„Noutati” despre corvete

Ca tot mai avem o saptamana pana la BSDA 2018.

Nu stiu cat de noutati sunt, dar astazi avem o imagine mai clara a ofertelor pe care companiile europene le-au facut MApN. Nu discutam aici de turci, nu stiu ce oferta au (posibil corveta din clasa – Ada /Milgem) si se pare ca nu intereseaza pe nimeni, deocamdata cel putin.

Asadar si pe foarte scurt avem:

– Fincantieri a venit cu corveta multirol de 3200 de tone, nava despre am scris si noi deja si pentru care italienii au deja un contract ferm cu Qatarul. Doua lucruri ar fi de remarcat aici, pe de o parte corveta suporta lansatoare verticale Mk 41, iar pe de alta parte qatarezii au refuzat oferta cu VL Mica si au cerut Aster+RIM 116 RAM;

– Naval Group ofera Gowind 2500 cu armament standard VL MICA si Exocet Mk III, dar poate ambarca si armament/senzori americani, inclusiv sistemul de rachete RAM;

– Damen, nici o surpriza aici, SIGMA 10514 cu VL MICA/RAM si Exocet Mk III/RBS 15Mk III;

– TKMS a venit cu corveta K 130 Braunschweig. Germanii vor oferi  cea mai noua varianta de dotare,  si anume,  varianta modernizata – mai ales pe zona de senzori si radare –  mai precis cea pe care au oferit-o recent Deutsche Marine, serie de 5 nave care deja a intrat in productie. In masura in care marina romana va opta pentru K 130, atat logistica cat si procesul de constructie din sine va fi simplificat intrucat s-ar putea vorbi de o serie de 9 nave (5 germane si 4 romanesti).

TKMS a adoptat o noua filozofie in constructia navelor de suprafata. A tinut cont de trendul constructiilor in domeniul  naval si anume, ca majoritatea clientilor doresc ca navele noi sa fie construite la ei acasa. Ca urmare TKMS a pus pe picioare o divizie de arhitecti navali, care iau proiectul/designul navei „in valiza” si se duc la client acasa (la santierul naval indicat de acesta) unde construiesc, impreuna cu resursele puse la dispozitie de client, nava/navele dorita.

TKMS va veni in intampinarea marinei romane cu acceptarea oricarei modificari sau completari a proiectului K 130, evident daca va fi cazul.

Asadar, cam asta ar fi lista de oferte a celor patru mari constructori europeni de nave, cu precizarea ca sistemele de armament oferite pot fi schimbate cu cele pe care Marina Romana le doreste.

Si, in linii mari, conform surselor noastre, suma de 1,6 miliarde s-ar dovedi multumitoare pentru cele patru nave si modernizarea fregatelor, modernizare care oficial nu are a face cu cei 1,6 miliarde de euro (cu tot cu TVA), dar in realitate cam are.

 

Doua ar fi surprizele, din punctul meu de vedere cel putin, si anume Fincantieri cu corveta multirol de 3200 de tone si TKMSul cu K 130, pentru ca sincer nu ma asteptam ca germanii sa vina. Faptul ca participa este in sine o veste foarte buna.

Pentru cine nu stie, K 130 face parte din familia de nave militare germane MEKO.

GeorgeGMT

90 de comentarii:

  1. K 130 are un deplasament de 1840 de tone. Nu e mare dar nici nu avem nevoie de nave mari pt. lupta ASW.
    La K 130 in locul RAM-ului din fata as pune un VLS Mk 48, as adauga sonar VDS si Harpoon in loc de RBS-15.
    Dar unde sa faca nemtii aceste nave daca SN Mangalia si SN Galati sunt ale olandezilor?

  2. Salut. Parerea mea e ca barca italienilor ar fi perfecta pentru noi, o nava pe care in viitor o poti moderniza si inarma cum doreste muschiul tau.

  3. Dpmdv clasamentul, in ordine inversa ar fi (referitor strict la cele patru prezentate fara a lua in considerare oferta turceasca)

    4 – K 130. Cea mai mica dintre nave cu un deplasament de 1800 tone, are patru racheta AN si doua RAM. Nu are sistem de lansare torpile, nu are sonar in chila si nici sonar tractat, nu poate opera un elicopter mediu de tip MH 60R/NH 90. K-ul german aduce mai mult cu o nava de patrluare si escorta decat a corveta. Nici nava AA nu este pentru ca in ziua de azi nici un avion nu s-ar apropia atat de mult incat sa intre in raza RAMului, deci nava de protectie impotriva rachetelor AA;

    3- SIGMA 10514.O nava decenta care duce lupta antisubmarin, are sonare, rachete AN 8 bucati, poate primi si RAM, are si VLSuri medii, elicopter de zece tone, sistem lans-torpila;

    2-1 . Gowind&Fincantieri. Ambele nave pot avea la bord VLS MK 41 (in care poti baga orice de la Harpoon la CAMM), elicopter mediu, sonare, rachete AN si AA, torpile, inlcusiv sistemul RAM (probabil cel mai bun pe zona anti-racheta la ora actuala).

    Daca tinem cont de aceste aspecte nu vad ce poate oferi K 130, nu vad logica dupa care a fost proiectata.

    • Harpoon nu incape in Mk41 dar il poti lansa asa cum il lanseaza toti.

    • Poate vor putea „sa o mareasca”! 🙂
      La K 130, ma refer.

    • Ce doream sa zic este ca, ar fi destul de interesanta, o cooperare cu T.K.M.S. avand in vedere dorinta statului nostru de a construi(sau de a invata a construi) submarine local, iar experienta germanilor la construictia de submarine, nu poate fi ignorata cu una, cu doua!

      O clasa de submarine romanesca, izvorata din U-206 regandit la zi, automatizata la maxim, ieftin de produs si de intretinut, cu un echipaj intre 5 si 15 marinari cel mult, n-ar fi chiar atat de rau, pentru nevoile Marinei Militare Romane!

  4. Fincantieri si Naval Group ar trebui luate in consideratie.

    Ma tem ca surprize vor fi mai ales de cand Otokar care n-are baza in Ro, este mai bun ( si mai scump !) decat Mercedes !!!!

    • Tara lui Andrei

      Si eu m-am gandit un pic la faza cu turcii care de cand cu PSD-ul au facut multe combinatii/smenuri impreuna ca sa castige niste contracte dubioase. Autobuze, sosea de centura, si nu numai…

      Cu toate astea, aici n-o sa aiba sanse si cu asta basta… Nici chiar asa!

      • Herr Von Renn Weg

        Problema e ca achizitiile astea militare nu prezinta prea mult interes pt romanul de rand si, cred eu, aici ar fi loc de ciubuc… mai ales cand ti se poate arunca niste flit de genul: las ca stim noi mai bine ce am ales ca doar suntem profesionisti… la care noi ce am putea face, sa iesim in strada sa protestam? e periculos! Plus ca psd-ul pot invata dintr-un precedent, anume achizitia fregatelor!

  5. Tara lui Andrei

    Fincantieri, Naval Group si Damen par singurele interesante, moderne si mai de viitor. Alea nemtesti sunt niste gunoaie.

    Pana la urma m-as cam multumi cu oricare numai sa le avem odata… Probabil in final as alege intre Finca si Naval.

    Referitor la buget, trebuie sa ne gandim ca de multe ori cand faci afaceri de genul asta nu iei in considerare doar proiectul in sine ci si viitoarele contracte care fie sunt legate de modernizare/upgradare/cumparare armament (aici sigur cine va castiga va mai avea de lucru la corvete pe viitor) fie au legatura cu posibile viitoare colaborari si aici vorbim de fregate si de submarine unde ar fi posibil sa lucram cu aceeasi companie. Poate chiar si de alte tipuri de nave, mai mici, cine stie…

    In cazul Finca, din cate stiu eu tipul asta de nava e nou si n-au livrat niciuna pana acum, nu ?

    • Pana acum, au un contract cu Qatarul, dar au mai livrat nave militare.
      Si nu-i chiar asa „oricare dintre ele”, de navele astea vom trage urmatorii 30 de ani si avem nevoie de nave cat mai capabile…

      • Tara lui Andrei

        Nu nave militare. Modelul asta. Daca nu ma insel in programul de corvete se stipuleaza ca firma trebuie sa mai fi livrat cel putin o astfel de nava in ultimele nu stiu cate luni.

        Pana la urma pt Qatar e exact acelasi model produs ? Oricum daca ar castiga ei si nava e chiar OK as trece peste regula aia, dar intreb asa…

  6. Cred ca se va alege in functie de spa…pardon comision .Cine da mai mult castiga . Clar,

  7. SN MANGALIA INCA NU ESTE A OLANDEZILOR, ASTAZI TREBUIA SA FIE CEREMONIA IN SANTIER DAR AM FOST ANUNTATI CA S=A ANULAT …. pentru a doua oara , nu stim din ce motive , dar deja este bataie de joc fata de toti angajatii

      • Agenda era astfel: Joi trebuia să se semneze cesiunea de 2% acțiuni. Adică statul primește pe gratis 2% pentru a deveni acționar majoritar, iar săptămâna viitoare trebuia semnat contractul de asocierea mixtă (inclusiv contractul de management).
        Cum guvernul român nu prea are credibilitate olandezii vor semnarea simultană, care se va face săptămâna viitoare.

  8. K-130 inlocuieste vedetele rapide de atac din clasa Gepard. Practic, dintre toti candidatii, sunt singurele care chiar sunt corvete, conform destinatiei si armamentului de la bord. Celelalte pot fi numite fregate.
    Dpmdv (personal, subiectiv), avem trei candidati foarte ok: Sigma 10514, Gowind 2500 si dracia lui Fincantieri.
    Turcii ies ca nu indeplinesc toate criteriile (NATO si UE), cel putin in opinia mea.
    Cred ca e foarte interesant de vazut ce armament se gandesc ai nostri sa puna pe ele: european sau american? Asta-i legat de programul Shorad/VShorad si de cel al bateriilor de coasta.
    Acum ramane de vazut cum pot adapta nemtii K-130 la nevoile noastre si aici ma gandesc la Sa’ar 6, mai potrivite pentru noi.

  9. O intrebare
    Stie cineva ce autonomie ( cu carburantul + hrana de la bord) a cerut marina pentru corvete ?
    ( carburantul da autonomie relativa in functie de viteza dar hrana din cambuze da o automonie max. fixa)
    Deci .
    14 zile autonomie in larg ? 30 zile ?
    E foarte importanta aceasta caracteristica.

  10. Eu numa’ zic: nu cred ca in urmatorii 10 ani vom vedea macar una plutind la ziua marinei.Nici submarine. Desi imi doresc asta din tot sufletul.
    Nu stiu de ce in subconstientul meu asociez aceste achizitii cu autostrazile.

    • capatu satului

      pai aici ai putea sa ai dreptate,
      banii incep sa se termine,

      da nu-i stres daca autobuzele turcesti sunt mai bune ca si cele nemtesti,
      iar autostrăzile la capitala patriei idem,
      stie conducerea capitalei cum e calitatea produselor turcesti,

      moscheile am inteles ca sunt imperios necesare la capitala noastra,
      bisericile crestine mai pot astepta pe la turci,

      am putea si noi merge pe linia partidului sa intram la dotare cu nave turcesti,
      US a spus cu predicat ca la momentu la care S 400 va fi livrat la turci colaborarile lor militare inclusiv cele in domeniu tehnologiei militare vor fi reevaluate,
      asa ajungem sigur cu banii dati si cu ochii la stele,

      dar avem antecedente,
      cuplu regal de fregate care odihneste la malu MN,
      la preturi de departe peste porthelicopteru dat la brazilieni,

      cred si io ca vinovata este autoritatea judecatoreasca,
      pai sa treaca judecatorii si procurorii la munca de jos, la construit de nave si sa vezi atunci cum creste flota,

      pai a spuso sefu camerei deputatilor, conductoru de fapt a majoritatii palavramentare https://www.hotnews.ro/stiri-politic-22442078-liviu-dragnea-ntr-interviu-pentru-lupta-anticoruptie-mers-prea-departe-romnia-trecut-perioada-care-niciun-politician-putere-nu-era-cercetat-situatia-care-toti-politicienii-sunt-acuzati-urmariti-cercet.htm

    • RoccoSuasito

      La noi la autostrazi se fac multe smenuri: studii de fezabilitate refacute de 15 ori, contestatii, bla bla. De vedem un ciot de autostrada facut in 10 ani si la un an de la inaugurare se face praf asfaltul.

      Dar comparatia cu autostrazile nu cred ca isi are rostul. Sa fim seriosi, adica odata ce le livrezi banii o firma ca Damen sau Naval Group se apuca de construit, nu sta sa taie frunze la caini.

      Dar exista totusi precedentul polonez. Nu mai tin minte exact ce s-a intamplat si nu stau sa caut acum, dar parca au pornit un program de corvete acum vreo 10 ani ?? si parca K 130 fusese aleasa.

      Si s-a construit doar o nava care nu a mai fost inarmata cum trebuie si a fost clasata ca OPV. Nu stiu ce s-a intamplat, e vina polonezilor oricum, au dat cu bata-n balta.

  11. Da-mi voie sa te opresc la fraza asta: „adica odata ce le livrezi banii o firma ca”…
    Mai mult nu-i nevoie zic eu.
    Sa dea Domnul ca tu sa ai dreptate si eu nu.

    • RoccoSuasito

      Zic ca Damen sau Naval Group au totusi o reputatie, nu sunt cine stie ce firme obscure cum cum sunt unele de prin consortiile/asocierile care construiesc autostrazi pe la noi.

  12. Da sigur, nu contest. Spun doar ca problema a fost, este si va fi statul roman care angreneaza operatori economici cu tot felul de anunturi iar cand este sa livreze banii dupa cum spuneai mai sus, zice… a pai stai ca ne-am sucit. Amintesc doar cand guvernul Ciolos a pregatit actele pentru achizitie, guvernul Grindeanu a spus, stai ca nu are girul parlamentului, ceea ce este obligatoriu evident, dar a uitat sa mentioneze ca proiectul a stat in parlament 3 luni si nu a fost suspus votului. Acelasi partid avand majoritate desigur.
    La asta ma refer. Dar dupa ce pleaca banii sunt sigur ca se vor face.

  13. Cea mai bine inarmata este de la Fincantieri (dar e deja in productie?), care ar suporta 8 Aster30 plus 32 CAMM-M in lansatoarele Sylver.
    Daca ar inlocui si cele 2 turele Marlin 30 mm cu Millenium 35 mm, m-as declara indragostit.

    • Imi place cum gandesti, dar la exact acelasi deplasament de 3200 tone prefer in continuare, fara discutie, Formidable class: 4×8 Sylver A-43/A-50…la care as adauga un Sylver A-70 1×8 (pentru rachete de croaziera in stilul lui MdCN) in spatiul ala urias din spatele puntii de comanda unde are rachetele antinava.
      Rezultatul ar fi, de la prova spre centru:
      – 2×8 A-43 – de fapt A-50 – (Mica VL sau quadpacked Crotale VT1 sau Aster15 sau quadpacked SeaCeptor/CAMM sau CAMM-ER…ultima avand 4.2 metri lungime tocmai pentru a incapea in asa ceva);
      – 2×8 A-50 (Mica VL sau quadpacked Crotale VT1 sau Aster15 sau Aster 30…in special pentru aceasta din urma pt. ca Formidable are 6 metri „draught”…sau quadpacked SeaCeptor/CAMM sau CAMM-ER);
      – 1×8 A-70 (pentru MdCN de croaziera, dar in el intra si Aster15 si Aster30).

      De asemenea as studia posbilitatea inlocuirii cu 2 Millenium 35mm astfel:
      – la prova, unul in locul unuia din contramasurile NGDS / NGDS II);
      – la pupa, unul in locul unuia din Rafael Mk38 Mod2 25mm, celalalt fiind inlocuit cu NGDS II luat de la prova, conditia fiind…

      …ca cele doua Millenium 35 sa fie “opuse” in diagonala (unul la tribord-prova, unul la babord-pupa…sau viceversa).
      Se poate studia si daca se poate pune doar 1 Millenium 35mm la pupa, deasupra hangarului, mutand cele 2 contramasuri WASS anti-torpila in locul celor 2 tunuri Rafael Mk38 Mod2 25mm.

      • Nu e cam mica Formidable pentru 40 VLS-uri? Ma gandesc ca nu e chiar simplu sa strecori cele 8 A70 in spatele puntii, chiar daca ai spatiul pentru rachetele AN.
        Las-o asa cum e, cu 32, sa nu le dam idei cretinilor din minister sa renunte la fregate.
        4 Formidable + 3 Belh@rra pe steroizi(5000 to & 48 VLS) + 3 Scorpene ar fi ceva de vis pe/sub Balta Neagra.

        • Ce poti face cu „fregata multirol de talie intermediara” Belh@rra si nu poti face deja cu Formidable multirol (ca si cele taiwaneze „venite” tot din La Fayette, exceleaza la ASW si ASuW dar cu AA incat sa ne iasa pe nas)? Si asta in zone de stramtori si/sau ape nu prea adanci, cu salinitate scazuta fata de media oceanica. Daca vrei fregata de fregata treci direct la FREMM.

          • Razvan!!! Am spus Belh@rra pe steroizi. 5000+ tone, 135-145 m m. Gen Type 22 ca si dimensiuni, dar cu 48+ Vls. Sau daca vrei tu, Formidable pe steroizi. Nu-mi plac fregatele usoare. Nici cal nici magar. Corveta la 3200 t ok, cu 32 vls. Fregata la 3200 t nu. Fregata la 5000+ tone, cu 48 vls, da. Daca ar fi dupa mine, as opta pentru o fregata la 6000-6500 tone, cu 64 Vls mk41/57. Da, fregata, sa nu stricam echilibrul regional la balta neagra. Am ganduri de genul acesta de cand am renuntat la tigari si m-am apucat de ciulama din ciuperci. Fac cinste, daca-l aduceti pe Fifor si restul decidentilor la o masa.

  14. Tara lui Andrei

    Urmatoarea etapa in care trebuie sa ramana 2-3 proiectanti cu care Mapn va avea discutii mai aprofundate cand ar trebui sa inceapa ?

  15. Un proces de achizitie vazut prin ochii unui copil de 6 ani:

    – pe baza studiului MAPN se decid tipurile de operatiuni pe care navele trebuie sa le poata indeplini. Dar, detaliat… de exemplu pe partea AN se doreste ca corveta/ fregata sa poata sa angajeze tinte navale la o distanta de cel putin XXX metrii si o acuratete a loviturii de X metrii (sau procente). La fel AA si anti submarin.
    – se face o evaluare preliminara financiara si se stabileste bugetul
    – ACTTM alege un consultant/integrator de sisteme.
    – urmare a cerintelor se face o lista scurta cu CMS-uri, radare, senzori, sonare si armament (sau sisteme integrate) capabile sa execute misiunile cerute
    – se cer oferte de pret de la producatori/ se face licitatie pentru sistemele de detectie si armament
    – se decide sistemul castigator
    – se face cerere catre producatorii navali pentru oferte pe baza paramentilor de viteza/comportament pe mare, autonomie (rezultate din primul studiu) + tonaj rezultat mai ales din sistemul de detectie si armament ales
    – se decide nava castigatoare
    – se contruieste nava, iar ACTTM si cu consultantul/integratorul echipeaza nava

    Cateodata copiii nu spun lucruri traznite.

    • E un copil cuminte si logica si bunul simt sunt cam aceleeasi ,fie ca renovezi baia, iti cumperi un televizor sau masina pe persoana fizica, fie ca iti cumperi nave pt marina militara……
      Sa speram ca „viata NU va bate filmul” si logica si bunul simt vor castiga …..

    • Tara lui Andrei

      Foarte bine ar fi fost daca programul asta de corvete ar fi fost facut si cu ceva consiliere din partea NATO (si aici vorbesc de americani doar, ca restul sunt ocupati cu refugiati, alea alea…).

      La urma urmei achizitiile astea se fac si in functie de ce vrea/are nevoie NATO.

      Sper sa fi dat macar o geana si aliatii nostri pe programul asta.

      • De ce nu ne inhamam la un program personalizat de inarmare? Pentru ca nu putem… avem personal atat de slab pregatit si neimplicati incat orice scriu pe acest site, George, Marius, Nicolae, Eroul, Razvan si ceilalti, pentru acesti „specialisti” reprezinta SF.
        Am vazut cu totii ce drona super sofistifata au reusit sa faca ACTTM. Daca aveam o putere ii trimiteam pe toti de acolo in Siberia. Incompetenta, neimplicare, lipsa de responsabilitate!
        Acum nu vreau sa fiu Gica Contra, e buna si o corveta asa luata de-a gata, dar doar este mai buna fata de ce avem. Dar fata de amenintarile existente s-ar putea sa nu fie buna.

        • Ganditi-va ca armata sta pe un buget de achizitii de 25-30 mld de usd in urmatorii 20 de ani. Nu zic sa fim cei mai mari producatorii de arme, dar putem sa ne specializam pe integrarea de sisteme navale, aeriene, terestre (macar pentru uzul intern). Inveti (pe bani) de la LM, MBDA etc… si in timp, pe langa intretinerea mai poti sa faci si modernizarea propriilor echipamente. Studenti talentati la Politehnica sunt multi… au nevoie doar de un cadru profesionist si proiecte serioase.

        • Poți să spui că profesioniștii armatei sunt mai nepricepuți ca cei care postează pe acest site, poți să și crezi treaba asta. Așa sunt și pacienți care, grație google, se cred mult mai pregătiți ca medicii. E simplu să compari o navă cu alta, o armă cu alta dar tactica, arta operativă și strategică presupun mult mai mult decât această comparație.

          • Acum, sa n-o luam pe aratura.
            Nu avem pretentia ca suntem experti dar nici nu avem nevoie de aprobarea cuiva pentru a ne da cu parerea.
            Medicii despre care vorbesti tu n-au prea profesat de vreo 25 de ani.
            Principala grija a fost sa nu supere puterea politica, sa mearga lin cariera si salariul
            iar pensia sa fie cat mai buna.
            Singura data cand au iesit sa-si exprime nemultumirea a fost cand s-au pensionat generalii si au organizat un montaj literar ca nu mai au incredere in politicieni.
            Ghici de ce nu mai aveau incredere in politicieni.
            Pentru ca nu s-au asigurat bani pentru inzestrare? Nici vorba!
            Pentru ca fusesera luate din nou in discutie pensiile lor. Asta i-a durut, nu inzestrarea.

            • De unde ai scos chestia cu aprobarea ori e un fel de pumn în gură când comentariile nu cad pe soluția catedrei ?
              Datul cu părerea e una, insulta unor oameni, tot pe bază de părere, a alta.
              De profesat au profesat și medici și militarii și s-au pregătit corespunzător pentru a profesa.
              Despre treaba cu protestele s-a discutat suficient, militarii activii nu au voie să protesteze prin legile făcute de societatea in slujba căreia sunt.

              • Daca au putut sa protesteze deschis, la ceremonia de la MStM, pe motiv de pensii, puteau la fel de bine s-o faca pe motiv de lipsa de bani pentru inzestrare.
                Ar fi avut tot respectul meu (nu ca ar conta).

    • De data asta au spus

  16. pai potrivit Hotărârii nr. 48/2018, Procedura de atribuire va avea trei etape, respectiv:
    a) etapa de calificare;
    b) etapa de dialog;
    c) etapa de evaluare a ofertelor finale depuse.

    sunt la prima etapa , in acest moment sunt in sesiune de clarificari pe anuntul dat publicitatii
    http://www.romtehnica.com.ro/site/import/

    la finalul primei etape raman maxim 4 daca indeplinesc criteriile din anunt

    240 de zile de la data publicarii anuntului de participare din data de 26.02.2018
    90 de zile au la dispozitie sa declare un castigator de la data depunerii ofertei/ofertelor finale
    concluzie inceputul lunii octombrie daca nu sunt contestatii

  17. Interesant de stiut ar fi si detalii despre viziunea ofertantilor cu privire la modernizarea fregatelor: cam ce sisteme / configuratii se gandeste fiecare sa puna pe ele.

  18. O sa conteze destul de mult la alegerea contractului cum / ce / cand se face offsetul cu britanicile ….mai mult ca sigur.

    Aici cine ofera modernizare rapida si la pret bun cu intretinere si consultanta inclusa, castiga.

  19. E o achizitie mai speciala.

    Dupa prima faza se califica maxim 4 din cei 5.

    Dupa care romanii spun ce armament vor sa aiba corvetele (ce racheta navala, ce radar, ce aparare AA, torpile, etc.) dupa care se fac ofertele si castiga pretul cel mai mic dintre cei care indeplinesc conditiile – sa se faca in Romania, sa se faca prima in 2 sau 3 ani (nu mai retin) sa se faca centru de mentenanta, centru de training naval, etc.

    Armamentul se livreaza separat intr-un contract guvern-guvern, dar e in anvelopa de pret a achizitiei (1.6 miliarde euro inclusiv TVA).

    E imposibil sa ne dam seama de pe acum cine va castiga competitia – depinde de cum se pozitioneaza la pret producatorii.

    Teoretic, Damen pleaca cu cea mai buna sansa – are santiere navale in Romania bine puse la punct, are muncitorii necesari, are si experienta similara. Tocmai au livrat o corveta Sigma Mexicului. Chiar si proiectul e modular si se preteaza sa fie facut rapid.

    Apoi ar fi italienii, care au Tulcea si Braila si ar putea sa fie competitivi la pret. Nu stiu insa cat de complicat e modelul lor de corveta – daca e una scump de facut, nu au sanse.

    Francezii au un model de corveta pentru saraci, Gowind, si ar putea sa fie competitivi la pret. Insa Constanta e un santier cu probleme, pe care nu il controleaza ei si cu care ar avea multe dureri de cap.

    TKMS ar putea veni cu Midia, insa succesul depinde de proiectul navei, cat e de usor de fabricat.

    Solutia ideala pentru competitia din Romania ar fi:

    1) sa ai o nava cu proiect low cost, rapid de construit (modular),

    2) sa ai un santier naval bun in Romania (altfel risti depasiri de timp, penalizari precum si depasiri de buget, care vor fi bagate in pret),

    3) sa fii bun integrator si destul de universal (foarte probabil romanii vor alege cele mai bune arme, nu ce baga la inaintare santierul ca sa-i ramana lui o marja de profit mai mare) si atunci trebuie sa poti sa fii capabil sa integrezi acele arme pe nava respectiva.

    4) nava sa se preteze la armamentul pe care il doresc romanii. Daca nu e loc pentru o solutie sau alta, care sunt cerute imperativ, atunci esti eliminat in faza de dialog.

    La prima vedere, Damen sta cel mai bine la aceste 4 capitole, insa pot fi si ceilalti competitivi, afacerea nu e parafata pentru olandezi, trebuie sa transpire destul de mult ca sa castige. Gowind e un design ieftin si el, si chiar K-130 poate fi competitiva mai ales daca se fac in paralel cu cele pentru Germania – iei un alt pret cand comanzi motoare pentru 9 nave, etc. Chiar si la armament cand comanzi impreuna cu nemtii cateva sute de rachete RBS 15, Sea Ram, etc. treaba poate deveni foarte competitiva.

    In concluzie, e greu sa ne dam seama din faza asta cine va castiga. E clar ca Damen pleaca in pole position, dar nu e nici pe departe sigur de castig.

    • Tara lui Andrei

      Damen „sta bine” la toate capitolele mai putin armament. Italienii si Francezii ofera ceva un pic mai bun.

      Olandezii spun ca Sigma ar fi modulara dar nu stiu cat de modulara o fi…

      Chiar si asa daca ar castiga Damen cred ca ar termina toate cele 4 corvete mai repede decat si-au pus in gand cei de la MApN. Uneori reusesc sa-si termine navele mai repede decat termenul limita.

      O „combinatie” interesanta ar fi fost sa iei cel mai bun (si scump) tip de nava posibil chiar daca cu bugetul ai fi cam la limita promitandu-i constructorului ca 100% o sa apelezi la el pentru submarine, si poate chiar si fregate si diverse alte nave mai mici auxiliare sau chiar si de lupta (poate pentru Dunare).

      Dar asta deja ar fi insemnat o gandire pe termen lung si seriozitate ceea ce nu ii caracterizeaza pe Dancila & co.

      • Nu Damen va oferi armamentul – in toata lumea clientul isi alege ce pune pe corvete. In HG scrie clar ca armamentul va fi procurat separat, printr-un contract guvern-guvern.

        Constructorul insa va da preturile de instalare pentru diferitele optiuni – asa se face in toata lumea, nu cred ca se apuca ai nostri sa inventeze altceva.

        D’aia spuneam la unul din puncte ca e necesar ca constructorul si proiectul navei sa se preteze la diverse solutii pentru ca marina va face o evaluare si va lua cele mai bune sisteme, ca o data iau si ei corvete, 30 de ani nu mai pupa nimic.

  20. La cum au ras astia bugetul, si la cat s-au indatorat deja,la cat va fi deficitul anul asta si inflatia la anul ;)) chiar sunt curios cand o sa se inteleaga ca nu vor fi niciun fel de corvete.

    • Da colegu…nu se va da comanda,sau daca dau comanda nu se va plati….daca platesc sigur nu vor livra….fug in Israel cu banii…NU SE VA LUA!
      ????

  21. K 130 poate fi modificat sa aibe si motoare electrice?

    • Care ar fi avantajul? La propulsia indirectă cu motoare de propulsie electrice, acestea primesc energia de la generatoare electrice, acționate la rândul lor de motoare care furnizează energia mecanică (diesel sau turbina).
      Propulsia directă are un randament de0.95- 0.98, iar cea electrica de 0.9-0.92.
      Acest tip de propulsie este avantajos doar la nave care operează mult timp în condiții speciale gen spărgătoare de gheață, submarine, remorchere.

      • Intrebare: in lupta AS nu e mai eficienta propulsia electrica (alaturi de celelalte masuri de diminuare a zgomotului de fond) de natura a diminua zgomotul de fond si de a facilita operarea sonarului?
        Stiu, pentru asta exista sonar tractat.
        Intrebare doi: Sigma 10514 sau Gowind 2500, propuse cu propulsie hibrida – diesel-electrica, nu au baterii de stocare a energiei astfel incat atunci cand vaneaza submarine foloses DOAR propulsia electrica, cu o limita de viteza, bineinteles?
        Ideea e ca Type 23, FREMM, nave moderne de lupta AS folosesc o astfel de combinatie, adaugand si aportul unei turbine pe gaz pentru atingerea vitezei maxime.

        • Teoretic da, dar asta presupune costuri suplimentare, ansamblu motor diesel sau turbină, generator și motor electric costa mai mult, apar posibilități mai mari de defecțiuni, ocupă un spațiu mult mai mare și sunt mult mai grele, propulsia pe bază de baterii e costisitoare și mai ocupă și astea loc. Pentru România care nu prea are bani și nici chef de investiții scumpe în domeniul militar nu este sigur o opțiune în intenția decidenților. Sonarele au mai multe regimuri de lucru și funcție de acestea zgomotul de fond al navei le poate influența mai mult sau mai puțin. Arhitecții navali și inginerii caută și găsesc soluții pentru aceste probleme. Navele ASM duc și mai ales conduc lupta împotriva submarinelor in colaborare cu multe alte forțe, aviație antisubmarin, geamanduri radiohidroacustice, sonare fixe, cercetare. etc. Fregatele tip 23 au fost concepute pentru căutarea submarinelor nucleare inamice in Atlantic și sunt eficiente mai ales în acest scop.

  22. Din Marasesti si Tetaluri nu se mai poate scoate nimic? Nici macar o mica si ieftina modernizare? Sau mai bine le facem nave tinta.

    • Marasestiul as tunde-o scurt si as face-o nava pentru misiuni internationale.
      Redusa suprastructura aia cu radaroaiele sovietice, inlocuit cu ceva mai modern si mai mic (de ex. un ELM2258), 1-2 CIWS-uri, 2 teleoperabile Typhoon, cateva mitraliere 12.7 si 7.62mm, tunuri cu apa, LRAD.
      Imbunatatita partea de optoelectronica, modernizarea sistemelor de lansare a RHIB-urilor.
      Reamenajarea spatiilor interioare pentru cresterea confortului echipajului (se reduce echipajul datorita reducerii armamentelor.
      Spatiu multifunctional la prova (eliberat dupa inlaturarea RBU6000 si aturelei B), eventual cu o macara pentru incarcat containere de 20/30 picioare sau alte echipamente.
      Posibilitati de incarcare-fixare containere in zona centrala a navei, pe punte.

      Apoi trimisa in misiuni internationaele pentur ca e cea mai economica dintre cele trei fregate.
      Celelalte 2 fregate, modernizate si tinute pe acasa, pentru orice eventualitate.

  23. Formidable class bate orice concurenta la distanta mare .

  24. Eu rămân la piticul meu cu 2 De Zeven Provincien în locul suitei regale. Poți pune pe alea tot ce vrea mușchiul tău. Sa stea putinica și sa dea din buza la MN.

  25. Sa fii sigur de asta…

  26. Un articol în Mer et Marine, intitulat « Când Gowind devine o fregatà de superioritate regionalà »
    https://www.meretmarine.com/fr/content/quand-gowind-devient-une-fregate-de-superiorite-regionale

    Fiind rezervat abonatilor (plàtitori), dau câteva extrase si fotografii.
    « Il y a en revanche des différences concernant l’armement puisqu’en dehors des VL Mica, les corvettes malaisiennes seront dotées de missiles antinavire NSM, d’une tourelle de 57mm sous carénage furtif et de deux canons de 30mm. 

    Et il y a encore de la marge par rapport au modèle malaisien puisque la longueur de la Gowind peut encore être allongée pour atteindre 114 mètres, soit seulement 7 mètres de moins que les futures frégates de taille intermédiaire (FTI) de la marine française (qui seront toutefois sensiblement plus lourdes, avec 4300 tpc).
    Aster et MdCN
    Une extension qui permet de proposer un doublement du nombre de lanceurs verticaux sur la plage avant, soit en tout 32 armes. Le VL Mica n’est par ailleurs pas le seul missile dont la corvette peut être dotée. Si les clients le souhaitent, Naval Group a fait en sorte de pouvoir l’équiper d’Aster 15, et même, en cas d’accord intergouvernemental, d’Aster 30. Le bâtiment peut même être adapté à la mise en œuvre de missiles de croisière navals (MdCN), lui conférant une capacité de frappe dans la profondeur équivalente à celle de frégates lourdes et inédite sur des bâtiments de surface occidentaux de ce tonnage. On notera que cette option peut permettre à l’industriel français de répondre à la concurrence de certains produits russes.
    Concernant l’électronique, le bâtiment est conçu pour embarquer un mât intégré modulaire développé par Naval Group, le PSIM (Panoramic Sensors and Intelligence Module). Cet ensemble réalisé en un seul bloc regroupe la mâture avec l’essentiel des senseurs et moyens de communication, le Central Operation ainsi que les locaux techniques associés. Le radome du PSIM abrite un radar de veille tournant, ainsi qu’une suite de guerre électronique. »

    În mare, spun cà Gowind fiind modular, poate fi extins la 114 metri, permitând instalarea a 32 lansatori verticali, inclusiv pentru Aser 30 sau MCN (racheta de croazierà navalà).

    Catargul este integrat modular, având toti sensorii carenati. Pot propune si radar cu fete fixe.

    De vàzut si tunul de 57 mm carenat „stealth” al marinei malaieziene.

    https://www.meretmarine.com/sites/default/files/styles/mem_846_article_content/public/new_objets_drupal/gow2_0.jpg

    https://www.meretmarine.com/sites/default/files/styles/mem_846_article_content/public/new_objets_drupal/20160918175508_20160506140652_psim2b.jpg

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *