O nava port-container s-a rupt in doua si s-a scufundat

20130620-235455

Nava „Comfort” pe vremea cand era intr-o singura bucata

Nava, construita in 2008 in Japonia, asadar fiind practic foarte noua, s-a rupt in doua si s-a scufundat in Oceanul Indian, in largul coastelor Yemenului. Pana aici n-ar fi mare stire, navele se scufunda cam tot timpul, numai ca nava „Comfort” transporta in cele 4382 de containere tehnica de lupta, munite si mai ales armament greu pentru Armata Siriana Libera, adica pentru rebelii sirieni.

20130620-235523

Conform companiei care detine nava, MOL (Mitsui Osk Lines), accidentul s-ar fi produs din cauza vremii nefavorabile, in timp ce surse independente spun ca nava s-ar fi rupt in doua datorita modului defectuos in care masa incarcaturii ar fi fost incarcata.

Stirea conform careia nava trasporta arme a fost transmisa de catre agentia rus de stiri Newsport si de catre televiziunea siriana de stat. Nava venea de la Singapore via Arabia Saudita si se pare ca armele erau platite de catre sauditii si Quatar. Armele erau de origine americana fiind incarcate in Singapore si avand ca destinatie finala portul Aqaba din Iordania.

Se estimeaza ca scufundarea navei ar putea avea un impact imediat major asupra capacitatii rebelilor in fata fortelor guvernamentale, asta cel putin pana cand un nou transport va putea fi pus pe picioare. Ciudatenia este data insa de faptul ca in Oceanul Indian nu a fost anuntat, in perioada in care nava a fost avaraiata, avertisment de vreme severa.

20130620-235540

Sursa: Olympia.gr

GeorgeGMT

Multumiri lui Florin pentru semnalare

68 de comentarii:

  1. Nu stiu ce se intampla dar toate navele astea care muncesc impotriva intereselor Rusiei patesc cate ceva: ori se rup, subit, in doua, in Oceanul Indian, pe vreme frumoasa, ori intra vreun grec cu vaporul in ele, in Bosfor, ori explodeaza, din nou subit, si se scufunda la Caliakra. Tare ciudat ……

  2. Salut. Interesant caz si ciudat , nu ca ar fi unsabotaj , nu, doar asa acolo cateva incarcaturi care odata detonate „deschid balul” . Si de aici intra devar incep sa actioneze alti factori .
    Colegu Jimmy , Tu nu vezi asa ceva cu ghiocu tau ?! Ca tot te pusesi pe preziceri astrale si transcentrale sau trans continentale .
    Da oare cin sa se bage intr o asemenea afacere sa ajute chipurile alti factori sa se duca bamporu la fund. KGBau pardon FSB -u sau GRU sa si fi revenit printr o astfel de lovitura de maiestrie ?! Nu cred ca cei cu orezu. Oricum e o LOVITURA MARE de TOT daca nava ducea intradevar in cele 4382 de containere armament si munitie pt FSA . Or sa chitaie aia pana primeasca ceva iar , daca or mai apuca . Deci de fapt colegul GSG9 a ghicit bine in bobi ca incepe acolo un mic razboi racoros. he he .
    Chiar e cineva care crede ca nava s -a rupt din cauza asa ziselor intemperii ?!

  3. Situatia este intradevar ciudata. Au mai fost cazuri de port-containere prost incarcate, dar in general nu prea ajungeau sa iasa din port, nava avand imediat probleme de stabilitate. Controlul greutatii si distributia acesteia este automat si permanent controlata de calculatorul navei, astfel ca pe vreme normala, valuri sub 5 metri si vant moderat, pentru o nava practic nou modul in care s-a scufundat este foarte ciudat.
    Nu sunt marinar, dar ma asteptam ca in cazul unei distributii gresite a incarcaturii, nava sa se fi inclinat spre un bord sau altul, in lateral, si in nici un caz nu vad cum distributia gresita ar fi putut s-o rupa in doua.
    PS As fi foarte curios ce adancime are oceanul in zona scufundarii?! Daca a fost sabotaj, cel mai probabil s-ar fi ales o adancime cat mai mare pentru a nu se putea preleva probe ale sabotajului. Oricum a dracu’ coincidenta! 🙂 🙂

  4. Si uite asa dau ajutor fara folos… si se rezova o problema!! Problema fiind daca cu adevarat doresate CINEVA ca rebelii aia sa castige. Ne de lata da s-a cam auzit parca de al Qaeda care ar activa alaturi de „rebeli”. Deci ce interes sa ai ca sa le faci astora un fief incare sa taie si sa spanzure dupa chefu lor?!
    Asa insa toata lumea e multumita : rebelii ca cica li se dadea ajutor. Cei care au dat ajutoru: noi am vrut da Allah .. a zis nu. Poate si unii furnizori vor primi o comandna in plus.. Rusii ca armele nu au ajuns . Bashir idem. Uncle Sam ca oricum Assad va fi slabit , Concurentii santierelor nipone ..
    nemultumiti vor fi japonezii – auzi ma s-a rupt!!! Era noua!! Minus comenzi.
    Vreo cativa mititei vor fi dati afara ca au incarcat neglijent sau prost nava. Da nu m-as mira ca sa iaba din ce trai – fiinca prtostia se plateste!!! Uneori anticpat si cash (mult)

    Sau cum zicea gaina :mai bine ma impiedic !!!

    • Tu chiar crezi ca cineva poate ingitii gogrita asta ca a fost incarcata gresit ?! Pai nu apuca sa plece prea departe din port . Ai idee cam ce echipaj se cauta pt o astfel de nava ?! Astea sunt Super portcontainere pot transporta incarcaturi de valori extrem de mari asa ca ecipajele mai ales cei din comanda -navigatie sunt dintre cei mai buni . Astfel de nave au siteme compiuterizate pt a se incarca si ajusta tot timpul cu balastul. Daca apare o eroare intra in alarma. am spus mai inainte navele astea costa si datorita asigurarilor or aia de la asigurari nu si permit sa nu fie o nava echipata cu tehnica sofisticata dar ajutatoare si de siguranta.
      Am cunoscut pe cineva cu ani inurma ce avea un nepot ce era ofiter de marina comerciala si lucra pe o astfel de nava ce facea Shangai -Hamburg si retur , si i a povestit ca au trecut cu nava printr o furtuna rea de tot de au zis ca s a terminat cu ei dupa cum troznea nava , dar au scapat doar cu ceva containere luate de valuri. Atat de puternice au fost , numai ca acolo sunt niste sisteme de amarare care tot cedeaza , dar nu a cedat nava. Cauta pe net sa vezi nave in furtuni de scara mare si ai zsa vezi despre ce i vorba .

      • Daca=o prdin cu placere! Te asezi si pe arici .. dupa ce ti-ai dat jos chilotii! Si apoi zici ca Asad si arme chimice fara sa rosesti amintindu=ti ca mziceai si8 de Sadam..
        Cestia e clara : bamporu trebuia sa plece ..daq sa nu ajunga! Asa ca trebuia un „accident”. Asa ca acu8m toti se aseaza pe arici si comenteaza ce toanta impiedicata e gaina .. (sper ca stii bancu)

  5. ecuatia e complicata in Siria si NU se rezuma doar la bani si resurse(cum cred unii mai naivi). daca jihadistii castiga minoritatile( crestina-alawitta) vor fi exterminate obligate la exil sau enclavizate(model kosovo).Siria devine un stat fundamentalist islamic sunnit (ca arabia saudita) apoi valvataia se va extinde spre europa..occidentul sprijina pe cine NU trebuie din orbire sau din alte ‘interese’. ‘om vedea..

  6. Da , cam asa ceva in nici un caz chiar si distribuirea incarcaturii gresit nu facea sa se rupa nava, ci o banda (inclina in borduri ) sau aprova sau apupa dar asa cum aoi spus si tu calculatoarele navei nu ar fi permis pornirea altor siteme daca asta nu era rezolvata din port ori asta nu se putea pt ca exista autoritati portuare ce verifica toate astea. Din porturi navele sunt scoase de piloti speciali pana in larg aia ar fi vazut ca nu e ok ceva si ar fi raportat, si cum naiba de a navigat din Singapore pana la locul scufundarii , ei ca sa vezi pana acolo a inceput sa se crape fieru mai rau ca lemnu , nu . Nava facuta in Japonia . Dar nu conteaza o astfel de nava nu poate naviga fara asigurare , de la o companie indepenta de asigurari in acest domeniu or aia nu dau aisgurari navelor decat daca indeplinesc niste conditii destul de dure . plus ca intotdeauna se asigura si incarcatura , si cine ar face asta la fel , fara a stii ca nava indeplineste toate conditiile . Si cum e si o nava noua 4 ani si ceva si multe prevederi s au tot adaugat in aceste conditii , e hal dracu de ciudat . Adancimea , pai daca au facut asa ceva cred ca se poate aranja si unde sa se intample , adica acolo unde trebuie . Cei mai fierti acum sunt asiguratorii , aia tre sa vada ce si cum ca altfel platesc de ia benga.

  7. Tocmai incarcarea gresita cu intentie poate fi o lovitura de maestru pentru a-i produce naufragiul.
    Nava are castelul si masinile spre pupa, in spatele lor incarca marfa.
    Daca distribui marfa cu cap rupi nava fara sa dai de banuit.
    Incarci marfurile grele la prova si la pupa, in timp ce la mijlocul navei pui marfurile usoare sau containere goale ca sa arate uniform.
    Ai greutatea repartizata la capetele navei in timp ce forta de reactie (forta lui Arhimede) impinge, de jos in sus, cu distributie egala pe intreaga lungime a navei.
    In port nu observi nimic pentru ca nava nu se inclina stanga-dreapta dar, cand iesi in larg si nava intra in tangaj (miscarea de urcare-coborare a provei pe val), creste solicitarea pe zona centrala a navei si se rupe ca un bat.
    Deci au incarcat-o neuniform, ori cu intentie ori din pura prostie.

    • E posibil, la incarcarea navei sunt cel putin doi oameni care o verifica, ma refer aici la distributie; unul de pe nava, altul din partea portului. Fiecare container este cantarit inainte de a fi urcat pe nava si de altfel fiecare container are locul lui binestabili de calculator, datorita greutatii sale. Sigur ca se poate si asta, o manarie la calculator ar fi fost de ajuns, dar se poate scufunda o nava si prin alte moduri…chiar nu stiu ce sa zic, poate chiar este un accident foarte rar, care se petrece la 1000 de ani. Am vazut nave port-container infruntand valuri de 25 de metri si erau incarcate full…nici pe dracu nu aveau, iar asta s-a rupt pe vreme buna… E ciudat sau o situatie rarisima.

    • Cam asa a fost cum spune Eroul Bula, plus niste manevre de suprasolicitare.
      In orice caz, a fost o lovitura de maestru.

  8. Merge si teoria ta dar in nici un caz din pura prostie . Iata aici cam ce companie este asta M O L http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsui_O.S.K._Lines si SURPRIZA MARE de TOT iata de fapt cine opera de fapt din 2012 nava o companie ruseasca e cam de circ zau .http://en.wikipedia.org/wiki/MOL_Comfort . Cum sa trimiti asemenea incarcatura cu o nava a aliatului dusmanului tau ?!

  9. a fost mana rusilor si or sa mai fie astfel de incidente :))

  10. S-a prostit de tot CIA-ul ))))ori este nevoie de un pretext,oricum este teribil de suspect accidentul….

  11. Eu ma intreb daca e reala informatia cu 4800 de containere de armament si munitii pentru rebeli. In 4800 de containere pui mitraliere, psl, AG-uri, mortiere de 81/120, Tow, Stinger, mine antitanc pentru o armata de doua ori cat a Romaniei.

  12. intrebarea ramane. pai si este ‘moral’ ca vesticii sa le trimita ‘ajutoare’ unor indivizi de genul ‘rebelilor’ din fsa? e ca si cum rusii ar trimite ajutoare talibanilor din a-stan. scopul imi scapa.

  13. se exclude o rupere din cauza proastei repartizari a containerelor.
    http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=311006900

  14. Unde vazusem sau citisem eu despre torpile cu efect de cavitatie ? Torpila explodeaza sub nava-tinta ,formeaza o bula de aer si nava se rupe in doua sub propria greutate…

    • Nu sunt mare specialist dar efectul de cavitatie se refera la sistemul de propulsie si nu la incarcatura de lupta.

    • Shkval! Dar nu bula de aer are efectul distructiv ci incarcatura de lupta ca la orice torpila. Bula de aer este tocmai efectul supercavitatiei hidraulice care face in asa fel ca torpila in mars sa fie „infasurata” in bula, sa aiba o frecare foarte mica in raport cu apa de mare si sa dezvolte astfel o viteza foarte mare. Shkval prindea vre-o 100km/h! O nava n-are timp sa mai faca manevre de evitare. E o arma de ‘retrosiune’. Daca un sub inarmat cu asa ceva detecteaza un atac impotriva lui, lanseaza dracia asta. E un fel de arma de interdictie egala cu raza torpilei. Rusii-i spuneau racheta subacvatica. Dar in nomenclator e torpila de supercavitatie.

  15. http://www.youtube.com/watch?v=REAvHaPFXT4
    torpila explodeaza sub linia de plutire si se creaza efectul de cavitatie….

  16. Apropo de astfel de nave…nu luam si noi una, platim combustibilul, si aducem din Afganistan (via Karachi, Golful Aden, Canalul Suez, Bosfor) niste duzini de MRAP-uri? Cica-s gratis…
    http://www.defensenews.com/article/20130620/DEFREG04/306200012/US-Scraps-Tons-Gear-Leaves-Afghanistan

    • noi avem 60 MRAP.sper ca le aducem acasa la anul,nu le lasam acolo,nu?eu as mai cumpara un numar de bucati second hand pana am avea un total de 200 bucati.unul nou ca ale noastre am inteles ca ar costa juma’ de milion euro.

    • Ar fi prea frumos…dar daca americanii recunosc in articol ca e prea scump pentru ei sa le aduca inapoi acasa, ce te face sa crezi ca ne permitem noi, aia rupti si carpiti prin toate colturile???

      • Mai lasasem un raspuns dar n-a aparut (daduse o eroare)…asa ca repet…

        Avem oare nevoie de un asemena echipament (MRAP e un concept de vehicul nou pentru Armata Romana)?…considerand cat „ne place” sa folosim decenii de-a randul unele echipamente, cele 200 bucati spuse de mihai444 nu suna rau; dracu’ stie ce se poate intampla prin Transnistria 🙂 Era mai deunazi pe razboiu la nu-stiu-ce articol o afirmatie ca un general israelian nu intelegea in urma cu ceva ani ce nevoie avem noi de elicoptere Cobra „Dracula”. Cam parsiva intrebarea, mai ales pentru un evreu.

        Ce e mai usor pentru noi:
        -sa platim unele noi aduse peste Atlantic si Mediterana tocmai din West Point, Mississippi (unde e linia de asamblare)?
        -sau sa luam gratis unele care mai pot functiona poate 2 decenii, si aducandu-le pe ruta mentionata mai sus?

        O fi scump pentru americani sa le aduca la ei acasa, dar noi parca suntem mai aproape de Afgansitan decat ei… 😛

        • Sincer, ar trebui sa ne cam grabim…altfel, dupa intalnirea probabila cu ghilotina… o sa fie trecute prin ciur si darmon…
          http://www.codeonemagazine.com/news_item.html?item_id=1062
          sau pur si simplu o sa fie niste schelete mastodontice lasate prin desert numai bune de folosit la filme post-apocaliptice de genu’ Mad…Maxx 🙁
          https://lh4.googleusercontent.com/-tLt5azwj9tI/UQuXoG-lfaI/AAAAAAAABJM/-N2ohOxXeu4/s1004/IMG_0197.jpg

          • Nu cred ca ar trebui casate dar nici sa le luam noi de unii singuri. Mai degraba le vad incluse intr-un program smart-defence de achizitii, derulat cu alti membri NATO, mai saracuti, de prin zona noastra.
            Sunt vehicule antiinsurgenta si, daca nu intentionam sa ocupam vreun stat, ca sa luptam cu insurgenta, utilitatea lor va fi pentru training si participare la misiuni peacekeeping UE/NATO/ONU.

          • Alea cateva zeci „ale noastre” ar fi de ajuns pentru ce spui tu. Oare chiar asa de scump sa fie traseul/transportul de aducere in tara?

            Stiu ca pe cale aeriana (C-17 sau C-5) costa cam 135-150 000 dolari pentru 1 bucata vehicul pana in State, dar naval pana in Romania e mai putin de jumatate din distanta aia la mama dracu’ de exemplu in Texas (Port Beaumont).

          • Ce spuneam eu era sa aranjam cu amicii din zona sa inchiriem, la comun, o nava ca sa iesim mai ieftin la bani: 50 bucati Ro, 50 Polonia, 20-Bulgaria etc.

          • @RomaniaTricolor

            Eu nu sunt nici pro nici contra pentru ca nu sunt contribuabil in Ro, dar un mic sfat. Daca cineva vrea sa le duca acasica americanii mai mult ca sigur ar spune da (trebuie sa te duci la Livorno sa vezi ce colonie frumoasa de MRAP se face acolo), dar cineva ar fi mai destept sa se gandeasca si putin la mentananta si suport pentru acest fel de vehicule si daca tot te duci cu palaria in mana sa intrebi de ele ar trebui sa intrebi si ce piece de schimb are putea sa va dea de asemenea pe moca – What can you spare me brother? Alfel vad ca or sa ajunga in tara si or sa rugineasca din motive de lipsa de suport logistic…oricum mentenanta nu este ieftina si cineva ar trebui sa asterne niste cifre pe harite sa vada cam cate isi perminte Ro. Alfel sunteti buni de plata, chit ca o sa fie prin FMS unde preturile sunt mai mult decat onorabile, dar prevad tot felul de isteti care or sa vrea offset si participatie industriala si tot felul de alte minuni la care americanii or sa dea din umeri si or sa zambeasca blajin.

          • @Alex
            Ceea ce duce la o intrebare: e mai „eficient” sa iei si piese de schimb pentru ele (si aici ma refer la propulsor, cutie de viteze ,suspensii in mod special) sau sa platesti transportul si pentru un anumit numar de vehicule cu singurul scop de a fi „canibalizate” pentru mentenanta celorlalte (sa zicem 15% din numarul total)?

          • @RomaniaTricolor

            Raspusul simplu este ca habar nu am. Trebuie sa te uiti la rata incidentei si tot felul de statistici de acest gen. Cei care au acces la asa ceva ar putea spune cum s-ar proceda mai bine.

      • Trupele romane din A-stan folosesc 108 MRAP-uri. Eu le-as aduce inapoi, fiind nevoie dor de o singura nava de transport. Pacat ca au casat „Eforie”.

        • daca se gasesc si Humvee-uri, as lua si din acelea cateva sute,asa,second hand cum sunt .deabia nu mai cumparam Uro Vatac la 100.000 dupa care mai asteptam si pt. comanda.avem nevoie ca de aer sa avem un total de 4-600 Humvee-uri plus Vatag si un total de vreo 200 MRAP, chiar 250.as mai achizitiona si un lot de 700-1000 de Duster si am incheiat capitolul de vehicule ”mici” pt. armata unde suferim puternic.dam si o alta afta armatei inlocuind cele 2000 Aro plus alte dacii,rocaruri tv.pasul urmator o comanda pt. DAC-uri noi la Brasov.si asta e ieftina si repede de realizat.80-100.000 bucata.avem nevoie pt. inceput de 2-300 sute de camioane noi pana la un total de 5-600 pe termen mediu.trebuie inchiriat un vapor si mers dupa ele neaparat

        • http://ro.wikipedia.org/wiki/Lista_echipamentelor_For%C8%9Belor_Terestre_Rom%C3%A2ne in lista apar 60 bucati .e si mai bine daca sunt 108 in total.nici nu ma gandesc sa nu le aduca acasa impreuna cu altele :d

          • Eu stiam de 90 cu cateva luni in urma, s-a mai vehiculat 108 de Ziua Nationala dar era o informatie cam vaga pentru mine…

            Apropo, ce se mai aude de Cougar-ul ala de la parada? De scump ce a fost la transportat, l-au dus inapoi sau l-au lasat aici? 🙂

        • Problema nu este sa gasesti o nava Roll-on Roll-off la charter. Asta este partea ieftina. Te costa mai mult sa le aduci pana in port la Karachi, costurile cu asigurarea securitatii de catre pakistanezi fiind destul de piperate. Poti sa mergi si pe optiunea de cale ferata care se numeste Northern Distribution Network de la Mazar-i-Sharif, Uzbekistan, Kazakhstan, Rusia si eventual capul de linie de la Riga in Letonia. Eventual de acolo poti merge mai departe pe cale ferata sau pe mare. Nici aceasta optiune nu este prea ieftina: 108 vehicule ar insemna cel putin 36 de vagoane sau cel mult 54, depinzand de configuratie, iar distanta este mai bine de 2300 de km. Costul per vagon ar fi cam de 2,5 ori mai mare decat ce gasesti pe piata comerciala luand in vedere ce se transporta si spagile pe care trebie sa le dai mai ales in Uzbekistan.

          • RomaniaTricolor

            O informatie noua, adio MAXX PRO.

            Am intrebat pe Facebook (via contul Fortelor Terestre Romane) pe cineva implicat in Afganistan, legat de posibilitatea aducerii in tara a mastodontilor…

            Raspunsul dat de Domnul F.L. si primit azi a fost scurt si la obiect:

            „NU acest lucru nu se va intampla. In luna iulie Armata Romana a retras un Batalion de manevra din T.O. Afganistan si implicit aceste MRAP-uri au fost deja predate U.S. Army. Daca totusi sa spunem ca le-am primi, costurile de transport si apoi de mentenanta ar fi foarte mari ceea ce in present M.Ap.N. nu si le-ar permite. Trebuie sa avem in vedere ca aceste masini de lupta au fost folosite intens in misiunile din teatru.”

  17. Wikipedia: „The crew of 26—11 Russians, one Ukrainian and 14 Filipinos—abandoned the ship and was rescued from two life rafts and a lifeboat by the German-flagged container ship Yantian Express, one of three vessels diverted to the site of incident by ICG Mumbai.” 11 rusi la bord :))

  18. Hai sa turnam putina apa rece pe acest incident. O simpla cautare pe Lloyd’s List (daca aveti acces acum) iti idica „the ship’s cargo manifest”. Evident ca nu trebuie sa va spun ca munitii, explozivi sau armament nu ii gasesti nacaieri. Acum ca sa-i calmam pe cei doritori de conspiratie: daca nu declari ce ai la bord cu adevarat, iti pierzi asigurarea la nava, iar Mitsui OSK LInes este o companie destul de serioasa care nu cred ca si-ar periclita reputatia si potential activitatea din cauza inabilitatii de a se asigura pe viitor numai sa ii faca o favoare lui Uncle Sam pentru niste prezumtive potlogarii cu armament si munitie.

    De obicei guvernul SUA nu contracteaza direct pentru acest fel de cargo, ci o face prin companii de logistica care au contracte „de acoperire”. Firma de casa pentru acest fel de chestii este in momentul de fata Menlo Worldwide Logistics. O aditionala cautare in „ship’s cargo manifest” evident indica ca Menlo nu are absolut nici un container la bord.

    O cautare in Federal Procurement Data System (FPDS) indica ca Uncle Sam nu a avut in ultimii 13 ani nicio relatie contractuala cu Mitsui OSK Lines, iar aceasta companie de transport nu se regaseste nici in registrul Military Sealift Command ca contractor sau subcontractor pentru DoD.

    Acum daca Uncle Sam le livereaza distrusilor din Siria armament si munitie sunt cai mult mai usoare decat sa incarci din Singapore unde cantitatea de munitie stocata de DoD este infirma. Mult mai usor se face acest lucru din depourile de munitei de eventualitate (contingency) de la Minnah Salman in Bahrain sau Camp Arifjan in Kuwait (Ma rog mai este un depou in Emiratele Arabe, dar nu cred ca acest depou detine ce le trebuie alora). Dar cel mai eficient este din depourile de munitie de la Livorno in Italia. De obicei acest fel de livari se fac pe calea aerului si nu pe cai maritime, care sunt mult mai usor de observat si interceptat. Inca un lucru: daca Arabia Saudita si Qatar ar fi cumparat munitie din Statele Unite, Congresul Statelor Unite este instiintat de Defense Security and Cooperation Agency (DSCA) despre acest fel de tranzactii. Evident ca tranzactiile care sunt publice deocamdata nu indica nimic de acest gen. Si inca un lucru…manifestul MOL Comfort nu indica o escala la Aqaba in iordania ci numai o escala le Jeddah in Arabia Saudita.

  19. @RomaniaTricolor Ruta la care faci referinta nu a fost aprobata nici de NATO nici de USTRANSCOM. Daca Ro. crede ca poate mai bine pe ruta aceea, sa incerce. Ma indoiesc ca vor ajunge la ceva mai avantajos in special cu turkmenbashi. Cu azerii si cu gruzii probabil ca s-or intelege mai bine.

  20. http://www.youtube.com/watch?v=BYBFl_I31lQ un film facut de rusi cu subtitrari in engleza si franceza despre Siria si razboiul contra FSA.

  21. Fratilor pe voi va interesat incarcatura navei dar oameni care erau pe nava nimic.INCARCATURA E ASIGURATA asa ca nu conteaza daca nava era noua sau veche tot un morman de fiare este in calea naturi vorba aceia o copaie intr-un ocean asa ca gandit va rog

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *