P. 1HH HammerHead

Scriam inca din 2013 despre drona italienilor de la Piaggio si astazi putem spune sa baietii au avut dreptate si le-a iesit un produs de calitate, atat timp cat Fortele Aeriene Italiene au comandat  trei sisteme livrabile din 2016.

P1HH_HammerHead_Italy1021-1021x483

Pe numele sau complet P.1HH HammerHead Medium-Altitude Long-Endurance (MALE) Unmanned Aerial System (UAS) aparatul va fi livrat in configuratie ISR –  intelligence, surveillance and reconnaissance. Un sistem complet este format din doua aparate si un centru de control la sol.

Drona are la baza un model de avion commercial – business class – Piaggio Aerospace P.180 si fost dezvoltata in parteneriat cu Finmeccanica-Selex ES si a avut zborul inaugural in decembrie anul trecut.

P.1HH_HammerHead_prototype1021

Italienii spun ca in clasa ei P.1HH va fi fara egal in Europa fiind un concurent serios chiar si pentru dronele americane – RQ-9 Reaper sau pentru cele israeliene – Heron, asteptandu-se sa aiba comenzi.

Deocamdata Fortele Aerien Italiene sunt clientul de debut al dronei, asa cum este si normal, urmand sa primeasca primul sistem in primele luni ale anului 2016.

1280px-Piaggio_P-180_Avanti_Rennes_2010Piaggio p 180 Avanti „mama” lui P.1HH

 

GeorgeGMT

20 de comentarii:

  1. Articol care il va pune pe @nemotoujours pe ganduri… 🙂 (este acelasi avion de care iti ziceam acum cateva zile).
    Observi bre ce fac altii ? Noi tot cu IAR 99 la CAS(are)….
    Si astia sunt tot radicali? Ca asta imi spuneai acum cateva zile … ca sunt radical…
    Daca astia il vor exporta … noi de ce sa nu putem exporta IAR 99 „dronizat”?
    Cand va incepe sub o forma sau alta conflictul pe teritoriul RO , fabrica de la Craiova are doua „oportunitati” mari si late :
    -sa produca tinte pilotate uman pentru aviatia si apararea AA ruseasca
    -sa produca drone cu ajutorul carora totusi mai poti face ceva si sa mai reduci din pierderi care sigur vor fi destul de mari pana la urma…
    Ce fel de generali sunt aia care au in subordine… drone? Raspuns: aia nu sunt generali!
    Un general care se respecta are in subordine … piloti! De aici si incapatanarea si prostia romaneasca….

    • „Observi bre ce fac altii ?” – Da. Au „dronizat” un turbopropulsor si nu un M-345 !

      • Si ma rog care este problema? Aceeasi aparatura nu poate fi folosita pentru „dronizarea” lui M-345? Ma indoiesc! La fel de bine se poate utiliza si pe IAR-99….
        Problema pe care o pun eu este urmatoarea:
        -IAR 99 este victima sigura in orice fel de conflict… si asta fara drept de apel!
        -Avem nevoie de victime suplimentare doar pentru a ne „impauna” ulterior cu eroii aerului… ori sa castigam in viitorul conflict? Ce avem nevoie???
        -Daca tot avem avionul… nu putem sa facem si o drona cu aceleasi planuri putin modificate? Pastram si configuratia initiala de avion pentru antrenament avansat… si la fel de bine putem sa construim o drona inarmata pe acelasi schelet…

        • gogu de la pascani

          @dany: si mai exact ce sa faca drona aia de IAR-99?

          • @gogu de la pascani
            Pai ce mai zice in afara de antrenament avansat la IAR 99?
            CAS si recunoastere…
            Una este sa pierzi un avion cu pilot cu tot la CAS (si in acel pilot sunt investiti destui bani!) si alta este sa pierzi o drona… Fierul se poate inlocui… oamenii cu mult mai greu….
            Pana la urma la capitolul recunostere toata treaba este facuta de catre aparatura …

            • gogu de la pascani

              pai ca sa faci recunoastere iti trebuie in primul rand raza de actiune si autonomie , Avanti-ul ala modificat despre care scrie in articol sta pana la 16 ore in aer. O situatie de urmarit poate sa dureze o noapte sau o zi intreaga cum a fost batalia finala pt. Aeroportul din Donetsk si oamenii aia depind de drona ta de recunoastere care poate sa stea in aer in jur de 2 ore daca e IAR-99, daca scazi 30 de minute pana la obiectiv si inca 30 pana acasa ramai cu 1 ora de misiune la vreo 350km de obiectiv. Adica aproximativ nu-i poti ajuta pe oamenii aia de la sol aproximativ cu nimic. Mai ramane varianta in care faci recunoastere de mare viteza, strategica sau pt. evaluare…c’mon la 500 km raza de actiune si cu 800 de km la ora, asta se putea si la sfarsitul WW2.
              Ca „drona CAS” e mai nasol, la asa ceva nu s-au bagat nici americanii. Aia au drone pt. SEAD, pt atac in adancimea terit. inamic, samd dar nu pt. sprijinul direct al trupelor care e CAS. Si asa ai vazut ca pe diverse forumuri unii n-au incredere sa faca CAS avioane pilotate de la altitudine gen F-35 (sau B-1B ca acum) si vor in continuare sa se bazeze pe ochiul unui pilot de A-10. Si tu propui ca o masina sa hotarasca cine moare si cine traieste facand CAS de capul ei. Nu mai spun ca pt. CAS iti trebuie boambe si combustibil nu gluma, e faza aia din filme cand un nene sta cu statia la ureche si cu binoclul la ochi si-i spune aluia din carlinga „mai la stanga, mai la dreapta, knock it off, repeta atacul, vezi ca in dreapta sunt babulani cu tunuri A-A, samd” e ceva foarte flexibil. Nu e o chestie sa vii cu petrol pt 10 minute de manevre, lansezi 2 bombe si gata. CAS inseamna A-1 Skyraider, inseamna A-10, F-15E, B-1B, Su-25, avioane cu noua-un’spe puncte de acrosare si sarcina de macar 3-4 tone de bombe. Cu IAR-99 poti face cel mult o macheta de avion CAS.

              • Bre @gogule
                Ce zice in prospect la IAR 99 ca face ?
                Antrenament avansat pentru piloti, CAS, recunoastere … Si atit!
                In cazul unei drone scoatem antrenamentul. Si ramane doar CAS si recunoastere.
                Daca zice ca poate executa misiuni CAS si recunoastere ca avion, de ce crezi ca aceleasi misiuni nu pot fi indeplinite ca drona? In cazul asta scutim cateva vieti macar… Ori generalii nostri stiu doar sa comande piloti? Le cad cumva gradele daca au in stocuri cateva zeci de IAR 99 transformate in drone inarmate?
                Ori poate ai nostri generali mai vor niste contracte babane pentru niste drone din strainatate????

                • Ti sa explicat deja Dany ca inca nu exista drona pentru CAS si e improbabil ca tocmai industria noasta sa poata pune una la punct
                  De ce insisti?

                  • @sorin.vasile
                    Dar asta ce mai este ?
                    http://www.af.mil/AboutUs/FactSheets/Display/tabid/224/Article/104470/mq-9-reaper.aspx
                    Observi cumva ca este multimisiune? Observi cumva ca armele sale sunt pentru atac la sol?
                    -„Armament: Combination of AGM-114 Hellfire missiles, GBU-12 Paveway II and GBU-38 Joint Direct Attack Munitions”
                    Probabil din cauza ca drona astora are motor turbopropulsor iar IAR 99 are motor reactor …de aia apar virgule in gandirea unora… De aia RO este codasa clasamentului peste tot, in RO se gandeste doar cum sa fie pline buzunarele, binele comunitatii este deja cea mai proasta idee…
                    Am impresia ca unora le este teama ca o sa iasa versiunea drona a IAR-99 mai buna decat a americanilor…

                    Priveste aici ce vor sa faca unii cu F-16:
                    http://www.janes.com/article/37617/boeing-touts-operational-qf-16-uav
                    Iar asta este reactor… In conditiile in care RO importa 12 F-16….
                    Ma intrebi de ce insist… Pai poate mai iesiti si voi din fixurile in care sunteti cantonati… Poate mai exista o sansa ca RO sa se ridice… nu sa stea la mila altora cu mana intinsa….

              • Si vezi ca esti in eroare…
                -„Si tu propui ca o masina sa hotarasca cine moare si cine traieste facand CAS de capul ei”… Deocamdata nu se cunosc cazuri de drone militare dotate cu inteligenta artificiala (ca sunt cateva prototipuri in diverse stadii este cu totul altceva). Deocamdata toate dronele alea militare care le vezi pe youtube sau mai stiu eu pe unde, sunt controlate la maxim de oameni…

      • Mai intai sa zboare IAR-99 TD ! Pe urma ….

        Iar despre UCAV-uri…
        La ora actuala producem 4 drone diferite (UAV):
        Boreal (mini-UAV),
        Hirrus,
        Signus,
        Argus XL,

        Cate a comandat armata pana acum ?

        • Stai linistit, ca pot ai nostri sa mai scoata inca 40 de modele de UAV, ca armata nu va comanda nici unul, ca nu sunt cu istoric operational in „spate”, ca nu sunt la mana a 3-a, ca nu sunt din import, ca nu sunt interoperabile cu aparatele folosite de San Marino, Luxemburg si Mongolia……..ma rog, sunteti oameni destepti pe aici, intelegeti ideea…….
          Acelasi lucru cu orice alt produs propus de industria din Romania: IAR TD, Saur, TBT………….

  2. … ce mi-se pare interesant este ca drona are un „surogat” de carlinga , „umflatura” pe care civilul nu o are 😉 … de obicei la drone se pun dom-uri de supt …

  3. Un avion superb Piaggio Avanti , drona I cam stirbeste frumusetea , in fine e ” functionality first ” .
    Ca si categorie ,luandu -ma dupa volumul corpului , mi se pare ceva intre ”mantis ” si ”global hawk ”

    http://defense-update.com/features/2009/november/mantis_flight_151109.html

    http://www.stripes.com/promotions/2.1066/global-hawk-once-on-chopping-block-now-hidden-weapon-in-us-airstrikes-1.306109

    http://en.wikipedia.org/wiki/Piaggio_P.180_Avanti#mediaviewer/File:Avanti-on-tarmac.jpg

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *