Si ne-am pus pe treaba, mi-am facut o echipa beton, Lia si Rodica se ocupau de orizontal, iar Nuti si Luminita de vertical. Era tare placut, avea cine sa-mi fac cafea, chit ca uneori era nechezol, fetele faceau ordine in hartii, trageau in tus, reuseau chiar sa faca desene de executie, sa scoata detalii, cum se zice, eu ma ocupam de desenele de ansamblu si de zonele critice iar ele de restul. Fete bune, harnice si frumusele, cea mai batrana avea vro 28.
Stiu ca incepeti sa va ganditi la prostii, asa ca voi reveni la tehnica. In coada avionului sunt doua aripioare mici, orizontale, o numim Lia si una verticala, Nuti. Acestea se numesc ampenaje, ampenajul orizontal are o parte fixa, stabilizator si o parte mobila, profundor. La Nuti partea fixa se numeste deriva, iar cea mobila directie, uneori chiar carma. Aceste elemente sunt esentiale pentru zborul si siguranta avionului, sunt, sa zicem asa, rotile de directie la o masina. Un avion poate ateriza chiar fara o parte din fuselaj vezi aloha sau fara o aripa vezi filmuletul de la acest link. dar niciodata fara ampenaje.
La ce bun aceste aripioare? Cand pilotul trage de mansa, se misca in sus profundorul, aripa aia mica din coada si atunci apare o forta de sus in jos, care impinge coada in jos si prin momentul produs, se ridica botul avionului si astfel poate sa urce.
Si invers, cand pilotul impinge mansa, aripioara o ia in jos si botul in jos. Similar se-ntimpla cu ampenajul vertical, respectiv directia, doar ca-n celalalt plan, coada, respectiv botul, o ia la stanga sau la dreapta, directia e „manuita” cu picioarele, respectiv prin palonier.
Cand am vazut primele schite ale avionului mi-am dat seama ca va fi greu s-o rezolv, prima configuratie semana cu cea din poza, ampenajul vertical era incalecat peste ampenajul orizontal. M-am apucat si am socotit asa numitul volum de ampenaj, acesta este produsul dintre suprafata ampenajului si distanta pana la focarul aripii. Pentru aceste valori existau niste valori empirice, evident ca m-am uitat la avioane similare, desi nu prea aveam multe informatii. S-a dovedit ca la ampenajul vertical mai aveam rezerve asa ca l-am impins in fata cu vro 600mm, astfel ca cele doua, Lia si Nuti, nu mai intrau in coliziune. Nu trebuie uitat ca proiectam un avion de scoala, acesta e de regula mai stabil si mai putin manevrabil decit un interceptor, doar avem de a face cu elevi.
Mai apoi m-am ocupat de forma in plan, respectiv de unghiul de sageata. A fost rapid clar ca-n ceea ce o priveste pe Lia mult mai simplu ar fi daca axa de rotatie a profundorului, care era la 70% din coarda, ar fi perpendiculara pe axa de simetrie a avionului, as putea sa fac un sistem de comenzi foarte simplu. Evident ca pentru aceste modificari au fost necesare discutii cu aerodinamica, mecanica zborului. Oricum configuratia avionului urma sa se testeze in suflerie deci am fi aflat ce si cum, ar fi fost evident teribil daca am fi nimerit-o din prima.
Si in final a iesit ceea ce stim azi cu totii:
Am asteptat cu sufletul la gura rezultatele incercariilor din suflerie, dura ceva, trebuia fabricata macheta, trebuia calibrata, instrumentata. Primele rezultate au fost foarte incurajatoare, dar am avut si un soc, un cosmar pentru orice avion, asa numitainversare de comenzi. Asta e o chestie foarte nasoala, prototipul lui BAC 1-11 a cazut exact din acest motiv. Da vom vorbi data aviatoare despre acest cosmar.
Istoria construirii avioanelor IAR 93 Vulturul si IAR 99, by Neamtu-Tiganu (XIV)
Un articol Neamtu-Tiganu
Intrebari pentru autor:
Tinand cont ca tot ai participat la proiectarea avionului IAR99, In ce masura este viabila ideea avionului IAR XT prin upgradarea motorului existent cu 15%?
N-ar fi mai buna solutia de inlocuire a motorului cu altul de generatie mai noua?
Ce ai schimba la avion acum daca s-ar pune problema sa fie facut ca si avion de politie aeriana?
Salut Lucian.
1. Toate chestia motoarelor e o problema de bani, din pacate nu am date despre preturi, deci nu pot spune care varianta ar fi cea mai buna. Evident ca un motor mai bun ar fi de salutat.
2. Pt. politie aeriana ar avea nevoie de un radar, cit de mic,da radar.
3. 99 nu e suficient de manevrabil pt. politie politica, ar trebui ceva schimbat la centraj si eventual ampenaj orizontal monobloc.
4. In acest caz i-ar trebui comenzi asistate si stabilitate artificiala.
5. Aripa ar trebui putin lucrata aerodinamic, grosimea relativa de 14% la incastrare duce la rezistenta mare la inaintare. Cu ocazia asta ar putea fi folosite materiale avansate de ex. fibra de carbon.
6. Nu i-arstrica nici un tun de bord, solutio container, pe care o cunosc nu e prea buna.
Fireste, e vorba de politie aeriana, nu politica, scuze.
Merci de raspuns.
La IAR XT se povesteste ca se doreste inclusiv introducerea unui radar.
Tunul cred ca o sa ramana in container pt ca nu prea vad pe unde il inghesuie astia.
Pe masura ce citesc articole, comentarii si ca urmare a experientei mele cu Cugir-ul si Zarnesti-ul cred ca vom ramane cu foarte putina industrie sau deloc.
Candva, toata aceasta delasare politica o sa ne coste foarte scump! Poate prea scump…
N-ar fi mai bun un design diferit, cum este cel al F20/F5/T38 Tallon, care sa ofere variante de avion de antrenament, dar si interceptor, atac la sol pe aceeasi structura, dar cu motorizari, radare si electronica diferita, in functie de misiune?
Eu IAR-99 sau XT nu-l vad capabil de politie aeriana fara schimbari dramatice … ceea ce ar insemna un nou proiect.
Ma refer la ideile din materialul acesta:
http://rumaniamilitary.wordpress.com/2012/04/06/f20f5g-tigershark-o-varianta-interesanta-pentru-fortele-aeriene-romane/
Toata chestia e chestie de bani, citi bani sunt disponibili pt. dezvoltare, certificare si restul? Am inteles de pe undeva ca ar fi doar ca. 1mio. € disponibili, cu banii astia nu prea poti face prea mult lucruri.
Tunul ar putea fi bagat sub cabina 2-a, iar cutia de munitii in spatiul cabinei, oricum al doilea pilot nu ar fi necesar, si oricum daca dispare pilotul al doilea tot trebuie sa bagi ceva greutate in fata ca sa-ti iasa centrajul.
copie tiganeasca de HAWK
Esti sigur? mai arunca un ochi si dupa aceea discutam ….
ce copie tiganeasca de hawk…,se aseamana ca solutie constructiva si putin la exterior
daca masina ta are 4 roti insemna ca e o copie tiganneasca a carutii lui gigel…ca are tot 4 roti si un magar putere
Daca pun la masina magar sau motor de drujba este solutie constructiva . Daca pun capace de bemveu si numere da Germania ,ea va fi bemveu tiganesc. Vulturu e Jaguar tiganesc.
cerinte similare duc la unelte similare, la fel cum un ciocan romanesc seamana izbitor cu un ciocan englezesc*. fizica si matematica sunt aceleasi si in Romania, si in UK, si in URSS. de aceea ai avioane care pentru un ochi neantrenat seamana atat de mult intre ele.
*termenul ciocan nu este folosit decat pentru a exemplifica notiunea de unealta, nu pe cea de 99/hawk. daca vorbim despre portante similare cu ale ciocanului, ne putem concentra pe mig21 sau bac lightning II 😉