Nimeni nu e profet in tara lui, episodul 2

Pr_1044_1

Proiect 1044 – Sursa: Modelism via blog.copcea.ro

 

 

Proiect 1044 sau Skjold-ul romanesc

Subiectul navelor pe perna de aer romanesti este foarte putin cunoscut, in mare parte si pentru ca majoritatea proiectelor nu au ajuns in faza de productie de serie.

Unul dintre cele mai interesante dintre aceste proiecte a fost cunoscut sub codul “1044″, avea ca obiectiv o nava pe perna de aer cu pereti laterali rigizi (Sidewall Hovercraft), a fost dezvoltat de ICEPRONAV iar prototipul a fost lansat de Santierul Naval Galati in anul 1976 sau 1977.

Conceptul de Sidewall Hovercraft combina calitatile navelor pe perna de aer cu fusta flexibila cu cele ale catamaranelor, renuntand la capacitatea amfibie a primelor in favoarea eficientei celor din urma.

Proiect_1044_ICEPRONAV - Sursa: Modelism via blog.copcea.ro

Proiect 1044 ICEPRONAV – Sursa: Modelism viablog.copcea.ro

Ca si restul navelor pe perna de aer romanesti, nici Proiect 1044 nu a trecut de faza prototipului, din motive necunoscute, desi era deja conceputa o intreaga familie de nave bazata pe el.

Familie nave Proiect 1044 - Sursa: Modelism via blog.copcea.ro

Familie nave Proiect 1044 – Sursa:Modelism via blog.copcea.ro

 

Informatii legate de Proiect 1044 mai pot fi gasite si pe Marinarii.ro.

Ideea de Sidewall Hovercraft a fost insa folosita cu succes in alte parti, poate cel mai faimos exemplu de aplicatie militara recenta fiind nava rapida purtatoare de rachete a Marinei Norvegiene, Skjold, ce detine recordul de viteza pentru nave militare (60 noduri/110kmph).

Skjold - Sursa: Wikipedia.org

Skjold – Sursa: Wikipedia.org

 

Conceptul ar merita sa fie reconsiderat pentru dotarea Marinei noastre avand, pe langa avantajul vitezei maxime deja amintit mai sus, o caracteristica foarte importanta: vulnerabilitatea mai scazuta la minele marine, fata de navele clasice. Romania, cu cel mai mic litoral, ca lungime, dintre toate statele riverane, este comparativ mai vulnerabila  la amenintarea minelor amplasate in scop ofensiv in apele ei teritoriale. In definitiv, o flota, indiferent daca este moderna sau mai veche, este utila atat timp cat poate sa iasa din port iar in cazul de mai sus esentiale sint navele ce pot depasi in relativa siguranta campurile de mine.

Desi Skjold este cel mai cunoscut produs rezultat, ideea Sidewall Hovercraft a fost folosita de Marina Norvegiana si pentru doua clase relativ similare de dragoare si vanatoare de mine, Alta siOksøy.

Clasa Alta - Sursa: Wikipedia.org

Clasa Alta – Sursa: Wikipedia.org

 

Clasa Oksoy - Sursa: ShipsAndHarbours.com

Clasa Oksoy – Sursa: ShipsAndHarbours.com

 

Navele se bazeaza pe pescajul redus caracteristic navelor pe perna de aer, care are ca rezultat o rezistenta sporita in cazul exploziei minelor si o semnatura sonora redusa ca urmare a folosirii propusiei cu jet de apa, pe langa semnatura magnetica redusa, caracteristica tuturor navelor din acesta categorie. Mai multe detalii despre cele doua clase de dragoare/vanatoare de mine, de citit aici.

Si pentru ca inca sintem la capitolul navelor militare Sidewall Hovercraft putin cunoscute, o nava ce demonstraza ca Skjold nu este un accident si ideea se potriveste misiunii FAC: inainte ca Suedia sa inceapa programul Visby, acesta a derulat un proiect experimental numit Smyge.

Smyge - Sursa: Wikipedia.org

Smyge – Sursa: Wikipedia.org

 

Smyge - Sursa: Wikipedia.org

Smyge – Sursa: Wikipedia.org

 

O prezentare detaliata a proiectului Smyge foate fi gasita aici (in lb. suedeza).

Ca si in cazul PAAD, daca atunci nu am stiut sa recunoastem o idee buna, macar acum sa incercam sa imitam succesele altora.

 

 

 Tehnomil.com

 

11 comentarii:

  1. ionica fonosch

    Cred ca dupa cutremurul din 1977 au fost abandonate multe proiecte din motive financiare !
    Inclin sa cred ca ” bunicii masinilor pe perna de aer ” au fost masinile de recoltat stuf 🙂

    http://www.cartula.ro/forum/topic/2725-poze-tractoare-romanesti/page__st__40

  2. Pe langa navele cu pereti laterali rigizi , s-au construit si nave amfibii , cu sistem complet de fuste de cauciuc .
    Cea mai mare a fost nava proiect 1043 , cu o masa de cca. 30 t , propulsata de un motor AI-20 ( se puteau recupera si alte motoare gratis de pe avioanele casate tip IL-18 ) , cu o viteza maxima de 120 km/h .A fost realizat un prototip in varianta combinata transport desant – puitor de mine . Era dotata cu o turela de TAB , cu mitraliere si radar de navigatie .
    A sfarsit, fireste , casata , dupa mai bine de 20 de ani de anonimat .
    http://romaniaforum.info/board3-marina-romana-romanian-navy/board409-marina-militara-dupa-1945-warships-after-1945/534-romanian-hovercraft/?s=fd1392b491bfe220f9de59615560c93bae74141a

    Totusi, fiind blog militar , gandesc eu,cam putina lume isi manifesta interesul pentru tehnica militara romaneasca , judecand dupa numarul comentariilor .La fotbal si politica, vad ca se pricep toti .Ori , cum zice titlul ….

  3. da, intr-adevar cam putina lume, probabil nu e nimic de injurat. Uite, asta e un exemplu perfect de nava de fabricat de catre ind. romaneasca pt. nevoile romanesti, nu putine tari din lume au delte/fluvii de aparat. Cu un armament mai serios (exp 1 tun/mitraliera Gatling) + 2-4 lansatoare de rachete usoare/medii ar fi fost platforme perfecte gen Fast Attack Craft.

    • am vrut sa spun ca nu multe tari din lume au delte sau fluvii de aparat. Ar fi putut fi o necesitate romaneasca satisfacuta de proiectarea si industria romaneasca. Cu componente si tehnologii performante (nu doar motoare recuperate de la scrapyard de pe Il-18) probabil ar fi avut performante inca si mai bune si ar fi atras atentia in plan international.

    • Structura navei proiect 1043 imi pare perfecta pentru o nava multifunctionala.Spre exemplu in locul calei de transport s-ar fi putut monta perfect 2 containere cu rachete mare-mare NN-86 proiectata la Aerostar Bacau , , replica romaneasca la P-15/P20 Termit aflate in studiu la vremea marii schimbari din 1989, cu motor turboreactor alimentat cu Kerosen + booster cu carburant solid in loc de motor -racheta cu combustibil lichid bicomponent + booster cu combustibil solid . Se pare ca Aerostar trebuia sa produca si radarele pentru IAR-95 , posibil si pentru rachetele antinavale.Radarele START-1 si Start-1M au fost produse la IEI bucuresti .Pupa este adaptata pentru ejectia ibera a jetului de gaze de la lansare in cazul montarii simetrice a containerelor .Apararea antiaeriana ar fi putut fi completata cu un lansator de rachete A-94 M , realizat in cooperare romano -israeliana la nivel de prototip Nava este proiectata sub conducerea regretatului ing. Matei Kiraly de la inceput ca nava multifunctionala. Ar fi trebuit sa intre in dotarea statelor membre ale Tratatului de la Varsovia , in cadrul programelor de offset , cu diverse sisteme de arme si, se pare, cu motoare sovietice recuperate de pe avioanele IL-18 casate in statele aceluiasi bloc militar .

    • De notat din articol este ca RAF le da de treaba baietilor de la Ghimbav. Surse oficiale anunta ca 24 din cele 34 de AS 330 Puma aflate in dotarea RAF vor fi modenizate la standard Mk2, care le va permite exploatarea pana in 2025.

      Putem corela usor declaratia ca cei de la Ghimbav fac ‘o treaba buna’ cu faptul ca aceleasi surse sustin ca deja au fost livrate 8 elicoptere modernizate. Prin urmare, contractul cu Eurocopter citat de RAF (cifrat la aprox 60 mil. euro) este posibil sa fie cel de la Ghimbav, permitand IAR sa se mentina pe linia de plutire. In mod alternativ, poate fi vorba de restul de 10 Puma ‘vintage’ intrate in dotare in anii ’70.

      Surse http://www.raf.mod.uk/equipment/puma.cfm
      si http://www.defenseindustrydaily.com/britain-prepares-to-modernize-its-puma-helicopters-03784/

  4. Dorian Tinculas

    Astfel de nave ar fi fost echivalentul blindatelor terestre dar pentru apa. Aici (http://snafu-solomon.blogspot.ro/2013/06/26th-meu-eager-lion-2013.html) puteti vedea ce fac altii cu hovercrafturile si am fi putut face noi. Tipul asta de nave de desant se studiau cam tot cand se studiau si ale lui Matei Kiraly. Cuiva i-a fost lene sa dea o semnatura pentru mai mult la acea vreme in Romania.

    Apropo de blindate/tancuri pe apa priviti cam ce ar trebui sa avem si noi …

    http://snafu-solomon.blogspot.ro/2013/06/north-sea-boats-x-18-fsv-fire-support.html

    http://snafu-solomon.blogspot.ro/2013/06/the-storm-high-speed-interceptor.html

    http://snafu-solomon.blogspot.ro/2013/06/maersk-roro-container-vessel-was.html

    Putin off-topic, din ciclul „CE MAI FAC PRIETENII NOSTRI CHINEZI ?” …

    http://snafu-solomon.blogspot.ro/2013/06/china-launches-manned-shenzhou-10-craft.html

    http://snafu-solomon.blogspot.ro/2013/06/chinese-stealth-bomber.html

    http://snafu-solomon.blogspot.ro/2013/06/what-do-chinese-have-that-we-dont.html

    … si nu in ultimul rand, din ciclul „CUM AR TREBUI SA GANDEASCA GUVERNUL DOTAREA TEHNICA A ARMATEI DAR NU O FACE !” avem …

    http://snafu-solomon.blogspot.ro/2013/06/afv-weapons-profiles-no62-commando.html

    http://snafu-solomon.blogspot.ro/2013/06/blast-from-past-flyer-21-itv.html

    http://snafu-solomon.blogspot.ro/2013/06/socom-wants-polaris-atvs-on-non.html

    http://snafu-solomon.blogspot.ro/2013/06/x3-helicopter-achieves-speed-milestone.html

    Pe bune … Chiar nu poate nimeni sa ii bage cu nasul pe alde Ponta-Mickey Mouse macar prin astfel de bloguri „SF (oare ?!?!?!)” ca sa le vada cum se gandeste inginereste o armata de viitor ?

    Adevarul este ca politica va ramane a doua cea mai veche meserie din lume, dar e sora geamana cu prima cea mai veche meserie din lume. Problema este cum ii facem pe p(o/u)liticieni sa ii doara macar putintel dinrect unde trebuie ? Sa ma bat peste gura ? Doar pentru George si Marius ca scriu curat si eu nu. SCUZE ! Mai scapa si la mine !…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *