In presa poloneza, ca si pe surse de pe la noi, au aparut informatii suficient de credibile despre ofertele celor trei companii producatoare de elicoptere in competitia ministerului de interne.
Astfel, pe scurt am avea:
- Leonardo cu AgustaWestland AW 101 Merlin. Elicopter mare cu trei motoare General Electric T700-T6A1 produs in Marea Britanie si Italia. Este folosit atat in operatii de salvare/cautare pe mare/uscat cat si ca elicopter naval la bordul navelor militare. Pretul ofertat este de 24,35/26,05 milioane de euro terestru/naval;
- PZL Mielec/Lockheed Martin cu S 70I. O aeronava suficient de mare si cu o descendenta faimoasa, poate face fata cam in orice mediu, dar este inferior dpdv al capacitatii de transport (spatiu disponibil interior, dar similar ca masa maxima transportata – patru tone) in fata AW 101 si H 225. Pretul cerut de polonezi este cel mai mic – aproximativ 22,72/22,77 milioane de euro pentru varianta de uscat/ varianta navala;
- Airbus doar cu H 225 sau cinci elicoptere H 225 si trei aparate AS565 Panther. Pretul este, in acest caz si cel mai mare – 31,59/32,99 milioane de euro terestru/naval.
AW101, aici EH 101 al marinei italiene
Italienii si polonezii ofera 12 aparate de zbor, Airbus doar opt bucati. Ar mai fi si faptul ca, daca informatiile se dovedesc a fi corecte, Airbus vine cu o oferta ciudata, compusa din doua elicoptere total diferite, din clase diferite, iar pe de alta parte AS 565 Panther nu cred ca se poate compara cu AW 101 sau S 70i.
Niciunul dintre elicopterele ofertate nu vor fi fabricate/asamblate in Romania.
AW 101 Merlin si H 225 sunt cam din acceasi clasa (cu un plus pentru AW – trimotor si cu o masa maxima de 15 tone si cu trapa spate de incarcare compartiment cargo), aeronave mari, capabile sa transporte incarcaturi de peste patru tone sau in jurul a 30 de militari complet echipati, Merlinul fiind aici campion atat la incarcatura maxima (in jur de sase tone) cat si la numarul de militari transportati cu un maxim de 45 de oameni echipati. Pe locul trei vine S 70i cu patru tone de incarcatura sau pana pe la 17 soldati echipati de lupta.
S70i in Filipine
AS 565 Panther face parte dintr-o categorie inferioara celor trei de mai sus, avand o capacitate de transport de maximum doua tone sau zece militari. Chiar si in varianta navala, sau poate mai ales in acest caz, Panther nu poate face fata capabilitatilor Merlinului, Caracalului sau S70i, fiind in mod clar dintr-o alta clasa de aeronave.
Daca privim lucrurile astfel nu prea avem de ce sa luam in considerare oferta AIRBUS: cele mai mari preturi (un AS 565 Panther este mai scump decat un AW 101 sau un S 70i?!) si doar opt aeronave, din care probabil cinci H 225 Caracal – elicopter mediu adevarat si trei Panther, aeronava care este undeva in partea de sus a elicopterelor usoare sau in partea de jos a elicopterelor medii, oricum n-are cum sa faca concurenta S 70i sau AW 101.
H225M si AS 565 Panther, ultimul in serviciul marinei bulgare
Privind lucrurile din punctul de vedere al pretului ai al capabilitatilor aeronavelor prezentate, pentru mine cel putin, oferta celor de la AgustaWestland pare cea mai cuprinzatoare, urmata fiind de cea a polonezilor cu S 70i. Airbus este o nebuloasa, ciudat cum au putut veni cu o astfel de oferta…
Inca un lucru interesant, polonezii au comandat patru elicoptere AW-101 Merlin (Deceneu, in traducere locala 🙂 ) pentru patrulare marina, si nu S-70i.
Cerintele, conform caietului de sarcini, impreuna cu punctajul acordat arata cam asa:
1. 40% pretul
2. 9% raza de actiune, minim 400 Mm;
3. 6% viteza de croaziera, minim 240 km/h;
4. 9%, sarcina exterioara acrosata de minim 2700 kg;
5. 3%. Detecție balize SART. Prin specificatia tehnica minima a fost impusa dotarea elicopterului cu radar de cautare cu minim 2 moduri de operare – supraveghere maritima si interogare automata identificare nave si afisare date pe ecran (AIS);
6. 3%. Formare imagine sintetică a câmpului scanat (ISAR). Prin specificatia tehnica minima a fost impusa dotarea elicopterului cu radar de cautare cu minim 2 moduri de operare – supraveghere maritima si interogare automata identificare nave si afisare date pe ecran (AIS);
7. 9%, incărcătura maximă utilă în cabina cargo (kg). Prin specificatia tehnica minima a fost impusa Încărcătura maximă utilă in configuratia transport, minim 2.500 kg;
8. 6%, plafon maxim în zbor staționar fără efect de sol la MTOW (Maximum Takeoff Weight) și ISA (ce e ISA?) +20 (ft). Prin specificatia tehnica minima a fost impus plafonul certificat, in zbor stationar fara efect de sol, minim 6000ft (2000 m);
9. 6%, numărul de tărgi pentru pacienți critici. Prin specificatia tehnica minima a fost impusa capabilitatea pentru minim 3 targi pentru pacienti critici pentru elicopterul in configuratia pentru managementul medical al dezastrelor;
10. 9%, consumul de combustibil la viteza de croazieră recomandată, MTOW, ISA și SL (Kg/NM).
Sursa: e-licitatie.ro
GeorgeGMT & Nicolae
Salut. AW-101 e impresionant ca elicopter am avut ocazia sa-l vad la Pratica di Mare LANGA Roma,dar nu cred ca ai nostri vor sari peste ce decide unchiu Sam si asa ne vom trezii in curte cu S 70i,care e cel mai ciumeg elicopter pentru ce ne trebuie noua,cat despre galici tepari ca de obicei.
Pentru târgul acesta, preferinta mea este Merlin-ul.
Notà pentru redactorii articolului
Leonardo spune pe site-ul consacrat elicopterului lor cà motoarele sunt de tipul General Electric CT7-8E
Subscriu! La diferenta aia insignifianta de pret, trimotorul face toti bani.
Cat o costa exploatarea, e alta poveste 🙂
https://www.aircraftcostcalculator.com/AircraftOperatingCosts/415/Leonardo-Agusta+Westland+101
Model 110 / ASuW are motoare T-700-GE-T6A1 (motoare prezente si pe UH-60, AH-1 si AH-64). Si Cormorant CH-149
CT7-8E are CSAR-ul Model 611
Mai e si varianta echipata cu Rolls-Royce Turbomeca RTM322-01, instalat si pe NH-90 si AW Apache. Si AW189, care ne asteptam sa fie oferit.
Pentru mine, faptul ca au venit cu AW-101 si nu cu AW-189 este o surpriza. Placuta! 🙂
Sunt foarte curios cum se va prezenta in cadrul licitatiei unde avem 60% criterii tehnice si 40% criteriul pret. Ma gandesc ca si-or fi facut italienii calculele… Chiar sunt curios cine va castiga.
Ca observatie, nu avem niciun criteriu legat de costurile de intretinere.
Si un plus, Deceneu poate opera de pe T22R. 🙂
este pentru MI deci aprope irelevant…..
Daca te referi la posibilitatea de a opera de pe T22R nu mi se pare deloc irelevant. O interventie in mare la limita razei de actiune sau o cautare indelungata a unei zone mai indepartate de baza de la tarm, toate acestea nu fac decat extrem de utila posibilitatea de a opera (apuntare, hangar, realimentare) de pe navele marinei militare.
Imagineaza-ti o nava de croaziera cu 2000 de oameni la bord care se scufunda in mijlocul Marii Negre, cand toti riveranii sunt chemati sa ajute la operatiunile de salvare.
In cazuri nasoale, marina militara ajuta intotdeauna. Faptul ca Merlin pot opera si de pe navele FNR este un mare plus. Adevarat, trebuie sa fie calificate echipajele si nava, dar asta nu mi se pare ceva insurmontabil.
Ciudat dc nu participa la licitatie si Sikorsky cu S-92 alias CH-148 Cyclone? Cred ca si ArmRo ar avea nevoie de un tip elicopter mediu-greu si unu tip greu.
6 elicoptere VH-92 pentru Casa Alba
https://defence-blog.com/news/sikorsky-to-build-six-vh-92a-helicopters-for-biden-administration.html
Poate nu inteleg eu bine dar se pare ca Airbus chiar nu doreste sa vanda alrceva decat EC135 pe plaiurile noastre!
E a doua oara deja. La prima nu au avut chef sa participe iar aici vin cu o oferta cel putin ciudata!
Acum ramane de vazut ce aleg ai nostri. Dar pe baza informatiilor avute tre sa fii total idiot sa iei in considerare oferta Airbus.
Personal Italienii par cei mai de luat in seama!
daca asta e oferta, s-ar putea sa fim de acord de asta data.
merlinul eu l-as vedea la mpan la cat de solid pare,pentru igsu e overkill….frumos vrăjitorul.
Magnific Merlinul dar are probabil si cel mai mare cost cu intretinerea si ora de zbor. trei motoare…
Psst, o sa ii spunem Deceneu in varianta autohtona 🙂
danezii au ceva probleme cu el pe partea de transport… mentenanta scumpa, piese greu de procurat
https://romeosquared.eu/2018/02/19/helicopter-scandals-for-everyone-blackhawk-to-the-rescue/
La MAPN nu cred ca poate fi operat de noile corvete, oricare vor fi alea. Doar T22R pot opera Merlin. In ciuda pretului exorbitant, cred ca tot MH-60R e cea mai buna varianta pentru FNR. 6 bucati cu Pumele Naval mentinute ca suport.
Pumele naval le-as trece la paza de coasta si as lua Merlin in loc, sau ceva echivalent… in adaos la cei 3 Decenei pentru fregate.
La corvete de acord cu tine… Facem de 6, cu inca 2 pentru 2 corvete usoare? 🙂
De ce sa te complici cu 2 tipuri de elicoptere la FNR cand poti avea unul singur capabil sa opereze pe toate si oricare din navele flotei? Iti complici viata inutil.
Corveta “usoara” cu hangar si helipad asa pe la 2500 tone, nu? 🙂
Nu mai bine niste (6) NPR-uri gen Visby capabile sa opereze un MQ8C? 🙂 Care la randul lui poate fi operat de toate si de oricare dintre corvetele si fregatele pe care le ai?
Zic si io… 🙂
Sigma 7310… 1000 tone. mai urmeaza niste exemple, in curand 🙂
Cel mai probabil o sa ajungem tot la elicoptere americane, daca se va cumpara ceva
da, probabil…
nici ele nu sunt rele. ptr. MAI sunt arhisuficiente.
Din motive care țin de mentenanța, cel mai practic ar fi ca MAI și MAPN sa aibă același model de elicopter pt transport și misiuni de salvare.
nu neaparat. déjà la flote de 12-16 elicoptere renteaza
Eu zic ca dacă tot se caca ai nostri cu susținerea producției interne sa facă o cerere către Ghimbav ( MZ susține ca licența încă-i existența cel puțin pt nevoile proprii) sa dea drumul la vreo 50-80 de elicoptere atât pt MAI 12 buc testul de vreo 70 pt transport la MAPN .
Dacă nu si nu atunci Merlin , e cel mai fain
am pus mai jos o idee legata de asta…
Eu personal sunt fanul celor de la Leonardo, au niste modele de elicoptere care ni se potrivesc. Destul de surprinzatoare diferenta de pret intre oferta de la noi si pretul cu care au cumparat polonezii Aw101, aproape 100 mil eur per bucata. Cu siguranta ca au echipamente militare, dar oricum… poate si offset-ul.
De asemenea, cred ca este una dintre cele mai ciudate licitatii de elicoptere. S-au ofertat cam trei clase de elicoptere, cam ciudat, arata ca nu prea stim ce vrem.
S-ar putea ca pana la urma polonezii sa castige, motorul ala in plus al Merlinului s-ar putea sa il penalizeze la costul de intretinere si ora de zbor chiar daca are o capacitate mai mare de transport.
Cele poloneze au offset de 90 milioane si pot face ASW ceea ce le duce intr-o zona destul de scumpa. Nu compara niste elicoptere militare cu unele civile.
Dupa cum spuneam mai sus, costurile de intretinere nu sunt in lista de criterii tehnice care trebuie bifate. Sincer, mie mi se pare ok organizarea licitatiei asteia.
Probabil ca sunt eu mai fixist, dar cand ai o cerere de min 4 maxim 12 elicoptere si cand pot fi si de mai multe categorii, cred ca este imposibil sa faci o predictie (inainte de licitatie) de costuri viitoare, personal, facilitati de mantenanta si hangare etc. Nu imi place ideea de a le lua acum si de a vedea dupa ce si cum. De, sunt obisnuit cu bugete multianuale, justificare la centima a sumelor cheltuite si a personalului angajat. 🙂
Marturisesc ca nici eu nu inteleg prea bine conceptul asta cu ” min 4 maxim 12″. Probabil ca are de-a face cu bugetul alocat vs. performantele cerute. Adica, la x performante poti cumpara y aparate.
Chestia cu mai multe categorii poate veni si din modul in care fiecare constructor isi imparte gama: de ex., Merlin este in general caracterizat ca elicopter mediu spre greu. Au aparut tot felul de aparate care sunt fie in categoria de sus a ceea ce numim un elicopter mediu (Merlin) fie in cea de jos (AW-189?).
Vad in comentarii ca tot ignoram faptul ca asta e o achizitie a MAI/IGSU unde primeaza alti factori prin comparatie cu un elicopter militar clasic: cate targi poate duce, marfuri catre sinistrati, cata apa/substante de stingere poate duce in caz de incendii s.a.m.d.
Astea vor face Search & Rescue (SAR) nu Combat Search & Rescue (CSAR)…
Faptul ca nu au introdus pe lista criteriilor tehnice cat costa intretinerea e poate o scapare, dar nu una majora. Pana la urma le luam cu banii UE. Intr-adevar, o sa le intretinem cu banii nostri.
Unele dintre achizitiile din domeniul militar par intr-adevar sa fi fost facute pe principiul le luam acum si vedem dupa…
Hai sa mai vedem si lucrurile bune, atunci cand sunt.
Pt mine este un mister cum a reusit Leonardo sa ofere 12 Merlin la banii aia…
Dacă cumpărăm de la ei, ne ciupesc la întreținere și se gândesc ca este foarte posibil ca următoarele elicoptere achiziționate pt armata sa le cumpărăm tot de la ei. Logic, asa ar trebui sa procedam, ca să ne simplificam mentenanța.
Pentru licitatiile de genul acesta, pretul este exclusiv al elicopterului si echipamentelor.
Pentru armata in general, sau cum e cazul la polonezi cu AW101, pretul contine si 5,10, 15 sau 20 de ani de suport, pregatire piloti, ceva vopsire si strangeri de suruburi acasa la beneficiar.
Pretul mi se pare correct la polonezi daca ne gandim ca au vandut cel mai recent la filipinezi cu 13 milioane dolari bucata, deci cu tot cu echipamente ajunge 22 milioane euro la noi.
La italiemi mi se pare cam mic pretul pentru AW101, dar sa ne gandim ca nu avem nicio confirmare officiala ce model au oferit, sunt doar pareri. Polonezi au facut conferinta de press. Poate anunta si italienii.
Francezii chiar nu pricep ce vor.
Pretul mi se pare foarte mare daca sunt 8 H225.
Daca sunt 5 H225 si 3 Panther mi se pare exorbitant 32 milioane euro pentru un Panther.
Chiar nu inteleg ce au in cap trancezii si ce urmaresc.
Vorba lui zamolxis, sa vedem confirmarea. Altfel, not bad, not bad at all! 🙂
Da, not bad.
Daca se dovedeste ca astea sunt ofertele, as alege AW101 cu ambele maini, cum s-ar zice ?
Dacă vezi cerințele din ST, nu e chiar o surpriză. E posibil să accepte un preț mai mic, pe care îl vor compensa cu mentenanță, undeva la 15000 euro pe ora de zbor
Merlin, all the way! O bijuterie de elicopter, cu o capacitate mare de transport, anduranta mare, 3 motoare. Perfect
Si AW-101 si S-70i sunt de dorit si extrem de necesare tarii noastre. Foarte bune si pentru interne si pentru aparare. Elicoptere cu adevarat multirol. Un plus pentru AW-101 care intr-adevar este un elicopter extrem de capabil. Pretul pare bun, tehnologia inalta. Airbus s-a facut de ras. O oferta buna doar pentru bulgari. Sa care castraveti cu Super-puma/Caracal si Panther, sau turisti la Nisipurile de Aur in zboruri de agrement. Votez pentru AW-101.
Aw101 în varianta SAR pt norvegieni
Să vedem ce simpatii are Arafat, ale noastre nu contează.
ISA – International Standard Atmosphere:
https://www.universalweather.com/blog/international-standard-atmosphere-how-it-affects-flight-understanding-the-basics/#:~:text=International%20Standard%20Atmosphere%20(ISA)%20is,negative%20impact%20on%20aircraft%20performance.
Tabelul cu conditiile standard de atmosfera, la pagina 7:
http://fisicaatmo.at.fcen.uba.ar/practicas/ISAweb.pdf
George, numarul de targi e mai important decat numarul de militari in licitatia asta.
Astea vor fi probabil folosite si la stingerea de incendii.
Oferta Airbus este ciudatica rau si extrem de dezamagitoare… In plus, nu are nicio legatura cu H215 care ar fi putut fi produs aici. O fi scapat Caracalul de problemele „rotorului zburator”? Ca n-am mai urmarit „problema”…
Batalia ar trebui sa fie intre Merlin si S70i. Fie ca! 😉 🙂
tocmai ca la capitolul capacitate cabina, Merlin bate tot…
mentenanta insa e a dracului de scumpa
Mentenanta nu e criteriu la licitatie. 🙂
Pierde la pret dar probabil castiga la tehnic. Intrebarea e, castiga suficient de mult la tehnic astfel incat sa surmonteze pretul mai mare fata de S70i?
Sincer, pentru MAI/IGSU, Merlin mi se pare solutia optima, in ciuda costurilor mai mari de intretinere. Astea-s elicoptere pentru urgente, cand avantajele lor pot face diferenta dintre viata si moarte pentru niste civili aflati la ananghie. Nu-i un domeniu unde sa faci economii. Sunt 12 elicoptere, nu 100… Mai ingrijoratoare mi se par intarzierile in livrarea pieselor de schimb.
As fi foarte curios sa vad cum s-a comportat fiecare elicopter la criteriile tehnice.
Cine stie, poate castiga Airbus cu oferta aia mizera… 🙂
Merlin nu prea e bun de SAR. astea vor trebui sa se bage pe tot felul de vai inguste cu curenti de aer puternici. Din cate am auzit o parte vor merge la salvamont si vor stationa gata de interventie in apropiere de zone montane. E un punct fierbinte si se pierd anual vieti pt ca nu avem la indemana elicoptere SAR in numar suficient si aproape ca sa poata sa intervina rapid pe munte.
Vedeti voi Merlin-ul in rolul asta? e o minune de elicopter, dar e pur si simplu prea mare pt asa ceva. Black Hawk ar merge in schimb, e mai fasnet
Pentru rolul asta de aterizat in locuri inguste, clasa H145/H135 e mai potrivita. Si atunci nu are legatura cu cerinta pentru elicoptere medii/grele.
Cf. specificatiilor, astea sunt de volum si masa mai mare transportabila, pentru evacuari in numar mare, stingeri incendii, patrulari pe distante mari.
tocmai ca norvegienii si danezii lauda Merlin-ul exact pentru capacitatile SAR, nu transport!
@Marius, poate e vorba de alta licitatie. Am vazut ce folosesc in Alpi pt asa ceva si e vorba in special de H-135, care e perfect in rol de SAR montan.
Ma indoiesc ca norvegienii folosesc Merlin-ul pe munte. In schimb pe mare e elicopterul perfect. Mare, puternic, redundanta mare de la 3 motoare, cara mult si raza mare.
Raza aia nu e necesara la cat de mare e tara noastra
Consider ca in cazul de fata e nevoie de capacitatea de a evacua numar mare de victime, a transporta ajutoare sau a stinge incendii, aici e rolul celor medii-grele. Nu de a salva o persoana in munti sau la un accident de circulatie..
Ai dreptate Marius.
Conform planurilor initiale, era nevoie de 10 elicoptere usoare de salvare in mediu montan (nu au mai facut licitatie, au luat H135) si 12 mediu/grele pentru cercetare/salvare marin si terestru.
https://m.hotnews.ro/stire/22572391?amp
Io Merlin as cumpara, dale dracului de costuri, cumparam si noi odata ceva cu adevarat bun…
Mai Geroge… tu te-ai inteles cu Nea Dani: „Dai un ban, dar cumperi ceva frumos”.
Subscriu. Din motive politice se va cumpăra produsul american.
nu, aici nu merge cu motive politice. E licitatie, cu punctaj clar si fonduri UE.
Sa iei de la americani fara o justificare clara cu rezultatul licitatiei, e exact ce nu trebuie sa facem!
Nu este licitatie organizata de armata …… Clar este mai corecta …. Uitati va la caietul de sarcini ….. A reusit vreodata armata ro sa produca uncaiet desarcini pus la punct ? Imi vin in minte 10 licitatii esuate …. MAI, nu imi amintesc de erori un acesta zona
Sa nu castige airbus nimic. …. 🙂
Subscriu.
Ete-te ca mai vii si tu de acasă ?
Ma mira ca AW101 nu a fost luat in calcul pentru inlocuirea CH-53D la nemti… e doar nitzelus mai mic, iar la cat costa fata de alea americane…
Care arata mai bine intr-un PDF?
Sunt fan Black Hawk asa ca eu, personal, as merge pe varianta poloneza. Asa cum au spus si ceilalti, Airbus a venit cu o oferta jenanta iar AW-101 este overkill pentru MAI. Ma astept ca pretul pentru Merlin sa creasca cel mai mult daca luam in considerare intretinerea si operarea.
Asa ca, eliminand extremele, varianta S-70i e castigatoare… pentru mine.
Eh, ce luăm scrie în foile de parcurs semnate cu americanii și francezii. Cu italienii parcă n-am semnat nimic. In plus dacă mă gândesc la ce a spus Zuckerman de vreo 2 ori, alegerea s-ar putea să fie BH. Franța a făcut o ofertă doar ca să facă o ofertă. Interesantă oferta de la Leonardo, dar va rămâne doar atât: o ofertă interesantă.
Eu pariez pe BH. Deceneu arata bine si poate , dar cred ca e cam mare pentru RO in acest moment. Daca si ROAF poate are in intentie sa cumpere cam 12 bucati de BH poate avem si ceva sinergie. Zic eu…
se va lua ce rezulta din punctajele criteriilor de licitatie, fiind fonduri UE. Nu e loc sa faci mizerii sau dictari.
BH e mai ok AW la criteriile 1 respectiv 10. La celelalte ambii par a indeplini cerintele. So, BH cred ca iese.
posibil…
V-am spus, domnilor, ca italienii sunt seriosi si cu ei facem treaba?!
Lol, ce ciumeg de ciumeg am fost cand am zis ca vreau sa castige Leonardo doar de-al draq! 😀
Ma uitam asa, cu jind, la Vrajitor….dar daca ies invingatori polonezii nu e rau deloc.
Insa sunt mai interesat de AW-urle mai „mici” (vorba vine, ca nu-s), tocmai pentru „comonalitatea” cu viitorul AW-249 de atac, MAI-ul si MApN-ul trebuind sa fie pe aceeasi felie…
editat*, aducere aminte rateul asta (cerinte cu totul altele, multe peste SAR-ul nostru)…tocmai am vazut clipul in urma cu cateva zile, in cazul asta intervenind si mandria nationala, cred:
Deci vom lua S70i.Motivul? Marele licurici …
Plus traditionala prietenie romano-poloneza, plus flancul estic al NATO.
Eu as mai vrea autostrada pana la Alexandropoulis.Care sa ocoleasca Turcia.Si sa ajungem rapid in Thassos si Paralia,Si sa ajunga rapid tecnica de lupta amerloceasca de la noua baza USA din Alexandropoulis la MK . Und zo waiter
fiind licitatie cu fonduri UE, iei ce rezulta la punctajul din cerinte, ca altfel iti iei peste ochi si degete de la comisia UE!
Se va cumpăra de la polonezi și pt ca au prețul cel mai mic.
pretul e doar unul dintre criterii, rezultatul trebuie dat de punctajul total, cred eu…
Crezi bine. Dar aparent unii citesc doar comentariile in loc sa citeasca articolul sau sa se uite la conditiile licitatiei si sa-si foloseasca neuronii inainte sa vorbeasca. Toate cliseele sunt mestecate si rasmestecate fara sa mai fie trecute prin vreun filtru.
Zuckerman vorbeste de elicoptere pentru MAPN, nu pentru MAI. Dar unii nu sunt in stare sa faca diferenta intre cele doua…
Va fi o batalie interesanta intre S70i si AW-101 si as fi foarte curios sa vad punctajele! 🙂
Nerespectarea legii achizitiilor publice in zona findurilor ue …. Duce la inapoierea totala a banilor europeni ……..punct.
Nu conteaza interese americane franceze , ci doar cadrul legal sa fie respectat in tocmai ,
Ps achizitiile militare au o alta lege care nici macar este actualizata cu legea achizittilor noua , in cuprinsul procedurii.face referire tot la vechea ordonanta a achitiilor publice abrogata intre timp ……. asa ca de Unde licitatii la armata corecte procedural , cand , cadrul de reglementare este praf
Iexact!
Ne mira ca tot ce tine de siguranta nationala e praf?!
Doar s-a lucrat ultimele trei decenii la asta, la modul minutios!
Serviciile de informatii – bifat!
Institutele de cercetare vitale, gen Cantacuzino, bifat!
Spitalele – bifat!
Infrastructura critica – bifat!
Resurse naturale critice necesare in situatii de razboi sau urgenta – bifat!
Adaposturi, depozite, stocuri si mijloace de interventie in caz de catastrofe sau atac – bifat!
Educarea populatiei pentru astfel de situatii – bifat!
Industria militara – bifat!
Industria aferenta infrastructurii critice si industriei militare – bifat!
Legislatia aferenta – bifat!
Dotarea armatei si resursa umana – bifat!
Rezervisti si garzi nationale – bifat
Cred ca nu au ratat absolut nimic! Nu mai sta piatra peste piatra la furnizorul de Securitate la Marea Neagra!
Sunt curios cum stam in realitate la securitatea informatiei – incluzand cybersecurity-ul ala la care ne tot batem cu caramida in piept.
In fine, dotarea armatei e doar varful icebergului, dedesubt totul e putred.
Marius, opreste-te te rog ca nu mai pot. Am ras de am patratele pe abdomen ca marele artist cantautor Alexandrul Velea.
cybersecurity… daa… inca avem siteuri ale minsterului furnizor de secu'(deci nu-i ministerul agriculturii) cu http. Https… e scump domnule.
Eu tot su curios de udne a aparut iexpertiza asta in IT cand in mod concret in SUA direct comision a fost existins si pentru cyber de ani de zile deja( https://www.goarmy.com/army-cyber/cyber-direct-commissioning-program.html ) si la noi,: sunt doctor in aiti, am bagat 10-15 ani la firme serioase si iti fac ce vrei tu in java. Recrutorul: un post de soldat, arma infanterie, pistolar 2500 Ron pe luna, v-ar interesa? Sau rezervist tot pistolar.
Asta am mai explicat pe site si vad ca unii la fel de tare in cap au ramas. Ca pe cine atacam noi cu batalionu’ de ciber, dar eu nu asta am spus. Eu am intrebat de unde au aparut competentele astea, ca ele de facto… s-ar putea sa nu existe, judecand dupa http-ul ala, dupa calitatea siteurilor pe care le-am vazut la multe structuri si lista poate continua.
Dar da, in rest rupem tot, cu t55-ul.
Io cred ca cineva a retinut cuvantul „SECURITATE”, fara sa inteleaga ca este de fapt vorba de reminiscenta fostului regim comunist…
Si iaca asa am devenit furnizori de „SECURITATE” si Cyber-„SECURITATE”! Ce naiba, e chiar asa de greu de facut legatura, singura posibila? 🙂
M-as bucura să vină sudcoreeni si să facă treabă cu ei(sau cu americanii, nu mă supăr) toți ăstia din 3SI. Tancuri au, art. autopropulsată au, MLI au transportoare au elicoptere au(chiar au făcut ceva SAR din H225M), au cam de toate. Să vină dom’le americanii si frații nostri asiatici, că prea au băț in [chiur] domnii mancători de melci cu unt.
„(chiar au făcut ceva SAR din H225M)”
Te referi la Surion?
La masa max. 8,7 tone, ala e mai degraba in clasa cu Puma SM/Oryx cu Makila sau H215 in varianta scurta de fuselaj.
H225 e pe la 11,2 tone…
https://images.app.goo.gl/WAp5MuXxwEt44zZF6
https://thaimilitaryandasianregion.wordpress.com/2015/12/10/kai-kuh-1-surion-helicopter-south-korea/
La Surion ma refeream. Va cer scuze, nu am verificat foarte bine. Am vazut ca pe wiki scrie acolo la surion „developed from H225” si cam asta a fost. :))
nu inteleg de ce te bucuri ca ~vin altii sa iti/ne faca treaba~, chiar nu inteleg
HH-101A in zbor demonstrativ SAR la polonezi:
Francezii urla ca isi iau panourile sandwich de pe hala din Ghimbav si pleaca acasa daca nu primesc contracte de la noi, dar vin cu oferte din astea pentru prosti. Sa nu mai ic ca nu vor sa le produca la noi. Tipic unora ce se cred smecheri!
asta e licitatie cu criterii destul de ok facute, cu fonduri UE. Nu au ce sa urle aici, daca pierd, pierd pe mana lor. Oricum, cu ce au ofertat nu mai are nici o legatura cu Brasovul ca productie, poate ca mentenanta. Stiu ca Panther-ul bulgarilor a trecut si pe la noi inainte de livrare.
Apoi cum ziceam, la Marignane, linia de asamblare Super Puma e bivalenta: H215/H225.
In Prezent MAPN fosloseste gama PUMA atat pentru transport cat si pentru AT (Socat) & ASM (Naval). In viitor cred ca se va merge pe specializare si vom avea mai multe tipuri in dotare in functie de misiunea principala: transport pt Air Force, transport & AT pentru terestre, ASM pentru Navy.
In cazul in care am fi mers pe Airbus (H215) & Bell (AH1 & UH1) am fi avut probabil Airbus la Air Force & Navy si Bell la terestre.
Dar cum ar fi sa avem AW 101 la Airforce & MAI, S-60/70 la Navy & terestre + Apache la Terestre ? Vise umede…
Mie imi place ca in sfarsit este o licitatie cu niste criterii clare in care nu primeaza capitolul pret cel mai mic.
Ar avea de invatat ceva MApN-ul la capitolul Corvete si alte cele…
Sincer mi-as dori AW 101 si pentur a da un pic cu flit la Sikorsky daca tot nu vrea sa integreze nimic in Romania.
Pe Airbus nu i inteleg dar poate ei stiu ceva ca noi nu intelegem, inca
Asi fi pus la punctaje costul de operatie/mentenentà cât si o garantie de mentinere în conditii operationale de cel putin 75% din flotà. Asa ar fi ideal.
Dar e deja un pas înainte, acum de vàzut interpretàrile si „propozitiile care nu pot fi refuzate”.
yep…
Aici IAR Ghimbav si Airbus au pierdut o sansa sa faca o oferta mixta:
– celule Puma cu resursa mare remanufacturate „ca noi” pe model Puma Naval dar cu motoare Makila (Puma SM), degivrarea in pale, scaune rezistente la socuri, rezervoare cu autoetansare si protectie antifoc + rezervoare suplimentare – costand probabil 15-17 mil. euro/bucata
– cateva celule noi H215 in completare
La Pumele SM s-ar fi putut integra rezervoare suplimentare in carenajele rotilor spate precum si in spatele cabinei (ca la H215), iar pentru variantele navale ar fi mers si acrosaje langa carenajele rotilor:
https://images.app.goo.gl/jvBqqjSvmkfJRbdG9
https://images.app.goo.gl/dYhjXrygBKP2hPpj7
https://images.app.goo.gl/arQFq5jKYqpHy6E9A
asa ceva
http://aerossurance.com/wp-content/uploads/2016/03/IMAG1916.jpg
La cum se prezintă oferta, deși sunt fan BlackHawk&derivate, în cazul de față prefer Merlinul din orice poziție!
Părerea mea, hîc…
yesss! that’s the spirit! 🙂
cred ca de data asta avem o unanimitate ce i-ar place si lui iliescu.
Pentru Iliescu
http://helicomontage.fr/reportage/MilMi26/images/01.jpg
http://www.theworldwars.net/weapons/pictures/air/ru/photos/photo_ru_mi-6_1.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=yy_GxW4s8Tw
Ah, acum m-am prins ! Pe rusul ăla care sta in botul helicopterului îl cheamă Lidar.
https://www.hotnews.ro/zoom.html?desc=Foto:%20Lockheed%20Martin&name=Elicopter%20Black%20Hawk%20pentru%20IGSU&imgUrl=https://media.hotnews.ro/media_server1/image-2021-01-27-24566351-41-elicopter-black-hawk-pentru-igsu.jpg
Și dacă totuși… francezii ?! Că așa dădea podiumul și la corvete… frantujii pe ultimul loc. Și surprize ?
P.S. Eu cred ca or să iasă polonejii ….si punctajul îi va avantaja și sunt și UE… și aliații noștri tradiționali… și cu același unchi.
Stie cineva ce au in dotare fiecare din oferte?
Care din ele cuprind capabilitatile necesare operatiunilor SAR?
Helicopter Fire Fighting
1. Fire reconnaissance (Electro-Optic/Infra-Red system)
2. Free fall cargo (need for cargo hook+bubble cabin windows+searchlight)
3. Takeoff or landing requiring special techniques due to hazardous terrain, obstacles, pinnacles, or surface conditions (heavy duty landing gear)
4. Bambi bucket carrying capacities (need for cargo hook)
5. Belly tank carrying capacities (need for cargo hook)
6. Water cannon
7. MAFFS (Modular Airborne FireFighting System) and fire retardant launch system
8. Aerial ignition activities
9. Other external load operations (need for cargo hook)
Rescue operations min. requirements
1. Searchlight
2. Wide sliding doors
3. Rescue hoist/single or dual type
4. Rescue hoist camera
5. On board life support equipment
6. MEDEVAC solution-stretchers no.
Flying mode and patterns capabilities
1. Transition down to hover
2. Transition Up
3. Mark on target,
4. Winch man trim
Sea SAR missions min requirements
1. Weather/Search radar
2. External Life Rafts
3. Extended range fuel tank
4. Obstacle Proximity Lidar System (OPLS)
5. Real-time performance capabilities on Multifunction display in cockpit
6. Digital Maps
7. FLIR
8. Direction finder
9. AIS transponder,
10. Weather Search Radar
Flying mode and patterns capabilities
1. Expanding square
2. Multi sector
3. Creeping line
4. Parallel and expanding line
https://www.leonardocompany.com/documents/20142/9843821/AW101+brochure_Gen2020.pdf?t=1580313105666
Domnilor.
Merlin a fost proiectat de englezi și italieni. Pe vremea cînd există Augusta italiană si Westland engleza. Scopul noului elicopter, SAR și ASW. Adică conform cerinței engleze , un elicopter naval.
Cu reunirea celor două firme sub denumirea Leonardo , elicopterul a fost dezvoltat. Multirol. Inclusiv pentru ” tereștri” unde nu ai nevoie de tratamente împotriva apei și aerului sărat. Tipic marilor.
E o bestie . Alea 3 motoare îl fac să zboare cînd alții au dificultăți în condiții meteo grele. Dar și costa o grămadă întreținerea și ora de zbor.
Personal cred că e prea mare pentru MI , ISU.
Mai degrabă ăla american făcut de polonezi. Rodat , pretini atît proiectantul cît și producătorul ( care e filiala USA în Polonia )
Francezii cu oferta asta cred că au foame mare de comenzi. Că la SuperPuma ăla nu e înghesuială de cumpărători. Nici la Panther.
Am adunat c specificatii am gasit pentru AW101 si S70i, si aplicand algoritmul de pe portalul de licitatii, imi da 91.5 puncte pentru AW101 si 86.6 pentru S70i. Deci sunt sanse. Acum calculele mele e posibil sa fie destul de departe de adevar, in primul rand ca nu stiu cat de corecte sunt unele din specificatii, la modurile radar spre exemplu am estimat grosier, ca nu am gasit nimic, apoi ca nu am luat in calcul caractersticile elicopterelor franceze (sincer nu imi e clar cum o sa faca sa ia spre exemplu raza maxima: or sa o ia pe cea a lui H225, pe a lui AS565, sau o sa faca o medie ponderata), dar ne putem face o idee.
Daca preturile date sunt cele corecte, atunci S70 nu are un avantaj prea mare: va obtine evident 40 (punctajul maxim) dar Merlin va lua 37.3. diferenta de puncte e usor de recuperat din caracteristicile tehnice.
Si mie tare imi place Merlinu’ in cazul de fata . La armata as vedea Black Hawk-ul , poate asezonat cu oaresce Apasuri daca nu se mai aude nimic de targul cu Bell Desi parca oferta asta de la Leonardo mi-ar deschide apetitul si pt. oaresce Manguste …
bun,avem igsu innteren dar pe mare tot igsu salveaza?….poate mai degraba o puneau pe coast-guard sa faca asta si puteau folosi elicopterele si pentru ceva antibraonaj-supraveghere.
raman la parerea a e prea mare merlin pentru igsu dar perfect pentru navy si garda de coasta.
pai si la IGSU cred ca e tot pentru situatii nasoale, accidente cu multi raniti, catastrofe (incendii, inundatii, cutremure, evacuari medicale la scara mare), transport medicamente/alimente/echipamente etc, etc…
La Merlin cred ca poti baga si vehicule mai mici pe rampa spate, si paletii pot intra rapid pe acolo. H225 si S-70 nici nu pot visa la ce face rampa aia 🙂
Am văzut ce propuneri ai mata……eu vreu producție bre, pricepi?!….dacă tot am licența , pt ce stau cu ea-n sertar, nu s-a plătiț bani destui pe ea?!
După părerea ta mai avem orizontala cât de cât sa putem fabrica niscaiva Pume?
nh90 e mai mare?…rude oricum sunt.
Nu 90 e lejer mai mic. Doua motoare. Merlin are 3 motoare.
Diferența și de capacitate de transport. Merlin transporta mai mult.
Pentru un domn care a scris mult mai sus:
CH-53E e cel mai greu elicopter occidental. Deasupra Merlin . Tot trimotor dar cu plinul făcut de oameni și carburant , cântărește 33 de tone.
Merlin 14,6 tone.
Nh 90 plin , maxim 11 tone greutatea maximă admisă.
Super Stallion CH 53 e elicopter pur naval. Pt. marines.
Ridică prin cârligul din centru de greutate ( pe burta ) și un elicopter CH-47 Chinook ( evident gol )
CH-53D bimotor ar intra in nisa Merlinului ca masa si restul performantelor.
E-ul nu e doar trimotor, ci alta categorie si de greutate.
nope, NH90 maxim 11 tone si 2 motoare de 2300CP si 4,2 tone sarcina utila. E in clasa cu H225.
AW101 e la maxim 14,6 tone, 5,5 tone sarcina utila si 3 motoare x 2200 CP. E la 10 tone gol 🙂
EC725 Caracal
Empty weight: 5,330 kg
Max takeoff weight: 11,200 kg
Capacity: 1 chief of stick + 28 troops or 5,670 kg, or 11 stretchers + 5 attendants payload
Range: 920 km (570 mi, 500 nmi)
Service ceiling: 6,095 m
AW Merlin HM1
Empty weight: 10,500 kg
Max takeoff weight: 14,600 kg
Capacity: 30 seated troops or 45 standing fully equipped combat troops, or 3,050 kg of internal payload, 5,520 kg of external payload, or 16 stretchers
Range: 833 km (518 mi, 450 nmi)
Service ceiling: 4,575 m
Capacitatile sunt generale, pt ca fiecare misiune adauga / reduce greutatea la decolare (vezi pdf pt EC725 aka H225M)
Performantele cu deratingul pt altitudine si temperature , si in conditii IAS (indicated airspeed), in ground effect (IGE), out of ground effect (OGE) https://web.archive.org/web/20070929091435/http://www.eurocopter.com/paris2001/products/PDF/TechData_EC725_2001.pdf
https://www.airbushelicopters.com/website/docs_wsw/pdf/EC725/H225M-BR-0515E.pdf
Eu nu aș spune că Merlin e prea mare pt MAI, cum se spune mai sus…
Mi-8 e operat de MAI, MApN nu il mai operează, din ce știam.
Dacă mă înșel, spuneți….
Deci , Merlin e înlocuitorul Mi-ului…..
Zic și io…
Mie mi se par cele trei optiuni (Merlin, SuperPuma, Blackhawk) destul de diferite astfel incat pt. cineva care stie ce vrea alegerea nu ar trebui sa fie chiar grea. Nu vorbim doar de datele din brosura (dimensiuni si performantele uzuale de viteza, plafon si sarcina utila) ci si de:
1. caracteristici dinamice
2. spatiu interior si ergonomie
3. previous record
EH-101 e mai spre elicopterele grele, cu trapa in spate, un fel de Mi-8 occidental. F frumos dar e scump (cate vom putea cumpara?) si ne lasa descoperiti pe partea de elicoptere medii, mai agile.
SuperPumele sunt o familie destul de versatila iar noi avem exemplul care Puma noastra e un fel de „om bun la toate”, nu se pricepe la ceva in mod special dar la nevoie iti faci treaba cu el cu un nr. rezonabil de elicoptere.
Blackhawk-ul e mediu prin dimensiuni si greutate dar are f putin spatiu interior, e mai acrobatic, perfect pt. misiuni speciale in schimb te lasa descoperit pe partea de transport.
Deci, desi nu ma omor dupa derivatele de Puma din motive, cred ca pt. noi familia SuperPuma ar fi un safe bet.
Daca luam fie EH-101 fie Black/SeaHawk trebuie sa ne mai gandim inca la ceva. Si nu ma refer nici la elicopterul de atac pur (Cobra/Apache) nici la elicopterul usor de legatura/utilitar gen EC-145. Deci am ajunge la 4 tipuri de elicoptere. Cam mult. Cred ca ne permitem un maximum de 2 sau 3.
Stelian, nu te supara, dar cred ca nu ai citit cu atentie articolul: Superpuma este mai scumpa decat Merlin cu 7 milioane. Aparent, si Panther-ul de ofertat la acelasi pret, ceea ce deja pare ca e cam marlanie. Personal nu ma prea pricep la elicoptere, dar daca informatiile din articol sunt reale, Merlin all the way.
In plus, cred ca faci o confuzie pe care au mai facut-o multi colegi: aceste elicoptere sunt destinate MI, nu MApN, si sunt achizitionate printr-o licitatie in care criteriile sunt foarte clare. Deci nu e vorba de ce am preferea noi.
@mihai, perfect de-acord, mea culpa. M-am aruncat sa-mi dau cu parerea de la titlu si 2 poze intre 2 sedinte. Ma gandeam la MApN intr-adevar si nu citiseme ca e vba de oferte concrete, ma gandeam doar la aparate. Sper sa n-o mai comit.
Dar scrie undeva că o singură firmă tre să livreze toate elicopterele? Nu se poate lua un un elicopter ? greu de la una și cel ușor de la alta?
Licitatia nu e pentru elicoptere usoare ci medii-grele. si se desemneaza un castigator.
La usoare a fost alta licitatie unde au castigat Airbus cu H135, fiind singurii care s-au prezentat.
minim 4 maxim 12 inseamna ca se face un contract cadru pentru 12, insa autoritatea le ia prin contracte subsecvente.
Francezii par sa fi renuntat sau fac misto de noi – au venit doar cu 8, si alea sunt de doua feluri si costa cat 12… Oferta e neconforma, pentru ca autoritatea contractanta vrea sa comande 12.
a ramas batalia intre italieni si polonezi.
alegerea depinde de echipamentele cu care au venit – radarul, etc.
BH e mai bun la misiuni de salvare montane si maritime. Leonardo pare mai mare cara mai mult.
Cu un radar bun, camera termala si un elicopter capabil de misiuni si in vreme dificila am fi putut de ex. sa ii salvam pe aia din Apuseni. Autoritatile sper ca au invatat lectia de atunci, cand nu au avut cu ce interveni.
Romania e tara muntoasa, fara multe piste amenajate si are nevoie de un elicopter care e capacil de salvari montane si poate ateriza oriunde.