Noutati despre Rafale in India

30082014_Artic_Thunder_OR13655

Incepem insa cu o stire foarte recenta de pe malul Gangelui, stirea care suna ciudat si din care aflam ca sefii fortelor aeriene indiene s-au dus cu jalba-n bat catre Ministerul Apararii cu cerinta ca pe langa cele 36 de aparate omnirol Rafale deja antamate sa mai fie cumparate inca 44 de bucati, care avioane ar fi strict necesare dupa anul 2017-18 cand indienii vor incepe sa retraga masiv avioanele sovietice MiG 21 si MiG 27.

Iar avioanele sovietice sunt foarte multe, cam pe la 180-200 de bucati, reprezentand 10-11 escadrile.

In acelasi timp se pare ca francezii au oferit Indiei o reducere semnificativa de pret, pentru cele 36 de aparate initial comandate (printr-un contract inter-guvernamental), de pana la 25%, plus un acord prin care partea franceza este de acord sa prelungeasca programul de intretinere a aeronavelor.

Astfel indienii vor plati un pret per avion de “doar” 220 milioane de dolari fata de aproximativ 300 de milioane cat le iesise initial. Si ca sa vedem ca reducerea este reala nu doar pe hartie, pretul oferit Qatarului este de 290 milione de dolari per avion, incluzand aici intretinere, antrenament, piloti si cine mai stie ce, iar in cazul arabetilor probabil ca pretul include si pilotul J .

Pana aici totul bine si este posibil ca reducerea semnificativa de pret sa aiba legatura cu o prezumtiva (dar deja negociata) crestere a numarului de avioane comandate. Daca cele 44 de Rafale cerute de IAF se vor adauga celor 36 anterioare, India va ajunge sa detina o flota de 80 de bucati, aproximativ 64% din numarul total discutat in programul MMRCA.

La prima vedere s-ar parea ca hindusii fac o afacere proasta, comandand avioanele in transe si neluand in considerare vreun program de offset sau asimilarea avionului in industria nationala, dar pentru cine cunoaste cat de cat industria militara indiana si contractele sub licenta de fabricare  a tehnicii de lupta pe malurile Gangelui, stie ca indienii au foarte mari probleme cu implementarea licentelor in economia lor.

Iar Rafale este unul dintre cele mai complexe sisteme de armament si senzori pe care India ii va detine si, probabil, in urma negocierilor cu Dassault au aparut doua probleme majore in cale integrarii acestui avion in India: prima ar fi ca avioanele produse local este posibil sa aiba unele probleme de calitate, de unde si incapatanarea francezilor in a nu-si asuma garantia pentru avioanele produse de catre HAL; a doua ar fi pretul.

Cu totii am vazut cum de la o estimare de 12 miliarde de dolari pentru 126 de aparate se ajunsese la peste 20 de miliarde si putem conchide ca aceasta crestere abrupta de pret are legatura stricta si cu “transplantarea” tehnologiei franceze in India.

Mergand pe aceste doua idei guvernul a renuntat la programul MMRCA – oficial cel putin – si incearca sa cumpere totusi aparatele Rafale  in loturi mai mici, la costuri mult reduse si garantia calitatii, dara fara sa mai aiba pretentia Made in India. Pur si simplu le cumpara din Franta si cu asta basta.

Daca mai adaugam si timpul inimaginabil de lung pe care indienii il consuma in cazuri in care incearca sa implementeze tehnologie straina, termenele depasite cu ani de zile in cazul productiei in India a unor echipamente complexe (cazul submarinleor Scorpene), ne putem imagina ca guvernul indian nu are foarte multe alternative, daca tinem cont de timpul foarte scurt in care noile escadrile echipate cu Rafale trebuie sa ia locul avioanelor MiG 21/27.

GeorgeGMT

 

 

http://www.defenseindustrydaily.com/frances-rafale-fighters-au-courant-in-time-05991/

 

http://www.janes.com/article/52873/india-expects-first-engines-for-tejas-mk-2-to-arrive-by-year-end

 

 

24 de comentarii:

  1. In acelasi timp se pare ca francezii au oferit Indiei o reducere semnificativa de pret, pentru cele 36 de aparate initial comandate (printr-un contract inter-guvernamental), de pana la 25%, plus un acord prin care partea franceza este de acord sa prelungeasca programul de intretinere a aeronavelor.

    Au prins francezii frica de situatia creditarii Greciei si au revenit la sentimente economice normale de sustinere a investitiei/vanzarii pe termen lung a pasarilor de lupta catre Air Bollywood? 🙂

    -25%!!!

  2. 220 de milioane de euro!!!!!!!!!!!!!
    ce preturi vere
    la bani asti iti iei f35 nu???
    la bani astia iti iei o baterie anti aeriana la fiecare 2-3 avioane, nu?

    • baterie antiaeriana cu raza lunga nu orice baterie antiaeriana

    • Respira…si mai gandeste-te ce intra in acel pret pe langa doar cel al avionului…

    • @stan: Chiar doua F-35A (daca le iei la pretul USAF), dar ca sa fie folosibil ca lumea, ar trebui sa astepti block4 din (?) 2022.

    • Fà comparatii cum trebuie. Pretul la F-35 este afisat uneori chiar fàrà motor. Nu mai vorbesc de acareturi (formatie, piese de schimb, armament, întretinere).

      În plus Rafale este operational. F-35, nu prea…

      • De la sursa (Senatul francez):

        „Avant prise en compte du projet de LPM, le coût total du programme pour l’Etat était de 45,9 Mds €2013. Le coût unitaire (hors coût de développement) de 74 M€2013 pour le Rafale B (pour 110 avions) de 68,8 M€2013 pour le Rafale C (pour 118 avions) et de 79 M€2011 pour le Rafale M (pour 58 avions).”
        Asta-i costul „Fly-away” cum zic americanii, si include TVA.
        Costul la export (adica fara TVA) este 57.5 milione euro pentru Rafale C (monoloc) si 61.9 milione euro pentru Rafale B (biloc).
        Costul unui F-35 era la sfarsitul anului trecut intre 100 milioane dolari si 120 parca, pret care nu includea motorul (inca vreo 10 – 20 mil$ in functie de varianta). Deci costul fly-away la export al unui F-35 e probabil pe la vreo 120 milione $ adica vreo 110 milioane Euro adica cam dublu fata de Rafale.

        La costul Rafale-ului cumparat restul de vreo 200 milioane de Euro includ:
        -intretinerea care pe toata perioada vietii este practic cel putin costul unui alt avion dar mai aproape de vreo doua. La fiecare verificare periodica un avion e trimis la fabrica, dezasamblat si reconstruit. La Rafale-uri la fiecare verificare periodica sunt si upgradate. Considerand ca o astfel de verificare se face cam la 2,3 ani, ies vreo 10 verificari periodice de-a lungul intregi vieti, mai adaugi si costul intretinerii de linie (adica la baza dupa fiecare zbor) si ajungi usor la de doua ori costul unui avion.
        -antrenament. Costul antrenarii initiale a unui pilot e undeva in jurul a un milion Euro. De-a lungul vietii un avion de lupta va avea zeci de piloti.
        -armament. Asta cred ca ii costa pe indieni si qatarezi cel mai mult. Daca ar folosi armament NATO ar putea sa cumpere din orice sursa, pentru ca Rafale foloseste standardul NATO pentru magistrala de date si orice arma NATO poate fi integrata usor chiar daca nu a fost certificata inca de armata Franceza. Exemplu in Libia Rafale-uri au folosit GBU 49 americane care nu faceau parte din inventarul francez si care nu fusesera standardizate ca incarcatura utila pentru Rafale. Cum Indienii nu folosesc armament standard NATO, depind de furnizorul fiecarui tip de avion pentru armament. O transa initiala de armament e probabil pe la vreo 50-60 milione Euro per avion cumparat.

  3. si eu ma gindeam la chestia asta..
    mai putine avioane, si mai multa antiaeriana.
    rachete AA cu raza lunga…

  4. o baterie anti aeriana aster 30 pret 450 de milioane cat 2 avioane raza de actiune 100 de km dotata cu 06 de rachete si astea nu se prabusesc din cer din cand in cand si nu au nevoie de oameni sa le piloteze nici intretinere asa scumpa
    sau daca vreti stunner cu raza cel putin 160 de km
    la 4 bateri acoperi 60 % din teritoriul tari

  5. Bateria antiaeriana e doar defensiva, e statica si depinde de radar. Un avion iti ofera si capacitati ofensive, timp scurt de reactie impotriva manevrelor adversarului, recunoastere, aparare anti-aeriana mobila independenta…..

    Un avion e mult mai util decat bateriile sol aer

  6. pai da de acord.
    ma gindeam la faptul ca un numar mare de baterii AA ar compensa numarul de avioane.
    si apoi de radare au nevoie si avioanele, nu doar bateriile AA.

  7. ” indienii vor incepe sa retraga masiv avioanele sovietice MiG 21 si MiG 27.

    Iar avioanele sovietice sunt foarte multe, cam pe la 180-200 de bucati, reprezentand 10-11 escadrile. ”

    Hmmm …. Romanii sa cumpere niste MIG-21 sa le upgradeze la Lancer si sa le vanda mai departe .

  8. Ca bine zici Mihai, pacat ca nu ii duce pe ai nostri capul sa faca din astea.

  9. ACUM intelegeti ce inseamna sa cumperi un avion nou,cu tot ce cuprinde el.VEDETI si voi ca ROMANIA din punct de vedere economic nu este inca capabila sa cumpere avioane noi.

  10. despre proiectul Neuron se stie ceva?

  11. Off topic, primele F-16 block52 irakiene au ajuns la baza Balad. Totusi pe AA sunt dotate cu rachete mai jegoase decat cele comandate de noi.
    http://www.janes.com/article/52937/first-iraqi-f-16s-arrive-in-country

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *