MLI Puma

Pumei germane ii se ascut „urechile” si este capabila sa le ciuleasca cu maxima precizie in cautare de drone cu intentii criminale.

Cu ocazia  Eurosatory 2024,  Puma S1 a fost prezentata dotata fiind cu un sistem capabil sa detecteze, clasifice si localizeze pana la noua drone in acelasi timp, nu are ce le face doar le detecteaza. Sistemul apartine companiei americane Dedrone si se numeste RF-300, fiind localizat pe turela langa senzorul principal al sistemul de protectie activa (soft-kill) MUSS 2.0  de la Hensoldt. RF-300 este in esent un sezor radio pasiv care detecteaza si clasifica emisiile radio, avand capacitatea de a detecta atat drona in sine cat si operatorul sau.

MUSS 2.0 este un sistem de avertizare a iluminarii laser, poate bloca iluminarea in IR, grenade de mascare etc care este montat pe MLI Puma S1 germane. Si evident ca tot Puma este dotata si cu un sezor acustic pentru detectarea lunetistilor.

In sine Puma este intr-o continua modernizare si reparatii neincetate, nefiind deocamdata prea demna de neamul panzerelor germane, dar Berlinul continua sa pompeze bani in MLIul sau si sa tot spera la mai bine desi Puma a devenit probabil – in acest moment – nu numai cea mai scumpa MLI (17 milioane de euro per bucata) dar s-ar putea sa depaseasca ca nivel de pret – cand o fi gata cu toate cele de trebuinta si functionala pe deasupra, costurile cu achizitia oricarui MBT modern.

In acest moment Pumele germane se afla la modernizare catre standardul “S1”, care include racheta AT Spike LR2, sistemul de protectie activa MUSS 2.0, senzori de multe feluri, noi sisteme de comunicatii digitale, comunicatii in retea cu alte vehicule (Soldatul Viitorului) etc.

De asemenea, noul standard “S1” va include si dotarea fiecarei Pume cu un sistem propriu de cercetare bazat pe drone de mici dimensiunui (Black Hornet Nano sau AR100-C Micro).

Deocamdata insa blindatele au dat rateuri dupa rateuri fiind in permanenta o mare si rusinoasa bataie de cap pentru fortele terestre germane. Producatorii Pumei teutone sunt companiile KMW&Rheinmetall Landsysteme, ambele GmbH…

Ce treaba avem noi cu MLI Puma?! Pai deocamdata n-avem nici o treaba dar se aude ca in acest an va fi lansata competitia pentru dotarea Armatei Romane cu 298 de MLI nou-noute in doua etape: prima etapa – care ar fi trebuit lansata in 2023 – prevede cumpararea a 246 de MLI, simulatoare si toate cele necesare operarii vehiculelor, suma pusa la bataie este de 2,5 miliarde de euro.

Dupa 2031, cand prima etapa s-ar fi incheiat si primele 246 de MLI-uri sunt operationale, va fi lansata cea de-a doua etapa pentru 52 de blindate pentru 450 milioane de euro. In principiu trei ar fi companiile care vin cu oferte: General Dynamics cu ASCOD, sud-coreenii cu Redback, germanii de la Rheinmetall cu Lynx si BAE Systems cu CV90/AMPV.

Dar sa nu uitam ca prin 2019, umbla zvonul ca guvernul Romaniei ar fi parut interesat de o achizitie directa (G2G) a MLI Puma, in numar de 173 de unitati. La momentul respectiv totul parea o chestiune neserioasa, incercandu-se – mergea zvonul – ca UM Moreni sa scape de contractul semnat cu cei de la Rheinmetall pentru dezvoltarea TBT Agilis.

Dar oare asta sa fie realitatea sau cineva din MApN chiar a pus ochii pe MLI Puma si nu-i iese chestia asta din cap? Ne-am putea trezi ca Puma sa fie invitata, chiar si neoficial in Romania, desi MLIul german este scump cum nu exista alta MLI pe fata planetei?

Este un lucru la care ar trebui sa cugetam mai cu atentie pentru ca mingea este rotunda si caietul de sarcini, mai tinem minte, daca este facut cum trebuie nu conteaza cine depune oferte, tot NSM castiga.

GeorgeGMT

45 de comentarii:

  1. N-are cum, iar o sa aiba astia motiv sa selecteze ce vor ei ca oricum nu sta nimeni sa participe degeaba

  2. Romania nu cumpara niciodata cel mai scump model. Asta e clar. Mai bn ar moderniza vechituri de aceeasi bani.

    4
    • Ce vechituri sa modernizezi? Nu ai in curte decat Jderul, vechi de juma’ de veac, si care e la ani lumina in urma din punct de vedere al motorului si transmisiei, protectie si confort al soldatilor, putere de foc samd.
      In rest doar TAB-uri(fiare vechi) fara nici-un grad de protectie serios pt echipaje.

      10
      • La putere de foc ai tun 25mm si racheta spike pe turela. Daca nici asta nu ii putere de foc…

        13
      • @Dan T
        Ce îi lipsește Jderului e protecția, în primul rând!
        Apoi o transmisie bună, pentru că, din lipsă de fonduri, au cuplat motorul Caterpilar cu transmisia originală. Ceea ce nu e un lucru rău, neaparat, dar necesită un mecanic-conductor experimentat, altfel riscă s-o blocheze la plecarea de pe loc.
        Cu ce are acum, Jderul a bătut Abramsul, T-55-ul și TAB-77 la un concurs de viteză și îndemânare în teren frământat, organizat în poligonul Babadag, acum ceva ani.
        Putere de foc are, tun de 25mm Oerlikon si rachete Spike, comunicații are, foarte bune chiar, cu transmisii de date si sistem de conducere a luptei, la confort e cam la același nivel cu cele de vârsta lui.
        De luptat în ambuscadă, lovește și fugi, e încă bun.
        Dacă ajunge să stea la încasare, e game over.
        Părerea mea, hâc…

        48
        • Faza cu spatiul interior crez ca e mai importanta decat i se da credit de obicei.BMP a fost proiectat pe vremea cand omul mediu sovietic avea 1.70 si 65 kg.Daca esti cuminte cand esti mic,mananci,dormi si faci sport ajungi bun de pifan modern,ceea ce implica sa fii un pic mai voinic .Adaugam echipamentul si ai sanse bune sa nu prea mai incapi,decat dupa ce te contorsionezi.De aici probleme sa intri,dar mai ales sa iesi.Daca tre sa stai cu orele,te hurducaie pe coclauri ,mai e caldura din zilele noastre si AC-ul functional putin spre deloc,sansele sunt ca pifanii sa isi doreasca moartea cresc.

          De unde apare utilitatea fatucilor de 1.55 si 50 kile,cu tot cu echipament 🙂 Vb vine.

          14
        • Aici gresesti. Nu poti compara o competitie pe drum piatra/ pamant cu una pe camp. Deci nu era teren framantat. Pe camp pierde senilele la viteza mare un jder. Am auzit la popota in babadag cand un echipaj de jder spunea ca nu stiau de la ce erau zgomote si trepidatii pana nu a trecut t55 pe langa ei ncu viteza mare.

          1
          • @Lesas
            Traseul a fost și pe câmp, nu numai pe drum de piatră. La viteză mare se descalță toate, dacă le manevrezi aiurea. Am văzut și T-55, și Gheparzi cu șenile sărite, dar Jderi, nu, cât am fost în batalionul ăla, 5 ani. Sunt filmulețe pe net, cu tancuri care se descalță pe la demonstrații, dacă vrei să le vezi.
            În schimb, MLI-ul s-a întors cu un galet rupt, din cursa aia. Calitatea produselor livrate de măreața industrie, na…
            Spune bine @ Mihais, cu spațiul interior și trapele. Eu, la 1,85 și 90 de kg, cu toate bulendrele pe mine, eram cam foarte înghesuit, iar ieșirea în viteză, problematică.
            Bine, asta e valabil la toate sculele noastre, tab-uri, tancuri, mli-uri, mai puțin Pirandele, unde ai trapa mare, și nu ai probleme.
            Părerea mea, hâc…

            13
            • Cursa aia nu a fost pe camp a fost pe axul poliganului, pe drum. Drumul de pamant poti spune ca e tot camp dar nu se compara . T55 se descalta mult mai greu ca multe tancuri ptr ca are patina mai diferita ( fata de t85 cel putin). Geparzi sunt mai praf la descaltat senile. Senila de t55 mai lata si mai grea ca la jder. Eu am auzit faza cu oamenii de pe jder care erau minunati cu ce viteza a trecut t55 in exercitiu pe langa ei. Pe drum castiga jderul dar pe camp cu gropi si obstacole doar cu un mecanic conductor fara experienta pe t55 castiga jderul.

              4
        • Cu protecție intre 6 si 33 mm e un cazan pe roti ..cu um RPK sau un ag7 il trasformi rapid in fier de reciclat…e construit pe model sovietic in doctrina in care oameni sunt doar materiale consumabile. Iar cantitatea e o calitate ..de pomana pui armament modern pe un tomberon cu grosimea pe laterale și deasupra de 6 mm..

          8
  3. Eu am vorbit de mentalitate.

    1
  4. Amuzanți băieții!! Când ai la un metru de senzorii acustici un V10 de 1100cp care face un vacarm cumplit,când dihania blindata de 40t zgâlțâie pământul sub ea, să pretinzi că vei auzi niste FPV uri cu motoare electrice e deja Jules Verne. În sfârșit,cine sunt eu să le întrerup wet dreams🥱🥱😔!!

    4
    • Ce sa auzi vere ca senzorul respectiv este unul de tip radio-pasiv, detecteaza emisiile radio dintre drona si operator.

      22
      • „Si evident ca tot Puma este dotata si cu un sezor acustic pentru detectarea lunetistilor.” – cred ca la asta se refera

        1
        • Nu trebuie sa caute sens in ce zice, e in lumea lui. Zice clar de drona FPV electrica.

          Oricum, senzorii acustici izoleaza anumite frecvente si fac diferenta intre o frecventa de interes si zgomotul de fond. Poate sa mearga motorul si alte zgomote, nu conteaza atat timp cand sunt pe alta frecventa acustica.

          6
          • Am rămas cu tare din copilărie cand spunea profa de română „ce a vrut să spună poetul”, așa și cu Ștrumf.
            Referitor la senzorii acustici, presupun (nu cunosc subiectul) că frecvențele de interes cum le-ai numit sunt si in spectrul celor imperceptibile pentru urechea umană.
            Ca o mica curiozitate cățelul bunicii recunostea motorul masinii mele cu tot zgmotul de afara , nu reactiona la alte masini chiar daca erau de aceiasi marca . Asta daca tot vorbim de senzori acustici

            1
        • senzorul ala acustic e cu microfoane directionale si filtrare.

          6
        • Daca se referea la senzorul acustic pt detectarea lunetistilor, ei bine, acest tip de senzori este de mult timp montat pe diverse vehicule si el este dotat cu filtre pt eliminarea zgomotelor care nu sunt de interes.

          1
    • Cel mai bun senzor acustic și video este sergentul muscal care stă mândru cu capul ieșit pe trapa bmd4 sau bmp3 în timp ce defilează triumfal către Kiev. În plus are și capacități de senzor olfactiv, tactil și gustativ, cu condiția să facă o baie măcar o dată pe săptămână și să nu soarbă concomitent din sticla cu vodcă 😊

      23
    • N-ai semnal la telefon, cand e galagie la voi in azil ?

      15
    • de repaos in dispozitiv n-ai auzit, este? au sistemul ala destept, cand vehiculul se opreste se ooreste si motorul cand o ia din loc sare imediat si motorul. stiu, ca la ivani care le pornesc cu manivela, asa de ce sa detecteze lunetisti cand e in mers si grupa se afla in interior, protejata de blindaj, nu stiu, da’ nu trebuie sa stiu eu tot ce-ti trece prin cap.

      1
    • Crezi că nu s-au gîndit la asta? Numai tu oi fi deștept pe lumea asta?

      1
    • Te ai plimbat tu cu puma sport ai văzut cu se aude in interior.tu ai impresia că toate sunt că ragaliile rusești.

      1
  5. Vasile Băcăuanul

    Acuma, pun și eu o întrebare că un neavizat: cele moderne rezistă mai bine decât jderul?

    2
  6. Eu zic ca noi vom avea ASCOD. GDELS face deja Piranha 5 in Romania nu vad de ce nu ar putea face si ASCOD. Turela Elbit UT30 Mk2 e deja integrata pe ASCOD basca se mai poduce si local. Coreenii am inteles ca vor sa ne dea Redback cu turela prezenta pe mai vechiul K21 (vezi poza: https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fi.redd.it%2Fredback-with-k21-turret-v0-g4dpxyrwvcsa1.jpg%3Fs%3D6dd31bbb6a11fb19c8142503315b6dfb137855fe ). Nu cred ca e o oferta tentanta mai ales daca nu vor sa faca transfer de tehnologie.

    6
    • Depinde cum decurg negocierile. Alea care conteaza… sa fie bine la toata lumea, sa fie loc de omenie si de-o ciorba.

      4
    • Coreenii sunt peste GDLS la tot ce insemna transfer de tehnologie si ansamblare locala ! Inca se plang unii ca la Pirania V e de fapt o ansamblare locala, gen IVECO , foarte putin transfer tehnologie .. dracu stie pe cine sa mai crezi.

      6
  7. Puma e o platforma foarte buna doar ca au tras de ele desi ei nu aveau nici macar o piesa de rezerva. Problemele pumei si ale leopardurilor in ucraina si ale eurofighterelor germane si ale submarinelor germane se intorc toate in acelasi loc. Probleme structurale ale armatei germane.

    Germany’s military, the Bundeswehr, lacks personnel and equipment, despite a special modernization fund created two years ago, the parliament’s commissioner for the armed forces said in a report presented on Tuesday.

    Commissioner Eva Högl said the military had „too little of everything.”

    „Despite the remarkable efforts, substantial improvements in personnel, equipment, and infrastructure are still a long way off in the second year of the ‘Zeitenwende’,” Högl said, citing an annual report, and using the German word for the plan, which loosely translates to „turning point.”

    https://www.dw.com/en/germanys-military-is-aging-and-shrinking-says-report/a-68504942

    2
    • Sărmanii nemți…nu degeaba ii besteleste JD Vance…sunt buni muncitori, executați, realizatori/producători ale unor lucruri având în fata blueprint dar când vine vb de inventivitate, lasă de dorit.
      Asa de inventivi sunt de au ajuns sa resapeze cuvinte ale propagandei lui Goebells …auzi „Zeitenwende” când aia l-au folosit ba la apariția Tiger, ba a rachetelor V1 și V2 sau Me262.
      Aștept și cuvântul „Wunderwaffe” când vor primi primul F35 😉.
      Citești istoria și pe urma presa din vremurile noastre și începi sa te intrebi: bai nene, în ce an suntem? În 1944 sau în 2024? De se tot plâng nemții de aceleași lipsuri ca în ww2?
      Ceva e putred acolo, ai aceleași plângeri dar contextul e Claaar diferit iar accesul e liber, neîngrădit la resurse și tehnologii și te întrebi: Ce idioți conduc Germania? De la ala mare premier pana la ultimul achizitor din Ministerul ala al Pacii.

      Rog nu începeți cu România…România este unica și e singura în liga ei 😉

      6
  8. Ce ne place noua sa facem varza dotarea.
    IFV pe senile să nu cumva să aibă armamentul de pe Piranda V.
    Și nu cumva sa montamSpike pe ele.
    Recomandat și un motor total
    divers.
    Așa vom concura cu Arabia Saudită la cea mai pestriță dotare. Cât va costa să menții a funcționa acest talmeș-balmeș de dotări , recomand băgat la secret de stat.

    7
    • nu prea inteleg ce vrei sa spui si de ce te agiti asa, e o simpla supozitie treaba cu Puma…care nu e un blindat rau conceptual, problema e in alta parte.

      apoi ambele au munitie NATO 30×173 vad, iarasi nu inteleg care-i treaba ca n-au acelasi armament..

      nu mi se pare deloc pestrita dotarea…

      7
  9. va fi Redback. Cu fieraranii coreene de la Daewoo la nave, avem experiente bune. ieftin si buna. ca ptr. saraci.

    6
  10. Este GDELS în curte, este RM proaspăt (re)intrat pe piață prin Mediaș, o să fie un atelier/depou al coreenilor pentru K-9/K-10 și poate K-2. Deci e logic că se va alege ceva turcesc.

    10
  11. Aici un video cu scula respectiva. Se foloseste munitia normala cu functie de airburst, nu e vorba de ceva specializat, gen AHEAD :
    https://www.youtube.com/watch?v=y4d2d77RtfI

    2
  12. La nivel de MLI aproape sigur jocurile sunt facute in favoarea SK. Cred ca doar banii sunt inca o problema, dorinta de colaborare a coreenilor si transferul de tehnoogie au trecut testul rabdarii.

    2
  13. si cu puma,și cu lynx….baieți cașto teutonii.

    2
  14. soldatul Sveik

    Echipament, harnasament, inghesuiala mare, bagaje, armament, caldura sufocanta ca in etuva, 50 de grade, unu’ e deranjat la stomac, … ce faci ? …deschizi tot ce se poate deschide ca sa intre mai mult aer.
    Si deodata auzi bazaitul lor specific.
    Ce faci ? … faci pe tine pentru ca nu apuci sa inchizi capacele ca drona a si intrat !
    Oare nu se pot face blindate cu confort de autocar, aer conditionat si mini bar, blindaj inexpugnabil si mai ales … departe de linia frontului ?!

    2
    • Pot sa marturisesc ca tancurile
      Abrams, Merkava si Blindatele americane si israeliene, cele mai noi, toate au aer conditionat din costructie. Unele au furtunuri speciale care le atasezi la overollul
      personal special, adica prin asta micsorez nevoia de un aparat de aer conditionat mai mare.

      5

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *