ORGILE LUI STALIN (10)

 

9A51 PRIMA -ARMATA RUSA 2009

9A51 Prima/9K59 este probabil prima modernizare a BM-21 Grad. A aparut nu cu mult inainte de dezmembrarea URSS intrand in dotarea armatei sovietice incepand cu anul 1988. Totusi, datorita dificultatilor financiare si a colapsului URSS, 9A51 Prima s-a produs in numar limitat, astfel de masini de lupta aflandu-se astazi doar in dotarea Rusiei, Armeniei (BM-21 Grad+9A51 Prima intre 45-50 masini de lupta) si probabil, Kazahstanului. Are urmatoarele caracteristici: lansator cu 50 de tuburi calibrul 120 mm; pentru protectia tuburilor de lansare la supraincalzire si avarii mecanice acestea erau protejate cu un scut. Solutia constructiva a fost aplicata limitat si la instalatii BM-21 Grad aflate in uzul armatei sovietice. Acest scut acopera/protejeaza maxim 70% din lungimea tuburilor de lansare. Elevatie cuprinsa intre 0◦-55◦. Lansatorul poate fi rotit/travers stanga-dreapta 58◦; lansatorul foloseste toate tipurile de rachete dezvoltate pentru BM-21; platforma de lansare Ural-4320/6×6/Diesel –YaMZ-740/210 CP/viteza maxima pe sosea 85 kmh/autonomie pe sosea 990-1040 km.

Apare in inventarul armatei ruse drept 9A51; echipaj 3 –in cabina; greutate masina de lupta 13,85 tone; lungime 7,35 m; latime 2,43 m; inaltime 2,68 m; raza maxima de actiune a rachetelor cuprinsa intre 5-21 km; durata unei salve complete -30 secunde/0,6 secunde per racheta; timp de reincarcare rachete cuprins intre 10-15 minute; trece pante inclinate de maxim 30◦; urca pante de maxim 60◦; trece obstacole verticale de maxim 55 cm lungime; trece santuri de maxim 1,20 m lungime; trece vaduri adanci de maxim 1,50 m; garda la sol 400 mm; are propriul sistem de transmitere automata a datelor lucrand in stransa colaborare cu complexul Kapustnik-B. 9A51 Prima s-a dovedit mult mai eficient decat BM-21 Grad, acuratetea loviturilor crescand de 7-8 ori fata de Grad-ul original iar timpul de parasire a pozitiei de tragere s-a diminuat; dispune de propriul autocamion pentru incarcat si transportat rachete calibrul 122 mm, vehicul cunoscut drept TZM 9T232M. Autospeciala pe platforma Ural-4320 transporta pana la 72 de rachete; in armata rusa, astazi, un batalion de Prima are in dotare minim 12 lansatoare, maxim 18 lansatoare. Rusii sustin ca instalatia foloseste de regula, rachete 9M53F si 9M43 (despre rachete si platforme de transport am vorbit in capitole anterioare).

 

BM-21-1/2B17 a fost dezvaluit public in 2003 (unele surse rusesti sustin ca proiectul a aparut in 1978, ceea ce este putin probabil. Aproape cert e faptul ca aceasta masina de lupta deriva din 9A51 Prima, o modernizare substantiala a acesteia pe partea de automatizare). Platforma de transport este Ural-4320-32/6×6 aparuta probabil in 1998. Masina de lupta vine cu o gramada de noutati, sistem de navigatie prin satelit/Satellite Navigation Systems/SNS NAP (foloseste GLONASS. Sistemul are probleme de „orientare”. Din cei 26 de sateliti GLONASS cunoscuti, doar 18 sunt in stare de functionare. Dintre acestia, conform expertilor NATO, doar 2 sunt operationali 100%. Conform surselor rusesti, armata rusa opereaza peste 400.000 de platforme de transport, mai vechi sau mai noi, platforme ce vor fi echipate progresiv cu GPS. Deja vehiculele Politiei Militare dispun de GPS/GLONASS), INS, un nou computer tactic Baget-41 (transfer automat de date, harta digitala, selectare rachete, situatie tactica, autodiagnoza). NATO numeste generic astfel de computere Gun/Launcher Tactical Computer, rusii ii spun Electronic Computing Machine/EVM/электронная вычислительная машина (din cate se cunoaste, computerele militare din seria Baget sunt clone IBM nereusite, conform expertilor americani. Primul, foarte probabil, a aparut in 1990-1992 si avea 8MB RAM, CPU 25 MHz si display monocrom. In privinta electronicii si microelectronicii, Rusia este net inferioara SUA, asta e un adevar recunoscut chiar de catre rusi).

BM-21U -UCRAINA

De asemenea, BM-21-1 are un nou sistem de control al focului numit ASUNO, acesta, conform firavelor date cunoscute, ofera o solutie de tragere in maxim 5 minute –poate fi actionat/programat si din exteriorul cabinei vehiculului purtator prin intermediul unui computer portabil. NATO numeste generic astfel de sisteme Firing Control Systems/FCS. Lansatorul are 40 de tuburi si foloseste toate variantele de rachete calibrul 122 mm, raza de actiune a acestora, in functie de varianta, este cuprinsa intre 5-40 km -despre acestea am vorbit in capitole anterioare. Pentru protectie la supraincalzire si avarii mecanice, tuburile de lansare sunt protejate cu un scut similar 9A51 Prima. Ucrainenii si-au modernizat pe plan local instalatiile BM-21 Grad scotand Bastion-01/2008 (l-au exportat in Senegal si Nigeria. Ehhh, uite ca „altii” pot!), Bastion-02 (modernizare Bastion -01) si BM-21U „Verba” (asta e varianta ucraineana a BM-21-1 sau Tornado-G. Este dezvoltat din BM-21 K si a aparut in 2001. L-au exportat in Irak si Congo. Asta fiindca…pot. Se spune ca rachetele ucrainene calibrul 122 mm modernizate local ating 40 km, CEP 90 m. Georgienii produc sub licenta BM-21U sub numele de ZCRS-122/2012, platforma KrAZ-6322/330 CP cu cabina blindata). Acestea sunt dispuse pe platforma KrAZ-6322PA/6×6/motorizare YaMZ, Cummins sau Deutz cu puteri cuprinse intre 330-400 CP. Chiar produc o varianta locala a BM-21 Grad numita BM-21K pe platforma KrAZ-260 (ucrainenii au inca in dotare BM-21 Grad originale. Per total, conform SIPRI, au cam 450 de instalatii Grad, foarte probabil multe sunt varianta locala „K”). Pentru mai multe detalii, fiindca despre ele s-a scris deja pe blog, vezi aici: https://www.rumaniamilitary.ro/cu-ce-ar-putea-sa-dea-ucrainenii-dupa-ivani.

 A-215/Grad-M este varianta navala a BM-21 Grad. A aparut in 1978 pe navele de desant amfibiu si consta in lansator cu 40 de tevi tip MC-73. Dezvoltarea sa a debutat in urma ordinului emis de comandantul adjunct al Marinei sovietice emis in data 12.01.1966. Initial au fost testate lansatoare standard produse la NII-172 din Perm la mijlocul anului 1969. In primul trimestru din 1970 a aparut prototipul acestei instalatii navalizate, inclusiv sistemul de incarcare automatizat aflat sub punte. Instalatia A-215/Grad-M a fost testata pentru prima data pe mare in perioada 20 martie-7 mai 1972, aceasta fiind montata pe nava de desant amfibiu BDK-104, numar de bord “300” (din mai 1982 a fost botezata “Ilia Azarov”.

CLASA ALLIGATOR

In ianuarie 1996 nava intra in dotarea Marinei ucrainene fiind rebotezata “Rivne”. Acolo a si “murit”…), intrata in dotarea Marinei sovietice pe 10.06.1971 (Proiect 1171 Tapir/NATO-Clasa Alligator. 14 unitati au fost in dotarea Marinei sovietice/ruse intre anii 1964-1995. Marina Rusa mai are 4 nave in conservare. Sunt similare LST, 4700 tone, 112-113 m lungime, pescaj 4,50 m, 2 motoare Diesel-9000 CP/6700 kW/2 elice, echipaj 55 -5 ofiteri.

Putea duce 1000 tone cargo/300-425 infanteristi marini/20 tancuri amfibii/40 BTR-80. BDK-104 a fost realizat la Santierul Naval “Yantar” din Kaliningrad/Marea Baltica). In timpul testelor desfasurate pe Marea Baltica, BDK-104 a tras 300 de rachete M-21OK/122 mm cu instalatia A-215, acestea decurgand bine chiar si pe mare agitata de gradul 6 pe scara Beaufort. Dupa teste, Marina a hotarat ca navele Proiect 1171 Tapir si Proiect 1174 “Nosorog/Rinocer”/NATO –Clasa Ivan Rogov sa fie echipate cu cate o asemenea instalatie (Proiect 1174 “Nosorog” -3 unitati construite intrate in dotarea Marinei sovietice in perioada 1978-1990, 13880 tone, 157 m lungime,pescaj 5 m, 2 turbine cu gaz fiecare generand 18.000 CP, 2 elice, 4 generatoare Diesel fiecare scotand 800 kW, echipaj 250-19 ofiteri.

REINCARCARE MS-73

O astfel de nava putea duce 4 elicoptere antisubmarin Kamov Ka-27/29 Transport, 29-46 de tancuri, 79 BTR-80, 120 de camioane ZIL-130, 500 infanteristi marini, 1730 tone cargo. De regula duceau in aplicatii 23 de tancuri/79 BTR-80+440 infanteristi marini/120 camioane ZIL-130+500 infanteristi marini. Din fericire pentru noi aceste nave au servit in Flota Nordului si Flota Pacificului fiind pensionate in perioada 1996-2006. Puntea are 54 m lungime, 12,30 m latime, suprafata fiind de 660 mp. Rezerva interna de rachete calibrul 122 mm pentru instalatia A-215 era de 320 de rachete).

SISTEM LASER DE OCHIRE SI VIZARE PENTRU MARINA -URSS

Dupa 1977, Institutul Central pentru Automatica si Hidraulica/TSNIIAG din Moscova si Asociatia Optica si Mecanica/LOMO din Leningrad (astazi, Sankt Petersburg/Rusia) au realizat automatizarea acestei instalatii, aceasta fiind echipata cu sistem de vizare laser KTD-2 “Polyus”, sistem de control al focului SS-73 “Thunderstorm”. Nu este o certitudine dar se vehiculeaza ca sovieticii s-au “inspirat” de la Thales/Franta in realizarea primelor sale sisteme de vizare laser in 1967, an in care sistemul francez a fost montat pe blindate AMX-13. Nu este o certitudine fiindca sovieticii initiasera dezvoltarea unor astfel de sisteme inca din 1962, initial destinate doar aeronavelor, la Biroul de Design Vympel/OKB-134/Moscova (rachete aer-aer, aer-suprafata, sol-aer) si la Institutul de Fizica “Lebedev” din Moscova (tinea de Academia de Stiinte a URSS. Exista si astazi, apartine Academiei de Stiinte a Rusiei). Se pare ca reusisera sa dezvolte sistemul radar laser LE-1, acesta fiind capabil sa detecteze/localizeze o tinta de 1 mp aflata la 400 km altitudine, sistem testat la poligonul din Sary Sagan/Kazahstan, a fost inclus ulterior in sistemul de aparare antiracheta sovietic.

Instalatia A-215/Grad-M are urmatoarele caracteristici: calibrul 122 mm; 40 de tuburi de lansare. Sunt cate 20 de tuburi pe fiecare brat mobil al instalatiei de lansare MS-73; dispozitiv de incarcare automat aflat sub punte (sistemul se numeste, probabil, “Baricada”). Timp de reincarcare peste 2 minute. In caz de nevoie, reincarcarea se poate face si manual, caz in care timpul alocat creste –incarcarea se face doar in pozitive verticala, unghi de 90◦. Stativul este rotativ si poate contine pana la 8 blocuri/module cu cate 20 de rachete –este actionat electric. Blocurile cu rachete sunt incarcate manual pe stativul rotativ; foloseste rachete HE, HE-Frag, posibil si termobarice. Recent, nava Ivan Gren a tras cu rachete 9M521, raza de actiune fiind de 40 km. Cu certitudine, Ivan Gren duce rachete 9M22U/20,40 km, 9M521/40 km, 9M522/37,50 km; rezerva interna este de 160 rachete. La navele de desant Proiect 11711/NATO –Clasa Ivan Gren, rezerva de rachete este de 320 de rachete; durata unei salve complete este de maxim 20 secunde; raza de actiune a rachetelor este cuprinsa intre 2-20,70 km; elevatie cuprinsa intre -6◦/+93◦, viteza de ridicare fiind de 26,40◦ pe secunda; travers cuprins intre -164◦/+164◦, viteza de rotatie pe orizontala fiind de 29◦ pe secunda; greutate instalatie de lansare MS-73 –gol 16,50 tone/gata de lupta 20,72 tone; greutate totala instalatie A-215 (MS-73+incarcatorul automat aflat sub punte/sub lansatorul MS-73) -31 tone; lungime 4,50 m; latime 4 m; inaltime 3,80 m; sistemul trage o racheta la fiecare 0,5 secunde (0,8 secunde pe mare de gradul 6/Beaufort).

Ei bine, dragilor, ceva oarecum similar am produs candva si noi…Candva zic, fiindca astazi am ramas doar cu cele produse si montate pe monitoarele Kogalniceanu/1993, Bratianu/1995 si Catargiu/1998, nave construite la SN Drobeta-Turnu Severin. Aceste nave au cate doua instalatii APRN/Aruncator de Proiectile Reactive Navalizat calibrul 122 mm, acestea fiind coborate pentru reincarcare intr-o structura blindata. Atunci cand prima astfel de instalatie a fost prezentata public la Ziua Marinei in 1984, aceasta fiind montata pe Vedeta Blindata “Grivita”, prototip la acea vreme, a socat atasatii militari aflati la eveniment, inclusiv pe cel sovietic. Asta deoarece instalatia era retractabila ceea ce, impreuna cu profilul foarte jos al navei, ii dadea navei un aspect futuristic, chiar stealth. Romania a construit in perioada 1984-1992 sase unitati VB botezate Grivita, Opanez, Posada, Rahova, Rovine si Smardan. Prova acestor nave este, sa-i spunem, Eco, fiind astfel profilata incat sa nu erodeze malurile Dunarii. Offf, fir-ar, din nou…astazi ce mai proiectam, ce mai producem!? In sfarsit, regretele sunt tardive!

 Vedeta Blindata 177 – „Opanez”

Instalatia APRA navalizata botezata APRN/Aruncator de Proiectile Reactive Navalizat are urmatoarele caracteristici: calibrul 122 mm; 40 de tuburi de lansare; retractabila; greutate 21 tone; raza de actiune cuprinsa intre 5,60-20,38 km; travers –stanga cuprins intre 35◦-180◦/dreapta, cuprins intre 180◦-35◦; elevatie cuprinsa intre 10◦-55◦; o salva completa poate fi trasa in minim 20 secunde, maxim 40 secunde.

Tornado-G/2B17-1/9K51M a aparut in 1998 si este cea mai moderna varianta Grad, dezvoltata din 9A51 “Prima” (dezvoltarea a debutat in 1990 si a evoluat lent datorita lipsei de bani). Dispune de sistem automat de conducere a focului, GPS/GLONASS, computer tactic Baget-41, darea focului se poate face si din exteriorul cabinei, telecomandat, cablul avand 60 m lungime. Vehiculul este complet autonom datorita automatizarii (proiectant Institutul “Signal” din Moscova), nu mai are nevoie de sustinerea complexului Kapustnik-B (poate fi deservit de acesta). Are urmatoarele caracteristici: platforma de transport Ural-4320/6×6/V8/racit cu lichid/240 CP-YaMZ 238M2/Diesel, supraalimentat/viteza maxima pe sosea 82 kmh/autonomie pe sosea 650-800 km/trece vaduri adanci de maxim 1,50 m/cabina neblindata; urca pante de maxim 60◦; trece pante laterale de maxim 40◦;urca obstacole verticale de maxim 55 cm lungime; trece santuri de maxim 1,20 m lungime; instalatia utilizeaza rachete 9M538/HE-Frag/2,64 m lungime, 9M539, 9M541 (contine 70 de submunitii antitanc/HEAT), 9M217, 9M218, 9M521/HE-Frag insa poate acomoda toate tipurile de rachete dezvoltate din 9M22U.

Durata unei salve complete este de maxim 20 secunde, timp de reincarcare 7 minute. Raza de actiune a rachetelor, in functie de model, este cuprinsa intre 5-40 km; greutate 14 tone; echipaj 3 in cabina. Datorita automatizarii echipajul este redus la jumatate fata de BM-21 Grad/6 echipaj; lungime 7,35 m; latime 2,40 m; inaltime 3,09 m; a intrat in dotarea armatei ruse in 2011 (in aprilie 2011 aveau 30 de masini de lupta), prima utilizare in aplicatii a avut loc in 2012 cand a si fost prezentat atasatilor militari straini (iulie 2012, masinile de lupta apartinand unei unitati de infanterie mecanizata din Volgograd); vehiculul se instaleaza in pozitia de tragere in 1-2 minute, fata de 6 minute la BM-21 Grad; elevatia maxima este de 55◦; travers stanga-dreapta de maxim 102◦; elevatie pe directia cabinei 70◦; garda la sol 410 mm; operational la temperaturi cuprinse intre -50◦/+50◦. Tornado-G este similar LAROM –despre acesta vom vorbi intr-un articol separat. Rusii sustin ca pana in 2020, toate instalatiile BM-21 Grad vor fi inlocuite de Tornado-G. Ultimele instalatii Tornado-G au intrat in dotarea unei unitati de infanterie motorizata din Samara, unitate ce apartine Districtului Militar Nr.2 -15 masini de lupta in octombrie 2018.

FCS TORNADO-G

Nu este o certitudine, astazi, armata rusa are cel putin 70 de instalatii Tornado-G. Probabil ca alte 40 de instalatii vor intra in dotare in cursul acestui an, cel putin asa e planificat…Rusii il ofera la export fiind increzatori ca va prinde la cei peste 60 de utilizatori de BM-21 Grad. Se pare ca rusii au 6 instalatii Tornado-G in Siria.

Si trecem de la rusoaice la…rusoaice internationalizate. Adica trecem la variantele Grad realizate in lume, acestea fiind in mare masura similare originalului sovietic. Fata de acesta difera platformele de transport, acestea fiind realizate local si, uneori, vizoarele panoramice de ochire. Lasam APRA si LAROM in articol separat deoarece sunt…ale noastre. Nu vom continua, cu siguranta, sub titlul Orgile lui Stalin fiindca ar fi o nedreptate, un afront adus sutelor de mii de soldati romani care au luptat si au murit impotriva nenorocirii sovietice! Ar fi o jignire inclusiv pentru milioanele de romani care au suferit datorita stalinismului si a comunismului impus! Nu m-am hotarat inca asupra titlului, drept urmare as dori, daca exista doritori, sa-mi trimiteti prin comentarii la articol titlurile la care va ganditi….Pentru interactivitate si efort va multumesc anticipat!

China e de departe cel mai mare producator de instalatii MLRS calibrul 122 mm si nu numai din afara URSS/Rusia. Inceputul a fost facut cu Type 81/PHZ-81, copie fidela a BM-21 Grad, realizat in urma capturarii unor instalatii sovietice in timpul razboiului cu Vietnamul din 1979 (17 februarie-16 martie). Are urmatoarele caracteristici: intrat in dotarea armatei chineze incepand cu anul 1982; 40 de tuburi de lansare calibrul 122 mm; o salva completa dureaza maxim 20 s; platforma de transport Shaanxi/SX-250, 6×6, motor Chongfa M6150/Diesel/200 CP/13,20 CP-tona. Camionul SX-250 este folosit la orice de catre China, a aparut in 1968 fiind dezvoltat din Ural-375, cabina apartinand Hanyang CQ-260/6×6 (1960, copie dupa cel francez Berliet GBU-15/6×6/1959). SX-250 este produs de catre Fabrica de Camioane Shaanxi din Sichuan.

Din 1990, PHZ-81 vine pe platforma SX-2150/6×6/9,50 tone/10 tone incarcatura/motor Steyr-Austria, 256 CP (varianta tractor SX-4240E duce racheta balistica DF-21/CSS-5/IRBM); transmisie manuala cu 5 trepte –una inapoi+patru inainte; echipaj 7, dintre care 3 in cabina; lungime 7,12 m; latime 2,50 m; inaltime 3,08 m; garda la sol 360 mm; greutate gata de lupta 15,20 tone; raza de virare 9 m; viteza maxima pe sosea 70 kmh; viteza maxima off-road 20 kmh; rezervor de 280 L; autonomie pe sosea 600 km; trece vaduri adanci de maxim 1,20 m; cabina neblindata; urca pante de maxim 60◦; trece pante laterale de maxim 30◦; urca obstacole verticale de maxim 80 cm lungime; trece santuri de maxim 70 cm lungime; raza de actiune a rachetelor este cuprinsa intre 8-20 km. Rachetele sunt copii realizate de NORINCO/China North Industries Group Corporation, acestea au astazi incarcatura diversificata, 2,87 m lungime si 66,80 kg greutate. Greutate ogiva 18,30 kg. Viteza maxima 692 ms/2491 kmh; timp de reincarcare 8 minute; elevatie cuprinsa intre 0◦-55◦; travers stanga 102◦/dreapta 70◦. Se pare ca este in curs de inlocuire cu Type-89/90, mult mai moderne. La apogeu, un regiment de Type-81 avea cate 18 instalatii in dotare conform surselor americane. Cert e faptul c-au produs multe, cel putin 200 de exemplare, unele dintre acestea au fost exportate in Pakistan si posibil, Coreea de Nord. Se pare c-au incetat productia Type-81 in anul 2000. Posibil ca armata chineza sa-l fi bagat in rezerva strategica incepand din 2000, sursele sunt ambigue.

Type-83 e varianta mini a Type-81, aceasta avand 24 de rachete/3 randuri a cate 8 rachete. Platforma de lansare este Dongfeng 6×6 (fabrica se afla in orasul Shiya, Provincia Hubei, centrul Chinei. A aparut in 1969, este prima fabrica de camioane realizata integral de chinezi). P

TYPE-83 PAKISTAN

latforma de transport este, foarte probabil, Dongfeng EQ240/EQ2081E, 2,50 tone, intrata in dotarea armatei chineze incepand din 1975, 6×6, motor Cummins 6BT5.9, supraalimentat, 6 cilindri, Diesel, racit cu lichid, 160 CP/118kW, 5,88 L, produs sub licenta, lungime 6,34 m, latime 2,40 m, inaltime 2,99 m, garda la sol 290 mm, greutate gol 5,01 tone, capacitate de incarcare off-road-2,50 tone/on-road 4 tone, tracteaza greutati de maxim 2,50 tone, viteza maxima pe sosea 80 kmh, urca pante de maxim 60◦, trece vaduri adanci de maxim 85 cm. Type-83 este oarecum similar BM-21V/Grad-V, cantareste 8,70 tone.

Type-89 -lansator cu 40 de tuburi montat pe o platforma senilata. Masina de lupta e cunoscuta drept Norinco PZH-89/Type 89 si a intrat in dotare chineza din 1999. Nu se stie cate are armata chineza in dotare dar sunt cel putin 250 de exemplare. Platforma senilata este aceeasi cu cea a tunului autopropulsat Type-83/PLZ-83/152 mm (copie 2S3 Akatsiya aparut in 1983. Are tun PL-66, licenta sovietica D-20), a tunului antitanc autopropulsat Type-89/PTZ-89/120 mm/1988, alte multitudini de vehicule militare specializate (geniu, transmisiuni, post de comanda si D-zeu mai stie ce!). Type-89 MLRS are urmatoarele caracteristici: intrat in dotarea armatei chineze incepand din 1999, peste 250 de exemplare in uz; MLRS, 40 de tuburi de lansare calibrul 122 mm+alte 40 in rezerva; utilizeaza variantele chinezesti ale rachetelor sovietice calibrul 122 mm, in functie de varianta si tipul ogivei raza de actiune este cuprinsa intre 8-30/40 km, posibil chiar 50 km; incarcare manuala a rachetelor –probabil 3-5 minute. Se pare ca sistemul de reincarcare manual este de influenta cehoslovaca fiind similar cu cel de pe RM-70/Raketomet vz.70/Cehoslovacia/1970; protectie NBC; blindaj rezistent la focul armamentului usor de infanterie si srapnel; platforma senilata, motor Diesel-12.150L/520 CP; viteza maxima pe sosea 55 kmh; autonomie pe sosea 450 km; urca pante de maxim 60◦; trece pante laterale de maxim 30◦; urca obstacole verticale de maxim 70 cm; trece santuri de maxim 2,70 m lungime; trece vaduri adanci de maxim 1,30 m; modernizat recent cu sistem automat de conducere a focului, GPS-Beidou; aparare AA si apropiata –o mitraliera W-85 calibrul 12,70 mm pe cupola, rezerva interna 500 proiectile. W-85 deriva din Type-54, varianta locala a sovieticei DShKM; echipaj 5; sistem NVG.

Type 90 este ultimul MLRS calibrul 122 mm dezvoltat de China. Are variantele Type-90/90A/90B, platforma de transport fiind, initial, camionul Tiema SC-2030/6×6. MLRS este similar M-77 Oganj (Focul)/Iugoslavia/1975 (platforma Type-90 contine o prelata impermeabila ce se intinde-strange mecanic, prelata destinata protectiei si mascarii lansatorului de rachete –montata pe bare din aluminiu dispuse pe sina. Cu prelata depliata, masina de lupta se transforma intr-un banal camion de transport. Solutia este similara M-77 Oganj) si RM-70/Cehoslovacia/1972 (platforma Type-90 are suport pentru 40 de rachete calibrul 122 mm similar RM-70. Aceste rachete sunt incarcate direct in lansator toate odata, incarcarea facandu-se manual).

Platforma de transport Tiema/TM SC-2030/6×6 este copie Mercedes Benz 2026, China cumparand la sfarsitul anilor *70/sec.XX cateva exemplare la mana a treia –este produs la Fabrica de Camioane din Chongqing, astazi Tiema Chongqing Corporation. Initial platforma s-a numit TM SC-2030, ulterior rebotezata TM XC-2200. Tiema XC-2200 are urmatoarele caracteristici: 6×6; intrat in dotarea armatei chineze incepand din 1986. Ritmul de fabricatie era de 2000 de exemplare anual. Datorita faptului ca vehiculul avea probleme mecanice la cutia de viteze si motoarele copy-paste, chinezii au fost nevoiti in 1985 sa cumpere tehnologia de fabricare a motoarelor Diesel si a cutiei de viteze KHD-413ZF din Germania Federala; s-a exportat in Thailanda, Sri Lanka, Bangladesh, Indonezia si Pakistan; cutie de viteze ZF5S cu 10 trepte, 9 inainte+1 inapoi; capacitate de transport off-road -7,50/8 tone; viteza maxima pe sosea 85 kmh; folosit la orice de armata chineza, inclusiv MRLS WS-1/302 mm/100 km/180 km WS-1B raza de actiune si MLRS Type-90/122 mm; motor BF8L413FG, 188 kW, racit cu aer, 1200 rpm; lungime 9,42 m; latime 2,50 m; inaltime 3,20 m; greutate gol 11 tone; greutate maxima 19 tone.

 

Type 90 deriva din Type-89, acesta avand urmatoarele caracteristici: fabricant NORINCO; intrat in dotarea armatei chineze cel mai probabil incepand din 1990; platforma de transport TM XC-2200/6×6; lansator cu 40 de tuburi, rachete calibrul 122 mm; elevatie lansator cuprinsa intre 0◦-55◦; travers cuprins intre -102◦/+102◦; platforma este echipata cu doua brate hidraulice de stabilizare in timpul tragerii la partea spate; inlocuieste progresiv in armata chineza Type-89; datorita faptului ca platforma este mai lunga decat cea folosita la Type-89, aceasta contine un suport cu 40 de rachete calibrul 122 mm.

TIEMA XC-2200 CHINA

Rachetele sunt incarcate direct in lansator toate odata, incarcarea facandu-se manual, timp de reincarcare 3 minute; raza maxima de actiune a rachetelor este cuprinsa intre 10-40 km, acestea avand ogive HE, HE-Frag, submunitii antitanc sau antiinfanterie, termobarica; lungimea rachetelor este cuprinsa intre 2,87-2,90 m (HE -2,87 m lungime, 20 km raza maxima de actiune/HE -2,75 m, raza maxima de actiune 30 km/HE -2,90 m lungime, raza maxima de actiune 30 km). Se cunosc putine despre copiile chinezesti ale rachetelor sovietice 9M22U, inclusiv despre cele dezvoltate local; greutate rachete –HE, 20 km raza de actiune, 67 kg/He, 30 km raza de actiune, 61 kg; greutate ogiva HE/HE-Frag cuprinsa intre 18,30-22 kg (26-28 kg la submunitii); o salva completa de 40 de rachete dureaza intre 18-20 secunde. Se poate trage cate o racheta sau salva de o racheta la fiecare 0,50 secunde. darea focului se poate face din cabina sau din afara acesteia prin telecomanda prin fir; autonomie pe sosea a masinii de lupta, 800 km; armata din Myanmar are MLRS Type-90 in dotare.

Type-90A este varianta modernizata a Type-90, prima echipata cu sistem automat de conducere a focului si vehicule specializate.Un batalion chinez de lansatoare Type-90/90A/90B se compune astazi din 6 masini de lupta, 6 camioane de transport munitie Tiema XC-2200 (pana la 80 de rachete per camion. Total rezerva 480 rachete), un post de comanda baterie pe platforma Dongfeng EQ-245/6×6 (asigura comunicatii radio cu salt in frecventa, securizate, inclusiv via satelit. NATO –Battery Command Post), un radar meteo mobil si 3 posturi mobile de recunoastere inaintata pe platforma unui transportor blindat (NATO –Artillery Forward Observer/AFO). AFO ghideaza si conduce focul bateriei Type-90/90A/90B. AFO este echipat cu un sistem de detectie/achizitie a tintelor laser (10 km. Clasificare tinte 8 km)-termic (IR 5 km. Achizitie tinte 2,50 km)-video (pana la 4 km), CEP la 10 km -/+5m. Platforma AFO este NORINCO Type-89 ACV pe senile, sau NORINCO Type-90/92 pe roti/6×6.

POST DE COMANDA+RADAR METEO MOBIL -TYPE 90 CHINA

Radarul Meteo de Artilerie/AMD/Artillery Meteo Radar este de tip 702D avand urmatoarele caracteristici: platforma de transport North-Benz 2629, 4×4, motor Deutz 1013/1015, Diesel, racit cu lichid, supraalimentat, 220 CP. Vehiculul este operational la temperaturi cuprinse intre -40◦/+50◦. Viteza maxima pe sosea 85 kmh, autonomie pe sosea 800 km; dispune de radiosonda, balon-sonda, radar meteo cu antena circulara –raza maxima de detectie 200 km/altitudine maxima de detectie 25 km, generator propriu de energie, computer, aer conditionat. Totul este montat in container protejat EMP.

  Type-90B a fost dezvaluit public in 2004 si este, conform putinelor date cunoscute, complet automatizat pe partea de conducere a focului, GPS-Beidou, putand actiona independent. Similar ca design cu Type-90/90A are drept platforma de transport camioane Tiema XC-2200/6×6 sau Beifang Benchi 2629/North Benz (copie Mercedes Benz. Masina de lupta are 9,31 m lungime, 2,49 m latime si 3,02 m inaltime.Elevatia este similara Type-90/90A, insa traversul stanga-dreapta a fost marit la 204◦. Posibil ca astfel de camioane, 4×4, 6×4 si 6×6 sa se asambleze astazi in Mongolia. Mda…off din nou, noi ce-am facut cu Autocamioane Brasov?Fir-ar…). A fost exportat recent in Peru, 27 de instalatii, urmand a inlocui vechile BM-21 Grad. Myanmar opereaza din 2014 si Type-90B alaturi de BM-21 Grad. Indonezia este alt operator de Type-90B, in dotare la Infanteria Marina.

TYPE-90B MLRS -PERU

TYPE-90B -MYANMAR

A fost exportat si in Oman si foarte probabil, Bolivia si Ecuador sunt interesate sa-l cumpere (ehhh, ca fapt divers, PLA este organizata astazi in 7 mari districte militare, cartierele generale aflandu-se in orasele Shenyang, Beijing, Jinan, Nanjing, Guangzhou, Chengdu si Langzhou. Toate se subordoneaza Comitetului Militar Central/CMC. In cadrul CMC functioneaza Departamentul 2, putin cunoscut, acesta fiind serviciul militar de informatii cu raspandire in intreaga lume. Este temut de catre GRU, NSA, chiar si de catre Mossad –nu, nu este o gluma, o spune chiar CIA-ul in rapoarte recent declasificate. Departamentul 2 desfasoara misiuni HUMINT, IMINT/Imagery Intelligence, spionaj si contraspionaj. Americanii sustin c-au descoperit dupa 1990, via satelit, o mare statie de urmarire apartinand Departamentului 2 aflata in nordul extrem al Chinei la Lacul Kinghathu, statie ce „aude si vede” in Rusia. China, conform NATO, are cel putin 20 de astfel de statii de urmarire ce „aud, vad, simt” in Rusia, Taiwan, Japonia, Asia de Sud-Est si India. De SUA se ocupa satelitii si spionii, CIA estimeaza ca spionajul chinez in State vizeaza domenii de varf ale tehnologiei civile si militare, fiind „foarte agresiv. Cel putin doua statii sunt destinate doar…Rusiei. GRU sustine ca cele doua statii aflate la Xinjiang le sunt „destinate”).

„Dragonul de Foc”

China are o noua racheta calibrul 122 mm, raza de actiune fiind marita la 40-50 km, raza minima fiind de 10-12-12,50 km, lungime racheta 2,75 m. Racheta este deja in dotarea armatei chineze, se numeste Dragonul de Foc/Fire Dragon BRE7/BRE1, are calibrul 122 mm, ghidaj INS+GPS, CEP 50 km sub 25 m, greutate racheta 74 kg, ogiva HE/HE-Frag/submunitii antitanc sau antiinfanterie/incendiar/fumigen. Poate fi trasa de instalatii BM-21 Grad, Type-81/90/90A/90B si SR-5 (MLRS similar Tornado-S/Rusia, complet automatizat, echipaj 3 in cabina, dezvaluit oficial in 2012 la Eurosatory/Paris. Poate acomoda containere cu rachete calibrul 122 mm/20 rachete per container/maxim 2 containere si containere cu rachete calibrul 220 mm/12 rachete per container/maxim 2 containere/70 km raza maxima de actiune/INS+GPS+laser terminal/rachete King Dragon. Poate trage cu ambele tipuri de containere acrosat, timp de reincarcare 10 minute.

SR-5 CU AMBELE TIPURI DE CONTAINERE -CHINA

Exista supozitii ca SR-5 poate acomoda astazi si containere cu rachete calibrul 300 mm/4 rachete x2 containere/8 rachete/130-220 km raza maxima de actiune, similar AR-3 MLRS. Platforma de transport Taian TA-5310/5316/6×6/600 km autonomie pe sosea/viteza maxima pe sosea 85 kmh/motor Deutz, Diesel, 517 CP/greutate gata de lupta 25 tone/aerotransportabil. Elevatie lansator cuprinsa intre 0◦-60◦; travers stanga-dreapta de maxim 70◦. Exista supozitii ca platformele Taian sunt „inspirate” de seria MAN SX, au variante 4×4, 6×6 si 8×8. SR-5 s-a exportat in Venezuela, Algeria, Bahrein. Venezuela are multe platforme Taian 6×6 si 8×8, primele venind in 2013. Surse NATO sustin ca SR-5 este astazi un concurent redutabil pentru HIMARS-ul american si Tornado-S rusesc. Sincer, eu ii cred!).

SR-5 IN ALGERIA

Offf, unde au ajuns si chinezii astia…Eu, sincer, ii admir pentru tenacitatea lor in dezvoltarea MLRS! Daca si noi am fii macar 10% chinezi ne-ar fi fost mai bine…Inceput bun am avut, dar asa cum ne-am obisnuit in productia de armament de dupa 1990, pornim dar nu finalizam, c-asai la noi mama ei de treaba! Urmeaza fosta Cehoslovacie si fosta Iugoslavie, tari care au produs variante interesante copiate de altii, inclusiv de catre chinezi.

Va urma.

 

WW

 

SURSE DATE SI POZE: Wikipedia, Enciclopedia Libera, Internet.

https://defencyclopedia.com/…/greatest-world-war-ii-weapon…

https://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id…

https://ww2db.com/photo.php?source=ll&color…

www.o5m6.de/redarmy_old/chevy_7117.html

www.artillery-museum.ru/…/the-history-of-rocket-armament…

https://historicspacecraft.com/Rockets_Russian.html

hram-tbm-spb.ru/2015/11/rzhevskiy-poligon/

WW2 Equipment Data

https://www.rbth.com/history/328229-katyusha-5-facts-about marksrussianmilitaryhistory.info/ROCKARTY.html

Panzerserra Bunker

https://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id. https://forum.warthunder.com/index.php?/…raketen-vielfach…

https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=79048…30

Valka.cz

bashny.net

zweiterweltkrieg.org

Энциклопедия военной техники

Wehrmacht-Awards.com

www.kfzderwehrmacht.de/…/Somua/Somua_MCL/somua_m

beutepanzer.ru/Beutepanzer/france/france.html 

www.bocn.co.uk › Forum › ORDNANCE › Cutaways

Weltkrieg

http://www.deutsche-artillerie.de/geschichte/raketenartillerie.html

http://www.roden.eu/HTML/714.htm

http://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id=810

http://en.valka.cz/topic/view/30641/8-cm-Raketen-Vielfachwerfer-auf-Fahrgestell-Maultier

https://www.academia.edu/…/Motorizarea_tracțiunii_în_armata_română_între_1948_ș…

www.historyandpolicy.org › Policy Papers  

https://defensionem.com › Aviation

Encyclopedia of safety

www.military-today.com › Artillery

https://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id

https://www.forecastinternational.com/…/disp_pdf.cfm?DAC

fieldgradeleader.themilitaryleader.com/…/The-Russian-Way-…

tanknutdave.com/the-russian-bm-27-uragan-mlrs/ 

https://112.international/…/Militants-use-220mm-multiple-ro…

https://armshield-defence.com/military…/bm-27-uragan/

https://www.army-technology.com/projects/uragan/

https://armshield-defence.com/military…/bm-27-uragan/

www.military-today.com › Artillery

https://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id…

https://armedforces.eu/…/rocket_artillery_BM-30_Smerch_v…

Army Recognition

vniisignal.ru

https://www.pmulcahy.com/artillery…vehicles/russian_asv.ht

https://southfront.org/a-hurricane-of-fiery-arrows/

www.ramg.info/ramg-2017-17.php

fieldgradeleader.themilitaryleader.com/…/The-Russian-Way-…

desert-storm.com

www.strategic-bureau.com/en/bm-22-uragan-lrm-russie/

www.army-guide.com/eng/product1808.html

https://fas.org/man/dod-101/sys/land/row/9p140.htm

radartutorial.eu

https://www.armyrecognition.com/…/bm-30_smerch_9k58_…

https://www.armyrecognition.com/…/9a52-2_smerch-m_bm-..

www.military-today.com › Artillery

warforukraine.com › Weapons › Artillery › Ukrainian artillery

https://www.defenseindustrydaily.com/indias-500m-smerchm…

Strategic Bureau

https://www.armyrecognition.com/…/russian_army_arctic_br…  https://www.tapatalk.com/…/9m55k4-rocket-shell-t10211.ht… www.deagel.com/Defensive…/9M55K5_a000988006.aspx

www.enics.ru/company-e

https://www.volatdefence.com/en/about/istoriya/1912/

https://ro.performancegunworks.com/761-universal-military-chassis-maz-543.html

https://defence-blog.com/…/ukraine-successfully-tests-new-3..

www.military-today.com › Artillery

https://www.armyrecognition.com/…/bm-21_grad_9k51_mlr…

characterisationexplosiveweapons.org/…/annex-a-122-mm-…

www.weaponsystems.net/…/DD05+-+BM-21+Grad.html

https://www.warhistoryonline.com/…/soviet-mrls-vehicles-co…

tonnel-ufo.ru/…/122-mm-multiple-rocket-launcher-ship-a-2… https://en.topwar.ru/30276-naslednik-katyushi.html

www.tohan.ro/WARHEADS%20for%20122%20mm%20RO… www.worldandwe.com/…/about_incendiary_ammunition_us

www.strategic-bureau.com/db-62-damba-lrm-russie/

weaponsystems.net/weaponsystem/DD05+-+Type+81.html

tanknutdave.com/the-chinese-type-90-122mm-mlrs/

https://www.armyrecognition.com/china_artillery…systems…

16 comentarii:

  1. Salut. Multumesc pentru articol, unde am fost si unde am ajuns, frumoasa intrebare, raspunsul e mai greu de formulat.

  2. Sistemele Himars cand vor ajunge in tara ?

  3. Intreresant articol cu o istorie destul de documentata , multumecs…

  4. Foarte interesant! Cam cat iti ia documentarea + traducearea la asa un articol? Impresionanta cantitatea de informatii detaliate.
    Astept partea despre sistemele de ghidaj ale rachetelor pentru aruncatoarele romanesti, la care ai facut referire in comentariul postului meu de la articolul precedent?

    • Depinde! Doar compararea surselor, a informatiilor, trierea lor si corelarea cu ceea ce stiu dureaza intre 3-5 zile. De obicei fac asta cand sunt liber. Necesita mare atentie. Voi publica tot ceea ce-am reusit sa aflu, tot ceea ce stiu despre ce-am facut si noi candva. Gasesti mai usor informatii despre armele straine decat despre cele romanesti…Din pacate! Strainii stiu, au voie, le-am prezentat detaliat la expozitii internationale, noi romanii n-avem voie, nu sunt pentru noi…De ce sa ne mandrim cand putem fii ignoranti! Tampenie tipic romaneasca! IMI s-a laudat peste tot in lumea asta cu Accular, la noi mucles de parca ar fi de sorginte extraterestra. Asta ma enerveaza cel mai tare, lipsa informatiilor simple, banale, de interes public. Sa-i vezi pe rusi ce site-uri bine documentate au, contin tot ce trebuie pentru ca cineva sa faca un articol istoric. Daca stii sa le triezi castigi! Americanii la fel, israelienii asijderea! Si ca ei multi altii. Numai noi nu! Discutam cu George, candva, sa-mi faca rost de istoria realuzarii TAB-ului in RO…Nu exista documentatie, si asta e oficial! Suntem pe toate planurile o bataie de joc, din pacate! Si asta e doar un exemplu de „lipsuri” romanesti! Secretomanie idioata si tampita mentinuta de niste incuiati in secolul XXI!

      • Amin !

        Felicitari pentru articol, mi se pare o munca titanica pentru alcatuirea fiecaruia dintre articolele acestei serii…

        Ps: ce-as pune yo niste aripioare + EPIK + motor detasabil pe rachetele de 122, sa-mi fac in curte varianta neaoșa a GLSDB, o jucarie ce-mi place atat de mult si-o gasesc atat de utila pentru o droaie de misiuni.

  5. Frumoasa seria de articole!
    Sugestie pentru articolul dedicat sistemelor romanesti: ”Artileria reactiva romana”. Poate cobori in timp putin mai mult (daca este cazul).

  6. Se pare ca reincarcare lui Type-89 cu cele 40 rachete di rezerva de pe masina se face automat, cu durata de reincarcare de 3 minute.
    Reincarcarile ulterioare se fac manual din masinile de aprovizionare.
    https://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id=853

  7. Mulțumim WW!
    Fain subiect, excelenta seria ‘orgilor’.

  8. Felicitari pentru articol/e dl WW. Toata seria e foarte bine documentata si foarte bine inchegata.

    „Inceput bun am avut, dar asa cum ne-am obisnuit in productia de armament de dupa 1990, pornim dar nu finalizam, c-asai la noi mama ei de treaba! ”

    In ritmul actual, ce a mai ramas din industria romaneasca de armament e amenintata cu disparitia totala din peisaj…
    Din pacate am ramas sa ne uitam la altii cum se inarmeaza, ce tehnologii dezvolta, si sa constatam ca pe zi ce trece ramanem tot mai in urma la toate capitolele.. S-a ajuns in punctul in care „gap-ul” fata de o armata moderna e atat de mare incat nici nu stim de unde sa incepem sa modernizam, cred ca de aici si confuzia celor de la inzestrare…of of mai mai..ca sa nu spun ca ii doare-n pix, ca si pixu ala tot din banii contribuabilului a fost cumparat..

    „Lasam APRA si LAROM in articol separat deoarece sunt…ale noastre. Nu vom continua, cu siguranta, sub titlul Orgile lui Stalin fiindca ar fi o nedreptate, un afront adus sutelor de mii de soldati romani care au luptat si au murit impotriva nenorocirii sovietice!Ar fi o jignire inclusiv pentru milioanele de romani care au suferit datorita stalinismului si a comunismului impus!”
    Foarte adevarat!
    O sugestie putin nostima ar fi: „arme letale din plaiuri mioritice” sau, mai modern, mai NATO, mai ca’n UE „Most lethal weapons from mioritic landscapes”, binenteles inaintea laserului de la Magurele, incalzitoru’ de vreme si topitoru’ de tancuri. ?

  9. Sau „toporiștile românești de dat după ivani”?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *