Daca germanii pot fi acuzati ca tot faulteaza programul pentru un viitor tanc european – MGCS, pentru ca au interesul sa-si vanda Leopard 2A8 si poate chiar sa dezvolte varianta 2AX, daca Rhenimetall trage tare sa-si impuna KF-51 Panther, ei bine, nici francezii nu sunt mai breji.
Marina Franceza trebuie sa inlocuiasca fregatele clasei “Floreal”- sase unitati, cu 5-6 corvete noi. Navele clasei “Floreal” sunt nu numai batraioare dar si slab inarmate astfel incat inlocuirea lor trebuie facuta si francezii chiar si-au propus sa le dea la fier vechi pana la sfarsitul acestui deceniu. In paranteza fie spus “Floreal” sunt mai putin corvete – iar fregate nici atat (asa cum le clasifica francezii) – ci mai mult nave de patrulare oceanica cu raza lunga, navele avand o autonomie de 17 mii de km la o viteza de 15Nd. Pentru o nava de doar 3000 de tone este o raza cu adevarat impresionanta.
Doar ca se pare ca cele 5-6 noi nave vor fi din clasa Gowind, ca tot tipa presa de la noi ca francezii nu cumpara Gowind. Ei bine, s-ar putea sa le cumpere, conform domnului Stéphane Frémont, directorul departamentului nave de suprafata al Naval Group. Declaratia a fost facuta in Malaiezia cu ocazia expozitiei de tehnica de lupta DSA 24.
Ei bine, domnul Frémont a spus ca marina franceza ia in considerare achizitia de corvete Gowind care sa inlocuiasca navele clasei “Floreal”. “We started discussions last year, with the Directorate General of Armaments [DGA] and the French Navy, for the replacement of the Floréal-type frigates. The Gowind model was selected as a potential candidate. For these ships, this is a contract that will start in a few years and the goal is to build six ships.”
Nimic anormal pana aici, doar ca Franta este, alaturi de Italia, Romania, Spania si Grecia membra a European Patrol Corvette, program care prevede dezvoltarea de catre tarile membre, sustinute de UE, a unei noi corvete, nava pe care toate cele cinci natiuni ar urma sa o achizitioneze.
Programul este sustinut de European Defence Agency si aflat sub tutela Organisation for Joint Armaments Cooperation (OCCAr), iar contractul pentru proiectarea intiala a navei a fost deja acordat catre un consortiu format din Fincantieri, Naval Group si Navantia.
EDA va oferi un fond de 60 de milioane de euro ca finantare. Programul EPC are in vedere dezvoltarea unei corvete in jurul a 3000 de tone si 110 metri lungime, o nava extrem de modulara, o platforma navala, daca vreti, pe baza careia fiecare beneficiar sa-si poata dezvolta propria versiune. Trei variante de vor fi luate in considerare: lupta nava-nava, misiuni de patrulare de foarte lunga durata si misiuni de patrulare oceanice – raza extrem de lunga. Adica cam pe sufletul francezilor si al imperiului lor maritim extins pe trei oceane.
In august 2023 Military Programming Law [LPM] 2024-30 a indicat ca marina franceza va fi dotata cu cinci noi corvete dar ca acestea nu vor veni din programul European Patrol Corvette si atunci cine sa-i mai inteleaga si pe francezi?
Iar daca punem fata in fata Floreal vs Gowind lucrurile nu se leaga prea bine. Gowind este net superioara la aproape toate capitolele: sisteme de armament, senzori, versatilitate, tehnologie etc, dar este neconforma exact unde conteaza cel mai mult: raza de actiune. Daca o nava Floreal poate naviga pana la 17 mii de km la 15 Nd, Gowind nu reuseste sa se apropie nici macar la jumatate, avand o raza de actiune de “doar” 7 mii de km.
Ori francezii au nevoie in primul rand de raza foarte mare si aici programul EPC tocmai asta ofera, o nava capabila sa patruleze mari intinderi oceanice, lucru pe care Gowindul in mod clar nu-l poate face si atunci?!
GeorgeGMT
Cum spuneam, alt program european sortit esecului…pur si simplu europenii nu se pot pune de acord asupra unui program comun fie ca este tanc , corveta sau avion..Prea multe orgolii si interese financiare
Si ai nostrii asteapta dupa corveta europeana ca tampitii…sunt curios daca macar a fost proiectata sau a ramas doar la stadiul de idee…In ritmul asta o sa vedem F35 zburand sub cocarde tricolore si noi tot nu o sa avem o nava militara de suprafata noua …Poate ar trebui sa ne orientam si aici spre coreeni..Au niste proiecte interesante pe parte navala
Cat despre francezi e clar ca nu aveau de gand sa construiasca ceva aici..
Nu de francezi imi arde mie ci de F-35, luate tarziu, care practic ar putea sa zboare sub steluta rosie si nu cu cocarde tricolore.
Semnalizez de mult timp pe acest site ca Europa are sanse putine sa castige in fata rusilor, ca pe site-uri este numai propaganda , prostie, alergatura dupa fonduri si multe altele.Europa ar trebui sa militeze pentru pace in Ucraina si nu pentru intretinerea focului. Sa nu aveti nici o grija, la aceasta politica, o sa ne vina randul cat de curand…
Alooo, Ciulacu! Ca să te pui iar bine cu francii, vezi că vor retrage corvetele astea, poate ți le vând la preț de nou-nouțe. Bine că scăpăm dreaq de tine în toamnă, dacă nu te lasă Geoană tot premier.
Mai sus văd că se întinde iar ideea cu coreenii. Parcă nu ar fi două șantiere navale ale unor mari constructori europeni.
Se poate si mai rau , Ciulacu presedinte.. cat despre santiere…degeaba le ai daca nu le pui la treaba ( pentru tine )..
Ii vaitam si pe astia,era mai ieri un interviu la naval group cu lansarea programului pt constructia Snle -3g
1.) Sa vedem ce versiune de Gowind vor alege, pentru ca daca ii cresc puutin deplasamentul, s-ar putea apropia de capacitatile Floreal.
2.) Posibil ca Naval Group va candida la corveta europeana cu un derivat/evolutie a Gowind… si atunci programul francez nu ar fi atat de incompatibil
The MMPC will have at least two versions:
Combat variant (reported Italian preference): 3D radar and combat management systems, short to medium range surface-to-air missiles (SAM), anti-torpedo countermeasures, envisaged top speed: 25–26 knots (46–48 km/h; 29–30 mph);
Long-range patrol variant (reported French preference): 3D radar and combat management systems, short to medium range range SAMs, envisaged top speed: 24 knots (44 km/h; 28 mph)[7]
@George – n-am mai apucat sa modific articolul, asa ca o sa fac cateva comentarii:
1. Floreal este ceea ce francezii denumesc un „Aviso” – este un soi de Offshore Patrol Vessel – nava de patrulare de rang secundar folosita pentru „prezenta” pavilionului in numeroasele teritorii de peste mari ale francezilor.
2. EPC este proiectata cu 2 versiuni in minte:
– versiunea Full Combat Multipurpose care pare să se plieze pe cerințele forțelor navale italiene și a celor grecești, Grecia alăturându-se și ea acestui proiect. Italia și Grecia își doresc o navă de patrulare pentru Marea Mediterană, în special zonele sale central-estice unde ambele țări au interese semnificative. EPC trebuie să asigure prezența și supravegherea acestor zone dar totodată trebuie să fie capabile să desfășoare misiuni de luptă;
– versiunea Long Range Multipurpose care pare să se plieze pe cerințele forțelor navale franceze și spaniole (și aceștia din urmă alăturându-se ulterior proiectului) care au nevoie de o navă de patrulare cu rază lungă de acțiune capabilă să opereze în teritoriile pe care aceste țări le dețin la mare depărtare de metropolă.
Daca francezii aleg Gowind, vor torpila programul EPC in care si Naval Group are partea sa. Probabil ca n-au iesit suficient pe plus… 🙂 Oricum, adaptarea Gowind pentru inlocuirea Floreal – adica o crestere semnificativa a razei de actiune presupune reproiectare. Iar daca francezii vor sa lanseze comanda in cativa ani, de ce nu asteapta EPC nu pot sa inteleg. EPC are finantare si se asteapta ca prototipul sa fie construit pana in 2027, probabil usor nerealist, mai degraba spre 2030. Adica in maxim 6 ani.
Mai multe detalii aici: https://www.rumaniamilitary.ro/buletin-naval-o-scurta-prezentare-a-programului-corvetei-europene
De EPC, cei mai interesati par italienii si, poate, spaniolii. Grecii, desi membri deplini, ca si noi, mai degraba „urmaresc” cu interes.
Dpmdv, EPC ar reprezenta o excelenta solutie pentru noi ca sa iesim o data din paradigma SH-urilor si sa luam niste nave noi. 6 unitati ar putea inlocui T22R, Tetal, Marasesti si ar constitui principala forta de suprafata a FNR. Ele ar putea fi suplimentate de o mica escadra compusa tot din 6 unitati de nave costiere / ape interioare, ceva in genul Shaldag / Mk. VI, desi eu as prefera ceva pe la 3-400 tone, dotate Marte ER.
De ce o cotesc francezii spre Gowind cand participa la EPC nu pot sa inteleg… Poate vor si una si cealalta, habar n-am. Oricum, cand vine vorba de astfel de colaborari multinationale, as fugi de francezi ca dracul de tamaie.
Si planurile grecilor – https://www.navalnews.com/event-news/cne-2024/2024/05/hellenic-navy-reveals-its-surface-fleet-modernization-plan/
Ei da, dl. Nicolae! Ultima fraza mai ales reprezinta exact si punctul meu de vedere. Decat cu frantujii, mai bine lipsa. Ai alte solutii mai destepte. Cat despre ce scria cineva mai sus ca ai doua santiere navale importante in curte, ei bine ai chiar trei, numai ca in al treilea tocmai ti-ai bagat picioarele tu ca tara europeana guvernata de niste tradatori.
Asta cu falimentul SN Mangalia cam pute….Bine , intra in faliment si dupa ??? Il cumpara cineva mai pe nimic ?? Cin’ sa fie cin’ sa fie ??
O miscare mai ciudata.
Pe scurt, terenul santierului e in proprietatea Santierului Naval 2 Mai SA, firma de stat. Terenul e al 2 mai SA si inchiriat spre firma rezultata din asociarea cu Damen.
Acum se vb de nationalizarea incintei, santierul 2 mai urmand sa primeasca 90 mil lei de la fondul de rezerva al guvernului. 80 de hectare cu iesire la mare.
Ar intra in domeniul public al statului si in administrarea ministerului economiei, urmand teoretic sa fie concesionat inapoi catre santierul 2 Mai.
Dar e o miscare foarte ciudata.
https://www.profit.ro/stiri/politic/in-litigiu-cu-damen-romania-nationalizeaza-incinta-principala-a-santierului-naval-din-mangalia-21609503
@MTX Am spus doar ca nu m-as baga in proiecte multinationale (Eurofighter de exemplu cu francezii). Dar asta nu exclude orice colaborare cu ei. In programe punctuale se poate face treaba buna cu francezii si sunt si exemple reusite ale unor astfel de colaborari. Cat despre alte solutii mai destepte, sa stii ca francezii fac arme bune si sunt printre putinii din Europa care pot face de toate cu resurse proprii, fara sa depinda de altii. Ii costa mai mult, dar le da o autonomie excelenta.
Pe scurt, ai „citit” doar ceea ce iti doreai sa auzi… 🙂
Merovingian: Please, ma cherie, I’ve told you, we are all victims of causality. I drink too much wine, I must take a piss. Cause and effect. Au revoir.
PS- Gutu-te-n Morgen, Dragnea!
Mi-e teama ca esti mult prea subtil pentru mine… 🙂 Dar mi-ai facut pofta de Matrix.
Hehe.. .aluzie la ultimele 2 randuri (pe monitor de PC cel putin) din comentariul de mai sus…
Eu ramasesem cu impresia ca statul roman nu si-a facut investitiile la Constanta unde trebuiau sa se faca corvetele de catre Navalgroup – de unde e luata asta ca ar fi trebuit francezii sa retehnologizeze un santier care nu le apartine ?
SNC Constanta e detinut de Bosanceanu, cum sa retehnologizeze statul o companie privata, in care lume se face asta,statul e de vina ca a acceptat la licitatie, o asociere de firme care se afla in incapacitate de a executa corvetele si ia si acordat contractul ,acu in orice stat civilizat se lasa cu anchete si puscarie sau daune catre stat date de niste decidenti guvernamentali aflati in functie ,in Romania nu
Multumesc, abia acum m-am documentat cat-de-cat. Un off-shore care ar putea sa fie la fel de bine sa tina fam. Bosanceanu in CA ca paravan pt chinezi sau pt rusi … jegoasa afacere. Asa ceva n-ar trebui sa primeasca contracte strategice de aparare. Francezii s-au bagat stiind ca pute …
Parca zicea ceva Ciulacu despre niste discutii cu madam Meloni despre ceva nave ( cred ca este si pe la PSR un link ceva ).. Sa-l fi momit italinca pe covrigar cu varianta italieneasca a EPC ???
Abu Dhabi class scrie pe noi.
N-avem noi nici macar norocul asta.
Cine stie?
Amu’ la anu’ class e mult mai sigura pentru noi 😉
https://youtu.be/ptYw8JI4m-I?si=0rrYC8DlcLPIF5Hy Vard
ca tot luam AAV 7 pt marina calareata poate schimbam Ceamurile
https://vardmarine.com/gallery/vard-7-510-lc/
ca NG e de cah damen nu e frecventabili si ne-am dus in vizita in Italia Vard 7 series :
https://vardmarine.com/vessels/vessel-gallery/
doar are 2 santere pt nave maritime
@Anla’shok Mie mi se pare ca EPC si Doha seamana foarte mult.
Doha class nu-s niste Abu Dhabi expandate? Asa aveam impresia ori mi se trage de la somn?
Abu Dhabi sunt o dezvoltare a clasei de OPV-uri Comandante. Noua ne-au propus o versiune expandata a Abu Dhabi. Din cate stiu eu, Doha sunt un proiect complet nou al celor de la Fincantieri. Cred ca se numea MMC inainte sa o cumpere qatarezii.
Daca se v a alege pt MR , din opinia mea
e cea mai adecvata platforma pt Romania.
Aceasta platforma este exact ce trebuie
si coreleaza cu lungimea litoralului Romaniei. Totodata se pot depasi in Mediteraneana fara nici o problema.
Un singur lucru asi adauga la aceasta platforma, asi adauga sistemul CODAG adica o turbina care s o aduca la 30kn
in timpurile necesare. Despre armament,
are nevoie si de potential de lupta AS in forma de torpile si sonar inafara de potential de lupta de suprafata si AA.
Inca odata, platforma ideala.
Aha am inteles eu gresit.Stiam ceva despre o varianta alungita a clasei Abu Dhabi dar am asociat-o gresit.
@John Doe Varianta italieneasca a EPC ar fi ceea ce ne trebuie noua. Iar Fincantieri, care e implicat industrial in proiect, ar putea folosi santierele Vard din Romania.
@bossilor
Banii pentru nave sunt in buzunarele partidelor pentru campanie.
Aoleu! Dezastru! Un nou NH90 la orizont! Mvai, departamentul armamente trebuie tot pus la spălat puntea pe bricul Mircea, poate așa se vor lasă pătrunși de spiritul Mircea! Vrei sa scapi de Naval Group și tot de el dai în UE!
Mdeci, Florealurile vor fi înlocuite cel mai probabil de un derivat Gowind 3100 (LCS malaezian) care va fi adaptat cerințelor de patrulare de lungă durata (și proiectat și construit mai bine). Italienii și restul lăutarilor din EPC, ca trebuie sa recunoatem, sa te legi la un asemenea proiect e o lăutăriei în materie de achiziții militare și planificare navala, vor rămâne cu o varianta decentă a clasei Doha/Al Zubarah. Acum, noi nu știu cum le vom face, liderii de stat și de partid au făcut cu ochiul navalistilor italieni de la noi (Vard/Fincantieri Tulcea și Brăila – știa domn Tudose ce știa când s-a băgat ca musca în lapte în businessul Damen-Daewoo în 2018). Dar când vor veni navele alea, nu știm. Intre timp vom cere LCS de la Unchiul Sam, ca am fost tâmpiți și nu am avut 1 mld de euro pentru cele doua PPA-uari luate de Indonezieni de la doamna Meloni.
Lasa…fara LCS -rile de la americani…cica ar fi pus grecii ochii pe ele..
exact, Gowind 3100 LCS, la alea ma gandesc si eu:
https://en.wikipedia.org/wiki/Maharaja_Lela-class_frigate
autonomie crescuta de la 6900km la 9300km.
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid0w5fQG9u9t254X83j1R4LB2Durss7ha7jBLnujCeDWu2kXJ29mvSLGK2uRdyedVpZl&id=61558825266177
Mie drept sa spun mi-a ramas gandul la fregatele Fridtjof Nansen class ale norvegieniilor. A avut Nicolae un articol mai cateva zile in urma … Cam slabut inarmate ( asta se poate rezolva ) dar cu AEGIS pe ele…3 din alea , 4 corvete si 2 submarine si s-ar putea spune ca ai flota la MN..
Si nici macar ei nu cauta hardughii
mari, au coborat la 3000 de tone.
Fregatele noastre ?
Eu zic ca Fincantieri e pe val mai ales dups alegerea FREMM in USA asa ca EPC va fi modelul de corveta, aproape fregata care de va potrivi in realitatea din Marea Neagra de acum, dar si doar legat de faptul ca si si unde sa pui mai multe sisteme antidrone navale.
La noi o sa vedem dupa alegeri ce se va mai face, pana atunci o sa fie joc de glezne.
Eu zic ca Damen este inca in carti cu cel putin 2 SIGMA dar inarmate cu VLS -uri care sa permita mai multvdecat ESSM.
Conform schemei „spoim tingiri”, Romania va achizitiona navele abandonate de Franta si le va implementa in noua formula de aparare contra haitelor furibunde (sau muribunde) rusesti. Comandant flota : Basescu Traian, cel care a dosit toata flota romaneasca, contra cost, si acum nu are nici dupa ce bea apa (cică) !