Astazi ajungem in Pakistan si Africa de Sud pentru a vedea noi variante ale Grad-ului sovietic…Asta fiindca-s multe, multe si marunte fabricate, copiate si modernizate te miri pe unde in lumea asta! Astazi calatorim pe mai multe continente.
Pakistan produce sub licenta varianta locala a BM-11 nord-coreean insa au in dotare si aproximativ 50 de exemplare A-100E/300 mm/China (il produc sub licenta, raza maxima de actiune a rachetelor este cuprinsa intre 20-120 km. Conform indienilor au 36 de unitati operationale), Type-83/China, 40 BM-21 Grad si un numar nespecificat de BM-30 Smerch. Pakistanezii au in dotare si un numar mare de Type-81/122 mm/40 de tuburi de lansare/China (ca fapt divers, armata pakistaneza are 14 brigazi de artilerie, 9 atasate Corpurilor de Armata, celelalte 5 sunt brigazi independente. Au 4500 de piese de artilerie, 375 autopropulsate si cateva zeci de MLRS -88 Type-81, 52 Azar/Type-83, 36 A-100/100E –varianta locala sub licenta).
Sub numele de KRL-122 este produs de catre Kahuta Research Laboratories/Dr.A.Q.Khan Research Laboratories si vine pe doua platforme, Isuzu/KRL-122 Gadab (licenta BM-11/Coreea de Nord) si REO M35/KRL-122 Azar (licenta Type-83/China. 52 de unitati operationale). Pakistanezii sustin ca Kahuta Research Laboratories-122/KRL-122 este varianta BM-21 Grad –asa este, varianta via Coreea de Nord&China. Pakistan Ordnance Factories/POF este producator local de rachete calibrul 122 mm sub licenta nord-coreeana, rachete cunoscute sub numele de Yarmuk. Totusi, armata pakistaneza este constienta de faptul ca KRL-122 este depasit in sec.XXI initiand in 2016 cautari serioase de inlocuire a acesteia cu o noua masina de lupta. Se pare c-au pus ochii pe masina de lupta turceasca T-122 Sakarya/40 tuburi de lansare si racheta ghidata TRG-122/INS+GPS/control aerodinamic/motor racheta cu combustibil solid compozit/fuzee de impact sau proximitate/ogiva HE, HE-Frag,submunitii/greutate incarcatura exploziva 18,40 kg/greutate racheta 72 km/raza de actiune cuprinsa intre 16-40 km/CEP<15 m/fabricant Roketsan (turcii sustin ca racheta lor este similara cu cea chinezeasca BRE7 Fire Dragon, insa are acuratete mai buna. Chinezoaica, conform turcilor, are CEP 25 km la 40 km raza maxima de actiune).
KRL-122&A-100E -PAKISTAN ARMY
KRL-122 AZAR -BANGLADESH ARMY
KRL-122&M36 -PAKISTAN
Exista supozitii ca Global Industrial&Defence Solutions/GIDS din Pakistan lucreaza la o racheta calibrul 122 mm cu raza de actiune marita la 45 km, posibil cu suport chinez. Se pare c-au facut deja teste cu noua racheta Yarmuk insa acestea n-au fost prea imbucuratoare, CEP>80 m. KRL-122 are urmatoarele caracteristici: MLRS calibrul 122 mm; doua platforme de lansare –initial Isuzu 6×6 (similar nord-coreenilor. Probabil importat), KRL-122 Gadab, ulterior REO M35/2,50 tone/6×6, KRL-122 Azar (aceasta platforma este renumitul M-35, camion despre care am vorbit pe larg intr-un articol separat, demn urmas al fenomenalului GMC CCKW/WW II. Foarte probabil este varianta M35A1 –multicombustibil, 130 CP, transmisie manuala, 1967-1970); 30 de tuburi de lansare, 3 randuri a cate 10 tuburi; darea focului se face electric din cabina sau din afara cabinei prin intermediul unei telecomenzi atasate unui cablu de 50-60 m lungime; elevatie lansator cuprinsa intre 0◦/55◦; travers 180◦; rachetele pot fi trase single sau in salva; rachetele au 3,10 m lungime, corpul acestora fiind din table de otel; raza maxima de actiune a rachetelor este de 20,38 km. S-a exportat in Bangladesh si Sri Lanka.
BM 21 Grad Angola
Africa de Sud produce variante interesante ale Grad-ului sovietic. Bineinteles, modificate substantial! Sud-africanii n-au avut niciodata in dotare BM-21 Grad insa au luat contact cu masina de lupta sovietica via Angola (au astazi in dotare 115 MLRS, angolezii numarandu-se printre cele 22 de tari africane, din cele 27 existente, care au asa ceva in dotare. Au inclusiv Astros II/Brazilia, le-au folosit in razboiul civil). MLRS-urile produse local, fata de BM-21 Grad, au calibrul marit la 127 mm si poarta numele de Valkiri Mk1/24 de tuburi de lansare/24 operationale si Valkiri Mk 2/40 de tuburi de lansare/21 operationale. Proiectarea primului MLRS sud-african a debutat in 1977, la doi ani de la inceputul razboiului civil angolez (protagonisti au fost doua fractiuni Angoleze, Miscarea Populara de Eliberare a Angolei-Partidul Muncii/MPLA-comunisti sprijiniti de URSS, Pactul de la Varsovia si Cuba si Uniunea Nationala pentru Independenta Totala a Angolei/UNITA –anti-comunisti sprijiniti de Zair, Africa de Sud si SUA. Razboiul Civil a durat 27 de ani, 1975-august 2002, si s-a sfarsit cu victoria MPLA. A fost cel mai lung si sangeros conflict civil din istorie, s-a soldat cu cel putin 500.000 de morti si o tara in ruine. Se stie ca-n 1975, MPLA a primit urgent din URSS sub forma de donatie armament usor de infanterie,RPG, tunuri antitanc ZIS-3, tunuri fara recul B-10, inclusiv consilieri sovietici. La ordinul lui Tito, Iugoslavia le-a trimis 14 T-34+munitie si combustibil. CIA a localizat in dotarea MPLA si lansatoare BM-21 Grad/Ural-375 si Grad-P, aparent trimise de Coreea de Nord insa cel mai probabil sursa de provenienta era URSS. In 1976, MPLA avea cel putin 6 BM-21 Grad in dotare, acestea fiind operate de catre consilieri cubanezi conform rapoartelor CIA de la acea vreme. Americanii au aflat ca primii consilieri sovietici, 40 de specialisti condusi de catre Colonel Vassili Trofimenko, au debarcat in Angola pe 16 noiembrie 1975 dintr-un AN-12 apartinand Aeroflot. Cu ei au adus si Strela-2 MANPADS. Pe 21 ianuarie 1976, sovieticii doneaza MPLA aeronave MIG-17/21 punand bazele Fortelor Aeriene Angoleze –se pare ca pana la sfarsitul anilor *80/sec.XX, URSS bagase ajutoare militare MPLA in valoare de 6 miliarde de dolari. Tot sovieticii i-au adus si pe cubanezi in Angola, pod aerian sustinut de IL-62M/120 de zboruri. Nici UNITA n-a stat degeaba, astia aveau in 1992, de captura, un arsenal impresionant –tancuri T-55/62, transportoare blindate BMP-1/2 si BTR-80; BM-21 Grad MLRS, rachete sol-aer SA-7/14, obuziere D-30, M-46,tunuri antitanc ZIS-3, o multime de armament de infanterie, inclusiv RPG in numar foarte mare).
Insa sud-africanii produc multe, obuzierele calibrul 155 mm autopropulsate sau tractate, spre exemplu, sunt printre cele mai bune din lume. La un moment dat au avut chiar un program de inarmare nucleara…Clar este faptul ca industria militara sud-africana este cea mai avansata de pe continent. Bravo lor! Africa de Sud, tara aflata multi ani sub embargou!
VALKIRI -AFRICA DE SUD
Se pare ca povestea Valkiriilor sud-africane incepe in 1976/1977 cand Sud African Defence Force/SADF/Fortele de Aparare Sud Africane pun mana pe instalatii BM-21 Grad apartinand MPLA, proiectul realizarii acestora purtand numele de Furrow (armata angoleza are astazi in dotare 50 BM-21 Grad, 25 BM-24 si 40 RM-70, 87.000 militari activi+30.000 in rezerva, 115 MLRS, conform SIPRI. Mda, ei au si 15 elicoptere de atac Mi-25/35, noi inca n-avem! O tara africana bananiera are…inclusiv avioane de patrulare maritima. Alooo, decidentii, cucuuuu, se aude pe undeva!?). Prima utilizare a Valkiriei s-a facut in 1987, Batalia de la Cuito Cuanavale, aceste instalatii avand un rol major in oprirea ofensivei MPLA (comunistii sustinuti de cubanezi au pierdut atunci 94 de tancuri, 100 de transportoare blindate, 389 vehicule militare diverse si 4785 de oameni. UNITA&SADF au pierdut 3 tancuri, 5 transportoare blindate, un vehicul de suport si 31 de oameni –cu toate astea au pierdut lupta. Mda, se pare ca-n Angola si-au pierdut viata intre 1975 si 1988 -2070 de militari cubanezi! Asa, cum “bine” le sta armatelor comuniste, eroul cubanez de la Cuito Cuanavale, General de Divizie Arnoldo Ochoa Sanchez, a fost arestat la ordinul lui Fidel Castro in 1989. Iata ce stipula pe 14 iunie 1989 oficiosul Partidului Comunist Cubanez, Granma, citand Ministerul Fortelor Armate Revolutionare Cubaneze/MINFAR: “Generalul de Divizie Arnoldo Ochoa Sanchez a fost arestat si e anchetat pentru comiterea unor fapte grave de coruptie si deturnarea necinstita a unor resurse economice”. Ahaa, cum adica, coruptie in raiul comunist!!?? Mnooo, nu e posibil!). Sud-africanii sustin ca proiectarea primului MLRS autohton a debutat in 1974 in cadrul proiectului Furrow la Council for Scientific and Industrial Research/CSIR/Consiliul pentru Cercetare Stiintifica si Industriala, organizatie guvernamentala cu sediul in Pretoria infiintata in 1945.
SAMIL-20 AFRICA DE SUD
Valkiri Mk.1/Visarend FV1 (Vulturul Pescar) are urmatoarele caracteristici: in serviciul SADF incepand din 1982. Surse sud-africane afirma ca SADF a inceput sa se instruiasca pe MLRS inca din 1979, an in care s-ar fi executat si primele trageri –acestea au fost monitorizate de inginerii Kentron si Denel; MLRS calibrul 127 mm, 24 tuburi de lansare, 24 operationale, fabricant Denel Dynamics; platforma de transport South African Military-20/SAMIL-20. Asta este copie dupa UNIMOG/Magirus Deutz 130M7FAL, 4×4, 2 echipaj in cabina, greutate gol 4,58 tone, incarcatura maxima 2 tone, lungime 5,69 m, latime 2,43 m, inaltime 2,82 m, motor Diesel/6L/104 CP (99 CP Valkiri Mk.1)/viteza maxima pe sosea 90 kmh/autonomie de aproximativ 800 km (450 km Valkiri Mk.1), trece vaduri adanci de maxim 1,20 m/urca pante de maxim 60◦/trece pante laterale de maxim 40◦/urca obstacole verticale de maxim 50 cm lungime/trece santuri de maxim 50 cm lungime. Recent a fost remotorizat –Atlantis Diesel Engines, companie infiintata in Johannesburg/1979 (a obtinut in 1979-1980 licenta de fabricare a motoarelor Mercedes-Benz si Perkins, Diesel). SAMIL produce camioane in Pretoria –SAMIR 20/4×4/2 tone, SAMIR 50/4×4/5 tone, SAKOM 50/4×2/7 tone si SAMIL 100/6×6/10 tone (Bateleur, ultimul MLRS sud-african, se afla pe aceasta platforma, varianta blindata SAMIR-100 Kwevoel); lansatorul poate fi acoperit cu prelata din panza cauciucata in vederea mascarii si protectiei la intemperii, masina de lupta transformandu-se intr-un banal camion; sistem de umflare a rotilor in mers; racheta calibrul 127 mm are 2,68 m lungime si 53 kg greutate, ogiva HE-Frag cu fuzee de impact sau proximitate.
SAMIL-100 AFRICA DE SUD
Fabricant Kentron; o singura salva acopera o suprafata de 1500 mp; raza maxima de actiune cuprinsa intre 8-22 km; durata unei salve complete 24 secunde; timp de reincarcare rachete 10 minute, manual, 2 militari; dispune de camion de realimentare pe platforma SAMIR-100, 2 reincarcari/48 rachete; sistem de vizare optic; darea focului se face electric din cabina sau prin telecomanda din afara acesteia; exista si varianta Valkiri Mk.1-5, remorcata, 12 tuburi de lansare, in serviciul SADF din 1988 –racheta are 1,40 m lungime si 30 kg greutate, raza maxima de actiune 5,50 km (se afla si-n dotarea Fortelor Speciale sud-africane, forte create dupa SAS-ul britanic).
BATELEUR
Bateleur/Valkiri Mk.2/Visarend FV2 este versiunea modernizata a Valkiri Mk.1, ultimul MLRS proiectat si produs de sud-africani si fabricat de DENEL/Soth African Armaments Development and Manufacturing Company (la conceperea sa a contribuit si companiile SOMCHEM si ARMSCOR/Armaments Corporation of South Africa. SOMCHEM, initial sucursala a DENEL, produce munitii de artilerie si infanterie, pulberi, combustibil solid pentru rachete, bombe de aviatie, produse pirotehnice, rachete calibrul 127 mm destinate Bateleur si multe altele. Compania este astazi un joint-venture intre Rheinmetall Waffe Munition GmbH din Germania/51% si Denel Pty.Ltd din Africa de Sud/49%, s-a nascut pe 1 septembrie 2008 si este cunoscuta pe plan international sub denumirea Rheinmetall Denel Munition Pty.Ltd/RDM. Are fabrici la Boskop, Potchefstroom si Bocksburg. Ehhh, RDM este lider mondial in proiectarea si realizarea sistemelor de artilerie si a munitiilor aferente, avand exporturi in toata lumea. Nu degeaba expertii NATO considera ca Africa de Sud produce sisteme artileristice foarte performante, calibrele 60, 81, 105, 120 si 155 mm!).
BATELEUR FV2 MLRS -GRAFICA
RACHETA CALIBRUL 127 MM -AFRICA DE SUD
A fost proiectat in urma deficientelor constatate la Valkiri Mk.1, protectie deficitara si mobilitate scazuta in teren accidentat. Are urmatoarele caracteristici: MLRS calibrul 127 mm, 40 de tuburi de lansare, intrat in serviciul SADF din 1989. 2 blocuri de rachete, fiecare bloc contine 20 de rachete -5 randuri a cate 4 tuburi; intretinere usoara; echipaj 5; greutate racheta 62 kg; lungime racheta 2,95 m; ogiva HE-Frag sau submunitii, fuzee de impact sau proximitate in functie de tipul si natura tintei/tintelor (6400 bile de otel. Exista si o varianta modernizata, aceasta are 2,95 m lungime, 62 kg greutate, contine 8500 de bile de otel de 5,50 mm, incarcatura exploziva fiind compusa dintr-un mix RDX/TNT); raza de actiune rachete cuprinsa intre 7,50/8-22,50/36 km; elevatie lansator cuprinsa intre 0◦-50◦, actionat electrohidraulic din cabina prin intermediul unui joystick. Actionarea se face de catre tragator sau comandant. Cand nu se afla in actiune, tragatorul ajuta la incarcarea rachetelor in lansator; travers lansator -90◦ stanga/19◦ dreapta, depinde de elevatia acestuia; durata unei salve complete 20 de secunde. Rata de foc este de o racheta la fiecare 0,50 secunde; timp de reincarcare rachete 15-20 minute, manual, 2-4 militari; paraseste pozitia in maxim 2 minute; o baterie Bateleur se compune din 6 masini de lupta.
SAMIL-100 KWEVOEL -AFRICA DE SUD
O salva complete de 240 de rachete acopera o suprafata de 350×250 m (spre exemplu, o salva de rachete cu submunitii –bile de otel –imprastie 516.000 de bile/5,90 bile pe metru patrat in5 secunde. Efectul la tinta este devastator –infanterie, vehicule neblindate sau usor blindate); platforma de transport SAMIR-100 Kwevoel, varianta blindata cu podea in V pentru disiparea fortei exploziei minelor a camionului SAMIR-100. SAMIR-100 Kwevoel are urmatoarele caracteristici: 6×6; 2 echipaj in cabina; cabina blindata de forma rectangulara si podea in V pentru disiparea fortei exploziei minelor, aceasta rezista la explozia a 3 mine TM57/21 kg TNT. Cabina rezista la proiectile calibrul 7,62 mm. Eeee, sud-africanii au proiectat primul MRAP din lume, conform multor specialisti; greutate gol 10,40 tone, incarcatura maxima 10,60 tone, garda la sol 35,50 cm, lungime 9,25 m (8,53 m Bateleur), latime 2,45 m (3,12 m Bateleur), inaltime 3,02 m (5,25 m Bateleur), motor Diesel Deutz F10L413F/V10/racit cu aer/15,95 L/315 CP-235 kW la 2500 rpm (268 CP la 2650 rpm –Bateleur. Raport putere-greutate 12,50 CP/tona)/viteza maxima pe sosea 90 kmh (75 kmh la Bateleur on-road si 30 kmh off-road)/autonomie de aproximativ 1000 km (Bateleur)/trece vaduri adanci de maxim 1,20 m/urca pante de maxim 60◦ (Bateleur)/trece pante laterale de maxim 30◦ (Bateleur)/urca obstacole verticale de maxim 50 cm lungime (Bateleur)/trece santuri de maxim 50 cm lungime (Bateleur); rezervor de combustibil 400 L -2 rezervoare a cate 200 L fiecare. Sub cabina de forma dreptunghiulara se afla un rezervor de apa potabila de 200 L, acesta putand fi accesat de catre echipaj printr-un robinet situat deasupra rotii fata stanga (mda, sud-africanii au proiectat un vehicul total adaptat climei zonale). Masina de lupta este deservita de un camion SAMIR-100 Kwevoel, acesta transporta o rezerva de 96 de rachete+personal ce ajuta la incarcare.
Bateleur are sistem de comunicatii AS-2000 si FCS ATES, ambele dezvoltate local de catre Kentron (probabil). Selectia rachetelor, rata de foc si armarea se fac din cabina prin intermediul unui panou de control. Pentru protectie apropiata, pe cabina poate fi montata o mitraliera calibrul 7,62 mm. 25 de unitati Valkiri Mk.2 au fost produse, din 2013 au 4 unitati stocate la Transvaalse Staatsartillerie/TS din Pretoria, acestea fiind folosite la formarea artileristilor.
Se afla astazi, conform surselor sud-africane, in dotarea Regimentului 4 Artilerie din Potchefsroom (aici se afla si Scoala de Artilerie a Armatei Sud-Africane, scoala datand din 1934. Astazi, Regimentul are in dotare mortiere calibrul 120 mm/Bateria 41, obuziere autopropulsate G5 calibrul 155 mm/Bateria 42, obuziere tractate G2 calibrul 140 mm/Bateria 43, MLRS Bateleur/Bateria 44 si obuziere autopropulsate G6 calibrul 155 mm/Bateria 45. Unitatea este astazi comandata de catre Locotenent-Colonel Mimy Matimbe, primul ofiter femeie la comanda unei unitati de artilerie sud-africane. De asemenea, MLRS se gasesc si in dotarea Transvaalse Staatsartillerie/Regimentul de Artilerie din Pretoria, unitate de rezerva a armatei sud-africane, unitate activa din 1898, astazi sub comanda General-Maior Roy Andersen. Pana in 1964 aici a functionat si Scoala de Tancuri si Auto, ulterior mutata la Bloemfontein. In caz de bum-bum, unitatea intra in compunerea Diviziei 7 Infanterie si Divizia 8 Blindate, unitati desfiintate in 1999).
Revenim in Europa, respectiv Polonia, pentru a face cunostinta cu WR-40 Langusta, modernizare locala a BM-21 Grad (armata poloneza a avut peste 200 de Grad-uri in dotare incepand cu jumatatea anilor *60/sec.XX. Foarte probabil au avut 227 de exemplare. MApN-ul polonez intentioneaza ca cel putin jumatate dintre acestea sa fie inlocuite cu WR-40 Langusta. Ca fapt divers, armata poloneza are 4 mari si distincte ramuri: Wojska Ladowe/Fortele Terestre; Marynarka Wojenna/Fortele Navale; Sily Powietrzne/Fortele Aeriene; Wojska Specjalne/Fortele Speciale). Proiectarea si dezvoltarea MLRS Langusta a debutat in 2006 in urma unei cereri emisa de catre Ministerul Apararii. Prototipurile, bazate pe BM-21 Grad dar avand modificari majore, au fost supuse la teste ample la inceputul lui 2007. Primul WR-40 Langusta a intrat in dotarea armatei poloneze in martie 2007, numarul acestora ajungand la 32 de unitati la finalul lui 2010 (in ianuarie 2010 aveau 19 in dotare. 18 WR-40 au intrat in dotarea Regimentului 5 Artilerie din Sulechow, prima unitate dotata cu aceasta masina de lupta.
Ultima masina de lupta, nr.19, a intrat in dotarea Centrului de Instruire pentru Artilerie din Torun). Noile masini de lupta urmeaza a inlocui etapizat BM-21 Grad in armata poloneza. WR-40 Langusta (WR-Wyrzutnia Rakietowa/Lansator Rachete) are urmatoarele caracteristici: producator Huta Stalowa Wola/HSW, cel mai mare producator de echipamente militare din Polonia, in activitate din 1938; MLRS calibrul 122 mm, 40 de tuburi de lansare; 75 de instalatii erau in dotare in 2011 (astea se pot numii achizitii bai gusterilor de la conducerea Romaniei!); o salva completa de 40 de rachete este trasa in maxim 20 de secunde; elevatie lansator cuprinsa intre 0◦-55◦; travers lansator -70◦ dreapta/102◦ stanga; viteza de ridicare a lansatorului in plan vertical este de 7◦ pe secunda iar rotatia in plan orizontal este de 5◦ pe secunda; dispune de FCS DD9620T, sistem de navigatie Honeywell Talin 5000-GPS/INS, sistem radio Radmor RRC-9311AP/UHF, intercom digital Fonet BMS (Talin-Tactical Advanced Land Inertial Navigator. Talin 5000 e dezvoltat de WB Electronics/Polonia si Honeywell Regelsysteme GmbH/Germania. Are intretinere redusa, MTBF la peste 50.000 de ore de functionare, este operational la temperaturi cuprinse intre -46◦/+71◦C, greutate sub 11 kg, modulul are 14x19x22 cm. Din 2017, Wojskowe Zaklady Elektroniczne S.A/WZE din Zielonki/Cracovia a primit licenta de fabricare a unor component destinate sistemelor de navigatie TALIN 3000/4000/5000/6000. Exista in peste 20 de tari mai mult de 15.000 de astfel de sisteme montate pe platforme civile sau militare, peste 60 de tipuri de platforme. Pentru asta, polonezii au primit offset in valoare de 49,50 milioane de euro. Sistemul radio tactic RRC-9311AP este produs in Polonia de compania locala Radmor S.A –apartine WB Group,VHF, are protectie ECCM, multicanal, viteza transmisiei de date -42,66 kbit/s, receptor GPS, frecventa cuprinsa intre 30-87,97 MHz, putere 50W, securizat-salt in frecventa, programare analoga/AFF/SCAN si digitala/FH/FCS/MIX/DEF. Ca fapt divers, polonezii folosesc si ei sistemele Harris Falcon III, sisteme aflate in dotarea armatei romane); lungime 8,58 m; latime 2,54 m; inaltime 2,74 m; garda la sol 41 cm; echipaj 6 in cabina; greutate vehicul fara rachete 17,10 tone; platforma de transport Jelcz P662D.35G-M27/Jelcz 662, 6×6, 3 axe, incarcatura maxima 10 tone. Motor Diesel Iveco Aifo Cursor 10, Euro 3, 430 CP (316 kW la 2100 rpm), supraalimentat, operabil la temperaturi cuprinse intre -30◦/+50◦C. Cutie de viteze manuala ZF16S151, 16 viteze.
Exista si motorizare Iveco Aifo Cursor 8, 347 CP/259 kW, supraalimentat. A intrat in dotarea armatei poloneze incepand din anul 2000 –in 2007 aveau deja 650 de exemplare in dotare (hmmm, noi ne strofocam cu cate 30 de bucati, nici acestea luate anual, vai mama noastra! Si le spunem pompos “achizitii”!!!); cabina tip 144WPP din otel cu 4 usi, usor blindata, inclinabila hidraulic, standard STANAG 4569, nivel de protectie 1, NBC, aer conditionat; aerotransportabil cu C-130 Hercules; sistem de umflare a rotilor in mers/CTIS comandat din cabina; viteza maxima on-road 85 kmh; autonomie on-road 650 km; urca pante de 30◦; trece pante laterale de maxim 20◦; trece vaduri adanci de maxim 1,20 m; trece santuri de maxim 60-70 cm lungime; foloseste rachete HE-Frag sovietice sau modernizate local –producator Mesko S.A din Skarzysko-Kamienna (ehhh, exista si produce din 1924. Bravo polonezilor ca n-au tabarat pe ea ca s-o distruga dupa model romanesc. Cu “multumiri” jigodiilor care ne-au condus dupa *90 incoace! Nici nu vreau sa va detaliez ce produc astia fiindca am muri cu totii de inima rea. Eu, cu certitudine! La fiecare articol, fiecare documentare, imi bag singur cutitul in rana…).
Rachetele cu ogiva HE-Frag, numite M-21 Fenixs/Fenix, au raza maxima de actiune de 42 km, 63,40 kg greutate, greutate ogiva 21,70 kg, viteza maxima 1000 ms/3600 kmh, operabila la temperaturi cuprinse intre -40◦/+50◦C, motor-racheta nou, corp racheta realizat din otel inalt aliat 15HGMW dezvoltat de catre Institutul de Metalurgie Feroasa din Gliwice –grosime 2 mm. Cele cu ogiva cu submunitii/cargo au raza maxima de 32 km. Greutatea standard a rachetelor poloneze este de 66,40 kg. Au fuzee de impact sau de proximitate. Polonezii sunt in curs de modernizare a rachetelor Fenix, se pare ca merg pe solutia israeliana RAFAEL EPIK/Electro-Optic Precision Integration Kit, insa au o colaborare stransa pentru munitii ghidate si cu ucrainenii de la compania Luch/Kiev –o solutie apropiata Vilha; incarcarea rachetelor in lansator se face manual in maxim 7 minute; este deservit de un camion de transport si incarcat rachete tot pe platforma Jelcz 6×6. Exista si vehicule de comanda si meteo pe aceasta platforma, inclusiv pentru Langusta. Sistemele HIMARS poloneze vor fi montate tot pe platforma Jelcz 6×6 (noi…Made in SUA. Roman Brasov nu se preta? Intreb pentru un prieten!).
Polonezii au prezentat la MSPO 2012, WR-40 Langusta 2 pe platforma Jelcz P882D.43/53, 8×8, greutate fara rachete 23,50 tone. Platforma mai mare a permis montarea unui sistem de incarcare automat si a unui stativ cu rachete de rezerva, similar RM-70 (polonezii il au si ei in dotare, 30 de unitati achizitionate din Cehoslovacia intre 1984-1985). Cabina si FCS sunt similare Langusta 1. Posibil in dotarea armatei poloneze in numar mic.
Da, Polonia nu se dezminte…Bravo polonezilor pentru ceea ce faceti! Un lucru e cert, nu ne vom ridica niciodata la valoarea voastra –nu cu hotii, mincinosii si prostii care ne conduc!
Va urma.
WW
SURSE DATE SI POZE: Wikipedia, Enciclopedia Libera, Internet.
https://defencyclopedia.com/…/greatest-world-war-ii-weapon…
https://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id…
https://ww2db.com/photo.php?source=ll&color…
www.o5m6.de/redarmy_old/chevy_7117.html
www.artillery-museum.ru/…/the-history-of-rocket-armament…
https://historicspacecraft.com/Rockets_Russian.html
hram-tbm-spb.ru/2015/11/rzhevskiy-poligon/
https://www.rbth.com/history/328229-katyusha-5-facts-about marksrussianmilitaryhistory.info/ROCKARTY.html
https://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id. https://forum.warthunder.com/index.php?/…raketen-vielfach…
https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=79048…30
www.kfzderwehrmacht.de/…/Somua/Somua_MCL/somua_m…
beutepanzer.ru/Beutepanzer/france/france.html
www.bocn.co.uk › Forum › ORDNANCE › Cutaways
http://www.deutsche-artillerie.de/geschichte/raketenartillerie.html
http://www.roden.eu/HTML/714.htm
http://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id=810
http://en.valka.cz/topic/view/30641/8-cm-Raketen-Vielfachwerfer-auf-Fahrgestell-Maultier
https://www.academia.edu/…/Motorizarea_tracțiunii_în_armata_română_între_1948_ș…
www.historyandpolicy.org › Policy Papers
https://defensionem.com › Aviation
www.military-today.com › Artillery
https://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id…
https://www.forecastinternational.com/…/disp_pdf.cfm?DAC…
fieldgradeleader.themilitaryleader.com/…/The-Russian-Way-…
tanknutdave.com/the-russian-bm-27-uragan-mlrs/
https://112.international/…/Militants-use-220mm-multiple-ro…
https://armshield-defence.com/military…/bm-27-uragan/
https://www.army-technology.com/projects/uragan/
https://armshield-defence.com/military…/bm-27-uragan/
www.military-today.com › Artillery
https://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id…
https://armedforces.eu/…/rocket_artillery_BM-30_Smerch_v…
https://www.pmulcahy.com/artillery…vehicles/russian_asv.ht…
https://southfront.org/a-hurricane-of-fiery-arrows/
www.ramg.info/ramg-2017-17.php
fieldgradeleader.themilitaryleader.com/…/The-Russian-Way-…
www.strategic-bureau.com/en/bm-22-uragan-lrm-russie/
www.army-guide.com/eng/product1808.html
https://fas.org/man/dod-101/sys/land/row/9p140.htm
https://www.armyrecognition.com/…/bm-30_smerch_9k58_…
https://www.armyrecognition.com/…/9a52-2_smerch-m_bm-..
www.military-today.com › Artillery
warforukraine.com › Weapons › Artillery › Ukrainian artillery
https://www.defenseindustrydaily.com/indias-500m-smerchm…
https://www.armyrecognition.com/…/russian_army_arctic_br… https://www.tapatalk.com/…/9m55k4-rocket-shell-t10211.ht… www.deagel.com/Defensive…/9M55K5_a000988006.aspx
www.enics.ru/company-e
https://www.volatdefence.com/en/about/istoriya/1912/
https://ro.performancegunworks.com/761-universal-military-chassis-maz-543.html
https://defence-blog.com/…/ukraine-successfully-tests-new-3..
www.military-today.com › Artillery
https://www.armyrecognition.com/…/bm-21_grad_9k51_mlr…
characterisationexplosiveweapons.org/…/annex-a-122-mm-…
www.weaponsystems.net/…/DD05+-+BM-21+Grad.html
https://www.warhistoryonline.com/…/soviet-mrls-vehicles-co…
tonnel-ufo.ru/…/122-mm-multiple-rocket-launcher-ship-a-2… https://en.topwar.ru/30276-naslednik-katyushi.html
www.tohan.ro/WARHEADS%20for%20122%20mm%20RO… www.worldandwe.com/…/about_incendiary_ammunition_us…
www.strategic-bureau.com/db-62-damba-lrm-russie/
weaponsystems.net/weaponsystem/DD05+-+Type+81.html
tanknutdave.com/the-chinese-type-90-122mm-mlrs/
https://www.armyrecognition.com/china_artillery…systems…
https://www.tatra.cz/…/files/tatra-military-vehicles_en.pdf
https://fas.org/man/dod-101/sys/land/row/sakr-36.htm https://rogueadventurer.com/…/sakr-122mm-cargo-rockets-s…
https://nationalinterest.org/…/north-koreas-artillery-rocket-la…
https://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id…
https://armedforces.eu/…/rocket_artillery_WR-40_Langusta_…
defenceindustry.co.za
Salut. Tovarasu ai fost tare, cucuuu decidenti aude careva, sai lasam sa doarma cu gandul la leafa si pensie va dati seama nici nu putem face comparatie intre noi si Sud Africanii. Eu am spus mereu ca de vina sunt si gheneralii nostri care stau si dorm in post, cica nu pot se se implice in deciziile politice dar bai milogilor asa contribuiti la dezastrul militar pe care il fac politici.
Multumesc de articol !
Cand ajungi la România? Astept informatiile despre ce-am incercat noi vis a vis de rachete ghidate.
In curand ajung la Romania. Am sa incerc sa adun toate informatiile despre ce-am facut noi in privinta APRA si LAROM.
Nu e prima oara cand aud de colaborari polono-ucrainiene in domeniul rachetelor sau cel militar in general. Daca noi nu dezvoltam prea mult, poate nu ar fi rau macar sa fim parte din alte proiecte.Nu stiu daca avem prea multe lucruri de oferit in contrapartida ca sa speram si noi la o colaborare similara (sau pentru platforme de alta natura care ne intereseaza mai mult). De fapt poate ar fi suficient sa venim doar cu capitalul dar nu vad vreo preocupare consecventa pentru cercetare si dezvoltare de tehnica militara proprie.
Din pacate n-avem proiecte militare majore de cercetare, si aici ma refer la tehnica militara! Modernizarile nu inseamna, din punctul meu de vedere, cercetare. La ACTTM c-am pe aici se invart -modernizare, aplicare de echipamente vest pe rebuturi est, ceva UAV-uri, comunicatii si ce se mai poate. Comparand cu cercetarea militara poloneza, spre exemplu, e apa de ploaie, un fel de fa-te ca lucrezi ca eu ma fac ca-ti dau bani! Sincer sunt dezamagit de lipsa de reactie a conducerii Armatei in fata bataii de joc a clasei politice dambovitene. Dezamagit! Si cu mare durere o spun, sunt multi in Armata care n-au ce cauta acolo, oameni care nu iubesc aceasta meserie, stau si pierd vremea si nu sunt interesati de nimic, de tehnica, de tactica si strategie, de tot ce inseamna Armata Moderna. Multi! Ma doare sa spun asta dar e crunta realitate! Imi cer scuze militarilor ce isi merita gradele si Arma, respect si consideratie, dar au ajuns sa faca parte din….Marea Muta. Ma uit la „altii” ce fac, cum incearca sa-si creeze Forta si Respect, Arme si Traditie…si raman doar cu un gol imens vis a vis de Romania.
Imi pare rau dar nu am niciun contra-argument care sa te consoleze.
In lipsa unei preocupari generale de R&D cred ca o alaturare la colaborarea polono-ucrainiana era o oportunitate buna, care se potrivea binisor cu stadiul in care ne aflam:
– baza industriala inca existenta la noi poate avea elemente comune cu cea a „partenerilor” (adica e bazata pe procese/tehnologii ale Pactului de la Varsovia, care au evoluat in timp, mai mult sau mai putin) si poate ca ar fi mai usor sa modificam si sa actualizam ce avem acum, folosindu-ne de experienta altora care au plecat din pozitii asemantoare si au facut acelasi lucru. Ar putea fi multe elemente comune care sa ne ajute sa nu o luam de la 0 (atat ca pregatire cat si ca investitie initiala).
– din cate inteleg ei doresc platforme tehnice relevante, eficiente dpdv al costului si cu drept intelectual care sa deschida calea spre dezvoltari ulterioare. In plus ambii par reticienti in a renunta la zestrea tehnica pe care o au si vor sa o pastreze cumva. Si noi vrem astfel de rachete (probabil) pentru completarea sistemului AA sau a artileriei si foarte probabil ne pregatim sa bagam bani in asa ceva. Planetele par un pic aliniate 🙂 Chiar daca rezultatul este incert un minim minimorum ar fi sa incercam.
– partenerii par (la mintea mea) predispusi la colaborari, unii pentru impartirea riscului si validarea competitivitatii produsului iar altii din lipsa cronica de capital si izolare comerciala (fiind prinsi intre cele doua lumi ale blocurilor politice). Este o conjuctura care intr-un fel sau altul se va sfarsi si nu ne va astepta pe noi.
Pe de alta parte, in domeniul tehnicii militare, noi avem deja manopera cu valoare adaugata mare, inalt calificata si centre de manufacturare moderne in domeniul platformelor maritime dar nu suntem prea interesati sa fructificam si sa dezvoltam asa ceva si sa ajungem (destul de usor zic eu, ba chiar si rapid) sa avem un centru de excelenta in tehnica militara. Vom face tehnica moderna doar pentru altii iar pentru noi vom alege sa platim intelectul occidentalilor si sa folosim munca unor straini luati cu imprumut (de prin Turcia sa zicem).
Ca sa vin si cu o doza pozitiva, eu cred ca daca vom reusi sa facem ceva aici atunci e vorba despre dezvoltarea aruncatoarelor si a proiectilelor reactive de 122. Cred asta pentru ca avem deja pregatirea de utilizare, o putem dezvolta mai usor (nu stiu cate antrenamente si trageri ne permitem cu rachetele de 227 dar sigur mai putine decat in cazul 122) si avem implicarea industriei locale in proiecte de dezvoltare anterioare, care chiar daca au suferit la capitolul adoptare/implementare macar au aratat un minim de interes al MApN pentru modernizarea acesui tip de artilerie.
Clasa politică dâmbovițeană este compusa și din ardeleni , așa că nu mai mânca prăjitură turcească în exces .
Să vă fie rușine , există și oameni de calitate , născuți în altă zonă decat sclavii austro-ungariei 🙂 .
În viitor nu ii mai puneți la oala pe toți , că nu aveți nevoie de dușmani .
Mai bine îți musti limba decât să îți jignești fratele , altfel veți deveni străini în țara voastră .
Cum dreq de nu ați murit la naștere ?
Nu stiu ce ai inteles tu, dar eu am inteles altceva din ce a scris WW.
Esti pe dinafara! N-ai inteles nimic din ce am scris, n-ai priceput unde bat. Imi place ca ai fantezie, sclavii Ungariei, dusmani, bla, bla??Asta-i o noutate! Pana mai deunazi eram securisti??in viziunea unora. Unii mai „isteti” ma facusera maior iar pe George, colonel??Iti multumesc, mi-ai destins ziua!
@habarnistul – presupun ca nu ai scris in serios asta, corect?
Ba da , am scris foarte serios , dar la supărare și am pus prea mult accent pe trecutul unei anumite zone etnografice .
Cât despre sclavi = iobagi , asta e o altă viitoare discuție .
Poate chiar un subiect RM cu temă istorică … Voi trimite pe email un material , pe 14 august , când ajung acasă , dar trebuie prelucrat , textul fiind în engleză .
Îmi cer scuze celor ce nu au înțeles la ce m-am referit , prefer să rămână așa , în coadă de pește .
Dacă deranjează , intervenția mea poate fi ștearsă .