Scriam pe la începutul lui 2021 (articol care poate fi recitit accesând acest link) că actualele vedete de patrulare (la origine dragoare) – VD141 ale Divizionului 88 Vedete Fluviale sunt îmbătrânite moral și fizic. Mai multe informații despre vedetele Divizionului 88 Vedete Fluviale găsiți și aici. La un moment dat am văzut și o emisiune în care se discuta despre reparații capitale și remotorizare a VD141, într-o manieră similară programelor prin care au trecut vedetele blindate de clasă Brutar și prin care trec în prezent monitoarele de clasă Kogălniceanu (monitorul 46 a fost până de curând în șantier la Dunav Brăila).
Tot atunci, reluam un interviu mai vechi (din 2020) cu comandantul Regimentului 307 Infanterie Marină care ne relata că, până în 2026, se are în vedere dezvoltarea unor noi capacități fluviale pentru Forțele Navale Române (FNR) care vor fi dotate cu noi vedete blindate de asalt.
În acest context, intrarea unei noi șalupe rapide de intervenție în compunerea Divizionului 88 Vedete Fluviale nu a reprezentat neapărat o surpriză pentru mine. Motivul pentru care acest articol apare de-abia astăzi este că, până acum, nu am reușit să identific nici modelul, nici producătorul șalupei.
Într-un final glorios am reușit și puteți citi mai multe detalii aici, în articolul publicat pe rnhs.info.
„până în 2026, se are în vedere dezvoltarea unor noi capacități fluviale pentru Forțele Navale Române (FNR) care vor fi dotate cu noi vedete blindate de asalt.”
sa speram ca au in vedere ceva de genul CB-90 sau FAC 1604 de la DAMEN
https://www.damen.com/vessels/defence-and-security/landing-crafts?view=models&model=fac-1604#fac-1604
???
La bugetul actual al FNR n-au nicio sansa. O CB-90 costa in jur de 2,6 milioane USD (la nivel 2017, intre timp inflatia a bubuit), asta a costat 1,6 milioane de lei. Vezi aici pret contract: https://www.navaltoday.com/2017/07/10/sweden-orders-additional-18-cb90-class-fast-assault-craft/
Apoi, asta din articol e facuta in tara, nu afara. Urla poporu’ p-aci’ ca nu investim in industria nationala. Si inainte sa-mi zici de santierele lu’ Damen din Romania te informez ca navele mici sunt facute la Gorinchem, nu la noi.
De ce crezi ca nu putem scoate ceva decent aici, la noi? Asta, alaturi de proiectul masinilor 4×4, chiar este genul de proiect care ar trebui facut in tara. Ai proiectare la Galati (ICEPRONAV-ul privatizat), ai constructori in aluminiu/otel/GRP sau PAFS – zi-i cum vrei, ai ProOptica pentru teleoperabile, FLIR, sisteme de comanda etc samd
La 30 Sep 2022 mai aveau de cheltuit 7.4miliarde RON din executie pe parte de achizitii in buget
Cum au de dat 150mil eur pe 2 elicoptere pot da si pe 30-40 de CB-90 o suma similara cu toata inflatia
Probabil ca s-ar putea face si la noi ca nu e chiar rocket science ceva de genul asta…nu stiu ce sa zic…multe se pot face…
Nu stau sa verific, dar cred ca suma aia e la nivelul intregii armate. Cota marinei a fost mereu cea mai mica. Incomparabil mai mica.
Iar comparatia cu elicopterele nu e cea mai fericita: o data pentru ca nu stim ce contine exact contractul (au venit lamuriri care vorbesc de munitie, o racheta AN e scumpa) si a doua pentru ca elicopterele navale cu capacitati anti-nava/anti-submarin sunt o specie extrem de scumpa.
Dupa cum spuneam mai sus, asta chiar mi se pare un proiect de facut in tara.
Da. Tot bugetul. Pai sa le faca in tara ca eu nu ma supar, ideea era ca ce rezulta sa fie asemanator cu cb 90.
Salupa prezentata, o fi utila nu zic, da nu pare sa aiba ADN militar…
Si care ar fi ADN-ul militar la Riverine Assault Boat a US Navy? Ce ar presupune acest ADN militar?
Riverine la 0 grade si lapovita iarna la 40 de noduri nu mi se pare cea mai fericita alegere…ca nu vrem sa ajunga marines țurțuri la destinatie…
Raman la ideea mea ca cb 90 ar fi foarte buna ca ambarcatiune asalt la BIM.
Diferenta dintre cb 90 si salupa prezentata cred ca e evidenta…
Din pacate nu cred ca putem realiza produse militare de top pe vreun palier…
Produse decente poate, de top nu…
Daca e sa fie productie in tara, licente sau colaborare cu companii straine…r&d ul nostru e subfinantat cronic de zeci de ani deja, cum sa scoti produse de top ?
Pai salupa asta are cabina, tocmai ca sa nu inghete trupetii. Anyway, de la RIB-uri cu motor extern- outboard, care porneste la ata la salupa asta este o reala imbunatatire.
In primul rand, eu n-am spus ca CB-90 nu e buna ci doar ca e mult mai scumpa decat asta. Ca idee, si CB-90 este construita tot din aluminiu. Blindajul consta in, citez, “ballistic protection thanks to lightweight polyethylene lining and safety glass”.
Mai pe romaneste, sticla blindata si blindaj din plastic. Intelegerea mea e ca rezista la 7.62mm, dar cam atat… poate gresesc, daca cineva se pricepe, m-as bucura sa aduca lamuriri.
Brosura Saab: https://www.saab.com/globalassets/products/kockums/saab_dockstacb90hsm.pdf
Mai multe info despre plasticul folosit pe post de blindaj: https://www.mta.ro/gsebs-2015-v2/ConferenceProceedings/papers/ALIL_Luminita_Aspects_regarding_the_use_of_polyethylene.pdf
Sa-ti mai dau un exemplu de ce poti de la privati: din cate stiu eu, erau multe firme care transformau un Ford Transit de serie in masina blindata pentru transport valori.
Nu tot ce zboara se mananca si nu tot ce produc firmele consacrate de afara este Sf. Graal. Nici nu incerc sa ridic in slavi salupa romaneasca.
Dar cred ca merita sa incercam sa facem o evaluare corecta.
Sa-ti mai dau un exemplu: scaunele au amortizare cu un scop bine definit. Ca sa nu-ti rupa curul cand mergi pe mare usor montata cu viteza foarte mare. Moment in care apa incepe sa aiba consistenta unui bolovan.
Poti obtine multe de la privatii autohtoni astfel incat sa incropesti local o barca de asalt. Dar ai nevoie de un management foarte bun al proiectului. Cineva care sa aiba privirea de ansamblu si care sa integreze munca si produsele mai multor companii intr-un produs omogen.
Variante sunt. Consider ca ar trebui luat un produs proiectat pt uz militar de la bun ibceput, nu un proiect civil adaptat ulerior. La asta m am referi cu ADN.
Din 2023 buget achizitii depaseste 2 mld eur anual, pot aloca ceva maruntis pt flotila fluviala. Banii nu mai sunt o problema de cava timp in tara asta cat incompetenta ministerului/guvernelor, valabil si pentru alte domenii.
Daca ar fi dupa mine as incerca sa utilizez in proiect turelele ramase de la modernizarea MLI. Ar ajunge de 60 barci/2 batalioane (in caz ca doreste US ca regimentul sa devina brigada in timp)
Multumesc pt explicatii/timpul acordat
Ar mai fi și asta https://www.apolloduck.com/boat/storebro-cb90e-for-sale/490263
Vedete de patrulare Mark IV americane cum au primit gratis ucrainenii nu ar merge?
Ucrainenii nu au primit doar gratis, au si comandat.
Mk VI joaca in alta liga. In plus s-au dovedit scump de intretinut iar US Navy vrea sa le retraga. Nu-mi sunt inca foarte clare motivele.
Ce vor ai nostri e mai degraba in zona asta, ca sa ramanem la americani:
https://usmi.com/portfolio/33-riverine-assault-boat/
Sau asta: https://en.wikipedia.org/wiki/Small_unit_riverine_craft
Sau asta: https://swiftships.com/vessels/11-meter-riverine-assault-craft/
https://history.army.mil/html/books/090/90-18/index.html
https://www.history.navy.mil/content/history/museums/nmusn/explore/photography/ships-us/ships-usn-p/patrol-boat-riverine-pbr.html
https://www.imdb.com/video/vi3543773721/?playlistId=tt0078788&ref_=tt_pr_ov_vi
@Anonimus
Sper că nu te-a supărat comentariul meu, mai bine zis emoticonul…
Ăștia ai noștri, puliticienii, nu știu cum să NU cheltuie banii planificați pe apărare , cum să plimbe banii de la un an la altul, și să cumpere absolut strictul și minimul necesar….
Dar să mai dea bani lui Damen…
Damen a menținut oferta pt corvete, adică, și-a băgat cracii în profitul lor, cu inflația din zilele noastre, doar-doar…
Io zic că a fost un fel de „joac-o p-asta” dar la modul serios din partea Damen la Ministerul apărării .
Ce a facut ministerul, știm cu toții…
Și tu spui să facă ai noștri alte achiziții de la ei…mai ales că se supara ca magaru’ pe sac…
Schengen, Schengen (în loc de Batman, Batman)
Zic si io…
ISU in schimb pare sa se fi abonat la Damen in ultima vreme…
https://www.google.com/amp/s/www.economica.net/olandezii-de-la-damen-au-depus-singura-oferta-la-licitatia-isu-pentru-nave-multirol-de-187-milioane-de-lei_604756.html/amp
Nu cumva e altă finanțare, alte reguli ?
Doar întreb…
Foduri europene(POIM) licitație, unic participant dacă alții nu au vrut, a întrunit condițiile caietului de sarcini, sănătate…
Ar fi fost de porc și pe față să anuleze și licitația asta….
Eu unul nu am nimic împotriva Damen, din contra…daca fac nave în RO, și pt RO, foarte bine..
Nope, no offense taken…
Ideea e ca nu stim cum si cat de repede vor evolua lucrurile…ceea ce acum poate parea irealizabil se poate intampla in cativa ani daca ne impinge de la spate unchiu Sam 😉
Poate si niste LCV-uri ar fi bune, tot de la Damen … ca sa trecem Piranh-ele cu ele … ca deh, alea nu stiu sa innoate …
Dar ai nostrii nu sint prosti, nu dau ei de munca la muncitorii romani….
??????
Probabil ca tot asa v-ati distrat acum cativa ani cand ati aflat ca vom lua Patriot & HIMARS 😉
Cu toate astea dupa ce luam si V/SHORAD-ul vom avea poate cel mai performant sistem AA stratificat din Europa (VShorad/Shorad, Patriot, Deveselu)
Ce-are Deveselu cu antiaeriana?! Am mai auzit gogomania asta la nus ce analist pe Digi…
In alta ordine de idei, prima baterie de Patriot o fi operationala?!
Daca nu cu anti aeriana, o fi avand cu marina sau cu terestrele…
E scut anti racheta, unde sa il incadram ?
Nu tot amenintare din aer combate ?
Este un sistem anti-balistic, rachetele care sut acolo – SM-3 – se activeaza la o altitudine de 80 km…
Sistemele anti-balistice sunt o categorie in sine.
Are. Ii trebuie protectie aeriana.
😀
Din câte știu, da. Operationalizarea durează mult la tehnica noua. Ca sa-ti dau un exemplu la scara mica, poți sa ai tehnica moderna în unitate, dar sa nu ai voie s-o folosești, deși știi s-o folosesti. Și ma refer inclusiv la banalele stații Motorola de pe vremuri. De Harris nu mai spun, ca erau ca bibelourile.
Asta chiar ar fi o veste foarte buna.
Asta mi-a zis un tip de la unitatea de protecție a bazei, la o bere, ei în w-end mai pleacă prin orașe mai mari în permisie. Bine, în orașele respective e plin de băieții lor de la ci și de FBI. Au si-un hotel unde vin mereu.
Ar fi cazul sa ia lectii de la ucraineni sa se miste mai cu talent la noutati. Daca dincolo pot invata in timp record Himars, Nasams, diverse tipuri de autotunuri etc, sa taie din proceduri inutile si sa treaca la miezul problemei. Acusi o sa aiba Iris-T, Nasams si Hawk in batatura, operationale.
E inerția mare. Dinozaurii conduc
Pe vedetele fluviale ar fi fost bine să înlocuim protecția antiaeriană, mai ales că acum există dronele ieftine.
Rachetele AA au dezavantajul ca nu pot lovi obiective terestre sau navale. Iar la VB uri important e aibă în primul rand sisteme de sprijin cu foc pt trupe. Antiaerian au avantajul ca se maschează bine și sunt și rachete AA ca 94 la bord plus tunuri AA și mitraliere.
Ce poate face „marina” fluvială și nu pot face pușcașii marini? Forme fără fond, alți amirali degeaba.
Și puscasii marini de cine aparțin? De aviație?
Nicolae, de costuri nu ai spus nimic, nu ai gasit informatii?
Geamurile alea ar trebui sa fie blindate, nu? pt protectia echipajului si a pasagerilor.
Altfel o scula utila, si sa speram ca BIM primeste ce a cerut
Am spus si de costuri, este in articol, acceseaza link-ul. Sau mai citeste inca o data… 🙂
Geamurile pot sau nu pot sa fie blindate. Daca folosesti barca la contact, ar cam trebui un minim de blindaj, macar la 7.62. Momentan, asta nu e incadrata la barca de asalt, ci la interventie, logistica, transport etc
O barca de asalt poate fi dezvoltata pe aceeasi platforma de 12 m (40 ft) si cred ca asta se va intampla in viitor.
mea culpa, ai zis, 1.6 mil. habar nu am daca e bun sau rau pretul. Sper sa urmeze si o barba de asalt, din otel poate. Am vazut si in Ucraina cum se comporta aluminiul cand e maltratat
Pai 2,6 milioane USD vine o CB-90, care are 16 m, cu 4 m mai lunga.
O Riverine Assault Boat costa US Navy in 2010 suma de 1,4 milioane USD:
https://www.thedrive.com/the-war-zone/30138/you-can-buy-this-u-s-navy-high-speed-riverine-assault-boat
Asta romaneasca a costat FNR-ul 1,6 milioane lei.
Arata foarte bine. Are cineva idee ce motoare au?
Poa’ sa aiba orice de la Volvo Penta la Yanmar, trecand prin Doosan.
An ajuns sa ne bucuram de cumpărarea unor bărci. Mocheta aia cred că tine bine la „tăvăleală”. Asta sunt pentru plimbat amiralii la „curbe”.
Și vrei sa fim triști ca se mai mișcă ceva, chiar și timid?
Unora le put si trandafirii… Rupti in cur dar cu nasu’ pe sus. Suna cunoscut?
Nu inteleg de ce au construit numai una. De obicei este mult mai usor sa le faci in 3 ori 4 bucati tot fabrici aceiasi piesa si utilizezi aceleasi scule. Ma rog o fi prototip in teste si urmeaza productia in serie.
Posibil sa fie proof of concept plus lipsa fonduri. Nu cred ca rămâne doar una.
Tom&Jerry.
Aia nu e echipament militar mai mult decat sunt Dusterele „militarizate”.
Nava de protocol, respectiv transport VIP (daca ne uitam la poza din interior, publicata pe rnhs.info, unde se vad 6 scaune tapitate in piele si cu spatar reglabil).
,??????
Spune-le si americanilor ca sunt de Tom&Jerry ca folosesc chestii asemanatoare…
https://www.rumaniamilitary.ro/buletin-naval-monitorul-inca-actual
Eu sunt pentru nave blindate in apararea deltei.
Dar ASTA este doar o salupa de protocol.
Trist si romanesc in acelasi timp.
Mai trist e ca domeniul (nave de lupta la fluviu si delta) nu exista produse dezvoltate de altii (pentru ca delta in zona de fontiera nu prea exista in lumea occidentala) deci chiar ar fi posibila o intrare a autohtonilor cu oferte.
Dar noi facem salupe de protocol.
Mie mi se pare ok ca performanțe și costuri, plus ca se face de noi.
Nicolae, cam de câte crezi ca ar fi nevoie?
Habar n-am… Barcile astea trebuie sa satisfaca nevoile de mobilitate ale infanteriei marine. Pot cara 2 tone si sunt suficient de mici sa intre cam pe toate canalele.
Pe acelasi model poate fi dezvoltata o versiune de asalt in genul Riverine Assault Boat. Am pus niste link-uri in raspunsul la comentariul lui Bing Bing ca sa-ti faci o idee.
Nicolae rogu-te . explica-le postacilor pacaliici ca viata merita traita la maxim
Ori la bal ori la spital
https://www.youtube.com/watch?v=ZgkIqU15WO0
https://www.youtube.com/watch?v=hn37QfXw1-E
https://www.youtube.com/watch?v=ZgkIqU15WO0
Georgel , asta e ceea de care avem nevoie
Am avut nevoie
http://www.cartula.ro/forum/topic/13000-vedete-blindate-mici/
La 90 cm pescaj si corp rezistent intra pe toate canalele Deltei .
Si pe gheata subtire .
Ceea ce trateaza articolul e o barcuta care poate fi facuta zob de pe mal de un bade cu mitraliera
https://www.youtube.com/watch?v=IMn_fbDpUTk
Motorul nu cred ca poate fi făcut asa ușor zob. Iar militarii au prostul obicei sa aibă veste protecție balistica pe ei. Și bănuiesc ca sta bine la capitolul senzori ir. Nu se duc ei caini surzi la vânătoare.
https://www.americanrifleman.org/content/royal-marine-sniper-vs-warship-sniper-wins/
Si noi discutam de o barcuta .
Nava are doua motoare insumand cca.750 CP.
O rafala va perfora corpul , neavand blindaj .
Sa zicem ca e lovit doar unul .
Comenzile le vad electrice .
Cateva gloante pe cablaj, sau generator, sau baterii si gata masina .
Sau lovita masina si rezervoarele incendiul e gata .
Militarii au veste si casti.Dar acestea protejeaza doar capul si bustul.
Cat il pot proteja .
Si oricum , nu am vazut militar cu vesta sa ramana in bataia focului .
Si pe front in Ucraina toti au veste , si pierderile nu sunt usoare .
Cat despre efectul armelor de infanterie asupra barcii , nu mai departe decat primavara aceasta am vazut cisternele si camioanele logistice calcinate pe drumurile ce duceau spre Kiev.
Cred ca ar trebui sa invatam ceva de aici .
Deci salupa aceasta poate face 1001 de lucruri .
Totusi , lupta nu e intre ele .
Vedetele americane despre care am pomenit mai sus aveau totusi niste blindaje .
VB76. Compari mere cu pere. VB76 a fost inlocuita de Grivita/Brutar. “Barcuta” din articol nu se vrea “blindata”. Si serveste altor scopuri.
Asa este , am comparat mere cu pere .
Victoria cu infrangerea .
Supravietuirea cu moartea .
Barcuta intr-adevar nu s-a vrut blindata .
Barcute blindate vedem doar la altii .
Vedetele mari nu au fost proiectate niciodata ca sa inlocuiasca vedetele mici .
Simplificand, unele erau artileria , altele MLI-ul grupei de infanterie marina .
Vedetele mari nu pot intra pe canalele pe care intrau vedetele mici .
Nici nu pot gira cu cangea .
Un propulsor lateral ar fi ajutat , dar la cele mici se putea improviza din motoarele de barca pneumatica de 40 CP .
Am fotografii , dupa scoaterea din dotare a vedetelor blindate mici au ramas in dotare fel de fel de barcaze neblindate , denumite ironic nave de sprijin a infanteriei marine .
Am imagini , dupa tragerea la cheu / la mal / la ponton ( lipsa carburant ) a vedetelor mici infanteria marina facuse o aplicatie in Delta.
Cu lotca pe canale , tragand la vasle .
Progres .
Trivia : a fost prima data cand am vazut pusca-mitraliera 7,62×39 cu pat rabatabil .
De ce le-o fi dat cu pat rabatabil cand trebuiau sa vasleasca la nevoie cu patul armei ,ca si parasutistii maiorului Julian Cook la fortarea Waal-ului , nu inteleg .
https://www.youtube.com/watch?v=Lj6sbcyVsqw
Si daca vorbim despre canale , luna trecuta am vazut un articol , canalele Deltei sunt colmatate , la jumatate , iar in adancimea aceasta mica barcile rapide ale cocalarilor fac macel in ecosistem .
Pescuitul a cazut .
Am intalnit aici in Spania , in Pirinei , un grup de lipoveni , erau sceptici cu privire la viitor . Emigrasera si ei , ca si noi metalurgistii .
Ai dreptate, barcuta serveste altor scopuri , era un banc,+/- 1985
” Si-avem si canal la mare
Sa se plimbe cu barcuta
Ceausescu si Lenuta ”
https://i0.wp.com/www.resboiu.ro/wp-content/uploads/2022/07/Salupa-Eugeniu-Botez.jpg?resize=1200%2C800&ssl=1
Multe, pt toată unitatea. Economic, pt pl. Cc și o companie. Restu vin în valurile 2, 3.
Pentru cei care sunt curiosi de producator si ce face pe langa plutitoarea asta https://www.electroscoica.ro/esm12sar.html
Eu pana sa citesc acest articol pe rnhs, habar nu aveam de aceasta firma. Aceasta salupa este cinstita, nu vrea sa para nici monitor, nici fregata…este o salupa de care cei de la RIM au mare nevoie. Acum mi-e mi se pare ca bate un vânt care va transforma RIM în bine din multe puncte de vedere, și mai ales al dotării. Poate sunt prea optimist.
Hai sa apreciem ceea ce se face, dar na… pun pariu ca polonezii vor lua 100 de șalupe pe Vistula și de doua ori mai mari…
Dacă ar baga și 3 aeroglisoare, ar fi deja vis. Deci nu 12, măcar 3.
ar fi foarte valoroase.
https://www.damen.com/vessels/defence-and-security/landing-crafts?view=models&model=fac-1604#fac-1604