Desi pe 18 noiembrie guvernul german a anuntat ca un acord industrial in programul NGF a fost atins lucrurile nu stau deloc asa.
In acelasi timp, directorul general al Dassault Aviation, Éric Trappier, a fost chiar mai dur cand, pe 21 noiembrie, a declarat sec, ca anuntul facut de guvernul de la Berlin este doar: “pseudo political announcement that has been made.”
Pe 25 noiembrie, premierul francez, doamna Elisabeth Borne, a spus – in cadrul unei conferinte de presa comune cu cancelarul german Olaf Scholz – ca s-ar fi ajuns la un acord intre Airbus Defense & Space (Germania) si Dassault Aviation.
Insa, extrem de prompt, un purtator de cuvant al celor de la Dassault, raspunzand unei intrebari de la Reuters, a negat ca asa ceva s-ar fi intamplat. Cele doua companii nu au facut progrese si nu s-au inteles deloc.
Deocamdata francezii nu se inteleg cu germanii si spaniolii pentru distribuirea “sarcinilor de serviciu” in faza 1B a programului. O problema aparte ar fi zona sistemelor de control al zborului. Francezii nu renunta la proprietatea lor intelectuala, iar germanii nu accepta asa-zisele “cutii negre”.
Aceste probleme persista de aproape doi ani si nu exista deocamdata nici o licarire de speranta intru depasirea lor. Este de facto o problema structurala.
Astfel ca francezii cauta solutii de avarie sau macar un plan “B”, iar Adunarea Nationala franceza a inceput probabil sa se gandeasca ca atunci cand Éric Trappier vorbea despre un plan “B” in relatia cu germanii si spaniolii avea bietul om mare dreptate.
In proiectul de buget pentru anul fiscal 2023 a aparut un amendament, modest deocamdata – doar 10 milioane de euro – pentru demararea unui studiu de fezabilitate pentru finantarea de catre partea franceza – fara nicio colaborare – a dezvoltarii si fabricatiei unui viitor aparat de noua generatie.
Si chiar daca efortul financiar pare mare, discutam probabil de foarte multe miliarde de euro, deputatii francezii au in vedere pastrarea capabilitatilor industriei de aparare franceze ca si apararea drepturilor intelectuale ale acestei industrii, adica exact “cuiul lui Pepelea” cu care germanii nu sunt de acord. Prin “drepturi intelectuale” trebuie sa intelegem de fapt experienta tehnologioca dobandita de francezi in zecile de ani de cand isi fabrica singuri avioanele de lupta.
Ar putea insa ca acest amendament sa fie foarte serios, iar francezii sa-si faca deja planurile de retragere din programul SCAF sau sa fie doar un raspuns catre Bundestagul german care de curand a adoptat o rezolutie prin care cere guvernului german sa tina cont de interesele industriale germane atat in programul SCAF cat si in programul franco-german pentru tancul viitorului – MGCS.
Ori cu asemenea intentii ostile de ambele parti foarte greu sa se ajunga la un acord sincer si de durata. In principiu, tancul ar fi al germanilor cu Berlinul sef, in timp ce SCAF ar fi al francezilor, ca natiune-lider.
Insa de peste doi ani cele doua programe nu fac altceva decat sa bata pasul pe loc, iar timpul trece, F 35 se maturizeaza, iar americanii lucreaza deja la alte doua programe pentru aparate de generatie a VI-a, unul pentru fortele aeriene si altul pentru US Navy.
Evident ca nici Marea Britanie & Co nu sta pe loc in programul Tempest desi nici acolo nu se intrevad colaborari prea usoare.
GeorgeGMT
Nicio problema ..Unchiu Sam e pe felie….
Nu-i vad pe francezi încropind un avion cap-coada versus F35 în următorii 20 de ani. Efortul financiar ar fi uriaș iar cele 10 milioane pentru studiu de fezabilitate par sa fie doar cheltuielile pe țigări. Se pare că, până una-alta, uncle Sam a rămas singur pe tarla ceea ce nu dă bine imaginii forței economice europene.
Efortul financiar nu este proportional.
Dassault stie sà foloseascà banul, acolo unde industriasii americani îl risipesc.
asta e o afirmatie chiar ridicola.
adica avioanele Dassault comparabil la varf de gama sunt mai avansate tehnologic si produse cu bani mai putin decat alea produse de Lockheed-Martin?adica in 1997 rafale era superior lui F22
Nu a zis nimeni ce zici tu? In primul rand ca Rafale si F35/F22 sunt concepte total diferite pentru nevoi total diferite si din ere total diferite.
Iar cu privire la F35 eu zic sa o lasam mai usor cu pianul pe scari. Pana si LM au zis clar ca abea de la versiunea a4-a de soft o sa fie un avion in toata regula. Si tot LM a zis clar ca or sa creasca pretul per aparat odata cu acea versiune intrucat practic lumea in sfarsit primeste avionul din reclama. (De fapt nu prea. Nu de alta da si-au dat seama ca au nevoie de un motor nou ptr v4.)
Fiecare din cele 3 avioane are conceptia si rolul lui. Nu are rost sa comparam mere cu pere.
care ere total diferite?
Rafale este avionul de lupta bimotor varf de gama al Dassault
F22 este avionul de lupta bimotor varf de gama al Lockheed-Martin
compara preturi si performante ca f22 nu este alta era este varful de gama la avioane bimotor americane, sau vrei sa comparam f35 cu mirage
ca nu stiu cine compara mere cu pere ca doar dassault face marfa mai buna cu bani mai putini ca doar americanii arunca cu bani unde nu trebuie nu?
F-22 nu se mai produce de vreo 11 ani. Si era un avion al Razboiului Rece tarziu, menit sa lupte cu peer opponents, cu tot ce e briz-briz. Si use case-ul acesta a disparut rpd (motiv pt care numai 187 au fost construite).
Rafale e un avion al erei anilor 2000, in care oponentii sunt mai slabi, iar terorismul e amenintarea suprema.
Nevoile care le-au impins au fost f diferite.
De fapt e exact invers , Rafale a fost primul
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-22_Raptor
https://en.wikipedia.org/wiki/Dassault_Rafale
Rafale
„During October–December 1978, prior to France’s joining of the ECA,”
„In October 1982, the French Ministry of Defence announced that Dassault would build a technology demonstrator named Avion de Combat expérimental (Experimental Combat Airplane, ACX). France wanted to collaborate with West Germany and the UK on the project, but was prepared to build the ACX by itself.”
” In 1984, the government decided to proceed with a combat variant of the ACX due to the conflicting technical criteria of the respective FEFA participant nations”
„and took its maiden flight on 4 July 1986 ”
F-22
„In 1981, the U.S. Air Force identified a requirement for an Advanced Tactical Fighter (ATF) to replace the F-15 Eagle and F-16 Fighting Falcon. Code-named „Senior Sky”,
” Of the seven bidding companies, Lockheed and Northrop were selected on 31 October 1986″
” The YF-22 had its maiden flight on 29 September 1990 ”
Nevoile au fost aceleasi , baza tehnologica / investitiile au fost diferite
In plus , americanii cam aveau mentalitatea ardeleana ” sa ai lucrul tau „
Este o eroare de date frecventà.
1986 a fost zborul lui Rafale A, un demonstrator
1991 este anul când prototipul Rafale-lui actual a efectuat primul zbor. El nu are pur si simplu de a face cu Rafale A, doar silueta generalà. Practic, totul a fost refàcut.
Dar revine la acelasi lucru cu ce spui tu, fiindcà primul F-22 (deci nu demonstratorul YF-22) a zburat în 1997, deci posterior lui Rafale
Comparatia dintre Rafale si F22 e fortata. F22 e gen a 5-a si nu se exporta chiar dupa ce ajunge fier vechi. Mai degraba poate fi comparat cu Hornet sau F15.
Chiar cred ca Rafale e cantecul de lebada al industriei unei singure natiuni. Am intrebat mai sus: se justifica dezvoltarea noi aeronave de gen 5 sau 6 cand piata e deja facuta de F35? Ce ar justifica cheltuirea de zeci sau sute de miliarde pt aparitia ei?
Gaseste justificarea si afli raspunsul cand si daca se va face
Da, se poate justifica cheltuiala, pentru că doar concurența aduce calitate!
Acelasi lucru si la demonstratori ca si la prototipuri .
Apreciez faptul ca ai citit si ai studiat subiectul in loc sa sudui din oficiu 🙂 , obicei pierdut pe RoMil .
Apropo Mircea , imi amintesc ca la inceputul anilor’ 90 am vazut un articol in revista La Republique ( cred mai este in biblioteca in casa parinteasca ) , o acerba defaimare la adresa Rafale .
Intre altele sustineau ca mai bine sa cumpere F-18 pentru portavion , ca sa inlocuiasca F-8 Crusader , de se suparase Dassault ( pour une poignee des avions la Marine Nationale doit saboter le programe ).
Da, Rafale a fost criticat de multi în Franta, de politicieni, zaristi si chiar militari.
I-a trebuit timp ca sà împace pe toatà lumea, acuma laudele sunt de rigoare.
Chiar si pe RM eram printre putinii (de numàrat pe degetele pe o mânà) care îndràzneam sà vorbesc pozitiv de el si trebuia sà suport mistocàriile agiamiilor.
Acuma s-a schimbat mentalitatea si pe aici, desi ràmânem o minoritate.
Pe atunci EF2000 se numea Jaeger 90…
Serios? pai si atunci de ce nu au produs un avion care sa se apropie macar de clee americane? Americanii au deja avioane stealth scoase din serviciu, au 3 aparate de generatia 5 in serviciu si prototipul de generatia VI va zbura in curand.
In timpul asta francezii surubaresc la un avion de generatia IV.
Chiar nu sesizezi ridicolul unei astfel de afirmatii? De ce nu cumpara Rafale si aviatiile din tarile civilizate, cu traditie in aviatie?
Ia uitete pe la indinei ,ca au cam dat comanda la niste rafale in loc de mizerile de la bolshevici,iar comparatia ta cu f35 si f22 e cam degeaba…ca si genratie 4++ cum este rafale, americanii nu au nimic mai bun care sa contracareze,poate f16 viper in rest bezna.F 22 e cu totul alta socoteala si f35 asemenea, ca si o ideea sa iti faci Dassault Rafale are capabilitati sa lanseze rachete de croaziera ,pe cand f22 este un avion de superioritate ,f35 va avea si rolulri lafel ca si rafale dar urmeaza sa fie integrate.Plus ce buget are L.Martin si cei de la Dassault.
Nu au nimic bun în afara de F16 americanii? Serios?
De F15 și de F18 ai auzit. F15 iti cară Rafale cu tot cu racheta de croaziera agățată.
Nu o sa vezi racheta de croaziera lansata de un avion de generația 5. Nu încapă în cala și dacă agăți pe exterior ii strici RCS-ul.
Rafale nu se apropia? Nu. Le depasea
Domnilor, am vorbit din punct de vedere strict financiar (nu avansuri tehnologice si altele).
Pur si simple modelul industrial nu este acelasi.
Când LM are echipe de informaticieni dispersate si lucreazà la milioane linii de cod care se bat cap în cap pentru unele, Dassault se descurcà altfel, cu un buget inferior.
E un pic de vrajeala in ce spui.
Dassaul se descurca altfel pentru ca nici nu trebuie sa indeplineasca toate cerintele lui LM.
Daca dassault ar trebui maine sa faca un avion cu toate cerintele lui f35 sunt tare curios cum s-ar descurca.
O sa vedem in generatia asta a 6 cum se descurca europenii, daca mai incepe in descursul vietii noastre.
Saltul evolutiv de la mirage la rafale nu e la fel de mare ca saltul de la f15 la f22 sau f16 la f35.
„Daca dassault ar trebui maine sa faca un avion cu toate cerintele lui f35 sunt tare curios cum s-ar descurca” – nu au cum. Da, francezii fac avioane frumoase dar nu cred se justifica cheltuirea unor sume uriase pentru dezvoltarea de noi tehnologii care sa fie incorporate intr-un avion de lupta. Pur si simplu diferentele de know-how sint uriase si ar trebuii sa fie un efort european comun – incluzand Marea Britanie care nu mai e.
Eu vad cum si francezii vor cumpara F35, vor renunta la ideea de generatie 5 si vor astepta sa vada ce inseamna a 6-a. Cu cine se vor bate europenii…cu chinezii? Cu descultii de rusi? Cu americanii? Sa fim seriosi – nu vor gasi justificare pentru a trece la generatia a 5-a sau mai departe – deja Europa se umple de F35 …cui o sa-l vanda?
@Dan
Sunt de acord cu tine cu o mica diferenta.
2 forte vor tine europa in constructia de avioane. uniunile vor pune presiune pe politic sa pastreze joburile si companiile vor face lobby sa ramana industria.
din nefericire forta principala care ar trebui sa fie va lipsi si anume un dusman si din cauza asta o sa iasa aceleasi ciorbe europene care tin cont doar de joburi si fabrici si nu de capabilitatile avionului si aici includ si competivitatea pe piata.
china e mai degraba partener de afaceri decat orice altceva si mai e si pe cealalta parte a globului.
Deci, motivatie nu va mai fi. Europa nu va mai avea un inamic chiar si in blana de oaie. Ce i-ar mai determina pe europeni sa bage carute de bani intr-un proiect fara scop, are Europa ce apara ? Peste batranul continent cred ca se va asterne o pace mai lunga dupa razboiul Ruso-Ucrainean si cred ( sper) ca momentul ca Europa sa fie un stat federal devine un proiect de viitor apropiat. Cand statutul de cetatean european va fi un mai atractiv decat „visul american” atunci lucrurile se vor schimba – slava domnului ca nu mai suntem pe dinafara. Vom avea si noi rolul nostru oricat de incompetenti am avea liderii – Europa ne va forta sa inaintam.
Mircea , ce-o fi fost în capul tău când ai scos asta? ?
Eu am fost prea optimist cu 20… trebuia să dublez , dar tu … ai pornit valuri de ” simpatie” franceză ?
dumneata spuneai ca o cheie, franceza, de 17,21, nu stiu e 30K euro
pe de alta parte Rafale au dezvoltat un EW ca e posibil sa fie la paritate cu stealth
Da, spuneam că o cheie (nu franceză, poate doar ca fabricație) fixă, mai întortocheată, pentru Mirage 2000, era VÂNDUTĂ de Dassault la 20 000 de franci acum 25 de ani, adică 3000 euro fără actualizarea inflației.
Eu vorbesc de gospodăria bugetului, în intern. Acolo unde lui Dassault îi trebuie 1 leu, americanilor le trebuie aproape dublu.
Sunt atat de eficienti incat marja de profit pentru un Rafale este 5% pe cand marja de profit pentru un F-35 este 10%. Deci sunt atat de eificienti incat au o profitabilitate cu 50% mai mica decat Lockheed. Si te rog scuteste-ne cu povesti de genul cum guvernul francez le-a impus astora sa conceapa si sa produca un aparat de zbor pe pierdere. Astfel de basini ezoterice sunt demne de scoala de contabilitate si finante de la Clubul Iacobinilor.
Am mai discutat si tot pe a ta o tii !
Guvernul francez nu a impus nimic, chestie de pret. Dassault si asociatii din Rafale International îsi scot pârleala pentru o investitie în R&D, care de obicei o làsau 100% pe spinarea statului francez, pe vânzârile la export.
Faci aceeasi eroare cu majoritatea celor care au comentat primul meu comentariu.
Dassault putea sà aibà si o marjà nulà.
Spun si repet cà Dassault foloseste mai bine un euro decât LM un dolar, în rezultatul industrial echivalent obtinut. Nu este vorba de marjà sau pretul de vânzare.
Sigur. Dupa tine pretul si marja de profit sunt concepute asa intr-un vid, nu? Adica preturile le face cineva asa din pix si cumparatorul da din cap suspina si scrie un cec, nu? Ce tot incerci sa explici aici cu costurile R&D se numeste frauda in toata lumea inclusiv in Franta. Arate-ne si noua in situatiile financiare ale Dassault pe ultimii 20-25 de ani (sunt publice pana la urma) unde se gaseste ineptia asta pe care o sustii.
Sunt si am fost presedinte al mai multor societàti comerciale de zeci de ani.
Dacà n’asi avea habar de economia practicà asi fi fost falimentat.
Ce aberatie spun ? Nu e nici-o fraudà.
Pretul de fabricatie al Rafale-lui este fix (indexat totusi pe inflatie iar la export pe fluctuatia euro), atât timp cât fabricau 11 pe an.
Dacà trec la cadenta 2 sau 3, poate sà scadà printr-un pret mai bun obtinut de la furnizori dat fiind comenzi mai mari.
În marjà, este adaosul comercial pe integrare/fabricare si amortizarea cheltuielilor de R&D, mai mari la export, mai mici în intern fiindcà statul francez a finantat în majoritate R&D.
La un moment dat, cam dupà livràrile din 2024 si dacà mentin preturile, marja la export va fi mult mai mare fiindcà investitia initialà R&D va fi total amortizatà.
Ai un link? Sau măcar date?
Marja de profit mai e data si de cota de piata, daca trebuie sa iti faci loc, lasi de la tine. F-35 a fost neintrecut la scandaluri cu costul programului si problemele de rezolvat in continuare. Nici Franta nu are atatea critici la adresa industriei militare despre ineficienta cate are America. Acolo e eficienta, in costurile de dezvoltare / productie nu in marja de profit.
si cu toate scandalurile f35 s-a vandut peste tot ca painea calda
Prima problema.
Banii. Zeci de miliarde sunt necesari. Vezi costul de proiectare, industrializare a F 35.
Problema 2.
Orgolii. Un clasic în relațiile franco germane. Vezi Typhoon.
Problema 3.
Piata de desfacere/ vânzare.
Două națiuni care decid sa producă un nou avion, trebuie să atragă viitori clienți în program. ACUM.
Cum au făcut americanos cu F 35 și încă din faza de proiectare.
Vânzare asigurată.
La franco germani, nu exista actualmente un potențial client, măcar unu, care sa investească deja în proiectarea sculei lor.Nici măcar 1 euro.
Problema 4.
Cea mai dificila.
Cine ar cumpăra un astfel de avion din moment ce livrările de F 35 sunt de ordinul sutelor și coada pe lista de așteptare , lunga . Nisa de multirol e ocupată. Pentru ani buni în continuare.
Basca riscul că înlocuitorul F 22 care ( se zice) că e deja prototip zburător ( dar la top secret) să ciugulească imediat o masa critica de cumpărători.
In opinia mea, cele două țări vor face propaganda, joc de imagine și atât. Istoria bombardierului Tornado nu se mai repeta.
In ziua de azi, un avion NOU european are nevoie de o aleanta minima.
Adică Franța+ Germania+ Anglia+Italia și Spania.
Inexistenta actual.
Basca macaronarii cu englezii vor avionul lor.
Posibil ca industria europeană de avioane de lupta sa moara din cumularea tuturor acestor probleme.
Părerea mea .
PS.
Și după cum evoluează situația, nu ar fi de mirare să apară un consorțiu ( cândva) cu polonezi, cehi, slovaci, ucraini ajutați puternic de americanos in proiectarea și producția unu avion ușor multirol. Și ieftin.
Un fel de continuare a istoriei F 16 combinata cu experiență coreenilor in varianta lor a aceluiași avion.
Nici japonezii nu stau pe loc.
mai sufla si IA in ceafa
Intre timp: https://www.defensenews.com/global/europe/2022/12/01/aircraft-makers-lumber-toward-deal-for-europes-next-gen-fighter-jet/
Declaratie facuta pe 1 Decembrie.
Dihonia este una de substanta si eu nu vad cum cele doua parti s-ar impaca in mod real…
Din ce scrie in articolul indicat de tine, pare ca germanii au cedat pe toata linia, lucru greu de inteles.
Căteva extrase din presa franceză pe care le-am tradus și ceva considerente personale :
„Oricum, acest acord va trebui în continuare validat de către cele trei guverne ale celor trei parteneri, ceea ce ar trebui făcut fără întârziere, cu excepția unei întorsături de ultimă oră”. „Dar acest proiect probabil nu este la capătul necazurilor… Pentru că nimic nu spune că Bundestagul va fi de acord să finanțeze etapele următoare, mai ales că deja a avertizat că va veghea asupra intereselor industriașilor germani. Și asta este valabil și pentru Franța. În cadrul dezbaterilor privind proiectul de lege de finanțare pentru 2023, Senatul va examina un amendament care, adoptat de Comisia de Finanțe, cere „să rămânem ferm în anumite puncte de „interes național esențial, cum ar fi capacitatea de a oferi echipamente și sisteme de arme corespunzătoare gradului de autonomie în acțiune”.
Dassault a fost uitat, respins, marginit de oameni care au ajuns atât de departe încât să pretindă că există fără el, în timp ce Dassault va reprezenta 90% din muncă odată ce contribuțiile fiecăruia și ale fiecăruia vor fi puse la capăt în ceea ce privește corpul aeronavei, și același lucru este valabil și pentru Safran pentru motor și că nimeni cu vreun simț sau pur și simplu dotat cu un creier funcțional nu s-ar putea îndoi.
Echilibrul de putere este confirmat și va trăi acum de la sine. Există Dassault, iar apoi, mai departe, este Airbus. Dacă acest lucru nu le convine, în paralel în Franța se va continua munca pentru a menține ideea că se poate face fără parteneri, în timp ce în Germania este panică la bord în fața conștientizării că SUA nu au NIMIC de distribuit în termenii de partajare a lucrărilor către Germania pentru doar 35 de F-35.
Șah mat.
Shoelhorn și-a vândut prea mult jocul încercând să se prefacă că are o mână grozavă când toată lumea a înțeles că nu are nici măcar o pereche și că Dassault a fost cel care a avut o chintă roială încă de la început. Concluzie: s-a chinuit doar să strige bine, Dassault a jucat bine cu factorul timp pentru a reaminti cine e șeful, iar acum se va putea aranja conform dorințelor franceze. Dar dacă lucrurile trebuie să se blocheze din nou, se va bloca din nou, nu se grăbește.
„[…] Franța, la rândul ei, și-a reafirmat libertatea de a exporta NGF, un „fapt cunoscut” al Germaniei și Spaniei, cele două țări partenere SCAF, asupra căruia „Franța nu se va întoarce”, în cuvintele lui Sébastien Lecornu. Acordul industrial deschide calea pentru semnarea contractului de studiu, cunoscut sub numele de Faza 1B, care ar trebui să pregătească construcția unui demonstrator, ale cărui teste de zbor sunt programate pentru 2027. […] Dar libertatea de a exporta NGF? O revendicăm pentru că modelul nostru industrial nu poate funcționa fără export. Totuși, acest subiect nu este responsabilitatea noastră, ci a statului. Salut observațiile fără ambiguitate adresate reprezentanței naționale, atât de către prim-ministru, cât și de către ministrul forțelor armate, cu privire la natura fundamentală a libertății de export. Partenerii noștri de lungă durată și mai recenti, care au achiziționat Rafale, se bazează pe noi pentru a-și continua relația strategică cu Franța. Unii cred că Dassault Aviation a prelungit discuțiile și că nu vrea să coopereze cu Airbus…: Acesta este mai mult un sentiment decât o realitate. Când Spania s-a alăturat proiectului Scaf în iunie 2019, Dassault Aviation și Airbus Germania au primit un nou producător la NGF, nimeni altul decât Airbus Spania. Am acceptat ca volumul de muncă și conducerea sarcinilor care revin companiei noastre să fie reduse la o treime, celelalte două treimi revenind la Airbus, prin intermediul celor două subsidiare ale sale. Așa că am făcut niște concesii. […]
Va fi Dassault Aviation implicată în alți stâlpi ai Scaf?: […] Vom înființa și o platformă digitală, cu instrumente Dassault Systèmes, și vom instala un cloud suveran 100% european, pentru a asigura niveluri de acces la date și un schimb fluid și sigur de informații între parteneri. O echipă mixtă franco-germană-spaniolă va fi instalată la Dassault Aviation, pe un platou din Saint-Cloud. Poate fi Scaf un declanșator pentru promovarea Europei de apărare și pentru a stabili o preferință europeană? Multe țări europene au preferat să cumpere american. Mă întristează. Conceptul de preferință nu este reținut în Europa, spre deosebire de Statele Unite și China. Industria de apărare este o componentă centrală a suveranității. Scaf poate contribui la promovarea unei preferințe europene. Franța este una dintre puținele țări din UE care îl aplică. După cum a amintit ministrul Forțelor Armate, aeronava de luptă Scaf este strategică, deoarece va trebui să fie, atât pentru Forțele Aeriene și Spațiale, cât și pentru Marina Franceză, componenta aeropurtată a descurajării, așa cum este cazul astăzi pentru Rafale.”
” Franța, la rândul ei, și-a reafirmat libertatea de a exporta NGF, un „fapt cunoscut” al Germaniei și Spaniei, cele două țări partenere SCAF, asupra căruia „Franța nu se va întoarce”, în cuvintele lui Sébastien Lecornu.”
Deci asta era.
Și deplâng europenii castigurile uriase ale companiilor americane… Doi ani sa nu te înțelegi asupra unui singur aspect…
Războiul din Ucraina cred că a lămurit în mare parte cum e cu ideea strălucită a unei armate europene distincte de NATO:
La capitolul decizie politică s-a văzut cum o dau cotite Franța și Germania (deși s-au aliniat oarecum, într-un final, dacă era după Macron s-ar negocia cu Putin de două ori pe săptămână, nu vreau să-mi închipui cum era cu ciumații lui Le Pen, iar Germania a tras de timp cât a putut). S-a văzut și cât poate încurca un cal troian rusesc ca Ungaria. Noroc de SUA și britanici.
La capitolul aprovizionare cu tehnică militară, din nou, baza anglo-americană( sau anglo-saxonă cum se exprimă pasionații de istorie din Est). Din ce se vede, pe dezvoltarea de tehnologie, iar, în Europa fiecare cu a lui.
Așa că, în caz de ceva, tot „anglo-saxonii” rămân de nădejde. Evident, sperând că nu se mai găsește câte un pitecantrop să creadă că ia Statele Unite pe persoană fizică.
Desi nu sunt de acord, inteleg pozitia franceza privind drepturile de proprietate intelectuala. e vorba de fructele a zeci de ani de investitii si de niste sume cu adevarat astronomice.
Un compromis este posibil, si anume sa lasi Frantei prim-planul la avion si Germaniei la tanc. Problema vine la bani probabil, pt ca avionul are nevoie de fondurile germane.
Se va gasi un compromis care nu va multumi pe nimeni, si de aici probleme peste problema. va avea o nastere grea Eurofighter 2
„Francezii nu renunta la proprietatea lor intelectuala, iar germanii nu accepta asa-zisele “cutii negre”.”
La treaba asta nemtii au dreptate. Daca sunt partener egal pai sa fiu partener egal. Dau toti aceleasi sume de bani dar francezii au mai mult din produsul final ? Cum vine asta ?
Pai si cum vine treaba ca industria germana sa faca un salt in timp avand acces si drepturi intelectuale pentru tot ceea ce francezii au dezvoltat in zeci de ani pe banii lor cu seria Mirage si mai apoi Rafale?!
Si totul practic pe gratis, pt ca francezii vin si ei cu aceeasi suma de bani in program. Adica fiecare cu cate 5 euro dar francezii mai dau si acces germanilor la absolut tot ce au invatat pana acum pe banii lor?!
Cine-i nebunul sa ofera altcuiva un asemenea nivel de cunostinte? In prezent avioane cap-coada nu fac decat americanii, francezii si rusii, restul nu prea.
Din aceasta cauza cred ca problemele sunt mari si destul de insurmontabile.
Pai nu vine treaba asa.
Ce drepturi intelectuale au francezii in domeniul generatiei a 6- de avioane de lupta? N-au fost in stare sa faca unul de generatia a 5-a.
Este un proiect NOU, asa declara toti, si in procesul de R&D tot ce se dezvolta in comun este in proprietate comuna.
Daca nemtii puneau 500 milarde $ la dezvoltarea lui F-35, la final primeau o „cutie neagra” ?
Pai mai bine il cumpara cu 80 mil $ bucata si hai la revedere ca am treaba.
Eu cred ca nemtii au dreptate.
#Gabriel. Stii cate diferente fundamentale exista intre Airbus A 380, Boeing 787, Rafale, F 22 si avionul fratilor Wright?! Absolut niciuna, toate aparatele enumerate mai sus zboara pe baza aceloreasi principii fundamentale descoperite de fratii americani.
Cum sa sustii ca un avion de ce generatie vrei tu este un proiect cu totul nou, fara legatura cu generatiile precedente? Tot ce facem astazi se bazeaza pe Know how acumulat in timp.
#Robi. Proiectul Eurofighter a fost unul sustinut de patru natiuni si pana la urma a iesit o monstruozitate de avion: cel mai scump avion la ora de zbor din lume, Tranche 1 nu poate duce lupta aer-sol si nici nu poate fi modernizat la un standard superior. I-au trebuit trei „editii” ca sa fie cat de cat multirol si de exportat s-a vandut greu.
Rafale dezvoltat doar de francezi, multirol din prim zi, bazat exclusiv pe tehnologie franceza.
Eu zic ca francezii au ce sa puna pe masa nemtilor, inversul nu stiu cat este de adevarat…
Ef a esuat din factor politic. Avionul in sine e ok, know-how-ul lui airbus castigat in program e real.
Airbus stie sa faca avioane de lupta la fel de mult ca Dassault.
@georgegmt
„Adica fiecare cu cate 5 euro dar francezii mai dau si acces germanilor la absolut tot ce au invatat pana acum pe banii lor?!”
Fi serios ce mare secrete nemaivazute stie dassault fata de airbus ?
Airbus a participat la EF. Atunci nu avea si BAE secrete nemaivazute ? Ce tehnologii nemaiauzite are rafale in plus fata de EF ? Ambele sunt foarte similare si indeplinesc misiuni similare.
Sa fim seriosi este pur si simplu sabotat programul pentru ca dassault a luat in ultimii ani comenzi pt rafale si are linie de productie asigurata. Isi permit sa bage cioace in programul asta ca sa pice pentru a face in viitor singuri inlocuitorul lui rafale. Vor tot ciolanul chiar daca va fi un program mai mic.
Un program nou in care dezvolta tehnologii noi cu bani germani care e problema ? Daca vin francezii cu partea de r&d atunci de ce mai fac r&d si de ce mai au nevoie de banii nemtilor ?
In plus Airbus nu e chiar de ici de colo, vine cu destul know-how si experienta.
e mai complicat…
In Eurofighter nemtii au facut doar o bucata, pentru ca mai erau si altii in program,pe cand francezii au facut totul cap-coada.
Interesul de a avea un program comun este ca pentru a avea capaictati si performante de nivel ridicat, este nevoie de mai multi bani in cercetare si de o amortizare disipata pe un numar cat mai mare de bucati produse, bani si comenzi pe care doar Franta singura nu le poate asigura.
O noua generatie de aeronave este sensibil mai scumpa decat cele de generatie 4+ – a se vedea diferenta de bugete intre dezvoltarea F-16/F-18 si F22 respectiv F-35. Cred ca asta ii asteapta si pe europeni, care au in plus de recuperat pe stealth mai multe iteratii de generatie tehnologica pe care le-au avut americanii:
F-117
F-22
B-2
F-35
@M.Z.
Franta nici cu Rafale nu a putut asigura suficiente comenzi fiind nevoie de export pentru a scoate parleala.
Problema mare sta cu exportul. Probabil francezilor le e teama ca nemtii zic acum da dar mai tarziu se vor sucii si nu ii vor lasa sa exporte catre arabi.
Daca asta e motivul atunci franta are perfecta dreptate sa fie precauta.
Dar motivul invocat oficial cu cutii negre si drepturi de autor e o mare prostie.
EF si Rafake similare?
Unu a fost conceput ca interceptor celalalt ca si multirol si ptr portavioane.
Mai vorbim de sistemul SPECTRA ce a fost conceput special ptr Rafale?
Eu inteleg ca e un hate generalizat la adresa francezilor. Poate oe buna dreptate dar hai sa nu dam in ridicol. Cand francezii faceau avioane de vanatoare si nu numai(Mistere,Mirage si altele) Airbus nu exista(initial) iar Germania dadea chix dupa chix. Singurul proiect de succes al Germanilor a fost Tornado. Iar acel proiect a fost un succes in ciuda Germanilor si nu datorita lor.
Motivul ptr care EF s-a dovedit un esec comercial si a iesit si extrem de tarziu este datorita Germanilor.
Pana una alta nemtii nu pus prea puyin pe masa ca sa justifice mofturile de le-au facut in proiectul EF.
Cat despre stealth eu chiar nu pricep de ce lumea crede ca doar Americanii stiu cu ce se mananca. Problema e de cost in primul rand.
Uitativa cate aparate (jumate nu sunt altceva decat diverse stadii de prototip) au avut nevoie LM ca sa ajunga cu F35 la un pret acceptabil.(desi mentenanta e grotesc de scumpa. Pana si Pentagonul a ajuns sa se planga de costuri la F35).
„Cat despre stealth eu chiar nu pricep de ce lumea crede ca doar Americanii stiu cu ce se mananca.”
Pentru ca una e sa sti alta e sa faci. F35 a facut din start lucruri care abia acum se implementeaza si pe la altii 20 de ani mai tarziu ex : casca din standardul 4 al lui rafale.
„Mai vorbim de sistemul SPECTRA ce a fost conceput special ptr Rafale?”
Absolut toate avioanele vestice au ew si rf jamming. Spectra nu face nimic ce nu fac si altii.
Toate avioanele au avut sisteme concepute special pentru ele. De fapt asta vor sa faca si in programul asta sa conceapa sisteme special pentru generatia 6 deci cu ce anume vin francezii scos din cutie ?
Tot ce o sa bage in avionul asta o sa fie dezvoltat in comun.
„F35 a facut din start lucruri care abia acum se implementeaza si pe la altii 20 de ani mai tarziu ex : casca din standardul 4 al lui rafale.”
Casca reținută e a lui Thales (TopOwl), care este utilizată din 2005 pe elicopterul Tigre și a fost comandată recent de americani pentru F-16 ai Gărzii Naționale sub numele de Scorpion.
Primele căști de pe F-35 (GEN1 și primele GEN2) aveau un sistem ineficace de poziționare a căștii în spațiu. Au trebuit să adăuge o unitate inerțială care, spre deosebire de cea a avionului, va face posibilă poziționarea căștii în spațiu și limitarea vibrațiilor. Ghinion (?), acest sistem încalcă un brevet aparținând companiei Thales (inițial Visionix, un start-up legat de MIT și achiziționat de Thales). Dar o curte americană nu a judecat în favoarea lui Thales cănd aceștia au intentat un proces lui LM.
„Absolut toate avioanele vestice au ew si rf jamming. Spectra nu face nimic ce nu fac si altii.”
Mda ! Așa să fie ! Fuziunea de date și activ cancelling este peste tot, e suficient să te apleci și le culegi.
Nu știu de ce proștii ăștia de la Thales au dezvoltat funcțiile astea din start pentru Rafale.
Active cancelling = digital radio frequency memory. Tehnologia exista de decenii intregi si este dependenta de biblioteci de semnale ELINT. Te trezesti ca Thales are niste biblioteci ELINT comparativ cu cele acumulate de AFISRA/25th Air Force. Faptul ca stii sa mimezi niste radare sovietice concepute la 1900 toamna se incadreaza la vise mari chiloti mici.
Tehnologia existà.
Este aplicatà operational de catre un alt avion decât Rafale ?
AN/ALQ-131, AN/ALQ-237, AN/ALQ-99, Mk53. Lista poate continua.
an /alq 162?
N-a spus nimeni ca sunt prosti am spus ca nu e nimic unic. Zi un avion de vanatoare vestic produs azi ce nu face lucrurile astea ?
Care sunt tehnologiile de le stie doar Dassault de nu vor sa le puna in programul asta ? Experienta in drona (la singular) ? Data fusion si EW ?
Fi serios. Nu vor ca sunt alte lucruri comerciale care nu le convin dar nu pot sa declare asta.
Probabil vor scris negru pe alb ca il pot exporta cui vor. Pentru Dassault exportul a fost locul unde au scos banii.
Imi place ca avem experienta lui LM cu un avion de generatia 5 si cu cate probleme a intalnit de unde rezulta ca LM = bad dar cand vine vorba de Dassault multi pe aici se comporta de parca e no problem un avion de generatia 6.
Hai sa vedem intai niste lucruri concrete si apoi mai vorbim despre cat mai poate Dassault in era asta. Mai ales ca e o companie care mai mult a schiopatat decat a mers vreo 2 decenii, recent ce a prins niste contracte prin tari babuine.
Dassault nu a schiopàtat niciodatà, e un exemplu de gestiune, iar majoritatea cifrei de afaceri si profitului este datà de aviatia civilà.
Simplu, actualmente numai F-35 si Rafale fac fuziune de date.
Mai sunt altii care se bâlbâie, dar mai au pânà departe.
https://www.airbus.com/en/products-services/defence/military-aircraft/eurofighter
https://www.saab.com/markets/india/gripen-for-india/technology/gripen-es-ew-system-a-big-change
fuziune de date face si f16 romanesc cu Awacs,radar terestru sau Jstar datalink 16, radar de bord, sniper atp si capraru Ion la Jtac,ca doar colecteaza date de la mai multi senzori,discrimeaza,selecteaza si loveste tinta terestra sau aeriana sau aia nu e data fusion ca F16 romanesti e niste jafuri nu face din astea
Nu avem aceeasi definitie de „fuziune de date”.
Mai încearcà !
pai noi vrea sa spui ca un rafale e echivalentul unui J-Stars
Fuziunea de date la Rafale et cà SPECTRA prezintà pilotului solutii de tir sau de evitare fàrà sà specifice de unde are informatia (captori proprii sau informatii externe).
Tot ce povestesti înainte nu este „fuziune de date”. Este colectare si analizà de date de provenientà diferità. Pilotul trebuie sà le interpreteze si sà ia o decizie de evaluare a pertinentei informatiei.
Dacă te uiți la business jet-urile făcute de Dassault, care beneficiază direct de tehnologia militară subvenționată, sînt cele mai scumpe, cu mult peste Cessna, Gulfstream sau chiar Bombardier, dar au o rată de producție minusculă. Așa că, da, știu să se descurce cu bugete mici…
Tu citesti ce scrii? Sau dai numa cu hate catre francezi.
Casca aia mirobolanta si nu numai de pe F35 erau de ceva vreme folosite de ieuropenii astia primitivi.
Mai usor cu fanboismul catre americani. Ca nu au inventat ei apa calda.
realizezi ca imi spui cat de tari sunt francezii la un articol care arata impotenta lor ?
1000 de ani de ciondăneală nu se spală în câteva decenii.
Copilul cu mai multe moașe se naște greu… Cele trei state partenere au un pib insumat de o treime din cel american iar bugetele lor pentru aparare reprezinta un sfert din al celor de peste ocean.
AIRBUS se muta la TEMPEST si cocosul galic in oala cu ciorba.
Francezii au orbul gainilor si nu vad concurenta de aici, din Europa.
De americani nu mai vorbim, aia joaca in alta liga.
Domnilor, lucrul amestecat in cazul de fata – se pare ca le miroase nasurilor finute de la Paris si Berlin. Nu discut care au dreptate sau nu. Vreau doar sa fac paralela intre ei si engleji. Alora nu le mai pute sa colaboreze cu altii. Brexitul i-a dat peste cap, covidul a pus capac, iar acum criza energetica le-a mai dat inca o palma. Si-au invatat lectia si nu mai stau cu nasul pe sus. I-au primit pe ceilalti in programul lor si bine au facut. In timp ce frantujii si fritzii se vor mai ciondani inca mult si bine, zburatoarea englezeasca va fi prototip cam in vreo 5 ani. Si ghiciti cine va lua caimacul pietei de gen europene (caci unchiu sigur nu-si va vinde zburatoarele sale de generatie sase)?
A.M.R 12 ore pana la dezvelirea lui B-21 Raider ! Decembrie 3 la 2.30 AM cica ridica paturica de pe el
https://www.youtube.com/watch?v=bgeX78yv6Wc
sua ramane in alta liga
Japonezii fuzioneaza cu britanicii si ai atras si Italia de partea lor.
Francezii ar putea continua cu spaniolii si sa mai atraga natiuni care sa contribuie la dezvoltarea avionului.
Germanii ar putea atrage Suedia de partea sa. Cu experienta suedezilor si banii nemtilor ar putea iesi ceva bun. Eventual si ei sa atraga natiuni dispuse sa investeasca in asa ceva.
Ar di ideal sa fie 3-4 proiecte separate in cadrul NATO. Ar insemna concurenta reala iar concurenta duce la calitate/pret corespunzatoare.
Suedia e cu englezii deja!!!
Ciudat!! Ieri a aparut musiu Trapper si zise ca e ok si au demarat proiectul impreuna cu Airbus. A zis, cu juma de gura, si ca s au facut presiuni politice enorme din ambele parti, dar, in final se pusera de acord. Asa ca, cica, e pe vine. Cand? Dumnezeu stie!!
TOKYO, Dec 2 (Reuters) – Japan, Britain and Italy will announce a groundbreaking agreement as early as next week to jointly develop a new advanced jet fighter, two sources with knowledge of the plan told Reuters.
https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/japan-britain-italy-announce-joint-fighter-project-early-next-week-sources-2022-12-02
suedezii pierduti pe drum? 🙂
suedezii sunt implicati la nivel de companie saab. saab apoi propune suediei un avion care poate sa fie unul de conceptie proprie sau tempest.
nu cred ca suedia mai poate produce singura un avion de generatia 6.
arhitectura lui tempeste e un pic diferita fata de fcas-ul franco german.
„De data aceasta, anunțul e pe bune. „Avem un acord cu Airbus, indică Eric Trappier. Blocajele au fost ridicate. Vom putea intra în execuția noii faze de studii, cunoscută sub numele de 1B, care trebuie să pregătească dezvoltarea unui demonstrator, care să zboare pe la 2029. Mai rămâne doar semnarea formală a contractelor în câteva zile”. Acest lucru va fi notificat de către Direcția Generală de Armament (DGA), în numele celor trei țări partenere – Franța, Germania și Spania. Programul SCAF este în sfârșit pe drumul cel bun? Acordul anunțat în această după-amiază ar trebui pus în perspectivă. Faza 1B constă doar în definirea principalelor caracteristici ale unui prim demonstrator. Abia în faza 2, a cărei semnare este programată pe doi-trei ani, vor fi definite specificațiile precise ale prototipului, fabricarea dispozitivului lansată, înainte de testele de zbor programate pentru sfârșitul deceniului. Și chiar și odată ce prototipul este în zbor, partea cea mai grea va rămâne de făcut: dezvoltarea aeronavei finale și a dronelor sale, pentru punere în funcțiune, ceea ce nu se va întâmpla înainte de 2040-2045.
Până atunci, programul va trebui să depășească în continuare multe capcane. În special, va trebui să obțină aprobarea Bundestag-ului, care nu a fost încă câștigată în totalitate. Camera inferioară a parlamentului german cere ca programul MGCS pentru tancul de luptă al viitorului, tot franco-german, să avanseze în paralel cu proiectul SCAF. Cu toate acestea, MGCS se luptă să decoleze, din nou din cauza disputelor privind împărțirea sarcinilor dintre francezul Nexter și germanul Rheinmetall. S-a ajuns la un acord între cele două grupuri, după cum a dezvăluit La Tribune, dar asta nu rezolvă cu adevărat problemele de bază. Bundestagul ar putea folosi acest argument pentru a încetini munca la FCAS. Referindu-se la aceste „procese” din diferitele țări partenere, șeful Airbus Defence & Space, Michael Schoelhorn, vrea să fie liniştitor: „Suntem optimişti că toate acestea pot fi finalizate în viitorul foarte apropiat”, asigură el.
Pentru a luq altitudine, programul de avioane de luptă va trebui, de asemenea, să demonstreze că într-adevăr răspunde nevoilor fiecăreia dintre forțele aeriene (și forțele aeriene navale) ale celor trei state client. Germania vrea un NGF puternic și puternic înarmat, care ar putea duce la o masă de peste 40 de tone. Această masă ticăie în Franța, unde NGF va trebui să fie îmbarcat și pe succesorul lui Charles de Gaulle, PANG (portavionul de nouă generație). Parisul cere, de asemenea, ca dispozitivul să fie adaptat la transportul rachetei de descurajare aeropurtată franceze. Calendarul ridică, de asemenea, întrebări. Întârzieri la aprindere qu provocat întârziere, multă întârziere. Primul zbor al demonstratorului, planificat inițial pentru 2025, nu este așteptat înainte de 2029, potrivit lui Eric Trappier. Producătorii vor trebui să muncească din greu pentru a respecta termenele limită, deoarece proiectul concurent, Tempest lansat de Regatul Unit și căruia i se alătură Italia și Suedia, plănuiește să pună dispozitivul în funcțiune din 2035, adică cu cel puțin 5 ani înainte de FCAS. În ciuda acestor semne de întrebare majore, Parisul, Berlinul și Madridul ar greși să-și limiteze plăcerea. Apărarea europeană tocmai a făcut un pas înainte. În contextul actual, marcat de o frenezie a achizițiilor de echipamente realizate în SUA în Europa, acest lucru nu este atât de frecvent”
Concurenta -i buna ..Ai de unde alege ce ti sa potriveste , ce vrei . etc . Chestia e ca europenii se cearta iar americanii vand , in draci . De la deja batraioarele F 16 pana la F 35 si ce mai au prin curte . Acum daca avionul francezilor si germanilor o iesi pe la un pret peste suta de milioane cine o sa-l cumpere ??? Plus pret pe ora de zbor , intretinere..E drum lung pana la un viitor avion european asta luand in considerare si programul Tempest ..Sunt curios ce o sa le iasa turcilor cu al lor FX sau cum se mai numeste programul ala ..Si sa-i nu-i uitam pe coreeni cei buni care deja au o scula pe piata..
@george
in sfarsit un articol unde mai dezbatem si noi ceva inafara de politica
cheers!
Aceasta nu e dezbatere tehnica .
Pur si simplu te uiti la altii .
Si , ma rog, astepti sa vezi daca iti cad ceva firmituri .
Daca nu ai cu ce participa la un program , platesti cheia cu 3 000 de euro .
Si au fost vremuri cand am fost invitati sa participam la F-35 .
Sau ni s-a oferit licenta pentru Cobra .
Sau pentru ATR-42 Cargo .
Sau rachete+radare in cooperare cu Israelul .
Capacitati de productie + personal in productie + personal capabil in dezvoltare + capacitati de cercetare = succes .
Situatia actuala , cum o descria cineva aici pe RoMil ( nu mai dau nume ) :
esti subcontractor independent , livrezi o piesa / efectuezi o operatie .
Anul acesta ai primit 1000 de lei pentru respectiva piesa , dar la anul viitor doar 900 , si daca nu vrei adio si discutam cu altii .
Economia care duduie / PIB enorm / centre tehnologice , unde sunt in realitate ?
Caci nu se vede nici la buget , nici la participari la proiecte gen New Generation Fighter sau macar o drona amarata cumparata de ” dizertatie pe securitate nationala ” .#pensie.la.50.de.ani
Trivia: cand s-a cumparat Volhov , in complet erau niste carucioare facturate la pret de autoturism.
S-au refuzat si s-au fabricat in tara .
La fel si rachete de instructie ( la incarcare pe rampa ) , plus mentenanta , plus …
Mai nicusoare, ca tot vorbest de volhov, stii tu ca la volhov era folosit acid azotic pe post de oxidant? si au zis „ai nostrii” ca avem industrie de profil, ce sa cumaram acidul de la rusi (ignorand ca avea in compozitie niste cantati infime si clasificate de substante ce controlau viteza de reactie). Si la testare a facut un booooom de era sa moara jumatate de baterie lansare. Evident s-a revenit cuminte la furnizorul autorizat.
Iar pe vremea aia chiar aveam industrie si cercetare.
Da mai Bloombergule , stiu care erau carburantii, plus aerul comprimat de ziceau ca jetul poate taia in doua un om ( exagerat totusi ) , ca am avut colegi de serviciu care au fost la catane ba la rachete AA , ba la radiolocatie , ba la ROT , de am ramas cu gura cascata cand am vazut ca le-au dat in dotare tunuri AT Resita mod.1943 dupa casarea ROT ( identificate in fotografii , dupa ’90 nu mai era asa strict )
Acum sunt zeci de site-uri cu descrieri , ba a fost si toata documentatia tehnica de exploatare / reparatii pe net ( manualele ) .
N-am auzit de boom , nici colegii ( fosti, Ro )
Acum au ceva apa in plus in stoc si merge si asa , nu ?
.
In schimb pot sa-ti spun de boom la aruncatoare , dubla incarcare , si au dat vina pe munitie .
Una din problemele armatei romane e ca se vorbesc vrute si nevrute .
Spre exemplu aici a fost dat spre exemplu un articol in care un fost locotenent de artilerie de munte spunea ca au eplodat tevile obuzierelor de 98 mm, o prostie absolut nereala .
Tin minte ca un subofiter de artilerie de munte imi povestea cu obida ca un astfel de exemplar de ofiter le ceruse sa puna in loc de garnituri originale la legaturile elastice silicon , ca nu mai aveau .
#Robi. Si m-am saturat de politica.
https://m.defenseromania.ro/proiectul-fcas-noul-avion-european-de-generatia-a-vi-a-dassault-confirma-in-sfarsit-ca-a-ajuns-la-un-acord-industrial-cu-airbus_619866.html
Ce spuneam de viitorul avion european mai sus… n-au făcut nici generația a 5-a și visează la a 6-a. O sa iasă o struțo- cămilă …cu indulgenta.. un 5+. Hai că s-au molipsit și ăștia cu PDF-urile ?
Daca continua asa, nu iese nimica. Se vor desparti ca la ultimul lor proiect EF2000/Rafale. Problema e ca, la nivel de companii implicate, francezii vor banii nemtilor, iar nemtii know how-ul Rafale. Iar sefii ambelor firme sunt niste psihopati functionali fara viziune!
Marea Britanie si Japonia par sa aiba o viziune mai clara si vor sa distribuie drepturile 100% spre ambele parti, sper, cu toate ca cultural sunt mai „diferiti”…
Daca le iese, jos palaria.
Oare ajungem la „EF2000” V2?