Monkey sees the monkey wants

Prietenii nostri de peste mari si tari, hindusii indieni, au pus ochii pe o noua jucarie, de aceasta data britanica.

Astfel, o delegatie din tara vacii sfinte a purces in Scotia, la santierul naval Rosyth, sa vada cu ochii lor cum supusii reginei surubaresc de zor la cel de-al doilea lor portavion, HMS Prince of Wales.

Credem noi ca indienii au fost foarte impresionati de prima nava din clasa, HMS Queen Elizabeth si – pe principiul enuntat in titlu – vor si ei un astfel de portavion. De mentionat ca in acest moment India opereaza INS Vikramaditya – cumparat din Rusia, si va opera la un moment dat si INS Vikrant – o copie a celui resapat de ivani.

Daca lucrurile vor evolua spre o strangere puternica de mana, viitorul portavion indian va fi asamblat in India cu implicarea industriei britanice, iar nava s-ar intitula foarte sugestiv INS Vishal, sau poate nu…

De remarcat ca pana acum indienii folosesc in flota aparate MiG 29K si nu sunt absolut deloc multumiti de ele, mai ales pe zona motoarelor. Se uita ei lung la Rafale dar deocamdata ii injura pe rusi si pe al lor MiG 29K, ba sunt sanse ca si cel de-al doilea portavion tot fieratanii ivanesti sa aiba la bord, intrebarea ar fi ce aparat va opera pe portavionul britanico-hindus?!

Un reprezentat al BAE Systems ne-a explicat ca ei sunt gata sa ofere Indiei un portavion de 65 de mii de tone bazat pe proiectul HMS Queen Elizabeth, dar ca la cererea onoratei clientele, nava ar putea fi de tip STOVL ori de tip CATOBAR, adica trambulina sau catapulta.

Dreptu-i ca hindusii s-au apucat deja sa proiecteze (?!) viitorul portavion de 65 de mii de tone cu catapulte, dar probabil ca au priceput ca nu-i lucru de saga sa proiectezi asa ceva de capul tau, mai ales ca tie nu-ti iese nici macar un amarat de avion de antrenament (la LCA Tejas facem referire) dupa zeci de ani de la inceperea programului.

Si, evident, un portavion de 65 de mii de tone este o chestie ceva mai complexa decat un LCA Tejas.

Noi le uram mult succes britanicilor cu vanzarea, poate ii pacalesc pe indieni sa cumpere si Eurofighter navalizat. Deocamdata Typhoon navalizat nu exista dar indienii nu stiu asta (ca vorba ceea, nici MiG 29 functional in parametri nu prea exista si totusi…), or sa-l cumpere un pic mai scump si cu asta basta. N-au stiut ei cand le-au aratat ivanii planurile altei nave (atunci cand le-au vandut INS Vikramaditya) de unde sa stie ca ET nu inoata?!

Cu atat mai mult cu cat varianta navalizata (si cu tractiune vectoriala ca bonus) a Eurofighter a fost deja oferita Indiei de catre BAE Systems.

GeorgeGMT

14 comentarii:

  1. Spune tu ca in afara de Tejasul si Arjunul lor, indienilor le mai place ceva. Totul e prost, asa va fi si cu restul achizitiilor.
    La indieni poti sa le dai si star trek cu entrerprise ca tot da de pamant cu ele si apoi spun ca sunt proaste.

  2. vaca de muls nu se dezminte,trebuie să fi zen să arunci periodic atâta amar de bănet in proiecte care funxtioneaza sporadic sau deloc.

  3. Hai sa nu-i plângem pe indieni că nici noi nu rupem norii. In afara de ce ne baga pe gat americanii restul e rasoleala românească (vezi fregatele, transportoarele s.a.m.d)

  4. Salut. Hindusii chiar au dreptate cu mig 29, viitorul avion pe barca ar trebui sa fie rafal, il au deja in dotare.

    • nu e strict legat de catobar francezul?

      • Rafale M opereaza natural si la bordul portavioanelor americane, sunt certificate deja, astfel ca nu anici o problema sa opereze pe orice alt tip de portavion CATOBAR.
        Dar indienii mai au si varianta F/A -18 Super Hornet.

        • Logic ar fi sa mearga pe Rafale, din moment ce au acest avion in dotare.In plus, francezii neavand vanzarile pe care le au cei de la Boeing cu F/A-18 Super Hornet, le-ar putea face indienilor o oferta de pret atractiva.
          Drept este ca si americanii, vanzand mult, isi pot permite sa scada pretul avionului lor, pentru a-l face atractiv pentru achizitie.
          Ii cred in stare pe indieni, sa achizitioneze si F/A-18 Super Hornet,pe langa Rafale.

        • pai indienii si englezii opereaza stobar,franzezii si americanii catobar….inteleg ca nu e nicio problema ca rafale ,hornet si f35c sa opereze simpe stobar.

    • Rafale este comandat în 36 exemplare, dar nu este încă livrat indienilor. Deci nu-l au în dotare.
      Dassault a făcut experiențe cu Rafale simulând operații pe PA STOBAR. Poate sa funcționeze, dar cu încărcătura se lupta scăzută, sau sa decoleze cu puțin carburant și sa fie realimentat în zbor.

  5. avand in vedere ca in ceva timp o sa intre in asia de sud-est interesele indiene daca nu deja sunt in coliziune cu cele chinezesti in aceea zona, o sa existe o cursa a inarmarilor ,indienii au avantajul ca au facut parte dintr-un fost mare imperiu si se pare ca au ales varianta sa cumpere tehnologie nu sa o cerceteze sau sa o copieze ,ascensiunea dragonului chinezesc se pare ca castiga tot mai multe antipatii ,lucru din care puterile vest-europene ar putea profita

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *