Noutati despre F 16

Musiu President Le Fifre

Nu prea avem noutati, lucru bun ar fi ca in ultima vreme s-a vorbit mai des despre achizitia celorlalte doua escadrile (36 de aparate), pe langa cele inca cinci F 16 MLU (patru simple si o dubla) din Portugalia.

Stiam deja ca Lisabona a fost de acord sa ne livreze inca cinci aparate din flota operationala portugheza, ministerul lusitan al apararii explicand ca Romania are nevoie urgenta de cele cinci aparate, astfel incat ele vor fi practic transferate din cadrul fortelor aeriene portugheze catre cele romane (dupa o reparatie capitala), urmand ca mai apoi portughezii sa primeasca din SUA cinci A/B-uri pe care sa le aduca la standardul MLU.

Presa lor scrie ca deocamdata nici cele trei F 16 procurate tot din Statele Unite, pentru a inlocui trei MLU-uri livrate Bucurestiului in primele 12 aparate sosite in tara, nu sunt inca operationale.

Vom dispune astfel de doua escadrile a 18 aparate plus una cu 17 avioane, dar problema noastra este necesitatea cresterii ritmului de pregatire a pilotilor, de unde si achizitia a inca unei duble, pentru ca prima escadrila de F 16 sa devina operationala. Pacat ca a trebuit sa moara un om pentru ca ministerul sa calce acceleratia in operationalizarea pilotilor de F 16. Dar asa este in aviatie…

In privinta celor 36 de aparate nu stim chiar nimic, oferte ar fi, neoficial, din Israel (nu se stie daca A sau C), Grecia (astia nu stiu sa aiba decat C/D-uri) si posibil varianta SUA via OGMA Portugalia, doar ca aici ne lovim de factorul timp, uzina/atelierul portughezilor avand o capacitate de modernizare la standardul MLU limitata, chiar foarte limitata dupa cum se vede, iar 36 de aparate sunt 36 de aparate…

In rest asteptam anul viitor o decizie pe aviatie, atat pentru cele 36 de F 16 cat si pentru elicoptere.

 

Despre submarine

Sambata, Mihai Fifor, a reiterat vointa MApN de a achizitiona trei submarine. Din declaratiile ministrului, programul va fi lansat abia dupa ce alte programe deja demarate, sau aflate in faze avansate de atribuire, vor fi finalizate.

„Nu discutăm despre un proiect pe termen scurt sau mediu, discutăm de un proiect pe termen lung, pentru că deocamdată principalele programe de înzestrare sunt deja pe rol,” a declarat ministrul apararii.

Se mai asteapta ca marina sa „finalizeze concepţia legată de cele trei submarine pe care Armata României le vrea în dotarea sa, submarine pe care ni le dorim construite tot într-un şantier naval din România, aşa cum se întâmplă şi în cazul corvetelor.”

Daca am incerca sa ghicim cand acest program va fi oficial demarat ar trebui sa calculam cand actualele programe ar fi finalizate si atunci ajungem la concluzia ca putem astepta submarinele abia dupa 2025-2027.

O alta varianta ar putea fi ca Romania sa aiba o crestere economica sustinuta (si de preferat sanatoasa nu bazata pe consum) astfel incat cei 2% din PIB sa insemne din ce in ce mai multi bani. Atunci am putea spera o lansare ceva mai rapida in achizitia de submarine.

Corvetele se apropie si ele de linia de finish, cerintele tehnice finale ar trebui sa fie in curand trimise catre cele patru companii ofertante, astfel incat acestea sa-si poata finaliza oferta si pretul intr-o oferta angajanta. Lucrurile se misca in continuare foarte repede in acest program, vom avea probabil, ceva stiri in curand.

GeorgeGMT

85 de comentarii:

  1. Referitor la pregatirea pilotilor pentru F-16, anul viitor trebuie sa ne livreze cei de la LM simulatorul pentru F-16 care am inteles ca e exclusiv pentru A/B (daca celelalte escadrile vor fi C/D nu stiu daca se poate modifica din soft sau trebuie cumparat un cu totul alt simulator).

    Un simulator din asta e o chestie buna si intram si noi in rand cu lumea.

    Pregatirea pe simulator nu se compara 100% cu cea din realitate dar, chiar si asa, ajuta foarte mult si ofera multe beneficii pe care nu are rost sa le enumar.

    Daca portughezii comanda tot 5 A/B atunci treaba mi se pare suspicioasa. Sper sa nu fie niste harburi rulate la maxim astea de le luam acum.

    Combinatia de 18 x 18 x 17 avioane (3 escadrile) nu cred ca o sa ramana asa la final. Parca era vorba de 3 escadrile a cate 16 (care initial erau 4 de 12) si eventual 4 trainere care mi se par inutile din moment ce o sa ai IAR SuperSoim, F-16 duble + simulator.

    • Simulatorul poate fi setat, cred eu, pt orice varianta de F 16, pana la urma este doar un joc video de multe milioane de dolari. Ce-i suspicios in achizitia portughezilor?! Ei ne pun noua la dispozitie imediat cinci aparate din flota lor, mai apoi vor primi din SUA cinci cu care sa-si inlocuiasca aparatele oferite Romaniei.
      Cum sa fie dublele inutile?! Pai nu poti sa treci de pe IAR 99 direct la zborul simplei F 16, ai nevoie de instructor si de un anumit numar de ore in dubla.

      • N-am zis ca dublele sunt inutile. Am zis ca nu inteleg de ce ar vrea sa mai ia inca 4 f-16 dedicate pt antrenament din moment ce ar exista DEJA f-16 duble (care de multe ori tocmai pentru antrenament sunt folosite), super soimuri si simulator.

        Suspicios in „afacerea” cu portughezii e faptul ca ei isi iau de la americani tot A/B ori ei au declarat ca dupa ce ne vand noua avioanele astea 5 iau ceva MAI BUN.

        Intelegeam daca isi lua C/D dar nu tot A/B.

        De ce s-ar complica cu toata combinatia astia, ca doar n-o fac pentru noi si din moment ce ei isi iau, chipurile, ceva mai bun decat ce avem noi s-ar putea ca la final, cu toate modernizarile necesare sa nu scoata niciun profit, ba din contra sa plateasca in plus. Sa plateasca in plus pentru ceea ce la final ar fi tot niste f-16 A/B de care aveau deja…

        • @Andrevedi
          Nu au declarat nicăieri portughezii că își vor lua ceva mai bun ci asta era teoria conspirației aruncată pe site-uri si fb. de fel de fel de troli si idioți utili „Uite, dom’ne, portughezii ne vând nouă harburi si ei primesc de la americani avioane noi”.

          Nu s-a pus niciodată problema astfel.
          Noi avem nevoie de acele avioane … ieri. Iar portughezii ne transferă din flota lor avioane aduse la standardul MLU iar ei iau de la americani A/B-uri pe care și le vor aduce la standardul MLU pentru a le completa pe cele 5 vândute României (combinația asta este fix ca noua ne trebuie acum, în schimb ei nu se grăbeasc nicăieri – nu au rușii la 400 de km).

          De ce ne mai trebuie aceste avioane (si in configurația asta) s-a explicat de 200 de ori pe aici.

          1
          • Consulul lor sau ce naiba era a spus ca alea luate de la americani ar fi mai bune si ca cu astea pe care ni le vand noua nu puteau executa/opera cum trebuie in NATO. Cam asa era exprimarea lui.

            Oricum, stiu ca noua ne trebuie ieri (de toate). Dar nu prea vad sa faca altii o asa fapta buna pentru noi. Ma gandesc ca pana la urma mai fac si un ban din combinatia asta…

            • Am citit si eu asta. Sper sa fie trolleala. Cica be vand f-uri care din punctul lor de vedere nu mai coreapund exigentelor NATO

              • Si eu sper sa fie numai atat, dar mai sper ca urmatoarele sa fie C/D-uri si cat mai recente, sa nu zic noi.

                • Hai sa zicem ca prima escadrila putem sa acceptam ca e A/B. Avioane mai vechi si ceva mai putin capabile (decat C/D si restul) dar mai ieftine. Plus ca din astea gasesti mai usor.

                  Dar urmatoarele escadrile, neaparat trebuie sa fie MINIM C/D.

                  Nu m-ar mira ca ai nostri sa accepte sa-si caseze altii C/D-urile si sa cumpere din alea… Orice numai noi nu! :))

                  • Ideea e ca din astea mai vechi gasesti chiar mai greu aparate cat de cat ok, dupa cum s-a dovedit, iar piesele cred ca sunt numai din dezmembrari. Miram-as sa se mai fabrice multe piese de A/B.

                    • Oricum ma cam enerveaza subiectul, in special pt ca nu s-au luat C/D-urile propuse initial de americani, pentru ca s-a asteptat pana la limita si pt ca, din cum par a fi lucrurile, din surse publice, se pare ca nu exista suficienta putere pt o negociere mai serioasa cu americanii. Nu pot sa cred ca nu se poate pune punctul pe i. Ideea e sa ai si cine sa-l puna. Nici astea din Po nu au venit chiar peste noapte, ca sa zici ca daca nu le luam pe astea eram pe zero. Nu stiu, in fine.. Nu mai comentez pe subiect.
                      http://www.mapn.ro/cpresa/13361_COMUNICAT-DE-PRES&#258

                    • Troleală faceți voi care susțineți că „luăm de la portughezi avioane care nu mai corespund standardelor NATO”.
                      Voi sunteți sănătoși?
                      Avioanele alea sunt deja la standardul MLU (iar portughezii vor lua de la americani A/B-uri pe care le vor aduce la standardul MLU (dacă luam noi de la americani „neMLUizate” ar fi durat prea mult să fie aduse la standardul respectiv față de nevoile RoAirForce.
                      Nu mai fiți idioți utili (la fel scria pe un site din ăsta de troleală că „Portugalia vinde F16 casate României și primește în loc F35 noi gratis de la americani”.
                      Căcaturi de genul se numește propagandă si razboi hibrid, nu merită băgat în seamă.

                      La fel cum scria un „teolog” pe facebook „Nu va mai luați fraților de BOR că primește bani pentru catedrala, nu vedeți că se dau miliarde pentru rachete la mâna a treia?”
                      Au încercat unii să îi explice că acele „rachete” sunt NOI (încă în proces de fabricație) dar el o ținea pe a lui „Batman, Batman”. Dacă nici ăsta nu e „război hibrid” și folosirea de agenți de influență cu Sputnikul sub sutană, nu stiu ce ar mai fi.

                    • Sper ca nu ma acuzi de troleala?!

                    • Declaratia portughezului trebuie vazuta asa cum e, ca o declaratie a unui politician. Probabil Portugalia isi doreste un nou avion dar sta cam slab cu finantele.

                      F16 face serviciul de politie aeriana in tarile baltice si portughezii l-au facut si pe la noi. La standarde NATO, caci e sub umbrela NATO. Daca nu era capabil, nu-l mai facea.

                      Prin urmare, o prima fractura logica intre declaratia consulului si ceea ce se intampla in realitate.

                      Ca noi visam cai verzi pe pereti cu F35 e una, ca luam F16 vechi e alta. Asta de obicei nu te arde la achizitie, te arde ulterior, la intretinere…
                      Un studiu: http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a451410.pdf

                      Interesanta atitudinea Norvegiei: https://www.defensenews.com/air/2017/01/27/as-f-35-comes-online-norway-to-scrap-f-16-fleet/

                      Toata aceasta degringolada si pierderea capacitatii de aparare a spatiului aerian national sunt consecinta directa a “razboiului” Basescu Tariceanu din 2008. Apoi, criza.

                      Pentru cei care isi mai amintesc, dealul propus Romaniei in 2008 nu era chiar atat de rau: https://uk.reuters.com/article/usa-romania-jets-idUKN1953194520080519

                    • @Tedy
                      În nici un caz pe tine 🙂
                      Mă refeream la domnul care a insinuat mai sus ca „achiziția asta e dubioasă” si imediat mai jos ca „acele avioane nu mai corespund standardelor NATO” (wtf, nici nu știu ce înseamnă asta) citând nush ce „consul”.

                    • Ok. Am inteles. Trolii nu isi argumenteaza pozitia, lanseaza doar lozinci in scopul de a creea conflicte. E o mare diferenta intre a trola si a-ti exprima opiniile in concordanta cu dreptul la libertatea de expresie. Atat timp cat suntem cetateni, avem dreptul sa ne dam cu parerea in ceea ce face guvernarea, oricare ar fi aia.

                    • Asta cu „F16 portugheze nu corespund standardelor NATO” cred că e prima dată când o aud si e o ineptie.
                      Pe lângă faptul că Portugalia e membru NATO, are acea facilitate de mentenanță și modernizare cu toate acreditările, F16-le lor au făcut poliție aeriană sub umbrela NATO (Țările Baltice, România).
                      Poate F16 israeliene nu sunt standard NATO, dar nu înseamnă că sunt proaste.
                      Pur si simplu IAF au pus pe ele fel de fel de acareturi și bunaciuni producție proprie si conform doctrinei lor.

                      Nu cred că e nimeni naiv să creadă că F16 MLU o fi cel mai bun avion 🙂 Însă e cel mai bun avion pe care ni-l putem permite la ora asta pentru a avea o aviație cât de cât credibilă (măcar să fim peste toți vecinii noștri, că la Rusia nu ne putem gândi – pentru asta există SUA și NATO).

                      F35 e un vis frumos. Sper ca măcar prin 2030-2035 să-l vedem în curte.

                    • E o prostie sa crezi ca F-ul 16 nu corespunde ”standardelor” NATO, fiind un aparat operat de o tara NATO si pastrat in aceste standarde. Daca se putea mai bine decat A/B? Sigur ca da. Sunt multe argumente pt asta.

                    • @Tedy
                      Exact! Sincer, chiar aș vedea interesant un comentariu care să evidențieze 8-10 dezavantaje ale F16A/B MLU (mai ales față de „concurența” din vecini: Gripen, MIG29) însă documentate si cu argumente.
                      Si, da, fiecare e liber să-și dea cu părerea si sa nu-i placa ceva (credeam că asta e destul de clar, nu?) însă nu suport afirmații false si fara argumente gen „F16 de la portughezi = afacere dubioasă” sau „F16 portugheze nu corespund standardelor NATO”.

                      Sper că acum m-am făcut înțeles în ceea ce am vrut sa zic.

                      P.S: Si eu am o mare problemă cu F15 Ro Air Force: sunt prea puține ?

                      Eu am încheiat, o duminică faină!

                    • AR10. Ai dreptate. Cat despre MiG-29, chiar SMT, nu prea sunt avantaje fata de MLU, ba dimpotriva. Gripenul insa are avantajul RCS-ului, senzorilor de conceptie si arhitectura mai noua, radarul mai bun din toate punctele de vedere fata de AN/APG-66V2(a), aparat care este mai ieftin de intretinut si operat, mai nou, cel putin dpdv fizic, manevrabilitate /raza de viraj instantanee mai buna, off-set.
                      Eu spun ca ar fi trebuit sa se bata pt un C/D cat mai recent, utilizand avantajele pozitiei noastre geostrategice si faptul ca achizitionam multa tehnica de la americani. C/D-ul are un rcs mai bun, un radar mai bun, o structura mai noua, cu materiale mai noi, FBW digital, or mai fi si altele..
                      Daca AR inseamna Arad, atunci ai cu atat mai multa dreptate. 🙂

                    • @AR10 esti ca rusii aia care incep sa faca spume atunci cand spui ceva de rau de ei si de istoria lor „prietenoasa” – calmeaza-te tata. inspira expira.. 🙂

                      Romania si-a luat tepe in trecut, sper sa nu fie si asta una din ele. Cele pe care le avem acum sunt OK, sper ca si alea care vin sa fie la fel.

                      Daca voi spuneti ca combinatia pe care o face Portugalia e ca sa ne faca noua un favor atunci asa sa fie. Sa castige toata lumea (mai putin aia care dau banu’).

                    • Sa nu uitam ca a avea cel mai nou sau cel mai bun echipament nu inseamna intotdeauna victorie garantata (arabii din golf si diversele lor aventuri prin orientul mijlociu, americanii prin vietnam si coreea, etc.).

                      Din fericire ai nostri, de-a lungul timpului au avut si momente de stralucire si pragmatism si au introdus in ecuatie si alte elemente (teren, vreme, diverse conjuncturi, etc.).

                      F-16 am ales; cu asta mergem inainte. Pana la F-35 mai e mult si bine. Pana atunci trebuie sa ajunga un produs matur si battle-tested.

        • Daca intri pe site ul amarg ului vei constata ca a/b urile depozitate in anii 90 au mult mai putime ore de zbor decat c/d retrase in anii 2000.pe ai nostri ii lntereseaza in mod special resursa de zbor si pretul/ora de zbor care este mai mic decat la c/d.au spus o de n ori:f16 va face trecerea de la rusoaice la americance(respectiv f35).de ce sa iei un c/d cu 3-4000 ore resursa cand poti sa iei un a/b cu 8000?

          • @strumpf
            Daca doresti sa il folosesti doar pt politie aeriana, e ok A/B-ul. Daca vrei ceva mai mult, C/D-ul e mai bun. Rcs mai bun, radar mai bun. De ce nu au luat A)B-uri cu 8000 de ore, ci doar cu 4000? Mi-ar placea sa imi raspunzi.

            • pai ptr. asta le-au luat:politie aeriana si instruirea pilotilor pe tehnica americana la un pret acceptabil.a/b urile au fost retrase in amarg la sf. razboiului rece,avand un numar relativ mic de ore de zbor.c/d urile fiind mai moderne au fost pastrate in dotare pana de curand si sunt forjate la greu.si cam ce am vrea noi mai mult de la un avion? sa ce? sa zboare pana in crimeea sau novorrossisk sa-i bombardeze pe rusi?sa fim seriosi!!

              1
              • In orice conflict modern, abiatia di apararea AA, in special cea antibalistica, sunt esentiale. Cand cumperi un aparat de lupta, il cumperi pt a-l folosi in cele mai rele ipoteze, nu in cele mai optimiste.

  2. Optimismul, cel putin legat de submarine este …bizar.

    Piranha inca nu, Patriot abia inceput, F-uri lipsa, tancuri lipsa totala……
    Economia e in scadere chiar si pe consum, cand se importa si si se platesc salariile muncitorilor straini. Chiar si Legea pensiilor amanata peste …3 ani !!!
    In primul rand nu exista o tinta pt aceasta tara, in afara de jos Justitia sus coruptia !

    Submarine ? Ma intreb daca si corvetele le vom vedea ?!

  3. Turcu si pistolul

    Avioanele MIG21 și Șoimii mai sunt consemnate la sol?
    Am ratat noutățile după prăbușirile de luna trecută.
    Mulțumesc!

  4. programul f16 se transformà intr-un mare bullshit din pacate,o mare răzgândeală si habarnism de la un cap la altul.
    despre visul umed al lui fifor cu submarinele nici nu mă mai chinui să comentez.
    eu am dubii mari ca americanii ne vor livra ceva cu asemenea guvern la butoane.

  5. Va salut! Ceva se misca,personal achizitia Himmars ,baterii anti nava, F16…..mi se par cele mai bune achizitii .Intarirea punctelor nevralgice ale armatei romane…Toate aceste achizitii in cazul unui atac din partea x…..ii ingreuneaza inaintarea oferind aliatilor timpul necesar de a ajungem aici. Faptul ca trolli la fiecare dotarse sar sa denigreze…F16 vechi, Patriot ineficient …etc indica contrariul….Ei urla de durere si neputinta….”numai poti ocupa Ro in 3 h, numai ajungi la Bucuresti intr-o ora, numai vi cu TU22 cand ti se scoala….ca primesti riposta la primul gest ostil. Iar sa organizezi o invazie masiva e costisitor si vei avea pierderi importante… solutia:Trimiti „talibani kolhoznici „sa creeze confuzie si indoiala….

  6. Salut. Am o frica mare, ca din punct de vedere economic Romania o sa inceapa sa gafaie rau de tot. Va pot spune ca din ultimele evoluti si declaratii situatia incepe sa fie nasoala, guvernul incepe sa faca tot felul de combinatii vedeti rectificarea bugetara ca sa gaseasca bani pentru a supravietui. O crestere economica trebuie sa se bazeze pe alte metode daca vrei sa-ti creasca economia si nu doar pe consum. Noi pentru dotare avem nevoie de multe chiar de foarte multe, acum doar ca am avut ghinionul cu Dragnea care incet si sigur ne duce la vale.Cum vor gasi bani pentru tot ce ne trebuie intru-n timp rezonabil cand ei se imprumuta pe spinarea tarii pentru a platii salariile bugetarilor si pensiile

  7. George , nu inteleg de ce nu iau in calcul doua escadrile noi-nout ?
    Viitorul avion NATO F-35-le pana va fi cooptat de acelesi tari NATO va trece muult timp, si putem folosi avioane noi cum trebuie.
    Imi pare suspecta achizitia urmatoare tot avioane vechi, la o flota de vechituri se cheltui banii cu nemiluita.

    • luand ca etalon contractul F16V pt Slovakia
      14 unitati plus armament,logistica,spares,training….2.9 mld $
      Deci 36 unitati ar fi 7.45 mld $ ADICA 6.4 mld €
      Total de acord as fi cu tine colegu dar noua ne trebuiesc de toate…si ne trebuiesc “ieri “ de aici si vanatoarea de SH pt MLU…..chiar si SH or sa coste vreo 1.5 mld € minim exceptand training care ni l vom face singuri acum…..tare cred ca s incoltiti MaPN cu programul F16,Bell si Airbus….cred ca tot scarmana dupa saltea dar nu mai gasesc mare lucru….parerea mea…..fara hac….??

  8. Cele 5 f16 din Portugalia vor veni anul asta?

    • nu au cum să vină atât de repede,visați cu ochii deschisi.
      iar operaționalizarea va fi la sfântul asteaptă,când unii se vor plictisii de ’35 noi o să începem să tragem efectiv cu ’16-le.

  9. si de ce nu scrie grecia pe noi maestre?!

  10. Herr Von Renn Weg

    Eu speculez ca Portugalia ar fi multumita cu banii rezultati din reparatiile/imbunatatirile avioanelor care se tot perinda pe la ei… sau sa isi mentina/creasca capacitatile astea in tara lor… poate prin miscarile astea aparent dezavantajoase pt ei, au obtinut alte promisiuni de la americani… sa fie inclusi cumva in programul f-35 sau cu totul altceva. Cred ca americanii s-ar ocupa de interesele noastre pt ca suntem in prima linie cu izmenele rupte si pe termen mediu nu ar mai trebui sa trimita pe altii sa ne apere spatiul aerian… Daca ritmul reparatiilor din Portugalia nu va fi crescut, cum suspectez eu ca ar fi miza portughezilor, poate ca LM vor fi interesati sa creeze capacitatile astea la Aerostar… deja parca era vorba ca mentenanta sa se faca acolo daca nu gresesc!

  11. Ce se mai aude de f16?

  12. Ciuma Rosie nu mai are $$$$. Restul e propaganda.

  13. Dupa atita interceptarii ale avioanelor rusesti in Marea Neagra era normal ca bosorogu de Melescanu sa dea o nata ceva ambasadei Rusiei la Bucale.
    acum urla Rusii ca sunt agresati…….na ca incompenta guvenului de analfabeti isi arata consecintele. Fiara Rusa stie ca suntem vulnerabili. Pina isi iau avioanele briatanicii se se cara acsa,

  14. Oricum, asa vechi cum sunt, F-urile noastre sunt superioare oricarei fieratanii zburatoare de care dispune rusia. Vorbim totusi de tehnologie americana.

    • ? Daca ne-ar fi dat americanii F22, F35 poate. Sau macar pe lângă F16 astea sa ne fi dat niște F15/F18. Scoal’ si nu mai visa

    • N as fi Asa sigur vis-a-vis de Su 30….poate F16 V sa zic…ale noastre sunt A/B

    • 🙂 Mmmm, nu chiar. Poate doar daca erau V-uri si aveam 72… Si rachete mai mult de doua pentru fiecare avion.

      • Su-27, Su-30 i-s peste F16 A/B MLU?

        • Unele da, unele nu. Depinde care variante ca au o gramada.

        • Seamana a discutie Bruce Lee sau Van Damme. 🙂

          Pe hirtie pare cam la nivelul Su-30 sau Su-30MK. Insa este o diferenta de gabarit (Su-30 e aproape cu 10 tone mai greu, comparindu-le goale) ceea ce ma duce la ideea mere sau pere. Diferenta o face avionica si ce poate fi agatat de piloni, alaturi de modul de folosire.

          Daca am fi avut C/D block 50/52 sau E/F block 60 puteam spune ca rusii au niste conserve. Altfel, nu as zice.

          • Nu au conserve dar nici in panica n-as intra. Pe hartie A/B-ul este batraior dar sa nu uitam ca siu rusii tot avioane proiectate in anii „”80 au, modernizate un pic.
            Acum, cat de bune sunt radarele lor in mediul real, cat de eficiente rachetele atunci cand le lansezi, ei bine aici avem de discutat.
            Daca Suhoiul 30 rusesc era asa de bun nu cred ca tari precum Olanda, Danemarca sau Norvegia zburau inca F 16A fara nici o jena. Macar ca le modernizau spre C.

  15. Bre, nu luam si noi niste Typhoonuri? O duzina, la MK, ceva…
    Imi place ca de la o vreme ii cam enerveaza pe rusi…
    🙂
    „Dar sunt scuuumpe si la pret si disponibilitate/uz si la mentenanta!”
    I don’t bloody hell care anymore.
    🙂

  16. Cătălin Cojocaru

    Ștefania Jandarmerița se mai zbate între viață și moarte? Mai pune cineva botul la ce spune ăsta? Să ridice mâna.

  17. Are careva idee,R-73 poate fi integrata pe F-16? Am vazut ca o au iranienii, dar pe F-14,iar indienii pe planorul ala al lor la care lucreaza de vreo 30 de ani.
    Magic-2 e pe F-16, Python-3 de asemenea.

    • Din ce spun ei rezulta ca its doable, ma intreb de ce polonezii n-au facut-o. R-73 e racheta preferata de pilotii nostri de Lancer, cred ca mai are potential,n-as renunta la ea.

  18. „O alta varianta ar putea fi ca Romania sa aiba o crestere economica sustinuta (si de preferat sanatoasa nu bazata pe consum) astfel incat cei 2% din PIB sa insemne din ce in ce mai multi bani. Atunci am putea spera o lansare ceva mai rapida in achizitia de submarine.”

    In sfarsit oameni care pricep economie si ce inseamna mizeria asta cu maritul din pix. Si abordarea fata de datorii: poti fie sa le platesti ca boul de Ceausescu in timp ce economia din lipsa de investitii se contracteaza, fie sa faci investitii astfel incat datoria sa reprezinte un procent din ce in ce mai mic raportat la buget.De platit orcum o platesti insa diferenta este unde ajungi dupa ce ai facut ultima plata la respectiva datorie.
    Ce sa-i faci domle, daca am fost atent la scoala si nu am fost doar ca sa am de unde sa vin acasa.
    Asa sa fie cum zice Fiforul, dar ceva imi spune ca vor fi destule teme pe aceste articole sau cum noi, prin alesii nostri, vom reusi cu maiestrie sa ne dam cu stangu-n dreptul.

  19. Taiwanul a început testele la primul F-16 modernizat la standardul F-16V Viper.

    Spre surprinderea mea, baza a fost F-16A/B, nu știam că poate fi up-gradat în halul ăsta.
    Poate investiția în F-16 de mâna a doua nu a fost chiar aiurea.

    https://defence-blog.com/aviation/taiwans-updated-f-16v-viper-fighter-jet-begins-flight-test-program.html

  20. Daca tot se mentioneaza F35 si posibilitatea dotarii FAR cu el, tocmai citeam un articol in care unii englezi exprima dubii referitoare la eficienta dotarii exclusive cu F35. Ei spun mai pe sleau ca a executa toata gama de misiuni uzuale cu F35 este ca si cum ai face munca de catar cu un pur-sange si deasemenea afirma ca dotarea cu F35 este buna atat timp cat ai si altceca langa (F18 in cazul mentionat de ei).
    Este punct de vedere interesant si ilustreaza diferenta intre entuziasmul provocat de bijuteria tehnica F35 (si dorinta de a-l avea) si realitatea mai prozaica a utlizarii in viata de zi cu zi.
    Am pus link in „Permiteti sa raportez”.

    Cat despre modernizarea taiwanezilor, este bine sa stim ca avem solutii de dezvoltare ulterioara a tehnicii noastre. Din articol nu inteleg daca cele 5.3 miliarde dolari acopera modernizarea:
    – intregii flote (115 aparate) sau
    – a 48 de aparate (se mentioneaza o capacitate de24 /an si un program intins pe 2 ani);

    Deasemenea remarc ca din poza reiese ca taiwanezii nu au fost interesati de rezervoarele conforme.

    • s-ar putea ca pe structura unui F-16 A/B sa nu poti monta rezervoare conforme, prin upgrade – e una dintre diferentele intre upgrade BL<30 si BL-30 in sus la acelasi standard V. Sunt cateva chestii care s-ar piutea sa nu le poti pune pe A/B prin upgrade la V.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *