„Poseidon” al Boeing, cu cala interna de arme deschisa
P-8A Poseidon are cautare si comenzile cresc, astfel americanii au comandat inca 14 aparate si australienii inca patru, ducand astfel totalul la 20 de avioane comandate deocamdata din Lotul III.
P-8A Poseidon inlocuieste, ca avion anti-submarin cu raza lunga, venerabilul P 3C Orion/AP-3C Orion (in Australia). Insa Poseidonul stie sa faca si alte lucruri pe langa razboiul ASW, adica executa supraveghere maritima, lupta impotriva tintelor de suprafata, ELINT (electronic signals intelligence), interdictie navala (blocada) si altele.
Aeronava poate folosi: torpile, bombe de adancime anti-submarin, rachete anti-nava Harpoon si Varu’ Sam mai stie ce, incluzand aici si balize sonar si este proiectat sa opereze in tandem cu dronele celor de la Northrop Grumman, MQ-4C Triton Broad Area Maritime Surveillance.
Aeronava este un imens calculator zburator si un foarte periculos mijloc de lupta ASW, acolo unde poate urmari submarinele si dupa emisia campului magnetic generat de nava.
Pana acum, pe langa US Navy cu 122 de aeronave ccomandate in total si 28 primite deja, a mai fost comandat de Australia cu opt bucati ferme plus inca o optiune de patru, India cu opt aeronave, iar britancii, dupa necazul cu un presupus submarin rusesc – negasit pana la urma – au anuntat ca vor cumpara si ei noua astfel de avioane.
Poseidon cel adevarat…
Boeing, intre timp, ii multumeste Domnului pentru comenzi si spera ca rusii si chinezii sa aiba succes in dezvoltarea si constructia de submarine…
PS Ca sa nu avem comentarii hilare, Romania chiar n-ar avea ce face cu acest avion, in lume existand deja avioane de supraveghere maritima mai mici si mult mai apropiate de necesitatile noastre, chiar si C 27J Spartan poate fi dotat cu echipamente pentru supravegherea maritima si lupta anti-submarin, bani sa avem si vointa.
PSS Nu vreau sa fiu magar sau epatez cu ceva, dar nu m-am putut opri sa nu ma intreb cati dintre cei care au citit articolul stiu cine sau ce a fost „Poseidon”. Bineinteles ca Tatal Nostru Goagal ne sta la dispozitie…
Sincer cred ca majoritatea au stiut cine a fost Poseidon (poate…cine este inca 🙂 ), dar atunci va intreb altceva, cati dintre voi ati mai pus in mana copiilor vostri „Legendele Olimpului”, tot asa cum parinti nostri ni le-au pus noua?! Eu am primit cartea (in doua volume) cand aveam 11 sau 12 ani si mi-a prins bine…
GeorgeGMT
Avionul e foarte bun, trebuie sa comandam si noi 4, dar…
Rusii au citeva submarine nucleare din titan care nu au cimp magnetic.
Maica rusie sta si vede totul …
Sunt prea mari pentru suprafata pe care o avem noi de acoperit
Nu neaparat. Daca are capacitate mare inseamna ca poate sta mai multe ore in aer fara alimentare, ceea ce este un avantaj in situatii de criza.
Lockheed tot testeaza de cativa ani varianta „Sea Herc” (transferand componentele lui P-3 Orion pe platforma „multimission” C-130J)
Problema e ca inca mai au ceva de lucru in privinta integrarii torpilelor:
http://www.defensenews.com/story/defense-news/2015/11/09/lockheed-pitches-c-130-uk-alternative-p-8/75460480/
Intrebarea pe care o pun eu e: cam ce componente ar putea imprumuta un C-27J Spartan?
Ca o chestie, pe la jumatatea lui decembrie am urmarit de curiozitate pe Flightradar24 traseul lui 2705 al nostru (nu stiu de ce am pastrat imaginea, uite ca foloseste la ceva):
http://oi66.tinypic.com/21bu8ti.jpg
Cel mai probabil e o eroare, cauzata de faptul ca Spartanu n-are transponder ADS-B. Vezi aici la MLAT: https://www.flightradar24.com/how-it-works
aparat depasit,
un AN 70 este altceva,
trecand peste faptu` ca ucraineanu` cara mai mult si are o manevrabilitate la ani lumina,
An 70 e mort si ingropat ca si Antonov, dupa ce Rusia a renuntat sa mai cumpere si s-a indreptat spre Il 76-90.
Vazusem pe Zvezda cu cateva zile in urma…
http://uatoday.tv/news/ukraine-s-antonov-aviation-group-liquidated-578864.html
2701 chiar acum, de la Craiova la Bucuresti (in timp ce un Soim zbarnaie deasupra orasului):
https://www.flightradar24.com/ROF2701/8b44174
In afara de motoare si avionica de bord…nimic. SC-130 este bazat be tehnologia si arhitectura unui P-3. Un ipotetic SC-27 s-ar baza pe tehnologia si arhitectura unui ATR.
Yep. Asta-i motivul pentru care Alenia nu a testat Spartan navalizat pana acum (spre deosebire de CASA C-295), de vreme ce are in protofoliu ATR 72-600 ASW.
TAROM are 7 bucati ATR 42-500 si 2 de ATR 72-500…mai degraba le-am transforma pe unele din astea (max. 3 aeronave) daca se vor achizitiona A320/Boeing 737.
Raytheon trebuia sa integreze torpile pe ale turcilor cam in 2 ani jumate:
http://www.defenseindustrydaily.com/219m-for-10-turkish-asw-aircraft-0905/
The typical missions of this version include vessel search and identification, search and rescue (SAR), drug, smuggling and piracy control,environmental control (pollution by oil and chemical substances), maritime patrol roles, economic exclusive zone patrol (fishing, off-shore platforms),and Anti-Submarine Warfare.
The ATR 72ASW is equipped with a mission system that includes:
-electro-optical sensors;
-Search radar;
-ESM sensor (Electronic Support Measures);
-MAD sensor (Magnetic Anomaly Detector);
-Integrated self-protection system, (Chaff & Flare Dispenser, Radar Warning, Missile Warning, Laser Warning);
-Sono-buoy launcher;
-Anti-submarine torpedoes carried on 2 pylons at the fuselage sides.
The ATR 72ASW is also equipped with new-generation communication systemsand through the data-link system, that connects in real-time with the ground commandand control centers and other platforms, both on air and on sea, forcoordination and maximum operations’ effectiveness. Its ESM and MAD sensors arecompletely integrated within the mission system and with the on-board avionicsthat envisages the new glass cockpit configuration, typical of the latest ATR72-600 series.
In addition, the aircraft features a fuselage door that can be opened inflight and two observer stations equipped with large bubble windows.
The ATR 72ASW is also able to be reconfigured with additional specific systems and missile armaments to carry out anti-ship missions.
Rusii au avut submarine din titan si chiar si alea genereaza camp magnetic.
Au 4 in activ, deja au fost moderniczate – 945M Sierra , ele nu genereaza cimp magnetic.
da ceva drone pt detectarea submarinelor asa mai mici nu sant ???
sau nu ii in stare nimeni din romania sa faca?
Imi aduc aminte de cele 2 volume „Legendele olimpului”…tot asa, l-am citit pe nerasuflate…Coperta avea motive grecesti, de zei, amfore..culoare maro…etc.Sa vindut normal „pe sub mina”.Vorbim undeva pe la 1975-1977.
Am citit-o şi recitit-o până s-au dezmembrat cele două volume apoi le-am găurit cu sula (aia de cismarie, nu vă gândiţi la prostii) şi le-am legat cu aţă de nylon. Vă daţi seama cum arăta o astfel de lucrare făcută de un copil de clasa a V-a dar am fost foarte mândru de opera mea. Plus că taică-meu s-a rezumat doar să-mi dea câteva sfaturi şi, în rest, m-a lăsat să mă desfăşor.
C-27J ar fi numai bun pentru aşa ceva, fie cu acrosaje pe lateralul fuselajului şi sub aripi, fie cu lansarea de sonobuoys pe uşile laterale şi a torpilelor/grenadelor de adâncime prin trapa posterioara.
Bineinteles ca stiu cine e Poseidon. Ce vremuri Doamne, ce carti….eu spre deosebire de Eroul Bula le tineam ca pe Biblie. Re rasfoiam cu mare atentie, tata facuse cu greu rost de seria Legendele Olimpului.
https://www.google.ro/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjWmsXdi9bKAhWHpQ4KHctcDPUQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.elefant.ro%2Fcarti%2Fcarti-pentru-copii%2Fgrupe-de-varsta%2Fviii-iii-ani%2Fpachet-legendele-olimpului-201051.html&psig=AFQjCNF7F4k_8RtmIZUGcuEp1a8VZXNbHg&ust=1454399805332381
Asta e link-ul cu copertile de pe vremuri…..imi este dor de copilarie. Nostalgic ce sa mai…..
Nu stiu daca marimea conteaza neaparat dar sigur avem nevoie de avioane de patrulare maritima mai ales ca avem un platou continental ce a devenit acum mai atractiv. Stiu eu poate un CASA spaniol sau un Bombardier canadian sau de ce nu un Spartan adaptat pentru asa ceva ar fi bune pentru asa ceva.
Marimea conteza :), dar Poseidon este destul de scump pt noi, si cum tot aveam 7 Spartane, am putea dota unul sau am mai putea cumpara unul in arhitectura de patrulare maritima ,daca nu si de lupta ASW.
unu` nu ajunge,
minim doua,
am putea lua P3Cdaca renunta australienii sau americanii,
personal cred ca P 8 este o eroare – 737 folosit la lupta asw este bun numa` pt. americani ca au controlu` spatiului aerian global,
la noi situatia este un pic diferita prin MN un avion atat de mare si atat de putin manevrabil este…. aur curat pt. orice volhov sau o racheta de vreo 50 de ani, iar ca sa ridici o gramada de avioane numa sa`i faci escorta lui P8 este un pret mare pt. noi,
daca s`ar fi finalizat aerotaxiu incas am fi putut vorbi de un studiu cu motoare mai puternice pt. lupta asw,
cred ca v`om vedea aerotaxiu zburand peste vreo 20 de ani
Ai vazut tu avion de patrulare maritima inalt-manevrier? La ce i-ar folosi mai exact?!
Macar sa reusim cu unul si este mare nevoie sa fie si AS la ce planuri au rusii in MN.
Daca P8 pare mare sa-l vedem comparat cu Kawasaki P10
https://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_P-1#/media/File:P-8A_of_VP-5_and_Japanese_Kawasaki_P-1_at_NAF_Atsugi_in_2014.JPG
Eu le-am citit dupa ’90 (fiind nascut in ’84), „la liber”.Pur si simplu ma fascinau 🙂
„acolo unde poate urmari submarinele si dupa emisia campului magnetic generat de nava”
MAD functioneaza nu pe principiul ca sujimarinul emite camp magnetic ci pe principiul ca obiecte mari metalice (sau cu metale prin ele) produc modificari detectabile are campului magnetic al lui nea Terestru, alea sunt anomaliili despre care se vorbeste la magnetic anomaly detectors
Havionu tre sa fie aproape de sujimarin ca sa detecteze asa ceva
Si cica asta e pt precizie, sa localizeze cu precizie cam pe unde este sujimarinu inainte sa lanseze torpchila
In rest P8 e o super-platforma in care or sa tot investeasca ca sa’i upgradeze senzorii si armamentul. Si la cat costa nu cred ca astia vor lua vreodata asa ceva, s’ar putea face ceva la genul un SCOMAR sujmarin, cu senzori pe fundul marii
Da bre ai dreptate, campul magnetic produs de nava interfereaza cu cel terestru, adica detecteaza campul generat de sub in mod indirect.
M-am exprimat gresit.
Erata. P-8 nu dispune de magnetic anomaly detector. La altitudinile operationale la care zboara nu ar putea folosi asa ceva in mod corespunzator. In schimb se foloseste de o noua generatie de balize Multistatic Active Coherent (MAC) pentru a prelua functiile indepline de un MAD.
cica se poate pune ce vrea clientu’
„India’s P-8I is equipped with a MAD per the contract request”
tziganu’ plateste 🙂
„In January 2008, Boeing proposed the P-8I, a customized export variant of the P-8A, for the Indian Navy.[81] It features two major components not fitted on the P-8A, a Telephonics APS-143 OceanEye aft radar and a magnetic anomaly detector (MAD).”
Daca vor sa-l fac mai greu cu o tona jumate pentru o capabilitate de care nu este nevoie, este treaba lor pana la urma.
Pai io ce zisai, tziganu’ plateste 🙂
Pe de alta parte americanii nu prea dau la eggs’port ultimele generatii de deviceuri, poate hindu’bantustanezii au interzis la balize Multistatic Active Coherent si oricum fac pariu ca li s’a periat binisor elintul si detectia fatza de varianta pur’sange americana 🙂
Pot sa-i puna si floricele pe aripi si poate il zboara la rasul apei…
Tot mai bun IAR-ul nostru navalizat. 🙂 ))))))))))))
…si la cat e de mare e bun si la fuga in caz de nasoleala prin zona,se debarca armamentul si se incarca valizele cu lovele plus amantele de rigoare. 🙂
Am io o intrebare . citii cu multa vreme in urma , pe vremea lu Razbelu rece ca blocurile antagonistice isi puneau capcane acvatice prin oceane ca sa puna piedica la submarinele lu alalaltu ! Si in speta era vorba de niste torpile care stateau cuminti pe fundul apei ,ancorate de vreun bolovan si monitorizau cine trece prin zona .Si avand ele dispozitiv amic/inamic ,in caz ca primeau vreun Radu cel Frumos de la sefii lor asteptau linistite sa le pice inamicul in senzori ca sa-l hartaneasca! E posibil ca scomarul romanesc sa aiba si oarece divaisuri de genu asta plantate pe fundu marii, in afara de avertizarea ”din gura” gen ”vezi ca trece un rusnac pe aici”?
CAPTOR