Motoare pentru Hercules

Motoare noi pentru Hercules aparţinând RoAF?

RoAF Hercules

Sursa foto: Bogdan Pop

Am dat absolut întâmplător peste această informaţie pe când mă jucam cu excel-ul de pe site-ul Excess Defense Articles. Informaţia este redată ca poză mai jos şi, în esenţă, vorbeşte despre cum am primit de la americani prin programul Excess Defense Articles 16 motoare T-56-15A în decembrie 2017.

Prea puţin priceput într-ale aviaţiei, am dat deja obişnuitul search pe Google, aflând pe această cale că este vorba de motoare de aviaţie pentru C-130 Hercules.

RoAF Hercules

Sursa foto: Adrian Dulău

După cum zicea şi George într-un articol mai vechi, pe 25 octombrie 1996 primul C-130 B ateriza în România, urmat apoi de celelalte trei, tot din seria “B”. Pe 18 martie 1997 a avut loc primul zbor al unui avion C-130 cu echipaj complet românesc. Iar pe 28 ianuarie 2002 primul Hercules al RoAF ateriza in Afganistan, C-130 cu numarul 6166. Al cincilea Hercules a sosit în 2007, un model mai tânăr decât celelalte patru, fiind un “H”.

RoAF Hercules

Sursa foto: Bogdan Pop

Un amănunt interesant este că toate motoarele sunt T-56-15A, motoare asociate în mod obişnuit cu modelul „H”, nu cu „B”, dar este foarte posibil să-mi scape mie ceva. Cei interesaţi de mai multe detalii pot citi un articol aici.

În acest moment, de întreţinerea flotilei de transport se ocupă Romaero Bucureşti, companie de stat specializată în întreţinerea şi repararea avioanelor civile şi militare de transport de pasageri sau cargo, care a încheiat cu Forţele Aeriene Române la începutul anului 2018 un contract în valoare de peste 60 milioane lei. Înţelegerea vizează, printre altele, întreţinerea flotei de transport a Forţelor Aeriene Române care este compusă din 5 aparate C-130 Hercules şi 7 aparate C-27J Spartan.

„Contractul se va derula în prima parte a acestui an şi vizează atât livrarea de echipamente, cât şi efectuarea de lucrări pentru creşterea disponibilităţii flotei militare de transport aerian a ţării noastre. Cu un volum de peste 2 milioane euro/lună, contractul reprezintă un record pentru Romaero şi suntem pregătiţi să nu întârziem nici măcar o zi. Dezvoltarea în continuare a parteneriatului cu Forţele Aeriene – dar şi cu celelalte categorii de forţe armate ale României – este cel mai important obiectiv pentru Romaero începând din 2018, potenţialul de implicare în programe militare al acestei companii de stat fiind deosebit de important”, a declarat în 3 ianuarie 2018 pentru News.ro Remus Vulpescu, directorul general al Romaero Bucureşti.

Evident, cele două ştiri vechi de „numai un an” se pot corobora foarte uşor.

Nicolae Hariuc

 

Surse:

https://en.wikipedia.org/wiki/Allison_T56

https://adevarul.ro/news/eveniment/avioanele-hercules-spartan-fortelor-aeriene-romane-vor-intretinute-romaero-baza-unui-contract-60-milioane-lei-1_5a4cf9dcd7af743f8d015997/index.html

 

59 de comentarii:

  1. geriatricul hercules rezistă la noi,se ține bine.

  2. Romaero…acolo venea Mos Cracuin cu elicopterul cu daruri pentru cei cuminti…
    ….Probabil acum utilizeaza Hércules aduc caruta intreaga,cu reni cu tot….in Rombac nu intra…

    • ? Ce vrei sa spui? Vorbesti de vremea cind nu era mos Craciun ci mos Gerila?

      Presiunile contra Romaero sunt enorme, inchiderea pistei si construirea vilelor ar fi o afacere de multe milioane pt baietii desptepti. Romaero, adica locurile de munca plus scoala de aviatie se poate salva numai prin asemenea contracte.

      • Am auzit… nu mai stau acolo.Banul este la putere.
        …Mai repede:mos Nicolae.
        …la Liceul de aviatie faceam práctica…Si,dupa Revulutie au inchiriat niste ateliere la JUNO…intram cu masina in atelier si erau motoare de avioane pe toate partile…
        ….Frumoase amintiri..

        • …stiu ca esti un pasionat de avioane…
          …Venea tata si vorbea de R 93…Rombac…
          Cred ca Iohanis ajunge si la al doi-lea mandat…Si esperam guverne pt romani…

  3. *off-topic* cine este domnul menționat în video?
    https://youtu.be/3NP0Gd0OmdA . Mulțumesc

  4. FARo ar trebui sa aiba in dotare macar 8 C-130 Hercules modernizate, 16 C-27 Spartan si dc nu 4 C-17 Globmaster plus 4 A-400 M Atlas, iar pt transport usor 8 BN-2 Islander M si 8 DHC-6.

    • Daca am numarat bine, 48 de avioane de transport, un adevarat ghiveci calugaresc!
      De ce?

    • Deja operam 3 C-17 cu alte 9 sau 10 tari din NATO si cred ca este suficient. Cu siguranta ar fi foarte costisitor sa operam singuri 4 C-17, probabil ar sta mai mult la sol.
      BN-2 parca am fabricat si noi in trecut.

      Modelele si numarul necesar al avioanelor de transport il stiu cei de la Fortele Aeriene. Asa sa zicem noi ca vrem un model sau altul, cred ca nu are rost. Mai lipseau de pe lista C-5, AN-125, AN-225 🙂

      C-130 este o legenda vie, dar care nu si-a spus ultimul cuvant.

      1
    • Hauliuuuu bine ca nu am pus si CN-235/-295 pt ca m-ati fi facut pardaf.
      Ok sa zicem ca de C-17 si A-400 M FARo si ArmRo nu ar avea nevoie dar de 4 C-130 J-30 Super Hercules cred ca ar avea nevoie si de un avioun de transport usor de tipul Do-228 sau DHC-5. Plus ca pt FMRo ar trebui un avion de patrulare cercetare, razboi electronic si ASuSW iar FARo ar avea nevoie de un avion AEW&C.
      La elicoptere nu ar strica vreo 12 CH-47 Chinook sau CH-53 Staillon si 24 H-135 M pe langa ce are FARo acum 60 IAR-330 Puma/SOCAT/Naval si preconizatele 24 AH-1 Z, 24 UH-1 Y si 24 H-215 M. Personal prefer 24 SH-92 Cyclon ca inlocuitor pt MI-8/-17.

      • @nl81
        MI 8 nu avem la MApN, doar la MI, vreo 3-4 bucati…tu le vrei inlocuite cu 24 de bucati dintr-o clasa superioara, in esenta un elicopter maritim. Apoi 60 de PUME???
        De unde scoti numerele astea???

        • https://en.wikipedia.org/wiki/Equipment_of_the_Romanian_Armed_Forces#Air_Force
          @priam…ia numara matale cate elicoptere IAR-330 Puma-L/-M/-SOCAT/-Naval sunt in ArmRo in total?
          S/CH-92 Cyclone poate fi elicopter multirol atat pt fortele terestre cat si pt cele maritime. Eu nu am spus ca MI-8/-17 mai este acum in dotarea ArmRo, eu am zis ca S/CH-92 Cyclone poate completa golul lasat de retragerea MI-8/-17 din dotarea ArmRo ca elicopter de transport si medevac-salvare mediu-greu. Personal il prefer in locul lui H-225 M pt ca are si trapa de incarcare prin spatele fuselajului la fel cum au EH-101 si MI-38. Pacat ca Airbus Helicopters nu au modernizat si pastrat in productie AS-321 Super Frelon asa cum fac acum chinezii cu Z-18.
          Daca Airbus Helicopters reproiecteaza partea din spate a lui H-225 M si ii fac trapa acel elicopter va deveni o solutie interesanta, mai ales ca se vrea fabricarea la Ghimbav Bv a H-215 M pt ArmRo.

          • Sfântă naivitate, altul care numără de pe wiki…
            Vezi ca mai era unul pe aici în clubul visatorilor de credea ca avem spre 1000 de tancuri,
            25+16+7+3= astea au fost parcă programele de modernizare ale 330-ului după revoluție. Nu le-am scăzut pe cele distruse sau oprite de la zbor pe motive de canibalizare, structura etc…
            Arunci cu multa dezinvoltura la numere…

  5. Cresterea flotei de Hercules si Spartan ar fi suficiente. Nu vad ce-am face cu C 17 si nici cu A400M.

    • nu e suficient ce avem acum? avem totusi 12 aparate de transport

      • mai e si procentul de disponibilitate în schemă…eu văd cumva doar două hercuri și vreo 4-5 spartani gata de zbor.

      • Nici pe departe, stiu ca exista planuri pt suplimentarea nr de Spartane (4-5 aparate) si de Hercules (ale noastre sunt foarte batrane).

        • ok, dar eu zic ca prioritatile sunt altele. de bine de rau ne descurcam cu ce avem. Si americanii zboara cu avioane de 50+ ani fara probleme. Dupa ce mai luam 2 escadrile de F-uri, merg si 2 hercules 😀

    • putem sa le folosim pentru a sprijini logistic operatiunile aliatilor. participarea de tipul asta leaga multe prietenii si te observa lumea ca esti acolo.

      • De acord cu prieteniile, dar la ce gauri avem la aviatie… Macar la transporturi stam bine, am reparat si Hercules, intretinem Spartanurile. Parem sa folosim cel putin 4 dintre Hercules, judecand dupa numarul de motoare pe care le-am primit prin EDA.

        Cel mult, am putea sa le cerem americanilor prin EDA unu – doua Hercules in plus, dar m-as bucura mai mult la niste P3 Orion. Par sa aiba acelasi motoare cu Hercules, plus ca americanii au inceput sa le inlocuiasca cu P8.

        Pe de alta parte si Herc-ul are variante de patrulare maritima folosite de Coast Guard… Si chiar si versiune de lupta AS.

    • Acum cativa ani un C17 a decolat de pe aeroportul Cluj, eu eram in drum spre Bistrita si am auzit sunetul motoarelor din Bontida! Cred si eu ca is cam mari pentru noi…
      Ar fi de bun simt inca doua Herculesuri zic eu.

    • A400M in ciuda problemelor tehnice, e imbatabil cind e vorba de parasutisti. Mai ales faptul ca reuseste sa frineze rapid si sa accelereze la fel de rapid, precum si faptul ca poate lansa 4 parasutisti simultan, doi dupa rampa si doi prin usile laterale, in total 116.
      Desigur nu stiu daca intra in strategia armatei aceasta optiune.

  6. Modesta mea parere, este sa urmam exemplul EMBRAER din Brazilia, sa asociam IAR, cu Kawasaki din Japonia si sa ne scoatem propria noastra varinta modificata de Kawasaki C2!!!

    Avionul este ideal pentru noi! Este cam de marimea lui Hercules… plafon de zbor superior… viteza superioara… incarcatura mai mare… etc. Ce tot atatea elice si motoare cu combustie interna…!

    Daca Japonezii au vandut licenta Brazilienilor… atunci or sa ne-o vanda si noua! Asiguram exporturi inalt tehnologice Romaniei, locuri de munca inalt calificate, cercetare, know-how… invidia multora din Europa(mai ales a ungurilor)! 🙂

  7. multe tari au pornit propriile programe pt construirea unui inlocuitor al C 130,

    japonezii au inceput cu Kawasaki C2,
    au urmat mai recent brazilieni de la Embraer cu KC 390 – aparat comandat in mai multe bucati inclusiv de fortele militare portugheze, de armata ceha, etc.
    ucrainienii de la Antonov au capacitatea intelectuala de a proiecta si produce aparate similare, cu paranteza unei durate mai mici de viata a motoarelor,

    pe de alta parte, la C 17 Globemaster III producţia s-a încheiat,
    asa ca C 17 poti cumpara numai daca renunta cineva la ele: daca le inlocuiesc cu altceva sau le retrag din activitate;

    exista studii de design atat ale Boeing cat si LM privitoare la construirea unor avioane care sa inlocuiasca atat C 130 cat si C 17,
    http://aviationweek.com/defense/c-x-decades-away-us-air-force-upgrades-aging-transport-fleet
    https://www.popularmechanics.com/flight/news/a26342/boeings-blended-wing-airplanes/
    unii zic că pana la 2030 americanii vor inlocui C 130,
    iar C 17 se estimeaza a fi inlocuit pana la 2040,

    rusii au la randul lor diverse versiuni care ar fi trebuit sa intre in productie sau vor intra in productie in orizontul apropiat de timp – machetele avand ceva vechime,

    noi tragem tot la varsta a III-a,
    de ce sa luam avioane mai performante cand putem baga mai multi bani in niste avioane vechi
    iar bani in intretinere, upgrade si reparatii pot depasi de cateva ori avionu nou,
    ca la autovehicule: firma castiga mult mai mult din productia de piese decat din vanzarea autovehiculelor,
    pt. producator este justificata mentinea unui timp cat mai mult timp a vechiturilor, castiga mult mai mult decat din vanzarea de produse noi – produse care au garantii pe marea majoritate a componentelor,

    mie personal, desi nu ma pricep, nu imi place A 400 si nici C 130 ca design,
    An 70 este, la mintea mea, mult mai frumos si foarte manevrabil – cam ce ar trebui sa fie un avion militar de transport,
    An 70 are asrcina utila dubla fata de C 130
    C 17 are sarcina de 4 ori mai mare ca C 130

    • Ma indoiesc ca mai au ucrainienii capacitatea intelectuala pentru a proiecta un avion. La An-70 majoritatea componentelor venea din Rusia, alaturi de bugetul pentru dezvoltare si testare.

      An-70 este intradevar un avion frumos si performant, cu o capacitate putin mai mare comparat cu A-400.

  8. Ca tot suntem la capitolul cu avioane de transport, stiti ceva cat mai aproape de adevar despre ce mai fac ucrainienii cu Antonov An-77(http://www.military-today.com/aircraft/an_77.htm) sau cu An-178(http://www.military-today.com/aircraft/an_178.htm)? ca nu am gasit prea multe info sa ma convinga, astfel m-am gandit ca voi poate stiti ceva mai clar.

    P.S. ma gandesc ca, comentariul meu e spam, daca, il pun la PSR.

    • An-77 e mort. Foarte multe componente pentru An-70 veneau din Rusia. Ucraina nu prea are cu ce sa le inlocuiasca si chiar daca ar avea, modificarile ar costa mult mai mult decat isi permite Ucraina. Sa nu uitam ca An-70 a fost inviat strict datorita cererii venite din Rusia, care urma sa cumpere suficient de multe aparate.

      An-178, probabil la fel. Semnasera un memorand cu sauditii dar ma indoiesc ca va mai continua treaba.

    • Nici varianta asta n-ar fi rea… cooperarea cu Ucrainenii pentru Antonov-178, cu conditia tranferului complet al tehnologiei de fabricatie… Pare un avion destul de decent…

  9. In loc sa ne gandim la transport aerian (chiar terestru sau marin) ar trebui sa vedem ca altcineva are sau poate avea superioritatea aeriana pe aici pe la noi, geaba C 130 sau C 17 sau C777 !!

  10. Am si eu o intrebare….

    Ce radar foloseste sistemul AA Viforul 2x30mm?
    Dar sstemul aerian Oerlikon 2x35mm GDF003?

    ce marca este acel radar… tip Shorar TCP? sau asta este Marca?
    Ce caracteristici are radarul?

    vad ca subiectul acestui tip de radar nu a fost tratat pe RoMilitary… sii tot caut informatii.

  11. Se pare ca afest motor este folosit pe toate varientele de C-130.

    Si nu esre un motor de generatie noua. E la fel de batran ca si avionul C-130.
    „Problema motorului” (dar si al avionului) este fiabiilitatea excelenta.

    Americanii au pus motorul asta si pe alte avioane.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Allison_T56

  12. T56 e folosit si pe Grumman E-2C_Hawkeye si Lockheed P-3 Orion
    Aceasi turbina pe gaz sub alt indicativ a fost folosita crucisatoare lansatoare de rachete din clasa CG-47 si distrugatoare din clasa DD-963
    Aceasi turbina cu gaz este folosita in generarea de electricitate (ciclu simplu sau cogenerare) indicativ vechi 501KB – astazi dupa ce Rolls Royce si-a vandut divizia de turbine, apartine Siemens
    Aceasi turbina cu gaz este utilizata in oil&gas sub indicativul 501KC (in statiile de comprimare ale gazelor)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *