Rod al cooperarii dintre Franta, Germania, Olanda si Italia, elicopterul de transport mediu European nu a avut o “copilarie” foarte fericita, fiind destul de greu ajuns la adolescenta sub concurenta permanenta a americanului Blackhawk, care desi mai “batran”, tehnologic vorbind cu 20 de ani, avea intaietate pe cam toate pietele, ajutat fiind si de bolile copilariei facute de catre NH 90 dar si de pretul cam la jumatate fata de european.
Dar se apre ca necazurile pentru NH Industryes s-au mai spulberat, Franta suplimentandu-si comanda initiala de 68 de aparate cu inca 34 de bucati, la un pret per bucata de 48 milioane de dolari.
NH 90 este totusi alta mancare de peste fata de calul de bataie american Blackhawk, fiind din alta categorie. Astfel NH-ul poate transporta 21 de militari, fata de 11 UH-60, are capacitatea de transporta mai mult combustibil si are in general o capacitate superioara de incarcare. Incet, incet NH 90 isi face loc si la export, pana in momerntul de fata 595 de aparate fiind deja comandate, iar pe unele piete europeanul a inceput sa-l bata pe principalul sau contracandidat, UH-60.
In acelasi timp nu trebuie uitat ca piata elicopterelor de transport militare este una extrem de competitiva si agolmerata. Aici intalnim companii cu renume si cu mii de elicoptere vandute, cum ar fi Sikorsky sau Boeing, dar tot aici se afla si concurenta ruseasca cu al lor nemuritor Mi-8/17/171, un elicopter extrem de fiabil si la un cost cam la jumatate fata de UH-60, asa ca depinde de cati bani ai in buzunare: vrei ce-i mai bun, cumperi NH-90, daca vrei mobilitate fara prea mari pretentii, Mi-17 este alesul, iar daca vrei calea de mijloc americanii iti pot oferi imediat UH-60.
GeorgeGMT
Trebuie ca s anu uitam comenzile fly by wire care sunt introduse pentru prima data pe NH 90 si in plus nu trebuie uitat ca manevrabilitatea este apropiata de nivelul Apache desi este un elicopter de transport – acest lucru il va face un gunship excelent!
Bun, dar cam scump pentru un gunship.
Daca NH90 e cel din poza, nu ai de ce sa faci gunship din el. E ditamai autobuzul, un profil prea inalt si, ca sa-i blindezi partile laterale, va trebui sa folosesti atat de mult blindaj (e o suprafata imensa) incat ii vei afecta mobilitatea (asta in cazul in care va mai putea sa se ridice de la sol :-))).
E ca si cum te-ai apuca sa faci gunship din Puma.
Puma este deja gunship – NH 90 are sistemele vitale blindate deja.
Puma nu e gunship. E un helicopter de transport pe care s-au pus ceva sisteme de lupta. Il dai jos cu un Kalasnikov.
ce tare e kalasnikovul asta de da jos de pe cer mai tot ce misca
mai ceva ca chuck norris
in rest documenteaza-te putin legat de nh 90
asta cu faptul ca il dai jos cu kalasnikovul e mult supraevaluata
daca te gandesti ca ala de sus are un tun de 20 mm care cu munitie antipersonal are vreo 3-5 metri radiani efect omorator ,adica „alicele” ce se desprind fac terci totul in zona in care trage ,tunul ala se orienteaza numai dupa cum misca ala capul ,deci numai trebuie sa apese pe tragaci,ala trage de sus ,deci vede tot
chestia cu doboratul elicopterelor cu arme mici ,de infanterie ,e ptr ca au insistat sa stea in zone periculoase ptr ele ,in nici un caz nu sunt pumele socat elicoptere care sa stea in zone cu foc intens inamic de infanterie ,sunt elicoptere antitanc si de asalt
Si AH 64 Apache teoretic poate fi dat jos cu kalashnikov-ul dar prcatic nu pre aajungi tu ca sa tragi asa de precis.
Daca ala are 8 rachete antitanc + PRND de 68/70 mm + tun de 20 mm nu prea te iei usor de par cu el.
Apache-ul nu-l dai taica jos cu AK nici macar teoretic, da Puma il dai…
@george gmt apache-ul nu e o cutie blindata ca la tancuri
blocurile elctronice din cutiile de jos au rol de protectie
rezervoarele sunt suple ,asemanator constructiv cu cele de la iar 99 sa spuunem ,rotorul de coada nu e „indestructibil”
in teorie ,toate elicopterele aterizeaza in autorotatie ,fara rotor de coada
in practica e ca in filmul „black hawk down”,aterizarea in autorotatie
in teorie si un apache il dai jos cu kalasnikovul
au o multime de sisteme sensibile elicopterele,blindajul la apache nu e peste tot „o cada de titan” ca la su 25,ci e cu fibra de aramida ,ca lla vestele antiglont ,care are caracteristica ca nu suporta n mii lovituri pe aceeasi suprafata ,asa ca…,cu foc concentrat de infanterie(kalasnikov),poate fi dat jos
….in teorie
Teoria ca teoria, dar practica te omoara.
La elicoptere exista ‘zonele mortii’, niste grafice de viteza si altitudine specifice per aparat, daca nimeresti in alea nu intri in autorotatie fie ca n-ai viteza suficienta fie ca n-ai inaltime suficienta…
La monomotoare gen IAR316 era si mai nasol, ca nu iti crapa numai elicea anticuplu, ce faci daca iti crapa singurul motor…
nh 90 are pilotul ala automat cu 4 canale si prin sistemul fly by wire ce-l face sa fie extrem de usor si sigur de pilotat
e mai scump ,dar cred ca e peste ceilalti
si de-abia e la inceput de drum
pai la fel ar fi si NH90 un transportor cu mitraliere dar asta nu inseamna gun ship. Poate s-ar putea monta totusi un tun in fata ca la elicopterele de atac deservit de copilot. Pentru tarile cu bani probabil ca dupa maturizare va fi optiunea preferata dar cum nu e cazul nostru tot mi sunt de preferat
NH90 s-a vandut oricum binisor si prin multe tari.
Nu e gunship.
E in doua variante:
-TTH – transport tactic
-NFH – NATO Frigate Helicopter, ala din prima poza e NFH, pt fregate, optimizat pt ASW/ASuW, l-am vazut pozat cu Murene sau Marte Mk2 acrosate.
citisem pe undeva ,unde spunea ca pe timp foarte rau,pe mare ,l-au lasat pe pilot automat la pct fix si se descurca foarte bine
Si Belgia are 8 aparate,4 NFH navale folosite pentru cele 2 fregate si 4 TTH transport persoane plus inca 2 comandate optional.Duminiva vor defila 2 la parada de ziua nationala.Unul belgian si unul olandez.