MMRCA 2.0 mort si el…

In urma cu doi ani India a lansat o noua RfI pentru dotarea cu 114 aparate multirol, asta dupa ce pe 31 ianuarie 2012 Dassault Rafale a fost anuntata castigatoare intru dotarea fortelor aeriene indiene cu 126 de avioane multirol moderne.

Intre timp, indienii au anulat MMRCA-ul cu numarul 1 si au purces a se dota cu 36 de aparate Rafale cumparate direct din Franta, discutand pe margine despre inca 36.

Mai apoi au lansat o noua competitie pentru achizitionarea unui avion multirol cu un singur motor (AMCA), mai apoi si-au zis ca nici bi-motoarele nu sunt chiar atat de rele, iar acum aflam ca preconizata achizitie a 114 avioane moderne se va transforma in cumpararea localului LCA Tejas Mk IA, desi stim ca Tejas Mk I a fost cu adevarat jalnic.

Dar chiar presupunand ca Tejas Mk IA va fi ceva nemaivazut (foarte greu de presupus) o intrebare ramane: fortele aeriene si-au facut niste calcule, niscai chestii de oportunitate, au vazut ei cam ce avioane le-ar trebui in fata pakistanezilor si a chinezilor cei hrapareti si pandemici ajungand la concluzia ca ar avea trebuinta de avioane din categoria Rafale, Eurofighter, F 16 (21 pentru India), Gripen E/F, E/F-18 Super Hornet.

Si atunci cum sa inlocuiesti cerintele pentru Rafale (ca tot l-au cumparat pana la urma) cu un aparat de antrenament avansat si vanatoare usoara cum este Tejasul, fara sa mai discutam despre diferentele de calitate si cele tehnologice?

Cum am vrea noi sa cumparam Leopard 2 sau Abrams si pana la urma ne-am suci si am spune ca punem un tun pe SAUR 2 si asta-i noul nostru tanc.

Un inalt oficial Indian, Bipin Rawat, a explicat ca fortele aeriene vor pune jos 6 miliarde de dolari pentru 83 de aparate, pe langa cele deja 40 comandate, anuntand ca programul de achizitie pentru noi aparate multirol se va focusa de acum incolo pe Tejas, dar pana la urma premierul indian a dat pe goarna adevarul, declarand:”Nene, e vremuri grele, bani putini si daca tot avem bani putini macar sa-i cheltuim in economia noastra locala, sa luam Tejas ca doar si el zboara cum zboara si alea occidentale,” incheiem noi citatul si traducerea noastra aproximativa.

Acum ramane doar sa presupunem cum va fi cand o noua paruiala intre pirandele indiene si cele pakistaneze va aparea la granita, iar pakistanezii isi vor ridica din nou F 16 dotate cu AMRAAM. Ultima tiganeala s-a soldat cu un MiG 21 Bison indian doborat si cu Suhoi 30MKI tinut la fereala din cauza F 16 pakistaneze. Cum va fi cand Tejasul va iesi la “dai cu peatra-n cap” ramane de vazut, dar din punctul meu de vedere indienii sunt sinucigasi.

Asta cu atat mai mult cu cat nu discutam despre LCA Tejas Mk 2 ci doar despre un Tejas 1A, adica tot ala de se plangeau indienii ca este mama la toate avioanele proaste din lume. Si oricum n-au motor si n-au multe altele, astfel ca “Made in India” se traduce de fapt tot prin import iar rezultatul va fi un aparat net inferior fata de ce oferte aveau pe masa, macar si pentru ca Tejasul face parte dintr-o alta categorie, similar fiind – fara sa-i jignim pe coreeni – cu F/A 50. Similar dar net inferior si atunci la ce Doamne iarta-ma il mai cumperi, doar ca ai o pseudo-productie interna la sectia de asamblare finala?

Spunem “asamblare finala” pentru ca asa au constatat indienii in urma unui audit prin anno domini 2015, cu aceeasi ocazia au constat si faptul ca Tejas Mk I nu-i efectiv bun de nimic si ca de fapt doar 35% din componente vin din intern restul fiind importate in frumoase cutii de lemn, inclusiv motorul. Asadar despre ce sustinere a industriei locale putem discuta si mai ales cum iti sustii industria “nationale” daca avionul tau este mai slab decat orice alt avion militar de lupta de pe intregul glob pamantesc?!

Iar pentru cine crede ca un avion care in 2015 era categorisit ca fiind o porcarie istorica s-a putut transforma in aparat de lupta decent in 2020 eu ii recomand o perioada lunga de post si rugaciune. Indienii isi faceau, tot prin 2015, curaj ca Tejas Mk II va fi pana la urma de ceva in stare, dar Mk II n-a iesit inca pe portile uzinei si deocamdata comanda are in vedere Mk IA, adica aceeasi cioara dar vopsita altfel…

De te si intrebi cum a devenit Mk I atat de bun (Mk IA) de arunca atatea miliarde pe el? L-or fi dus la vrajitoare? Bine, bine, criza economica sa fie, dar poti pune raul inainte si sa te gandesti ca ajungi iar la galceava cu bunii vecini pakistanezi si atunci ce faci? Mizezi totul pe Mirage 2000 si Rafale?

GeorgeGMT

33 de comentarii:

  1. Cu 6 miliarde de dolari mai bine își luau 40-50 de bucăți de avioane occidentale. Tot Rafale dacă tot au mers pe varianta asta.

    Cred că e și multă corupție în programele de înzestrare ale lor, ca și la alții.

    8
  2. Eu as mai cumpara maxim 40 de Rafalle pentru sa-mi asigură un stoc de avioane de ultima generatie după care as folosi banii in industria locală pt un eventual Tejas MKxx , bineinteles realizat cu colaborare industrială cu alte țări care au deja programe și potenta de a face un avion serios , m-as îndrepta către Japonia sau Corea de Sud și n-as arunca la cos bruma de experienta căpătată local asa cum au facut altii mai ales daca am bani si-mi permit, investițiile cu cap facute-n industria locală cu aiguranta-si vor arată roadele dar nubde moment.

    Ma gandesc la ce mașini făceau aia de la Mahindra acu vreo 10 ani cand un prieten din Italia si-a cumparat un SUV de la ei , am ras de el si cu ……., in fine alegerra lui o consider si acum gresita (retea de service, piese etc innexistente) dar am avut ocazia sa vad evoluitia produselor acestei companii locale indiene din ultima vreme și credeti-ma e mare.

    Cea mai mare prostie e sa plătești salariile și profiturile altora, pe termen lung tu esti ala care sărăcește și rămâi și dependent de produsele lui….adică si futut și cu banii luati, zic si io.

    7
    • Momentul ala cand te uiti la un Duster indian din urma cu cativa ani si realizezi ca poarta si numele de….Nissan Terrano!

      5
      • Cand spune-am intr un articol anterior, ca tari mai bantustane,ca noi fabrica Duster mult mai smecher, decat ce fabricam noi eram persiflat…… Indienii fabrica logan electric de 5 ani cred… chinezii si ei fac dacia electrica, pe care „Renault ” vrea sa o aduca in Romania ca Dacia Spring, dar cu ceva elemente de siguranta impuse de UE… Legat de avioanele Tejas, este posibil ca indienii sa fi negociat cu francezii ,sa modernizeze avioanele,daca tot au cumparat Rafale de la Francezi….. deoarece nu cred ca vor face mare lucru gen offset francezii la rafale pentru ca au tehnologii sensibile si nu le da rromilor…

        5
  3. cam asta inseamna productie militara locala cand vrei sa „arzi” niste etape.poate se trezesc si unii care mai bocesc dupa industria militara romaneasca, industrie care producea niste „tejas-uri” si „arjun-uri” de toata frumusetea.cat despre indieni,noroc ca au bani,minte ce le mai trebuie !!! au bagat 6 miliarde in su-57(FGFA-ul lu peste) si cu un an inainte sa il termine aia au iesit din program ca idiotii.

    7
  4. Predictie de Babu Vangu de pe Jii: pentru simplul fapt ca Pakistanul are F-16 ei nu vor lua „F-21”.
    Macar daca am fi noi destepti si am lua asa ceva: F-21 VipeR

    Cat despre Tejas al 2-lea…ma enervez ca am spus de multe ori ca francezii trebuiau sa faca „pe invers”…o „commonality” cum au facut cu Mirage 2000: Mirage 4000. Din pacate necontinuata.
    Adica din bi-motorul Rafale sa faca si un mono-motor (acelasi propulsor Snecma M88) mai mititel (de antrenament, light attack, regim transonic cel putin) „Rafaelito”, mini-Rafale, cum vrei sa-i zici…un fel de Novi Avion…pentru ca efectiv, asta vrea sa fie Tejas II.

    Moara stricata ce sunt…ceva de genu’ asta, dar cu 2+1 piloni pe fiecare aripa, nu 3+1:

    6
      • Da, problema la nivel de inzestrare pentru tara mica cu pretentii de ‘nealiniere’ e ca nu prea ai ce avion monomotor sa alegi. F-16 e ieftin si ai mormane de piese „sehash” mai ceva ca la rablele din grupul VAG, insa trebuie sa te dai cu usaienii, la JAS 39 trebuie sa te rogi de suedezi sa se miste mai cu talent la modernizari (plus motorul tot de la usaieni il iei, asa ca pot aparea frecusuri), Mirage 2000 are trecutul sau de interceptor care-l trage inapoi (putine puncte de acrosaj, o geometrie demodata) iar ruski tavarisci nu au niciun avion monomotor in oferta. De Coronapeople nu are rost sa mentionez, ca tot ce vine de la ei are cam tot atatea sfori legate ca personajele principale dintr-o piesa de la Tandarica.

        5
        • Hai ca m-ai uimit cate puncte de acrosaj are Mirage-ul 2000? Le-ai numarat?
          Suedezii cu Gripen acumau in dezvlotare AESA si pentru Gripen C/D si E/F-ul este foarte avansat tehnologic si radarul Raven este clar un AESA foarte ok cel putin pe hartie deci ei ti-ar da, dar tu ca indian vrei sa ai un anumit numar de bucati si aici intervin problemele ca tu ai MIG 21 Bison de inlocuit repejor in flota si de aici vine toata nebunia cu Tejas-ul.
          MIG – nu ofera monomotor, Rafale este bun dar costa si nu ai cum sa il inlocuiesti 1:1 si ailalt peste granita au JF 17 fara numar, fara numar care e un fel de MIG 21 modern…..asa ca luam de la noi da-le dracu sau cum s-o numi zeitatea lor aia naspa.

          1
        • Nouà puncte cu un total de 6300 kg pentru Mirage 2000.
          http://www.mirage-jet.com/LOADUP2/loadup2.htm

          Cât despre geometria demodatà, si altii s-au înselat crezând cà este un soi de Mirage III

          3
  5. Stiti vorba aia românească, „e prost, dar e prostul meu”. Asa și cu indienii, probabil că zboară că o cărămidă, dar decolează și aterizează pe portavion. Dacă te mai gândesti că are radarul Elta 2032 cu posibilitatea de a folosi chiar 2052, plus Pyton5 și Derby , parcă nu mai pare așa prost în fața lui JF-17.
    Pentru F-16, au SU-30 și Rafale. Pentru a face față Pakistanului este destul. Pentru China, aia e alta mâncare de peste…. le-ar trebui un număr serios de Rafale

    7
  6. E de ras.
    1- Au o babele de avioane , rachete ca nici cel mai inteligent general ” camasi izmene ” nu le poate gestiona cu necesarul de intretinere, piese de schimb.
    – Americanos le ofera ultimul ragnet de F-16 cu tot cu transfer de linie de montaj. Ei nu si nu. De ce sa invatam sa pescuim cind putem cumpara pestele ? Cam asa e logica lor.
    – Practic astia sint ca ai nostri. Vor de toate dar spaga politica impiedica oricare progres alegere cu cap. In spatele la Tejas asta e o camarila de milionari indieni care platesc la toti. Politicieni , generali , cum sta bine unei democratii originale. Pardon asiatice.

    Macar coreani au invatat cu F 16 . Au ciocanit , sudat , frezat, lacuit ceva la avionul lor autohton bazat pe mama F 16.
    Indienii ca romanii.
    Multe pdf , studii de fezabilitate , acuzatii de coruptie , anulari de contracte, contestatii. Timpul trece leafa merge , pensia tot mai aproape.

    Chestia ca astia nu pot sa strige ” sa vina NATO sa ne apere”. 🙂

    9
    • @stefan…n-au NATO dar is „dacat” 1.3 miliarde. Interesant ca de vreo cateva sapt se tot haraie cu chinezii…Deocamdata nimic serios.

      • stelian-si bineinteles ca india va lua locul chinei.Iar prin trecatorile din Himalaya m-as plimba cu un Tata motor decit cu un Chery chinez alias fostul alexandrion group.

    • stefan60

      Aici „Indienii ca romanii.
      Multe pdf , studii de fezabilitate , acuzatii de coruptie , anulari de contracte, contestatii. Timpul trece leafa merge , pensia tot mai aproape.” te cam înșeli.

      Din 2000 încoace noi NU am luat nimic, dar nimic. Patriot și HIMARS eu le consider decizii externe.

      Indienii au o grămadă de achiziții, problema la ei e ghiveciul cu de toate.

      Și au și ? it intern, mai un avion avortat, mai un elicopter, ceva portavioane, un tanculet, etc. Fără reușite, dar au făcut lucru la intern.

      Noi? Nada!

      Îmi pare rău să o spun, comparația nu ne onorează.

      6
  7. cea mai buna solutie ar fi sa mai cumpere rafale.

    2
  8. Bani ar fi. Au urcat pe locul trei în lume la cheltuielile militare după SUA și China.

    1
  9. eu tot ma intreb de ce au luat Su-30 alea de le tin in vitrina? e de ceva timp in inventarul lor, nu l-au scos la bataie inca. Rafale sa zicem ca e mai nou, in ca nu au nimerit mileul potrivit de pus pe HUD, casca nu le sta pe crestet, etc

    Parca vad ca iau Tejas si le scot la bataie cu Bizonul.

    Partea proasta e ca in Tibet se apropie o noua explicatie cu chinezii si nu ii vad bine in stilul asta.

    1
  10. Ar trebui sa inceapa programul „Moarrrr Rafale” :))

    1
  11. SU-30 au luat din 3 motive:

    – la momentul achiziției SU-30 era un avion modern dar nu foarte complex, numai bun să îți obișnuiești aviatorii cu tehnologia.
    – Rusia le-a fost aliat constant in conflictul cu Pakistan spre deosebire de US
    – cred ca in final, au crezut sincer in propaganda rusă.

  12. Uneori e bine sà nu fii ales în competitii indiene.
    Când au anulat MMRCA1, Dassault s-a trezit cu 36 de avioane fabricate în Franta în loc de 18, plus un partener indian (Reliant) mai valabil decât HAL.

    Comenzile pentru Rafale vor continua, suplimentul important pentru adaptàrile la cerintele indiene si la echiparea completà a douà baze pentru Rafale nu justificà limitarea la 36 aparate. Mai ales cà în octombrie 2019 a fost livrat primul aparat iar în mai anul acesta, formatia primilor piloti indieni pe Rafale s-a sfârsit si acum vor putea sà guste din farmecele lui si sà povesteascà mai departe.

    • @ MirceaS – sunt tare curios daca francezii nu se zgarie pe ochi ca au lasat loc gol in piata monomotoarelor MIrage 2000 fiind un avion foarte bun si care ar fi concurat cu F 16 oricand daca Franta l-ar fi tinut la zi cu avionica.

      3
  13. Are si Tejas locul sau, indienii au de inlocuit aproape 100 de Mig-21 Bison. Un avion simplu, usor de intretinut local, capabil de politie aeriana, atac laa sol, nu neaparat pentru lupta pe cont propriu cu F-16 pakistaneze. E greu sa acoperi tot teritoriul Indiei cu cateva zeci de Rafale si 200 de Su-30MKI. Probabil acestea sunt destinate frontierei cu Pakistan si China, in rest orice zboara supersonic si are piloane de acrosaj e suficient de bun.

    1
  14. Probabil au mai facut ceva progrese cu Tejas, dupa 35 de ani de dezvoltare la el.

    Vad ca unii zic ca e cat de cat avion.

    https://nationalinterest.org/blog/buzz/indias-tejas-fighters-are-pretty-good-they-are-no-f-35-103922

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *