Până la urmă rușii își vând fregatele din lipsă de motoare

“Admiral Butakov” in martie 2016

 Prin august 2017 scriam că flota rusă are o problemă. Jenantă, precum o boală venerica, dar tot problemă se numește.

Mai exact, prietenii noștri sovietici au pus mână pe Crimeea – în bună lor tradiție bolșevică, cu tancul – dar în urma acestui proces „democratic” au rămas calici de motoare pentru navele lor militare mai rasărite. Adică ucrainenii (și ăștia tot sovietici) refuză să le mai vândă turbine.

Puși în fața acestui fapt regretabil, sovieticii noștri vecini de la Marea Neagră s-au gândit să-și vândă navele de luptă aflate în construcție, oricum n-aveau cu ce să le propulseze, către indieni (veșnicul coș de gunoi al industriei de armament ruse), pe ideea că hindușii să-și fac rost de la ucrainieni de turbine pentru nave. Navele ar urmă să ajungă în India tractate.

Prin 2016 hindușii și sovieticii au bătut palma pentru patru fregate din clasă „Admiral Grigorovich”, din care două construite în India, două tractate (cumpărate adică) din Rusia.

Dar afacerea a trenat, biata marină rusă nu vroia să dea fregatele, că erau ale ei, așa fără motoare, și chiar a reușit să blocheze vânzarea navelor (“Admiral Butakov” și “Admiral Istomin”) în 2017, crezând chiar că în 2018 navele vor fi pe apă.

Dar n-a fost să fie…

În octombrie 2018 India și Rusia au semnat contractul: aproape un miliard de dolari pentru cele două fregate mai sus menționate (fără turbine, India tre’ să-și faca rost de ele din Ucraina) și 500 de milioane de dolari pentru transferul tehnologic către India, întru construcția a încă două nave similare.

Așadar, ivanii rămân fără două fregate și încă nu au capacitatea de a-și construi singuri turbine, aia de la Saturn (de au primit însărcinarea pe linie de partid și de stat să facă turbine) nu pot să le facă, abia dincolo de orizontul lui 2020, poate, poate să iasă ceva, deocamdată se pare că nici motoare diesel nu știu să facă, vezi pățania celei mai noi corvete Buyan M, plecată spre Siria propulsată de elice și întoarsă la Sevastopol tractată de un remorcher.

Asa că Uniunea Sovietică a rămas să construiască nave mai mici, nave pe care echipajul le poate propulsa, la o adică, chiar cu forța braţelor, vâsle să fie și timp frumos. Și nu-i de ras, la vremea lor, triremele grecilor atingeau, scria presa vremii, chiar și 10-11 Nd, totul numai cu tracțiune ecologică: vâslași și vele. Așadar, se poate…

În linii mari, norocul nostru, poate până când învață sovieticii să-și croiască turbine vom avea și noi cele patru corvete, fregatele modernizate, Patriotul la malul marii și pe malul Prutului, 53 F 16, 1-2 submarine, poate și 1-2 fregate noi…

PS O întrebare rămâne totuși: de ce ucrainenii continuă indirect să facă afaceri cu rușii?! Pentru că India va primi turbinele din Ucraina, ori dacă fosta republică socialistă sovietica Ucraina chiar ar dori să-i faulteze pe foștii lor tovarași de Uniune ar trebui sa refuze livrarea de echipamente pentru navele cumpărate din Rusia. De unde reiese că ceva nu se învârte tocmai rotund in „razboiul” dintre Kiev și Moscova.

PPS Cele două fregate erau ultimele din cele șase nave ale clasei și urmau să facă parte din flota Marii Negre. Acum vor face parte din flotă indiană: aia de vest sau aia de est…

PPPS Între timp ivanii umplu Marea Neagra cu nave mici și dese (purtatoare de rachete) cheia marilor succese, din punctul lor de vedere.

 

 GeorgeGMT

 

89 de comentarii:

  1. Sa nu te mire ca hindusii platesc bine jafurile ramase, trebuie sa vezi ce probleme au ei cu paki si aliatii lor chinezii, probabil ivanii le ” flutura” „sustinere” sau cel putin „mediere” in caz de boom, degeaba ai ditamai armata si tehnica, uneori e chiar mai buna decat unele tari Nato, daca d.p.d.v al unei aliante nu ai pe nimeni in jur.

  2. Frumos articol. De pus la rana.
    Spoiler alert! Astept si partea a 2-a, cu Grigorovich care a luat foc in mod tragic in docul uscat suedez. Ar fi si pacat ca acel adevarat purgatoriu al marinei sovietice sa lucreze doar cu submarine si portavioane si sa discrimineze navele de linie.

    • Nu stiu… eu imi aduc aminte de unul „Iu” sau „Iuu” si alti cativa ca el… care tot veneau pe aici si ne tot scoteau ochii cu „avansata tzehnologie” ruseasca… etc. etc.

      Cand colo, rusii nici macar un ditamai motoranul de nava de 6000 tone, nu-i duce scafarlia, sa-l proiecteze si sa-l produca… mori de ras, nu alta! 😀

      Daca ar fi fost vorba de 1800 CP in cadrul la numai un metru cub(mai mult sau mai putin)… mai intelegeam… dar asa, cand ai cel putin 10-15 metri cubi la dispozitie, un motoran cat de amarat si functional acolo, nu te duce capastruia sa incropesti… 😀

      • Gog&Magog

        Problem este ca nava are doar 4000to. Nu 6000to.
        Nu e usor sa asoguri propulsia chiar si la o nava cu deplaament total 4000 to, care se vrea fregata. Adica sa atinga minim 27nd.

        Marasesti are un deplasament de 5400to si beneficiaza de o putere de 32 000HP ptr a atinge 27nd.

        Acum… Nava Logistica 281 Constanta are un deplasament cam de 3500 to si are 2 motoare de 3200hp/buc (motoare de locomotiva) pt o viteza de vreo… 17 Nd. Nava fiind submotorizaa. Dar nu e fregata. Deci se accepta.

        • Pai cu atat mai mult… daca navele au 4000 tone deplasament, un motoran de 15-20 metri cubi(volum total al agregatului, nu al cilindreei…) care sa dezvolte un minim de 15.000-20.000 cai putere, nu ar trebui sa fie o asa mare scofala, pentru o tara ce se doreste a fi, o superputere mondiala reputata si redutabila…

          Poate n-or atinge 27nd/h cu o putere asa de redusa… macar daca un minim de 20nd/h de prindeau… macar pe distante mai scurte, erau in stare sa se miste… asa… in stituatia actuala, absolut deloc!

          Rusii aveau de gand sa le stationeze preponderent la Sevastopol si nu prea aveau de gand, sa le duca pe la „cuca macaii”… pe distante mai scurte, la viteze intre minim 20nd/h si maxim 25nd/h, ar fi fost destul de ok… pana la 200-300km in largul Crimeei si-napoi, ajungeau destul de „timely”!

          • La viteza de 20Nd nu mai e fregata. Este pescador. :)) :)) :))
            Navele rusesti din MN merg regulat in Mediterana. Deci fac regulat 1000-2000 mile.

            Ce sa mai zic de „plimbari” in Marea Baltica..

            Daca e fregata trebuie sa se deplaseze cu munim 27Nd. La nivelul rusilor… E rusinos sa scoata o fregata cu vitez maxima de 20Nd. Mai bine vinde navele decat sa scoata niste „ciurucuri”.

  3. mi-a plăcut asta cu „vesnicul coș de gunoi ” iar mai incolo mergea „propulsată cu elice la dus și de ștangă la întors”?

  4. Salut. Blesteme nene blesteme, nu se lauda nea Putinica mai acu cateva zile cu inalta tehnologie pe care ivanii o produc, va dati seama ei care au construit cea mai jmechera racheta din lume se chinue sa construiasca niste amarate de turbine pentru nave de lupta.

  5. pai presupun ca e foamete si la ucrainieni…ar vinde si ei ceva ca e pe bani…nu cred ca vesticii se dau in vant dupa turbinCe ucrainiene…s-au cam prins ei pana acum cum se fac chestiile rotitoare…

    astea insa sint toate ferestre de timp/oportunitate pentru noi pe care le pierdem ca sintem ocupati cu banditul de la tiliorman si cum se scoate el de la puscarie…
    puteau sa fie corvetele cel putin cu doi ani de lucru pe ele…noi la ora asta nu stim cum sa o mai lungim ca e bugetul plesnit si nu mai e cu ce…

  6. Ucrainienii mor si ei de foame. Decat sa isi piarda industria prefera sa faca afaceri din astea din zona gri.

    Ca idee, anul trecut au cumparat carbune de 2,4 miliarde de dolari din Rusia. Trenurile care mai trec prin Ucraina catre Rusia sunt pline de ucrainieni, in special trenul de Moldova care e abuzat de care urca pe teritoriul Ucrainei.

  7. ”…ceva nu se învârte tocmai rotund in “razboiul” dintre Kiev și Moscova.”
    Asta cam așa e! Crimeea e doar începutul…
    Degeaba ai un arsenal uriaș dacă nu ai și pretextul (legal) de a-l folosi… (pentru ”eliberarea” patriei, evident)

  8. La multi ani ,Romania militar et co!
    Asa zisul razboi ruso -ukrainian …ar putea lua ,o intorsatura ne-asteptata pt noi.Ukraina reiintrata in sfera soviética,dotata si cu armament occidental gata de razboi,incepe sa spuna umarul pt refacerea influentei sovietic in zona noastra…..oricum cu rusii n-au sanse de succes, vor incerca cu noi…indolenta,indobitocirea politicienilor nostrii + dispretul aliatilor ,invita la expansiune militara…

  9. Ucrainienii au mai avut „scapari” din astea si in WW2 insa in final tot la Maica Rusie s-au intors.
    Sunt neam de mercenari dar si sunt si slavi (si evrei). Daca Rusia le va face ceva concesii economice , sa vedeti cum vor schimba macazul brusc.

    • Nu s-au intors deloc, a trecut armata rosie cu tavalugul peste ei. Hitler daca era destept ii ridica pe ucraineni in masa de partea lui. Inclusiv o mare parte din rusi s-ar fi raliat, daca isi juca inteligent cartile. Ucraina venea dupa marea foamete, rusii dupa 20 de ani de represiune crunta. In plus aveau cateva milioane de soldati rusi prizonieri de care se putea folosi.
      Intre rusi si ucraineni acum este mult sange, iar toate victoriile militare rusesti din 2014 au venit cu un cost pe termen mediu si lung foarte mare pt rusi. Pot sa le dea si mama concesiilor, pt ca au murit si mor ucraineni in continuare. Toti acei oameni au parinti, rude, prieteni, colegi, etc. Asa ceva nu se uita, vezi si fost Yugoslavie

      • Asa e, dar ramane si un scenariu ,,intermediar” dupa mine cel mai probabil si anume destramarea Ucrainei , intre estul pro-rus si vestul pro-occidental, poate-i urat ce spun dar asta-i scenariul cel mai favorabil Romaniei si Poloniei.

        Dar daca vodkarii se ,,trezezesc” si se iau la pupat tot noi si polacii vom avea cele mai mari probleme asa ca : politicieni romani nu dormiti in bocanci, pregatiti tara asta pt orice scenariu posibil dezastruos pt aceasta tara!

        • asta nu presupune și „noi” teritorii pentru cele două țări.

          • Care ,,noi”??

            • #psycho,

              Crimea era cel mai nou teritoriu dobandit de RSS Ucraineana si primul pierdut , daca cumva s-a pornit un crononmetru la retrocedari de la Ucraina atunci se pare ca noi v-om fi urmatorii si ne v-om recupera sudul Basarabiei , Herta si nordul Bucovinei…..sper ca la asta te-ai referit?

              • „v-om recupera sudul Basarabiei , Herta si nordul Bucovinei”

                Numai atat?

                Restul Transnistriei si Maramuresul de Nord(tot ce este la sud de cursul Nistrului, pana la acolo de unde izvorasc primele firicele de apa)??

                S-au am uitat ca si prin acele tinuturi au trait Daci candva?? Daci ce au fost fie asimilati, s-au impinsi tot mai la sud de catre invadatorii slavi??

              • ruperea în doua a ucrainei nu înseamnă obligatoriu alipirea vechilor teritorii românești ,dimpotriva iar disoluția acesteia este o teorie forțată.
                eu asa o văd.

                • Ai dreptate in privinta „disolutiei Ucrainei”…!

                  Trebuie sa ne asiguram singuri ca vom avea-gasi-produce-asigura, parghiile necesare, pentru recuperarea tot pamantului la vest si sud de intregul curs al Nistrului… cat si a Transnistriei de peste Nistru(la est) !!!

                  Nimeni nu ne va ajuta cu asa ceva! Nimeni nu o va face pentru noi! Trebuie sa o facem singuri singurei… alta cale nu exista!

              • Serghey, de curiozitate, ai idee care e procentul de populatie vorbitoare de limba romana in acele teritorii care apartin azi Ucrainei? E foarte mic, in medie 10% chiar si in Cernauti.
                Rusii si-au facut bine treaba acolo, suntem o minoritate acolo. Ni se flutura din cand in cand momeala asta ca sa ne scoata de sub umbrela de securitate a NATO. Am fi la mana lor, iar astfel de aventuri militare nu ar fi aprobate de contribuabilul american si vest european. Si in plus si daca le-am recupera, ce facem, ne apucam si noi de purificare etnica pe acolo? In sec 21 asa ceva e SF i Europa. vezi ce au patit sarbii inainte de aparitia internetului si a informatiei instantanee.
                Cel mai bun scenariu pt noi e ca Ucraina sa ramana in picioare si sa-i tina pe rusi ocupati, iar noi sa folosim mult soft power ca sa atragem populatia Moldovei de partea noastra. Deja se fac niste actiuni interesante, scoli, carti, SMURD, etc. As continua si ceva infrastructura de baza, canalizare, apa curenta, etc

                • „Si in plus si daca le-am recupera, ce facem, ne apucam si noi de purificare etnica pe acolo?”

                  Li se confera drepturi etnice(ca in cazul boszgorilor) si cu trecerea timpului populatia oricum se va asimila in elementul romanesc, oricum majoritatea dintre ei, nu vor dori sa steie in Romania Dodoloata si vor decola spre „orizonturi mai calduroase”… Italia, Spania, Grecia, Portugalia, Florida, California… etc.

                  SAU

                  Daca Ucraina va tine mult la ei si nu va dori sa-i abandoneze Romaniei si Vestului Europei, ii va comuta pe aproape toti in alte parti ale Ucrainei! Iar Romania va recoloniza pamanturile pierdute… deci nu va fi nici o „minoritate” nicaieri…

                • #Dinu,

                  Stiu ce zici si ai dreptate, doar ca procesul de slavizare a Bucovinei nu a fost inceput chiar de rusi ci de austro-ungari , ei asta au urmarit, discutia e oricum chiar mai complexa decat pare.

      • ….si rusii au avut si au pierderi…Si ei au familii…

    • Drept grait-ai, man!

  10. Ma bucur pentru cioloveci si maretele lor „succesuri”! La cat mai multe le doresc! Rusia e doar un colos cu picioare de lut in care propaganda tine mandria natiunii. Si minciuna, bineanteles! Bine ca exista indienii, gura de oxigen a Moscovei si vesnicii ei prostalai…Asa mai fac si betivii un ban „cinstit”, s-ajunga natiunii de o votca mica.

  11. Nici ucrainienii si nici rusii nu ne sunt prieteni.
    Asa ca le urez ambilor multi ani de conflict de aici incolo. Asa vreo 30-40 de ani ca sa nu se plictiseasca. Si poate pe parcurs pierde Ucraina teritoriile furate de la noi in favoarea noastra 😀

  12. Totusi rusii au lansat o groaza de corvete de +/-800 de t, toate purttoare de rachete Kalibr. Acele turbine nu ar putea echipa si fregatele? versiuni mai mari fireste
    Daca nu-s in stare sa faca turbine navale, cu propulsia Kuznetovului ce fac? stiu ca trebuiau sa-i inlocuiasca motoarele, acolo ce pun? Sau doar ii inlocuiesc bujiile, cuzinetii, etc? 🙂

    • Nu le vand din lipsa de motoare ci pentru ca nu merita investitii suplimentare. E cam ca pe la noi, cu automobilele SH luate din Germania.

      • sau ca la asta se limita contractul. Prea ne grabim cu datul cu parerea. Rusnacii sunt iscusiti in fake news. Nimic nu e ceea ce pare. Poate lucrurile stau chiar sau incearca sa creeze impresia ca au un vas/arma/strategie mai bune. Sau chiar poate au sau sunt pe cale se le creeze pe cele din urma. Subestimarea unui posibil adversar este la fel de paguboasa ca si supraestimarea sa. Din scrierile bataliei de la Kursk: „Ca şi tanc mediu, T-34, avea cel mai bun echilibru între putere de foc, mobilitate şi protecţie . Armele antitanc clasice din perioada războiului, nu reuşeau să-i străpungă blindajul. Tunul său de 76, 2 mm, cu încărcare rapidă, era considerat cel mai bun în respectiva perioadă. Doar tancurile germane grele Tiger I aveau un tun superior de 88 mm .Până la apariţia tancurilor grele germane, T-34 surclasa toate tancurile germane de clasă medie. Până la sfârşitul războiul, sovieticii au continuat să aibe în dotare şi tancurile grele KV-1şi KV-2. KV-1 era aproape impenetrabil la loviturile tunurilor de 37mm şi cele scurte de 75mm montate pe versiunile iniţiale ale tancurilor germane, Panzer III şi Panzer IV.”. Ma intreb mereu de ce dracului se mai preda istoria prin scoli si cine invata ceva din greselile trecutului?

    • Pe nave de 800 de tone nu pui turbina pe gaz.

      Cat despre Kuznetsov, nu cred ca aveau neaparat in plan sa ii puna turbine. Sa treci de la boilere la turbine este o treaba majora si nu cred ca asta e fix ceea ce le trebuie rusilor acum.

  13. E dubla afacere pt Ucraina.
    1 vand motoare.
    2 ii lasa pe rusi fara doua potentiale nave. Timpul e pretios. Ca sa o ia de la capat federatia are nevoie de 3_5 ani. Daca le tineau la cheu era riscul sa se gaseasca pana la urma un furnizor de motoare. Chinez, coreean, japonez, american, Francez, nu se stie, lumea e in schimbare. Asa sunt maritate, gata.
    Si e bine si pentru noi.

  14. nu va suparati, insa articolul acesta este undeva intre „rade ciob de oala sparta” si „sa moara si capra vecinului”
    pai noi am fost cosul de gunoi al marinei regale: am cumparat doua fregate pe care le trimitem cu vre-o 200 de oameni la bordul fiecareia, inarmati cu un singur tun conceput pe la mijlocul anilor ’60 si propulsate de turbine concepute in aceasi perioada (doar Olympus, caci Tyne a fost dezvoltat prin anii ’50)

    • @iat: Asta am scris si eu mai jos, referitor la apetitul romanilor pentru cars SH from Germania. Asta este, asta ne putem permite, cu toate consecintele. Le luam dar nimeni nu vorbeste despre durata de viata in exploatare, costurile mentenantei, costurile ascunse. Daca tot se face vorbire despre „harburi”, F-16 nu intra in categorie?

  15. Am indoieli legate de faptul ca rusii nu-s capabili sa faca nici motoare diesel…

    Turbine nu stiu sa faca dar motoare diselel… Fac. Trec si ei pe nave mai mici.

    Class Admiral Grigorovich este o clasa de nave cu deplasament mic: 3600 to/4020 to.

    Era imposibil sa nu gadeasca ei 4 motoare disel prin rusia.. Problema e ca nava a fost proiectata sa functioneze cu turbine pe gaz. Asa ca… Nu s-au mai complicat sa scimbe proiectul.

    Daca vor motoare diesel pot achizitiona indirect si de pe piata occidentala. Chiar si prin indieni.

    Parerea mea este ca 6 nave Buyan M fac mai mult decat 2 fregate fara motoare.
    inteleg de ce au sechestrat si navele ucrainienilor. Sa-si completeze flota MN :)) :))

  16. Pe 2018 Rusia se lauda cu o crestere a exporturilor de aproape 30% cu UE.,,Creșterea actuală, în fapt, arată în principal recuperarea. Între timp, comerțul rus cu mai multe state membre ale UE, cum ar fi Portugalia, Belgia, Irlanda, Cipru, Danemarca, România, a depășit deja cifrele pentru 2012..”
    ( https://www.rt.com/business/447498-russia-eu-trade-growth/ )

  17. Ucrainenii o duc mai rău, economic vorbind, ca cei din Republica Moldova, asa ca au mare nevoie de bani. De ce rusii nu își cumpără motoare și turbine pentru nave de la chinezi sau turci cu care au relații politice foarte strânse?

    • Nici chiar asa, Ucraina are ceva industrie asa cum e ea in schimb R Moldova nu cred ca stie ce-i aia.

      Mai mult, Ucraina fiind un stat mare dpdv al teritoriului si al populatiei plus amplasarea geostrategica daca reuseste sa scape de coruptia endemica are sanse mari de dezvoltare poate chiar peste potentialul Romaniei…..singurele atuuri pe care le avem fata de ei sunt UE si NATO, e drept i-i va fi foarte greu Ucrainei sa urmeze traseul Romaniei dar nu se stie niciodata!

      • Ieri am vorbit cu cineva care locuieste in Balti, Republica Moldova.Persoana in cauza este inginer.Mi-a spus ca foarte multi din Balti isi fac cumparaturile in Ucraina pentru ca este mai ieftin acolo si ca lumea o duce mai rau in Ucraina decat in R Moldova.

    • Chinezii fac ei turbine si nu prea fac. Abia recent s-au apucat sa puna turbine pe navele lor, si culmea ironiei, turbine de inspiratie „ucraineana”.

      Motoare diesel fac si rusii chiar au cumparat de la ei pentru navele care au fost gandite pentru motor diesel.

      Fregatele astea sunt deja construite in mare parte. Nu e usor sa modifici un proiect finalizat cand inca e pe plansa, dar acum cand nava deja exista fizic.

  18. Hai sa va zic oportunitate de care poate profita Romanica:

    Noi avem niste nave…. Prost motorizate. De pe timpul lui Nea Nicu.
    Oportunitatea noastra este o colaborare cu Ucraina ptr remotorizari, la pret super-super bun.
    Ucraina ar fi dispusa sa vanda tehnologie, foarte ieftin. Sunt disperati dupa valuta forte.

    Si acum…

    – 2 Nave Logistice clasa Croitor ?281, 283) submotorizate.
    – 3 nave clasa Tarantul la care turbinele sunt uzate
    – 2 Remorchere submotorizate (Remorcherul Grozavu si Nava hidrografică maritimă Cpt. cdor Alexandru Cătuneanu)
    – 4 corvete (Tetal 1,2)
    – 2 Remorchere civile (spargatorul de gheata Perseus si Remorcherul Hercules)

    Deci macar o parte din navele astea ar putea beneficia de motoare mai puteenice. Deci Oportunitati sunt.

    • Pai nu stiu… eu unul, nu m-as uita doar la pretul de achizitie si instalare… m-as uita si la pretul de intretinere pe termen mediu si lung(fiabilitatea), cat si la putearea totala dezvoltata(KW) in schimbul a cate tone de combustibil, la diferite stadii(nivele) de exercitare a acestei „puteri”…

      Ori daca ni s-ar oferi sansa de catre domnii Ucraineni, sa efectuam asemenea teste pe turbinele produse de ei, sunt absolut sigur ca am ajunge la concluzia, ca tot mai bine(mai ieftin si mai convenabil) e sa cumperi din Vest…

      Miram-as tare mult, ca domnii Ucraineni sa produca mai fiabil si economic, decat Occidentul… chiar daca pot sa produca si sa vanda mai ieftin!

      • @Gog….

        Stai linisit ca intotdeauna intretinerea unui motor produs de un producator fara renume internatiinal, e mau ieftina decat intretinerea unui motor produs de occident.
        Pentru ca la producatorii occidentali platesti si Brandul.
        Si producatorii ucrainieni chiar sunt profesionisti.

      • Ey nu am zis ca produc mai fiabil fecat MAN sau CATERPILAR. Am zis ca produc mai ieftin.

        Trebuie sa stim ca motoarele de nave nu-s ca motoarele de autoturisme. Unde ai electronica cu „sacii incercand sa scazi cat mai mult gradul de poluare, sacrificand puterea.
        Mai ales ca lucrezi cu debite mari de combustibili…

        Aici lucrurile sunt diferite. In domeniul militar nu intereseaza pe nimeni gradul de polare al unui distrugator. 🙂 🙂
        Apropo… Distrugatoarele… Ce grad de poliare au? Euro-4, Euro-5, Euro-7?

        Ucrainienii au traditie in consteuctia motoarelor. Practic fabricile de motoare sovietice erau in orasele ucrainiene.

        Ucrainienii stiu mai multe… Fac si motoare de avioane, fav si senzori IR pentru rachete AA, fac si rachete…

        Cineva spunea de motoarele de pe navele noastre, ca au viata nelimitata. Putandu-se repara de fiecare data…

        • Euro 7?? De abia s-a implementat Euro 6…!

          „Mai ales ca lucrezi cu debite mari de combustibili…”

          Pai mai ales avand in vedere debitele enorme de combustibil… esti interesat ca motorul/turbina, sa fie cat mai economa posibil! Eu zic totusi ca una e, ca o turbina „sa pape” 5000 litri de combustibil pentru a parcurge 1000-2000 de mile… si de doua ori mai scump este sa consume 10.000 litri pentru aceeasi distanta… eu zic ca indiferent de tipul de propulsie, interesul este sa consume cat mai putin posibil in absolut orice circumstanta si la o schimbare cat mai rara a consumabilelor(ulei, filtre, garnituri, bujii, etc.)…

          • @Gog…

            legat de Euro-7… :))) :))) :)))

            Am zis ca nu e diferenta asa de mare intre producatori… diferentele sunt cuprinse intre 1-10% in ceea ce priveste puterea/consum.

            Nicidecum ce zici tu… unul a produca turbine care sa consume 5000 litri iar celalalt sa produca turbina care a consume 10 000 litri.

            Dar ce… unii stapanesc tehnologia din anii 2019 iar altii tehnologia din anii 1940? ca sa fie asa diferente???
            diferentele pe consum sunt mici. cateva procente.

            • 5-10% diferenta de consum, la 10 fregate de exemplu, echipate cu turbine ucrainene, in loc de turbine vestice mai econome, pe o perioada de exploatare de 20-30-40 de ani, se aduna ceva banuti aruncati in plus, cand tragi linia si faci calculele, pe intreaga durata de viata a utilajelor!

              Nu uita… orice stat, orice armata, cauta sa consume, sa cumpere si sa coste cat mai putin posibil, indiferent ce ar fi!

              Orice letcaie in plus adunata de ici-colo, poate sa faca diferenta de achizitie a urmatoarelor 9 F-16 MLU-C/D de care avem nevoie, de exemplu… ca sa completam si sa avem macar 26 buc de F-16 operationalizate, pana la sfarsitul lui 2019/inceputul lui 2020 si poate asa apucam sa facem si politie aeriana in Bulgaria, ca sa mai castigam ceva banuti si sa oferim ore de zbor/antrenament in plus pilotilor nostri…

              Ca sa nu mai vorbim, cat de des trebuiesc schimbate consumabilele turbinelor si cat costa… si faptul ca am fi la mana ucrainenilor sa ni le livreze!! Noi o tara NATO, sa fim la mana unei tari non-NATO, potential dusmanoase, ca sa ne punem flota de suprafata in miscare… mai mare rusine!

    • Dar tu te-ai intrebat daca Ucraina vrea sa lucreze cu noi? Nu de alta dar sa nu uitam ca nu avem cele mai bune relatii si nici influenta pe care o are Polonia.

      Si chiar daca ar vrea, nu prea ai ce moderniza cu ei. De ce sa iei propulsie de la ei si dupa aia sa depinzi de ucrainieni cand ai alternative europene probabil mai performante? Pe partea de armament chiar nu ai ce lua de la ei, si nici noi nu putem investii in cercetare, nici ei.

      Inca un aspect: industria ucraineana de profil depinde si ea intr-o anumita masura de Rusia. La un proiect d-asta vorbim de extrem de multe subansamble, care veneau din Rusia si care trebuiesc inlocuite acum, dar cine ii da Ucrainei subansamble sensibile pe mana?

      • @Neufunk

        Stiii ce as lua de la ucrainieni?

        – motoare de aviatie Progress all-222-25
        Un motor cu care poti moderniza IAR99; dar si sa coti un IAR93 second Edition:
        http://la-neamtu-tiganu.blogspot.com/2016/03/iar-93-newengine.html?m=1

        – cap ghidare rachete IR, pentru rachetele aer-aer R60. Racheta originala are <34gr. Ucrinienii au scos un cap ghidare cu senzori IR <+45gr. Binenteles mult sub rachetele occidentale care au <90-180gr. Dar la pretul rachetei… De sub 40-50 000euro…

        – as mai lua de la ucrainieni motorul ala ptr T-55 Trifon (motor de 1050hp) si turela cu tunul de 120mm.

        • Racheta anti-nava Neptun mi se pare cea mai interesanta… dar numai cu conditia sa ne vanda intreaga tehnologie de fabricatie la un pret adecvat!

          In cazul turbinelor de nava la fel… sa ne vanda tehnologia de fabricatie, la un pret acceptabil si le mai surubarim noi sa le facem mai econome si mai fiabile…

          Si asa zicea cineva pe aici, ca ucrainenii sunt super disperati sa puna mana pe bani gheata in valuta, indiferent din ce sursa ar veni… acum ar fi momentul propice, sa ne mai pricopsim si noi cu ceva tehnologii militare in plus! 🙂

  19. Pai de ce nu le-as lua de la Damen?

  20. ???….aduca stau cu santierele in tara si cumpar de la fratele un pic mai cuminte al dușmanului meu?

  21. Cindva demult, acu vreo doi, trei ani comentam pe marginea tehnologiilor de c…cat rusești privitoare la turbine, respectiv motoare de aviatie pentru Su T-50.
    Aș dori dori acum să iasă din nouîn față la tablă și să-și recite lecția învățată pe de rost toți rusofonii care pe atunci se înecau de indignare …

  22. George, imi pare a fi una din trei:
    – Nu au turbine si prefera sa le vinda conserva sa mai scoata ceva bani (ca nu prea au)
    – Nu au nici turbine si nici perspectiva pentru propulsie (mai au cel putin 3 ani pina la una functionala fara probleme)
    – Nu au turbine si nici nu le-a vindut nimeni, stiindu-i prea bine
    – Si-au dat seama ca au gresit ceva la conserva si e mai simplu sa le dea la fer vechi
    – Vor face o inginerie cu reimportarea lor motorizata pe filiera indiano-chineza

  23. Buyanul ramas in pana avea motoare chinezesti pt ca fabrica din St Petersburg nu mai facea fata comenzilor sau avea dificultati tehnice, cert e ca au cumparat din China. Cu aceleasi modele de motoare a mai ramas in pana si o nava granicereasca. Intre timp au mai deschis o linie de productie in cadrul concernului Kalashnikov, ei spun ca scot 10 motoare/an.

    Saturn s-a laudat ca anul asta livreaza primele turbine, probabil e doar PR.

    Pe motorizare e clar ca au probleme, recent au cumparat motoare pt avioane de la francezi.

  24. Da. O sa le bage si pe aparate militare

  25. problema ucrainienilor este că rușii nici măcar nu au mai trebuit să mai vină pe tancuri, erau deja acolo pentru că le-au permis să aibă baze în Crimeea!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *