HMAS Canberra
La cinci ani de la semnarea contractului, pentru construirea celor mai mari nave militare din istoria Australiei, totul merge ca pe roate. Astfel se asteapta ca cele doua nave de tip LHD, Canberra si Adelaide, sa fie predate Marinei Australiene la timp si cu incadarea in bugetul intial estimat. Planul prevede ca prima nava, HMAS Canberra sa fie opertionala in anul 2014, iar HMAS Adelaide in 2016.
Astfel cele doua nave sunt in grafic cu Canberra cap de serie. Canberra class este o nava de asalt similara ca scop mult mai cunoscutei Mistral a francezilor. De altfel DCNS, cu proiectul Mistral, a participat la competitia lansata de Australia pentru constructia a doua nave de asalt, alaturi de spaniolii de la Navantia, care in cele din urma au si castigat contractul. Astfel prima nava, si cea care da numele acestei clase Canberra, a fost lansata in 2011 din santierele spaniole, apoi a fost transferata pe mare, cu ajutorul navei Blue Marlin in luna octombrie 2012, catre BAE Systems Australia care are in grija suprastructura, electronica si armamentul navei. Adelaide a fost si ea lansata la apa, vorbim doar de coca navei si urmeaza sa fie trasferata catre Australia pentru a fi definitivata.
Juan Carlos I
Practic spaniloi construiesc nava de la chila la puntea de zbor, iar in Australia, BAE Systems se ocupa de restul inclusiv operationalizarea navei.
Canberra class poate avea la bord maximum 18 elicoptere, cu loc pe puntea de decolare simultan doar pentru sase. Dar aceasta clasa de port-elicoptere/nava de asalt poate opera se pare si avioane, avand punte-prova bombata la 13 grade, ori inclinarea pozitiva a puntii nu are nici o treaba cu elicopterele.
De asemenea Canberra poate primi la bord vehicule amfibii, poate transporta tancuri sau vehicule blindate si este, una peste alta, o nava multifunctionala, care poate fi folosita atat ca nava baza pentru operatiuni terestre, cat si ca nava- portavion, daca la bordul sau vor fi aduse si avioane cu decolare scurta F-35B, sau ca nava de transport, asa cum Franta foloseste Mistralul pentru sustinerea operatiunilor din Mali.
Juan Carlos I si Principe de Asturias
Este practic o nava care permite propietarului sa-si proiecteze forta militara peste mari, ideala pentru sustinerea operatiunilor departe de tarmurile si bazelor proprii. In esenta aceaste clase de nave, Juan Carlos I, Mistral, sau Wasp-ul American sunt nave ofensive, destinate sustinerii unor forte expeditionare la distante mari fata de teritoriul national si pot oferi o anumita independenta logistica unei mici armate, formata din cateva sute de militari.
Ca o mica adaugire, proiectul Canberra are la baza nava spaniola Jaun Carlos I, care in cadrul Armadei Spaniole are preponderent rol de portavion pentru avioanele AV-8B Harrier II. Are Australia in vizor dotarea cu avioane F-35B?! Poate din acest motiv Australia a preferta oferta spaniolior, pentru ca Mistral nu poate opera avioane STVOL, nevand prova bombata.
Sursa: Aviationweek
GeorgeGMT
„Canberra class poate avea la bord maximum 18 elicoptere, cu loc pe puntea de decolare simultan doar pentru sase.”
Ok, „doar pentru sase”..saracuta de ea…manca-o-ar tata… 🙂
I’m sold.