MKS 180 devine distrugator spre crucisator

Despre nemti numai de bine, ne plac navele lor, sunt frumoase dar mai ales foarte pasnice. Adica nave militare flower-power in ton cu curcubeul vremurilor pe care le traim…

Ne plac mai ales fregatele F 125 (clasa Baden-Württemberg) pentru ca spre deosebire de navele altor constructori  – batuti in cap, conservatori si fara imaginatie – nava germanilor este cu totul speciala in multe sensuri.

Printre atatea „deosebiri” putem enumera faptul ca fregata nu pluteste drept, la sapte mii de tone n-are lansatoare verticale, are tunuri cu apa (ceea ce, sa fim seriosi, altii nici macar nu s-au gandit sa aiba), sistemul electronic functioneaza  rar si cand functioneaza nimeni nu poate sesiza vreo diferenta desi carcotasii tot sustin ca de fapt nu functioneaza niciodata etc.

MKS 180

F 125 si MKS 180 (7000 vs 10000)

Dar mie imi place nava asta, este mai nonconformista asa, si nu pricep deloc de ce Marina Germana i-a injurat pe producatori, a trimis nava inapoi in santier, ba mai mult decat atat, a concediat consortiul care a proiectat-o si a construit-o din urmatorul mare program de dotare al Marinei, program intitulat sugestiv – MKS 180. Si nu inteleg de a concediat consortiul cand MKS 180 este proiecatat pe fix acelasi calapod… deosebit.

Asadar, chiar nu inteleg supararea germanilor cand programul lor deja este macar ciudat.

In primul rand pretul pentru cele patru nave dorite (ne referim evident la MKS 180) a sarit de la 3,5 miliarde de euro la 5,3 miliarde de euro, dar nu-i de mirare pentru ca, in al doilea rand, si deplasamentul navei a facut „o saritura” de la aproximativ 6000 de tone initiale la nu mai putin de 10 mii in cap, desi nava nu pare nici ea mai bine inarmata decat suratele ei, din clase mai…inferioare.

In linii mari, pe langa modularitatea indiscutabila a proiectului (doar ca in zece mii de tone ar fi culmea sa nu incapa toate cele pe dansa), MKS 180 ar trebui sa aiba in standard opt rachete anti-nava si 32 de rachete AA ESSM (adica un Mk 41-opt celule). In rest modularitate, cum am mai spus, de jos si pana sus, de la puntea prova si pana la pupa. Lupta impotriva minelor (posibil si puitor de mine) – un modul, lupta impotriva submarinelor – alt modul posibil de montat, operare scafandri de lupta, inclusiv cu camera hiperbara  – alt modul si, cel mai probabil, lista modulelor care pot fi montate pe nava este lunga.

La fel ca si K 130 sau F 125, MKS 180 este gandita sa strabata marile si oceanele planetei mult timp fara sa aiba nevoie de interventii complicate si care sa necesite un santier specializat. Tot probabil va putea opera si in oceanul de nord, nu cunoastem exact motivul. Echipajul prognozat ar insuma 180 militari, denotand un grad de automatizare maricel.

Ce au altii prin marinele lor militare la 10 mii de tone?! Americanii se simt rusinati, Ticonderonga lor abia daca se apropie de 10 mii de tone, desi are Aegis si aproape 100 de tuburi de lansare verticala, plus rachete anti-nava, tunuri rapide CIWS etc.

Olandezii, britanicii, francezii, italienii etc au si ei fregate si chiar distrugatoare undeva in jurul a sapte mii de tone, fiecare nava dotata cu multe VLS-uri si sisteme de rachete, torpile, radare si elicoptere.

Daca am compara distrugatorul Majestatii Sale britanice, Type 45, cu MKS 180 este ca si cum am compara un barbat adult de 30 si ceva de ani cu un copil de 14 ani, desi Type 45 bate si el spre 10 mii de tone, dar in cazul britanicilor macar sti de ce „bate”, la nemti iti trebuie multe note explicative si tot ramai cu o usoara senzatie ca nu-ti spun chiar tot, ca stiu ei ceva ce inca nimeni n-a aflat.

Dar, trebuie sa adaugam  faptul ca in planurile germanilor nava ar trebui sa poata primi in viitor o sumedenie de sisteme de arme, printre care si rachete de croaziera. Deocamdata insa ramane cum v-am spus.

In fine, fiecare cu marina lui, fiecare cu banii lui, putem doar constata ca, daca la noi ar castiga Damen cu oferta prezentata la BSDA 2018, atunci o infruntare directa intre Sigma de Mangalia si MKS 180 de Kiel ar putea crea probleme oricarui agent de pariuri: cine sa aiba cota mai mare la victorie?

GeorgeGMT

46 de comentarii:

  1. Zici ca si-au tras niste Absaloane ….

  2. Salut. Mie greu sa inteleg cum de nemti au ajuns de rasul curcilor la constructia de nave militare, la gabaritul asta ar trebui sa ai pe nava totul si chiar in plus in schimb vad ca sau pricopsit cu mentalitatea romanilor, fregate chele.

  3. Nu fiti rai ! Nici guvernantii nostrii nu vor sa-i necajeasca pe rusi, de suparat nici vorba . De aceea si MKS 180 e proiectat sa poata strabate toate oceanele lumii, cat mai departe de Baltica.

    • @Serban
      La o „Seeausdauer 21 Tage” e cam greu sa strabata oceanele lumii…„Braunschweig”-Klasse e similara din punctul asta de vedere, la 1800 tone…

    • Tunurili cu apa da la bordu frigatilor nemtesti e puse ca sa desinfecteze si sa spele refugiatii gasiti prin Mediterana in drum spe Europa…recte Deutschland, fur Arbeit (asta in imaginatia nemtalailor, ca negroizii si arabetii ar vrea sa arbeiten).
      Cu unele tunuri le da cu sapun lichid, clor si poate dtt si cu altr tunuri ii limpezeste cu apa. Apoi ii urca la bord.

  4. Apropo de corvete, se mai aude ceva de licitatia aia? Parca rezultatele urmau sa vina in toamna asta, insa a trecut deja o luna din ea si inca nimic nimic!

    Idem despre licitatia pentru camioane, rachetele antinava de tarm, despre programul AGILIS tot liniste si pace! Eu inteleg ca astia de la guvern sunt rupti in cur si nu au bani nici de carpeli, insa parca prea au pus batista pe tambal!

    PS Despre restul de escadrile de F 16 nici la nivel de zvon nu se mai vorbeste, insa mai sunt o caruta de programe care bat pasul pe loc!

  5. Chiar și în ziua de astăzi, orice lucrare de întreținere la o mașină germană este un coșmar. La unele modele germane trebuie să dai jos motorul pentru a schimba distribuția.

    • Off topic! Acolo este gandit din centrul de cercetare sa fie asa. Iti spun ca inginer proiectant. Vrem sa iti luam banii si in reteaua de service, nu doar cand ai cumparat masina. Dar la asta francezii sunt la ani distanta de nemti. Au modele unde scoti roata ca sa schimbi un far 🙂

  6. la o infruntare intre corveta Damen si magaoaia nemteasca eu mi-as pune banii pe Damen, mai mica si mai bine inarmata. Singurul avantaj al nemtilor este ca pot incasa mai multe Kalibr. Oare tunurile cu apa sunt eficiente contra Kalibr?

  7. Eu cred ca sunt niste portavioane mascate, de aia vor ia F35 😉

  8. Ati uitat sa specificati ca nava are capacitati avansate R&R. La 10.000t si cu un personal de 180 de oameni cred ca are cabine de 100m2, fiecare cabina dotata cu bucatarie proprie, living si dormitor, jacuzzi, sauna, X-Box sau PS4 pentru antrenament, televizor cu diagonala de 80 inch, internet de mare viteza, fotoliu cu masaj, s.a.m.d. Dispune si de vreo 100 de cabine pentru refugiati culesi din Mediterana sau pirati somalezi pasnici, dotate cu ursuleti de plus, ciocolata si pături din par de camila. Dispune si de lansatoare computerizate de artificii pentru diverse ocazii gen: ziua marinei germane, oktoberfest, etc.

  9. Slab articol. Nu m-a lamurit in privinta unui aspect crucial: are sau nu are tunuri de apa ca surata mai mica?!?!?!
    Acum mai serios: de banii aia luau niste ArleighBurke de se ascundeau rusii prin Siberia. De fapt ce ArleighBurke, sunt destule modele de fregate prin Europa care sa faca de rusine magaoile astea de carat flori.

  10. Intre razboaie radeau unii de ei
    Dupa s-au trezit cu n’spe mii de tancuri pe la poartA , nestiind de unde
    Si japii fac „distrugatoare” cu elicoptere pe ele
    Ma intreb ..daca nu ar fi asa pacifisti cum ar fi
    Probabil , daca nu ar fi bine , ar fi rau…cei care au comentat ca nu stiu sa faca chestii ..au vorbit discutii , astia de fac sticlele la telesoapele gigant si tevile de tun ptr us army ..motorizeaza jumate de planeta ..au uitat sa puna sublerul pe lat
    Ce s-ar intampla maine daca germania de capul sau ar scoate din cutie ..un bombardier strategic ??? Intra in fibrilatii toate cancelariile
    Uite de aia pun tunuri de apa pe nave de mii de tone „modulabile”

    • @Niko…Ia-ți rudotelul și xanax…Nemții nu au avut niciodată nspe mii de tancuri la un moment dat active. Iar cu bombardierul strategic pot sa dea cel mult in desculți prin Libia. Nemții sunt „castrați și inoculați de mici” cu sindromul vinei pt faptele înaintașilor încât le e frica sa mai atingă vreo femeie….de aia importa artiștii familiei din Africa. Nu o sa li se mai permită nemților sa se înarmeze și niciodată nu o să aibă arma nucleară. In secunda doi umfle Sam ii calca pe gat preventiv sau daca nu, Israelul…care are rachete cu rază până la Berlin.

      • Daca nu ai nimic de spus …taci
        Cred ca ai descoperit ca ai „talent” de medic de familie
        Pana una alta dolphinurile …care , cacare ..nimeni nu stia ca ar putea trage nucleare de croaziera ..ce le are israelul sunt …steel „made in germany”
        In rest ai vorbit discutii

    • Intra babaul in fibrilatii de frica germanilor. Pana la urma i-au caftit de doua ori. Pe de alta parte nici „concurenta” nu sta chiar asa de rau, si aia stiu sa faca „chestii”, unele mult peste ce stiu germanii.

      Ce sa se intample daca fac nemtii un bombardier strategic?! Nimic, problema este ca nu prea pot sa-l faca, de exemplu n-au motoare, motoare pe care le fabrica doar francezii si britanicii. Doar un exemplu…
      N-au nici rachete, cumpara de la americani, francezi sau norvegieni, ce fac la ei in tara sunt licente americane sau consortii europene.

      • @George GMT
        „Pana la urma i-au caftit de doua ori.” doar o data, nemtii i-au scos pe rusi din carti prin tratatul de la Brest-Litovsk, ultimii au pierdut Finlanda, statele baltice, parte din Belarus si Ucraina, Armenia, Azerbaijan, Georgia, au fost de acord sa plateasca 6 miliarde de marci despagubiri etc…
        Nemtii au mutat 1 milion de soldati din est in vest, pentru ofensiva de primavara lui 1918.
        Si daca imi amintesc bine, in decembrie 1942, rusii au venit cu o oferta de pace, restabilirea granitelor din 1914, prin ambasada de la Stockholm…

      • Nu a existat armata in „epoca moderna si contemporana” sa „emuleze” macar operatiile terestre germane
        Poate sa le dea la multi cu virgula conceptul inzestrarii la marina la ei
        …totusi cu toate f100 si aegisurile pe ele …cu o masa in urcare , spaniolezii s-au dus cu jalba’n protap la ei sa le dea tehnologie de baterii ptr s 80 lor
        Si sunt o tara fara traditie

  11. La K130 am inteles ideea, cel putin asa cred. Si aici as fi inteles-o poate, daca n-ar fi fost pretul de peste 1 miliard per nava.
    Cam atat costa si Type 26, dar este semnificativ mai bine echipata, sau cel putin prevazuta cu spatiu pentru asta.
    In mod cert, MKS180 va fi construita dupa standarde militare si va avea un pachet de senzori de top. Cred ca va fi o nava cu capacitate de incasare sporita. Remember Bismark?
    Cerinta cu capabilitatile de navigatie in zone arctice… Marea Baltica ingheata iarna.
    Daca la F125 au zis chiar ei ca e greu sa mai adaugi ceva, la MKS 180 asta cred ca va fi cheia. Si sa vedem ce putere instalata va avea, inca nh stim ce sistem de propulsie au in vedere.
    Altfel mi-e teama ca nu inteleg… 🙂

  12. Tunurile cu apa sunt o gaselnita care se pune si pe anumite nave comerciale in lupta cu piratii. Se pare ca navele comerciale nu prea au voie sa fie inarmate, dar tunul cu apa nu e considerat arma.

  13. George, nu ca ar schimba cu ceva concluzia articolului, dar parca Tico are 122 VLS-uri la cele 10k t, nu?

  14. Nea Geroge, pai tu glumesti domnule? Pai cand aude de romani, neamtul fuge si se ascunde.Nici Karl Doenitz de traia nu castiaga batalia navala cu romanii. Pai noi am scufundat o nava militara ruseasca cu… un transportor de oi tactice.
    Lasand gluma la o parte, nu pricep ce ar vrea sa faca pe parte de armament. Nu cred ca o vor lasa in felul acesta. Modularitatea insemna ca pot fi adugate/completate etc. Desi asta, cu adugirea ii specific romaneasca nu lor.
    In lata ordine de idei, de la acel „nu au” motoare de avion pana a le produce la ei ii o chestie de timp, relativ scurt. Am mai zis pe site, pe astia nu-i bine sa-i zgandari, lasa-i in flower power-ul lor, sau in 10 ani ne trezim cu ribentropp si molotov la usa… din nou. Stiu, da Franta-i zmeu si la fel ca ultimele doua dati ne-au ajutat de ne-au rupt cu tot cu Bertalau.
    Si, nu, povestea cu emigrantii nu are legatura, cum insista toti, ca toleranta neamtului ci are legatura cu calculul rece al neamtului ca cine ii mai plateste pensia. In plus, mentalitatile vechi nu mor asa iute, neamtul nu aduna gunoi de pe Strasse, ca el ii Herrenvolk.
    Si cei mai suparati pe toata povestea veneticilor nu sunt nemtii, albi, blonzi si cu ochi albastrii ci noi restul europenilor si turcii din Germania. Da, tucrul ii cel mai suparat si urla in gura mare: pai ce ba, cum eu am dormit sub cerul liber in parc si am spalat buda pentru 2 marci, astia ce motz au de ii primeste lumea pe palme. Eu am muncit sa ajung un Herr-uletz mai mic asa ca tot cu coada ochiului se uita la mine cand le zic ca ma cheama Osman.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *