, un produs care la acea vreme nu era omologat pe Piranha (si nici astazi nu este de fapt; singurele turele de acel calibru/tip de arma M2 .50 cal. fiind Kongsberg CROWS si FNHN Arrows). Dar probabil ca cei de la MApN s-au gandit ca vor face un lucru bun cu asta distribuind niste bani inapoi in tara catre Elmet si Pro Optica. Asta este si la mintea cocosului pana la urma; Elbit ORCWS fiind descalificata din competitia pentru echiparea vihiculelor Stryker ale US Army din motive similare cu cele intimpinate de romani, in 2005, care consta in simplul fapt ca turela are un profil prea mic si care evident in anumite pozitii ar lua in bataie trapa respectiva. Dar asta fiind Romania, unde logica ieftin si bun combinata cu nepasuirea de a te documenta cum trebuie rezulta in stupizenie elementara. Deci ca sa economiseaca aproximativ $500.000 (diferenta de cost dintre un Kongsberg CROWS si Elbit ORCWS fiind de aproximativ $15.000 bucata) s-au ales cu o porcarie. Toate astea s-au intimplat cand Popescu era in exercitiul functiei. Daca vina ar sta cu el sau cu altcineva poate fi dezbatuta de altii, dar cert este ca rezultatul final este unul care nu stiu daca poate fi calificat ca malitiozitate sau stupiditate…probabil ca o combinatie a celor doua.

  3. Eu as merge pe varianta BOXER. E un transportor modern, modular si bine cotat pe piata.
    Stim ca nu e amfibiu. Dar ce ne impiedica sa dezvoltam o asemenea versiune in colaborare cu nemtii ? Nu cred ca ar fi deranjati de asa ceva.
    Si poate punem si de o PUMA 🙂

    • nu o sa vezi puma prea curand…sa avem grija de mli-urile noastre…cu astea o sa defilma inca 10 ani

    • @Gabriel

      „Eu as merge pe varianta BOXER”
      No, du-te 🙂

      „Stim ca nu e amfibiu. Dar ce ne impiedica sa dezvoltam o asemenea versiune in colaborare cu ”
      Tocmai s-au realizat familiile TAB-71 , TAB-77 , TAB-C-79 , B-33 , RN-94 ,SAUR-1 , SAUR-2 , TBT . Hai sa mai punem de una :Si dupa aceea sa cumparam din afara .
      „Si poate punem si de o PUMA 🙂 ”
      Puma e un vehicul senilat cu blindaj modular . Bun lucru : facem ca si cu Piranha : il laudam pentru nivelul de protectie inalt si dupa aceea il lasam despuiat , ca merge si asa, si inchidem fabrica la noi . Atunci , totusi, ce am castigat fata de MLI ? Ba mai platim si ” bridge tool ” ca tot nu e amfibiu . 🙂
      S-au realizat in tara deja 4 tipuri de placi de blindaj compozit , da´parca tot mai jmeker ar fi ceva de import .

      Of, of , of TBT , in tara fara noroc nascutute-ai !

      • Mai lipsea lozinca „Nu ne vindem tara !” si totul era perfect 🙂
        Alaturi, polonezii fac bine si cu folos. Ia de citeste:

        Poland recently signed an agreement with Finnish company Patria Land Systems to extend a contract until 2023 for producing more AMV armored vehicles.
        The original contract which was signed in 2003 expires this year. The new agreement allows producing, selling, upgrading and modifying AMV armored vehicles, with the additional rights to service and repairing for a period upto 2052.
        „It’s a good deal for the Polish and the Ministry of Defence,” said Adam Janik, CEO of the WZM Military Mechanical Plant, Poland after the signing of agreements on further production of wheeled APCs.
        Markku Bollmann, Vice President of Patria Land Systems said that the Finnish side is very pleased with the level of negotiations and the effect for which consists of a new cooperation agreement. „Our goal is to not only continue, but also to further develop the project. The agreement is also important for Patria, for generating new jobs.”

        In schimb la noi nu s-au gasit bani pentru reparatia a doua transportoare blindate 8×8, aduse din Irak si care stau in halele Moreniului de patru ani.
        Are nevoie Krauss-Maffei de noi, sau noi de ei ?
        Nah … n-avem nevoie de nimeni, suntem prea buni ! 🙂

        • @Gabriel

          Bre, noi “Nu ne vindem tara !”

          O furam noi, ce pana mea 🙂

          Ce nu mere furat sau daca s-a furat tot si nu mai prezinta interes, daramam.

          Si ce mai ramane si nu putem fura singuri ca n-avem tehnologia, alea le concesionam, sa mai fure si altii, sa traiasca toata lumea 🙂

          In rest, daca aia la Moreni s-au chinuit sa-l faca, pe banii lor, de ce sa mai cumperi altul si sa nu-l dezvolti si sa-l mai imbunatatesti pe asta ‘care este’ cu import la ce nu esti in stare sa faci bine aici…

          Oricum, presupun ca motor, tren de rulare etc…astea oricum vor fi de import.
          Si fac pariu ca si anvelopele 🙂 la nush ce targ parca erau incaltate cu ‘meid in rasha – ooooleeee’ 🙂

        • @Gabriel

          Romania a produs mii de blindate (parca 7 sau 8 mii de TAB-uri, citeam undeva) in perioada Tratatului de la Varsovia si imediat dupa.
          Prototipul SAUR-1 si mai ales SAUR-2 au aparut inaintea BTR-4 ucrianian si sunt considerate superioare (mai ales SAUR-2), avand inaintea ucrainienilor chestia cu motorul mutat in fata.

          TBT 8×8 din ce am inteles asigura o protectie foarte buna si se realizeaza deja in Romania blindaje moderne chiar OK.

          De ce e nevoie sa apelam la altii pentru a face ceva ce suntem de fapt capabili si noi? De ce nu am putea face aici ceva ce ar fi bun si pentru export, pe pietele traditionale (tari arabe s.a., cum venisera columbienii de ex)

          Treaba cu „nu ne vindem tara” e ca a fost completata de politicieni si camarila lor (inclusiv din structurile astea strategice) cu „o dam pe gratis dupa ce ne luam spaga”.

          Cam asa e si cu industria de aparare, nu o vindem, o distrugem pentru a nu face concurenta altora, sau macar o legam de remorca altora pentru a nu-i deranja prea mult.
          Sigur, pentru asta niste cretini sau „jmekeri”, cum vrei sa o iei, isi iau spaga si mangaierile pe cap de la nus ce „puteri” din afara si armata romana cumpara tot felul de chestii pana la urma, cateva de colo, cateva de dincolo, sa nu se supere nimeni si sa curga spaga din toate partile.
          Totul va arata precum o vopsea de camuflaj, in sensul de pestrit, cu pete de diferite culori.
          Vom avea cateva Piranha, cateva TAB-uri, cateva SAUR-2, cateva Iveco, cateva Boxere, cateva Humvee-uri, cateva Vamtac-uri, cateva Panhard, ba chiar si cateva Aro-uri ramase cine stie cum, eventual niste Dacia Duster.

          Adica tiganeala (asa e expresia, nu ca as fi rasist), nici macar indienii nu cred ca vor avea o armata dotata atat de pestrit.

          Treaba ar fi OK daca firma straina ar avea o participare minoritara, gen transfer tehnologic la anumite componente, dar doar daca e nevoie. In orice caz Moreniu trebuie sa aiba tot fluxul tehnologic la ei, de la schite pana la ultimul surub.

          Cum vad eu treburile ar trebui sa luam doar TBT 8×8 (eventual si o varianta 4×4), care ar trebui facut 100 % de noi, in tara, si noi sa avem controlul total.
          O colaborare precum au polonezii cu aia de la Patria ar trebui facuta de noi cu suedezii, pentru CV-90 pe post de viitor MLI. Acolo da, ar merge asa ceva
          Si la o adica, una similara (sau aceiasi care nu s-a materializat in trecut) cu aia de la KMW pentru viitorul tanc (TR-2000 sa zicem).

          • @radu2
            Daca te uiti mai jos, i-am dat un raspuns lui Marius in aceeasi termeni pe care tu ii amintesti aici.
            Daca tot s-a vorbit de conceptul de „Smart Defense” in cadrul NATO, cred ca ar fi un prilej bun sa-l aplicam. E mai usor sa dezvolti in doi decat de unul singur.
            Articolul vorbeste despre un parteneriat , cu un partener solid, o propunere pe care eu o consider binevenita.
            Putem noi sa dezvoltam un transportor comparabil cu BOXER sau Patria, in conditiile de finantare „cunoscute” ? Daca da, atunci mergem inainte.
            Coreea de Sud a dezvoltat K21 (pe senile) pe care-l considera mai bun decat Puma. Perioada de R&D a durat 10 ani. Cam in acesti termeni stau lucrurile.

            • Cate blindate a construit inainte Coreea de Sud? Ce experienta avea?
              Noi aveam o gramada, si ce ne trebuie zic eu ar fi un motor bun, nu doar la TBT ci si la viitoarele MLI si tanc.

              Din ce vad insa nu prea se doreste asta. Nu se prea doreste ca noi sa mai facem ceva aici. Nici avioane, nici nave de lupta, nici tancuri, nici tunuri, nici macar niste amarate de tunuri sau rachete pentru Larom, nu vorbesc de rachete balistice sau de croaziera. Nu vorbesc sa le facem pe toate 100% aici, dar macar licente si colaborari sa avem la ce nu se poate face aici, sau la ceva ce ar fi mai bun (nu ca spaga sau lins cururile unora din afara, ci ca si caracteristici tehnico-tactice)
              Maine poimaine or sa vina sa spuna ca nu putem face nici macar armament de infanterie.
              E rusinos la ce stadiu a fost adusa industria de aparare si chiar si armata in general

              Smart defense asta pare smart doar pentru unii. Adica unii trebuie sa-si distruga industriile locale pentru a cumpara ce fac ailalti.
              Din pacate asta creeaza dependenta si distruge industrii locale, sterge cu buretele know-how ul dobandit in atat amar de vreme si descalifica ce forta de munca si specialisti mai avem.

              Daca facem o colaborare serioasa, da, sunt de acord, dar ceva gen licenta pentru unele chestii si produsul sa fie facut aici, 100 %, si tot noi sa-l vindem cum si cui si cu cat vrem la o adica.
              Compatibilitate sa insemne similaritati la sist de comunicatii, calibre, eventual motor etc.

              Colaborari gen polonezii cu Patria tre sa se refere la un MLI, eu as alege CV-90, si un tanc (cu nemtii de data asta)
              Pentru TBT eu nu cred ca am avea nevoie de prea multe din afara, sa fim seriosi.

          • TBT 8×8 are blindaj elvetian! 100% in tara? Cu ce motor? Cu ce statie radio? Cu ce tun? Punem tot 14,5 mm? Cu ce rachete AT? Putem, da, dar NUMAI cu transfer de tehnologie! Si nu da nimeni gratis. Eu vreau tehnica buna, nu neaparat 100% romaneasca!

            • Salutare. „Cu ce tun ? Punem tot 14,5mm” 14,5 mm e cel mai mai mare calibru de MITRALIERA ,nu e tun alea sunt peste 20mm . Si ce de esti asa ofuscat ca am pune tot 14,5mm ?! adica Strykeru si Boxeru si ate transportoare sunt echipate cu mitraliere de !2,7mm iar noi daca avem acest calibru ce are . Ca e de provenienta ruseasca ?! Ar trebuiii doar o miniturela /sistem automatizat si cu echipamente optoelectronice cum s a facut pt ,7,62 si 12,7mm si e FOARTE BUNA pt varianta de baza . Ca poti pune turele complexe aia e altceva . Mai avem ceva calibre /tunuri facute la noi in taracare se pot integra intr-o turela . TOTUL E SA SE VREA SA SE FACA CU CAT MAI MULTE PRODUSE ROMANESTI CHIAR DACA TREBUIE SA SI IMPORTAM ALTELE ,CACI A MAI OBTINE LICENTE IN ZIUA DE AIZ E FOARTE GREU ..

  4. Sa nu uitam ca acum cativa ani, Moreni semnase un acord de colaborare cu Mowag, in cazul in care Piranha3 urma sa fie achizitionat in numar mare, urmand a fi produs in Romania.

    Eu colaborarea cu un producator strain nu as vedea-o atat prin asamblarea unui model strain la noi, ci mai mult prin rezolvarea punctelor delicate ale programului TBT, in care o firma de calibru ar putea veni cu niste solutii foarte bune. Trenul de rulare ar putea fi unul dintre punctele de colaborare.

    • „Dezvoltarea in comun” ar fi propozitia cheie.
      Dar pentru asta, statul roman trebuie sa bage bani. Si sa dezvolte un parteneriat pe termen lung in domeniul R&D.

    • Asa cum pentru rusi, a aparut ATOM, bazat pe experienta si componente Renaul Trucks, asa si noi avem nevoie de un vehicul care sa corespunda cat mai mult nevoilor noastre, de la pret la performante si configuratii specifice.

  5. Andrei are perfecta dreptate. Pentru ce sa ne capuseze o firma straina?
    Am mai scris in alt post cum asocierea intre Renault Trucks si MFA Mizil consta in producerea unor camioane militare unde partea romana construia suprastructura( sustinerea prelate) si eventual cauciucurile! Cred ca tot asa ceva se va intampla si aici: cauciucurile si extinctoarele…

    • nici chiar asa…avand in vedere ca structura a fost facuta…sincer nici nu prea stiu cu ce ne-ar ajuta strainejii…Saurul a iesit super, si l-am facut singuri…si turela care a fost la expomil, cred ca ar merge si la TBT…deci nu vad rostul…

    • Pai o companie de stat de unde sa scoata…capital pt partid?! Macar de s-ar face ceva la Moreni, problema esentiala este insa lipsa banilor. Nici un investitor strain nu va baga milioane in dezvoltare fara un contract ferm.

      • Badie George ,
        din firmele de stat nu au scos bani pentru partid, vilutze ,gipane , baieti destepti si curve toante numai de unde nu au vrut .
        Da´ au vrut de peste tot . 🙂
        Asa ca alta trebuie sa fie ideea . Tabula rasa .

  6. Or cumpara 5-6 SAUR2 sa le inchida gura si astora de la MOreni, ca prea fac taraboi si le tot baga ragalia aia vopsita in verde in ochi 🙂 si deranjeaza; mai repara 4 TABuri, beetooon, au TABuri pt 20-30 de ani de defilari si 9-10 brigazi mecanizate.

    Oricum, noi ‘nu ne batem cu nimeni’, armata nu e pt bataie, e pt salarii, functii, parade si patrulari prin ASTAN 🙂

    Si daca cumpara 31 de Saur2 in vreo 10 ani, au loc sa mai cumpere si 31 de Boxer si 31 de Puma si 31 de Iveco plus sheel 7 Piranii.

    E loc destul pt toata lumea sa traiasca bre, nu va agitati 🙂

      • e de la Lockheed Martin, deci probabil o sa platim cat pentru 100 si o sa luam si noi 30 deci da, totul este posibil

      • HAVOC e Patria AMV modificat putin pentru competitia USMC. Adica este cam acelasi lucru cu Rosomak-ul polonezilor, care e tot licenta de Patria AMV.
        Aerostar Bacau avea semnata intelegere cu Patria, in cazul in care s-ar fi facut competitie pentru TBT, ei urmand sa faca doar asamblarea in tara si eventual integrarea unor sisteme… carcasele soseau gata facute, numai bune de strans suruburile…

      • E produs impreuna cu Patria. Googaliti Lockheed Martin Havoc si gasiti un pdf cu toate datele. Are inclusiv ce spuneam pentru SAUR: masa proprie, masa maxima, masa maxima amfibiu.
        Probabil ca si noi ar trebui sa mergem e o cooperare cu Patria pentru ca mi se pare cea mai reusita masina.
        In alta ordine de idei, daca reusim sa ne cuplam cu Krauss Maffei, pentru imbunatatirea proiectului nostru si nu pentru vreun Boxer chelit si neamfibiu, am putea stabili o baza de plecare pentru alte cooperari, eventual pentru tancuri (cand vom avea bani)

        • nu automat cu Patria, Iveco, Renault, Rheinmetal sau altii de genul asta pentru ca sunt potentiali competitori.

          daca faci cu ei atunci trebuie sa ai o intelegere globala pe tipul respectiv de masina – unde o putem vinde noi.

          de asemenea, din cooperarea asta masina trebuie sa ramana competitiva ca pret pentru pietele noastre traditionale.

          Remember pietele noastre sunt non-Nato, tari africane, din Asia de Sud-Est, etc – care au cumparat la un moment dat transportoare rusesti si acum au de ales intre rusi, ucraineni si romani.

          sigur ca daca vrea sa exporte Moreniul va trebui sa vanda Romaniei macar cateva bucati, altfel nu se pune problema sa poti sa vinzi la altii ce nu a cumparat nici armata ta.

      • Ce am postat despre Havoc este un LINK la un video de pe Youtube. Pentru a evita sirul insipid care incepe cu http:// … , am folosit tagul din HTML.
        Finalul prezentarii video arata ca Havoc este rezultatul colaborarii dintre Lockheed si Patria.

  7. o idee buna sa cumpere statul 5-6 bucati, cam asa face si Ucraina.

    realitatea e urmatoarea – ca sa ai o sansa la export trebuie sa fi vandut cuiva inainte produsul respectiv – nimeni nu vrea sa fie el cobaiul pe banii lui – rolul acesta e rezervat statului din care provine producatorul respectiv.

    cat despre Moreni si partenerii straini – eu vad asa – Moreni producator sau integrator de sisteme mecanice (carcasa, powertrain, suporti, scaune, etc). Apoi o firma straina producatoare de sisteme de lupta, care sa intre in parteneriat cu Romarm pe partea asta.

    Asa ar avea sens treaba. N-are ce sa caute cu Iveco, Renault, etc – pentru ca sunt competitoare cu Moreni. Aia nu vor sa se impiedice de noi pe terte piete. Firma partener nu trebuie sa fie unul din competitori, ci trebuie sa fie una complementara si una cat mai puternica ca sa poata ajuta si ei la promovarea produsului pe terte piete. Pana la urma Romania va putea comanda un numar insignifiant de transportoare pe termen scurt si poate chiar pe termen mediu – si atunci tot programul trebuie sa aiba in vedere sustinerea prin exporturi. Aici ne vom bate cu ucrainenii pe segmentul de jos al pietii.

    La momentul actual Ucraina are multe avantaje (in special suportul statului), insa Moreniul are si el sansa lui. Ucrainenii nu stau tocmai bine la sistemele electronice iar mecanica lor lasa si ea de dorit. Norocul lor cu pretul, insa daca apar unii care au un pret pe aproape de ei si au si calitate mult mai buna, vor avea probleme.

  8. o intrebare!
    cu ce motor va defila tnt sau saurul
    e la alegerea clientului
    -dupa cum mi se pare se merge pe acelasi motor care sint deja pe senilatele noastre

    trist !!! sa nu avem noi in tara o licienta de fabricatie si producerea a unui motor cu puterea mai mare de 300 caluti !!
    miliardari nostri din top 500 ce fac !!

    • 🙂 🙁
      Cum de la Saur ajunsesi la… ma rog, delecteaza-te cu asta, e fresh:
      „more than 80% of Ashkenazi mtDNAs had their origins thousands of years ago in Western Europe, during or before Biblical times—and in some cases even before farming came to that part of the continent some 7500 years ago.”
      🙂
      http://news.sciencemag.org/biology/2013/10/did-modern-jews-originate-italy?rss=1

      Sa ma anuntati si pe mine cand ajung la faza pe Carpati, probabil o sa aflu ca numele de „Getia” e derivat din „Judea”…aviz teoreticienilor conspirativi…

      • off Ce comentariu foileton as face la comentariul tau…..dar tot nu ma pot abtine. Romanii, asupritorii iudeilor au dus un razboi fratricid deci Italia trebuie sa dea bani pentru ca se imputineaza in alte parti.
        iar cum romanii au furat la greu din Dacia aur o sa zica sa vina la noi. Ca la noi e Shambala.Si cand o zice nea Visel ca paleoastronomia cuneiformo-sanscrito-ebraita…pai asa e! Dumirit?

        Ontopic:
        Cred ca o sa vedem Saur 2 in dotarea armatei cand o sa plece Dusa si urmatorul de pe scaunul de ministru. Adica la al 3-lea cand o sa fie amfibiosu’ nostru relicva.

        iar off: Am mai zis dar iar o zic: Nenea ala cu Ziclonu Be a facut o mica epurare la triburile alea…alea 12(bibliceste de fapt doar al 12lea) si le-a rarit o tzara ca prea aveau multe fata de sora a 13a. Pardon tribu’ 13.

  9. Mai mult decat atat, la cererea Armatei!!!…………….

    Care Armata? Probabil ca niste caporali au spus ca SAUR2 este frumos si si-au facut si poze langa el. Sa fim seriosi!

  10. Sa va aduc aminte ca italienii sunt foarte interesati sa afle solutia de protectie la mine a TBT 8×8 si nu vor sa faca nici un transfer tehnologic catre partea romana, dupa cum declara personalul ce insotea Saur 2 la Expomil,
    Nu cred ca e nevoie de colaborarea cu nici un partener extern pentru dezvoltarea noului transportor blindat. Problema cea mai spinoasa, aceea de care se cramponau mereu „autoritatili”, si anume protectia echipajului, a fost rezolvata multumitor. Sa nu uitam ca transportorul celor de la Iveco are doar grad 2a,2b la mine fata de 3a,3b pentru TBT. Cred ca e clar pentru noi toti ca nici un producator din strainatate nu e interesat de o colaborare cu transfer tehnologic catre firmele romanesti.

  11. Bag de seama ceva : intotdeauna cand se pune problema sa se produca ceva in tara , se umple rubrica de comentarii . ” Nu e bune ” , vorba lui Toma Caragiu . Ciudat, parca cineva ar sta in stand-by , ca baba Safta la gaura cheii – target casa scarilor . 🙂
    Ciudat , dar uite ca totusi se intampla 🙂
    Rusii se laudau ca au pus la punct un sistem dotat cu inteligenta artificiala care detecteaza comentariile ostile si lanseaza automat mesajele dinainte pregatite . Contralovitura . La noi , varianta simplificata : se laudau la referendum postacii profesionisti ( profesionisti , ce pana mea 🙂 ) : beee , si noua ne da cat voua , si pe deasupra ne dau si o sticla de cola si trei sticle de apa pe saptamana ,beeee …..
    In loc de intelijenta artificiala , prostie naturala, ca-i mai sanatoasa . Ecolojica 🙂 . No , amu´ , trebuiau sa se laude si ei cu ceva , doar sunt profesionisti, ce pana mea 🙂

  12. http://ro.stiri.yahoo.com/sab-2013–cât-costa-ma?ina-care-salveaza-vie?i-085518615.html

    Un costructor român a prezentat în cadrul Salonului Auto Bucureşti, ediția 2013, o maşină pregătită să salveze vieţi, din zonele cele mai afectate de calamităţi naturale.

    Autoturismul numit Rescue este o premieră mondială.

    Maşina costă aproape 150.000 de euro, iar nemţii, francezii şi polonezii sunt deja interesaţi de ea.

    Cu un motor de 6.000 de centrimetri cubi, mașina este gândită, proiectată şi construită în totalitate de o companie românească, potrivit stiritvr.ro.

    Rescue este a doua cea mai scumpă mașină prezentă la Salonul Auto Bucureşti, prima poziție fiind ocupată de modelul S Class de la Mercedes, recent lansat la Salonul International de la Frankfurt.

    Comentariu:
    ADRIAN MERCAN • Gandita si proiectata de inginerii de la ARO „phoenix” SA

  13. http://www.auto-bild.ro/noutati/ghe-o-un-inedit-proiect-romanesc-24084.html
    Compania romaneasca GHE-O MOTORS anunta lansarea unui nou vehicul special, RESCUE, destinat salvarii de vieti. Acesta a fost gandit, proiectat si construit de specialisti romani, cu scopul de a crea un vehicul capabil sa ajunga în cele mai grele conditii, in locuri inaccesibile mijloacelor actuale, atunci cand vietile oamenilor sunt puse în pericol.

    Din punct de vedere tehnic, RESCUE este un automobil cu caroserie autoportanta, are 11 locuri, dimensiuni de 5.200/2.700/2.390 si o greutate de 3.2 tone. Este capabil sa transporte aproximativ 1 tona de apa pentru stingerea incendiilor si beneficiaza de 2 motopompe de mare presiune. Poseda senile pe rotile din spate, portbagaj pliabil, o targa medicala cu acces pe usa laterala, sistem plug, terratrip GPS. De asemenea exista multiple posibilitati de personalizare.

    http://autoindustry.ro/stiri-auto/sab-2013-ghe-o-motors-rescue-primul-vehicul-de-interventii-proiectat-si-fabricat-in-romania-19841

    • Si eu zic ca merita un articol intreg, atat pentru RESCUE cat si pentru PREDATOR.
      Predator o vad foarte apta pentru FOS, plus cercetasii tuturor armelor.
      Predator ar fi o solutie mult mai ieftina pentru transport munitii, evacuare raniti, platforma aruncator de mine, cel putin 81mm, centru comunicatii.
      In loc de a folosi un MLI sau un TBT de cel putin 1,5 milioane $ folosesti o astfel de masina, poate la un 200-250 mii $, avand in vedere ca trebuie sa-i pui ceva kituri de blindaj.

  14. Ultimul model de „arma de asalt” al Cugir vandut in SUA, de fapt o varianta semiauto pentru civili.
    Aici „bibilita” putin de proprietaru american, eu cam asta as fi vrut sa fie noua arma de asalt a armatei (inclusiv sina si aparatele de ochire pe cutia mecanismelor), plus cate ceva luat de la actuala arma aflata in pregatire (capacul cutiei prins de arma printr-un bolt parca), sa poti monta o baioneta desigur, si un AG-40 sub teava

    http://i324.photobucket.com/albums/k328/shamebox/182180_582719171745437_1697438791_n_zps18df29d0.jpg

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *