Nevoia, mama inovatiei

Ei bine, razboiul din Ucraina continua sa nasca “monstri” tehnologici si unul din motivele acestei conceptii este, evident, nevoia.

Cum razboiul a sarit de cele trei zile prognozate de serviciile ruse de informatii si a depasit deja 1000 de zile, fara ca armata rusa sa dea de pamant cu ucrainenii si cum pierderile in tehnica de lupta nu pot fi acoperite de industria celor doua parti, iar rezervele par sa se fi epuizat de mult, iar tancurile oferite armatei ruse de case de film rusesti nu sunt nici ele suficiente, ei bine, cum spuneam, ivanii ca si ucrainenii au revenit la traditiile din marele razboi patriotic, care a fost mare cu adevarat, patriotic nu prea.

Ok, asadar, cei doi combatanti, inventivi – de nevoie – din fire si-au dat seama ca au in curte un transportor blindat pe senile bun de nimic – MT-LB, dar care are un sasiu interesant si dupa ce ivanii au incercat marea cu degetul, plasand deasupra lui un lansator de grenade reactive anti-submarin RBU 6000, acum merg mai departe si monteaza un tun anti tanc calibrul 100mm, intr-o turela deschisa.

Noul tun de asalt, sa-i spunem asa, este o arma eficienta impotriva oricarui vehicul militar, cu exceptia tancurilor, si poate angaja si infanteria prin foc direct sau indirect. MT-LB 12, cum i se spune. Tunul folosit este MT-12 Rapira, un tun AT sovietic de prin anii “70, cu teava lisa.

Interesant este faptul ca – se pare – ambele parti, si rusii si ucrainenii, folosesc tunul MT-12 Rapira cocotat pe un transportor blindat MT-LB, de unde intelegem ca marile idei si inovatii apar simultan in mintea mai multor cetateni.

In cazul ucrainenilor este un lucru de inteles, astia saracii lupta cu ce gasesc prin casa, dar rusii sa ramana si fara artilerie auto-propulsata?

Una peste alta, versatilitatea acestui modest transportor de trupe amfibiu pe senile este de invidiat, nu si gradul de protectie. Cara orice-i dai sa care, tracteaza orice ii agati in carlig si isi face treaba cu stoicism intr-un razboi modern in care, teoretic, n-ar mai avea ce cauta.

Din imaginile disponibile pe net, nu pare ca tunul sa aiba mobilitate laterala, adica nu poate fi orientat stanga-dreapta decat prin miscarea transportorului, tunul in sine pare a fi prins/sudat de carcasa blindata, putandu-si modifica doar elevatia.

E de ras, nu e de ras, dar de remarcat ar fi ca atunci cand esti prins intr-un razboi adevarat ajungi repede sa folosesti absolut orice gasesti prin depozite, fara nicio jena, fara niciun scrupul. Tunul de 100mm AT este considerat unul cu totul invechit si singurul viitor pare a fi otelaria intru reincarnare in oale si cratite, dar realitatea frontului iti spune altceva.

Un tun calibrul 100mm, batran ca vai de el, face arsice orice misuna prin fata lui, cu exceptia tancurilor, plus ca poate fi folosit si ca obuzier cu raza scurta atunci cand ai nevoie, astfel incat daca ii cresti mobilitatea si-l transformi dintr-un tun tractat intr-unul autopropulsat, utilitatea lui chiar este una relevanta, sau macar ca in anumite cazuri merita folosit.

Asta nu inseamna ca T 55AM romanesc mai merita pastrat in batalioanele noastre, sau ca tunurile noastre AT de 100mm tractate nu ar trebui retrase din serviciul operational, dar poate insemna ca macar unele dintre tancuri si o parte din tunuri ar merita pastrate in rezerva, pentru ca nu stii niciodata cand ai nevoie nu de nustiu ce racheta AT super-performanta sau de obuziere cu raza mare ci ti-ar trebui pur si simplu o piesa de artilerie cu care sa-l pocnesti pe inamicul prea increzator in fortele sale. Si vedem pe viu in Ucraina cum folosirea artileriei este la cote foarte mari (un razboi al artileriei) si cel mai probabil ca orice teava care mai are resura este mai buna decat nimic.

Iar un tun AT de 100mm chiar face praf orice MLI modern, orice transportor de trupe, camion etc, evident cu riscurile aferente unei piese de artilerie cu raza relativ mica si mobilitate scazuta.

PS Fara a avea o explicatie clara, mi-au fost mereu dragi tunurile AT de 100mm, mai ales de cand am avut ocazia sa vad pe viu o astfel de piesa de artilerie. Nu tragand, doar statica. Super scula.

(psssst ! psssst ! Atelierul lui Bula (episodul 4), publicat in aprilie 2016 :-p  E.B.)

GeorgeGMT

 

62 de comentarii:

  1. Hi, acest articol mi a adus aminte de faimosul tun 88mm folosit de germani la tancuri care la inceput
    era un tun AA folosit si pentru trageri directe si care
    a facut ravagii intre bombardierele aliatilor precum si
    prin blindatele lor din WWII.

    https://en.wikipedia.org/wiki/8.8_cm_KwK_36#/languages

    Vasazica ukrainienii nu sunt primii cu imaginatia si in timp de stramtoare folosesti orice iti cade in mana

    6
  2. Și tunurile noastre de 100mm au fost convertite în anii ’80 la artilerie AA, eu le-am văzut și curățat în Călărași în depozitul unității unde am făcut armata, ’88-’90!

    9
  3. este apfsds și pe 100 mm, și tancurile pot avea probleme de la tunul ăsta

    2
  4. Acum nu inteleg logica ucraineana ca nu vor T55-uri daar fac improvizatia asta. Ca ar fi destule in lumea intreaga de adunat.

    Baronul Harkonnen in Dune a facut la fel, artilerie clasica teoretic scoasa din uz, pe Arrakis in primul asalt. A fost laudat pt idee.

    5
    • @Bing Bing

      Ucrainenii eu ”inventat” acest tun auto-propulsat acu 1-2 ani când nu aveau altceva. În momentul de față sunt relativ OK la partea de artilerie. Inclusiv tot felul de noutăți pentru teste, cum ar fi Dita de la cehi.

      Rușii însă au ajuns la T-52 și astfel de artilerie în 2024. Deși și asta e top. În decembrie mergeau la asalt pe Lada și motociclete cu rezultatul evident.

      2
    • Au făcut o îmbunătățire=upgrade. Prin montarea lor pe transportoarele infanteriei au mai multe posibilități de a descoperi ținte și de a le lovi. Ca să mențină o greutate acceptabilă pt vehicul le au montat fără turelă.
      Adică înaintează transportorul cu infanterie,descoperă o mitralieră care trage,ripostează cu tunul montat și debarcă infanteria.
      Făcuseră la un moment dat și un transportor cu un tun mai mic sau cel puțin eu le am zis sa facă.

  5. Nu este ceva nou,suedezii au făcut tancuri cu țeava fixa.

    3
  6. Tunurile românești de 100 mm erau de doua tipuri. Ambele cu țeava ghintuită.
    – AA cu control centralizat ( pina la 6 , o baterie) conduse de un sistem optic sau de un sistem radar. Modelul sovietic utilizat inca din Vietnam.
    – AT . Antitanc. Construite la Reșița sub licența chineză. ( care la rândul lor aveau licență sovietică ) .

    Nu am habar daca se mai găsesc prin depozite și nemâncate de rugină. Nici nu știu dacă se mai produce muniția pentru ele.

    6
    • Corect, stefan60, bateria AA avea în ’89 șase tunuri de 100mm pe afet cu patru roți și mecanismul de tragere tip pedală, o măgăoaie de radar tip remorcă, un telemetru pe șasiu cu patru roți, imens, și un generator electric. Încărcătorul tunului cred că avea trei proiectile în el, se manevra de doi servanți, dar la noi era doar depozitat și cu țevi de rezervă și alte piese. Mai erau și tunuri AA de 20mm, 40mm și 60mm, unele din perioada WW2

      2
    • Acum vreo 30 ani văzusem ultimul tren cu tunuri fabricate la noi la Reșița când ieșea din oraș. Acum îți spun sigur că linia de tren ce mergea la fabrica de armament este plină de pământ și pe o porțiune unde este traversată de o stradă ce duce la jandarmerie este betonată.
      Nu știu cum este situația în fabrica de armament,dar daca compar cu restul industriei presupun că nici acolo nu e prea bine.

      1
  7. Salut, se stie ceva concret in ce consta „modernizarea” a pana la 600 tancuri românești?
    „TR-85 – M1R („R” – de la revitalizat), tancul de producție românească TR-85 va avea, între altele, sisteme digitale de stabilizare a focului și noi dispozitive de vedere pe timp de noapte atât pentru comandant cât și pentru trăgător.
    În ceea ce privește sistemele de misiune, aceste modificări includ modernizarea sistemului electric de stabilizare a tunului la standardul SAE-85R, înlocuirea vizoarelor de noapte cu intensificare a imaginii în vizorul comandantului și a camerei termice în vizorul trăgatorului cu camere termice noi furnizate de Pro Optica și actualizarea sistemului de control al incendiului (FCS) la standardul digitalizat SCF Ciclop M-R
    Noi sisteme de comunicații digitale furnizate de L3Harris Technologies și un sistem de management al luptei (BMS) al aplicației de comandă și control al luptei (BC2A) furnizat de firma română Interactive Systems sunt, de asemenea, integrate în platformă.
    Deși motorul și transmisia nu au fost înlocuite, ambele componente au fost revizuite și modificate în timpul modernizării. Modificările includ adăugarea unui preîncălzitor pentru a ajuta la pornirea motorului pe vreme rece, un sistem de monitorizare a motorului și un nou alternator, precum și înlocuirea sistemelor de frânare. De asemenea, este instalat un nou set de șenile din oțel căptușite cu cauciuc”
    Armata are circa 600 de tancuri de generaţie veche pe care le va moderniza, dar le aşteaptă şi pe cele noi de la americani, 54 la număr.

    3
  8. Salut
    Nu cred ca in aceasta combinatie, tunul poate fi folosit ca obuzier. Ma gandesc ca la o elevatie a tevii peste 45 grade, forta de apasare asupra suspensiei transportorului, creste mult si dupa cateva focuri, praful se alege de ea. Asta doar daca nu esti disperat si vrei sa-i opresti cu orice pret pe ucraineni.

    2
    • Cu lama pe el, ca la 55, in cateva minute poti sa iti faci adapost cu rampa in fata si maresti inclinatia intregului tanc. Trebuie doar conducator antrenat si FCS care sa stie ce sa faca cu noua elevatie a tunului.
      …. bine, de preferat si conducere a MApN deshisa la minte care sa accepte astfel de solutii si sa puna la puct procedurile respective, pentru a nu pierde timpul militarii, in caz de

      3
  9. Eu sunt dezamagit ca industria de aparare nu a venit cu niste solutii interesante pentru acest razboi. fie zac in depozite sau sunt trimise asa cum sunt ele, singura exceptie cred ca sunt t-72 refacute in cehia. Sunt sute de t-55 care ar putea fi transformate in tbt sau mli grele (achzarit, btr-t, bmpt-55). De asemenea sunt multe bmp-1 care sunt trimise asa cum sunt ele, nu au fost in stare sa puna o turela cost effective (rusii au montat turela de pe btr-82). Acelasi lucru si cu btr-70/80, care sunt trimite tot cu kpv.
    Un exemplu bun din trecut de modernizare este M60 Sabra.

    5
    • Aici ar fii de punctat câte ceva. Teoretic ai dreptate, practica nu mai este aia. Și programul de modernizat t72 la cehi s-a oprit, și tot tambalaul cu leopardul. Motivul: dronele fpv. Dacă ai observat nu se mai cer tancuri de către ucrainieni, deși cehii erau dispuși să mărească cadența la 30buc lunar cu o comandă fermă de 200. Se mai livrează doar restul de Leopard 1 și teoretic ceva M1 de prin Australia. În conflictul existent angajamente tanc-tanc cam puține, iar de vreun an încoace deloc. Iar să utilizezi tunul pentru suport infanterie nu mai apuci, ai deja minim 2 drone în freză indiferent ce model de tanc ai, pentru că oricum au raza mai mare decât cea a proiectilului.
      Modificarea T55 pe model Namer implica timp, bani, și industrie care nu mai există. Cred că singurii capabili de făcut ceva la T55 prin NATO am fii fost noi, dar vremurile alea sunt apuse.
      Așa cum bine ai punctat se prefera luat orice se găsește, minime îmbunătățiri și dai să fie, durata de viața pentru echipamentul de prima linie e minima. Parerea mea e că poate la ucrainieni le picau bine alea 10000 MRAP vândute de Americani, să nu zic gratis. Oricum rezistau la mine, RPG7, ceea ce nici T55 nu apuca. Măcar scăpau militarii, așa se moare pe capete, și la unii, și la ăilalți.

      6
      • @Alex Alfa:
        Namer nu a fost niciodata o modificatie unui tanc
        rusesc. Namer in ebraica e scurtare de Nagmash
        Merkava si din nume NaMer intelegi de unde provine.
        Namer e un IPV cel mai greu din lume si e bazat pe
        sasiul Merkava. Achzarit IPV e bazat pe sasiul T55
        https://en.wikipedia.org/wiki/Namer

        5
      • ok, dronele FPV sunt un argument valid, desi nu pot spune ca sunt 100% convins.
        dar eu ma refeream in general, am dat exemplele acelea pt ca imi erau la indemana. se putea de exemplu veni cu o solutie de turela tip marksman si montata pe sasie t-55 sau facuta o turela cum au facut rusii pe baza s-60 azp.
        impresia mea ca problema este de vointa, nu de putinta. sa zic ca asteptau 6 luni sa vada cum decurge razboiul dar de atunci au mai trecut inca 2 ani si jumatate.

        1
        • Dacă te referi strict la ce utilizare se poate gasi la o carcasa de T55, fără a se găsi orice altceva mai ieftin sau mai simplu de utilizat, cred că varianta de pod mobil și cea de recuperare ar fii cele mai fezabile, existând deja și se pot aduce la zi cu un minim efort. Pe langa astea ar mai merge una de deminare dar cu multe modificări față de cea originală, în special la blindaj, eventual comandata de la distanță.

    • Cred că ar trebui sa preluați inițiativa și să transmiteți aceste idei de modernizare și altor persoane care ar putea decide în acest domeniu. Altfel riscam sa dam o mulțime de bani altora pt producție,în timp ce oamenii din acest domeniu riscă să își piardă competențele și sau sa devină neîndemânatici.

      • Arsenie Breahnă

        Dimpotrivă, Sirbu. Genul ăsta de improvizație NU este un model de urmat pentru o armată NATO și profesionistă.

        Aceasta nu este o modernizare ci o improvizație – articolul descrie clar situația asta. Altfel, se vor băga bani cu nemiluita în asemenea măscări spoite ca „modernizare” – cu rezultate incerte pe front dar cu cheltuieli excesive, în folosul „deștepților.”

        Cât ce privește competențele (așa zis pierdute) și neîndemânarea – acestea nu ni le va răpi nimeni, niciodată… 😀

  10. la 20 de ani de Nato ………

    4
  11. Doar pentru ca exista prin ucraina ceva nu inseamna si ca are mare valoare operationala.

    8
    • Însă în actualul context nici nu putem să cumpărăm altele noi. Treptat, pe măsură ce vechile mijloace se deteriorează ele trebuie înlocuite.
      Dacă le importăm nu numai că este costisitor,dar în caz de nevoie nu o sa le avem la îndemână. Eu sunt pt producție în Romania,chiar daca nu o sa producem vârfuri de tehnologie. Este bine sa avem și din import,iar acestea sa fie secondate de ceea ce producem noi.

      1
  12. Improvizație clasica, chiar obosita de atâția „inovatori” care au abuzat-o in diverse scheme DIY, începând din Bosnia. Inovație era daca aducea un plus fata de tehnica echivalenta sau „inovațiile” precedente, deja tocite.

    5
  13. Si Israel, cumsanu a facut transformatii de genul asta. 🙂
    Poftim, bagati la translate, ca e interesant:

    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%98%D7%99%D7%A8%D7%9F_(%D7%98%D7%A0%D7%A7)

    https://tanknutdave.com/israeli-tiran-tank-series/

    2
    • Chiar și noi , România,în timpul celui de-al doilea război mondial făceam la fel cum au făcut evreii in exemplul dumneavoastră la noi la Reșița.

  14. Rapira are o deriva de 27 + 27 grade, stanga-dreapta

    3
  15. Stimate AB
    Corect ! Am uitat de smecheria asta. In timpul razboiului din Koreea americanii au aplicat -o la scara mai larga. Au facut sa esueze cuirasatul Missouri cu prova pe un banc de nisip, marind astfel elevatia – deci si bataia – tunurilor de 406 din prova. Multam fain !

    3
  16. Cata prostie intr-un singur articol mai rar.

    Mereu pui botul la ce mananca Gen. Miley sau doar asa la misto?
    Intelegi ca ala are o experienta de 20 de ani de mancat cu polonicul?

    • sincer am dubii ca o sa iasa ceva bine dintre frecarea plastic teava aruncator ..dar merge la drone …bile de tungsten sau bile de aluminiu …
      neatza

      2
      • Iertați un mic trolișor, care urmează să rămână fără gaz de mâine… În Transnistria, orice copeică îi binevenită!
        Ăștia mici îs plătiți la cuvinte…
        Ma refeream la cel care a postat mai devreme… ora lor 0 și ceva. Mai aveau 24 de ore să găsească ceva…

    • @Tanase Andrei

      Pai generalul Miley e de ici de colo un neica nimeni. Zi tu ca un om mare cum sta treaba.

      ” experienta de 20 de ani ”

      4 stele in 20 de ani ? Nu prea cred.

      4

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *